Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
07/02/2019

    П Р О Т О К О Л
    № 24

    На 7 февруари 2019 г., четвъртък, от 14,30 ч. се проведе заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2019 година, № 902-00-3, внесен от Министерския съвет на 24 януари 2019 година.

    Списък на присъствалите на заседанието народни представители се прилага към протокола. Заседанието беше открито и ръководено от господин Антон Кутев – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Колеги, имаме кворум. Знаете дневния ред – една единствена точка:
    1. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2019 година, № 902-00-3, внесен от Министерския съвет на 24 януари 2019 година.
    Има ли други предложения по дневния ред? Не. Който е съгласен с така прочетения дневен ред, моля да гласува. За 11. Против и въздържали се няма. Дневният ред е приет.
    Колеги, аз мисля, че ни предстои най-безсмисленото заседание на света, което обаче е безсмислено по две причини.
    Първата е, че нямаме докладчик и че от Министерския съвет не можаха да намерят човек, който да докладва какво всъщност трябва да приемем сега, което само по себе си, според мен, дава основание да се замислим дали да вземем решение по това или да ги накараме да дойдат следващата седмица. Аз, честно казано, не мислех да правим това заседание тази седмица само по тази точка, но пък се притесних, че безсмислеността на заниманието може да доведе до това, че следващата седмица залата може да приеме този документ, без да е минал през всички комисии, което пък щеше да направи още по-безсмислено всичко, което правим.
    Обаче искам все пак да Ви обърна внимание на нещо, което тук нашите сътрудници са отбелязали, което ми се струва важно. Всъщност ние в момента гледаме един документ, който може да бъде напълно формален, обаче може и да не бъде. Защото тази програма в момента се администрира от Министерския съвет. В нея обаче има неща, за които, реално погледнато, Народното събрание има реални предвидени възможности за реакция. Става дума за това, че ние, примерно нашата комисия, може да гледа актове в областта правосъдие и вътрешен ред, например свързани с гражданската инициатива. Това са актовете в приложение към работната програма на Европейската комисия за 2019 година, а именно Приложение № 1 „Нови инициативи на Комисията“. По тях Народно събрание може да упражни контрол за спазване на принципа на субсидиарност и пропорционалност. Това право на националните парламенти произтича от чл. 12 на договора за Европейския съюз, тоест по чл. 12 на договора парламентите имат възможност да въздействат върху тази програма. Проблемът къде е – че по тези неща, които касаят нашата комисия, примерно в този случай вече споменахме за тази гражданска инициатива, сроковете, по които е трябвало да подадем предложения, са 13 септември 2017 г., т.е. са изтекли.
    Нарочно Ви занимавам с това, защото според мен този въпрос е принципен и не знам дали не си струва да се постави и пред Комисията. Още повече, че на 12 декември 2018 г. Европейският парламент и Съветът постигат политическо съгласие по предложенията на Комисията за преразглеждане на Европейската гражданска инициатива. Тоест това, което е заложено в този документ, който сега ще приемем, който ние разглеждаме през февруари 2019 г., вече е договорено на европейско ниво през декември 2018 г., а нашите предложения като парламент според договора за Европейския съюз е трябвало да постъпят още преди септември . Нали разбирате какво пълно объркване на някаква нормална административна работа се случва тук и то, между другото, дори не е въпрос на правителството, защото правителството е закъсняло, но практически тук тези всичките предложения, за които цитирах преди малко текстовете, пък са изпратени от Европейската комисия на 23 октомври 2018 г., а ние още до септември 2017 г. е трябвало да дадем предложения. Тоест целият механизъм, който всъщност би трябвало да включи националните парламенти в изработването на решенията на Европейския съюз, е сбъркан още на ниво Европейска комисия, а в нашия парламент пристига, както виждате, през месец февруари 2019 г., което означава, че ние освен да приемем това, което е изработено, нямаме никакъв друг избор, въпреки че на практика ние би трябвало по правилата да имаме възможност за реакция и за предложения, особено в областите, които предстоят.
    Това просто го казвам за информация, че според мен в този процес има проблем. Той, според мен, не е проблем на нашата комисия, а по-скоро на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове на Кристиан Вигенин. Доколкото разбрах, те са имали и заседание на такава тема, тоест за това как да се осъществява, засили ролята на Народното събрание, на националните парламенти, как те да имат въздействие върху въпросите от европейския дневен ред. Не знам какво са решили по този въпрос.
    Но Ви казвам, че според мен тук има проблем и това прави всъщност още по-безсмислено цялото ни заседание. Ние нищо не можем да направим сега. Това, което ще направя като предложение след малко, е всъщност ние да приемем тази програма за сведение, защото в момента друго не можем да направим. Но Ви казвам, че според мен има проблем.
    МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Във връзка с процедурата, тъй като ние имахме подобен казус вчера в нашата комисия и се консултирахме с експертите от Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, всъщност ние имаме възможност за реакция. Каква е тя?
    Тъй като не можем да се месим в тази годишна програма, тя е на Министерския съвет, и затова я приемаме за сведение. Например ние гласувахме първо решение: приемаме за сведение Годишната програма, която ни е представена на всички. Въз основа на нашите доклади от комисиите, Комисията по европейските въпроси изготвя Годишната програма на Народно събрание. От това, което ние ще гласуваме въз основа на нашите предложения, ако има такива от комисиите, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове ще изготвя Годишната програма на Народно събрание и съответно ние ще я гласуваме. Вчера гласувахме 2 решения: първо решение, с което приемаме за сведение Годишната програма, и второ решение, с което предлагаме да бъдат включени три проекта на Акта за наблюдение от Народно събрание в Годишната програма на Народното събрание. Тоест все пак няма проблем, ако днес не вземем това решение.
    Доколкото разбрах, можем и след това да го подадем към Комисията по европейските въпроси, за да могат те да си го включат в програмата, и съответно в техния доклад, който ще отиде към пленарната зала. Вече с тези изтекли срокове… Но можем да ги включим в Годишната програма като проекти на актове, които да са за наблюдение примерно.
    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Нека да прочета предложението за решение и вече ще решим нататък какво ще правим:
    „Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите приема за сведение Годишната програма за участие на Република България“ и така нататък. Приемаме го за сведение. Това е решението, което предлагаме сега. Може би е редно да си го гласуваме в този вид, който както иска да го приеме или не. Но тук наистина цитирам договора, където в чл. 12 се казва: „Националните парламенти допринасят активно за доброто функциониране на Съюза, включително в т. „б“, като следят за спазването на принципа на субсидиарност в съответствие с процедурите, предвидени в Протокола относно прилагането на принципите на субсидиарност и на пропорционалност.“
    Тоест, реално погледнато, целият този договор за ЕС е предвидил участието на националните парламенти и очевидно цялата система вече просто в сроковете или не е била измислена така, тоест, когато е приемана, през 2006 г. гледам, че е приемано това, не е обмислено достатъчно, или след това се появява някакво административно закъснение, което за мен поне е необяснимо.
    Моето лично предложение, вече както решите, затова сме го написали така, е да приемем решението във вида, в който е в момента, но да сме достатъчно наясно, че тук има проблем, който по някакъв начин трябва да се решава, като, пак казвам, той не е проблем на нашата комисия. Той е проблем на други органи, но поне трябва, според мен, да вдигнем шум, за да можем да опитаме да напаснем механизма оттук нататък.
    МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Може да приемем за сведение Годишната програма, но с направени следните бележки, които молим да бъдат взети предвид от Комисията по европейските въпроси, която, така или иначе, координира целия този процес.
    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Добре, тук е единственият проблем, че в момента ги формулирах като изказ, но не сме ги формулирали като текст. Но ако сте съгласни, в контекста на това, което направихме, ще го формулирам по-нататък, ще го извадим от протокола и ще го отразим като решение със съответните забележки, ако не сте против, разбира се.
    Други мнения? Остава да проведем най-краткото заседание на Комисията.
    Моля, гласувайте така направеното предложение за решение: за 16, против и въздържали се няма.
    Колеги, благодаря Ви.

    (Закрито в 14,50 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Антон Кутев

    Стенограф:
    Антон Лазаров
    Форма за търсене
    Ключова дума