Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
21/05/2020
Становище
Вх.№053-22-2/22.05.20202 г.
Доклад за дейността на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество през 2019 г., вх. № 020-00-6, внесен на 26.03.2020 г. от Комисията противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество.
На свое заседание, проведено на 21.05.2020 г. Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика разгледа Доклада за дейността на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество /КПКОНПИ/ през 2019 г., № 020-00-6, внесен от Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество на 26.03.2020 г.
На заседанието от КПКОНПИ присъстваха: г-н Сотир Цацаров - председател, г-н Антон Славчев – зам.-председател, г-жа Антоанета Цонкова- член, г-жа Силвия Къдрева- член и г-н Пламен Йоцов– член. Годишният доклад за дейността на КПКОНПИ за 2019 г. беше представен в общи линии от г-н Сотир Цацаров, който отбеляза, че докладът е структуриран по отделни направления, по които комисията има правомощия да работи, и предостави думата на нейните членове по ресори.
По направление „Превенция на корупцията“ г-н Йоцов, който е ресорен ръководител на тази дирекция, заяви, че през 2019 г. са съгласувани общо 79 законопроекта, изготвени от органите на изпълнителната власт, като в 18 от тях са открити индикации за корупционен риск и са направени 34 предложения за редакция с цел намаляване и избягване на този риск. Създадена е електронна платформа за преминалите през съгласувателната процедура законопроекти. През отчетната година е продължило извършването на преглед и анализ на антикорупционните политики и мерки, съдържащи се в секторните антикорупционни планове на институции. Анализирани са антикорупционните планове на 35 структури – първостепенни и второстепенни разпоредители с бюджет. Продължава работата по изготвянето на Методология за оценка на корупционния риск. Реализирани са и 3 проекта по оперативна програма „добро управление“, които са насочени към повишаване на експертния капацитет на служителите на Комисията. С оглед осъществяване функциите си по превенция на корупцията, Комисията през отчетния период съвместно с представители на местната власт и МОН е предприела инициативи за подпомагане на процеса на включване на антикорупционното обучение и възпитание в съответните образователни нива.
По направление „Публичен регистър“ - г-жа Къдрева изтъкна, че успешно е проведена кампанията по приемането и обработването на ежегодните декларации за имущество и интереси по чл. 35, ал. 1, т. 1. и по т. 4 от ЗПКОНПИ, подадени от лицата, заемащи висши публични длъжности по чл. 6, ал. 1 от ЗПКОНПИ, както и приемането и обработването на встъпителни, финални и коригиращи декларации за имущество и интереси. Комисията е извършила в законоустановения срок публикуването на интернет страницата й на подадените декларации за имущество и интереси по чл. 35, ал. 1, т. 1. и по т. 4 от ЗПКОНПИ, като публикацията има следното съдържание:
3 706 ежегодни декларации – част I: Имущество;
324 встъпителни декларации- част I: Имущество и част II: Интереси;
416 финални декларации, включително и тези, които следва да се подават една година след подаване на първата финална декларация;
Общо 258 са лицата, неподали или подали извън законоустановения срок съответните декларации, от които: 179 лица, подали извън законоустановения срок и 79 лица, неподали декларации.
По повод проведените местни избори през 2019 г. е извършена сериозна подготвителна работа за установяване на броя на общинските съветници, при които за първи път е възникнало задължение за деклариране на имущественото състояние, като това включва изготвянето и изпращането на над 300 писма до общините в страната за предоставяне на информация относно лицата, успешно преминали изборите и тези от тях, които са освободили заеманата длъжност. Вследствие на което е организирано и проведено успешно приемане и обработване на декларациите на тези задължени лица, които възлизат на повече от 6 300 лица (кметове, заместник-кметове, общински съветници). Извършената публикация съдържа 5 116 встъпителни и финални декларации за имущество и интереси. Общо 374 са лицата от 135 общини, неподали или подали извън законоустановения срок.
За изминалата година служителите на Публичния регистър са извършили проверка на повече от 9 900 лица (8 573 ежегодни декларации, 324 встъпителни декларации и 416 финални декларации). Съставени са 117 акта за установяване на административно нарушение на лица, заемащи висши публични длъжности, които не са спазили законоустановените срокове за подаване на съответните декларации.
По направление „Установяване конфликт на интереси“ г-н Славчев посочи, че през 2019 г. са постъпили в Комисията общо 166 сигнала, по които са образувани производства за извършване на проверка за установяване наличието или липсата на конфликт на интереси по отношение на лица, заемащи висша публична длъжност, чрез събиране, обработка и анализ на документи и доказателства, събрани в хода на извършване на проверката и изготвяне на съответните проекти на решения. Общо през този период КПКОНПИ е изготвила 162 проекта на решения по същество и за прекратяване и е наложила глоби, санкции и отнемане на имущество по наказателни постановления в размер на 173 511 лв. Комисията е постановила следните решения:
14 решения, с които установява конфликт на интереси;
87 решения, с които не установява конфликт на интереси;
61 решения, с които прекратява производството.
През отчетния период Комисията е продължила работата и по производства, образувани пред Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси по отменения ЗПУКИ, като по тях са наложени санкции в размер на 34 027 лв.
Дирекцията е осъществила процесуално представителство по 32 висящи дела в различна фаза на развитие. Като през 2019 г. с окончателен съдебен акт на Върховния административен съд са потвърдени 6 решения на Комисията, с които е установен конфликт на интереси, и са отменени 2 решения.
По направление „Противодействие на корупцията“, чийто ръководител на дирекцията също е г-н Славчев, през 2019 г. в комисията са постъпили от органите на Прокуратурата общо 553 прокурорски проверки по смисъла на Закона за съдебната власт, по които са извършени или се извършват оперативно-издирвателни и справочни мероприятия, включително снемане на обяснения на лица и изискване на документи. Работата по 450 проверки е приключила и резултатите са докладвани на органите на Прокуратурата. За същия период в дирекцията са постъпили по компетентност 965 сигнала, по които са извършени конкретни действия и проверки, включително и снемане на обяснения от лица. От тях, по 893 сигнала проверките са приключили, изготвени са доклади и комисията е взела решение. По останалите сигнали се провеждат оперативно-издирвателни и справочни мероприятия, изискват се документи, снемат се сведения от лица и се извършва насрещна проверка по документи. През 2019 г. са изпратени по компетентност 136 сигнала на Прокуратурата на Р. България за осъществяване на оперативно взаимодействие.
Служителите на дирекцията са участвали в 9 специализирани операции съвместно със Специализираната прокуратура, а именно:
На територията на община Червен бряг, обл. Плевен – разследване по данни за прояви на корупционни действия на кмета на община Червен бряг, касаещи прекратяване на обществена поръчка „Доставка на топъл хляб“ за социално слаби лица, като по този начин са облагодетелствани две свързани с него дружества. На кмета е повдигнато обвинение от прокуратурата за длъжностни престъпления;
На територията на община Чупрене, обл. Видин – оперативно-издирвателни дейности срещу длъжностни лица, включително и кмета на общината, за престъпления по служба, свързани с продажба на общински земи на дружества, които са свързани с роднини на кмета. Повдигнато е обвинение от Специализираната прокуратура срещу кмета за длъжностни и документни престъпления;
На територията на община Божурище, обл. София - оперативно-издирвателни мероприятия срещу длъжностни лица, включително кмета и заместник-кмета на общината, за престъпления по служба, свързани с продажба на общински земи на търг на обща цена от 160 000 лв. при реалната им стойност около 8 милиона лв. на дружества, които са свързани с роднини на кмета. Кметът на общината е задържан за 72 часа и му е повдигнато обвинение за длъжностно престъпление, а заместник-кметът и началникът на отдел „Общински имоти“ са обвинени за изготвяне на документи с невярно съдържание;
На територията на община Пловдив – действия по разследване на данни за поискан подкуп от длъжностно лице – кмет на район „Северен“ при община Пловдив, като неговото предназначение е било за издаване на разрешение за строеж. Кметът на район „Северен“ е обвинен от Специализираната прокуратура за търговия с влияние;
На територията на община Костенец и на други места в страната (адреси на територията на гр. София, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора) – осъществена специализирана операция по данни, че кметът на община Костенец е предложил да даде подкуп на общински съветник от Общинския съвет – Костенец, за да извърши действия по служба с цел осигуряване на подкрепа при гласуване на конкретно решение, свързано с обществена поръчка по програма за развитие на селските райони, финансирана от Държавен фонд „Земеделие“.
На територията на митническо бюро Севлиево – извършени разследващи действия по данни, че началникът на митническото бюро за продължителен период от време е вземал нерегламентирани суми под формата на месечна такса „спокойствие“ от местна фирма срещу обещание да не се извършват митнически проверки на търговеца, за което срещу него е повдигнато обвинение;
В Държавен фонд „Земеделие“ – София са извършени оперативно-издирвателни действия на основание данни за неправомерно отпускане на средства по европейски програми.
На територията на гр. Костенец – действия по разследване срещу кмета на общината за това, че в качеството си на длъжностно лице е присвоил чужди пари, връчени му в това качество.
На територията на гр. Несебър и обл. Бургас – разследващи операции по данни за действия за организирана престъпна група, купуване на гласове и нарушаване на политическите права на гражданите, в резултат на които са повдигнати обвинения срещу кандидат кмета на община Несебър и трима кандидати за общински съветници.
През отчетната 2019 г. Комисията е извършила общо 482 оперативно-издирвателни мероприятия на територията на цялата страна, във връзка с предотвратяване, разкриване и противодействие на нарушения и престъпления, свързани с прояви на корупция на лица, заемащи висши публични длъжности.
По направление „Координация и контрол“ и „Управление на обезпеченото имущество“ г-жа Цонкова отбеляза, че общо през 2019 г. (по реда на двата закона - ЗОПДНПИ-отм. и по действащия ЗПКОНПИ) Комисията е приела 222 решения за внасяне на искове за налагане на обезпечителни мерки в съдилищата на страната в размер на 848 385 935,79 лв. и с предложено за обезпечение имущество на стойност 653 388 252,94 лв. Дейността на Комисията по извършване на проверка и установяване на незаконно придобито имущество, обезпечаване и отнемането му, се осъществява чрез специализираната администрация, организирана в пет териториални дирекции: ТД Бургас, ТД Варна, ТД Велико Търново, ТД Пловдив и ТД София. През отчетния период се наблюдава значителен ръст на наложените обезпечителни мерки върху наличните парични средства и дялове и акции от търговски дружества, в сравнение с предходните периоди. Отчита се запазване на тенденцията най-голям относителен дял (53%) от обезпеченото недвижимо имущество да имат поземлените имоти, следвани от търговките обекти и жилищни обекти. За този период в полза на държавата са отнети движими и недвижими имущества, разпределени по видове активи, както следва:
- Недвижими имоти – 37 броя, в т.ч. поземлени имоти (16 бр.), урегулирани поземлени имоти (7 бр.), неурегулирани поземлени имоти (2 бр.), апартаменти и гаражи (8 бр.), къщи (1 бр.) и търговски обекти (3 бр.)
- Моторни превозни средства – 119 броя
В заключение г-н Цацаров изложи виждането, че действащият Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество оказва положително въздействие върху дейностите по превенция на корупцията, публичност на имущественото състояние на лица, заемащи висши публични длъжности, установяване конфликт на интереси, отнемане на незаконно придобитото имущество и противодействие на корупцията. Но също така в хода на работа Комисията установява наличие на необходимост от прецизиране на някои текстове на закона с оглед постигане на по-голяма ефективност при прилагането на антикорупционната политика. Очерталите се предложения за реформа в законодателната уредба са свързани с обхвата на чл. 6 от ЗПКОНПИ и разпоредбата на параграф 2, а именно прецизиране на кръга от лица, заемащи висши публични длъжности, и останалите задължени лица, както и с обема и вида на обстоятелствата, които тези лица следва да декларират.
В обсъждането на доклада взеха участие народните представители: Борис Ячев, Спас Гърневски, Кристина Сидорова, Милко Недялков, Иван Вълков, Симеон Симеонов, Слави Нецов и Симеон Найденов. Поставени бяха различни въпроси относно постигнатите резултати от извършената през 2019 г. дейност на Комисията. В хода на очерталата се дискусия се засегнаха въпроси за необходимостта от законодателни реформи, нова териториална структура на комисията, методиката на деклариране на имущество и интереси, взаимодействието на комисията с останалите институции, съгласувателната процедура на законопроектите, числения състав на комисията и редица други.
След проведената дискусия, Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика с 6 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 2 „въздържал се“ предлага на Народното събрание да приеме Доклад за дейността на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество през 2019 г., вх. № 020-00-6, внесен от Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество на 26.03.2020 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
БОРИС ЯЧЕВ
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Проект!
РЕШЕНИЕ
по Доклад за дейността на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество за 2019 год.
Народното събрание на основание чл. 84, т.17 от Конституцията на Република България и във връзка с чл. 18, ал. 1 от Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество
РЕШИ:
Приема Доклад за дейността на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество за 2019 год.