Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
24/07/2019
    На 24 юли 2019 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за изменение на Закона за железопътния транспорт, № 902-01-33, внесен от Министерския съвет на 25 юни 2019 г. – второ гласуване.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 902-01-38, внесен от Министерския съвет на 15 юли 2019 г.– първо гласуване.
    3. Разни.
    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията Халил Летифов.

    * * *

    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Откривам заседанието на Комисията по транспорт.
    Колегите Тишев и Иванов оставиха гласа си на колегата Свиленски.
    Уважаеми колеги, предлагам на Вашето внимание следния дневен ред:
    1. Законопроект за изменение на Закона за железопътния транспорт, № 902-01-33, внесен от Министерския съвет на 25 юни 2019 г. – второ гласуване.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 902-01-38, внесен от Министерския съвет на 15 юли 2019 г.– първо гласуване.
    3. Разни.
    Уважаеми колеги, има ли допълнения по дневния ред? Не виждам.
    Моля да гласуваме така предложения дневен ред.
    За – 20, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.

    Преминаваме към точка първа:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ ТРАНСПОРТ, № 902-01-33, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 25 ЮНИ 2019 Г. – ВТОРО ГЛАСУВАНЕ.
    Имате текста и няма да го четем. Предложения между двете четения не са постъпили, само правно-технически. Текстовете са като при първо четене.
    „Работен доклад относно Законопроект за изменение на Закона за железопътния транспорт, № 902-01-33, внесен от Министерския съвет на 25 юни 2019 г.
    „Закон за изменение на Закона за железопътния транспорт“.“
    Правя предложение да подкрепим наименованието на Закона.
    Други предложения? Не виждам.
    Министерството подкрепя ли наименованието на Закона?
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Подкрепяме.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: По § 1 няма предложения.
    Правя предложение да подкрепим текста на вносителя за § 1.
    Подкрепяте ли?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Подкрепяме.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: По § 2 няма предложения.
    Правя предложение да подкрепим текста на вносителя за § 2.
    Подкрепяте ли?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Министерството подкрепя.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: По § 3 няма предложения.
    Правя предложение да подкрепим текста на вносителя.
    По § 4 няма предложения няма предложения.
    Предлагам да подкрепим текста на вносителя за § 4.
    По § 5 няма предложения.
    Предлагам да подкрепим текста на вносителя за § 5.
    Изказвания? Няма.
    Министерството подкрепя ли?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Подкрепяме.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Подлагам на гласуване наименованието на Закона, параграфи от 1 до 5 по вносител.
    За – 13, против няма, въздържали се – 7.
    Приема се.
    „Преходни и заключителни разпоредби“.
    Предлагам да подкрепим наименованието на разпоредбата.
    Министерството подкрепя ли наименованието.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Подкрепяме.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Изказвания? Няма.
    Моля да гласуваме.
    За – 16, против няма, въздържали се – 7.
    Приема се.
    Параграф 6.
    Министерството подкрепя ли вносителя за § 6 плюс правно-технически разпоредби, които са редактиращи?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Подкрепяме.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване § 6 с направените правно-технически бележки.
    За – 13, против няма, въздържали се – 7.
    Параграф 7.
    Министерството подкрепя ли текста на вносителя и правно-техническите бележки?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Подкрепяме.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване § 7 с направените правно-технически бележки.
    За – 12, против няма, въздържали се – 8.
    Параграф 8.
    Предлага се § 8 да бъде отхвърлен, тъй като е отразен на систематичното му място, като § 10.
    Министерството подкрепя ли?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Подкрепяме.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване отхвърлянето на § 8, който е отразен на систематичното му място.
    За – 12, против няма, въздържали се – 8.
    Параграф 9.
    Предлагам да подкрепим текста на вносителя за § 9, който става § 8, като в ал. 1 думите „самостоятелно“ се заличават.
    Министерството подкрепя ли текста на вносителя с предложената редакция?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Подкрепяме.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване § 9 с правно-техническите бележки.
    За – 12, против няма, въздържали се – 8.
    По § 10 има предложение от народните представители Станислав Иванов, Росен Живков, Павел Христов, Клавдия Ганчева, Валентин Милушев по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Министерството подкрепя ли предложенията на народните представители?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Подкрепяме.

    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване предложението от народните представители и текста на § 10.
    За – 12, против няма, въздържали се – 8.
    С това изчерпахме точката.
    Колеги, благодаря Ви.

    Преминаваме към точка втора:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННИТЕ СЪОБЩЕНИЯ, № 902-01-38, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 15 ЮЛИ 2019 Г.– ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
    (Председателят чете гостите по точка 2.)
    Господин Геновски, Вие ли ще представите Законопроекта?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Уважаеми госпожи и господа, предложенията за допълнение в Закона за електронните съобщения са свързани с предвиждане на мерки на национално ниво за прилагане на изискванията на чл. 5а от Регламент на Европейския съюз от 2015/2020 въведени с измененията му чрез Регламент 2018/1971.
    С разпоредбата на чл. 5а от Регламент 2015/2120 се установяват пределните стойности на цените на дребно за мобилни и фиксирани гласови и текстови съобщителни услуги в рамките на Европейския съюз, като доставчиците не следва да прилагат цените на дребно без ДДС за потребителите на регулирани съобщения в рамките на Европейския съюз, надвишаващи 0,19 евроцента на минута за повиквания и 0,06 евроцента за текстови съобщения.
    Въвеждането на тази нова ценова регулация на ниво Европейски съюз обхваща периода от 15 май 2019 г. до 14 май 2024 г. Доколкото тези правила са изцяло нови, то в националното законодателство няма предвидени санкции за тяхното нарушаване.
    В тази връзка с Проекта на ЗИД на ЗЕС се цели своевременно да се въведе в националното законодателство система от ефективни пропорционални и възпиращи санкции. При определянето размера на санкциите за нарушения са отразени фактори, като степента на обществена опасност на този вид нарушения и потенциалния им ефект върху пазара на електронни съобщителни услуги и върху потребителите; пазарният дял и годишните обороти на доставчиците, Фактът, че с неспазването на изискванията на Регламент биха били засегнати общоевропейски ценности, включително правата на потребителите и конкуренцията.
    Определените минимуми и максимуми на размерите на имуществените санкции дават достатъчна гаранция за спазване на принципа на пропорционалност и възможност при индивидуализацията на наказанието да се определи размер, съответстващ на обществената опасност на конкретното нарушение. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Какъв е размерът на санкцията, господин Геновски?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: За нарушения на чл. 5а от Регламента се налагат имуществени санкции, както следва: за нарушения на § 1 и § 3 в размер от 20 000 до 400 000 лв.; за непредоставяне на информация на потребителите по § 2 – в размер от 500 до 5 000 лв.; за нарушение на § 4 – в размер от 5000 до 50 000 лв.
    Също досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите „едно и две“ се заменят с „едно и три“.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Практиката в другите страни такава ли е като санкции?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕНОВСКИ: Не сме вземали тавана, а допустимите граници.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви.
    КРС? Господин Председател, заповядайте.
    ИВАН ДИМИТРОВ: Подкрепяме направеното предложение и е съгласувано.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Уважаеми колеги, имате думата за изказвания.
    Общо-взето това, което чухме, е директива, която трябва да въведем, за налагане на санкция за неизпълнение на договорените така наречени паднали цени за разговори в зоната на Европейския съюз. Нали така?
    А този § 3 беше за непредоставяне на информация къде са ви взели парите – така ли беше? Много малко са 500 лв. (Шум и реплики.)
    Заповядайте, господин Данчев.
    ДИМИТЪР ДАНЧЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Всъщност имам уточняващ въпрос. Тъй като в Закона за електронните съобщения по принцип имаме Раздел ІV „Достъпност на цената на универсална услуга и цени като цяло“. Сега приемаме и се предлага промяна само на санкциите или въвежда размер на санкциите, а цената остава да се определя едно към едно от Регламента както е записано в него.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Да, да.
    ДИМИТЪР ДАНЧЕВ: Понеже вече сме правили такава законова промяна преди време, доколкото си спомням във връзка с роуминг услугите, въпросът ми е: какъв е бил размерът на санкциите, аналогичен ли е размерът на санкциите, които са налагани досега, респективно какви санкции изобщо са налагани до момента, ако имате информация в КРС?
    НЕДА КОЙЧЕВА: Добър ден!
    Благодаря Ви, уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! Директор „Правна“ съм на КРС.
    С конкретна информация за налагани санкции по регламента за роуминг не разполагаме. Налагани са такива санкции, когато са установявани нарушения.
    По въпроса Ви дали следва Министерството и съответно подкрепено от нас би следвало подходът да има аналогичност например когато говорим за непредоставяне на преддоговорната информация както по отношение на действащите разпоредби за роуминга досега, така и в момента за международните разговори. Следва в този подход санкцията да е от 500 до 5000 лв. Тоест следва се законодателният подход, който да спре до този момент. Най-високата санкция – от 20 до 400 000 лв., разбира се засяга най-съществените обществени отношения, регулирани с регламента за роуминг, а именно тогава, когато абонатите не са таксувани до размера на прагът, който е предвиден със самия регламент за роуминт, този от 0,19 евроцента. Тъй като това са най-съществените обществени отношения, затова ЕС предложи тези санкции, които също следват законодателния подход по отношение на нарушения на разпоредбите за роуминга.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин Данчев?
    Това за непредоставяне на информация, ако не получавате и фактура от оператора за изразходваните средства, попада ли в тази разпоредба?
    НЕДА КОЙЧЕВА: Тоест фактура за услугите?
    Това е отделно. Тук говорим за преддоговорната информация.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Да, благодаря.
    Други въпроси? Не виждам.
    Закривам дебата и подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения № 902-01-38, внесен от Министерския съвет на 15 юли 2019 г.Така че, ако имате въпроси към господин Кръстев, заповядайте.
    За – 20, против и въздържали се няма.
    Приема се.

    Преминаваме към трета точка:
    РАЗНИ
    Колеги, имате ли нещо по тази точка? Няма.
    Закривам заседанието на Комисията.

    (Закрито в 15,30 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума