Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
П Р О Т О К О Л
№ 22
На 1 ноември 2018 г., четвъртък, от 14,35 ч. се проведе заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2019 г., № 802-01-49, внесен от Министерския съвет.
2. Разни.
Списъците на присъствалите на заседанието народни представители и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от господин Антон Кутев – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Колеги, днес има заседания на много комисии и знам, че всички бързаме.
Всички знаем дневния ред. (Изчита дневния ред.)
Не знам дали ще има точка Разни, така че всъщност има само една точка по дневния ред.
Моля да гласуваме така предложения дневен ред.
За – 15, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет. (Представя гостите.)
Евгения Орлова – държавен експерт в Министерство на финансите, Дирекция „Държавни разходи“ ще представи Законопроекта.
Заповядайте.
ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги! Представям Ви проекта на държавен бюджет за 2019 г. в частта му за юридическите лица с нестопанска цел.
Общо предвидените средства по консолидираната фискална програма за юридическите лица с нестопанска цел възлизат на 197,6 милиона, което представлява с 9,9 милиона по-малко спрямо 2018 г. Това намаление е основно поради планираните по-малко средства за сметка от Европейския съюз по Национален фонд.
Средствата са разпределени по консолидираната фискална програма, както следва: по държавния бюджет, по бюджетите на общините, по Националния фонд и Държавен фонд „Земеделие“.
Ще започна отзад напред – с Държавен фонд „Земеделие“. Планираните 800 хиляди са с 1 милион и 800 хиляди по-малко спрямо 2018 г.
Както споменах – по-малко са планираните и по Национален фонд. Те съставляват за 2019 г. 26,7 млн. при общините. Субсидията на читалищата възлиза на 73,4 млн. лв.
По държавния бюджет това са 70,3 милиона или с 1,7 милиона повече спрямо 2018 г.
От държавния бюджет трябва да се спрем на централния бюджет и на включените средства по бюджетите на министерствата и ведомствата. По централния бюджет са 12,4 милиона или с 300 хиляди повече спрямо 2018 г., а включените по бюджетите на министерствата и ведомствата средства са 57,9 милиона или с 1,4 милиона повече спрямо 2018 г.
По централния бюджет за 2019 г. средствата за юридическите лица съставляват субсидии и капиталов трансфер. Те са предвидени и са посочени поименно в чл. 49 на Законопроекта за държавния бюджет и възлизат общо на 13,4 милиона лева.
Основната група юридически лица, които са 20 на брой, са национално представителните организации на и за хората с увреждания, които имат право на субсидия от държавния бюджет на основание член 52 от Закона за интеграция на хората с увреждания. Общо предвидените средства за тази група юридически лица възлиза на 4,4 млн. лв.
Освен национално представителните организации тук поименно са включени и Съюзът на ветераните от войните със съответната субсидия, Българският червен кръст, Съюзът на народните читалища, Рилската света обител, Троянският ставропигиален манастир, Бачковският манастир „Успение Богородично“, Националният дарителски фонд „13 века България“, Българският институт по стандартизация, Регионалният център за опазване на нематериалното културно наследство, Съюзът на тракийските дружества и Македонският научен институт.
Като цяло, размерът на субсидиите за юридическите лица по централния бюджет за 2019 г. се запазва спрямо 2018 г. Тук ще акцентирам само на настъпилите промени.
В чл. 49, ал. 1 е включена нова национално представителна организация за хората с увреждания, това е Сдружение „Българска асоциация за рекреация и туризъм“. Тя е призната за представителна с Решение на Министерския съвет от 10 май т.г. Предложената субсидия за 2019 г. е в размер на 45 хил. лв.
Друг момент е отпадането на Сдружение „Национална асоциация на хората с придобити увреждания“, тъй като тази представителност на Сдружението не е препотвърдена от Министерския съвет и те са отпаднали като сдружение, което ще се финансира.
Има увеличение за Българския институт по стандартизация със 110 хил. лв. За БЧК, за Планинска спасителна служба – 200 хил. лв.
Важното, на което искам да обърна внимание и да информирам Комисията, е, че извън поименно посочените в чл. 49 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел, през 2019 г. през централния бюджет на основание чл. 4, ал. 8 от същия закон са предвидени отново един милион лева за насърчаване и финансова подкрепа на проекти с обществено значение на юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност.
След приемането от Министерския съвет на Правилника за дейността на Обществения съвет, което предстои, както и утвърждаването от негова страна на критериите, условията и правилата за разходването на тези средства, този един милион ще бъде предоставен с акт на Министерския съвет по реда на Закона за публичните финанси. Благодаря Ви.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря и аз.
От Обществения съвет, господин Панов, имате ли становище?
ЛЮБЕН ПАНОВ: Уважаеми господин Кутев, уважаеми народни представители! Ние не сме се събирали на заседание и не сме обсъждали Проекта на бюджет, тъй като той не се различава драматично от миналогодишния, така че не бих могъл да изразя някакво становище. За нас е удовлетворително, че отново са предвидени тези един милион лева, които ще се разпределят на конкурсен принцип от Съвета за развитие на гражданското общество, когато този съвет се създаде.
Хубавото е, че за обществено обсъждане Министерския съвет е публикувал правилника на този съвет. Това е първата стъпка да бъде създаден, след което той трябва да приеме правила как да се разпределят средствата, но важно е, че такива са предвидени.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря.
По повод на Законопроекта за бюджета това е важното. Друг е въпросът, че ние коментирахме, спомням си разговори с вицепремиера Дончев, където се предвиждаха други срокове по отношение на правилата. Би трябвало вече първите процедури да са проведени според тези срокове. Разбирам обаче неговите затруднения, това е въпрос на друг разговор, а не за сега във връзка с бюджета.
Колеги?
Господин Зарков.
КРУМ ЗАРКОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Председател.
Уважаеми колеги! Уважаема госпожо Орлова, благодаря Ви за представянето. Може би е тема за друг разговор, но съм длъжен да подчертая, уважаеми господин Председател, че това заседание е абсолютно дежавю на това, което се сключи преди една година. При подготовката на това заседание аз, наблюдавайки освен промените в цифрите и в организациите, които госпожа Орлова конкретно посочи, не виждам никакъв напредък през последната една година по отношение на две ключови промени в Закона за юридическите лица с нестопанска цел, направени още от предишния парламент.
Имам пред мен стенограмата с уважаемия господин Панов. Миналата година водихме същия разговор и ни беше казано абсолютно същото, цитирам: „Първият етап е да се създаде този обществен съвет. Самият новосъздаден обществен съвет трябва да приеме правила, по които ще се разпределят средствата от бюджета“. Нататък се говори, че тези средства са предвидени и е хубаво, че ги има. Когато стане това, ще бъде прекрасно, защото ще минем от централизираното финансиране на бюджет през проектния принцип, за който толкова се говори и прави, когато се обсъждаха последните промени в Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
Няма да напомням и за идеите за фонд и какви бяха причините да го има. Както и да е.
Не го приемайте като заяждане, а като проста констатация. Запознати сме, че има и обективни причини и че процесът въобще не е лесен.
Подчертах и миналата година и тогава с този аргумент не подкрепих бюджета, подчертавам го и днес и отново няма да подкрепя бюджета, защото няма никакъв смисъл непрекъснато да пишем стратегии, в случая за развитие на гражданското общество, след това да ги обличаме в закони, ако просто ние не ги изпълняваме. Когато казвам „ние“, това на първо място важи за Министерския съвет, но на второ място, уважаеми колеги, и за нас, като народни представители, тъй като просто констатираме поредното неизпълнение на тази цел.
Гражданското общество в България има необходимост да се развива по стратегия, написана не от нашата политическа сила, в интерес на истината, и затова му трябва известна свобода при финансирането. С този начин на финансиране – така, както продължава, организациите, разписани в бюджета, без съмнение вършат общественополезна работа, те трябва да бъдат подпомагани от държавата, но това съвсем не е достатъчно. Затова се предприеха законови мерки.
Апелът ми към Министерския съвет и неговите представители и към депутатите от управляващото мнозинство, и към нас е догодина разговорът да е малко по-различен. Аз и тогава ще извадя стенограмата. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Господин Зарков, идеята беше, че в момента, когато започне да върви това финансиране към неправителствените организации, би трябвало да се увеличава, защото в момента 4 милиона и нещо се дават за национално представителните организации, а в същото време около един милион – на всички останали. Идеята беше, че това съотношение с времето трябва да се променя, но това първо трябва да стане, като се приемат правилата, които за съжаление тази година не можаха да станат.
Това не касае Министерство на финансите, защото е друга отговорност.
Колеги, становища, мнения? Няма.
Моля да гласуваме Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2019 г.
За – 7, против – 8, въздържали се – няма.
Комисията не приема бюджета за 2019 г. Вероятно, както и миналата година, това ще е единствената комисия, която не го приема.
Успех на всички! Благодаря Ви.
(Закрито в 14,47 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Антон Кутев
Стенограф:
Виржиния Петрова