Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
21/11/2019

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите



    П Р О Т О К О Л

    № 31

    На 21 ноември 2019 г., четвъртък, от 14,40 ч. се проведе заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за защита на правата и интересите на възрастните хора, № 954-01-62, внесен от Искрен Василев Веселинов и група народни представители на 5 септември 2019 г.
    2. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за възрастните хора, № 954-01-73, внесен от Корнелия Петрова Нинова и група народни представители на 18 септември 2019 г.

    Списък на присъствалите на заседанието народни представители и гости се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито и ръководено от господин Георги Гьоков – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Уважаеми гости, уважаеми госпожи и господа народни представители, добър ден!
    Бих искал да Ви съобщя, че с решение на Народното събрание от днес Стоян Божинов е избран за член и заместник-председател на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите. Познавате го, представям го официално като заместник-председател на Комисията.
    Следващото съобщение е, че освободихме Надя Клисурска като член на Комисията и на нейно място като член на Комисията избрахме Цветан Борисов Топчиев от днес. В момента пътува към Видин по дела на народен представител.
    Ще проведем днешната комисия, защото има и декларации. Мисля, че не можем да ангажираме и Министерството, и вносителите да представят законопроектите си и няма смисъл да отлагаме заседанието.
    Имаме кворум по нашия правилник с декларациите на хората – девет човека, над 50%, 17 души и съставът на Комисията.
    Откривам днешното заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите.
    Предлагам Ви следния дневен ред:
    1. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за защита на правата и интересите на възрастните хора, № 954-01-62, внесен от Искрен Василев Веселинов и група народни представители на 5 септември 2019 г.
    2. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за възрастните хора, № 954-01-73, внесен от Корнелия Петрова Нинова и група народни представители на 18 септември 2019 г.
    Има ли други предложения? Няма.
    Подлагам го на гласуване.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    На нашето заседание днес от страна на Министерството на труда и социалната политика присъства госпожа Теменужка Златанова – началник отдел „Жизнено равнище и демографска политика”.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ЗАЩИТА НА ПРАВАТА И ИНТЕРЕСИТЕ НА ВЪЗРАСТНИТЕ ХОРА, № 954-01-62, ВНЕСЕН ОТ ИСКРЕН ВАСИЛЕВ ВЕСЕЛИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 5 СЕПТЕМВРИ 2019 Г.
    Давам думата на господин Александър Сиди от името на вносителите да представи Законопроекта.
    АЛЕКСАНДЪР СИДИ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Предвид сериозния състав на Комисията, мисля да прочета всичките листове, които съм си взел, за да може да има все пак някакъв дебат по темата – може би да дебатирам със себе си.
    С няколко думи, разбира се – ще бъда изключително кратък.
    Чели сте Законопроекта, минал е през почти всички комисии, ясно е как ще бъде гласуван в Комисията, но въпреки това представям на вниманието Ви един Законопроект, който е за изцяло нов закон за възрастните хора, Закон, който не съществува досега в правния мир. Обосновали сме се с това, че нашата държава, за съжаление, е една от държавите с най-сериозно застаряващо население, една от първите пет в света. Това предполага, че трябва да имаме нормативна уредба именно на проблемите с възрастните хора. В Закона сме събрали всички онези норми от различни нормативни актове, които касаят възрастните хора във всички останали други такива закони, затова и някои от критиките са, че Законът бил твърде общ – защо в него се пише това и това, като го пише в разни други закони? Отговорът на този въпрос е, че това е общ документ, цял документ, който съответно събира на едно място всички норми, свързани със защитата, правата и интересите на възрастните хора в държавата. Това е един много сериозен мотив и аргумент да дадем шанс на този закон да мине поне на първо четене и след това, ако има промени, да го поправяме между първо и второ.
    В Закона има две основни точки, на които ще наблегна. Освен това, както казах, е цял закон, изцяло нов закон, който регулира тези отношения.
    Първата е в това, че се опитваме да намерим начин възрастните хора в България да водят достойно съществуване, доколкото е възможно, разбира се, обусловено с цифрите, които всяка година Министерският съвет определя, а именно прагът на бедност, тоест в Закона сме заложили възможност всеки един възрастен човек, който получава доход от пенсия по-нисък от прага на бедност, да получи допълнителна добавка в размер на разликата между прага на бедност и пенсията, която получава. С това се надяваме, че ще вървим в правилната посока да се опитаме да осигурим на тези възрастни хора едно сравнително достойно съществуване, което, разбира се, няма как да се случи с 363 лева, но е много по-добрият вариант от парите, които получават в момента.
    Второто нещо, което сме направили, вторият акцент в Закона е създаване на Съвет на старейшините към всяка една община. С него се цели именно да има един орган, който да защитава правата и интересите на възрастните хора в съответната община и към него да се определи финансиране, за да може да се води нормален организационен живот на Съвета на старейшините. Това е с няколко думи.
    Имате Законопроекта, имате мотивите, готов съм да отговарям на въпроси. Благодаря.
    ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря Ви, господин Сиди.
    Бих искал да попитам нещо преди да продължим нататък – имате ли против да представим втория законопроект и заедно да правим обсъжданията, защото аз от опита, който имам в другите комисии, когато гледаме два законопроекта всичко се смесва? Нямате против.

    Представям Ви втора точка от дневния ред:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ВЪЗРАСТНИТЕ ХОРА, № 954-01-73, ВНЕСЕН ОТ КОРНЕЛИЯ ПЕТРОВА НИНОВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 18 СЕПТЕМВРИ 2019 Г.
    Приготвил съм се доста сериозно да Ви го представя. Ще се опитам да го съкратя доста, заради това че вече е разглеждан в няколко комисии и народните представители са наясно с него.
    Нашата политика по отношение подкрепа на възрастните хора за достоен живот е последователна и ние смятаме, че това е един важен закон, който може да урежда обществените отношения и провеждането на държавната политика в подкрепа на възрастните хора и да гарантира условия за пълноценен и активен живот и за равноправното им участие в обществения живот. Този закон е необходим не само за преодоляване на социалните различия на неравнопоставеност и ситуации на социално изключване, които безспорно съществуват, а законодателят е този, който ще помага на хората да изживяват достойно своите старини било то подпомагани от лични и социални асистенти, социални работници и медицински персонал, или пък все още се справят самостоятелно в ежедневието си. Това е Закон и за тези, които, макар и запазили способността си за самостоятелен и неподпомаган начин на живот, се нуждаят от активен социален живот, от възможност да продължат да се развиват като личности, макар и вече да не участват активно в трудовия живот. И не на последно място възрастните хора, най-вече пенсионерите, се нуждаят от инструменти на политиката на социалното включване, чрез които те да се чувстват част от обществото, да се ползват от всички социални права и да имат достъп до всички блага, произтичащи от икономическия растеж на страната. Това обаче няма как да е възможно, ако пенсионерите са изолирани от процесите на развитие в различните области на социалния живот.
    Това са най-общите принципи на политиките, които сме заложили в Законопроекта. Другите основни положения, които допълнително обуславят необходимостта от този закон са: възрастните хора не се нуждаят единствено от материална подкрепа, но и от социална такава; възрастните хора са една от най-важните групи в обществото и те трябва да разбират това, а обществото трябва да им го засвидетелства. Последният принцип, който застъпваме в Закона, е хората в пенсионна възраст имат потенциал, който те трябва да бъдат насърчавани да използват. Според Закона държавата трябва да гарантира свобода на възрастните хора да се сдружават, свободно да образуват организации за защита и провеждане на техните интереси и сами да определят условията за застъпване, участие и излизане от тях. Чрез Законопроекта се определят органите на централно и местно ниво и механизмите за провеждане на политиката за възрастните хора. Същността на Законопроекта е в подкрепа на възрастните хора, която се реализира чрез разработване и реализиране на програми и мерки за пълноценен и активен живот на възрастните хора, грижа за възрастните хора в приемно семейство, насърчителни мерки за възрастните хора. Чрез Законопроекта се урежда финансовото обезпечаване на политиките за подкрепа на възрастните хора.
    Далеч съм от мисълта, че с това, което представих, изчерпвам в цялост Законопроекта, но смятам, че в голяма степен засягам основните неща в Законопроекта. Ако има въпроси, съм готов да отговарям.
    Ще Ви запозная с част от становищата на различните институции, които се надявам да сте чели.
    По първия Законопроект:
    Министерството на финансите е предоставило становище – изразява се мнение за неподкрепа на Законопроекта;
    Министерството на регионалното развитие и благоустройството няма бележки по Законопроекта;
    Министерството на труда и социалната политика е с писмено становище – госпожа Златанова след малко ще ги представи подробно и по двата законопроекта.
    По втория Законопроект:
    Министерството на труда и социалната политика е с писмено становище – госпожа Златанова ще каже две думи за него;
    Министерството на финансите не подкрепя;
    Министерството на здравеопазването – общо взето, духът на становището е, че не подкрепя.
    Министерството на регионалното развитие и благоустройството смята, че внесеният Законопроект е извън тяхната пряка компетентност.
    С това приключвам с представяне на становище и давам думата на госпожа Теменужка Златанова да представи становището на Министерството на труда и социалната политика, като Ви моля да разграничите двата Законопроекта. Заповядайте.
    ТЕМЕНУЖКА ЗЛАТАНОВА, началник отдел „Жизнено равнище и демографска политика в МТСП: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми народни представители, надявам се, че сте се запознали с подробно със становището на МТСП. Ние сме ги изразили достатъчно подробно. Аз съм убедена, че всички тук, в тази зала, имат отношение към възрастните хора и социалната политика като цяло и няма съмнение, че ние трябва да работим за подобряване живота на възрастните хора, но нормативната уредба е едно, желанието е друго. Затова и тъй като сме в Комисията по взаимодействие с неправителствените организации и жалбите на гражданите, тъй като представлявам и Комисията по доходите и жизнено равнище към Националния съвет за тристранно сътрудничество, и двата законопроекта бяха разгледани в Комисията по доходите и жизнено равнище, разбира се, на различни заседания, не бяха на едни и същи заседания. Законът, внесен от господин Искрен Веселинов, беше представен от господин Сиди. Тъй като в тази комисията присъства неправителственият сектор – не казвам това с извинение, че Министерството не подкрепя законопроектите, но становището ни съвпадна. Всички страни – и синдикати, и работодатели, които изразиха становище в Комисията по доходите и жизнено равнище, беше това, че ние имаме достатъчно нормативна уредба, за да подобрим живота на възрастните хора, но ни трябват малко повече концентрирани и синхронизирани усилия да може в тези нормативни документи с каквото може да помогнем на тази целева група.
    Не ми се иска да чета становищата поотделно, но като общо това е становището и по двата законопроекта. Не искам да се пренебрегва и това, че в становището ние сме посочили, че работата трябва да продължи. На този етап ние отхвърляме Законопроектите, които са подадени в този вид, но не отхвърляме, че работата по проблемите на възрастните хора трябва да продължи. Това е на този етап.
    ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Колегите имат въпрос – и двата законопроекта не са подкрепени от Министерството на труда и социалната политика?
    ТЕМЕНУЖКА ЗЛАТАНОВА: Да.
    ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря Ви за уточнението.
    Това беше госпожа Златанова по двата законопроекта.
    Сега давам думата на народните представители да изразят отношение по Законопроектите и ако има въпрос към вносителите, също да го зададат.
    Госпожа Дариткова, заповядайте.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Парламентарната група на ГЕРБ няма да подкрепи и двата законопроекта. Ще се въздържим при гласуването, именно защото смятаме, че работата по решаване на равностранните проблеми на възрастните хора трябва да продължи, но сме водени от убеждението, че със закон това не може да се случи. Смятаме, че и двата тези законопроекта съдържат елементи, които са част от много други закони. Предлагането им не е синхронизирано с останалата правна уредба, която регулира примерно социалните услуги или здравните такива и е предмет на друго законодателство.
    Нямат финансова обосновка и двата законопроекта. Мога подробно да се спра на законопроекта, който разглеждаме за втори път, защото имам забележки и по отношение на процедурата – формално срокът е спасен, защото, когато се отхвърли веднъж такъв законопроект, трябва да минат шест месеца, за да се внесе отново, но пък има и второ изискване, че би следвало съдържанието да бъде прецизирано, а тук не сте се постарали особено. (Шум и реплики.)
    По отношение на конкретните текстове мога да направя отново бележки, тези, които касаят системата на здравеопазване. Предвижда се някакво правно задължение на министъра на здравеопазването да създава условия за адекватен на положението им достъп на възрастните хора до здравни услуги. Такива обтекаеми и непонятни тестове по никакъв начин няма да решат проблемите. Всички здравноосигурени български граждани имат права, които са ясно регламентирани и в Закона за здравето, и в Закона за здравното осигуряване. Смятам, че този сегмент от обществените отношения вече е уреден. Имаме и редица възможности за по-лесен достъп. Давам пример с таксата, която не плащат пенсионерите – плащат само един лев, останалата се поема от държавата, така че се прави възможното, за да се облекчи достъпът до здравна грижа.
    Има и много интересно предложение – да се регламентират някаква приемна грижа за възрастните хора, нещо, което е изключително иновативно, то се използва основно като мярка в Закона за закрила на детето. Основно се отнася за деца.
    Смятам, че упорството Ви заслужава похвала, но при всички положения, ако се работи в рамките на действащата нормативна уредба и се търсят решения, които примерно повишават минималния размер на пенсиите или дават други социални облекчения, както и достъп до различни видове услуги, ще бъдем много по-полезни на възрастните хора в България, които ние също много ценим.
    ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря на доктор Дариткова.
    Други мнения?
    Заповядайте за реплика.
    АЛЕКСАНДЪР СИДИ: Благодаря за мнението на доктор Дариткова.
    Исках да помоля следващите изказващи се да казват за кой законопроект говорят, защото не можах да разбера.
    ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Доктор Дариткова уточни, че говори за първия законопроект.
    Господин Божинов, заповядайте.
    СТОЯН БОЖИНОВ: Доктор Дариткова не говори по въпроса за Законопроекта на Искрен Веселинов.
    Според мен би трябвало да бъде подкрепен този законопроект. Противно на Вашето мнение, което изказахте, че има в други закони, точки, които са в този закон, ще Ви припомня принципа в Правото, че специалният закон отменя общия в тази част. Така че това, което казвате, не пречи да приемем този специален закон, защото в него има принципи на работа, които не противоречат на принципите в другите закони, но тези принципи ще станат определящи посредством този закон. Не виждам какво лошо има да се приеме този закон? Казахте, че няма обосновка – тук основното, което виждам, са принципи преди всичко. Не пречи да приемем този закон – и другите закони уреждат това нещо, а когато се съберат на куп в един специален закон, той вече ще стане специалният закон. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Заповядайте.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин Председател.
    Първо, съм изненадан от становището на Министерството на труда и социалната политика, че не подкрепят и двата законопроекта, защото най-малкото на това министерство отива да подкрепи и двата законопроекта. И фактът, че две различни парламентарни групи са стигнали до извода, че има нужда от такъв законопроект, въпреки че, както казахте и Вие, и доктор Дариткова нещата ги има и в други законови текстове, явно не се изпълняват, явно не работят, явно не се върши достатъчно работа тези хора да усещат, че някой се грижи за тях, за да има нужда от такива закони. Нали не си мисли никой, че БСП, защото няма работа или ВМРО, защото нямат работа, са седнали и си пишат закони за възрастните хора. Просто тези хора имат нужда от тази подкрепа. И най-нормално е ние като законодатели да откликнем и съответно кой с каквото може да допринесе.
    Учудва ме и ме изненадва становището и на колегите от ГЕРБ, тъй като при предишното гледане на нашия законопроект, преди да положим усилия да го подобрим малко, Вие казахте че има нужда от такъв закон, аз бях в тази комисия, бяхме в по-голям състав, няколко човека от Вас казаха: „Да, хубаво е, има закон, но общо взето понеже го внася БСП, няма да го приемем”. И аз очаквах или Ваша инициатива, или съвместно да се направи нещо, така че този закон да види бял свят. Сега вече явно позицията радикализира и въобще нямаме нужда от такъв закон, но аз ще подкрепя и двата законопроекта, тъй като считам, че наистина има нужда от такъв закон и наистина между първо и второ четене, ако обединим усилията на всички парламентарни групи, можем да направим един добър закон за възрастните хора и това, което каза и колегата Божинов, е абсолютно вярно и адекватно и не противоречи на никакви закони, никакви правила това да приемем един такъв специален закон за възрастните хора. Мисля, че те ще бъдат доволни, че това Народно събрание все пак е свършило една полезна работа. Пак казвам, притеснява ме становището на Министерството, което трябва именно да поема по-голям инициатива в тази посока. Благодаря.
    ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря, господин Свиленски.
    Заповядайте за реплика, госпожо Дариткова.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: От информацията, която имам, даже Националният съвет по тристранно сътрудничество се е въздържал от подкрепа за Вашия законопроект. Това е информация, която съм свалила от сайта им, така че не само Министерството не го е подкрепило.
    ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Дуплика ще има ли?
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Аз не мога да търся отговорност на Съвета за тристранно сътрудничество, говоря за държавните институции, които са обвързани и на които е вменено като отговорност.
    ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря.
    Госпожо Здравкова, заповядайте.
    ТЕМЕНУЖКА ЗЛАТАНОВА: Пропуснах да кажа, то го има в становището, но Министерството на труда и социалната политика на 15 март 2019 г. прие национална концепция за активния живот на възрастните хора. В момента тече двугодишен план за изпълнение, така че ние работим и полагаме усилия. Както и в предишното изказване казах, не сме казали, че няма нужда от работа, за да подобрим живота на възрастните хора. Ние просто казахме, че имаме нужда от синхронизация на това, което имаме, може би една оценка да направим на това, което прилагаме – колко е ефективно и как не е ефективно. Не сме се отказвали, така че моля да бъда правилно разбрана.
    ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря.
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Ще се опитам да задам въпроса по друг начин: вредно ли ще бъде за възрастните хора, ако има още един примерно 785-ти закон в държавата, Закон за възрастните хора, би ли било вредно за тях, ако Народното събрание, в дните, когато свършваме в 11.00 ч. понеже няма какво да правим, поработим още един, два часа и приемем един такъв закон за възрастните хора? Той би ли бил вреден за възрастните хора и Министерството би ли го изпълнявало?
    ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря, господин Свиленски.
    Госпожо Здравкова, искате ли да отговорите на въпроса? Не.
    Давам думата на всеки, който иска да се изказва, но като гледам сме към изчерпване на изказващите се, така че давам думата на господин Сиди да обобщи и отговори на въпросите, които имаше към Законопроекта, на който той е вносител.
    АЛЕКСАНДЪР СИДИ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Внимателно слушах този сериозен дебат и не чух нито един въпрос към себе си, но тъй като сме дали думата, да кажа, че аз очаквах, че няма да бъде подкрепен. Въпреки това, надявам се, че в залата нещата ще бъдат променени, ще му дадем шанс поне за първо четене, пак казвам, за да видим, ако има текстове, които ни притесняват, между първо и второ четене да ги променим. Готови сме за такива промени и редакции. Твърдо вярваме, че в държава със застаряващо население трябва да има Закон за възрастните хора, който да гарантира възможността да живеят достоен живот.
    ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря на господин Сиди.
    Ще дам думата и на себе си, за да обобщя по някакъв начин въпросите и забележките към нашия законопроект.
    Аз също съм с убеждението, че заради застаряване на населението, което е изключително сериозно – и в Европа и света е така, но особено в България… Някъде бях чел, че например възрастните хора над 60 години в Индия ще бъдат 300 милиона човека, което е една страшна цифра. За Индия при това огромно население е нормално, но в Европа също изключително застарява населението и вече много страни правят опити да създадат такова законодателство в полза на възрастните хора. Аз също очаквах, че няма да бъде приет нашият законопроект, въпреки че си спомням, мисля, че предният път, когато го внасяхме – 2017 г., то по правила на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание успяхме да го внесем в парламентарната зала и мисля, че на първо разглеждане беше отхвърлен, но това няма значение.
    Приемам и забележката, че го внасяме за втори път, но сме спазили формално условията на Правилника – шест месеца са минали, защото първото внасяне беше през 2017 г. Приемам обаче забележката от гледна точка на това, че няма съществени промени в него. Колкото до забележките по конкретните текстове, бих ги приел по всеки един член от Законопроекта, каквито и да са те, стига да стигнем до някакъв консенсус.
    Смятам обаче, че има едно неразбиране на нашия законопроект специално, защото слушам и становищата на МТСП, чета и другите становища на другите министерства, ние нямаме претенции, че с този закон правим преодоляване на социалните различия на неравнопоставеност и ситуация на социално изключване, които, аз пак повтарям, безспорно съществуват. Ние смятаме, че с този законопроект правим нещо по-различно. Правим Законопроект, който да помага на възрастните хора да изживяват достойно своите старини, защото в България, когато един човек стане на определена възраст, особено когато се пенсионира, за него животът като че ли свършва. Той е общо-взето социално изключен. Разбира се, има изключения, но те са много малка част. Знам че има Стратегия за активно стареене или както щете да я наричаме за активен живот, знам че 193 или 197 хиляди, не си спомням точната цифра, пенсионери работят и към момента след като се пенсионират. Въпросът е, че ние трябва да дадем възможност на тези възрастни хора да продължат да се развиват като личности, без да участват пряко в трудовия живот. Приемам забележката и за това, че голяма част от предложенията ги има в други законопроекти, но ще отбележа, че в другите законопроекти са разпилени. Има един термин „кодификация”. Защо не съберем на едно място всичко? Още повече обаче аз твърдя, че в нашия законопроект има и нови неща. Например, както отбеляза доктор Дариткова, приемната грижа. Аз няма да се съглася, че приемната грижа е приложима само при малки деца. Абсолютно приложима е и при възрастни хора, при определени условия, с определени правила. Така че има и нови неща.
    Аз включително имам и доста други предложения, които бих могъл да направя между първо и второ гласуване, въпреки че съм един от вносителите на Законопроекта, но като гледам няма да се стигне до второ гласуване.
    Ще Ви дам един пример. Преди известно време миналата година, ако си спомням, включително и в Комисията по здравеопазване, където доктор Дариткова е председател, включително и в труда и социалната политика, където съм член – не знам дали е минал през тази комисия, но предполагам че се е разгледал Законопроект за равнопоставеност на жените и мъжете. Мисля си, че в българското законодателство почти във всички законопроекти има текстове, които уреждат това равноправие, само че ние като законодателен орган по инициатива на Министерския съвет решихме да кодифицираме това законодателство, да го съберем на едно място и да го представим на българското общество като един законопроект Законопроект за равнопоставеност на жените и мъжете. Тогава нямаше такива критики, просто беше приет Законопроектът. Сега не знам защо се появяват такива критики.

    Последното, което казвам е, че този законопроект е чакан и очакван от възрастните хора. Аз контактувам с изключително много организации на възрастните хора, включително и пенсионерски организации. Предполагам, че това правят и другите колеги. Вслушал съм се в техните искания – те очакват такъв законопроект, който да има пряко отношение към тях.

    Предполагам, че колегите от „Обединени патриоти” също са водени от същия мотив и затова са внесли законопроект. Двата се различават по философията и подхода към проблема, но аз си мисля, че можем да ги обединим в един законопроект и да постигнем най-доброто. Колко сме успели да представим проблема, ще видим по гласуването.
    Спирам до тук и ако няма друг от народните представители, от Министерството или от който и да било друг да каже нещо по въпроса за двата законопроекта, ще ги подложа на гласуване.
    Има ли мнения? Няма.
    Уважаеми колеги, подлагам на гласуване Законопроект за защита на правата и интересите на възрастните хора, № 954-01-62, внесен от Искрен Василев Веселинов и група народни представители на 5 септември 2019 г.
    Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува.
    За – 3, против – няма, въздържали се – 7.
    Не се приема.
    Подлагам на гласуване Законопроект за възрастните хора, № 954-01-73, внесен от Корнелия Петрова Нинова и група народни представители на 18 септември 2019 г.
    Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува.
    За – 2, против – няма, въздържали се – 8.
    Не се приема.
    Уважаеми колеги, благодаря на Министерството на труда и социалната политика – на госпожа Златанова.
    Благодаря за участието Ви в днешното заседание.
    Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието.

    (Закрито в 15,10 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ГЕОРГИ ГЬОКОВ

    Стенограф:
    Маргарита Крачунова
    Форма за търсене
    Ключова дума