Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
П Р О Т О К О Л
№ 33
На 12 септември 2018 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2017 г., № 802-00-39, внесен от Министерския съвет на 20 юли 2018 г.
2. Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз за 2018 г.
3. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,31 ч. и ръководено от председателя на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения господин Халил Летифов.
* * *
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Добър ден, уважаеми колеги!
Днес е първото заседание от новата пленарна сесия.
Уважаеми колеги, има кворум, може да започнем днешното заседание.
Предлагам Ви следния дневен ред:
1. Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2017 г., № 802-00-39, внесен от Министерския съвет на 20 юли 2018 г.
2. Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз за 2018 г.
3. Разни.
Други предложения? Не виждам.
Моля да гласуваме така предложения дневен ред.
За – приема се единодушно, против и въздържали се – няма.
Преминаваме към точка първа:
ГОДИШЕН ДОКЛАД ЗА СЪСТОЯНИЕТО НА НАЦИОНАЛНАТА СИГУРНОСТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 2017 Г.
Гости на днешното заседание по точка първа са: господин Велик Занчев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията; господин Ангел Попов – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията; господин Христо Христов – директор на дирекция „Информационни технологии“; господин Георги Кръстев – съветник в политическия кабинет на министър-председателя на Република България и секретар на Съвета по сигурността към Министерския съвет; господин Димитър Мичев – началник сектор „Административнонаказателна дейност, отчет и анализ на пътно-транспортни произшествия и превенция“ в Главна дирекция „Национална полиция“.
Кой ще представи Годишния доклад?
Заповядайте, господин Кръстев.
ГЕОРГИ КРЪСТЕВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, господа заместник-министри, колеги! В съответствие с Решение № 518 на Министерския съвет от 20 юли тази година представям на Вашето внимание Годишния доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2017 г.
Докладът е изготвен в съответствие със Закона за управление и функциониране на системата за защита на националната сигурност и Стратегията за национална сигурност на Република България.
Докладът е подготвен от работна група, създадена със Заповед на министър-председателя № 27 от 19 февруари 2018 г., като в нея са включени представители на всички министерства, редица ведомства, а също така и на Българската академия на науките.
Докладът следва структурата на Стратегията за национална сигурност. Тъй като неговото разработване и разработването на Проекта за актуализиране на Стратегия, който беше одобрен от Народното събрание през март тази година, неговата структура съвпадна със структурата на новата стратегия. Поради тази причина в този доклад присъстват и политиките в сферата на транспорта и съобщенията, каквито ги нямаше в предишния доклад.
Накратко бих искал да отбележа, че за нас слушанията, гласуването на доклада в комисиите и изказаните мнения и съображения са изключително важни, тъй като дават основа за подобряването на работата за подготовката на всеки следващ доклад. Благодарение на някои забележки и предложения, направени в слушането на доклада за 2016 г., както и по Проекта на Стратегия за национална сигурност, за нейното актуализиране, направените тогава съображения, предложения дадоха възможност да се разшири Годишният доклад и с темите за транспортната сигурност, сигурността в съобщенията, разбира се, и за киберсигурността.
С това бих приключил общото представяне и ако има някакви въпроси, с колегите сме готови да отговорим.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви.
Някой от заместник-министрите има ли нещо да допълни? Няма.
Уважаеми колеги, въпроси, изказвания? Не виждам.
Закривам разискванията.
Някой от присъстващите да иска думата? Няма.
Подлагам на гласуване така представения Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2017 г., № 802-00-39, внесен от Министерския съвет на 20 юли 2018 г.
За – 10, против – няма, въздържали се – 8.
Приема се.
Преминаваме към точка втора:
ГОДИШНА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ЗА 2018 г.
Господин Занчев, господин Попов, кой ще представи от страна на Министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕЛИК ЗАНЧЕВ: Ако позволите, аз ще започна и господин Попов ще допълни нататък по отношение на пакета за мобилност.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Имате свобода, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕЛИК ЗАНЧЕВ: Първо ще започна с отчета на Програмата на Република България за Председателството на Съвета на Европейския съюз.
В рамките на Съвета по транспорт, телекомуникации и енергетика, формат „транспорт“, проведен на 7 юли 2018 г. в Люксембург, министрите одобриха общ подход по предложението на Регламент за защита на конкуренцията във въздушния транспорт.
В допълнение на предложенията от Програмата и приоритетите, Българското председателство постигна общ подход по предложението за Директива относно оперативната съвместимост на електронните системи за пътно таксуване и за улесняване на трансграничния обмен на информация относно плащането на пътни такси в Съюза.
Постигнат бе и общ подход по предложението за Директивата на Европейския парламент и на Съвета относно пристанищните приемни съоръжения за предаване на отпадъци от кораби, за отмяна на Директива 2059 на Европейския съюз и за изменения на Директива 2009/16 и Директива 2010/65.
Тук, господин Председател, ще помоля да дадете думата на господин Попов за пакета за мобилност. (Реплика от народния представител Станислав Иванов.)
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: С изричното настояване на господин Иванов, заповядайте, господин Попов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Уважаеми господин Председател, благодаря много.
Отново сме тук и започваме един интересен дебат – ние в Брюксел, Вие с наша помощ – прословутия пакет за мобилност 1, 2 и 3.
По информация на делегацията от Австрия дебатите ефективно започват в края на септември. Ние се връщаме на изходна позиция. От парламента, знаете, премина пак обратно в Комисията и започнаха дебатите отново.
По отношение на пакета за мобилност започваме почти от нулата. По отношение на Пакета за мобилност 3 – изискване за безопасност на движението, имаше едно заседание юли месец, където част от държавите членки искаха да се коментира промяна на пътната маркировка и пътните знаци. Това не се възприе положително, тъй като било рано още за такъв дебат и всяка държава има национално законодателство по отношение на тези мерки. (Шум и реплики.)
Ние досега работихме по един много важен закон, който не е… (Реплика от народния представител Станислав Иванов.) Мисля, че там сигурно ще имате спор в пленарната зала, но това е задължително.
Искам да направя едно кратко отклонение. Това, което днес се предложи, за което Вие сте информирани, тоест не Вие, а Комисията по регионално развитие, където мина тази добавка – имаме информация и ще Ви бъде предоставена какво са направили другите европейски държави по отношение на коланите. Много държави още 2014 г., 2015 г. са въвели такова задължително условие. Разбира се, по изключенията, които ние сме дали. Мисля, че са коректни, и много се надяваме да ни подкрепите в тези наши желания, а навярно това е и Ваше желание.
Австрийците са амбицирани да затворят Пакета за мобилност 1. Ние съответно имаме нашите големи забележки. Провеждаме неформални срещи с – символично в кавички казано – отбора, който е на наша страна. Не сме много, не сме силни, но пък имаме по-голям хъс от тях да го направим и да не застрашим нашите български превозвачи.
Много интересен е пакетът за мобилност, който се коментира, за безопасността на движението. Там предстоят интересни дебати. Много се надяваме на финансова помощ към България в този пакет.
Ако искате да Ви запозная за въздушния транспорт, ако Ви е интересно? (Реплики.)
Основно е постигане на Споразумението с Европейския съюз по Регламента за защита на конкуренцията във въздушния транспорт и по-всеобхватните споразумения във въздушния транспорт с трети страни. Там, където има конфликт на интереси, да не се допускат трети страни да правят нелоялна конкуренция.
Мога да Ви прочета по-конкретно заключението на Комисията по отношение на маркировката и пътните знаци. Заключението е: Комисията счита, че е прекалено рано за вписване на подобна разпоредба, като подчертава, че същата е изключително обща. Не планира скоростна промяна на пътната маркировка и знаци – става въпрос за поддръжка. Не са посочени сроковете за подготовка на актовете за изпълнение, тъй като дискусиите ще бъдат продължителни и решенията ще се вземат взаимно, съвместно от национални експерти. Много се надяваме нашият експерт да участва там.
Като казвам „експерти“, този месец спорим какво значи „експерт по пътна безопасност“. Трудно намираме точното определение.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: И какво означава „експерт по пътна безопасност“? (Реплики.)
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Ние се опитваме да сложим някакви критерии – дали това ще бъде образование плюс опит, опит без образование, участие в комисии или в случаи на разследване на такива тежки пътно-транспортни произшествия. Думичката „експерт по пътна безопасност“ звучи много неточно и бихме искали, с Ваша помощ, да изясним кой точно е специалистът по пътна безопасност. (Реплики.)
Вие сами разбирате, че се появиха много хора, които коментират пътната безопасност – дали са представители на автошколи, дали са представители на браншовите организации. Знаете, че за повдигането на една тема за създаване на специален орган всички искат да участват, но ние трябва да направим така, че там да участват хората, които действително могат, да помогнат на нас и на Вас да дадем много точна информация какво точно трябва да се направи – дали на пътя, дали на превозното средство или на контролните органи примерно от МВР, така че да намалим този травматизъм по пътищата. Най-важното според мен лично е промяната на чипа.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Един прагматичен въпрос, господин Попов. За да си счетоводител експерт, трябва да имаш пет години стаж – да си работил в законодателството, да прилагаш законодателството, да даваш решения.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Точно така.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Къде при нас работят експерти по пътна безопасност, за да кажем: той има пет години и е експерт по пътна безопасност?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Така, но къде?
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Това питам: кои признаваме ние за стаж?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Какво е допринесъл?
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Това че аз давам интервюта пет години по медиите, експерт ли ме прави?
РЕПЛИКА: Да, медиен експерт.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Господин Председател, и без да давате интервюта…
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Само питам. Ще звучи като лична нападка, ако кажа: Станислав Иванов пет години, че дава. Но понеже аз пет години не съм давал, но той дава, беше ми неудобно, от възпитание. (Оживление и реплики.) Казусът е сериозен.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Идеята е не да изолираме някого, а да привлечем тези, които действително могат да ни помогнат. Ние нямаме намерение да отстраним някого от някаква комисия, но ако съберем хора, които могат да ни помогнат…
Сега ще Ви кажа, извинявайте за отклонението. Ако искате да говоря, ако не, мога да спра.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Слушаме Ви.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: При пътно-транспортното произшествие в Своге автобусът имаше колани и стана един дебат. Ако може, Вие да ми подскажете и да ми помогнете: дали има някой в България, който да каже, ако те бяха със сложени колани или без колани, щеше да има по-малко загинали при това сериозно падане от това разстояние?
РЕПЛИКА: Няма кой.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Факт е обаче, че шофьорът е бил с колан, нали така, и има само охлузвания?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Точно така.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Има само охлузвания, това си е отправна точка.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Там има много сериозно нещо – първият удар, който всъщност е станал, е станал в изключително и благоприятно място за автобуса, тоест приблизително отзад. Отпред автобусът няма никакви повреди. Лично аз присъствах, когато правихме първия оглед след първия час, той няма никакви щети отпред по ходовата част.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: В какъв смисъл отзад? (Реплики.) А, при падането надолу, не отгоре.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Точно така, и затова шофьорът, как да кажа, се е спасил от това нещо. Не искам да го упреквам, това не е моя работа, има си компетентни органи. Предали сме два пъти по 128 страници на следствените органи и прокуратурата. Цялата информация, която излезе, е наша – на Министерството на транспорта. Много точно и конкретно сме показали къде е вината и кой носи вина. Следствените органи ще кажат кой всъщност е накрая виновен – дали пътят, шофьорът, превозното средство, скоростта. Не искаме да даваме, но сме дали изключително точна информация, много подробна.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин Попов, в това сте много прав, обаче тръгваме да правим промяна утре за коланите, в същото време даваме индикация, че коланите не спасяват нищо. Направо ще ни скочат и ще ни изядат. Вие трябва да сте категорични тук. Утре, като ще внасяме това предложение, да кажете: ако се надяваме, че един или два, или три. Тази е единствената презумпция, заради която ще се подкрепят тези колани, всичко останало е безумие.
Вие самите казвате: „Никой не може да каже, ако бяха си сложили коланите, можеше да умрат и двадесет.“ Ако утре това го кажете в Народно събрание, за какво правим тази поправка?! (Реплики.) Не, не аз искам да изчистим този въпрос.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Тук е прав господин Попов. Извинявам се, че се намесвам, господин Председател.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Ще се съглася с господин Попов, защото не може след всеки инцидент, някой излиза, хвърля някаква версия и ние, Народното събрание, тръгваме да променяме закони. Правилно някой каза: ако онези деца в Лим бяха вързани с колани, нито едно нямаше да оцелее. Вместо да предотвратяваме пътните произшествия, травматизма и всичко каквото може, се хващаме за най-лесното – дайте сега през единия закон ще променим три други, за да направим еди-как си.
Тук искам да попитам господин Попов. Понеже тръгнаха различни: три лаборатории, шест лаборатории, колко лаборатории има в България, които са лицензирани да издават удостоверения за типови одобрения по Правило 14 на Икономическата комисия за Европа на ООН? Колко лаборатории има, които са регистрирани, и колко реално работят? Не лаборатория, която е взела сертификата – примерно някоя си германска фирма е дошла тук и с един компютър и една секретарка пишат документи и вземат по 500 лв. Защото, ако сложат китайските колани по пет лева и някой напълни, нали, тогава ще отидем в друга посока: всички бяха вързани, но…
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: В момента вадим една много сериозна статистика и ако ме поканите другата седмица, ще Ви дам много точно за какво става въпрос. Искаме да сведем до минимум старите превозни средства, които нямат нито типово одобрение за седалките, нито типово одобрение за коланите, защото най-важното е закрепването на седалката в шасито. Оттук нататък обаче сме извадили справка и намаляваме цифрата на автобусите, които ще бъдат затруднени да поставят каквото и да е, защото от 2006 г., знаете, че всички автобуси са задължително с колани. Преди това обаче, по наши непотвърдени данни, които мисля, че се потвърдиха, „Мерцедес“ например от 2004 г. няма право да поставя седалки, които не са типово одобрени за определен тип типово одобрени колани. Тоест бройката започва да намалява и на хората, които трябва да сложат типово одобрени колани на типово одобрени седалки, ще им бъде много лесно – ще купят този тип, който е одобрен, върху една седалка, при която имаш право да поставиш колана – намаляваме бройката.
Освен това училищните автобуси в Европа – този автобус, който падна в Своге, е бил училищен автобус и е бил длъжен 2001 г. да бъде оборудван с колани. Ще намалим чувствително бройката на тези, които ще бъдат засегнати пряко да правят изпитание или да правят типово одобрение. Има седалки, много такива ще се появят, които ще могат много лесно да си сложат на типово одобрената седалка. Вече подготвяме писмата към производителите с определени марки, VIN кодовете, те да ни кажат: този автобус, защото ние ги събираме по групички и все по-малко групички стават, какви седалки са вътре. Не да питаме техническата служба, а да питаме производителя дали на тази седалка, този, който иска да си купи типово одобрен колан, може да си ги събере, и тогава техническата служба ще каже: да, това е така.
И две лаборатории за изпитания. Изпитанието е много сериозно нещо. За съжаление, в годините назад – не искам да казвам кои години са – в България са правени едни процедури и поправки, които недотам са били точни, тоест товарно бусче, което е закупено ново, тук е преоборудвано в пътническо, тоест сложени са му седалки. Може да е типово одобрена седалката, но тя трябва да бъде сложена на специално място, защото между 18 и 22 места има голяма разлика. Всички сте хора компетентни и толкова време работите в тази комисия, знаете какво е разпределението на теглото и закрепването в пода. Слагани са седалки, за радост, не са много такива автобусчетата, вървим и ги търсим в момента, които са закрепвани без да има право да бъдат закрепени, просто са монтирани. Никой не е изпитвал, защото изпитанията е почти разрушаване. (Реплика от народния представител Георги Свиленски.)
Това в момента не мога да го кажа, проверяваме го. Тъй като Вие това го мислите, ние също го проверяваме.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Преди малко споменахте за две лицензирани лаборатории.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: За изпитания.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: За изпитания не бяха ли три? И една трета има нова, която има право да прави, затова стават три.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Точно така, но шест технически служби, заедно с тези трите. Когато пред една техническа служба поставиш седалка, която е типово одобрена от производителя, и колан, който е типово одобрен от производителя, тогава монтирането и узаконяването става много лесно, без проблем. Затова се опитваме да оптимизираме и да конкретизираме бройката, които ще бъдат пряко засегнати.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: В тази връзка не е ли по-добре да свършите тази работа – да конкретизирате бройката, да конкретизирате автобусите, да конкретизирате проблема и тогава ние, Народното събрание, да правим законодателните промени?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Веднага ще Ви отговоря. През 2015 г. във Франция влиза законът, в който пише: всички автобуси, оборудвани със седалки, с изключение на градските. Никой никого не е питал колко бройки са и въобще не ги е интересувало. По-рано в Австрия, и по-рано в Германия. Има споразумение от 1999 г., което са подписали всички държави в Европейския съюз, за унифициране на осигурителните средства към превозните средства, които превозват пътници, независимо какви са те – деца, ученици или възрастни. Там е трябвало да се вгледаме още тогава какво предстои и как са го направили другите държави. Не искам да упреквам никого, не е направено.
От 2016 г., и Вие сте били в Транспортната комисия, няколко пъти се е поставяло първоначално в автобусите, които ще превозват деца и ученици. Четох внимателно стенограмите, още тогава сте се опитвали да въведете това нещо, което е изключително полезно и важно.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Нека да Ви коригирам, никога в Народното събрание не е влизало…
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Не, в Комисията по транспорт.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: В Комисията единствено е обсъждано за столчета.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: И седалки, оборудвани с колани.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: За детски столчета – само това е обсъждано, нищо друго. (Реплики.)
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Тогава всички сте се опитвали да въведете нещо, което е полезно и важно. Аз Ви моля за подкрепа. Ако нещо бъркаме, някоя запетайка или буквичка, да ни подскажете. Много е важно това да го направим.
В другите държави са го направили, без да са правили никаква справка, просто трябва да има колани и край. Всичките наши превозвачи, които обслужват международни пътнически превози – проверихме – влизат ли във Франция включително са длъжни да имат на борда си устройство, което проверява алкохола на водача, и въобще не ги интересува от коя държава е. Трябва да го имаш: колани и това устройство.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте, господин Свиленски.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Тоест Вие казвате, че в Европа навсякъде няма автобуси без колани?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Не, не навсякъде. В момента сме получили информация, вчера сме попитали, в Румъния, Австрия, Германия, Латвия, Словения, Дания и Франция трябва да има колани.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: За всички автобуси, без значение от възрастта? Тоест там стари автобуси вероятно не се движат.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Точно така, даже в Норвегия... Съжалявам, че ще тръгнем към такъв дебат. Исках да Ви покажа и това, което сме получили, и цифрите, защото те са много интересни. Исках да ги покажа, не знаех, че има такъв дебат, защото се бях приготвил да водим дебат по пакета за мобилност, който е много важен за нас. Интересна информация има. Ако ни поканите, още утре ако искате, мога да Ви…
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Но ние утре ще го гласуваме в залата. Това е проблемът – че няма дебат.
А как процедират тогава екскурзии или други автобуси на чужди държави, в които няма, примерно Германия не я казахте, и германска група идва на екскурзия в България?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Ако тя идва в България, ако ние нямаме законодателството…
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Не, имаме написан, нали променяме…
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Те са длъжни да влязат с колани.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: И какво правят, като дойде автобусът без колани? Спираме ги на границата, така ли?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Контролният орган, когато извърши такава проверка, е длъжен да го санкционира.
Между другото, ние се притеснявахме за Македония и Сърбия. Там има много сериозни ограничения, особено в Сърбия, за годините на автобусите. В Турция по същия начин. Не искахме да притесняваме съседните държави, които извършват такива транспортни услуги масово през нашите държави, те имат много сериозно законодателство. При сърбите и турците няма прошка. Там няма такива 25 години, 15 години.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Готвите ли някаква справка или информация относно това как ще се отрази на малките общини? В смисъл колко от тези автобуси извършват междуобластни или…
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Господин Свиленски, попитахме и вадим следната справка. От една бройка, която сме имали, съвсем символично ще го кажа, 4600, които са конфликтни, голяма част от тях са градски транспорт, където не трябва да има колани. Например Столична община веднага ни отговориха, чакаме всички други големи общини. Столична община има 600 автобуса, които не са длъжни да бъдат оборудвани с колани. Така ще направим една цифра и приблизително ще разберем колко ще бъдат засегнати по някакъв начин, без да знаем дали автобусът, който ще се опитаме да засегнем, пък няма право да си сложи колани – дали неговата седалка не е типово одобрена, а само да сложи типово одобрен колан.
По нашата информационна система може да проверим, например автобусите преди 2006 г. са 9105. Това са обаче автобусите, които са преминали годишен технически преглед в рамките на 2017 г. Поискахме колегите от КАТ да ни кажат колко са спрени, тоест колко не са в движение, тъй като може част от тях да не са си платили „Гражданска отговорност“ и тогава те се дерегистрират, Вие знаете. Ще намаляваме бройката, защото Вие тук, в София, сигурно сте виждали паркинг, пълен със стари автобуси, които отстрани са с трева и отдавна не са използвани. Те, за съжаление, влизат в тази бройка и сега вадим тези, които са в движение. Освен това вадим градските автобуси, които не трябва да имат колани, и се опитваме да достигнем до една бройка, която може би ще засегнем. Но в края на краищата и да ги засегнем, те трябва да направят това, което ние решим, тоест да има колани. Благодаря.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин Попов, да върнем малко темата. Вие говорихте за Австрийското председателство. Там за пакета „Макрон“ има ли движение или не, че не разбрах? За товарните превози.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Това не е „Макрон“, това е Пакетът за мобилност 1.
В края на месец септември официално започват дебатите по пакетите за мобилност. Те бяха август месец почивка. Юли месец, аз Ви казах, имаше коментар за маркировката и пътните знаци, което е много рано, защото основно всяка страна има определено законодателство, което е различно от съседната държава.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Една задача, ако може, да Ви поставим. Да изготвите по един пакет за народните представители – това, което сме говорили по пакета „Макрон“, това, което беше предложението на нашите евродепутати, това, което се гласува, за да си имат тази информация, защото това ще влезе на нова сметка. Нека да има готовност.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Добре.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: С колегите тук поискахме среща с комисаря Виолета Булц. Ще направим такава среща, но тя каза: „Аз лично няма да се срещна с Вас.“ Знаете ли защо? Защото трябва да го прекарат този пакет и няма какво да ни обясни. Така или иначе движение ще има, но за да сме подготвени и да не ни изненада отново ситуацията, подгответе информацията навреме, раздайте я на народните представители от Комисията, включително и на нас, за да знаем при една такава среща какво говорим и какво правим. Включително и цялата информация, която беше съгласувана с превозвачите и те са я одобрили, за да не влизаме и там в контакт. Утре ще започне отново темата, ще тръгне разнобоят да говори кой каквото си знае, а тук не бием ли в една посока и без друго ще ни бият шамарите, така че приемете го като задача или поне с добро намерение да си свършим работата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Мога да кажа следното. Вие сте прав, че имаше няколко срещи с превозвачите. За съжаление обаче, те не застават на една позиция, както би трябвало да застанат всичките и да се обединим в един, извинявайте ще го кажа, пазарлък.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Не, вижте, дайте информацията такава, каквато е. Народните представители с оглед на своите разбирания ще преценят. Те знаят какво да направят, но нека да имат тази информация. Според мен започваме отначало този пакет. Това ще стане сега в Австрийското председателство, защото те пеят на тази струна – австрийците, заедно с французи и германци.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: В какъв срок искате да стане това?
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Колкото по-бързо, по-добре. Говорехме за някакви срещи след 24 – 25 септември, нали така? Но да кажем седмица, десетина дни, не повече.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Добре.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
Заповядайте, господин Свиленски.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Искам само да уточните, господин Попов, тъй като това ще бъде утре част от дебата, тези три лаборатории в България, които са, имат възможност да правят технически изпитания?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Да.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Имат лаборатория, не са само офиси на представителство?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Точно така.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: И трите?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Абсолютно. Могат да правят изпитания.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Тоест извън автобусите, които казахте, че имат типово одобрен колан и типово одобрена седалка, на другите те могат да направят изпитания на автобуса?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Точно така.
В понеделник се срещнахме с всичките шест технически служби, включително с тези трите, и проведохме много интересен дебат с тях. Всички са на мнението, даже казаха, че първите проверки ще бъдат безплатни за превозвачите, тоест отива един автобус в тази техническа служба и казва: аз мога ли да си поставя коланите, защото на седалките – ако искате, и тази информация ще Ви дадем – има инициали. Едни листчета, дето стоят, други са табели, върху които има букви и цифри, които значат нещо. От чисто любопитство можем да Ви го дадем. Те ще направят първата проверка, тоест огледа, и ще кажат: ти може да си поставиш, защото това нещо го имаш, или не може да си поставиш, защото нищо нямаш.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Ама това не е лаборатория?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Не, не е лаборатория. Това са техническите служби. (Реплика.) За да облекчим хората, да не ги хвърляме да ги изяде вълкът, а те трябва безплатно да помогнат и да кажат: това може да го направите така, и те да го направят както трябва.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: А може ли да ми предоставите адресите на лабораториите?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Може, разбира се.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Искам да отида на терен да ги видя тези лаборатории. Не офисите, лабораториите, където са им стендовете…
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Ще Ви предоставим всичко.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Други въпроси?
Нещо друго да допълните, господин Попов?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Ако ми дадете възможност още около 45 минути, аз искам нещо да Ви кажа друго. Не, майтапя се, това е в кръга на майтапа. Много е дълга темата и много полезна. Не е въпросът да има някаква битка. Ако Вие ни подсказвате, ние ще се съобразяваме в момента с всичко. С всичко! Разбира се, това да е правилно, защото не го правим само, а питаме. И за сервизите питаме, и за лабораториите питаме, и за всичко онова, което правим, питаме. Ние сме една шепа хора. За съжаление, сме и с големи заплати.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Сега ще ги вдигнат с 10%.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: С 10% при 630 лв., 63 лв., мисля, че е една добра заплата.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: А в БДЖ колко е средната заплата, господин Занчев?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕЛИК ЗАНЧЕВ: Средната е около 700 лв.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: 770, то ще си е успех.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Понеже Вие имате връзка с кметовете, много Ви моля от чисто любопитство, питайте…
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Какво имате предвид? Кой от колегите с кои кметове има връзка? За какви връзки говорите?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Всичките. (Шум и реплики.) Попитайте кметовете, с които имате контакт, от 1 януари какви пари са влезли в общините? За какво ще ги харчат, нас не ни интересува. Дали ще ги дават за детски градини, или ще запълват дупките, не ни интересува. Попитайте ги. Бъдете сигурни, че ще се получи една изключително добра цифра за общините.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Само да Ви коригирам. Детските градини, господин Попов, са трансферни разходи. Те са целеви, не могат да ги барнат. Никакви дупки не могат да запушват с тях, това са трансферни разходи.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Аз говоря за дупките. Кажете ми къде не е така? (Народният представител Лало Кирилов говори при изключени микрофони.)
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: В Пирдоп не е така. (Народният представител Лало Кирилов говори при изключени микрофони.)
Сигурно не ме разбрахте. Там влязоха пари, които не са влизали две-три години. Хората са забравили да си платят данъците. Как ги използват нито мога да им кажа, нито имам право да им кажа.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Господин Попов, трябваше да кажете, че поради добрата политика на Министерството на транспорта, която се провежда от годишните технически прегледи и така нататък, понеже не може вече да минаваш на годишен технически преглед без да си си платил данъка, в общините се е повишила събираемостта от данъци на моторните превозни средства, и за какво ги харчат те, няма значение. А така, както го казахте, излезе малко по-различно. (Шум и реплики.)
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Господин Иванов, аз говоря в Комисията по транспорта, е не в Комисията по здравеопазването. (Шум и реплики.)
Освен това не може да гоним даяджията, че е корумпиран или нещо друго. Ние пипнахме по-дълбоко и видяхме в школите какво става. Там има изключително неприятни… За радост на Икономическа полиция от седем месеца работим заедно с тях, има план. Ще Ви покажа планчето как се прави – в кой град, в коя школа. На база на нашата информация и на НАП в един пункт за технически прегледи преминали 1000 автомобила. Питаме НАП колко отчете, те казват: нищо. Е, как нищо?! Тогава се събират данните и става… (Шум и реплики.)
Школите за обучение са много важни. В няколко школи, до тук 16, които НАП затвори, намерихме изключително големи разлики – не само в обучението на водачите, не само липсата на документация, а и липсата на фискална дисциплина. А това е много важно. Когато се опитваш да скриеш данъци, не обучаваш правилно водачите. Не може млад водач в една школа да мине 93 км за часовете, в които трябва да се обучава по практика, а пък в другата школа да минава по 400 км. И това ще го изправим.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Кой го допусна това да се случва?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Господин Свиленски, не питайте мен.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Кой допусна това – да има такива школи, да има такива пунктове, да има такива прегледи?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Щях да кажа едно име, обаче няма да го кажа. (Шум и реплики.)
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Явно му хареса отговорът на господин Свиленски.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Затова на мен ще ми искат оставките. Честно казано, аз не се притеснявам. Ще продължавам нататък, докато ни търпят. Като ни преборят, ще дойде някой друг. Това не е моя заслуга, а заслуга на всички, които работят в Министерството. За съжаление, работят 60%, мога да Ви кажа точно, а 40% гледат мача отстрани. И като гледат мача отстрани, трябва да се освободим от тях, а ще викнем млади хора, защото двама-трима, които назначихме, работят с друг хъс и се отнасят към ръководството по друг начин и искат да работят. А пък знаят повече от старите. Имаме отпуснати средства и ще обучаваме младите.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Млади хора до колко години, да знаем какво да им кажем?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Младите хора до 30 години.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Оттам нагоре да не кандидатстват?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Абсолютно нищо не става от него, той вече е изкривен. (Смях и оживление.) Нали може и шеги да си пускаме? (Шум и реплики.)
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Други въпроси? Не виждам.
Подлагам на гласуване Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз за 2018 г.
За – 11, против – няма, въздържали се – 8.
Приема се.
По точка „Разни“, колеги?
Заповядайте, господин Попов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Имам молба – не ни питайте, когато идваме само тук. Питайте ни и във времето между такива заседания. На нас ни е по-добре да си кажем, отколкото да си мълчим. Питайте ни. (Реплика и оживление.) Един въпрос към нас отправя нещо, върху което трябва да се замислим, разбирате ли? Това е идеята. Питайте ни повече.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
Някой друг от колегите да допълни нещо по точка „Разни“? Няма.
Благодаря Ви.
Поради изчерпване на дневния ред закривам днешното заседание.
(Закрито в 15,16 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Халил Летифов