Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
21/11/2018
    П Р О Т О К О Л
    № 38

    На 21 ноември 2018 г., сряда се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 854-01-37, внесен от Боряна Георгиева и група народни представители на 10 май 2018 г. – първо гласуване.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 802-01-19, внесен от Министерския съвет на 1 юни 2018 г. – първо гласуване.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 854-01-83, внесен от Станислав Иванов и група народни представители на 14 ноември – първо гласуване
    4. Законопроект за изменение на Закона за българските лични документи, № 854-01-72, внесен от Михаил Христов и Крум Зарков на 3 октомври 2018 г. – първо гласуване.
    5. Разни
    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на комисията господин Халил Летифов.

    * * *

    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Добър ден, уважаеми колеги! Имаме кворум. Можем да започнем днешното заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
    Предлагам на Вашето внимание следния дневен ред:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 854-01-37, внесен от Боряна Георгиева и група народни представители на 10 май 2018 г. – първо гласуване.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 802-01-19, внесен от Министерския съвет на 1 юни 2018 г. – първо гласуване.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 854-01-83, внесен от Станислав Иванов и група народни представители на 14 ноември – първо гласуване
    4. Законопроект за изменение на Закона за българските лични документи, № 854-01-72, внесен от Михаил Христов и Крум Зарков на 3 октомври 2018 г. – първо гласуване.
    5. Разни



    Други предложение по дневния ред?
    Заповядайте господин Христов.
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги предлагам разместване законопроекта за Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, внесен от Станислав Иванов и група народни представители да стане топка първа по така предложения дневен ред. Съображението мие е, че сме ангажирали прекалено много административна и юридическа мощ в залата, най-дискусионния да приключи и да не държим хората, ненужно дълго.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Това ни е работата на всички. Обратно предложение? Не виждам. Предлагам на гласуване предложението на господин Павел Христов, трета точка да стане първа.
    За-12 против-няма въздържали се-няма
    Други предложение по дневния ред?
    ЛАЛО КИРИЛОВ: Предлагам точка четвърта да стане точка втора.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Обратно предложение не виждам. Подлагам на гласуване.
    За-3 против-няма въздържали се-9, не се приема.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Г-н Христов какво предлагахте? Да започнем с точка трета така ли?
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Да започнем със законопроекта на Станислав Иванов.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: С отделни дебати и като приключим тогава другите.
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Предвид, че законопроектите са разнородни според мен не е добре да смесваме трите законопроекта.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Всичките са закони за движение по пътищата.
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Да, но материите са различни.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Приемам. Кой ще представи проекта? Имате думата господин Иванов.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря уважаеми господин Председател. Този законопроект, който внасяме с колегите народни представители е продължение на Закона за пътищата, чрез които промени направихме възможността в България да се ползва ТОЛ таксата и същевременно променихме възможността от винетка-хартиена, която се залепва на челното стъкло на автомобила, да се премине към електронни винетки. ТОЛ таксата колеги знаете, че става въпрос само за автомобили над 3,5 тона. Основното в този законопроект, който ние внасяме е създаването на възможността да се заплаща компесанторна такса, която ще даде възможност на превозвачите, които са били установени като нарушители на пътя, да заплатят и да продължат движението си по пътищата, а не да им се налагат след това допълнителни наказания и административни мерки да бъдат вземани срещу тях. Също създаваме възможността да се уведомяват нарушителите за глоби, които те дължат по електронен път. Създаваме възможността да се наказват нарушителите юридически лица, което е нещо изключително важно. До сега се наказваха физическите лица, водача, собственика или този който е допуснал. Ние даваме възможност и юридическите лица да бъдат наказвани, пък като става въпрос за глоби и няма възможност за тълкуване или някакви други действия от страна на нарушителите. В общи линии това е законопроекта. Готов съм да отговарям на въпроси. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря. Да започваме подред. От директора на ТОЛ системата. Подкрепяте ли този законопроект? Заповядайте.
    Антон Антонов: Да. Подкрепям законопроекта.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Министерството на транспорта, господин Попов.
    АНГЕЛ ПОПОВ: Да започнем дебата.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Не дебата. Питаме за становище на Министерството по отношение на законопроекта.
    АНГЕЛ ПОПОВ: Ние имаме няколко забележки. Първата забележка е, тъй като ние сме част от контролиращите органи и нашите превозни средства са над 3,5 тона, вътре в тях са оборудвани с кантари и друга техника. Ние при излизане на контрол на участниците, където ще се извършат и ще се плащат такива такси, ние ще трябва да доплащаме тази такса. Кой може да каже колко пъти трябва да излизаме, ние също имаме графици за работа, ние също трябва да заплащаме и бихме желали да бъдем изключени от организациите, които няма да плащат ТОЛ такси. Поне лабораториите разбира се, които са над 3,5 тона и ще влизат в класациите на превозните средства.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин Иванов каза, че това е за сигурността на фиска. Вие против сигурността на фиска ли сте г-н Попов.
    АНГЕЛ ПОПОВ: Вие разбирате ли, че ние също трябва да оказваме контрол. Колегите от бъдещата организация, която ще контролира пътните такси, колегите от МВР, ние също си имаме наши задачи на тези отсечки. Как трябва да се съобразяваме с нашия бюджет, като имаме проверки, които са съвместни с МВР, може би ще бъдат съвместни с колегите от ТОЛ системата. И при всяко едно излизане на лабораториите ние трябва да плащаме пътна такса. И затова нашето предложение е нашите автомобили да бъдат изключени от тази система за плащане. Трябва да имаме един период, в който тъй като в закона се коментира съвместимост на едни системи, с които ще си разменяме информация, а пък предложението на колегите е, че трябва да събираме глобите през техническите пунктове. Нормално е да има един поне 6 месечен период за съвместимост на двете системи.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря ви господин Попов. Госпожо Начева.
    ВЕСЕЛА НАЧЕВА: Министерството на регионалното развитие и благоустройството подкрепя представения на днешното заседание законопроект, без бележки. Знаете, че по въвеждането на ТОЛ системата в Р България се работи вече от доста време. Измененията, които са предложени в Закона за движение по пътищата са крайно необходимите промени в нормативните актове и апелираме към съдействие от ваша страна това да се случи. В същност промените касаят основно частта правоприлагане, така че надявам се каквито и въпроси да имат колегите, които присъстват тук, днес заедно с нас могат да дадат допълнително отговор на подробно поставените въпроси.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Вие искате ли да вземете от Министерството на транспорта такси?
    НАЧЕВА: За таксите в момента не мога да кажа. Идеята на това да бъдат освободени определени категории транспортни средства по-скоро върви, тъй като при разписване на тия разпоредби, ако нещо бъркам може да ме коригирате, беше в посока да бъдат освободени такива транспортни средства, които извършват дейност като органите на МВР, ДАНС и тези, които предоставят специален режим и другата група основно която бяха, тези които извършват някаква социална дейност. Например автобуси на МОН, които превозват ученици. Тоест това е дейност пак казвам, която по някакъв начин или със специално предназначение или предоставят някакъв тип социални услуги. Можа би затова не са обсъждани транспортните средства на Министерството на транспорта. В момента не мога точно да кажа те какъв тип категория средства са.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Нека да видим МВР и ще ви дам думата. Комисар Рапчев имате думата.
    РОСЕН РАПЧЕВ: МВР подкрепя законопроекта. Ще предложим технически и юридически промени между първо и второ четене, които трябва да се изчистят. Също се отнася и за нас, трябва да се направи една свързаност между системите и това ще отнеме време, няма да можем веднага да започнем да установяваме нарушенията от наша страна.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Има ли разлика между нарушителите по Закона за движение по пътищата и тия, които нарушават ТОЛ системата.
    РОСЕН РАПЧЕВ: Разбира се има, различна е. при установяване на нарушение по Закона за движение по пътищата полицейските служители си осъществяват контрола и се установяват нарушенията. Когато вече трябва да наложим глоба по Закона за ТОЛ системата, в случая винетката и електронната винетка, ние трябва да имаме тази информация електронно (онлайн). Трябва да се изгради такава свързаност между системите на МВР и АПИ и тази информация да постъпва при нас онлайн. За да може полицейски служител да знае дали трябва да наложи тая глоба или не. Ако няма такава информация, няма как да наложим наказание.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Значи в момента е по-страшно да караш без винетка отколкото да си убил на пътя човек. Така ли?
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Не съм съгласен.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Глобите, които предлага господин Иванов и на него ще му задам този въпрос.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Глобите са съобразени със сегашните глоби.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: С кои? Добре, благодаря. Господин Попов, заповядайте.
    АНГЕЛ ПОПОВ: Извинявайте, за уточнението. При нас това нещо може да се избегне, говоря за плащането на пътна такса от нашите автомобили. Ако така дългото желано от нас предложение, нашите коли да бъдат със специално предназначение, специален режим. Защото честно казано има автомобили на Министерството на земеделието, които контролират добива на дървен материал, със специално предназначение, а нашите автомобили не са. И не мога да разбера какво по-различно от това което ние контролираме, а ние имаме изключителна важна част от контрола на товарните автомобили.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Дискриминация господин Попов.
    АНГЕЛ ПОПОВ: Да, обаче сега тука идеята е, че основният пик ще бъде от товарните автомобили. Нашата задача е ние да контролираме товарните автомобили.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря ви, други от гостите да искат да допълнят нещо. Не виждам. Господин Иванов? Господин Кирилов заповядайте.
    ЛАЛО КИРИЛОВ: Аз имам само един въпрос, свързан с това което каза и представителите за проблема, че им трябва време за свързаност на системите. Искам да питам дали имаме готовност от 1 януари да започнем да се плащат електронно винетките или пак ще отложим до средата на годината и ще печатаме нови винетки?
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Това към мен ли е или към колегите?
    ЛАЛО КИРИЛОВ: Към колегите по скоро.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Регионалното министерство някой?
    АНТОН АНТОНОВ Имаме уверението от наш изпълнител…от 17 декември по електронен път от уеб сайт и от приложението ще може да се закупуват винетки. Ще имаме терминали за самообслужване, които ще бъдат разположени по бензиностанциите, 500 на брой и работим в момента за пунктовете за продажба в търговските обекти на каса също да се плащат винетки. Мисля, че от 1 януари ще могат да се купуват винетки електронно.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Аз да допълня въпроса на господин Кирилов. Той попита след като не са свързани системите явно ще закупим електронно винетки и как ги проверяваме, че той си закупил електронна винетка. Той може да кара 6 месеца без винетка.
    АНТОН АНТОНОВ: Към 1 януари единствено Националното ТОЛ управление ще може да проверява дали има винетка закупена или не, докато се осъществи тази свързаност за което говорят колегите.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Само АПИ ще проверява.
    АНТОН АНТОНОВ: АПИ и Агенция Митници.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин Паунов заповядайте.
    АЛЕКСАНДЪР ПАУНОВ: Понеже стана дума за да не плащат Министерството на транспорта, моят въпрос е Министерството на отбраната, техните камиони са тежки и също пътуват при обучения. Те ще плащат ли?
    АНТОН АНТОНОВ: Те са изключени.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Приключихте ли господин Паунов.
    АЛЕКСАНДЪР ПАУНОВ: Още един въпрос имам. Понеже има шофьори, които купили винетки по-късно не да 1 януари, например 30 март. Казаха, че от 30 март 2018 до 30 март 2019 важи. Как ще се процедира с тези винетки, които са закупени. Дали ще изкарат целия мандат до 30 март или ще трябва отново да купят от 1 януари. Как ще се процедира и как ще се регистрират?
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Някой ще му отговори ли?
    АНТОН АНТОНОВ: Създаваме възможност от 17 декември хартиената винетка да се конвертира в електронна, ако срока и е до 30 март примерно. Дори и да я конвертирате вие няма да сте нарушител така или иначе когато ви е залепено на стъклото. (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря ви, други въпроси, други изказвания? Не виждам, закривам дебатите. Преминаваме към гласуване.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 854-01-83, внесен от Станислав Иванов и група народни представители на 14.11.2018 г. – първо гласуване. Който е За, моля да гласува.
    За-14 против-няма въздържали се-3
    Приема се.

    Преминаваме към Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 854-01-37, внесен от Боряна Георгиева и група народни представители на 10.05.2018 г. – първо гласуване.
    Господин Дончев вие ли ще представите законопроекта. Заповядайте.
    АНДОН ДОНЧЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги позволете ми да представя мотивите по Законопроект за изменение на закона за движение по пътищата № 854-01-37, внесен от Боряна Георгиева и група народни представители на 10.05.2018 г. Основните цели на законопроекта са да се повиши събираемостта на глобите по фишове, електронни фишове и наказателни постановления, които се налагат на база на издадените от оправомощените да осъществяват контрол органи, актове за установяване на административни нарушения. Също така да се намали административната тежест върху гражданите и да се спести време на тях и на контролния орган, като се даде възможност за заплащане на глобите на място. Да се намали вероятността лица с чуждо гражданство и управлявали МПС с чужда регистрация да напуснат страната преди да са платили наложените им санкции в територията на Р България. При сега действащото законодателство на водач, който не е заплатил наложените му глоби в срок и това се установи при проверка се отнема свидетелство за правоуправление на МПС до заплащане на глобата в пълен размер. Минималния срок, в който свидетелството може да се случи обаче е след крайна смяна на контролните органи, съответната централа на звено Пътна полиция. Измерено във време това може да достигне и до 12 часа. С предлаганите промени се предвижда възможност на всички автомобили на контролните органи на МВР, които разполагат с връзка към автоматизираната информационна система административно-наказателна дейност да се инсталира и пос терминално устройство, чрез които да се събират на място моментално плащанията по глобите. Предвижда се и втори вариант за плащане на глобите, според който задълженото лице може да извърши това в рамките на 2 часа след връщането на акта за принудителна административна мярка отнемането на свидетелството за управление. Внесеното допълнение на Закона за движение по пътищата не само ще повиват събираемостта при глобите,но и ще спестят на водачите неудобството да бъдат лишени в по продължителен срок от възможността да управляват своя автомобил.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря ви господин Дончев, бяхте изключително изчерпателен. Господин Попов кой ще вземе отношение.
    АНГЕЛ ПОПОВ: Нямаме забележки.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин комисар заповядайте.
    РОСЕН РАПЧЕВ: По принцип сме съгласни с намаляването на административната тежест, но трябва да отбележим, че служителите на МВР налагат глоби за момента по три закона, сега и при толоприлагането ще станат четири сметки. В тази връзка с един пос терминал ние не можем да решим този казус.
    (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Моля ви имайте търпение.
    РОСЕН РАПЧЕВ: Ако това е възможно с един пос терминал да може да се заплащат, ние подкрепяме. По изложеното до 2 часа незнам защо сте се спрели точно на тези 2 часа, какъв е бил точно мотива за тези 2 часа. Според мен когато се предостави платежен документ, че глобите са платени, ние гледаме да върнем свидетелството на водача.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Някой друг? Регионалното искат да вземат отношение.
    ВЕСЕЛА НАЧЕВА: Подкрепяме.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Да, добре, благодаря ви.
    ПЕТЪР ТОШКОВ: Уважаеми, господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители. Другия проблем, с който не сме наясно към момента е колко ще ни струва. Принципно иначе сме съгласни с тази цел, но съгласно указанията по Закона за ограничаване плащанията в брой, макар и приложената оценка към законопроекта пише, че ще бъдат предоставени тези устройства безвъзмездно на МВР. Всъщност считаме, че такава възможност няма и това ще трябва да е за сметка на бюджета на ведомството. Това също поставя някои проблеми към нас.

    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря. Господин Христов, заповядайте.
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Уважаеми, господин Председател, уважаеми колеги! Аз смятам, че целите, които са поставени в Законопроекта са добри. Има технически проблеми, за да влезе в сила, но смятам, че по-спокойно можем да ги изчистим между първо и второ четене. Като това може ли четири сметки да се обслужват с един пос терминал, а по отношение на разходите дори да има някакви за пос терминалите смятам, че повишаване на събираемостта със сигурност би била по-полезна, отколкото някакъв разход за някакъв хардуер. Това пак е въпрос на анализ на детайли. Бихме могли да прецизираме и сроковете, в които този законопроект да влезе в сила след като бъде приет, така че спокойно от МВР и от Пътна полиция да си приведат дейността в съответствие с този закон. Лично аз ще го подкрепя. Апелирам и останалите колеги да го подкрепят. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Господин Иванов, заповядайте, извинявам се, че не съм Ви видял.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
    Уважаеми, господин Председател! Уважаеми колеги, имам един въпрос по отношение... Да, ние ще го подкрепим този законопроект, както колегата Христов преди малко апелира.
    По отношение на сроковете, разбира се, и тези два часа ще направим необходимата дискусия, няма никакъв проблем. Имам един въпрос към колегите от МВР. Доколкото знам, Вие оборудвате районните управления с пос терминали. Плащате ли нещо за тези пос терминали?.
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Не, но те са мобилни, това е съвсем друга свързаност. (Реплики.)
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Няма значение, какви са мобилни или какви са. Те се осигуряват от банката оператор. Вие нямате задължението да ги осигурявате и да ги заплащате, поне това е моето мнение. След като досега нищо не сте плащали, предполагам, че и в бъдеще няма да плащате. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Господин Дончев, искаше думата, заповядайте.
    АНДОН ДОНЧЕВ: Относно това да потвърдя, това което каза току-що господин Станислав Иванов, че ние сме разговаряли с няколко банки и всички банки с удоволствие ще предоставят, поне тези с които сме говорили, безвъзмездно пос терминали. Те самите банки са заинтересовани.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин Тенев, искате ли думата?
    РАДОСТИН ТЕНЕВ: Уважаеми, господин Председател, уважаеми колеги! Аз също смятам, че предложението е добро. Бих предложил нещо, ако на следващата комисията или за следващото четене да получим разчети затова евентуално колко би било струвало, колко време на МВР би било необходимо, за да изгради системата и така нататък. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Господин Христов.
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Да направя реплика само, господин Председател, по предишната тема относно пос терминалите да внесем малко уточнение – става въпрос за мобилен терминал. Тук действително не е много ясно дали може да бъде предоставен по начин, по който се предоставят статичните. Аз продължавам да отстоявам мнението си, че дори да трябва да се плати някаква сума за мобилно устройство, обслужващо едновременно няколко различни системи и банки, тъй като и това е проблем, който те ще трябва да решават, пак алтернативата пред по-високата събираемост е по-добра, отколкото при варианта, в който ние можем да си събираме глобите наложени по Закона за движение по пътищата. Пак казвам, това са технически дреболии, на които не следва Комисията да обръща чак такова сериозно внимание в момента, според мен.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Други колеги?
    Заповядайте.
    ВЛАДИМИР ТОДОРОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители! Категорично трябва да се въведе пос терминала в полицейските автомобили, защото знаем, че има в момента санкция ако Пътна полиция спре водач, който има дължими глоби, тогава му се взима книжката до заплащането на глобите. Има вече стотици хиляди такива случаи когато говорим за неплатената глоба от 10, 20 или 50 лева, човекът остава на пътя без да може да продължи. По такъв начин с възможността да се плати на място, абсолютно ще се облекчат гражданите. Говорехте за тол системата преди малко – всички техни автомобили са оборудвани с такива системи. Въпросът е че вече има прецедент в държавната администрация когато са оборудвани автомобилите. Давам Ви пример с градската мобилност на София. Когато ти сложат скоба също идва автомобил, който е оборудван с пос терминал, за да платиш по този начин. Така че технически тези неща са допустими и те ще бъдат в услуга на гражданите. Не на последно място големият проблем, който има Пътна полиция да санкционира чуждите гражданите, чуждите нарушители, ще може на място те да си плащат глобите и да не се чувстват повече безнаказани. Накрая за разведряване на обстановката ще Ви кажа във Франция има по техните курорти има велополицаи, които отзад на гърба си имат подвижно устройство с което санкционират пияните туристи. Призовавам да приемете този закон. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Други изказвания?
    Заповядайте.
    ИВАН БОЗНЕВ – сътрудник към Комисията. Взимам думата по въпроса, като забележката ми е към МВР, носят даже с мен специално мислех да го дам на колегите. Глобата от 2017 г., фиш за 20 лв. конкретно от месец март 2017 г., след моя жалба миналата седмица беше изчистена от системата на МВР. И не е единичен случай, а са много такива фишове, колегите коректно са си заплатили веднага на следващия ден и продължават да висят в системата.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Приключихте ли?
    ИВАН БОЗНЕВ: Да. (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Моля Ви за тишина!
    Заповядайте, господин Рапчев.
    РОСЕН РАПЧЕВ: Във връзка с фишовете, които са заплатени, ако са заплатени в срок, веднага трябва да се отразят в системата. Имаме, както го казваме, такива фишове, които остават висящи. Това е във връзка с допусната или техническа грешка при самото заплащане, не е дадена информация относно за какво се заплаща фишът и това може да послужи като невъзможност за електронното отразяване в системата и заради това се налага да предоставите платежния документ, ние да го уверифицираме, да видим ще има постъпило такова плащане, за да го отнесем „кът“, но това е ръчен процес. За автоматизирания процес трябва да се използва масивът, който сме дали в МВР, външен достъп имаме, в нашия сайт на МВР, както и в банката, ако се сгреши номерът на документа нормално е той да не се появи в системите.
    ИВАН БОЗНЕВ: За да не губя времето на Комисията ще го предоставя. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви.
    Други изказвания? Не виждам.
    Закривам дебата.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 854-01-37, внесен от Боряна Георгиева и група народни представители на 10 май 2018 г. – първо гласуване, който е „за“ моля да гласува.
    За – 17 против и въздържали се няма.
    Приема се с всички уговорки.
    Преминаваме към следващия законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 802-01-19, внесен от Министерския съвет на 1 юни 2018 г. – първо гласуване.
    Кой ще представи Законопроекта от името на Министерския съвет? Има заместник-министър – господин Попов.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Уважаеми, господин Председател, уважаеми господа депутати, искам да се извиня, защото в предишното си изказване не се обърнах към Вас, както трябва, може би, така конструктивната и спокойна обстановка ми повлия и за пропуснах това да го направя.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Не съм го забелязал, щях да Ви направя забележка, извинявам се.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Силно ми повлия, не се обърнах с необходимото уважение, към Вас, много спокойната обстановка най-вероятно ми повлия.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Кой ще представи Законопроекта, господин Попов или Министерството на регионалното развитие и благоустройство?
    Госпожо Начева, Вие ли ще го представите?
    Заповядайте.
    ВЕСЕЛА НАЧЕВА: Да. Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа! Предложеният законопроект във връзка с решение на Министерския съвет 496 от миналата година знаете, политиката на Министерския съвет в тази посока за облекчаване на административната тежест, която доведе до редица нормативни промени на доста закони в страни, включително и тази за която става въпрос днес. Става въпрос за облекчаване на административната тежест, свързана с намаляване на броя изискуеми документи при регистрация, която се извършва по Закона за движение по пътищата от Агенция „Пътна инфраструктура“. Измененията касаят да не се искат при регистрационния режим официални удостоверителни документи на хартиен носител, а именно актуално състояние, съдебно решение за регистрация по Търговския закон и други посочени такива, включително възможност се дава да се подават по електронен път заявления от желаещи да бъдат регистрирани. Това са в общи линии измененията, които са предложени на Вашето внимание.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви.
    Други становища? От МВР подкрепяте ли го?
    ПЕТЪР ТАШКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Подкрепяме Проекта.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: От Транспортното министерство – господин Попов.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Подкрепяме Проекта. Мисля, че това е изключително полезно и е първа крачка към това, което ние ще предложим – едно изменение на Закона за автомобилните превози, където малко ще облекчим регистрацията на пътните помощи, така че ще ги контролираме по някакъв начин. Аз мисля, че това е полезно, което в момента се предлага.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви.
    Уважаеми колеги, имате думата.
    Изказвания? Не виждам.
    Някой от гостите? Не виждам.
    Закривам дебатите.
    Преминаваме към гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 802-01-19, внесен от Министерския съвет на 1 юни 2018 г. – първо гласуване, който е „за“ моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се няма.
    Приключихме с трета точка и преминаваме към четвърта точка.
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ЛИЧНИ ДОКУМЕНТИ, № 854-01-72, ВНЕСЕН ОТ МИХАИЛ ХРИСТОВ И КРУМ ЗАРКОВ НА 3 ОКТОМВРИ 2018 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
    Наши гости по четвърта точка са: господин Красимир Ципов, комисар Росен Рапчев, госпожа Биляна Стойкова – старши юрисконсулт дирекция „Правно-нормативна дейност“ МВР, госпожа Христина Гетова – директор на дирекция „Правна“ към Министерството на здравоеопазването, госпожа Стефанка Орозова – главен експерт в дирекция „Политика за хората с уврежданията, равни възможности и социални помощи“ в Министерството на труда и социалната политика.
    Кой ще представи Законопроекта?
    Господин Кирилов, заповядайте.
    ЛАЛО КИРИЛОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Дами и господа депутати, гости! В нашия законопроект, или по-скоро на колегите Христов и Зарков, идеята е да бъдат изравнени двата срока за свидетелство за валидност на моторно-превозно средство за хората с неравностойно положение от 5 на 10 години. Смятаме, че това е една дискриминационна мярка, която може да бъде решена и мисля, че срокът е хубаво да бъде изравнен за всички категории, за всички водачи.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Приключихте ли, господин Кирилов? Благодаря Ви за експедитивното представяне.
    Преминаваме към Министерството на здравеопазването.
    Заповядайте.
    ХРИСТИНА ГЕТОВА: Добър ден! Уважаеми, господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Министерството на здравеопазването вече е изразило писмено становището си, така че ще го представя накратко. По принцип подкрепяме всички мерки за облекчаване на процедурата по медицинско освидетелстване на лицата с цел издаване на свидетелство за управление на моторно превозно средство. Бихме искали само да обърнем внимание на медицинската целесъобразност на увеличаването на срока на 10 години. Това е така, тъй като извършването на медицинската експертиза от лекарите на транспортната областта на лекарска комисия се прави въз основа на данните за здравословното състояние на лицето в миналото, в настоящето и в бъдещето като Министерството на здравеопазването счита, че лекарите биха били затруднени да определят бъдещото развитие на заболяването за период от 10 години. Това е накратко становището. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Становище от Социалното министерство.
    СТЕФАНКА ОРОЗОВА: От името на нашето министерство изразяваме подкрепата си по Законопроекта за изменение на Закона за личните документи с оглед на факта, че предлаганата промяна отчита различията и динамиката на проявленията на различните видове увреждания като запазва действащия режим на възможност за индивидуална преценка за всеки отделен случай. В тази връзка в рамките на предлагания десетгодишен максимален срок – ТОЛЕК ще запазят компетентността и отговорността да предложат и определят онзи индивидуален срок на валидност на свидетелството за правоуправление, който съответства на състояние на конкретното лице, отчитайки динамиката във функционалността.
    В тази връзка Министерството на труда и социалната политика подкрепя Законопроект, внесен от Михаил Христов и Крум Зарков, № 854-01-71.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте, господин Рапчев.
    РОСЕН РАПЧЕВ: Министерството на вътрешните работи подкрепя Законопроекта като искаме да уточним, че в чл. 51 ал. 5 смятам, че за категориите по ал. 3 до 10 години трябва да се въведе, за категориите по ал. 4 да остане по 5 години, защото там влизат други категории водачи, които са на товарни автомобили, за тях винаги е 5 години. Ще има противоречия.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Да, но те нали минават ТЕЛК и те казват дали да се коригира.
    РОСЕН РАПЧЕВ: Да, обаче тези водачи са по друг член и трябва да минават на 5 години.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви.
    Министерството на транспорта, господин Войновски, заповядайте.
    ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Уважаеми, господин Председател, уважаеми господа депутати, народни представители! Ние се присъединяваме към мнението на Министерството на вътрешните работи и също считаме, че този десетгодишен срок трябва да бъде само за категория „В“, съответно „А“, а за категория „С“ и „D“ и „Е“ съответно трябва да остане сегашния петгодишен срок. Има директива, която трябва да се спази и ние не може да...
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Да, благодаря Ви за становището. Приключихме с министерствата.
    Заповядайте.
    ДОКТОР ДАНИЕЛА ДАНЧЕВА: Асоциация на шофьорите инвалиди и медико-техническа лаборатория, център за протезиране. Това го казвам, защото при мен минават много пациенти с ампутации, с протези, които са прекрасни шофьори. Единственият най-важен аргумент ще Ви изтъкна - Европейската директива за шофьорските книжки, която казва в приложение 3, т. 8.2. Ще Ви прочета точно и това е от 2006 г., и аз отдавна чакам този момент да хармонизираме, както обичаха да казват навремето нашето законодателство с Европейската директива.
    Точка 8.2 на приложение 3, това касае заболявания на лица на опорно-двигателния апарат „Когато увреждането е статично, свидетелства за управление на МПС могат да се издават или подновяват без кандидатът да се подлага на редовни медицински прегледи“ сиреч за максималния срок, както е за здравите шофьори и ако има съмнения кой и как ще определя статичните състояние на лицата със заболявания на опорно-двигателния апарат, имаме дефиниция в Наредбата за медицинската експертиза, където в чл. 69 ал. 4 се казва: „При дефинитивни състояния без възможност за пълно или частично възстановяване се определя пожизнен срок на инвалидността“. Дефинитивните или статични според Европейската директива състояния това са на първо място ампутациите, в някои случаи параплегии и други заболявания на опорно-двигателния апарат, които не подлежат на развитие. Затова при мен има пациенти, които са с ампутация даже на част от пръстите, ако си покажат ТЕЛК-а ги принуждават да се явяват на ТОЛЕК. Използвам случая, че има представители на Министерството на транспорта и на Министерството на здравеопазването да обърна внимание, че транспортните областни лекарски експертни комисии са само в три града, непрекъснато си прехвърлят топката двете министерства. Едното казва не е наша работа, другото казва не е наша работа и инвалидите от цялата страна са принудени да ходят в София, Пловдив и Горна Оряховица. Да не говорим и за други абсурди на поднормативни документи. Няма сега да ги обсъждаме, но законодателството в сферата, която касае инвалидите е остаряло някъде от средата на миналия век. Крайно време е да се съобразим с Европейската директива от 2006г. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Други изказвания? Не виждам.
    Закривам дебатите.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение на закона за българските лични документи, № 854-01-72, внесен от Михаил Христов и Крум Зарков на 3 октомври 2018 г. – първо гласуване, който е „за“, моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се няма.
    Приключихме дневния ред.
    По точка разни, колеги, имате ли да добавите нещо? Не.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам днешното заседание. Благодаря Ви за участието.

    (Закрито в 15, 35 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Халил Летифов
    Форма за търсене
    Ключова дума