Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
П Р О Т О К О Л
№ 14
На 26 април 2018 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане на Национална гражданска инициатива „Тунел под Петрохан“, № ПГ-839-01-1, внесена на 16 януари 2018 г. от Инициативен комитет
2. Проект на График за приемна на гражданите в периода май-юли 2018 г.
3. Разни
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,35 ч. и ръководено от председателя на комисията Антон Кутев.
* * *
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Уважаеми дами и господа народни представители, добър ден на всички! Имаме необходимия кворум.
Откривам редовното заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите.
Гости на редовното заседание са Ванина Стоянова, Антоанета Лазарова, Илия Илиев, Добромир Йоцов и Дончо Атанасов.
Първа точка от дневния ред е разглеждане на Национална гражданска инициатива „Тунел под Петрохан“, № ПГ-839-01-1, внесена на 16 януари 2018 г. от Инициативен комитет
Втора точка е Проект на График за приемна на гражданите в периода май-юли 2018 г.
Трета точка Разни.
Има ли някой, който да има съображения и предложения по дневния ред?
Моля, който е съгласен с така внесения дневен ред, да гласува.
За – 14, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Незнам дали още отсега да го наруша реда като изтегля нещо от разни преди това за да може да го отметнем, тъй като имаше в предишната седмица проблем, който изникна вътре в Комисията с Милена Дамянова и с други колеги, говорихме, относно дейността на обществения съвет. Бих искал преди да започнем с другите точки да Ви дам информация. Става дума за една предишна инициатива, която сме разглеждали в Комисията по отношение на образованието с един инициативен комитет начело, на който стои господин Васил Николов. Тогава се направи една работна група към Обществения съвет, която имаше за цел по някакъв начин да подпомогне работата на този инициативен комитет. Оказа се, че през миналата седмица Васил Николов е започнал да пуска прессъобщения, които по някакъв начин се свързваха с работата на обществения съвет, респективно на Комисията. Специално с колегите направихме преглед за какво става дума и всъщност нещата стоят така: Инициативният комитет е имал куп предложения, с които общественият съвет към Комисията на практика не се е съгласил. Този човек, че си е пуснал по някакъв начин сигнали до медиите, които респективно веднага са опряли и до госпожа Дамянова, както и до всеки, който се занимава с образование в този случай е вече нещо, което не касае Комисията, тоест искам да Ви уверя, че нито Комисията, нито Общественият съвет по някакъв начин са оторизирали Васил Николов да прави прессъобщение до медиите. Поставям въпроса, защото той ми беше поставен и от Милена Дамянова и от още няколко колеги, просто да знаете, че не сме си позволявали нито аз, нито персонала, който работи за Комисията, нито пък общественият съвет по някакъв начин да въвлича Комисията в това. Това си е лична инициатива, лично действие на Васил Николов, за което нито аз, нито общественият съвет може да отговаряме. Това е за информация като аз отделно ще говоря с Милена Дамянова за да ѝ обясня на нея.
По дневния ред по точка първа:
РАЗГЛЕЖДАНЕ НА НАЦИОНАЛНА ГРАЖДАНСКА ИНИЦИАТИВА „ТУНЕЛ ПОД ПЕТРОХАН“, № ПГ-839-01-1, ВНЕСЕНА НА 16 ЯНУАРИ 2018 Г. ОТ ИНИЦИАТИВЕН КОМИТЕТ
Редно е първо да дадем думата на Инициативния комитет.
ВАНИНА СТОЯНОВА: Ние внесохме около 17 000 подписа за защита на тезата, че под Стара планина трябва да има тунел, специално под прохода Петрохан. На 7 март по време на заседание на Министерския съвет като точка втора се взе решение правителството да подкрепи изграждането на тунел под Петрохан като ни беше обещано, че до края на годината ще бъдат извършени, или по-скоро актуализирани геоложките проучвания и така ще имаме инвестиционен проект, който бихме могли да го предлагаме на инвеститори. Благодарни сме затова, което се е случило досега, но ние искаме да видим този проект финализиран и затова аз моля за Вашето съдействие и как ще се случат по-нататък нещата имам определени въпроси, които да попитам и да получим отговор на тях. От кой бюджет ще бъдат отпуснати тези средства за предпроектни проучвания и къде може да го видим и за колко пари става въпрос? Имаме обещанието на премиера, че до края на годината ще бъдат извършени тези предпроектни и геоложки проучвания, искаме да видим от кой бюджет са отделени тези средства и в какъв размер са и да ни го покажете бюджета? Също така в предишно писмо до Агенция пътна инфраструктура имаме отговор, че вече има разработени през 1988 г. четири варианта за тунел, може ли да ги предостави на обществеността да го види и да се изложат на обществено дискутиране? Искаме да бъдем в работните групи, които ще работят по въпроса с тунела и с кого трябва да контактуваме? Искаме да видим и какви са конкретните срокове и стъпки за определените проекти по месеци? Искаме да помолим, след като премиерът ни обеща, че това ще бъде готово за представяне пред конценсионер до края на годината молим за ангажимент да ни срещне с търговското аташе на Китай в опит да търсим инвеститор, както и също искаме ангажираност от правителството, знаем, че през месец май започва така да се каже новият бюджет за новите оперативни програми и даже от определена партия, или кой точно ще се заеме, че този проект да бъде придвижен напред в оперативните програми и да му бъдат отделени средства. Това са въпросите, които имаме. Бих искала и мога да ги изпратя на Председателя на Комисията или към някого за да ни помогне да получим отговор. Благодарни сме, че има такава Комисия, защото това е начинът да се случват нещата в България, трябва да се чуе гласът на хората и това е и задължението на управляващите. Благодаря Ви.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря Ви.
Преди да дам думата на Дончо Атанасов, преди това искам да Ви кажа, че останах с впечатление, когато гледах телевизия преди няколко дни, че едва ли не въпросът е решен, защото Бойко Борисов каза, че има решение на Министерския съвет. Затова искам специално да Ви обърна внимание, тук е стенограмата при мен от заседанието на Министерския съвет, всъщност тази идея, че нещата са решени според мен не стоят точно така Предполагам, че господин Атанасов ще каже точно как стоят, но това което виждам от стенограмата е, че той каза: „За Петрохан сме се разбрали“, това са думите на Бойко Борисов, държавата го подготвя като за концесия. Тук е 1,6 млрд. ще отидат за „Тунел под Петрохан“, няма финансово-икономическа обосновка към момента, затова се разбрахме да го предлагаме на инвеститори, които идват в България, сиреч държавни пари към момента не можем да обещаем. Може да обещаем да подготвим всички процедури, които и в момента вървят, и да кажем ето Ви го, готов е за концесиониране, и да направим опит за публично-частно партньорство в тази посока.“ Тоест ангажиментът, който досега или това е съществената част от разговора, който се е водил в Министерския съвет, така че аз от този разговор не оставам с впечатлението, че въпросът е решен, но може би Дончо Атанасов, ако може да обясни как стоят нещата, какво е възможно да стане и какво не.
ДОНЧО АТАНАСОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми дами от Инициативния комитет, ентусиазмът, с който говорите е прекрасен. Аз имам много по-голям ентусиазъм от Вас. Първо, с оглед напредналата ми възраст и второ, огромният ми опит, който имам. Реализацията на един инвестиционен проект, така както Вие сте го записали, при приложение че има доста свободни работни места в Агенция „Пътна инфраструктура“, специално за подготовката на инвестиционни проекти, особено с такъв мащаб, който има желание може да дойде, всеки ден, всеки час се занимават с реализацията и подготовката на проекти. По същество – доста години тунелът под Петрохан стои и преди 9-ти септември и след 9-ти септември, включително и онази мощна социалистическа държава не можа да го реши. Сега сме на път този исторически проект да тръгне и да започне неговата реализация. Варианти са разглеждани и през 70-те и 80-те години на това може да му сложите чертата, тъй като от тогава законодателството се е променило драстично. Започваме от „а“ и „б“, и първата стъпка е да се възложат прединвестиционни проучвания. Процедурата за прединвестиционните проучвания ще стартира най-вероятно през месец май. В момента готвим технически задания. В тези прединвестиционни проучвания ще има ползи, разходи, трафици, варианти, връзки с републикански пътни мрежи, дължина на тунела и всичко друго, което може да бъде предложено след това за едно конценсиониране или финансиране от републиканския бюджет. За тунела е имало идея за различни варианти и аз затова няма да ставам проектант, когато всички тези неща бъдат готови, а Ви уверявам, че Агенция „Пътна инфраструктура“ и лично аз, ще направя и невъзможното на масата на правителството, и на Инициативния комитет, и на цялата общественост, различните варианти за този така необходим тунел. Подходите към Северна България, въобще и Северозападна България, са били приоритет на правителството и лично на ръководството и мое лично, тъй като аз пътувам почти всяка седмица в Северозападна България и там буквално с месеци променяме цялата ситуация, сега ще видите и през лятото доста неща ще променим. До края на месец ноември ние ще пуснем и рехабилитацията на Петроханския проход, включително и преминаването през Костинброд, тоест бързият достъп до Берковица – Бързия – Гинци и цялото това протежение и по-бързия достъп до Видин ще бъде осъществяван през Петрохан в това състояние в което ще бъде рехабилитиран, направен около 80 км. Решението на правителството е на оперативно заседание и такива решения, които се вземат за реализацията на такива огромни инфраструктурни проекти показва желанието на правителството да се развие автомагистралната пътна мрежа в Северозападна България и въобще в Северна България. Аз няма да описвам огромните трудности, които имаме на базата на решението на Конституционния съд, специално в частта, отчуждение, където един инвестиционен проект от 300-400 или 500 млн. лв. не може да стартира дори за 2 кв. м, които не са отчуждени, и с които някои хора юристи, адвокати си направиха огромен бизнес. Протакат се дела, инвестиционни проекти, всяка административна стъпка било по ОВОС, по отчуждителните процедури се жали. Когато имате около 8 или 10 хиляди наследника или собственици на имоти, примерно както е една отсечка от 30-40 км, да речем 52 км ще стартираме тази година Видин – Руженци, има около 8 000 наследници, 80 да жалят и делата да бъдат насрочени във ВАС през 2019 – 2020 г. и това е положението, и понякога умишлено се прави, и се протака. Не може да се продължава с това решение на Конституционния съд, така са вързани ръцете на цялата държава по инфраструктурните проекти, така са вързани и общините, така и железопътното строителство, пътното строителство и всеки, който иска да направи нещо и държавата да инвестира в инфраструктура. Това е положението, господин Кутев, и това искам да го кажа пред всички народни представители. Решението, това което се прие по предложение на омбудсмана Константин Пенчев през 2013 г. блокира цялата държава и когато гледам този ентусиазъм, аз имам много повече ентусиазъм, защото на мен половината ден като председател на Управителния съвет минава да се занимавам само с ОВОС и със жалби, и ако аз не се занимавам няма как това да стане, така че ще се надявам и ще бъда изключително благодарен, тъй като за пръв път виждам Инициативния комитет, те досега хората, които трябва да правят и да реализират този обект Агенция „Пътна инфраструктура“, не са дошли при нас, не са се срещали с мен, не са се запознали с естеството на работа и стъпките, по които трябва да се реализира тунелът под Петрохан, а и който и да е друг инвестиционен проект. Да, ние правим невъзможното автомагистрала „Хемус“, за която правителството категорично е обещало, че ще има финансиране и то само от републиканския бюджет. Правим невъзможното да стартира тол системата за да може един от най-публичните сектори и услуга – пътната инфраструктура да може да се самофинансира в голямата си част. Но разберете, само строителството на магистралите, за да вържем автомагистралния пръстен, след решение от 1971 г. на правителството на Република България, са около 12 до 14 млрд. Строителството на Видин – Ружинци ще бъде около 600 млн.
В момента сме стартирали и върви на надзор и на строителство най-тежката отсечка Мездра – Ботевград, от 36 км с 1 600 м тунели. Тя ще струва някъде около 300 млн. най-малко, тоест най-тежките участъци в направлението Видин до Ботевград ние вече като инфраструктура и като Агенция сме го подготвили и сме го стартирали. До края на годината ще стартираме над 350 км строителство на нови магистрали. Няма да броя, че стартирахме и Южната дъга, това е от Младост до автомагистрала „Тракия“. Всичко това, което Ви го разказвам и проблемите, които имаме като администрация свързано със законодателството в България, е това. Процедурите са изключително тежки и се изисква огромно желание и енергия понякога изключително изтощителна, защото ние всички сме свикнали, когато излязат машини и започне да се строи, там на мен ми е лесно, хората свикнаха, имат огромен капацитет, вече строителите са свикнали да правят автомагистрали, тунели, мостове и така нататък, изключително тежката и невидимата част е това да сложиш на масата един готов инфраструктурен проект, за да стартират процедури за избор на изпълнител, било концесиониран и каквото ще да бъде. От гледна точка на Агенцията и лично моя, аз съм разпоредил да се пускат всички процедури по Петрохан. За мен Петрохан е любим тунел, защото наистина е необходим на България и тогава вече ще излезе въпросът как и по какъв начин направлението Видин – Петрохан тунел и София или ще правим и ще инвестираме огромни пари в направлението Видин – Мездра – Ботевград, защото никой няма да е луд да минава по направлението Видин към Ботевград, естествено с около 50 км ще се скъсява разстоянието между Видин и София, минавайки през Петрохан. Когато говорим за тунел под Петрохан ще бъдат огледани всички направления, главно във връзките, които този тунел ще има с обходите, примерно, обходът на Берковица сме го завършили, но примерно на Бърсия, на Гинци и така нататък, тоест цялата тази инфраструктура няма да струва само тунелът, колкото ще струва 3-5-8 км, а всичко това нещо ще бъде огромен инвестиционен проект в направлението София до Монтана, тъй като вече направлението от Монтана до Видин, там за мен вече е безспорно, и това трябва да се прави. Завършвам и благодаря на Инициативния комитет, и се надявам на голяма помощ. Каня ги след празниците да дойдете в Агенцията, ще Ви срещна с целия колектив на проектирането, на отчуждителните процедури, за да Ви запозная с всички стъпки, тъй като след това следва една много тежка процедура. Когато завършим прединвестиционните проектирания и видите трасетата следва една много тежка процедура по въздействие на околната среда, която ще продължи доста време. Няма как да се тръгне и да се предлага било ние да я строим или на конценсиониране, и който и да е на публично частно партньорство, ако нямате доклад по организация и въздействие на околната среда. Отчуждителните процедури естествено стават и оформянето на парцералните планове стават, след като имате положително решение, ако някой не реши да жали, както Русе - Велико Търново, тази друга историческа магистрала, някой е решил да си прави политически пиари и блокира цялата магистрала от 135 км, тогава да се надяваме, тъй като аз се срещам с жалбоподатели, не само инициативни комитети. С всички инициативни комитети се срещам и завчера бях на среща за организацията на Хемус в Дерманци, които блокират един проект от 3 млрд. примерно, затова и с Вас ще се срещам, ако трябва всеки ден. Благодаря Ви за подкрепата. Очаквам Ви! С каквото може да помагате, за да тръгне да се реализира този проект, така както е решило правителството до 2022 г. Благодаря, господин Кутев, ако има въпроси, ще отговарям.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря Ви и аз.
Виждам, че са дошли, може би сте ги видели на интернет страницата, становища на Министерството на финансите и на Министерството на регионалното развитие и благоустройството по отношение на исканията на гражданската инициатива. Може да ги разгледате, ако решите.
Колеги, някой да иска думата?
Заповядайте, господин Тимчев:
ИЛИЯН ТИМЧЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Тъй като аз съм член на друга комисия, но пък съм народен представител от този регион, затова искам да задам своите въпроси и след това да Ви оставя да продължите своята работа. За проекта Петрохан става въпрос още на общински съвет Берковица, с решение е включен в общинския план за развитие, който след това влезе в последния областен план за развитие на област Монтана. Като председател на общинския съвет съм присъствал в точно тази група за развитие на област Монтана към областния съвет и там видях една разбивка, освен областните планове за развитие, имат и график за изпълнение на съответните планове, имат и финансова рамка. За проекта Петрохан прочетох за 300 хил. лв., предвидени за прединвестиционни проучвателни дейности. Това беше през 2016 г. Много ми е интересно какво се случва с тези областни планове, след като се одобрят от Министерския съвет, остават само в някакви каси или въобще изпълняват ли се такива стратегии за развитие на отделните региони, защото такива стратегии са приемали почти всички общински и областни съвети, независимо кой управлява България? Това ми е първият въпрос. Вторият въпрос по писмата, които са получени като отговори виждам две трасета, два пътя. Единият с маршрут Лом – София, другият Видин – София. В кой от двата маршрута е включен проходът Петрохан. Тъй като виждам, че имате на етапи как да извървите до 2022 г. етап 1, етап 2, етап 3 до етап 6, как ще го направите този маршрут, който всъщност обхваща Видин – София. Тук никъде не пише Берковица Този път ще заобиколи Берковица, така ли да разбирам, или всъщност тунелът Петрохан увисва във въздуха? В кой от тези два пътя, тъй като виждам, че сте го разбили на много напред този път, това ли ще е приоритета на правителството – този Видин – София, в който Берковица и тунел под Петрохан не виждам тук в обясненията.
ДОНЧО АТАНАСОВ: Ако правилно съм разбрал въпросите Ви, първо, е по общи устройствени планове на община Берковица. Тъй като беше важно, забравих на инициативния комитет да отговоря, бюджет в Агенция „Пътна инфраструктура“ за прединвестиционните проучвания за тунел под Петрохан има и са осигурени затова притеснения не може да имате. Дали в общия устройствен план на община Берковица са заложени някакви трасета за тунел под Петрохан не мога да Ви кажа. Тепърва, когато започне да се работи и когато влязат проектанти, геолози и всички тези кореспонденции, които има за обменяне, да се надявам, пак казвам благодаря за цялата подкрепа, да продължи така, включително и във Ваше лице и да Ви видим в този общ устройствен план, най-вероятно ще се наложи да се променя. Сега да чертая трасета, как ще минава направлението Монтана към София по главен път 281, защото Вие ме питате за главен път 1.1., това е главният път, който тръгва от Видин и спира на Кулата. Това е трасето, за което говорим и затова става въпрос, че ние не дублираме трасето на главен път 1.1., с малки изключения в най-тежкия участък Мездра - Ботевград, а изграждаме успоредно трасе на автомагистрален габарит. Затова ако Вие сте ме слушали много добре, да Ви кажа, пак да повторя, Видин до Монтана магистралата е абсолютно задължителна. Когато се изправим и говорим за проекта Петрохан, тогава се изправяме пред това дали държавата ще продължава да прави пътя Монтана, Враца до Мездра или ще тръгне в направлението през Берковица, Гинци и отива през Петрохан, тъй като разстоянието тогава и свързано с тол такси и така нататък, никой тираджия, пък и който ще да минава 60 км да заобикаля и да плаща повече, тъй вече е по европейска директива, всеки ще търси краткият път през тунел, през Петрохан. Мисля, че това решение, така или иначе, преди Вас съм бил в политиката и знам, винаги сме се разбирали, каквито и политически различия да имаме, има главни стратегически направления за държавата и без значение дали, кое и какво правителство ще бъде след 5-10 години, ние след 3-4 години ще бъдем изправени, когато стигнем до Монтана, това решение вече трябва да се взима. Дали ще се продължи към Враца – Мездра, тъй като ние ще направим най-тежкия участък и ще освободим, така да се каже, основният трафик да минава през най-тежкия участък между Мездра и Ботевград или ще се тръгне към Петрохан. Пак казвам, реализацията, подготовката и завършеният вид на един проект да се търгува дали ще бъде даден на концесия, дали правителството ще го финансира, как ще бъде, дали ние ще го финансираме от тол системата, когато тръгне да реализира по-големи приходи, това вече предстои. Засега кратката задача е много бързо да подготвим проектът да е готов. Да тръгнем тази година да стартираме и догодина реално да започнем строителство в един много тежък участък от Видин до Ружинци, което е 52 км, за което също се изисква доста финансиране. Това пък ще освободи значително това направление, тъй като този участък през Белдиново, за което хвърлихме огромни усилия, там 102 км буквално за няколко месеца сме ремонтирали този път. И тази година продължаваме с усилени темпове. Това е дереджето, това е положението в момента – бързо да подготвим проектът под Петрохан, а вече как ще стане в смисъл финансиране и така нататък, мисля, че сега сме готови, сега имаме финансиране да подготвим проект. Затова инициативният комитет и всички народни представители могат да бъдат спокойни. Желание имаме, воля имаме – всичките, от министър-председателя като стигнете до последния ми служител.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря Ви.
ИЛИЯН ТИМЧЕВ: Като дуплика, да добавя. Слушам Ви много внимателно, но искам да Ви кажа дали съществува в общите устройствени планове трасето през което ще мине пътя. Не знам, сигурно някога е имало. В момента в устройствения план е пътят, който минава през Бързия, Петрохан, София. Когато състоянието на пътя на Петрохан беше лошо и знаехте какво гражданско неподчинение направиха жителите на община Берковица, с блокиране на пътя и така нататък, тогава дойде писмо от Агенция „Пътна инфраструктура“ и се каза, че ще се направи ремонта на пътя Петрохан, но Берковската община да се съгласи да гласува обходен път, който Вие изградихте, защото и общинския съвет, за да не чупят хората колите през Петрохан, взе решение с мнозинство трафикът да заобикаля град Берковица, тоест за поминъка на град Берковица и изградената там инфраструктура – ресторантчета, бензиностанции, това всичко отиде на кино и сега се заобикаля Берковица. Пак Ви питам, май Вие ще направите този общ устройствен план, къде ще мине тунелът, въобще ще мине ли и поне ще започнат ли инвестиции в обходния път, който е Видин – София, като Берковица е извън това нещо, въобще ще финансирате ли изграждането на тунела Петрохан, или просто сега любезно обещавате.
ДОНЧО АТАНАСОВ: Господин Кутев, ако мога само две изречения да кажа. Мисля, че бях доста обстоятелствен, за да видите цялата политика, която ние имаме като Агенция „Пътна инфраструктура“, свързана с този регион. И затова пак повтарям, когато ние реално изградим магистралата от Видин до Монтана, тогава през това време ще подготвим този проект, надявам се да минат ОВОС-и, отчуждения и така нататък, трасетата, които тепърва проектантите ще разработват ще бъдат естествено предложени на община Берковица, ако говорим за общи устройствени планове, което не е проблем за тяхната промяна и тогава трябва да се вземе решението дали държавата ще инвестира от Монтана, Мездра до Ботевград или ще инвестира в направлението Монтана, тунел под Петрохан до София. Това решение предстои. Нашата задача сега е с ваша помощ да подготвим този проект.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря Ви.
Колеги, предлагам на гражданската инициатива, ще Ви дадем пак думата, но нека да видим, ако има народни представители за изказване.
ФИЛИП ПОПОВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Уважаеми, господин Председател, аз съм народен представител от Видин – пети многомандатен избирателен район, за това първо, беше четирилентов високоскоростен път, след това стана магистрала, но да Ви припомня, че Ботевград – Видин, високосторостния четирилентов път беше включен в Оперативна програма „Транспорт 2014 – 2020“ като приоритет по времето на правителството на Пламен Орешарски, след това беше изваден от приоритетите и започна да се говори, че ще се финансира, последно чувам и от министъра, когато се въведат тол таксите, евентуално след 2021 г., ако стигнем за това финансиране. Моят въпрос е, след като вече, доколкото разбрах е подготвен проект по направлението Мездра – Ботевград - Монтана, другото направление през Петрохан, просто не виждам икономическа логика и двете неща да се подготвят, трябва да се заложи на едното, според мен, и това е по-краткия път, който е тунелът под Петрохан. Защо ще трябва, доколкото разбрах там вече има и отчуждителни процедури по другото трасе към Мездра и Ботевград, поне така отговаряха някога регионалните министри, че са започнали отчуждителни процедури, сега вкарваме другото трасе през Петрохан, което според мен е по-доброто. Пътят от Видин до Монтана е изключително натоварен, тежък, по-добре от мен знаете, но там всеки ден стават катастрофи и то тежки. На практика с Дунав мост – 2, Видинска област трябваше да бъде включена отново в рамките на България, да го кажем, защото ние в този момент сме откъснати от България, заради инфраструктурата, заради липсата на пътища, дори на изнесена администрация във Видинска област, ако щете. Най-краткият път според мен, който ще ни върне и Видинска, и Монтанска област към България като икономическо присъствие, това е тунел под Петрохан. Спомням си, че ние залагахме на този проект, тогава се заговори за насочване на инвестиции за тунел под Шипка, сега не знам кое е приоритет на това правителство, защото само ни се обещава от доста време насам и защо в крайна сметка това правителство, ако имаше желание да се случат тези проекти, ги извади от Оперативна програма „Транспорт 2014 – 2020“, досега трябваше вече да се работи по този проект, макар и по направлението Мездра – Ботевград – Видин. Моля за коректен отговор, как Вие предвиждате като години, кога ще бъде изградено това трасе Видин – Монтана и вече от Монтана, не знам дали през Петрохан, дали през Мездра до София? Кога Видин ще бъде свързан със София в крайна сметка като някакво обозримо бъдеще – 2025-6 г. според Вас, Вие сте експерт в тази област? Благодаря Ви.
ДОНЧО АТАНАСОВ: Господин Попов, Вие сте политик и говорите политически, не че аз не мога по много причини, които са Ви известни, а просто защото ръководя професионална организация и общо взето слава богу, че съм се откъснал от политиката. Пак повтарям, за да бъде наясно. Правителството е взело решение и по никакъв друг няма решение, нито да се завършва примерно автомагистрала „Хемус“ до 2026 г., нито направлението Русе – Велико Търново, има само едно единствено решение, което дава стабилност, което и правителството да дойде, това решение да се изпълнява и то е направлението Видин – Мездра – Ботевград до 2022 г. Обяснявайки Ви тежките проблеми по реализацията на такива инвестиционни проекти, аз след като има решение на правителството съм длъжен да го изпълнявам, така или иначе, който и да бъде ние ще направим невъзможното магистралата до 2022 г. да я докараме поне до частта си Видин – Монтана и пак казвам, през тези три-четири години ще трябва да се взима решението, когато вече ние настъпим с реалното строителство, тъй като направлението от Видин до София през Ботевград е част от Оперативна програма „Транспорт“, имайте предвид, че проектирането на такива огромни инвестиционни проекти струва много пари. Този проект се финансира от Оперативна програма „Транспорт“. Оперативната програма „Транспорт“ в ос пътища има само един единствен проект и той се казва Кресненското дефиле, с недостиг с около 600-700 млн. лв., нито е Шипка, нито е някой друг. Казвам, Оперативна програма „Транспорт“ в 2022-23 г. има само един проект, така че да се казва, че някакви приоритети са сменяни, не са сменяни, а всички правителства до 2018 г. и докато ние сме тук с Вас от 1978 г. тъй като са били 2 000 км. пътища, в момента са 47 000 км пътища, говоря републикански и общински, тоест всеки е имал възможност да реализира този проект. Е, сега дайте да се хванем за ръце и да тръгнем да го реализираме и подготвим този проект, а когато ще се взима решението, аз пак Ви казвам, като тръгне реално строителството трябва да се вземе решение и всички заедно с оглед да бъдем единни към Северозападна България, тъй като аз нямам от какво да се срамувам, нито министъра, нито премиера особено, който постоянно ме пита какво става по Северозападна България. По Северозападна България променяме буквално пътищата, зарязали сме Североизточна България, Централна Северна България, защото в края на краищата, ресурсът на Агенцията не е безкраен, напротив той е изключително свит, постоянно дължим огромни суми пари и хората стоят, за да се случват добре нещата. Северозападна България последните три-четири години и тази година, грях на душата ако кажете, че ние там не сме променили нещата, променили сме ги и тази година ще ги променяме. Аз пътувам почти в месеца поне два-три пъти на проверки, да успокоявам кметовете и населението, и разговарям с хората и нещата стават, така че от това което ми казахте, пак Ви повторих, това ще бъде решението и работата, която правителството е взело като решение, ще вървим това направление бързо да го реализираме, за да може този край, а и Дунав мост – 2 да се осмисли, тъй като това е трансевропейски коридор, който за да може във Видинския край някои хора да си реализират политическите проекти, решиха след като вече проектът е необратим и стартира, започнаха да блокират трансевропейска магистрала по четири-пет часа и ни създадоха огромни проблеми, тъй като при тях не идват исковете на превозвачите, а идват при нас. Абсолютно законно се блокираха пътищата и главния път по четири-пет часа, така ли е?. Така е!
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря Ви.
ФИЛИП ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Да, в момента наистина се наблюдава, след доста протести от Северозапада, една засилена работа в този регион от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“, но трябва да отбележа, въпреки тази работа, трудно се компенсира изоставането на Северозападът по отношение на останалата част на България в този сектор. Всички сме пътували в България, знаем как са пътищата в Северозапада и как в другата част на България. Наистина в този момент се работи в Северозапада, което е похвално, но това което Вие казахте, господин Атанасов е, че всъщност Вие работите по решението на правителството, а решението е следното: Видин – Враца – Мездра – Ботевград, правилно ли съм Ви разбрал, което според мен обезсмисля другия проект – Петрохан. Това са скъпи проекти и ако този е приоритетен за правителството през Мездра и Враца, аз не виждам какви средства, и това правителство или което и да е следващо правителство, след като това е приоритетът, ще отдели за Петрохан. Двата проекта да бъдат реализирани ми се струва…, вярвам в Дядо Коледа, обаче... Благодаря.
ДОНЧО АТАНАСОВ: Ние в момента реализираме най-тежкия участък Мездра – Ботевград и това е абсолютно неотменимо, което трябва да се направи, тъй като този тежък участък, както казахте Вие, това се ежедневно катастрофи, задръствания, които разбира се, черпят огромен ресурс от така и така оскъдния бюджет на Агенцията. Това трябва да се направи и това направление трябва да се освободи. Не забравяйте, обаче че тези, които ще плащат най-много и тези, които най-много рушат ще бъдат тежкотоварните автомобили, за разлика от преди доста години, сега вече всичко е на колела, тоест това направление което отива и в направлението Оряхово по фериботите, връзките от Варна по направлението Хемус, няма този който пътува в това направление като тежкотоварен автомобил ще минава през направлението Ботевград – Мездра. Няма да дойде в София и да заобикаля, да минава през Петрохан. От гледна точка на проектите като необходимост тези проекти и в двете направления, според мен трябва да бъдат развити. Това е моето скромно мнение, но разбира се, от проектна гледна точка ние естествено сме напреднали, тъй като това е главното направление, това е главен път 1.1., това по което сега работим, проектираме, по което 3-4 години вече ОВОС-а между Монтана и Враца се жали. Ние сме директна страна, защото не можем да реализираме вече нищо, не може да реализираме парцерални планове, не може да правим отчуждителни процедури, нищо не може да направим. Този участък се жали заради някаква глупост, даже няма смисъл да Ви занимавам, да Ви губя ценното време като народни представители. Надявам се, господин Кутев, подробно обясних, имаме желание и този проект ще го реализираме и се надявам на помощ от всички Вас, най-много, разбира се, от инициативния комитет и от ведомствата в общините за да го реализираме по бързо.
ПРЕДС АНТОН КУТЕВ: Благодаря.
Инициативният комитет?
ИЛИЯ ИЛИЕВ: Аз благодаря, на господин Атанасов, за хубавите думи.
Много внимателно Ви слушах, горе-долу влязох във вашето мислене и начин на поведение и евентуално реализиране на идеите, които подхвърлихте на нашето внимание. Що се касае от страна на инициативния комитет ние ще бъдем винаги до Вас, с Вас, и ще участваме с каквото можем като хора на обществени начала, каквото зависи от нас, ще го направим. Определено смятам, че двата проекта, за които коментирате, заедно с депутата от Видин, няма смисъл да се противопоставят един на друг. (Реплики.)
Петрохан икономически и геополитически е приоритет, така че трябва да се изпълни. Другият икономически план също във вътрешно държавен план е необходим, така че смятам, че през тези 4-5 години, през които предстои проектиране, ще узрее идеята и ще се реализират и двете направления. Имам конкретно предложение към Вас, като народни представители, сами почувствахте сериозните трудности, които изпитва Агенция „Пътна инфраструктура“, по отношение на отчуждавания и всички други процедури до започване на проектиране, възможно ли е господин Атанасов, Вие да предложите на народните представители, конкретни идеи или решения как да се осъществяват така отчуждаванията, че да бъдат сведени до минимум проблемите, тоест да се вземе решение в Народното събрание, ако мога така да ги кажа, специални решения при отчуждаване, по отношение на сериозни държавни, инфраструктурни проекти, за да бъде облекчена процедурата и да не се губят години за реализиране на съответните проекти. Надявам се, че Вие като народни представители ще се отзовете на тази потребност на обществото като цяло, за държавата ни. Благодаря Ви.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: И аз благодаря.
Крум Зарков, искаше думата, но преди да му я дам, само да Ви кажа, че все пак трябва да имаме предвид, че в държавата има разделение на властите и колегите, и решенията на Конституционния съд са извън правомощията на парламента. Логиката, че има съд, който е над парламента, според мен е ключов не само за нашата Конституция, а за всички съвременни конституции, така че трябва да сме наясно, какви са правомощията на народните представители. (Реплики.) Решенията на Конституционния съд няма как да ги променим ние, по Конституция.
КРУМ ЗАРКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми членове на Инициативния комитет, уважаеми господин Атанасов! Аз не съм специалист по инфраструктура, нито по проектиране и пътища, но поради участието си тук, започвам да ставам специалист по гражданските инициативи. Те могат да бъдат смислени и безсмислени, в зависимост от работата, която свършваме тук и отговорите, които им даваме. Ние дължим само едно нещо на хората и то е да им се отговори честно, защото господин Атанасов, Вие казахте, че не се занимавате вече с политика и Вие имате много по-голям политически стаж и багаж от мен например, но Вие всъщност правите точно политика, което не е лошо нещо. Но тази политика има последствия. Какво разбрах аз от Вашия отговор и от инициативата, която прочетох. Хората искат тунел под Петрохан, най-общо казано, те го изразяват днес с инициатива, вчера с протест, утре пак с подписи. Вие не можете да им отговорите, че такъв няма да има, защото се притеснявате от тяхното недоволство и им обяснявате, че започва предпроектно, предварително проучване, поредното, такива са и становищата, които постъпиха от МРРБ и от Министерството на финансите – ще започне предварително проучване и ще направим всичко възможно то да е готово, за да може, ако стане, да се даде на концесиониране, но Вие самите като че ли не вярвате, че това може да стане. И в това, пак казвам, няма нищо лошо. Първо, сам споменахте, че има главни стратегически решения на държавата, и че когато Вие подготвите единият проект, след като направите проучването, след като е започнало вече друго направление Враца – Мездра и Вие знаете, ще трябва да се вземе решение. Най-вероятно двете не могат да станат, не трябва да станат, Вие сте по-голям специалист и знаете кога се прави един път и кога не. Вместо да кажем честно, след задълбочен дебат, да ги обсъдим и да кажем „Хора такива и такива са положенията, параметрите, стратегически така ще стане“, ние прехвърляме за следващия път, протеста за следващото нещо. Защо това според мен не е правилно? Защото и това води до блокиране на улиците и протести, до жалби в съдилищата, поради простата причина, че хората в един момент, след като не е казано честно се чувстват подведени. Те са подведени, че се говори за този тунел непрекъснато, че се включва във всички стратегии, че общинските съветници го включват в техните устройствени планове, че на заседание на Министерския съвет се споменава, тоест създават се непрекъснато очаквания. В инвестиционното право това се нарича легитимни очаквания, които когато след това се нарушат, се носят последици. Аз не знам и не мога да кажа дали трябва или не трябва да го има този тунел, но разбирам много добре от Вашия отговор, че шансът той да се случи е изключително малък, от отговора на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, че в стратегията на това министерство, както и това на финансите, между другото са две неща – тол система, която да обезпечи един друг път, по който Вие вече работите. Единственият ми апел, той не е по съществото, той е да се уважава борбата на хората, които са направили тази инициатива и да им се отговори честно. По-добре е да им се отговори и те ще разберат, тези 16 600 и не знам колко хора, ако с тях се говори честно. Когато им се създава непрекъснато очаквания, това което каза и господинът, абе господа депутати трябва да махнем жалбите, начините на отчуждение. Да, 100%, може би трябва да се прегледа този въпрос, но той е друг въпрос и след две години, два месеца или шест месеца, когато блокирате пътя ще сме пак на изходната точка и това, което не сме направили, че сме пропуснали възможност да се замислим и да решим въпроса заедно.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: При разговора с господин Илиев, това което каза колегата е изключително вярно и вашата реакция го показва. Защото всъщност въпросът е откъде ще мине този път, и кога ще бъде изграден, нито един от тези въпроси не е на Народното събрание, а Вие в резултат на разговора накрая формулирахте вината в Народното събрание и призовахте народните представители да вземат мерки. Този въпрос е въпрос на изпълнителната власт. Към това, с което се включвам към изказването на господин Зарков е, че една част, според мен, от проблемите на нашето общество е това, че ние грешно формулираме проблемите или пътят за решаване. В този случай, според мен, може да кажете виновни сте депутатите, сигурно, ако кажете пред медиите, те ще го повторят с удоволствие и ще разкажат, че Народното събрание не иска да Ви построи пътя, няма да е вярно, и вашите, и нашите усилия в резултат на цялата работа ще доведат до провал на инициативата Ви, и в крайна сметка и на начина на живот на всеки от нас, защото всеки от нас рано или късно ще мине по онзи път там и не му е все едно дали ще мине по добър или по лош път, така че част от този разговор има смисъл точно да формулира вярно процесите, проблемите и решенията, тогава има смисъл разговорът, иначе другото ако ги формулираме грешно и ако насочим грешно енергията, която за съжаление досегашния разговор води в някакъв степен до това, резултатът ще бъде, че вашите проблеми няма да бъдат решени, и че всички ние като граждани ще бъдем в по-лоша ситуация.
ДОНЧО АТАНАСОВ: Ако мога да отговоря на господин Зарков. Нямам спомен през живота си и на инициативни комитети, и в политиката, и където и да съм бил, да съм говорил безчестно. Аз заставам с авторитета си, с името си, и казвам, че този проект, това което зависи, след решение на правителството, ако правителството е искало да лъже, е нямало да вземе това решение, говорим за направлението Мездра – Ботевград. Поставихте въпрос дали и двата пътя трябва да бъдат направени. Колкото повече пътища направим, толкова по-добре за България, това модернизира и дава живот, колкото повече тръби и далекопроводи минат през България, толкова по-добре. Колкото повече пътища и тунели направим през Стара планина, толкова по-добре, говорим от гледна точка на това, дали този проект трябва да бъде реализиран. Но пак казвам, аз съм директор на Агенция „Пътна инфраструктура“, както съм влязъл в този кабинет, така съм излязъл, въпрос на време за всички нас, така че това, докато зависи от мен, аз имам волята, желанието, имам помощта на правителството, да направим и да подготвим много бързо, доколкото разбира се, позволява, така да кажа този задълбочен предпроектен анализ, който трябва да бъде направен, за това цялото направление, разбира се, ние първо ще се съсредоточим идейно върху това каква да е дължината, на какви височини да бъде, връзките с този тунел, всичко това, аз няма да го проектирам, има технически съвети на най-високо ниво от 60-70 специалисти, които разглеждат всички прединвестиционни проучвания, има съобразяване с Натура, със защитени територии, един куп неща, които трябва да бъдат съобразени, така че от това дали не заставам, да, заставам гледам ги в очите и казвам, че това което зависи, вече правителството е взело решение, това е част от това направление. Така го разглеждам, и пак казвам, никой досега, вместо да кажете какво трябва ще помагаме, защото 130 години никой не реши да прави тунел под Петрохан. Имало е някакви идеи, някакви предпроектни проучвания, които са правени 70-те, 80-те години, да Ви кажа честно има един лист. При това законодателство, при България член на Европейския съюз, даже не ми се коментира, така че господин Зарков, нямайте съмнения, че този проект ще го подготвим добре. Ако считате, че това направление е правилно и трябва да се реализира, се надявам всички да помагате.
ИЛИЯ ИЛИЕВ: Достатъчно, господин Атанасов каза, че има решение на правителството. Дали ще бъде изпълнено първо, Мездра – Ботевград, а след това Петрохан е въпрос на конкретни действия. В случая аз апелирам към народните представители, не да обвинявам, че сте виновни или че не сте свършили нещо, или пък да прехвърлям вината върху Вас, напротив въз основа на правителственото решение, явно нормативната уредба куца по отчуждаването на терените при изграждането на инфраструктурните проекти и мисля, че Народното събрание се занимава с нормативната уредба, тоест каквото може да промените като процедура по отчуждаване. Това апелирам към Вас, а не да казвам, че Вие сте виновни мисля, че ме разбрахте.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Аз Ви разбирам и затова се намесих, въпреки че имайте предвид, по принцип въпросът за изграждане на пътищата не е част от правомощията на тази комисия – той е от компетентност на Комисията по регионалното развитие и благоустройството. Част от работата на тази комисия, са жалбите на гражданите, по логиката на работата на Народното събрание в момента, вашата петиция разглежда Комисията, но всички жалби на граждани за неправилно отчуждени имоти, също ги разглеждаме ние. Те са обратното на това което говорите, като облекчим процедурата затова как се отчуждават имоти, голяма част от тези граждани, които и сега се жалят в Комисията, ще попаднат под ударите на същото, тоест законодателството има няколко различни страни. Неслучайно законодателят до момента не казвам, че е съвършено законодателството, и че не трябва да има промени, напротив трябва да има, но Ви обяснявам, че нашата Комисия, ако лично аз като Председател на тази комисия трябваше да инициирам законодателни промени по отношение на промяната именно на това законодателство за отчуждаванията и за начина, по който се провеждат те, аз щях да го направя не в посоката, която искате, защото тази посока е работа на Регионалната комисия, а работата на нашата комисия е да гарантира правата на гражданите при подобни отчуждавания. Сложна работа е законодателството, не е толкова просто, а иначе нямайте съмнения, лично аз като Председател, съм убеден, че всеки от колегите също бихме направили всичко възможно за да облекчим процедури, да направим нещата така, че да се случват. Няма от нас някой, който да иска да попречи и ако някой пречи, както казва господин Атанасов, за всеки случай не тук е пречката, пречката е в съвсем други интереси. В същото време законодателството има логиката да защита интересите на гражданите и за съжаление, всички тези пречки са продиктувани до голяма степен от идеята на законодателя да гарантира правата на гражданите също, което не означава, че не може да помислим, разбира се, за усъвършенстване на законодателството.
Колеги, заповядайте.
АСЯ ПЕЕВА: Уважаеми, господин Председател, уважаеми инженер Атанасов и представители на гражданската инициатива, колеги! Първо искам да благодаря на инициативния комитет за изявената изключителна гражданска инициатива, защото активността на гражданите трябва да бъде подкрепяна винаги, затова че имат гражданска позиция и неминуемо всички се обединяваме около необходимостта този регион да бъде вдигнат и да има добра инфраструктура и комуникация със Северозападния район и подкрепяме възможността да бъде изграден този тунел под Петрохан. Благодаря и за изчерпателния отговор на инженер Атанасов и затова какви са реалните възможности, затова подкрепяме гражданската инициатива в първата й част, но там където се уточнява срокът за 30 юни да стартира тръжната процедура или да бъде обявена концесията за изграждането на тунела, стана ясно от отговора на АПИ, че това не е реално осъществимо. Искам да обърна внимание на инициативния комитет, че законодателните промени по посока облекчаване на процедурите и на обжалванията има, именно по посока скъсяване на срокове и реализирането на такива значими проекти за страната. Благодаря Ви.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Заповядайте, да отговорите.
ВАНИНА СТОЯНОВА: Искам да благодаря на господин Атанасов. Ние вярваме в това, което е обещано и е прието на Министерския съвет и Ви даваме шанс, както казахте Вие, никой не построи тунел досега, така че не може да се каже, че Вие нямате политическа воля този тунел да бъде построен. Може ли да бъдем конкретни, кога да бъдем при Вас да се включим в работните групи, да видим бюджета, да коментираме проучванията, дали може да ни кажете дата и още да ни поканите? Ако може да уточним сега, защото трудно се влиза в контакт с политици, знаем го от собствен опит и с Агенциите, да ни кажете дата, колко часа? Ние сме тук за конкретни неща. (Реплики.) Ако е за 4-ти май, то е петък.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Колеги, аз се извинявам, но нека да довършим. Госпожа Стоянова, нека да си запазя правото да давам думата. Благодаря Ви.
Нямам никакво съмнение, че след като приключи Комисията, ще се договорите за срещата, нали така? Това е нещо което ще стане, сигурен съм в това. Предлагам Ви и сме подготвили решения от днес и общо взето съпътстват две възможни точки. Ще Ви прочета точки за информация на депутатите и да обсъдим как да премине гласуването по тях.
1. Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите изразява подкрепа за реализация на проектите по изграждане на тунел под прохода Петрохан и магистралната връзка София – Берковица – Монтана – Видин – Козлудуй – Оряхово.
2. Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите, препоръчва на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и АПИ да се състави конкретен времеви график с ясни и последователни стъпки, които да се изпълняват по подготовката на всички процедури за реализация на инфраструктурните проекти по точка 1.
Имате ли против втората точка? Ще Ви обясня защо прочетох и двете точки, защото бихме могли да подложим и двете точки за решение заедно, ако имате против втората точка може да ги подложим на гласуване поотделно.
Поотделно предпочитате да гласуваме, добре.
Има ли други изказвания?
Нямаме процедура, в която да даваме няколко пъти думата, заповядайте.
ВАНИНА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
Въпросът ми е към госпожа Пеева, много Ви благодаря за подкрепата, личен е въпросът – Вие бихте ли се ангажирали лично да се заемете с осъществяването на изграждането на тунел под Петрохан като лобирате сега по време на Председателството на Европейския съюз и въобще за в бъдеще време, защото знам, че преговорите започват от месец май, така че този проект да бъде включен в Оперативна програма „Транспорт“, защото ние от това имаме нужда всъщност.
АСЯ ПЕЕВА: Уважаема госпожо Стоянова, аз Ви връщам комплимента, прекалено надценихте потенциала на народните представители, нашите компетентности и отговорности са съвсем други, каквото влезе като законодателна инициатива от страна на изпълнителната власт, съобразно нашите възможности, компетентности и срокове и мнение ще подкрепим, но този апел.
ВАНИНА СТОЯНОВА: По какъв начин един проект влиза в Оперативна програма „Транспорт“
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Госпожо Стоянова, аз се извинявам, но първо няма нужда да влизаме в тези детайли, убеден съм, че с господин Атанасов ще може да се видите скоро, а той е специалистът, който ще Ви разкаже конкретната процедура. Искам още веднъж да Ви уверя, че изпълнението на проектите и проблемите, които имате Вие, подлежат на решаване от правителството, от изпълнителната власт. Уверявам Ви, че депутатите може да бъдем в този случай, може би в ролята на авторитети в някакъв степен, но тези, които решават проблемите са правителството и господин Атанасов, и затова ние ги викаме тук, тоест това, което можехме да направим, особено ние като Комисия, го направихме. Обръщаме внимание на вашата петиция, даваме и достатъчно гласност, поставяме темата на изпълнителната власт, в която тя трябва да отговаря иска, не иска и как ще го направи, от там нататък отговорността е изцяло тяхна, тоест, ако Вие имате работа от тук нататък по отношение на изпълнение на проекта, тя е с правителството и с господин Атанасов, просто това е безспорния факт, а иначе пак мисля, че мога да гарантирам от името на всички колеги, никой от нас не само, че не сме против изпълнението на тези проекти, напротив с всичко което можем, както се каза и от решението, което предложих, ще го направим безспорно.
Колеги, ако нямаме друго да подложим на гласуване така предложените точки. Има ли нужда да ги чета отново? Да!
Ще подложа на гласуване отделно точките.
1. Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите изразява подкрепа за реализация на проектите по изграждане на тунел под прохода Петрохан и магистралната връзка София – Берковица – Монтана – Видин - Оряхово.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували 15 - за, против и въздържали се няма.
2. Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите, препоръчва на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Агенция пътна инфраструктура да се състави конкретен времеви график с ясни и последователни стъпки, които да се изпълняват по подготовката на всички процедури за реализация на инфраструктурните проекти по точка 1.
Моля, който е съгласен с точка 2 да гласува.
Гласували – 6 за, против – няма и въздържали се – 8.
Точка 2 не се приема.
Благодаря на колегите от инициативата, оставаме на разположение, ако можем да бъде полезни по-нататък. Аз винаги ще бъда на разположение, така че продължаваме да работим.
Колеги, графикът на приемните сте го видели.
Някакви проблеми по него?
Нещо друго, ако няма по точка разни, приемаме графика.
Благодаря Ви.
Закривам заседанието.
(Заседанието е закрито в 16.40 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
АНТОН КУТЕВ
Стенограф:
Мария Николова