Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
П Р О Т О К О Л
№ 26
На 30 май 2019 г. се проведе редовно заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите.
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане и обсъждане на Национална гражданска инициатива „Системата ни убива“, с входящ № 839-01-28, от 29 ноември 2018 г.
2. Разглеждане и обсъждане на Национална гражданска инициатива „Системата ни убива всички“, с входящ № 939-01-1, от 4 януари 2019 г.
3. Проект на График за приема на граждани за периода месец май – месец юли 2019 г.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазването, и на гостите, се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Антон Кутев.
* * *
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Колеги, точно 14,30 ч. е и предлагам да започнем заседанието. Имаме кворум. Част от колегите, на които им се дублират комисиите, са се подписали, дали са си становищата за гласуване, и отидоха на други комисии.
Започвам с решението на Народното събрание, с което има промени в нашата Комисията, с което приветствам госпожа Анна Александрова. С това решение се освобождава Красимир Събев и Запрян Янков и се избира Анна Александрова за член на Комисията. Радвам се, че ще работим заедно.
Започвам с едно извинение за ограничаване работата на Комисията през последните три месеца във връзка с действията на парламентарната ни група. Надявам се, че този период от историята на Народното събрание е минал, макар да предполагам, че ще се помни дълго.
Дневният ред за днешното заседание, който беше обявен и предлагам, е:
1. Разглеждане и обсъждане на Национална гражданска инициатива „Системата ни убива“, с входящ № 839-01-28, от 29 ноември 2018 г.
2. Разглеждане и обсъждане на Национална гражданска инициатива „Системата ни убива всички“, с входящ № 939-01-1, от 4 януари 2019 г.
3. Проект на График за приема на граждани за периода месец май – месец юли 2019 г.
Има ли други предложения? Не виждам.
Който е съгласен с така прочетения дневен ред, моля да гласува.
За – 11, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Започваме с първа точка:
РАЗГЛЕЖДАНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА НАЦИОНАЛНА ГРАЖДАНСКА ИНИЦИАТИВА „СИСТЕМАТА НИ УБИВА“, С ВХОДЯЩ № 839-01-28, ОТ 29 НОЕМВРИ 2018 Г.
Колеги от гражданските инициативи, ще Ви дам думата на всеки поотделно, разбира се.
Да започнем с първата – „Системата ни убива“.
Тук Вие сте описали неща, с които аз съм запознат. Може ли набързо да кажете, какви са целите на това, което искате.
Моля, също и по двете инициативи да ни кажете Вашето мнение за това, докъде стигнахме всъщност? В края на миналата година приехме някакви законопроекти, настанаха промени в бюджета – това всичко добре. Нека чуем Вашето мнение за това, какво свършихме и как трябва да продължим нататък. На мен ми се искаше смисълът от тази среща да бъде с конкретни ангажименти към депутатите. Да видим какво трябва да се свърши, да видим по какъв начин ще го разпределим, тоест кой от нас може да го свърши, така че да придвижим някакви конкретни механизми нататък.
Заповядайте.
ВЕРА ИВАНОВА, Национална гражданска инициатива „Системата ни убива”: Организатор съм на всичките национални протести за правата на децата и на хората с увреждания. След Шестия национален протест смених формата на протеста със „Системата ни убива“ и палатковия лагер в София. Тъй като имаше много обещания и срокове, които не се спазваха, на 1 октомври учредихме Национална гражданска инициатива. Като част от целите – към днешна дата половината са изпълнени, но има все още доста от тях неизпълнени.
Първата цел е: „Ратификация на Факултативния протокол към Конвенцията на правата за хората с увреждания”, който е приет от Четиридесет и първото народно събрание на 26 януари 2012 г. То е заложено в плана за действие, но все още нямаме ратификация, което ни спира – нас, като хора с увреждания, да си търсим правата до Комисията.
Втората цел на инициативата е: „Приемане на Закона за личната помощ”. Той вече е приет. В момента там положението е следното: стигнали сме до наредбата, която е на обществено обсъждане, има проблеми по социалните отдели – трудно социалните привикват, че човекът с увреждания е на фокус и новият подход е индивидуална оценка, но считаме, че с времето това ще се оправи.
Третата точка от инициативата е: „Приемане на Закон за хората с увреждания”. Той също е приет.
Четвърта точка е: „Създаване на пълен електронен регистър на лица с увреждания по заболявания с възможност за онлайн достъп през интернет”. Наляха се още 600 хиляди в така наречения Регистър на Агенцията за хората с увреждания, но това, което ние видяхме, не е ефективно. В този регистър има данни с някои изречения, какво пише в ТЕЛК-а.
Петата точка е: „Създаване на Държавна агенция за хората с увреждания”. Това е залегнало за 2020 г. в Закона за хората с увреждания.
Шеста точка на инициативата ни е: „Въвеждане на Електронната здравна карта”. Имаме уверението, че Министерството на здравеопазването работят. Вече са назначили и модули. Минала е оценка и до края на годината Електронната здравна карта ще бъде факт.
Седма точка – „Преразглеждане на наредбата за медицинска експертиза на работоспособността”. Това е един проблем, който ние поставяме от много години. Докато съществува ТЕЛК в този вариант, проблемите ще бъдат много, но от началото на тази година има постъпления да се премине към Ай Си Еф системата. Поканени са специалисти от Европа, които да почнат промяна на цялостната реформа в ТЕЛК и придвижване към Ай Си Еф.
Осма точка е: „Отпадането на национално представителния статут на НПО-тата и прекратяването на субсидирането им от държавния бюджет”. Става въпрос за национално представителните организации на хората с увреждания. Ние сме внесли петиция с много подписи, подадена в Народното събрание още преди повече от година и половина, защото смятаме, че да стигнем до това положение, да сме на дъното толкова години, основният виновник са те, тъй като чрез тези субсидии – те не вършеха нищо.
Девета точка е: „Помощните приспособления, съоръжения и медицинските изделия за хората с увреждания да се предоставят в натура от Министерството на здравеопазването” – това също вече е заложено в Закона за хората с увреждания, шести месец 2020 г. ще минат към Министерството на здравеопазването.
Десета точка е: „Адекватно прилагане на приобщаващото образование, както и контрол в цялостното образование от ефективен контрол”. Ние сме инициирали много проверки, страшно нарушения има, независимо дали са деца със или без увреждания. В образованието проблемите са страшно много.
Единадесета точка е: „Статутът на Центъра за фонд за лечение на деца и неговото развитие”. В момента има обществено обсъждане. Изчакваме, за да видим какви ще бъдат резултатите от новата промяна и ако сега вече през Здравната каса отново не работи, ще поставим отново нови искания.
Дванадесета точка е: „Минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст да е равна с прага на бедност”. Като родители на големи деца с увреждания знаем какво е пенсия от 150 лв. от години. Не можем да си представим как и възрастните хора живеят с 200 лв. пенсия. Дали да бъдат чрез ваучери, чрез храна или с някакви други помощи, тези хора не може да се оставят, буквално, да гладуват.
Тринадесета точка е: „Разкриване на необходимия брой домове и услуги за възрастни хора, отговарящ на нуждаещите се”. Това не е залегнало изцяло в Закона за социалните услуги и в момента има много възрастни хора, които са чакащи и няма места, където да изживеят достойно старините си.
Четиринадесета точка е: „Устойчив регламент за подсигуряване трансплантации на нуждаещите се български граждани”. Въпросът с донорството сме си поставили и с белодробните трансплантации. Това е проблем, който все още не е решен.
Петнадесета точка е: „Ефективна закрила на децата в семейството”. По този въпрос на 1 юни излизаме за седми път на протест, тъй като смятаме, че детето трябва да бъде закриляно в семейството и трябва коренна промяна в цялата тази ситуация. Подкрепени сме от много неправителствени организации и този път ще бъдем по-настоятелни, в смисъл – тъй като се убедихме, че с един протест в година не става, този път ще предприемем по-драстични действия.
Внесли сме исканията съответно и до председателя на Народното събрание, до Вас, господин Кутев, за протеста на 1 юни, където целият протест се базира на т. 15 от „Закрилата на детето и семейството“.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря.
Продължаваме с втора точка:
РАЗГЛЕЖДАНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА НАЦИОНАЛНА ГРАЖДАНСКА ИНИЦИАТИВА „СИСТЕМАТА НИ УБИВА ВСИЧКИ“, С ВХОДЯЩ № 939-01-1, ОТ 4 ЯНУАРИ 2019 Г.
Мая Стоицева, заповядайте.
МАЯ СТОИЦЕВА, Национална гражданска инициатива „Системата ни убива всички”: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Предполагам, че повечето от Вас са запознати с нашите искания, така че само ще ги маркирам.
Винаги, когато говоря за инициативата, не мога да не подходя емоционално, защото това, което заявяваме от началото на всички протести, е, че в крайна сметка се борим за бъдещето на нашите деца. И само за днес мога да кажа това, което се случи. Моето дете е интегрирано дете, защото то е с умерена степен на умствено изоставане, в масово училище е, и днес самостоятелно е изпил три хел-а (енергийни напитки). Съответно това се е отразило много зле на здравословното му състояние и аз, пътувайки насам, научавам за това. Споделям го, защото то е в момента с 80% увреждане – това, което ТЕЛК казва. Когато стане на 18 години след няколко месеца и трябва да се яви на ново преосвидетелстване, според досега съществуващата наредба, той ще изпадне от всякаква социална подкрепа. Всъщност това е големият проблем и от него идват всички други неща, които ние сме раздробили на точки – ратифицирането, превеждането на цялото ни законодателство в съответствие с тази Конвенция за правата на хората с увреждания.
Давам примера не просто за да бъда емоционална и да кажа: нали, аз съм майка на дете с увреждане, виждате ли колко носим, а да кажа, че всъщност всички тези законодателни промени, за които ние се борим, рефлектират върху онова дете, което е от най-далечния край на България. И за да се случи, и за да може да потегли цялото това нещо напред, трябва да се случат всичките тези неща. Затова ние продължаваме да стоим за ратифицирането и за промяната на модела на оценка. Това, което тромаво върви в Министерството на здравеопазването, е именно случването на Ай Си Еф оценката. Всички си даваме сметка, че там е необходимо много време, за да се случи, но докато това нещо се случва, една наредба в момента ощетява страшно много хора с увреждания – падат проценти, съответно подкрепата за тях приключва, при децата със синдром на Даун, с аутизъм, с умствено изоставане, интелектуалните увреждания страшно много падат процентите и те изпадат от подкрепата на социалните.
Проблемът е, това което искаме е да обърнем парадигмата, виждането за човека с увреждане. Той може да бъде активна част от обществото и не може ТЕЛК-а да бъде определящ за това, каква социална подкрепа има човек с увреждане. Именно затова говорим – за политика на доходи, а не на помощи, говорим за адекватна индивидуална подкрепа, искаме промяна на модела на оценката на увреждането, координиране на провежданите политики. Все още продължават да не сядат на една маса заедно министерствата – говорим за Министерството на здравеопазването, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на образованието и науката, което може да направи промени там, говорим за хоризонтална политика за хората с увреждания. Това, ако Вие не го направите, не го инициирате, не знам как може да се случи да седнат на една маса.
Също адекватни помощни средства. Това, което обещават от Министерството на здравеопазването да бъдат прехвърлени към Министерството на труда и социалната политика, тоест обратно, да има за всеки това, от което наистина има нужда, а не да плачем, когато гледаме снимки на наши майки, заминали в чужбина, чиито деца буквално се изправят просто, защото имат адекватната инвалидна количка. Тук е било сгънато на пет детето, там просто се изправя. Това е нещо, което се полага, ние да се молим за него, а там просто да е естествено нещо, което получават като подкрепа. Някак не звучи да сме в един Европейски съюз.
Също така приобщаващото образование, повишаване нивото на информираност на обществото. Не за жалост, а за радост това, което постигнахме миналата година, е, че хората започнаха да ни разпознават и да знаят повече за хората с увреждания по един или по друг начин, за жалост, някой път и с отрицателен знак към нас. Но това е реалността.
Отворено управление, пълна публичност, ефективно следване на принципа за законност и отговорност, също така.
Искам да завърша с това, че всички тези неща не са прищявка, а са необходимост. Благодаря.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря и аз.
Колеги, тези две инициативи бяха насочени към почти всички комисии, така че Вие вероятно сте ги гледали и в други комисии. Ако имате някакви мнения, в смисъл Вашето мнение и Ваши въпроси към инициативите? Аз съм запознат с исканията, които имате по принцип, те са вече от половин година, кажи-речи.
Част от тях са изпълнени, част не са. Моето питане е: имате ли конкретни предложения, които да може да поставя на обсъждания? Вие достатъчно добре вече познавате всички, от една година се срещате по Народното събрание, мисля, че достатъчно добре може да направите разликата между изпълнителната и законодателната власт. Имате ли конкретни предложения, в които да кажете: ние очакваме от Народното събрание да направи това. В смисъл Вие имате ли законодателни промени, които мислите, че са уместни и които сте предвидили, първо? И второ, има ли възможности за въздействие от законодателната и изпълнителната власт? Ако има неща, които смятате – извън това, което се работи – не говорим за ТЕЛК и така нататък, неща, които се правят в момента, в една или друга степен, там не смятам, че в момента намесата на Народното събрание би била уместна, защото там каквото можа, се свърши от нас, трябва Министерството да си свърши работата. Говоря за другите неща, които не са започнали – имате ли конкретни предложения какво трябва да се направи?
ВЕРА ИВАНОВА, Национална гражданска инициатива „Системата ни убива”: Благодаря.
Имаме. Става въпрос по нашата точка за закрила на детето в семейството. Директно искаме поправки в Закона за закрила на детето – чл. 49 и чл. 50 от Правилника за прилагането, тъй като е направено толкова дискриминационно: държавата не подкрепя биологичните родители и близки на деца и семейства, а цялата стратегия на държавата е към извеждане на детето от семейна среда.
В този член от Наредбата към Закона за закрила на детето, в 50-ти член изрично е направено едно „до“. Ако едно дете сираче е настанено в приемно семейство, освен заплатата, приемните родители получават и 300 лв. финансова помощ за отглеждането на това дете, която е обвързана с гарантирания минимален доход. Това е чл. 49. В чл. 50 е добавено „до“ – когато това сираче е настанено при близки роднини – баба, леля или някой друг, е прибавено това „до“ по усмотрение на социален работник. А масово усмотрението на социалния работник за такива деца е помощта да бъде 40 – 50 лв., което е пълен абсурд, защото травмата на един сирак, който си е загубил родителите, ще бъде много по-лека, ако това дете остане при близки и роднини и те имат възможност да го гледат. Тук се касае за две-три хиляди деца и една поправка само от премахване на едно „до“, което е много несправедливо. И ние за това нещо сме готови да излезем отново и на палатков протест, защото това е абсурдно.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Първо, не разбрах това е член от Закона или от Правилника?
ВЕРА ИВАНОВА, Национална гражданска инициатива „Системата ни убива”: В Правилника за прилагане. Законът е добър, но в правилника са правени…
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: В такъв случай то пряко не зависи от Народното събрание, то зависи от Министерството.
Аз Ви предлагам да направим така.
На мен никак не ми се иска тези искания, които Вие имате конкретно, да ги политизираме по какъвто и да било начин, тъй като видяхме вече миналата година, че формите на съдействие между политическите сили са по-добрия вариант. Най-вероятно не е и само това предложението Ви. Направете ни конкретни предложения и ги дайте. Аз не мисля да правим следващото заседание на Комисията на тази тема, поне засега, ако не се наложи. Това, което Ви предлагам обаче, е да видим тези предложения, които имате, да ги обсъдим – дали на Комисия или в някакъв неформален вариант, за да видим в каква част и какво може да се случи по тях. Вече, ако не намерим разбирателство и някъде се разминем тежко, ще мислим нататък. Но аз предполагам, че голямата част от тях биха могли да намерят разрешаване по пътя на диалог между парламентарните групи, първо, и второ, между парламента и Министерството.
Молбата ми е да формулирате тези Ваши искания, независимо дали са по отношение на законодателството и по отношение на въздействие върху Министерството, за да можем ние, ако нямат нищо против колегите, да обсъдим и да видим как да продължим нататък с идеята да придвижим в правилната посока нещата, които са възможни.
Колеги, такава уговорка?
Госпожо Дариткова.
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми представители на двете движения! Аз съм съгласна с направеното предложение, защото наистина доста на по-ранен етап бяха внесени тези обръщения към Народното събрание и различните институции. За нас ще бъде практически много по-полезно Вие да отчетете все пак напредъка по някои точки, да изчистите предложенията си и да внесете едно ново обобщаващо предложение, което да е актуално към момента.
За мен ще бъде още по-успокояващо, ако намерите обединение, защото наистина изглежда малко странно, че по български маниер сте се разделили отново. Трябва да търсим обединението така, както и ние тук заявихме, че различните политически сили ще търсим допирните точки, за да решим проблеми, които наистина са социално значими.
Затова моят апел също е към това Вие да обобщите и да актуализирате предложенията си към настоящия момент, за да можем да бъдем полезни.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Процедурата да не излезе сега, че ние Ви връщаме в начална точка и казваме: я ги пишете наново. Процедурата според мен, даже не знам дали това да не бъде адресирано към Народното събрание? Може да го адресирате според мен към двете комисии – към Комисията по здравеопазване и към нашата. (Шум и реплики.)
Добре, адресирайте си го към Народното събрание, но не с идеята да започнем цялата тази работа отначало, а да можем да видим конкретиката. Не знам, госпожо Дариткова, трябва ли да се насочим към председателя?
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: По-добре към Народното събрание, за да може вече експертизата на Народното събрание, прочитайки предложенията, да насочи към съответните комисии, да не ги затрудняваме пак, те да правят насочването към комисиите. По разумно е към Събранието според мен, а вече референтите ще ги насочат към комисиите, които са отговорни по отделните текстове.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Добре. При всяко положение нашата Комисия, дори да не бъдат насочени, ние ще бъдем запознати, така че, аз оставам с ангажимента да се опитам да придвижа в рамките на възможностите на Комисията нещата, които са възможни. Така че се обръщам към Вас с молба за актуализиране.
Има ли друго, което можем да направим сега? Отделно тук в многото точки, които сте изписали, има някои, за които съм мислил конкретно. Сега не искам в момента да занимавам цялата Комисия, за това ще говорим и с Вас. Това, че казваме: напишете го и дайте актуализирането, не значи, че спираме работата по това, което досега го има, тоест ние ще продължим да работим по него, чакаме от Вас актуализацията с конкретни предложения. За мен по-добре е да имате конкретни предложения, които да видим по какъв начин могат да бъдат изпълнени. Убеден съм, че в момента след особено изминалата тежка година, Народното събрание има желанието, има добрата воля да свърши това, което е възможно. Така че смятам, че сега е моментът да го направите.
Други колеги?
Заповядайте.
МАЯ СТОИЦЕВА, Национална гражданска инициатива „Системата ни убива всички”: Ако мога да допълня.
Може да наблюдавате пряко процеса по Закона за социалните услуги. В момента предстои изготвянето на правилника и всички подзаконови нормативни актове по него, така че предстои също тяхното разглеждане. Именно там е тази национална карта на социалните услуги, която е изключително важна затова да има наистина достъпни и налични социални услуги, хората да имат достъп до социални услуги. И също най-важното е ратифицирането на факултативния протокол.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Да, естествено, въпреки че този въпрос е на изпълнение на плана, в края на краищата. То е ясно, че той е главната цел, защото той обобщава всички. Това е безспорно.
Вижте, честно казано в рамките на тези няколко месеца, за съжаление, имах и личният си опит с моята майка за пореден път, когато се разхождахме по институциите. За първи път опирам до социалните служби между другото, с Алцхаймер, със счупена става на крака, сменена става и така нататък. За пореден път видях това, което се случва всъщност в момента. Да, социалните изписаха един куп неща, които обаче ги изписват на всички в тази фаза. Те изписват една количка, втора количка, декубитален дюшек, не знам какво, но на нея в същото време ѝ трябва ортопедично легло, но ортопедичното легло го няма, а декубиталният дюшек, който не ѝ трябва всъщност, го има. Това, което видях в момента, е, че на практика съществена промяна в това да имаш индивидуална оценка за това, какво му трябва да този човек, го няма. Изхарчват се доста пари, защото те ти дават доста неща, част от които реално погледнато не ти трябват, а част от нещата, които ти трябват, ги няма вътре.
Така че поне за мен това, което видях не работи, тоест съвсем накратко един въпрос: каква част от поставените неща всъщност свършихме? Тоест това, което свършихме миналата година, Вашата оценка, до каква степен ще сработи? Имаме ли реална оценка за това? Хубаво – борихме се, пари отпуснахме – до тук добре, а оттам нататък какво решихме с цялата тази работа?
ВЕРА ИВАНОВА, Национална гражданска инициатива „Системата ни убива”: Наистина сте прав – липсва индивидуален подход според потребностите. Така е и в новия Закон за хората с увреждания. Финансовата помощ разбули доста спорове и противоречия между хората с увреждания. Всеки гледа колко е взел другия – защо той взима пет лева повече или по-малко, и това е защото се базира на всички поравно според ТЕЛК.
Няма подход в нито една от точките от индивидуалната оценка по новия Закон за хората с увреждания, единствено в Закона за личната помощ и то с тези ограничения, които са в момента, пак въпросите са направени по начин, че поне да бъде малко по-справедливо за хората с най-тежкото състояние. В нищо друго няма никаква индивидуалност и никаква оценка. Социалните не могат да се научат да поставят оценки. Този манталитет, аз не знам – сигурно след 20 години ще се промени. Те ходят по адреси, нашият телефон е обявен публично и хора звънят от цялата страна, ходят по адреси без да си носят въпросника. И след седмица, две, като им скимне, оценяват потребностите на човека. Това не е нормално.
За първи път те тръгват и виждат хора с увреждания, защото моят син е на 24 г. – досега не го е видял социален работник, чакам ги да дойдат да го видят, но те идвайки, не правят нищо. Не попълват въпросника. И как ще правят тази оценка наизуст, ако тази скала, както там е от нула до четири, ние които сме участвали във въпросите, аз не мога да я направя наизуст за някое дете, а те – просто е пълен абсурд. Социалната системата въобще не е готова за нов подход.
МАЯ СТОИЦЕВА, Национална гражданска инициатива „Системата ни убива всички”: Миналата година се прие Законът за хората с увреждания. Резултатът от него е финансовата подкрепа, която отчетоха хората като нещо положително за някои, за да не повтарям Вера, при някои стана проблем точно за малки дребни пари, които обаче за хората са важни. От този закон това, което се вижда като положително, е новата финансова подкрепа.
Законът за личната помощ според мен още нямаме достатъчно данни. Бяхме на кръгла маса във вторник, все още няма достатъчно данни от дирекции „Социално подпомагане“, които вече пряко работят със Закона и правят оценки, все още има подадени 1150 заявения за личната помощ. Те са към 40 хиляди общо заявления, но касаещите Закона за личната помощ са само тези, и общо направени оценки около 300. Всъщност нямаме обратна връзка, за да видим какви часове, как се отпускат, дали хората са удовлетворени, дали има това покритие между самооценката, която всеки човек с увреждане си прави, и индивидуалната оценка, която социалните правят. Тоест там има нужда от още база данни, за да може да се направи анализ. Обещаха да ни държат в течение какво се случва, така че тук за момента е това.
Това, което се наблюдава в дирекциите, е страхотно затруднение по попълване – формулярите са много големи, хората са объркани. Стигнахме до консенсус, че е необходима информационна кампания, която да достигне до всеки човек с увреждане, за да може да се помогне на хората да влязат по-бързо в материята и да заработи, на практика да заработи Законът.
Това, което очакваме – всички са застинали към датата 1 септември, когато на много места програмите ще спрат и трябва изцяло да се поеме личната помощ от Закона. Тогава по всяка вероятност, ако хората си подадат заявления в последния момент, ще стане ужас по дирекциите – очакваме го.
ТЕЛК-ът – това, което се случва в Министерството на здравеопазването – продължават срещите и към момента, както се очертават нещата: временно решение, едно постановление, към което върви здравеопазването. Обещанието е, че се върви към Aй Си Еф, но е временно закрепване на нещата. Това е с нещата, които се приеха миналата година.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря.
Госпожа Иванова.
ВАНЯ ИВАНОВА, Национална гражданска инициатива „Системата ни убива”: На последната среща в Министерството на труда и социалната политика останахме много неприятно изненадани, че се говори, че хората над 65 години, които са без ТЕЛК, а имат проблеми чисто от възрастта и към момента имат лични асистенти, след 1 септември няма да имат. Много добре си спомням – този въпрос сме си го говорили с месеци. И миналата, и по-миналата година особено при сметките, че с отделени пари тези хора ще продължат да имат асистентство. Това, което чухме онзи ден е, че тези хора трябва да минат на ТЕЛК, а това просто не трябва да го допуска Народното събрание по никакъв начин. Тези хора да останат без асистентство – те са абсольтно… Те че нямат ТЕЛК, но те са неспособни да се грижат за себе си. Това са възрастни хора – по възраст.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря.
Госпожа Дариткова.
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Разбирам, че е много важно да дискутираме актуални и текущи проблеми, но ние не можем да бъдем ефективни, ако няма представители на Министерството, защото ние не можем да отговорим на всички поставени от Вас въпрос, нито пък можем да се намесим по някакъв толкова директен начин в работата на Министерството.
Затова предлагам, ако има такива текущи и нерешени въпроси, да ги изложите във Вашето становище, за да може, когато се събираме следващия път, форматът на събирането да позволява и отговори от отговорните представители на изпълнителната власт.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря.
Колеги, други мнения?
Аз мисля, че това, което се разбрахме засега, е действащо. Имам молба все пак тези материали, които внесохте в Народното събрание, да ги адресирате отделно и до нашата комисия, защото аз не съм убеден, че те през референтите ще стигнат до нашата комисия. Просто искам да съм в течение на това, което стои, за да можем да бъдем полезни, доколкото е възможно. Молбата ми е освен там, да ги внесете, да ги входирате и към Комисията по жалбите. Засега мисля, че е това. Оставаме с конкретните неща от тук нататък.
Колеги, има ли някой някакви въпроси? Няма.
При това положение, Ви предлагам Проект за решение.
Това, което не Ви казах, е, че Общественият съвет към Комисията разглежда и двете инициативи. Има становище по всяка поотделно. Има и общо становище, при това прието с пълно мнозинство. Ще Ви запозная с Решението, защото все пак те са свършили тази работа, а тя беше полезна:
Общественият съвет предлага да се сформира работна група на представителите на инициативните комитети и представители на ресорните парламентарни комисии и заинтересовани министерства и институции. Тази група следва да обработи обща пътна карта на предложенията – да се конкретизират и систематизират исканите промени и съответните институции, към които да бъдат насочени. Към пътната карта да се състави план за действие и конкретни стъпки за изпълнение на исканията. Общественият съвет се ангажира да помогне на инициативните комитети, ако те имат нужда от това – за пътната карта и за адресиране на исканията, които са обект на дейността на Народното събрание.
Това е становището на Обществения съвет. Мисля, че това, което ние оформихме като механизъм, на практика заобикаля само създаването на работни групи, което, според мен, би забавило нещата. Този механизъм ми се струва по-пряк и по-действащ, отколкото работната група. Казвам го да имате информация за становището на Обществения съвет. Предполагам, че на инициативите е изпратено, след като беше прието. Надявам се, че сте запознати с него.
Колеги, в такъв случай решението, което предлагам – всъщност те са две решения, по простата причина, че бяха две отделни точки, но то е едно общо решение.
1. Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите приема за сведение и препоръчва на народните представители да се съобразят в своята законодателна дейност с Националната гражданска инициатива „Системата ни убива“ и Системата ни убива всички”.
Логиката тук е, че приема за сведение и препоръчва на народните представители да съобразят своята законодателна дейност.
Имате ли някакво съображение или някакво предложение за промени? Не виждам.
Предлагам Ви да ги гласуваме двете заедно – първа и втора точка.
За – 11, против и въздържали се – няма.
Засега се разбрахме и от тук нататък продължаваме работа в зависимост от това, както ни подадете информация.
Колеги, по трета точка:
ПРОЕКТ НА ГРАФИК ЗА ПРИЕМНА НА ГРАЖДАНИ ЗА ПЕРИОДА МЕСЕЦ МАЙ – МЕСЕЦ ЮЛИ 2019 Г.
Вие сте запознати с графика на приемната, но той официално не е приеман. Предлагам Ви този график, който Вие вече сте виждали и който познавате – от 7 май до 16 юли, засега не сме предвидили в края на юли приемна, но ако се наложи можем да направим на 30 юли още една приемна, затова Ви предлагам графика, който знаете.
Ако нямате някакви предложения за промени, моля, да го гласуваме. Познавате графика, видели сте го, изпратен Ви е в материалите.
Който е съгласен с така направения график моля, да гласува.
За – 11, против – няма, въздържали се – няма.
Има ли някакви други неща, които трябва да обсъдим сега? Не виждам.
Благодаря на всички за участието и за съдействието.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,05 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Антон Кутев
Стенограф:
Маргарита Крачунова