Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
02/11/2017

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите



    П Р О Т О К О Л
    № 7

    На 2 ноември 2017 г. се проведе редовно заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1.Разглеждане на проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2018 г.
    2.Утвърждаване за членове на Обществения съвет, представители на организации в области на компетентност: екология и околна среда и транспорт и информационни технологии.
    3. Приемане на Правила за работата и дейността на Обществения съвет към КВНОЖГ
    4. Разни

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.

    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Антон Кутев.

    * * *

    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Колеги, уважаеми гости, имаме необходимия кворум. Откривам редовното заседание на Комисията.
    В днешното заседание на Комисията предложението за дневен ред, както може би сте видели, е следното:
    1.Разглеждане на проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2018 г.
    2.Утвърждаване за членове на Обществения съвет, представители на организации в области на компетентност: екология и околна среда и транспорт, и информационни технологии.
    3. Приемане на Правила за работата и дейността на Обществения съвет към КВНОЖГ
    4. Разни
    Има ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
    Моля, който е съгласен с така обявения дневен ред, да гласува.
    За – 14, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    По всички точки материалите Ви бяха раздадени преди това.
    Имаме 19 гости, не виждам дали всички са тук, надявам се, че за всички е осигурен достъп до сградата, някои ми се обадиха, че има проблеми, но са решени.
    Преди да започнем по точка първа от дневния ред искам да благодаря на кмета госпожа Йорданка Фандъкова. Може би, някои от Вас си спомнят, че към Комисията се обърнаха във връзка с един протест на мотористите, родителите на момче което беше загинало на Симеоновско шосе и те искаха определени неща, които зависеха от Столична община. След намесата, с колежката бяхме на протеста тогава, кметът реагира много бързо и до десетина дена там вече започват да се изграждат съоръженията и ще има изградени такива, на мястото където хората искаха. Със съдействието на Столична община и лично на кмета Фандъкова успяхме да свършим което гражданите искаха. Благодаря специално, главно на кмета, разбира се.
    Преминаваме към точка първа от дневния ред:

    1.РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ПРОЕКТ НА ЗАКОН ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2018 Г.

    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: По бюджета – няма да правя представяне. Знаете, видели сте го, има го качен от достатъчно време. Изказвания по бюджета има ли?
    От ГЕРБ би трябвало от там да започне представянето, ако иска някой да го представя?
    Министерство на финансите?
    ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА: Уважаеми, господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги! Представям Ви проекта на държавен бюджет за 2018 г. в частта му за юридическите лица с нестопанска цел. Ще направя по-обобщен преглед за субсидиите и другите текущи трансфери за юридически лица с нестопанска цел, които са предвидени по консолидираната фискална програма. Общо тези средства възлизат на 207 млн. или с 23 млн. повече спрямо 2017 г. Разбивката на тези средства ръстът е основно в предвидените допълнителни средства за усвояване по европейските фондове за юридически лица, в общините, в Министерство на културата, Министерство на младежта и спорта и малък ръст за Българския институт по стандартизация.
    От тези 207 млн. по държавния бюджет са планирани 68 млн. и 200 хил. или с 800 хил. повече спрямо 2017 г. Това се предимно, както казах, в Министерството на културата и Министерството на младежта и спорта. По държавния бюджет са включени в централен бюджет 11 млн. и 600 хил., а по бюджетите на министерствата и ведомствата – 56 млн. и 600 хил. лв., 700 хил. спрямо 2017 г. В общините основно за субсидии за читалищата са предвидени 64 млн., по Национален фонд 43 млн. и за Държавен фонд „Земеделие“ – 2 млн. и 500 хил. По централния бюджет за 2018 г. средствата за юридическите лица са предвидени и посочени поименно с приложение № 4, към чл. 51 ал. 1 и приложение № 5 към чл. 51 ал. 2 от Проекта на Закон за държавния бюджет. В приложение 4 се вижда увеличение спрямо 2017 г. със 100 хил. за Българския институт по стандартизация. Основната група от юридически лица в приложението са организациите на хората с увреждания, които са 20 на брой и предвидените средства за тези групи юридически лица възлиза на 4 млн. 359 хил. Приложението освен това включва и субсидиите на Съюза на ветераните от войните, Български червен кръст, Съюза на народните читалища, Рилската света обител за Рилския манастир, Троянски ставропигален манастир „Успение Богородично“, Бачковски манастир „Успение Богородично“, Национален дарителски фонд „13 века България“, Българския институт по стандартизация, Регионален център за опазване на нематериалното културно наследство, Съюз на тракийските дружества и Македонски научен институт.
    Бих искала само да припомня, вероятно ще има въпроси, затова че през 2018 г. ще влязат в сила изменения в чл. 4 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел, съгласно с които се предвижда създаването на Съвет за развитие на гражданското общество към Министерския съвет. В една от дейностите на Съвета е залегнало той да разпределя средства за насърчаване и финансова подкрепа на проекти с обществено значение на юридическите лица, които са регистрирани за осъществяване на обществено полезна дейност. Пак в този чл. 4 ал. 8 е заложено, че средствата се предвиждат и разходват по държавния бюджет и бих искала да информирам Комисията, че тези средства са планирани, разчетени са, има ги по централния бюджет, но тъй като предстои създаването за пръв път на този Съвет, приемането на Правилник за дейността му и последствие утвърждаване от страна на Съвета за критерии, условия, правила и процедури за оценката на проектите, средствата ще бъдат предоставени с акт на Министерския съвет по реда на Закона за публичните финанси. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Да разбираме, че те не са изрично разпределени в бюджета, но са осигурени през бюджета на Министерския съвет.
    ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА: Те са планирани на този етап и са в централния бюджет.
    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Добре, всъщност работи някои по това или това не е Ваша работа?
    Колеги!
    Господин Зарков?
    КРУМ ЗАРКОВ: Уважаеми, господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители. Уважаема, госпожо, благодаря Ви, че сте тук и ни представихте Закона за бюджета в тази му част. Ние няма да подкрепим бюджета като цяло, съответно във всяка една от частите му, но искам бързо да кажа, че не точно частта, която засяга трансферите за юридически лица с нестопанска цел е тази, която основно надделя за взимането на това решение. Ще се възползвам от случая да споделя няколко неща.
    Първо, в общия контекст и в тази част според нас се вписват грешната тенденция да се правят бюджети, да не казвам счетоводно, но без да се вземат предвид всички включително законови измерения, които са длъжни да бъдат обезпечени.
    Относно развитието на гражданското общество е изключително деликатно, тъй като в България има две стратегии приети по тази линия – за развитие на гражданското общество, неговото стимулиране и именно тази стратегия беше първопричина за промяната в законите, което споделихте Законът за юридическите лица с нестопанска цел. Откъде идва трудността – от една страна юридическо лице с нестопанска цел е нещо много общо. Списъкът, който е към държавния бюджет всяка година, и за който бяха различни тълкувания, естествено едни организации искат да са вътре, други не, но той има като позитив бих казал, фактът че става дума за организации, които имат ясна социална или родолюбива насоченост. Става дума обикновено за съюз, съюзите на хора с увреждания, манастири – Бачковския, Рилския манастир и така нататък. Това само по себе си не е лошо. Въпросът е дали това е всъщност целта на държавната подкрепа за юридически лица с нестопанска цел, тоест да запълва дупките, които не се осигуряват по други пера в бюджета или той може по друг начин да стимулира това което в по-общ смисъл се казва гражданско общество, а именно центрове, на дебат на влияние ли, както ги искате ги наречете. Много внимателно си подбирам думите, защото сега ще кажа и нещо в частта за правосъдието. Често се случва дебатът по тази тема да се изостри абсолютно ненужно казвайки, че едни неправителствени организации са политически или политизирани, а други не. Доброто нещо, което се случва, че в списъка, който ни представяте днес надали има някой, който ще каже, че тези организации не заслужават подкрепа по една или друга причина. Дали тя е достатъчна е друг въпрос. Когато се приемаше този закон за юридическите лица с нестопанска цел в миналото Народно събрание, имаше идея за създаването на така наречения „фонд“, с който този Съвет да оперира. Съветът, който беше създаден по ал. 3 трябваше да оперира с определен фонд именно за да се избегне или да се даде по-голяма свобода на самоуправление на тези нестопански организации, тоест държавата да гласува общ бюджет без съответния списък или с много по-малък списък, след което тези организации чрез своето представителство в този съвет да разпределят фонда на проектен принцип. Тази идея имаше своите радетели, противници, не съм бил в миналия парламент, така че не съм имал честта да се произнеса по нея, но при всички случаи тя имаше нещо позитивно, а именно залагането на програмна идея на финансиране или по-скоро идеята, че трябва да се оценява проект по проект, а не организация по организация. От там това е слабост на този бюджет, която не е заради Вас, а заради системата такава каквато е в момента, че този бюджет базиран по-скоро на исторически принцип дава пак на тези, на които е давал преди, както вече казах не без основание. Идеята за проектно финансиране и за реално стимулиране на създаване на гражданско общество не само от подпомагащ характер, а и от интелектуално дебатиращ, демократичен, както искате го наречете, не се реализира с този бюджет. Ползвам случая да кажа, че начинът по който се предвидили да се финансирате съвета, тъй като той все още не е създаден не сте имали основание да го включите, а именно чрез постановление на Министерския съвет поставя проблем от конституционна гледна точка. Не е критика, в случая Вие правите, това което можете. Тази идея, че не се слагат някакви пари в бюджета, защото впоследствие ще влезне нещо в Закона и то ще може чрез гъвкави процедури на постановления на Министерския съвет да се намерят тези средства от другаде без пак да минава пред Народното събрание е предмет на наша конституционна жалба, не по този случай, но като принципна позиция. Две неща се казват или Министерството на финансите не спазва закона, който въпреки че ще влезне в сила след влизането в сила на бюджета, със сигурност ще влезе в сила, или Министерството на финансите не се съобразява с волята на законодателя, или законодателят предварително не си е направил сметката с възможностите на Министерството на финансите, няма значение, но това е проблем от гледна точка на функциониране на държавата. Тук става дума за нещо не е незначително, не става дума за чак толкова много пари, но тази техника се използва и за други цели. С две думи това е. Благодаря Ви за вниманието и се извинявам, че бях толкова разпилян, но въпросът за субсидирането на юридически лица с нестопанска цел през държавата е въпрос, който повдига много въпроси сам по себе си. Това което искам да подчертая в несвързаното си изказване е, че приемаме често стратегии, които остават после само на хартия.
    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря, господин Зарков.
    Заповядайте.
    МИЛЕНА ДАМЯНОВА: В продължение на това, което каза господин Зарков. Аз благодаря за оценката на изменения в Закона за юридическите лица с нестопанска цел, защото бях един от вносителите на тези предложения. Питането ми е по-скоро защото винаги възниква въпрос тези организации, които са в таблицата защо са точно те, защо не са други, каква точно дейност извършват и така нататък. Тук имаме манастири, ама защо само едни, а пък другите ги няма, винаги известна доза субективност. Някои са на исторически принцип, както разбрахме миналата година имаше доста обширен дебат в Комисията по тази тема, след което внесохме изменения в Закона. Тези изменения в Закона за юридическите лица с нестопанска цел по някакъв начин кога ще бъдат взети под внимание. (Реплики.) Да, но те реално са направени преди една година и ние пак получаваме същата таблица.
    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Тук незнам дали имате отговори от Министерството на финансите, но опитайте да отговорите.
    МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Миналата година водихме същия дебат. Тук има представители на неправителствени организации, които прекрасно са запознати, заедно правихме текстовете. Идеята беше в бюджета за 2018 г. вече да имаме различен принцип за да не водим отново този дебат. На какво се дължи закъснението и така нататък.
    ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА: Не мисля, че има закъснение. Приложение 4 което е към Закона за държавния бюджет включва организациите и сдруженията, за които законодателят е предвидил специален ред на финансиране. Законът за юридическите лица с нестопанска цел и измененията, които предстоят да влязат в сила от 2018 г. предвиждат една допълнителна възможност за финансиране на проектен принцип, на юридически лица извън тези, които са включени в приложението и законът тях ги изключва като възможност да кандидатстват с проекти.
    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Единственото което мога да добавя по този въпрос, сега ще дам думата и на обществения съвет към Комисията, факт е че ние заедно с ръководството на обществения съвет направихме няколко срещи пред две-три седмици, включително с Томислав Дончев, там проблемът който успяхме да формулираме, че до момента официално няма отговорник в правителството, който да отговаря за изграждането на съвет, тоест там нищо още не е свършено. Това, разбира се, е извън Министерството на финансите. Това е въпрос на общата администрация, между другото се договорихме с Томислав Дончев, че ще започне да работи той по този въпрос. Друг е въпросът дали той е човека, който отговоря затова. Надявам се да стане, защото това е въпрос вътре в правителството за определяне на човека, така че се опитахме заедно с Обществения съвет този въпрос да го придвижим, имаме определени уверения след срещи и с Цецка Цачева като министър на правосъдието, и с Томислав Дончев като вицепремиер, който би трябвало да отговаря затова. Конкретно това се опитахме да придвижим и мисля, че сме успели, така или иначе резултатът, който очакваме е най-рано в средата на 2018 г., да има готови правила, по които да може да се работи. Ако ние имаме парите, говорих и с Менда Стоянова, тя гарантира, че парите ги има в рамките на бюджета на Министерския съвет, то бихме могли ако наистина Министерският съвет си свърши работата по средата на 2018 г. да се реализира този план, парите да бъдат разпределени, но това са очаквания и шансове на фона на неформални разговори. Дали те ще се превърнат реализират в реалност, това е друг въпрос, затова въпросът на Милена Дамянова е напълно уместен и на място, така че се включвам към него.
    МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Господин Кутев, се включи в защита на правителството, аз малко като че ли съм в опозицията. Не съм съгласна, че всички организации, които са включени в тази таблица са по закон – не са, няма да изброявам, защото след това ще започнат да ме питат защо съм ги цитирала, но не са всички по закон, поне половината според мен не са, даже и повече, казвам половината. Ние запазваме статуквото. Идеята беше по принцип да не запазваме статуквото което от години наред. Ние запазваме статуквото от една страна с тази таблица, отделно правим нещо друго за всички останали. Може би това ще се изчисти следващата година. Лично аз се надявам наистина да е така и като Комисия може би в един хубав момент трябва да направим дебатна комисия, вече неформален, а формален като изслушване за да подтикнем този процес, защото мина доста време.
    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря Ви.
    Министерство на финансите имате ли нещо или не? Добре.
    Други изказвания по бюджета?
    Обществения съвет?
    ЛЮБЕН ПАНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Искам първо, да благодаря на Министерството на финансите, че са предвидили влизането в сила на тези изменения в Закона за юридическите лица с нестопанска цел и се надяваме, че през следващата година да има средства отпуснати по този новосъздаден механизъм.
    Първо, се забави влизането на сила на Закона, защото имаше пакет от предложения, едно от които касае прехвърляне на регистрацията от съда в Агенцията по вписванията, което отнема технологично време и заради това целият закон с година и нещо по късно ще влезе в сила. Самото влизане в сила на закона изисква няколко етапа. Първият етап е да се създаде този Обществен съвет и после самият новосъздаден Обществен съвет трябва да приеме правилата, по които ще се разпределят средствата от бюджета и след това ще има и средства, както разбрахме. Ние съвместно с господин Кутев се срещнахме и с госпожа Менда Стоянова като председател на Бюджетната комисия и с господин Томислав Дончев и с Министерството на правосъдието за да видим докъде е стигнала подготовката за влизане в сила и имаме уверения от Министерския съвет от вицепремиера, че в най-кратки срокове ще бъде определен вицепремиер, който ще отговаря за Съвета, и който ще сформира работна група, която да започне да обсъжда тези проблеми, както и правилата, по които ще се създаде обществения съвет, как ще се избират неговите членове, така и след това правилата, по които ще се разпределят средствата. Засега такъв механизъм няма, така че най-вероятно след първата година в която бъде създаден този механизъм, ще се прецени дали работи добре и доколко добре, за да говорим след това и за промяна в средствата. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Мисля, че сме наясно по този въпрос как стоят нещата.
    Други изказвания?
    Да преминем към гласуване.
    За – 7, против – 6, въздържали се – 2.
    При този резултат не се приема бюджета в Комисията, ако искате моля кажете колегите, които са заявили гласа си с декларация, за да е ясно и да няма съмнения в бройката.
    Менда Стоянова – Да
    Нона Йотова – против
    Надя Клисурска – против
    Велислава Кръстева – въздържал се.
    Със 7 „за“, 6 „против“ и 2 „въздържали се“ Комисията е против приемането на бюджета.
    Това сигурно ще е единствената, която ще е против. (Реплики.)
    Няма ли да е единствената? Добре.
    Колеги, благодаря на госпожа Орлова от министерството, благодаря Ви за съдействието.

    Преминаваме към следващата точка от дневния ред:

    УТВЪРЖАДАВАНЕ ЗА ЧЛЕНОВЕ НА ОБЩЕСТВЕНИЯ СЪВЕТ, ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА ОРГАНИЗАЦИИ В ОБЛАСТИ НА КОМПЕТЕНТНОСТ: ЕКОЛОГОИЯ И ОКОЛНА СРЕДА И ТРАНСПОРТ, И ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ.

    Да Ви напомня за тези следващи точки. Ние одобрихме членовете на Обществения съвет. Тук става дума само за две категории, за които нямаше подадени заявки досега. Процедурата по тези две категории на практика премина и в момента вече имаме одобрени кандидатури.
    Това което предлагаме на Комисията да реши е утвърждава състава на Обществения съвет към Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите в екология и околна среда – Светослав Герасимов Цветков, съответно в Транспорт и информационни технологии – Веселин Митков Панчугов, Мариана Стефанова Станева, Вълко Тодоров Станев – на ротационен принцип на 6 месеца. Това е спрямо правилата, които сме приели преди това. Резултатът е този.
    Ако има изказвания или други предложения някой от Комисията? Това са правилата, които ние сме си приели., така че не виждам основание Общественият съвет също е в течение на това.
    Моля да гласуваме за попълването на състава на Обществения съвет с тези 4 имена, 3 от които на ротационен принцип.
    Всички са „за“.

    Благодаря вече окончателно е попълнен Обществения ни съвет.
    Остава последната точка трета:

    ПРИЕМАНЕ НА ПРАВИЛА ЗА РАБОТАТА И ДЕЙНОСТТА НА ОБЩЕСТВЕНИЯ СЪВЕТ

    Тук става дума за правила, които самият обществен съвет си е оформил. Доколкото ми е известно са доста сходни с предишните, ако не са и напълно еднакви, но така или иначе, колегите от Обществения съвет са си ги приели. Вие сте имали възможност да ги разгледате, бяха изпратени още вчера, така че ако има някой, който да има някакви забележки по правилата?
    Добре, подлагам на гласуване правилата в този вид по точка трета.
    За – 15, против и въздържали се няма.
    Незнам дали ще сме единствените, които ще отхвърлим бюджета, но ще го направим най-бързо, ако не друго.
    Някои от гостите ако има нещо което трябва да бъде задължително споделено?
    Заповядайте, моля Ви да се представите на микрофон и много кратко.
    ВЪЛКО СТАНЕВ: Аз съм един от новоприетите членове и исках да се представя, и това беше всичко.
    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря Ви. Ние достатъчно добре работим с Обществения съвет, надявам се, че ще успеем да се впишем.
    Заповядайте!
    МАРИАНА СТАНЕВА: Уважаеми народни представители, уважаеми гости казвам се Мариана Станева, също от новоприетите членове на Обществения съвет и само исках да се представя.
    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря. Някой друг?
    Не засега.
    В такъв случай да се договаряме с Милена Дамянова за съвместно заседание на двете комисии, тъй като част от съставът на комисиите съвпада.
    Дневният ред ще бъде общ с една и съща точка, за следващия път ще направим съвместно заседание, най-вероятно в зала Запад, но ние ще Ви пуснем съобщение.
    Благодаря, колеги.

    (Закрито в 15,30 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Антон Кутев

    Стенограф:
    Мария Николова
    Форма за търсене
    Ключова дума