Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
28/03/2019
    Съвместно заседание на Комисията по здравеопазване и Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
    ПРОТОКОЛ
    № 25


    На 28 март 2019 г., четвъртък, се проведе съвместно заседание на Комисията по здравеопазване и Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите при следния


    ДНЕВЕН РЕД:

    Точка единствена. Изслушване на председателя на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса и на управителя на Националната здравноосигурителна каса относно готовността на НЗОК за осъществяване дейностите на Център „Фонд за лечение на деца“ и Комисията за лечение в чужбина към Министерството на здравеопазването от 1 април 2019 г.

    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на двете комисии, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията по здравеопазването госпожа Даниела Дариткова.

    * * *

    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаема госпожо Заместник-министър, уважаема госпожо Подуправител на Националната здравноосигурителна каса, уважаеми гости! Откривам заседанието на Комисията по здравеопазване, съвместно със заседанието на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите.
    Искам да предупредя, че двете комисии гласуват поотделно дневния ред.
    Заседанието ще се проведе при следния дневен ред:
    Точка единствена. Изслушване на председателя на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса и на управителя на Националната здравноосигурителна каса относно готовността на НЗОК за осъществяване дейностите на Център „Фонд за лечение на деца“ и Комисията за лечение в чужбина към Министерството на здравеопазването от 1 април 2019 г.
    Има ли предложения по дневния ред? Не виждам.
    От Комисията по здравеопазването, който е съгласен с предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет от Комисията по здравеопазването.
    Заповядайте, господин Сиди.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР СИДИ: Здравейте и на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите.
    Няма да чета отново дневния ред, той е същият.
    Който е съгласен с предложения дневен ред, ако няма други предложения, моля да гласува.
    За – 10, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    Можем да започваме работа.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Уважаеми колеги, ще дам думата на председателя на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса – заместник-министър Жени Начева, да ни информира с извършените дейности по прехвърляне на функциите на Център „Фонд за лечение на деца“ и Комисията за лечение в чужбина, която е към Министерството на здравеопазването, към Националната здравноосигурителна каса.
    Госпожо Начева, във връзка с едно писмо, отправено към Комисията по здравеопазването от пациентски организации, във връзка с някои медийни публикации, Ви моля да ни информирате за това какви стъпки е предприело ръководството на Касата и Министерството на здравеопазването, за да може това прехвърляне да се случи по възможно най-безболезнения начин за пациентите, които се нуждаят от подпомагане от тези фондове за лечение.
    С това изслушване искам да внесем успокоение в обществото, че наистина всички започнати процедури ще се извършат в интерес на нуждаещите се и в срок.
    Заповядайте – имате думата, за да представите своето мнение.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕНИ НАЧЕВА : Благодаря Ви.
    Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Заместник-председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости и доктор Пенкова! За да можем да отговорим и на въпроси, ако има такива, накратко ще представя действията, които сме предприели, така че от 1 април 2019 г. безпрепятствено, без каквото и да е напрежение и административни неуредици, да започне работа по разглеждане на всички заявления за лечение на деца в чужбина.
    Подзаконовите нормативни актове, които са подготвени, са следните:
    - Постановление на Министерския съвет за закриване на Център „Фонд за лечение на деца“, то в сряда беше одобрено от Министерския съвет и предстои да бъде обнародвано в „Държавен вестник“ на 29 март 2019 г.
    - Другият нормативен документ, който е готов, е Проект на Наредба за медицинските и други услуги по чл. 82, ал.1а и 3 от Закона за здравето, и реда и условията за тяхното одобряване, ползване и заплащане. Тя също е одобрена от министъра на здравеопазването, изпратена е на 27 март 2019 г. в „Държавен вестник“ и предстои нейното обнародване също на 29 март 2019 г.
    - Другият нормативен документ е Проект на Правилник за отмяна на Правилника за дейността и организацията на работа на Център „Фонд за лечение на деца“. Той също е изпратен в „Държавен вестник“ и предстои обнародването му на 29 март 2019 г.
    - Следващият нормативен документ, който е свързан с тази задача, е Наредба № 14 за реда за издаване на документи, необходими за упражняване на здравноосигурителните права, съгласно правилата за координация на системите за социална сигурност, който е документ за обществено обсъждане до 29 март 2019 г.
    Всички нормативни документи са преминали административната процедура за публично обсъждане, така че всички организации, асоциации, заинтересовани страни са запознати с тях като бележките, постъпили в хода на публичното обсъждане, преди приемането им от ръководството на Министерството, Министерският съвет и внасянето им в „Държавен вестник“ за публикуване, са отразени.
    В Наредбата за медицинските и други услуги по чл. 82, ал. 1а и 3 от Закона за здравето се предвижда заявленията да бъдат подавани в Централно управление на Националната здравноосигурителна каса, а за удобство на гражданите и в Районните здравноосигурителни каси. Наредбата предвижда възможност за подаване на заявление по всички допустими от АПК начини за подаване на документи. Наредбата съдържа и образци на заявленията, от които са видни техните реквизити, а също така определя изчерпателно документите, които следва гражданите да подават.
    Очертани са подробно етапите на производството по разглеждането им както и техните срокове, и начина за уведомяване на заявителите.
    Съгласно Правилника за устройството и дейността на НЗОК с последните му изменения от 5 март 2019 г. в Централно управление на НЗОК е създадена дирекция „Лечение в чужбина и координация на системите за социална сигурност“ с три отдела, единият от които се казва „Лечение и здравно обслужване на деца“. Към днешна дата вече са осъществени всички структурни и персонални промени в тази връзка.
    Към настоящия момент в съответните структурни звена, както и останалите дирекции на НЗОК, които ще подпомагат тези дейности протича подготовка по организиране и приемането на дейността от Център „Фонд за лечение на деца“ и Министерството на здравеопазването.
    Със заповеди на министъра на здравеопазването са създадени две междуведомствени комисии с представители на трите институции МЗ, НЗОК и Център „Фонд за лечение на деца“, които да осъществяват необходимите подготвителни действия. Ние работим всеки ден заедно и уточняваме всеки един детайл от приемане на дейността от Министерството и Центъра в Касата.
    От страна на НЗОК на 31 март 2019 г. дейността на Център „Фонд за лечение на деца“ ще се преустанови и ще стартира работата в НЗОК.
    Със заповед на управителя на НЗОК ще бъдат създадени две специализирани комисии, които са свързани с придвижване и вземане на решения по заявленията. Специализираните комисии ще работят при спазване на въведената процедура за разглеждане на съответните заявления. Предвижда се и привличане на външни експерти в производствата.
    В етапите на процедурите по разглеждане на заявленията ще вземат участие и външни експерти. Те ще бъдат определени със съответни заповеди съответно на министъра на здравеопазването и управителя на НЗОК.
    НЗОК ще създаде и поддържа информационна база данни за проследяване на заявленията като в момента се осъществяват подготвителни действия по организиране на тази база данни и всички необходими документи са предадени в Касата от Център „Фонд за лечение на деца“ по надлежния ред както и връзка между сайтовете и публичнодостъпната информация от Център „Фонд за лечение на деца“ към Касата. Този трансфер на информация ще бъде осигурен и от 1 април 2019 г. цялата информация, която до момента беше видима за потребителите от страна на Център „Фонд за лечение на деца“ ще бъде достъпна през сайта на НЗОК.
    Допълнително в състава на комисиите за разглеждане на заявленията са включени лекари, специалисти, юристи, фармацевти и икономисти, в това число и настоящи служители на „Фонд за лечение на деца“. Изготвен е списък с външни експерти, с които и до момента „Фонд за лечение на деца“ работи, като в този списък с експети влизат и председателите на научните дружества. Ще бъдат поканени хабилитирани медицински специалисти – членове на настоящия обществен съвет, изявени специалисти в областта на педиатрията.
    В сградата на ул. „Кричим“ №1 на НЗОК е създадена приемна за деца и граждани над 18 години с график за консултация от експерти – членове на Комисията за деца и на Комисията за лица над 18-годишна възраст. На 1 април 2019 г., който желае, може да заповяда в НЗОК, за да провери лично как е организирана работата по приема на документи и работата с родители, деца и лица над 18-годишна възраст, които имат нужда от лечение в чужбина.
    След публикуване на Наредбата в „Държавен вестник“, тоест още в петък, на сайта на НЗОК ще се публикува и пълната информация, и списъкът с необходимите документи за кандидатстване на деца и на граждани над 18-годишна възраст. В НЗОК е Комисията за издаване на формуляри Ф2, която също ще продължи безпрепятствено своята работа.
    Друг елемент, който беше засегнат във въпросите, които ни зададохте, който трябва да докладваме, е, че съгласно Закона за бюджета на НЗОК в приходната част, Касата има право на неданъчни приходи, като приходите от дарения са част от тези приходи. НЗОК може да получава дарения, като всички дарители на НЗОК изрично заявяват за какво даряват средствата. Даренията се разходват от НЗОК съгласно волята на дарителите и се осигуряват по съответните разходни параграфи на Закона за бюджета на НЗОК. Контрол върху тези средства за получените дарения се осигурява от Сметната палата и той е ежегоден при одита на годишния отчет за изпълнението на бюджета на Касата. Средствата се изразходват целево само и единствено по волята на дарителите и се събират по отделна нарочна сметка за тази цел. Предвиден е и контролен механизъм още със Закона, който прие Народното събрание в края на миналата година, относно цената на медицинските изделия, които ще се заплащат за тези лица, като там изрично е посочено, че цената на медицинските изделия не може да бъде по-висока от заплащаната в предходната година, като редът на договаряне на тези медицински изделия ще бъде съобразен с всички правила и изисквания, които Касата спазва за ефективно, целесъобразно и икономично изразходване на средствата, така че с ресурса, който има Касата, да може да бъдат заплатени най-голям размер, брой и обхват медицински изделия, съгласно потребностите на лицата, които предстои да се лекуват.
    В Касата, както отбелязах, са създадени специализирани комисии, но по-подробна информация за тях – в Централното управление. Едната комисия е по чл. 13, ал. 1 за лицата над 18-годишна възраст – настоящата Комисия за лечение в чужбина. Председателят на Комисията е магистър по медицина, заместник-председателите са двама магистри по право, членове на Комисията са магистри по медицина, по право, съответно двама и един, магистър фармацевт – един, магистри по икономика, социални дейности не по-малко от трима и резервни членове.
    Другата комисия е специализирана по чл. 27, ал. 1 за деца – настоящият Център „Фонд за лечение на деца“. Председателят е магистър по право, заместник-председателите са магистър по медицина и право, членовете са лица икономисти, лекари и фармацевти – не по-малко от осем човека. Външни експерти, които не участват в състава на Комисията, но също ще бъдат привлечени в работата на комисиите, след разглеждане на заявителните документи, първо, задължително след получаване на документите и заявленията по чл. 13, ал. 1 и чл. 21, ал. 1, се изпращат на външни експерти с медицинско образование, съобразно профила на заболяването, както и досега беше практиката. Случаи, касаещи трансплантация, също се изпращат на Профилна комисия по трансплантология. Ще бъдат привличани експерти от настоящия обществен съвет, хабилитирани лица по медицина, които работят в тази сфера.
    Допълнително може да се отбележи, че към 28 март в Център „Фонд за лечение на деца” са налични следните неприключили преписки, които са предадени с опис в НЗОК. Лицата, които са подали съответните заявления, няма да ги подават отново, ще продължи тяхното разглеждане, т.е. няма да се налага хората да подават отново заявления за издаване на разрешения. От тези неприключили преписки към 28 март 2019 – за чужбина 11 чакат оферти, 7 броя чакат решения, 7 броя медицинска документация за доокомплектоване. За чужбина – медицинска експертиза се очаква по 25 броя преписки, решения по 23, медицинската документация се окомплектова по 10 броя преписки. В момента и тези дни се обработват 5 броя нови заявления. Има 12 деца, които са започнали лечението си в чужбина и след тяхното завръщане при необходимост ще бъде осигурено и тяхното последващо консултативно лечение и наблюдение.
    Средствата за осигуряване на тази дейност са осигурени както по Закона за държавния бюджет чрез бюджета на Министерството на здравеопазването, така и в Закона за бюджета на НЗОК за 2019 г. със съответните трансфери. Те са целеви и ще бъдат превеждани единствено и само за тази цел. Тяхното разпределение, изпълнение и превеждане се контролира от Сметната палата и от органите на Агенцията за държавна финансова инспекция, както и от Вас, народните представители, когато представяме бюджета за изпълнение на бюджета на НЗОК. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, госпожо Начева.
    Уважаеми колеги, имате думата за въпроси и коментари.
    Ако народните представители не са готови с такива, ще дам възможност на присъстващите представители на пациентски организации да поставят въпроси. Аз моля те да касаят обща политика, защото, макар и да присъстват представители на Център „Фонд за лечение на деца“, конкретните казуси, от една страна, не е коректно да се разискват тук, от друга страна, смятам, че може и да не се разполага с нужната информация. Знам, че има заявено такова желание.
    Имате думата за изказвания.
    Заповядайте, доктор Джафер.
    НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
    Имам въпрос по отношение притесненията на част от пациентските организации на неправителствения сектор и моля за отговор.
    Уважаема госпожо Председател на Надзора на Здравната каса, уважаема госпожо Подуправител! Бихте ли дали пълна гаранция, че прехвърлянето на дейността на Фонда за лечение в чужбина, както и на другата Комисия, ще бъде абсолютно безпрепятствено?
    Колко точно е финансовият ресурс, който Касата е готова да поеме, макар че започваме от април? Така или иначе притесненията бяха относно това, че на този етап досега при работата на Комисията и на Фонда се обезпечаваше, както логистиката, така и транспортни разходи, така и разходите по придружаване примерно на малки деца.
    Ще има ли възможност да се покриват тези разходи и дали ще се подобри с нещо дейността, осъществявана да този момент?
    Това са въпросите. Аз преди месец и половина писмено изисках отговор от министър Кирил Ананиев във връзка с това как са разпределени по пера финансовите средства, отделяни през годините от началото на съществуване на Фонда за лечение в чужбина до края на миналата година, когато функционираше този Фонд. Оказа се, че там наистина има много сериозни средства, отделяни за медицински изделия, защото тези деца бяха изпращани – говоря за децата конкретно, не само за лечение в чужбина, част от това лечение се покриваше за лечение в България, както и бяха отделяни средства за медицински изделия и за лекарства, които не се покриваха от Здравната каса. С какво ще се подобри дейността? Преди това може би трябва да чуем отговор на въпроса: гарантирате ли, че ще бъде безпрепятствено това прехвърляне, защото това са притесненията на гражданския сектор предимно?
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате възможност да отговорите, госпожо Начева. Това е и смисълът на днешното заседание – да разсеем всякакви притеснения. Надявам се, че Вие ще го направите.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕНИ НАЧЕВА: Благодаря Ви, уважаема доктор Дариткова.
    Уважаема доктор Джафер, благодаря за тези въпроси.
    Наистина, ако мога да изразя позицията и на Министерството, и на Касата – осъзнаваме изключителната отговорност да се осигури абсолютно безпрепятствено продължаване лечението на тези деца.
    Дейността, която реализираме последните три месеца и ще продължим да реализираме, е насочена единствено и само с цел да няма никакви административни затруднения и да се осигури безпрепятствен преход към поемане лечението на деца изцяло от Касата. Увереност за това освен създадената административна организация от страна на трите институции – и тук настина да благодаря и на колегите от настоящия Център „Фонд за лечение на деца“, които оказаха изключителна подкрепа и на Обществения съвет, и на представителите, които подпомагаха тяхната дейност. Отразили сме всички специфики и препоръки, съвети, които са дадени от тяхна страна. Осемдесет процента от състава на настоящия Център „Фонд за лечение на деца“ преминава на работа към Касата – най-добрите експерти, както и от състава на Министерството на здравеопазването, които са се занимавали с тази задача. Две трети от разглежданите и към този момент заявления бяха разглеждан и от Касата, и от Министерството, защото знаете, че Касата финансираше лечението, докато Министерството логистиката. Тоест, сега Касата е експертната, призната по силата на европейските правила и регламенти институция, която трябва да извършва тази дейност, Касата има експертиза това нещо да стане. Проведени са съответните обществени поръчки и финансиране до месец април за осигуряване на логистиката на дейността от гледна точка на транспорт, придружаващи лица, преводи.
    За всички тези дейности е създадена организация, безпрепятствено да започне да се реализира. Родителите и пациентите могат да имат достъп до приемните на Касата, които както вече отбелязах, са обособени за лица до 18 и над 18-годишна възраст. Прехвърлена е цялата база данни към Касата. На едно място ще се подават документите, в това число и чрез районните каси, които имат териториални поделения – Център „Фонд за лечение на деца“ нямаше такива. Финансовите средства са съответно 12 млн. лв. трансфер, предвидени за лечение на лица до 18 години и два милиона лева за лица над 18-годишна възраст. Те са съобразени с исторически и статистически отчитаната информация. Допълнително е предвидена възможност в нормативните документи, които цитирах, когато лечението може да се осигури на територията на нашата страна в българска болница с присъствието на чуждестранни експерти, консултанти и лекари това да може да стане Касата да може да заплати тази дейност на чуждестранните експерти и лекари. Има предвиден регламент, по който ние за повечето от редките заболявания създадохме организация те да бъдат включени в Позитивния лекарствен списък, както има примери в тази посока, но тези, които не бъдат включени, а има нужда от лечение със специфично лекарство и заболяване, е предвиден такъв механизъм да се заплати този лекарствен продукт по реда на Наредба № 10 на Министерството на здравеопазването за лекарства сираци, която също ще бъде качена на сайта за публично обсъждане.
    По реда на чл. 30а от Закона за медицинските изделия наредбата, която регламентира него са създадени условия и ред за заплащане и на медицинските изделия. Имайки предвид експертизата, опита на Касата и фактаът, че тя и към момента финансираше съществената медицинска част от лечението на децата, имаме увереност, че ще има абсолютно безпрепятствен преход към осигуряване на лечението изцяло от НЗОК.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Други въпроси, колеги?
    Заповядайте, господин Колев.
    ГЕОРГИ КОЛЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо заместник-министър, уважаеми колеги, уважаема доктор Пенкова! Имаме един изключително сложен казус.
    Първо, аз много съм доволен, че сме заедно двете комисии в общо заседание. Горещ картоф беше този фонд и двата фонда, и изобщо проблематиката, която касаеше най-вече децата, затова искам да се обърна към Вас с една молба. Това е толкова сериозен въпрос, че се опасявам да не стоварим на Здравната каса труден, ние сме го стоварили, но да не очакваме от Здравната каса като с магическа пръчка да реши този труден проблем.
    Обръщам се към Вас и към всички Вас да чуете, че това е въпрос, който касае всички институции, касаещи лечението най-вече на децата и то в чужбина: как да направим така, че голяма част от тези лечения и капацитетно, и технически, и технологично да ги правим тук? Как да направим, така че всички институции да са заинтересовани да се случат, така че да подобрим тази услуга?
    Имам един апел: обърнете се към министър-председателя, Министерския съвет, за да може институциите да се включат активно в решаването на този казус и обществото да бъде спокойно, и гражданите да знаят, че всичко възможно ще направим, за да подобрим услугата и да не останем с прекалено много очаквания като с магическа пръчка да очакваме всичко да ни реши Касата. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Искате ли нещо да коментирате, госпожо Начева?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕНИ НАЧЕВА: Мога само да уверя господин Колев, че наистина като говорим за Касата съвсем нямаме представата и разбирането, че Министерството на здравеопазването, съвместно с Касата ще осъществява тази дейност, защото редица функции са отговорности на Министерството на здравеопазването, свързани с лекарствените продукти, медицинските изделия, подпомагане на логистиката, трансфера на средствата, така че наистина е създадена административната организация и капацитет съвместно да реализираме успешно този трансфер на дейност.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
    Без да се налага да намесваме министър-председателя надявам се.
    Заповядайте, доцент Чакъров имате думата.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви.
    Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, уважаеми представители на Националната здравноосигурителна каса и на Министерството! Добре е, че чухме тук обвинения и представихте какво предстои, каква е реорганизацията. Това, което нас ни вълнува, естествено ние не говорим тук от името на парламентарната група на ДПС опозиционно, напротив загрижени и бихме искали както и Вие представихте да се подобри дейността, организацията и всяка една реорганизация, трансформация е насочена в аспект да се подобри дейността, а в случая, както колегата Колев каза и ние споделяме за всички болни, които се нуждаят от лечение в чужбина и най-вече за децата темата е много и чувствителна.
    С оглед на това ние се надяваме да се подобри дейността, но това как ще стане… явно е направен много обстоен анализ да се използва ресурс, както Вие казахте, и резерв може би е по точната дума да идват специалисти тук на място, поне по отношение на логистиката, да се спестят средства, защото това, което е предвидено за настоящата година е на 30-40% под рамката, която е била досега.
    Искаме да се подобри дейността, да бъдат задоволени потребностите, дай боже, те да бъдат по-малко, но все пак на базата, както и Вие посочихте и всички ние сме тук, и особено лекарите на база на статистиката, те се движат в определени параметри. Още веднъж казвам дай боже да са по-малко, особено с онкоболни и така нататък. По какъв начин това ще стане, така че дейността да се елиминират всички негативни фактори, обстоятелства и това, което е било обременяващо досега с по-малък ресурс да се постигне тази цел – по-добра лечебна дейност в името на здравето и живота и на децата, и на тези които се нуждаят от това? Как виждате това? Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте за отговор.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕНИ НАЧЕВА: Благодаря.
    Уважаеми доктор Чакъров, това което мога да кажа е, не че искам да похваля Касата в случая, но след като тя вече в своята близо 20-годишна история се опитва да разпределя ефективно и ефикасно такъв значим над 80% от публичния ресурс за здравеопазване, мисля че по-компетентната, по-експертната институция за работа с публични средства от гледна точка на срокове, организация на работа, контрол върху обработката на документите, създаване на контрол върху разпределението на финансовите средства, като че ли няма в сектор „Здравеопазване“.
    Тоест всички добри практики, процедури и правила, които са въведени за всички здравноосигурителни плащания останалите над три милиарда лева в това число и другите европейски плащания, които са за близо 170 млн. лв. годишно се подчиняват на тези правила и принципи, които ние ще приложим и по отношение на дейността, която в момента реализира Център „Фонд за лечение на деца“.
    Ще се създаде наистина много добра организация, тъй като сега в момента на две места се обработваха преписките и се движеха с различен срок по отношение на медицинската и логистичната част на лечението на децата в чужбина. Сега на едно място ще се обработват тези документи. Да, винаги може да има съмнения, но правилата, процедурите и контролните механизми, които са създадени в Касата за всички останали европейски плащания, които са в пъти повече от ресурса, който се разходва само за логистиката във връзка с лечението на децата в чужбина, е нещо, което ще бъде приложено с пълна сила и по отношение на тази специфична дейност.
    Допълнително, когато се провеждат обществени поръчки за медицински изделия, когато се контролират разходите за лекарства, сега договаряме, знаете Касата отстъпки за лекарства по силата на Наредба № 10 и в изпълнение на Закона за бюджета на Касата. Всички тези дейности, които позволяват по-ефективно разходване на публичните средства, ще бъдат приложени и пренесени към принципите на договаряне, за плащане на медицинските изделия и лекарствата, които в момента се финансират. Тоест, ако има една фирма, която до момента не е давала отстъпки и не е осигурявала лечение на по-голям брой деца на по-нисък ресурс средства, тъй като повечето от компаниите прилагат лекарства и за останалия сегмент на лечение на възрастни, сега тази компания или фирма ще даде отстъпка и за този вид лекарства, което също ще доведе до оптимизиране на финансовите ресурси.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, госпожо Начева.
    Други коментари, изказвания има ли колеги?
    От нашите гости някой искали да вземе отношение?
    Заповядайте.
    ТЕОДОРА ЕРМЕНКОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо Заместник-министър, уважаеми народни представители! Аз съм от Сдружение „Деца с онкохематологични заболявания“. Ние всъщност работим с деца болни от рак.
    Тъй като от вече почти 10 години част от медикаментите за лечение на онкологични заболявания при децата не са в позитивния списък и се заплащат от Фонда, това са лекарства, които включени в основните протоколи. За съжаление, този проблем вече 10 години не може да бъде решен и вероятно отново ще се прехвърли към Касата. Имаме молба да се вземат мерки тази процедура, която беше временно решение през 2015 г. да бъде решена, защото се получава така, ето в момента има конкретни казуси – родители, които имат дарителски сметки им се отказва плащане на лекарства за лечение. Отлагането на лечението всъщност е смъртоносно за децата. Дори и със средства родителите не могат да купят тези лекарства, защото те не се продават свободно на пазара. Става въпрос за тези лекарства, дали наистина сте готови да предприемете мерки и да решите веднъж, завинаги проблема за лечението на децата с онкологични заболявания по отношение на основните протоколи, по отношение на поддържането на децата след трансплантация? Защото, всъщност децата не получават положителни становища за лекуване в чужбина, а тук след трансплантация няма отново медикаменти за поддържане на тяхното лечение.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
    Дали имате готовност да коментирате казуса, госпожо Начева, или на следващ етап ще дадете отговор.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕНИ НАЧЕВА: Благодаря Ви.
    Запозната съм с проблема. Ние сме имали срещи. Наистина проблемите, които се поставят, трябва да намерят своето решение. С професор Константинов, който лекува тези деца също водим разговори и се опитваме да елиминираме рисковете за лечение на тези деца още преди да е възникнал проблем с недостиг.
    Единственото нещо, което е извън обхвата на възможностите на администрацията, е поведението на компаниите, които внасят тези лекарства. Рискът е категорично да откажат такива лекарства да бъдат доставени в нашата страна по ред причини. Това, което се опитваме, е наистина, знаейки по отрано за тези проблеми да елиминираме тези рискове. Запознати сме с проблема и се опитваме да го решаваме, така че да няма дефицит на лекарства за тези деца.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо Начева.
    Най-вероятно става въпрос за различни казуси. В повечето случаи това са медикаменти, които са изтеглени от България. Наистина тук вече ролята е на тези, които са вносители. Така че наистина се надявам на трайно решение на проблема, защото е важно да има своевременен достъп до лечение.
    Други въпроси?
    Заповядайте.
    ПЕТЯ АЛЕКСАНДРОВА: Добър ден! Представител съм на Сдружение „Деца с онкохематологични заболявания“.
    Госпожо Начева, бяхте много изчерпателна дотук, но аз чисто в качеството си на родител не можах да чуя и ако е така моля да ме поправите: колко средства сте заделили за придружителите на децата? Тоест, дали Вие ще плащате престоя на придружителите в чужбина и транспорта? Това е част от логистиката – изключително важно и голямо финансово перо за родителите.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте, за отговор.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕНИ НАЧЕВА: Благодаря Ви.
    Няма как да кажа конкретния финансов ресурс, защото в рамките на тези средства те не са разпределени целево за транспорт, храна именно, за да имаме по-голяма гъвкавост. Категорично – да. Няма да се загуби възможността и правото, което и досега са имали в тази посока, родителите на децата.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
    Заповядайте.
    Благодаря, доктор Дариткова.
    ИВАН ДИМИТРОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, Министерство и Каса! Чухме, че преминаването ще е безпрепятствено, ще бъде абсолютно адекватно, ще бъде всичко, както трябва.
    Имам един въпрос, който не можах да чуя, или може би не съм го чул: ще има ли представител на обществените организации там, където трябва да се случват тези неща? Знам, че не обичате пациентската общност и не обичате като цяло обществените организации да седят някъде и да бъдат някакъв гарант за прозрачност. Моят въпрос е директен: ще има ли представител на обществена организация, за да може най-малко обществото да е запознато с това, че наистина този процес върви гладко, нормално и не се случват неща, които стават в последствие легенди в бъдеще, в смисъл прескачат се едни деца, прескачат се едни хора и така нататък? Това ми е конкретният въпрос. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Без да изпадаме в сферата на чувствата, аз искам да подчертая, че все пак пациентите са смисълът на наша работа в Комисията по здравеопазване и в цялата здравна система.
    Госпожо Начева, имате възможност да отговорите и да успокоите пациентите за пореден път.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕНИ НАЧЕВА: Благодаря Ви, доктор Дариткова.
    Разбира се, категорично тук бих искала първо да споделя, че Министерството на здравеопазването и Касата почти ежедневно работим с всички пациентски организации. Категорично не можем да приемем позицията Ви, че ние не обичаме… точно не си спомням, какъв термин използвахте. Всичко това, което се прави е в полза и единствено само за пациентите. Ние, администрацията трябва да направим всичко необходимо, така че да няма затруднения пациентите да получат по-добро лечение.
    В този аспект винаги и по всяко време нашите врати са отворени за споделяне и работа с всички пациентски организации, които имат желание да споделят нещо или да решим съвместно който и да е проблем, в който и да е аспект от здравеопазването.
    Както отбелязах работата на Комисията в Касата ще бъде контролирана, оповестявана, наблюдавана на сайта на Касата, единият от начините, по които ще се контролира и наблюдава. Всеки подател на заявление ще може да проследи хода на своето заявление също на сайта на Касата.
    Допълнително сме създали и обособили конкретни срокове за отговор на всяка една преписка и подадено заявление, тоест, не както досега – подава се нещо и започват хората да се притесняват, тревожат и питат, на какъв етап от обработка на документите е стигнала работата по разглеждането на тяхното заявление.
    Периодично ще се дава отчетност и информация на обществеността, на пациентските организации. Периодично ще се контролира, както отбелязах, разпределението и разходването на средствата от органите, които са отговорни за това, като Сметната палата и ADEFI, и инспекторатите към Министерството на здравеопазването, които също имат такива функции.
    Допълнително в работата на комисиите отбелязах какъв широк състав имат тези комисии, също ще бъдат канени представители на настоящия Обществен съвет. Те ще имат достъп по всяко време до възможността да зададат въпроси и да проверят как работят комисиите в НЗОК.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
    Заповядайте, господин Томов, имате думата.
    ВЛАДИМИР ТОМОВ: Благодаря.
    Уважаеми дами и господа, аз съм представител на Конфедерация „Защита на здравето“ и на Националния алианс на хора с редки болести. Това, което до момента виждаме през години при работата специално на Фонда за лечение на деца, е един постоянен прогрес. Преодолени бяха най различни трудности. Съответно през годините нашата здравна система започна да покрива разходи, свързани и с пътуване, и с конкретни лекарствени средства. Същевременно обаче, сега виждаме една промяна и една нова нормативна уредба, която по един или друг начин обединява две комисии – едната е за лечение на деца, другата е за лечение в чужбина. Там се вижда една много ясна дискриминационна ситуация по признак възраст. Всичките усилия на Фонда за лечение на деца до момента бяха насочени към това те да станат възрастни.
    От друга страна, ние виждаме, че начините, по които се разглеждат, се подготвят документите и се осъществява това лечение и подпомагане на лечение са изключително различни и са събрани в един нормативен документ. Не е ли време да потърсим начин, след като чуваме, че ще се надгради системата и ще стане все по-достъпна, да се минимализира тази разлика. Тя съществува по принцип в нашата здравна система – преходът между деца и възрастни. Сега я виждаме в един нормативен документ. Би трябвало да се поставят всичките тези усилия за осигуряване на лечение там, където то не е покрито от нашата застрахователна здравна система на една платформа, на една база и съответно да се получи така, че действително ние да видим как все по-добре работи нашият здравен модел.
    От друга страна, премахването на Фонда за лечение на деца, който беше представен от Обществения съвет, в който участваха съответно медии и представители на неправителствени организации, даваше една ясна прозрачност и даваше даже възможност да се запознаем и с един аудиозапис по време на заседанията, освен протоколите. Надяваме се, че тази практика ще продължи и занапред, въпреки че вече виждаме, че няма да е толкова официална, както беше да речем Общественият съвет, който беше към Центъра фонд за лечение на деца. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Аз мисля, че получихте много уверения в тази посока и самото обединение на двете комисии за лечение – до 18 и над 18 години, е гаранция за това, че, рано или късно, ще има уеднаквяване на принципите и ще има възможност децата да получават същото лечение, когато преминат в следващата възрастова категория.
    Имате възможност, госпожо Начева, ако искате и Вие да коментирате.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕНИ НАЧЕВА: Само подкрепям това, което казахте. Ние сме имали срещи с господин Томов. Той поставя наистина важни въпроси. В хода на съвместната ни работа ние се опитваме да ги анализираме и преодоляваме. Благодарим за предложението, което ни давате.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Има ли други изказвания? Мнения?
    Давам заключителни думи на заместник-председателя на Комисията.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР СИДИ: Виждам, че колегите от нашата комисия са изключително активни, разбира се, включвам доктор Дариткова в нея. Така че мога да кажа, че има сериозно представителство.
    В заключение един апел, нещо върху което работим доста активно в Комисията по взаимодействие с неправителствени организации и жалби на граждани. Това е по-скоро апел към Вас, госпожо Начева. Пратили сме писмо от името на Комисията, да ни дадете повече информация как се развива споразумението с „Евротрансплант“. Така че, по-скоро като апел, ако може в по-бърз и спешен порядък да получим отговор на писмото, което сме изпратили. Благодаря Ви, не е въпрос, а по-скоро апел да получим повече информация по темата. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: И аз искам от своя страна да благодаря на всички народни представители и на представителите на НЗОК и Министерството на здравеопазването, на пациентските организации. Надявам се, че с общите ни усилия това преформатиране на двата фонда ще се случи успешно в интерес на нуждаещите се пациенти.
    Закривам заседанието на Комисията по здравеопазване и съответно заседанието на Комисията за взаимодействие с неправителствения сектор и гражданските организации.

    (Закрито в 15,20ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Даниела Дариткова
    Александър Сиди

    Стенограф:
    Галина Мартинова
    Форма за търсене
    Ключова дума