Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
На 25 февруари 2021 г., сряда, от 11,35 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 14 януари 2021 г. – второ гласуване.
2. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, и гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 11,35 ч. и ръководено от председателя на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения господин Халил Летифов.
* * *
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Добър ден, уважаеми колеги!
Имаме кворум. Откривам заседанието на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
Предлагам на Вашето внимание следния дневен ред:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 14 януари 2021 г. – второ гласуване.
2. Разни.
Други предложения за дневен ред?
Заповядайте.
РОСЕН МАЛИНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Правя следното предложение. Вчера в залата имаше изслушване без възможност за коментари, въпроси и допълнителни уточнения на министъра на транспорта господин Желязков относно концесията на летище София. Там въпросителните остават много. В социален план – работните места, в икономически план – намалени такси за концесионера, и в държавно-стратегически план – основният обект на летищния комплекс в София.
В тази връзка предлагам, ако трябва да направим почивка, да се направи връзка с министъра на транспорта и той да дойде в Комисията, за да можем да зададем допълнително такива въпроси, каквито вчера нямаше как да зададем в залата по силата на Правилника. Правя това предложение.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: За днес едва ще стане, но тъй като в сряда, другата седмица е почивен ден, национален празник за четвъртък, да поканите министъра на изслушване.
Заповядайте, господин Свиленски.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Господин Председател, вероятно това е последното заседание на Комисията, защото не си мисля, че следващият четвъртък ще успеем, а пък и ще дойде министърът,…
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Ние ще го поканим.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: …който ще бъде вероятно вече в кампания. Освен всичко останало аз искам да напомня, че може би трети месец вече, не знам, Яворе, поправи ме, нямаме блицконтрол. Тоест тази добра практика, която имаше – всеки месец, даже и по-често Министерството на транспорта да изпраща своите представители – винаги министър и със съответните заместник-министри, в последните три-четири месеца това нещо не се случва и съответно то дава резултати върху взаимоотношенията между парламентарната Комисия и Министерството.
Днес виждаме по важен Законопроект отново Министерството не е изпратило ресорния заместник-министър, който не знам защо, не иска да идва в тази комисия, поради какви причини не знам, но все пак това е Комисията, която отговаря за това министерство. А проблемът, който постави господин Малинов, наистина е значим и е голям и той не касае само БСП, или само ГЕРБ, или само някоя политическа сила, той касае България.
Вчера стана ясно, че прословутата важната концесия, която ще съживи БДЖ, която ще модернизира летището – ще има втора писта, ще има трети терминал, ще има нови работни места, ще има модернизация, пари ще влязат в бюджета, се оказва, че от това цялото има едно нищо. Нито ще има втора писта, ще има евентуално ремонтиран втори терминал, тоест на стария терминал ще му сложат една боя и това ще е ангажиментът към новия терминал, няма да има концесионна такса, тоест постъпления в бюджета няма да има и евентуално ще има тези 600 млн. лв., които трябва да бъдат като първоначално постъпление, което също не е сигурно дали ще го има, защото до 24 юли има доста време.
Така че по-скоро най-важната задача на нашата комисия и на този парламент е да изясним всички тези обстоятелства и българският парламент да има позиция по тази най-голяма и най-важна сделка, която се дава не за 10, а за 35 години, плюс 18 години. Тоест отговорността на всички нас тук в тази зала, а и в голямата зала, е прекалено голяма. Защото, когато ни убеждаваха, че летище София трябва да се концесионира, защото ще има постъпления, ще има нов терминал, ще има нова писта сега тези всичките неща отпаднаха и остана само отдаването на концесия.
Така че, тосподин Председател, във Вашите правомощия е да дадете 10 минути почивка, да се явят от Министерството на транспорта министърът, ресорният заместник-министър и да ни кажат каква е реална ситуация, защото може да се стигне да има нужда от решение на парламента по този въпрос. Министърът и Министерството сами не могат да поемат тази голяма отговорност, която години назад е вървяла с различни процедури, с обжалвания, с питане на Европейската комисия, със сезиране на Европейския съд и сега, ей така, между другото, от една наша предварителна декларация поради някаква предварителна информация, която сме имали, един отговор на министъра, пак добре, че е дошъл вчера да каже нещо, и така всички да си затворим очите и да чакаме новия парламент, когато всичко ще бъде вече приключило. Отговорността ни наистина, колеги, тук няма политизиране. Ясно е на всички, че ние сме против концесията, ясно е, че ГЕРБ като дясна партия подкрепя концесията, но вече се промениха много от параметрите на това нещо. На практика ние вече нямаме концесия, а имаме подарък. И тук вече по тази тема мисля, че това пък може да обедини и левите и десните, тоест България да не си подарява национално значими обекти.
Това е моето предложение, господин Председател, и към колегите – надявам се, че ще има разбиране върху тази точка. А другото законодателство, то така или иначе си върви в съответния ред, както виждате и парламента работи, така че няма проблем да се гледат съответните закони, но важната точка и важния проблем в момента на Транспортната комисия е именно концесията на летището.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря, господин Свиленски.
Да се свържете с парламентарния секретар и да поканите министъра за вторник или четвъртък – не виждам кои възможни дни… (Реплика.)
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Колеги, въпросът не е БСП да извика министъра – едните да дойдем, другите да не дойдете примерно. Въпросът е наистина да направим този разговор, от който всички имаме нужда; Не е въпросът да отбием номера във вторник да дойде. Свържете се с господин министъра, дайте почивка, да обсъдим нещата. Утре вече темите са други, денят е друг.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Добре.
Кое да предложим на гласуване, господин Свиленски?
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Господин Председател, преди да го подложите на гласуване аз ще предложа от името на нашата група почивка, за да се свържете с министъра. Да сме наясно дали господин министъра въобще има желание. Той въобще може да няма желание да се яви пред Транспортната комисия. (Реплики.) Тя почивката не е, че сме изморени, почивката е, за да установим чисто процедурно. (Реплики от народния представител Павел Христов.)
Господин Христов, целта не е да проваляме заседанието, целта е да спасим един обект от национално значение – сега няма да повтаряме всички приказки, за държавата.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Междувременно, ще подложа на гласуване дневния ред, който Ви изчетох.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: С направеното предложение за включване на точката.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: За изслушване на министъра? Или да го гласуваме, ако той не е налице.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Не, не, това питам – дали със или отделно?
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Това, което изчетох, после ще се върнем на дневния ред, който беше обявен предварително.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 9, против – 2, въздържал се – 1.
Дневният ред е приет.
Заповядайте господин Малинов.
РОСЕН МАЛИНОВ: Аз искам да мотивирам гласуването си против дневния ред.
Изключително важен въпрос, свързан със стратегически обект и националната сигурност по летищния комплекс не може да намери решение, а един чисто лобистки закон, какъвто ни предлагате да гледаме сега на второ четене, ще бъде разгледан. Аз в това нещо не мога да участвам, така че напускам заседанието.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря, господин Малинов.
Преминаваме към точка първа:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АВТОМОБИЛНИТЕ ПРЕВОЗИ, № 154-01-2, ВНЕСЕН ОТ ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 14 ЯНУАРИ 2021 Г. – ВТОРО ГЛАСУВАНЕ.
Гости по първа точка са: госпожа Светлана Йорданова – заместник-министър на здравеопазването, и господин Дамян Войновски – заместник изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Пак не подложихте точката за включване на изслушване.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Ще я подложа, но нямаме връзка с министъра. Ние и да го гласуваме…
Ще подложим процедурата на господин Свиленски за изслушване на министъра, а изслушването ще бъде насрочено в удобно време в оставащото време.
Подлагам на гласуване процедурата, предложена от господин Свиленски.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 2, против – няма, въздържали се – 9.
Не се приема.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Извинявайте, господин Председател, само две думи. Вчера министърът беше в Народното събрание и представи цялостната картина по отношение на тази сделка за летище София. Не виждам защо трябва последният работен ден да го викаме, а не да се концентрираме върху законодателството, което ни предстои. Благодаря.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин Иванов, господин Свиленски, това е позиция на неговата политическа партия. Аз не я оценявам и прочее, но чисто процедурно по Правилник той има основание.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Извинявайте, господин Председател, извинявайте, господин Свиленски. Прав сте, господин Председател. Взимам си думите назад.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Не, няма нужда от извинения. Прав сте, господин Иванов, аз казах: министърът беше, каза нещо, но това не е въпрос на един отговор в рамките на две-три-пет минути. Пак Ви казвам, колеги, нещо, за което сме говорили години – не две, не три, пет години върви тази процедура, важна е както за бюджета, както за БДЖ, както за хората, които работят, и ние сега казваме: министърът не може да дойде, ще го очакваме другата седмица, ако дойде пак. А, ако не дойде, какво става с договора? Парламентът ще вземе ли отношение по тази промяна на договора? Ние ще си замълчим. Ще кажем, че сме съгласни или не сме съгласни? Кой поема тази отговорност?
Да, изпратено е искане за нотификация, но каква е нашата позиция като народни представители? Защото след една седмица ще започне предизборната кампания и на тези въпроси всички ще трябва да даваме отговори, а за да даваме отговори – трябва да имаме информация какво се случва, какво е наложило това нещо?
Дадохме милион пари на тези консултанти, които да направят такъв концесионен договор, такава концесионна процедура, че да бъдат защитени всички страни и в крайна сметка се оказа, че нищо не е защитено – нито държавата като държава, нито концесионерът като концесионер, и сега започват да си извиват ръцете – единият на другият. През цялото това време никаква информация към нас като комисия четири месеца – няма парламентарен контрол, никой не идва… Директорът на летището подаде оставка – никой не разбра. Избраха нов – пак никой не разбра. Избраха нов шеф на ГВА – пак никой не разбра от нас тук, не знаем за какво става въпрос. И изведнъж летището го няма, ама ги няма и парите.
Така ще си кажем довиждане, ще се снимаме на тържествена снимка на 25-и пред парламента. Или дайте да отидем заедно да се снимаме на летището, ако искате – нашата комисия така да завърши. (Реплики.)
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Разбирам, че слушате едно и също, ама можеше да го решим. (Реплика: „В каква процедура сме?“)
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: В тези процедура сме – да поставим въпроса, който е. Това е процедурата.
РОСЕН ИВАНОВ: Уважаеми колеги, смятам, че не е необходимо с процедурни хватки да съботираме провеждането на заседанието, защото всички бяхме в парламента вчера, когато беше министърът, всички имаме съобщения за промяна на часа и деня на Комисията, така че бихте могли да заявите вчера това нещо, а не изведнъж днес пак се сещаме, че пак има проблем. Ако беше заявено, вероятно би дошъл министърът и да удължим малко заседанието, и да го изслушаме. Така че, предлагам да започнем да работим по дневния ред.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Вчера сме го заявили ясно с декларация от парламентарната група и аз очаквах наистина това нещо да се случи. Не днес, а вчера. Не да чакаме някой да направи предложение. Аз разбирам, че на някой са му важни други неща, но за нас са важни националните интереси.
Спокойно, Законът ще си го гледате, Законът ще си мине – няма проблем. Не се притеснявайте от това нещо. Ще си мине Законът. Въпросът е, че покрай Закона ще си замине и летището. И не виждам желание да се направи нещо, нещо да предприемем. Това е по-големия проблем.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря, господин Свиленски.
„Закон за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози“.
По § 1 има предложение на народните представители Росен Живков Иванов и Деан Станчев по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Давам думата по предложението по § 1 на господин Войновски – заповядайте.
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители, уважаеми колеги! Министерството на транспорта подкрепя предложението.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Какво е предложението?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Думите „увреждания или лица с намалена подвижност, болни или ранени“ се заменят с „увреждания или лица с намалена подвижност“, а думите “и N1“ се заличават.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Аз имам предложение: по Законопроекта.
А предложението на колегите какво е?
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Това е предложението.
От предложението на вносителя, което не е оригиналния текст, нали така?
Министерството на здравеопазването?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, нямаме бележки по направените предложения като цяло.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Тоест подкрепяте?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Да.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин Войновски, обяснете как изглежда това за Спешната помощ и какво означава преведено на български, да разберем? Кои лица, кои линейки не могат да ги возят? Как се справяме с копърките? Защото това е идеята – получава ли се, не се ли получава?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: С тези предложения ние не засягаме центровете за спешна медицинска помощ. Тук става въпрос за превозни средства, които превозват лица, които не са спешни, на които им е отказано превоз със Спешна медицинска помощ, но въпреки това те се нуждаят от специализиран превоз. Въвеждайки изискванията за регистрационен режим, тъй като се измени Наказателният кодекс, всички превозни средства, които не притежават съответното разрешително или регистрация, изисквани по закон, попадат в членовете на Наказателния кодекс като престъпления за извършване на нерегламентиран превоз. С тези промени извършването на превози от нерегламентирани лица ще бъде санкционирано.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Инкриминирано.
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Да.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
Изказвания, колеги?
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Инкриминирано по Наказателния кодекс или санкционирано?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Инкриминирано по Наказателния кодекс.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Отива в тази поправка, която я направихме последно, така ли?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Точно така, да.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Колеги, това гледано ли е в Правната комисия? Някои юристи гледали ли са го това? Господин Войновски, знаете ли, този закон гледан ли е в Правна комисия?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Не мога да кажа дали е гледан.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Или пак сега променихме Наказателния кодекс през Автомобилните превози, сега започваме да променяме Автомобилните превози и пълним със съдържание Наказателния кодекс?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Считаме, че тази тема е доста важна, защото става въпрос за живота и здравето на хората. Има много нерегламентирани превози, извършвани от частни лица, които нямат необходимата квалификация и оборудване и застрашават живота и здравето на хората. Още повече че се подвеждат с нерегламентирани съобщения в интернет, че това е спешна медицинска помощ и по този начин въвеждат в заблуждение хората, а всъщност не носят никаква отговорност за техния живот и здраве, нито имат връзка с болничните заведения, за да гарантират, че превозвайки лицето до болничното заведение, то ще бъде обслужено.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: То и Бърза помощ не може да го гарантира?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Центърът за спешна медицинска помощ има връзка с болничните заведения и обменя информация за наличието на свободни места в болниците.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: И затова обикалят по шест болници, защото имат връзка? Господин Войновски, не се изхвърляйте толкова по... не е точно така.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Други изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението от народните представители Росен Живков Иванов и Деан Станчев.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 9, против – 6, въздържали се – 1.
Текстът е приет.
По § 2. Предложение на народните представители Борис Ячев, Христиан Митев и Георги Александров.
Предложение от народните представители Росен Живков Иванов и Деан Станчев по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника.
Предложение от народните представители Борис Ячев, Христиан Митев и Георги Александров.
Обсъждаме двете предложения – първото на Борис Ячев, Христиан Митев и Георги Александров, и редакционните на колегата Росен Живков Иванов.
Господин Войновски, заповядайте.
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Подкрепяме и двете предложения.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Дайте малко подробности какво се променя като изисквания?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: С предложението на народните представители Борис Ячев, Христиан Митев и Георги Александров се заличават някои от въведените изисквания към лицата, които ще извършват тази дейност, като това по-специално са: заличава се изискването за технически център от гледна точка на това, че то донякъде се припокрива с експлоатационния център; заличава се изискването на какво трябва да отговарят водачите на превозните средства, защото изискванията са си разписани в Закона за движение по пътищата. Това са водачи от категория „В“ и там нямаме някакви по-специални изисквания.
Също така се заличава изискването за внедрена система за управление на качеството ISO 9001, като считаме, че това е утежняващо.
Също така изискването за внедрена система за опазване на околната среда и внедряването на система за безопасност при работа ISO 45001. Считаме, че това са действително утежняващи изисквания и затова подкрепяме да бъдат премахнати.
Другото, което се предлага, е преномериране на точките.
По отношение на редакционните поправки. Изискването „ръководител на транспорт“ да се замени с „ръководител на транспортна дейност“, защото такава е презумпцията в останалите превози, където имаме такава длъжност. Думите „и поддръжка“ се заменят с „публичен регистър“. Това са технически, да.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Техническите – няма нужда.
От Министерството на здравеопазването?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Подкрепяме.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Изказвания?
Заповядайте, господин Свиленски.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин Председател.
Господин Войновски, с подкрепата на тези предложения, и с предложенията на колегите това доказва, че този закон в зародиш е лобистки. Вие сам казахте, че няма нужда от тези ISO – колко беше – 40001, ISO 20002, че няма нужда от допълнителните изисквания към водачите, че няма нужда от допълнителните изисквания към центровете – технически или експлоатационни. А защо беше подкрепен този закон в становището в първия вариант? Не сте може би Вие човекът, който трябва да отговори, но сега Вие сте тук.
Въпросът ми обаче е: въпреки тези отпадания на критериите, на изискванията, които са предложили колегите и които Вие сега ги подкрепяте, централната Бърза помощ – Центърът за спешна медицинска помощ, отговаря ли на всички тези изисквания и всички центрове? Дали отговарят на тези новоприети от нас, тоест бъдещи новоприети от нас изисквания?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Уважаеми господин Свиленски, направените предложения не касаят центровете за спешна медицинска помощ. Те са изключени от този закон.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: А защо са изключени?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Защото те отговарят на други изисквания за оказване на спешна медицинска помощ.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Тоест изискванията за спешна медицинска помощ са по-…
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Отговаря на други изисквания, за които отговаря Министерството на здравеопазването, и само Министерството на здравеопазването.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Които са вероятно по-ниски като изисквания от тези, които приемаме в момента?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Не. Точно обратното. Качеството на осигурения транспорт може да личи и от заложените параметри в Проекта, който се изпълнява в момента, за спешна медицинска помощ, както и функционирането на спешните центрове, което се прави през тел. 112 и с допълнителни връзки между лечебните заведения и линейките, припокрива многократно тези условия, които са заложени по отношение на този тип превоз за неспешна медицинска помощ.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: А кой ще осигурява информацията за това в коя болница има място? Понеже това беше аргументът, че вече като ги регламентираме, те ще знаят къде да закарат...
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: При неотложната помощ, каквато в момента се регламентира, няма такова изискване.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Е, това беше аргументът по предния параграф, че понеже в момента не знаели къде да ги карат, трябва да ги регламентираме. Сега във втория параграф казваме, че това тях не ги касае.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА.: Да. Те са задължени да имат такава връзка между лечебните заведения, които го осигуряват чрез осигуряване на тяхната услуга.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Господин Председател, извинявайте, че влизам в диалог.
Вижте, като гледахме предния параграф, аргументът на господин Войновски беше, че тези незаконни копърки така наречени като качат даден болен човек не знаят къде да го закарат, защото нямат информация в коя болница да го обслужат. Сега стигаме до изискванията дали те имат такава възможност да знаят къде има свободни места, да знаят къде има лекари и да знаят кой може да им окаже помощ и се казва, че сега вече това нещо няма значение – в смисъл, те би трябвало да имат информация. Би трябвало или имат? Защото малко ми прилича, пак ще се върна на концесията, дайте да дадем на концесия, за да направим втора писта и да вземем пари, в крайна сметка няма втора писта обаче концесия има. Сега дайте да регламентираме, обаче без регламент. Горе-долу...
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Това се е случвало поради причината, че тези копърки, както ги наричате, се маскират като спешни линейки.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Кой ги маскира?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Ами… (Реплика: „Самите лица!“)
Самите лица. Това не е наш ангажимент. И поради тази причина, предлагайки спешна медицинска помощ, се получава точно това припокриване на функцията между ЦСМП-та и тези нерегламентирани копърки, които ние искаме в областта на спешната медицина да отговарят и да поемат ангажиментите единствено и само в центровете за спешна медицинска помощ, което налага вече – осигуряването на болнично легло, на място в лечебните заведения. Този транспорт, който е извън центровете за медицинска помощ, няма такава необходимост да осигурява толкова спешна медицинска помощ. Те имат достатъчно възможност и би трябвало да имат...
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте.
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Уважаеми господин Свиленски, искам само да обърна внимание, че в ал. 1 е упоменато, че работата на лицата, които имат право да извършват превоз на болни, ранени и на трудноподвижни ще бъде определено с наредба. В момента има сформирана работна група в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, която работи върху проект на такава наредба.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: На основание чл. 24, буква „в“.
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Да, чл. 24в.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Тогава защо променяме тук?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Защото с наредбата не може да вкараме регистрационен режим. Регистрационен режим може да се въведе само със закон. Затова искаме да променим закона, за да може да въведем регистрационния режими в изискванията, на които трябва да отговарят тези центрове.
Иначе в проекта на наредба предвиждаме, че всяко едно лице, което има право да извършва такава дейност, трябва да има сключен договор със съответното лечебно заведение, до което ще има право да транспортира такива болни и ранени. И, когато има договор, той ще има информация дали може да кара или не може да кара.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Имам само един въпрос.
Понеже стана ясно, че центровете за спешна медицинска помощ отговарят на сериозни изисквания. Как тези копърки отговарят на тези изисквания и в един момент те са конкуренция на линейките?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Точно това казвам, че копърките не отговарят на изискванията, които са към спешните центрове за медицинска помощ и заблуждават хората, че това са...
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Не, не не, чакайте сега. Въпросът ми е следният: има сериозни изисквания към линейките на центровете за спешна медицинска помощ – за оборудване, за еди-си какво возило, за наличие на медицинско лице и прочее. Тези точно как отговарят, че могат да извършват тази дейност? Ясно е, че е незаконно. След като има завишени изисквания, в същия момент ние се оказваме безсилни да им кажем: „Нарушавате Закона.“
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Защото никъде не е регламентирано. Затова се опитваме да вкараме някакъв регламент, че не може да се извършва такава дейност, ако не си регистриран. В момента няма забрана. Всеки може да си вземе който си иска. Няма никъде забрана, която да казва, че ти не може да караш такива лица до болницата.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Да попитам по друг начин. Къде се регламентира дейността на линейките от спешните медицински центрове?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Има наредба на министъра на здравеопазването.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Която наредба всъщност не лови копърките?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Точно така!
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: И тъй като спешна медицинска помощ е регламентирана само като задължение на Министерството на здравеопазването, тя не регламентира незаконния транспорт. В смисъл регламентира се само дейността на ЦСМП.
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: И министърът на здравеопазването няма правомощия към тези леки автомобили, с които се извършва всякаква друга дейност. Те няма как да ги спрат – Министерството на здравеопазването, за това.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Другият въпрос: тези, за които сега правим Закона, има такива, които казваме, че са порядъчни и извършват дейност – превозване на ранени, болни и така нататък. Тях как сме ги регулирали към момента? Те къде са обхванати, ако не са в наредбата на министъра на здравеопазването? Те досега как работеха и не са били копърки? Как точно бяхме регламентирали тази дейност? Те къде са обхванати? Кой ги санкционира, кой ги следи?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Никой. Към момента не ги следи.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Липсва такава регламентация.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Значи и тези, за които сега правим закона и казваме, че са били легитимни – не знам какво означава това – към момента?! Това аз разбирам. Не знам. Колеги, проправете ме, ако нещо... Защото ние търсим в момента една регулация, но тези години наред къде точно са работили?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Към момента няма легитимни, няма как да се каже кои са?
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Всичките?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Цялата дейност е била незаконна.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: На всичките?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: И нерегламентирана. Всички, без изключение.
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: И няма механизми за контрол. Към момента няма механизъм за контрол на такава дейност.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Значи разчитаме на добро намерение за здравето и живота на българските граждани. Това е прекрасно!
Колеги, имайте предвид, че пленарното заседание започва. Предложете какво правим!
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Първо, господин Войновски, аз не съм сигурен, че това, което казвате, че се прави наредба в Министерството на транспорта – имаме информация.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Тя е от миналата година, когато правихме промените
Прощавайте, че Ви прекъснах.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Но не съм сигурен, че Министерството на транспорта в лицето на министъра е съгласен, че трябва да се променя Закона, защото становището на Министерството на транспорта беше друго. Там пишеше точно това, че във връзка с изработването на наредба общо взето няма нужда от този закон.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Такова беше и становището на Министерството на здравеопазването.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Така че не знам дали тук не си противоречите с Министерството, с министъра или който е писал становището, но е подписано от него.
Тук е прав господин Летифов, Вие твърдите, че има някаква незаконна дейност, извършвана назад във времето с годините и сега като променим това, тя ще стане законна. Когато променяхме Наказателния кодекс се оказа, че има много нерегламентирани превози със законодателна наредба. Значи има закони и там трябваше само да ги вкараме в затвора, за да почнат да се спазват законите. Тоест наличието на нещо, регламентиращо, с какво гарантира, че тази дейност ще бъде преустановена, тъй като сме свидетели на безброй според Вас и според всички, които внасяха тогава промените, нерегламентирани превози?
И понеже дебата вероятно няма да успеем да го изчерпаме, тъй като ще трябва и министърът или поне заместник министърът, отговарящ за тази позиция, аз предлагам да преустановим разискванията по този параграф. Ако наистина е започнало заседанието, тъй като предстои пък там гледане на друга точка, свързана с възлагане на одит на Сметната палата, предлагам да преустановим заседанието.
РОСЕН ЖИВКОВ: След като ни загубихте времето.
Моето обратно предложение е да продължим работата и да изгласуваме тези промени, за да може да си свърши работа Комисията въпреки задълбочените дебати.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Въпреки Правилника на Народното събрание? Вас законите не Ви интересуват, само и само да мине някакъв лобистки закон, нали?
РОСЕН ЖИВКОВ: Пределно Ви е ясно, господин Свиленски, че това ще се гледа и в залата на второ четене и там може да се обсъждат нещата.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Всичко ми е ясно, господин Живков, само не ми е ясно защо не Ви интересува Правилникът на Народното събрание?
(Заседанието на Комисията прекъсва и ще продължи след Пленарното заседание.)
(Заседанието на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения продължава в 15,00 ч.)
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Уважаеми колеги, по § 2 има две предложения. Едното е на Борис Ячев, Христиан Митев и Георги Александров. Второто е на господин Росен Живков Иванов и Деан Станчев.
По § 2 Министерството на транспорта подкрепяте ли по принцип текста на вносителя и предложенията на колегите?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Подкрепяме.
Министерството на здравеопазването?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Подкрепяме.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
Колеги, изказвания? Не виждам.
Който е „за“ § 2 да се приеме по принцип с така направените предложения от господата Борис Ячев, Христиан Митев, Георги Александров и господин Росен Живков Иванов и Деан Станчев, като в предложението на господин Росен Иванов и Деан Станчев в § 2, т. 3, буква „а“ в края на този абзац изречение второ се заличава. Това нещо ще отпадне – „изречение второ се заличава“ и ще остане само буква „а“ относно ал. 5 в текста преди т. 1 в изречение първо думите „и поддържа“ да се заменят с „публичен“.
Подкрепяте, предполагам, и това предложение? Благодаря.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 11, против – няма, въздържал се – няма.
Има предложение на Борис Ячев, Христиан Митев и Георги Александров да се създаде нов § 2а.
От Министерството на транспорта подкрепяте ли създаването на нов § 2а?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Подкрепяме.
От Министерството на здравеопазването, подкрепяте ли?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Подкрепяме.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Колеги, изказвания по създадения нов § 2а? Не виждам.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 11, без „против“ и „въздържал се“.
По § 3 има предложение на народните представители Борис Ячев, Христиан Митев и Георги Александров.
От Министерството на транспорта?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Подкрепяме.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: От Министерството на здравеопазването?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Подкрепяме.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
Колеги, изказвания?
Който е „за“, моля да гласува.
За – 11, без „против“ и „въздържал се“.
По § 4 има предложение на народните представители Борис Ячев, Христиан Митев и Георги Александров.
Заповядайте.
ХРИСТО РАНГЕЛОВ: В случай че бъдат приети предложенията, които са направени, и остане текстът, който е с направените редакции, има една препратка, която се прави към наредба. В случая ние не можем да препратим към наредба, можем да препратим към основанието в Закона, на което се дава наредбата. Така че предложението ми е, ако може да не е името на наредбата, а да изпишем основанието, на което се издава тя.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
От Министерството на здравеопазването?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: За.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: От Министерството на транспорта подкрепяте ли параграфа със съответната промяна и това, което предложиха току-що колегите?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Подкрепяме предложението.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Подкрепяте да отпадне т. 60?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Да.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря. Със съответната редакция по т. 59?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Да.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
Колеги от Министерството на здравеопазването, Вие също подкрепяте, преди малко казахте?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Да.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Изказвания? Няма.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 11, без „против“ и „въздържал се“.
Закривам заседанието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Халил Летифов