Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
Законопроект за държавния Бюджет на Република България 2018, № 702-01-38, внесен на 30 октомври 2017 г. от Министерския съвет.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието на 2 ноември 2017 г. на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
Да кажем добре дошъл и на нашия колега господин Иван Вълков като член на Комисията и да му пожелаем успешна работа!
Да честитим избора на господин Спас Гърневски за заместник-председател на Комисията.
Уважаеми колеги, предлагам следния дневен ред за днешното заседание:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2018 г., № 702-01-38, внесен на 30 октомври 2017 г. от Министерския съвет.
2. Разглеждане и информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията.
3. Разни.
Предложения по дневния ред? Няма.
Който е съгласен, моля да гласува.
Против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема единодушно.
По точка първа от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2018 Г., № 702-01-38, ВНЕСЕН НА 30 ОКТОМВРИ 2017 Г. ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
Наши гости са господин Владимир Петров – директор на дирекция „Държавни разходи“ към Министерството на финансите.
Благодаря на Министерството на финансите, че има възможност и ресурс да изпрати свои представители.
От Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси: господин Николай Николов – изпълняващ длъжността председател на Комисията; госпожа Диана Кунзова – директор дирекция „Финансово счетоводна дейност“.
От Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество – господин Пламен Георгиев, председател и Трифон Трифонов – главен секретар на Комисията.
Колеги, запознати сте с бюджета основно в частта, която касае дейността на двете комисии, които са ресорни на нашата парламентарна Комисия
Давам думата на господин Владимир Петров – директор в дирекция „Държавни разходи“ в Министерство на финансите.
ВЛАДИМИР ПЕТРОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Дами и господа народни представители, уважаеми ръководители на публичните органи, които до момента съществуват като такива! Ще бъда кратък, за да не отегчавам уважаемата Комисия. Ще се опитам с няколко думи да представя Бюджет 2018 г.
Според нас той е реалистичен бюджет, в който има основни приоритети.
Първият приоритет, който е много важен за обществото ни като цяло, е продължаване на реформите в сектор „Образование“ и подобряване качеството на образованието.
Вторият приоритет, който влиза в Закона за бюджета, е поддържане на модерни, боеспособни въоръжени сили и създаване на условия за мотивация на професионалния подбор на кадрите в системата на Министерството на отбраната.
В областта на социалната политика се предвижда увеличение на някои видове обезщетения за отглеждане на малко дете от една до двегодишна възраст; за отглеждане на дете по чл. 7, ал. 1 от Закона за семейните помощи за деца.
Също така продължава Програмата за финансиране на социалните услуги – личен асистент, социален асистент и домашен помощник. За Ваша информация тази Програма досега се финансираше, включително и 2017 г. от европейски средства. С оглед да се получи тенденция тази Програма устойчиво да продължи да съществува, от 1 януари 2018 г. се поема от националния бюджет, тоест от държавния бюджет на Република България.
В областта на здравеопазването също се засилва контролът и ефективността на разходите в системата на здравното осигуряване и осигуряване на качествено лечение и достъп до медицинска помощ, за което се даде огромен ресурс в Националната здравноосигурителна каса, който възлиза на 400 милиона лева.
Също така един от приоритетите в Закона за бюджета е обезпечаване на успешното провеждане на председателството на република България през първата половина на 2018 г.
Продължава фискалната политика с подкрепа за запазване на икономическата и финансова стабилност и продължаване на фискалната консолидация, което значи намаляване на неефективните разходи с оглед да могат да се покриват политики и програми, важни за националната икономика и за развитието на държавата като цяло.
Икономическият растеж на брутния вътрешен продукт, който е предвиден през 2018 г., се очаква да достигне 3,9%. Вътрешният брутен продукт възлиза през 2018 г. на 105 млн. 609 хил. лв., като за първи път достигаме такова ниво на брутния продукт, при очаквания за 2017 г. – 99 млн. 624 хил. лв.
Забелязва се положителна тенденция, която се поддържа и от страна на правителството – низходящият тренд на безработицата, която в 2018 г. следва да слезе до ниво 6,2% при 6,5 през 2017 г. Тенденцията е за следващите години да стане 5,9 – 5,6, респективно 2019 г – 2020 г.
Предвидено е увеличение на минималната работна заплата – от 460 лв. до стане 510 л., считано от 1 януари 2018 г.; от 2019 г. да стане 560 лв. и от 2020 г. да стане 610 лв. В края на мандата на управлението на това правителство да достигне 640 лв.
През разглеждания период – 2018 г. се запазва добро съотношение държавен дълг към прогнозен брутен продукт, като се очаква това съотношение да бъде около 22,3% през 2018 г. и да достигне до 20% от прогнозирания брутен вътрешен продукт през 2020 г. Виждате тенденция на спадане на процента съотношение държавен дълг към прогнозния брутен продукт.
Приходите в Бюджет 2018 г. възлизат на 38 223.9 млрд. лв., като усилията на приходните агенции – НАП и Агенция „Митници“, да продължат всички мерки, които до този момент са набелязани, да се разширят с оглед да се повишава непрекъснато събираемостта. От това зависи да се осигури ресурс, който да даде възможност на отделните структури да изпълняват своите програми, политики или намерения, свързани с техните основни функции. Разходите за 2018 г., включително с вноската в бюджета на Европейския съюз, възлизат на 39 323,9 млрд. лв., като вноската за общия бюджет в Европейския съюз е 1 133.9 млрд. лв.
Минималният размер на фискалния резерв към 31 декември 2018 г. се очаква да бъде не по-малко от 4,5 млрд. лв., колкото е през 2017 г., колкото беше и в предната година, тоест нивото на фискалния резерв се запазва. С мерките, които данъчните и митниците взимат, се дава възможност да се получава по-голям ресурс, който е необходим за развитието на нашата национална икономика.
Понеже сме в тази специализирана Комисия в Народното събрание, ще си позволя да маркирам, че Вие сте приели на първо гласуване новия Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество. С този Закон се предвижда да се създаде нов единен, независим антикорупционен орган, който да обединява функциите на съществуващите публични органи –Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество да прерасне в този орган и към него да се включат още няколко структури, които ще цитирам: Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Центърът за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност към Министерския съвет, звено от Сметната палата, свързано с дейността на отменения Закон за отнемане на незаконно придобито имущество на лицата, заемащи висши държавни и други длъжности, както и Специализираната дирекция от Държавна агенция „Национална сигурност“, която е свързана с противодействие на корупцията. Всичките тези органи ще се влеят в новия орган и по този начин ще се създаде нов единен антикорупционен орган. Тук присъстват ръководителите на публичните органи, могат да кажат какви параметри са заложени в Бюджет 2018 г. на сега съществуващите органи, ако представлява интерес, и ако позволите да го направя.
За дейността на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество с Бюджет 2018 г. се предвиждат 6, 226 млн. лв., като вътре са разпределени сумите за заплати, текущи разходи, капиталови разходи, издръжка. Видели сте ги в Закона, няма смисъл да ги съобщавам.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Само ако са се увеличили междувременно. Ако носите известие, че са увеличени, тогава.
ВЛАДИМИР ПЕТРОВ: Може би на малко по-късен етап ще се увеличат, но на този етап не са увеличени, за съжаление. Балансът е направен и Законът за бюджета е внесен при този баланс.
Втората Комисия, която ще се влее в новия орган, е Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси. Размерът на разходите за тази Комисия е 1 млн. и 300 хил. лв.
Центърът, който в момента е към Министерския съвет и е второстепенен разпоредител, е с разчет на средства за 2018 г. – 1, 849 млн. лв. Вътре има и численост на персонала, който умишлено не е казан, защото тук са колегите и ръководителите на тези звена. Аз бих казал плановата численост, а може да се окаже, че в момента тя не е достигната. Затова не е хубаво да се вкарва информация като численост на персонала.
От Сметната палата при подписването на финансовата обосновка, която придружава Закона, внесен от Министерския съвет в парламента от Сметната палата ще влязат 233 хиляди за това звено – само няколко човека ще влязат в новия орган. От ДАНС – дирекцията, която досега се занимаваше с тази дейност и ще премине към новия орган – 1, 228 млн. лв. Това са параметрите, които се дават за системата.
Смятам, че по начинът, по който е разработен бюджетът, се създават предпоставки и условия всички органи, които се финансират от държавния бюджет, да могат да изпълнят законовите функции, които им се определят с нормативните актове и то да бъде безпроблемно, тоест да могат да си изпълнят тези функции, тъй като всички тези комисии имат много важни функции.
Това е вай-важното, което според мен трябва да се каже за Бюджет 2018 г., и бих помолил уважаемите народни представители да го подкрепят. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, господин Петров.
Колеги, да дадем думата на представителите на двете комисии.
Заповядайте, господин Николов.
НИКОЛАЙ НИКОЛОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Петров, колеги, господин Георгиев!
Наистина бюджетът, предвиден в разходната част за Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси за 2018 г. е непроменен в сравнение с 2017 г. и с 2016 г. Той е милион и триста хиляди лева.
Непроменена е и частта от бюджета, която касае приходната част и дейността на Комисията за конфликт на интереси – 40 хиляди. Толкова беше и през настоящата 2017 г. Това че през 2016 г., 2017 г. и съответно 2018 г. разходната част не се променя и е милион и триста може би се дължи според нас на изключително отговорното и, бих казал, ефективно разходване на бюджетни средства.
При докладване на нашия отчет за 2016 г. казахме, че за 2016 г. сме възстановили и не сме усвоили бюджет от милион и триста, който ни беше определен тогава – около 20%, не само защото имаме две непопълнени места в състава на Комисията, но и защото имаме, както се казва, много ефективно разходване на средства при нас, търсене на възможно най-ниските цени за всички възможни услуги, които се предоставят.
От друга страна, може би за първи път ще изразя в този форум известни резерви към представения бюджет в частта за издръжката. Ние ще бъдем съвършено коректни към колегите от Министерството на финансите, защото ги изказахме и в рамките на предварителните разговори, уточнили сме ги и в рамките на съгласувателната процедура. Както виждате, от този милион и триста се предвижда 194 хил. лв. за издръжката на Комисията по предотвратяване и установяване на конфликт на интереси – параграф 10-00. Тук тенденцията е низходяща – 258 хил. лв. издръжка за 2016 г., предвидени в тогавашния милион и триста хиляди, 232 хил. лв. за 2017 г. – настоящата година, 194 хиляди. Наистина възможно е да достигнат, казах, изразявам известни резерви, но при едно изключително напрежение на новото ръководство на съответния орган би могло да се случи, предвид функциите, които имаме като обем в момента.
Както каза и господин Петров минималната работна заплата върви нагоре. От тук всички разходи се генерират нагоре. При условие че в крайна сметка ще полагаме усилия и тази година ще бъдем под 194 хил. лв. при сегашния размер на минималната работна заплата и на разходите, трудно, но не и невъзможно е да се достигне размер на издръжката от 194 хил. лв.
Казвам го, защото в първоначалната тригодишна бюджетна прогноза, приета от правителството през месец май 2018 г., беше предвидено бюджетът на Комисията да възлезе на 1 млн. 338 хил. лв., което означава издръжката да бъде 232 хил. лв. колкото е тази година. Разбира се, подкрепяме бюджета и Ви благодаря за дадената възможност да изразим това опасение, тази резерва, бих казал, към частта за издръжката.
Приходната част е 40 хил. лева за настоящата 2017 г. – бяха достигнати още преди няколко месеца. Това са доброволно платени суми от наложени санкции, които постъпват в Комисията. Отделно от това по вече влезли в сила санкции от предходни бюджетни години предстои да се събират суми от страна на публичния изпълнител в лицето на Националната агенция по приходите.
Разбира се, готови сме с госпожа Кунзова да отговаряме на Вашите въпроси, ако такива бъдат поставени.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря.
Господин Георгиев, заповядайте.
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Щеше ми се господин Николов първи да вземе думата. Надявах се да е по-оптимистичен, защото аз съм крайно резервиран към нашия бюджет и ще обясня защо.
Исках да започнем с хубавото, защото бюджетът на нашата Комисия наистина се запазва същият, но вече е крайно недостатъчен с оглед значително нарасналата работа.
Ще обясня защо. Съгласно внесения от Министерския съвет Законопроект бюджетът ни за следващата година е в размер на 6 млн. 226 хил. лв. Има едно увеличение с 64 хил. лв. в сравнение с текущата година.
Очакването ни е, че народните представители ще подкрепят този бюджет, с който се осигурява финансирането на основните дейности на Комисията и тя ще продължи да работи през 2018 г., но ще си позволя да кажа, че работата в Комисията нарасна значително.
До 31 октомври тази година сме отнели в полза на държавата повече от 23 милиона лева. Въобще от съществуването на Комисията досега сме отнели повече от 104 млн. лева в полза на държавата за всичките, повече от десет години съществуване на Комисията. Тази година са 23 млн. лв. и за първи път минаваме границата от 20 млн. лв.
Това обаче се случва, защото делата станаха страшно много. В момента Комисията води повече от 460 дела в съда. По тези дела юристите освен текущите проверки, които правят, трябва да се явяват и в съдебни заседания.
Реално в Комисията числеността тази година е увеличена – 310 щатни бройки. Към настоящата година в Комисията работят – инспекторски състав, органи на Комисията – 218 души, миналата година – 215. Независимо че сме увеличили с трима души инспекторите, средната заплата в Комисията пада, защото назначаваме млади хора с ниски заплати, защото няма пари.
В момента средната заплата в Комисията е 1314 лв. Миналата година беше 1433 лв. Тоест с цената на това, че назначаваме млади хора с ниски заплати, средната заплата в Комисията се понижава, а работата расте неимоверно.
За следващата година в показател „персонал“ е предвидено увеличение с 34 хил. лв., което отразява заложените промени в провежданата от правителството политика за повишаване размера на осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ на ДОО с 1%, тоест 34 ще отидат там. Те няма да отидат реално за назначаване на нови служители.
Налага се да подчертая, че Комисията продължава да работи в намален състав. Откакто аз съм председател на тази Комисия винаги сме в намален състав. Щатната численост е 310 бройки, незаетите щатни бройки, които не са и обезпечени със заплати, пак казвам, при положение че 1300 лв. е средната заплата в Комисията, не мисля, че е прекомерна. Водят се дела за десетки, стотици милиони в тази Комисия. Към момента 218 щатни бройки са заети от инспектори, тоест имаме 76 незаети щатни бройки.
Знаете, че именно инспекторите са тези, които по закон представляват Комисията. Те трябва да извършват качествено процесуално представителство по гражданските дела, защото говорим за граждански дела, които действат на състезателния принцип, тоест тук не се търси, няма служебно начало, както е в наказателното право. Ако тези, така да кажем, по-млади и ако не са добре подготвени, рискуваме да загубим дела за стотици милиони, заради това че не можем да осигурим добро възнаграждение, защото в Комисията има и текучество. Много хора напускат, опитни хора, които, между другото, някои от тях са ми са се обаждали и са казвали: още с напускането на Комисията веднага заваляха обаждания към нас, за да помогнем във връзка със случаи на Комисията. Тоест те се реализират много лесно на свободния пазар, и ние няма как да задържим тези хора, защото заплатите са ниски.
Несъмнено ресурсната обезпеченост с кадри ще повиши качеството и ефективността на работата на Комисията. Така би се повишило общественото доверие към този орган. За да съм конкретен – за осигуряване на пълна щатна заетост на Комисията, реално са необходими още 2 млн. 169 хил. лв.
От тези 6 милиона бюджет, повече от две трети отиват за заплати. Затова, ако искаме да попълним състава на Комисията до 310 щатни бройки, са необходими повече от два милиона, приблизително 2 милиона 169 хил. лв.
В тази връзка бих искал да отбележа, че утвърдените средства в показател „персонал“ и за тази година недостигат. Уведомил съм вече министъра на финансите, ще е необходимо дофинансиране около 100 хил. лв., за да може да си платим заплатите дори и в сегашния състав на Комисията.
Бюджетът и тази година недостига. Ако остане такъв, следващата година дори и за сегашния състав няма да има пари. Това е сериозен проблем, свързан с финансиране на дейността.
Имаме проблеми и с осигуряването на нормални условия за работа във връзка с издръжката – оборудване на работни места, подмяна на морално остаряла техника, консумативи. Миналата и по-миналата година се включихме в норвежкия финансов механизъм и за тази година успяхме. В момента няма такава възможност и реално бюджетът недостига.
Правосъдието е скъпа дейност. Когато искаме да водим наистина качествено делата, трябва да се предвиди и необходимият ресурс. Ще дам само един пример. Имаме дело за отнемане на 10 милиона лева, по което, поради това че другата страна не е намерена – човекът е в чужбина, ние трябва да платим за условен представител, тоест адвокат, който да го представлява. Минималната такса е 130 хиляди лева по това дело. Ние тези пари ги нямахме и тази година това дело седи на трупчета. Съдът го прекрати. Трябва да го внесем отново евентуално, ако догодина се предвидят средства. Цялата ни издръжка е един милион. Само по едно дело от тези 460 хиляди трябваше да внесем 130 хил. лв. Нямаме ги! Тоест, благодарение на това че все пак като цяло се намират лицата, наемат си адвокати, успяваме. Ако в един момент обаче станат повече такива случаите, нашата дейност тотално ще бъде блокирана. Няма откъде да вкарваме пари в тази дейност. Това са минимални хонорари за процесуално представителство. Парите за издръжка са крайно недостатъчни.
В заключение мога да кажа, че предложеното увеличение на средствата за издръжка през 2018 г. – 30 хиляди лева, също е, пак казвам, крайно недостатъчно. Поне още един милион трябва за издръжката. Пак казвам, правосъдието е скъпа дейност.
Бюджетът, предвиден за Комисията, е крайно недостатъчен. Щом стигнахме да не можем и дела да водим, да ни се прекратяват, заради това че не можем да си вкараме таксата за условен представител, вече става неприятно.
Нашите искове са все повече и повече. Водим дела за над 2 милиарда, както съм имал възможност да Ви кажа.
Направих проверка какви бюджети е имала Комисията през годините. Мога да Ви кажа, че за сравнение през 2007 г. бюджетът е бил почти 8 милиона лева. В момента е 6,200 хиляди. Разбира се, тогава се е структурирала Комисията, но каква работа е имала Комисията тогава, каква има сега? 460 дела в съда, тогава сигурно са били 40. Вярно, че е трябвало разходи за сгради и така нататък, но лавинообразно нарастват делата, защото Комисията работи все повече и повече, но като че ли не се отчита натовареността на нашата Комисия и необходимостта от финансов ресурс, за да се водят качествено нашите дела.
През следващата година се предвижда да започне ремонт на сградата на бул. „Патриарх Евтимий“ 2, която ни беше предоставена безвъзмездно за управление в края на 2015 г. Това е сграда, в която се помещава бившият нотариат. Състоянието на сградата е изключително тежко. Трябва изцяло да се укрепи, да се преструктурира, има пукнатини заради метрото. Ремонтът е много сериозен. Съгласно заповед на кмета трябва да се направи основен ремонт, за което ще са необходими много средства.
Обръщам внимание, че сградата е обявена за паметник на културата и изисква още по-големи грижи. Дотук сме направили всичко необходимо – сградата е обезопасена, извършени са предпроектни проучвания. Имаме и положително становище от Министерството на културата. Предстои провеждане на обществена поръчка за инженеринг, включващ инвестиционен проект, изпълнение на строително-монтажни работи и авторски надзор. Коректно е да кажа, че са проведени и разговори с Министерството на финансите, от което имаме уверение, че за сградата ще ни бъдат предоставени целеви средства, които са извън този бюджет.
Съжалявам, че съм песимистично настроен към тазгодишния бюджет, но той наистина става крайно недостатъчен. Хората в Комисията започват да напускат и, за съжаление, отиват от другата страна. За нас става още по-трудно, защото хората, които сме подготвили, които са добри професионалисти, минават от другата страна на барикадата. Това е, което мога да кажа. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, господин Георгиев.
Колеги, имате думата за изказване.
Който е с по-позитивно изказване да започне.
Господин Нецов.
СЛАВИ НЕЦОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми гости! Имам критични забележки към бюджета.
Първо, направи ми сериозно впечатление изказването на колегата. Това действително е нещо, което не мотивира хората от тази Комисия, която действително събира средства неколкократно повече от това, което взема от бюджета. Това трябва да се промени.
Искам също да кажа, че като член на Комисията по отбрана, стана въпрос за средствата, които са заделени за повишаване заплатите на военнослужещите. Те действително няма да стигнат, това е ясно – може би няма пари. Не може обаче да се увеличи минималната работна заплата например на 510 лв., а парите в отбраната да се увеличат с 50-60 лв. При тези пари няма кандидати. За три места се явява един човек. Мисля че тази тенденция ще продължи и няма да може да се окомплектова наличният състав на армията.
Взимам само отношение по тези два казуса, защото са ми близки и познати. Предполагам обаче, че има и други сектори в другите комисии или другите ведомства, които също са с проблемите, които поставят колегите.
Ние няма да се въздържим от приемането на бюджета, но тези неща трябва да бъдат решени между първо и второ четене, ако има възможност, разбира се. Благодаря.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Госпожо Сидорова, заповядайте.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми гости, господин Петров! От „БСП за България“ няма да подкрепим бюджета още повече от това, което чухме от представителите и на двете комисии. Само преди два месеца ние гледахме отчет за дейността им и колко много работа са свършили за изминалата година. И двете комисии работят успешно и работят добре. Не виждам логично обяснение защо техните бюджети остават същите. Виждате, че и на двете места не стигат парите за издръжка, особено във втората комисия – там има и недостиг на хора.
Как смятате, че с тези намалени средства, по този начин ефективно ще се борим с корупцията? Наистина ще се стигне до ефективна борба с корупцията или просто правим механично събиране на комисиите, даваме им малко пари и ги оставяме да се оправят както могат. Те се оправят въпреки това.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, госпожо Сидорова.
Заповядайте, господин Симеонов.
СИМЕОН СИМЕОНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, дами и господа, господин Петров! От нашата парламентарна група – Движението за права и свободи, няма да подкрепим бюджета. Аргументите са това, което чухме за двете комисии. Ще дам и някои други аргументи.
Първо, в бюджета няма политики, тоест липсват реформи. Обществените системи се нуждаят от реформиране, а не само от дофинансиране. Харчат се средства в нереформирани обществени системи. Примерно в България съществуват 52 университета, но какво изучават от това, което бизнесът иска да се изучава, за да може тези хора да се реализират след завършване.
Второ, нереформираните сектори. Ще Ви дам пример с отбраната, тъй като с колегата идваме от Комисията по отбрана и там стана дума, че армията също беше недофинансирана много години, сега се дават сто милиона, но те просто няма да стигнат до никъде, но все пак е глътка въздух.
Преди повече от десетина години бюджетът на Министерството на отбраната беше милиард триста и петдесет, бюджетът на Министерството на здравеопазването беше милиард и сто. Сега бюджетът на Министерството на здравеопазването е три милиарда, наближава четири милиарда и абсолютно винаги е недостатъчен, а се наливат средства.
Същото е и в образованието. Каза се, че е основен приоритет на управляващата коалиция. Разбирам това много добре. Хубаво, дават се 600 и колко милиона. Не съм против учителите, искам правилно да ме разберете трябва да получат тези хора. Нека да не става само като дофинансиране, а трябва да бъде и реформиране, за да има някакъв успех в бъдеще. Не само да решаваме нещата на парче за тази година, а трябва да има и хоризонт за бъдещето. Ние няма да подкрепим бюджета.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Други изказвания, колеги.
Господин Гърневски, заповядайте.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Позициите на колегите са ясни, те са публично изявени по отношение въобще на икономическото развитие.
Ако слушахме внимателно цифрите от Министерството на финансите, те са категорично в полза на тласъка в българската икономика. Всички сме наясно, особено тези, които са учили икономика, че няма силна здравна, образователна, военна, социална и каквато искате политика, ако няма развита икономика. Парите идват от там, където ги заработваме.
Изключително важни са числата, които бяха казани за брутния вътрешен продукт – близо 100 милиарда.
В началото на управлението на това правителство и на този парламент Актуализираната програма на правителството – актуализирани бяха числата и приоритетите, за да се стигне до обща сериозна глобална програма за управление.
На правителството му трябваше известно време, но никой не даде на това правителство една минута толеранс. Атаките за дестабилизация започнаха от първата минута след изборите, което не прави чест на нито една опозиция и в най-черните страни в света. Навсякъде има толеранс най-малко три месеца, тук нямаше и три минути.
В Програмата заложеният растеж на едно правителство е програмиран за периода на мандата. Още пролетта беше казано, че ако в края на мандата се стигне до брутен продукт 120 милиарда, всичко онова, което е заложено, минималната и средната заплата ще бъдат постигнати.
Не мисля, че няма политики. Напротив, има много сериозни политики. Да изведеш като приоритет образованието – образованието е основата на икономиката, въобще на развитието на нацията, това може да го направи амбициозно, модерно и съвременно правителство.
Политики има изключително сериозни особено при 3,9% икономически ръст за миналата година. Догодина се очакват 4% и с този брутен вътрешен продукт правителството ще си изпълни това, което е обещало. Може би опозицията се притеснява, че някой наистина ще изпълни онова, което е обещал.
Господин Генерал, Вие сте генерал. Ако не ме лъжат числата, между 2018 г. и 2020 г. – милиард, сто деветдесет и един милиона ще отидат в трите рода войски за самолети, за кораби и за сухопътна техника. Когато казвате, че няма политики, че не се мисли за армия, за здравеопазване, че не се мисли или се работи на парче, напротив, има заложени политики за реформи в секторите. Дали на някой му харесва, или не – те ще станат.
Само след три години и особено сега големият шанс за европредседателството, където България влиза в дневния ред на европейското общество като фактор с политиката на Балканите, с която България се превърна в естествен лидер – всичко това кара опозицията да се притеснява, че тази страна ще дръпне най-после и някак си ние ще увиснем с нашите мрачни прогнози. Вместо да се обединим заедно около приоритети, включително и председателството, ние от шест месеца говорим как едва ли не ще се провали председателството, как всичко е провалено и потоп.
По въпроса – това ще го дебатираме в залата. Има достатъчно конкретни цифри и числа и когато те говорят, всички се съобразяваме. Догодина в бюджета на България за разходи ще влязат 2 милиарда и половина повече от тази година. Скок от два милиарда и половина!
Не бива да бъдем черногледци, когато всички казват, че икономиката в момента, върти се колелото напред. Да, в България има още много области, които трябва да бъдат инфраструктурно подкрепени както София, Пловдив, Варна. Пътят е правилен.
Искам да Ви поканя на изнесено заседание в Пловдив и ще видите модерен индустриален център с над 200 завода в последните пет години с модерна техника и технологии. Когато всички области на страната станат като Пловдив, това ще е окончателно прекрачване на прага на модерна Европа. Това ще стане, защото има заложени политики в тази част.
В конкретния случай. Чухме доклади и отчети. Хората са притеснени, че има опасност поради липса на необходимите средства. Средствата не са достатъчни никога. И на Америка не й достига бюджетът.
Има опасност недостигът на средства да се завърти обратно и да се изтърве битката – да не изтичат кадри и да не можем да продължим.
И понеже има представители на комисиите, на отдели, да се разгледа какво може да се направи допълнително. Беше подхвърлено, че когато се създаде новият орган – може да има някаква трансформация на цифри, актуализация. За да се подсигури тази дейност, да не дава на заден ход, да се опитаме да се потърсят резерви за нормална успешна работа на комисиите. Това е мое предложение, което да дебатираме с конкретните финансови структури на парламента и държавата.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря на господин Гърневски.
Други изказвания?
Господин Найденов.
СИМЕОН НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми гости! Няколко милиона лева са много пари, но са много за джобни пари. За такива важни комисии, които имат възможността и възстановяват пари в хазната, мисля, че това са много малко пари. Не може едната Комисия с милион и нещо, другата – с 6 милиона да водят такава борба и да отнемат незаконно придобито имущество за десетократно повече милиони левове, с такъв малък бюджет. Те не са стимулирани. Чухме, че нямат кадри, нямат желаещи дори за тази работа.
Парламентарната група на „Воля“ няма да подкрепи този бюджет. Считаме, че е крайно недостатъчен и работата няма да бъде вършена както трябва, ако работещите там не бъдат стимулирани по-сериозно с оборудване, с техника. Това също е необходимо. Ние няма да подкрепим този бюджет. Благодаря.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря.
Господин Недялков.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Според начина и според това, което успях да прегледам в Законопроекта, защото за два дни 300 страници не могат да се асимилират и да се прегледат добре, няма акценти на политиката и се действа по една вече утвърдена теория на правенето на бюджетите, която не дава обяснение кои са акцентите и начините, по които се дават и се харчат парите, начините по които се планират и харчат парите.
Струва ми се, че акцентът, който беше казан и в изказването на директора на дирекция „Държавни разходи“, е за реформиране на образованието. Никъде ги няма парите, които се дават, до каква реформа в образованието ще доведат, освен че ще се подобри материалната база и ще се повишат заплатите на учителите. (Реплика от народния представител Спас Гърневски.) Чел съм го много съзнателно.
Няма нищо друго. Неслучайно, може да е някаква дясна политика, но аз съвсем отговорно заявявам, че образованието се нуждае от коренна реформа, която да отговори на съвременните търсения на пазара на труда. Хубаво, казваме, че няма безработица, но ние нямаме и кадри, които да заемат местата. Това го постави не само бизнесът, това го постави и държавната администрация. Разберете! Знам, че всеки гледа да отиде на топло или в общинска, или в държавна структура, считайки, че там ще бъде защитен. Това е добре.
Разговорите, които се водят с бизнеса, показват, че няма професии, които са нужни.
Засягайки образованието ще Ви кажа, че не може да се удовлетворят дори изискванията на напреднали градове като София, Пловдив и Варна. Нарочно ги казвам „напреднали“, защото аз съм от един край, в който не можем да намерим стругари, фрезисти, шофьори, които да работят във все още съществуващите предприятия.
Образованието само с налети пари няма да стане. Ще стане така, както е сега със здравеопазването – колкото повече пари наливаме, толкова повече е усещането на гражданите, че нямат достъпно и качествено образование.
Що се отнася до това, че е объркано? Понеже съм все пак човек, запознат и със социалните услуги, особено с хората с увреждания, искам да Ви зачета един пасаж съвсем накратко. Ако Вие разберете нещо от повтарянето на едно и също, след това ще Ви почерпя:
„В областта на интеграцията на хората с увреждания се прилага интегриран подход във всички области на обществения живот чрез създаване на условия и гаранции за равнопоставеност, социална интеграция, упражняване на правата, подкрепа на хората с увреждания и техните семейства, както и интегрирането им в работна среда. Политиката за интеграция на хората с увреждане през последните години е тясно свързана с прилагането на интегриран подход при управление на политиката. Политиката за интеграция на хората с увреждане е насочена към създаване и гаранция на равнопоставеност, социална интеграция и упражняване на правата, защита на хората с увреждания и техните семейства, както и интегрирането им в работна среда“. В заключение: „Проблемите на хората с увреждания са широкобхватен проблем на човешките права и предмет на законово регулиране“. Това е част от бюджетната прогноза за три години напред.
В тази сфера мога да говоря, но няма да Ви занимавам.
Искам да разбера кои са неефективните разходи, които са съкратени от досегашните в бюджета и считаме ли санирането за един от тях – въпрос към господин Петров. Сериозен е въпросът ми, защото това е огромен разход.
Също така искам да заявя точно за комисиите, които гледаме. Объркаността и тук е сериозна и ще Ви кажа защо. Предстои приемането на закон. От това, което казаха и двамата ръководители на двете комисии, объркан съм от това, как те по-нататък ще осъществяват своите функции. Познавайки законът, който се внася и който беше подкрепен и приет, разбирам, че недостигът в Комисията за конфликт на интереси няма да е толкова голям, тъй като голяма част от функциите ги разпределяме и ги даваме на общините и на низовите звена. Хубаво, но те ще бъдат ли финансово обезпечени? Звената, които ще се произнасят по конфликт на интереси надолу по веригата, ще имат ли някаква обезпеченост? Имат ли някакви специалисти, запознати с проблемите на конфликт на интереси? Сериозен ми е въпросът, ако погледнете откъм сериозната му страна.
Другото, разбираме, че бъдещият единен орган ще е разделен на различни места. Не мога да го възприема. Какъв ще е този единен орган, когато дейностите по отнемане на имуществото ще са на едно място, дейностите по ДАНС – на друго място, трети на трето и ще му направим една шапка. Защо говоря това при бюджета? Защото едно умно и бистро управление трябва да има перспектива на това, което ще се случи.
Хубави са достиженията и на двете комисии. Ние дадохме положителна оценка за тяхната работа. Но, виждате, когато стане дума за пари, колко са много проблемите им. Разбирате какво ще бъде моето отношение при гласуването. Благодаря.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Реплика от господин Гърневски.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Реплика на господин Недялков по отношение на образованието. Явно има дълбоко непознаване на съвременната ситуация в страната, свързана точно с това, което говори господин Генералът – че няма кадри, особено на средно ниво. Няма шлосери, стругари, трактористи, всички от това се оплакват.
Не държавата, господин Недялков. Вие може би сте свикнали с подобен подход – сяда държавата и решава. Това е много остаряло мислене. В Америка преди сто години са решили този въпрос. Съвременните градове в България, където има мислещи хора го правят. Има клъстери. Ако направим изнесено заседание в Пловдив, ще Ви заведа и срещна със структури, които направиха тези клъстери по места. Бизнесът изисква от образованието определените бройки. Образованието подсигурява това обучение и общината или районният инспекторат по образование подпомагат този процес. Потребностите по различните места са различни. Напредналите хора правят обединението между бизнес, образование и управление и резултатите са налице.
Има много по-съвременни форми. Те не са измислени нито в Пловдив, нито в София, нито във Варна. Хората са ги измислили преди сто години. Въпросът е да се гледа напред и да се въвеждат съвременните практики, а не да се чака държавата да седне и да планира. Плановата икономика е свършила. Има отношения, които се изразяват на пазаря и те ги решават.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря на господин Гърневски.
Колеги, ще помоля дебатът да се съсредоточи върху спецификата на нашата Комисия.
Комисията по образование, по отбрана предполагам са минали и двете. Там сте имали възможност да изразите становище.
Приемаме коментара за образованието доколкото подготовката на кадри касае и участието в двете комисии, чиято дейност и бюджет в момента разглеждаме.
СИМЕОН СИМЕНОВ: Искам само да кажа, че невинаги желаното е действително. Познавам много добре Пловдив. Синовете ми са там, господин Гърневски. Искам да Ви кажа, че нещата не стоят както ги описахте.
Тук изказахме тревогата си по отношение на двете комисии, по отношение и на бизнеса, че много от тези университети не са съобразили подготовката, която изисква бизнесът и бизнесът не навсякъде има такива специалисти.
Примерът за здравеопазването и отбраната. Имах предвид, че трябва да се реформират секторите, и там, където изтичат средства, да бъдат икономисани и пренасочени в направления, които имат необходимост, както и двете комисии.
В Комисията по отбрана нашият аргумент беше: да, ние ще гласуваме против, за да може между първо и второ четене да имаме искане за повишаване бюджета по отбрана, както и случаят с комисиите. Убеден съм, че Министерството на финансите има заложени резерви. Не става дума да се изразходват на сто процента.
В интерес на работата е да намерим правдата, за да могат хората от двете комисии да работят пълноценно.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Заповядайте, господин Петров.
ВЛАДИМИР ПЕТРОВ: Действително тези 350 страници към Законопроекта за бюджета на Република България са много обемни като материал и, разбира се, за малкото време, с което разполагате, някои неща не сте уловили. Господинът каза, че ние даваме пари само за заплати на учителите, не е точно така. Паралелно с приемането на Закона за бюджета върви едно постановление, с което се определят новите стандарти, които ще бъдат в сила от 1 януари 2018 г., които се дават на училищата за материалната база, по която става обучението. Тези стандарти също са осигурени с ресурс. Тези 330 милиона, които са обявени, са за заплати, но в бюджета на образованието има още един милиард, пари които вървят по разпределението на различните стандарти, приети с това постановление.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Молбата ми е да се съсредоточим върху комисиите, чиито бюджети разглеждаме в момента, защото това е темата на днешното заседание.
Имаше въпрос от господин Найденов относно финансирането на бъдещия единен орган – виждането на Министерството на финансите и по отношение на двата бюджета. И двете комисии са повече от недоволни от това, което им се предлага като финансови параметри.
ВЛАДИМИР ПЕТРОВ: Министърът на финансите, който дълги години се занимава с финансиране, беше категоричен, че трябва да проведем тези разговори, за да запознаем първостепенните разпоредители на бюджета с параметрите, на които подробно изложихме всички приоритети, разписани в Закона за бюджета, които са написани и в доклада и може би са пуснати по различни сектори и ако е нямало технологично време, човек няма възможност да ги прочете и осмисли. От тази гледна точка ние им казахме, че това са ресурсите, които в момента могат да бъдат заделени за тях, като структури, каквито са в момента.
Единствено на Комисията по отнемане на незаконно придобито имущество допълнително с оглед на това, че действително сградата е в окаяно състояние, за да може господин Георгиев да си направи обществената поръчка, го уведомихме, че сме предвидили пари, които не са в бюджета, а са в централния бюджет. Искаме да видим обществената поръчка, която ще се проведе и тогава ще му бъде предоставена сумата. Ресурс ще му бъде осигурен.
Знаем всичките проблеми на тези структури. Знаем, че те са важни структури, те затова са и създадени.
По въпроса за единен орган, аз не мога да поема ангажимент. Считам, че когато се конструира орган, който ще бъде с много по-ясна позиция, винаги ще се потърси възможност да се подпомогне в хода на изпълнението. Има механизъм, в Закона за публичните финанси е разписано как да стане.
Другият въпрос. Народният представител спомена, че се притеснява за сградата, къде ще бъде, защото все пак събира четири структури в едно. Да, това е проблем, който и ние поставихме. Би трябвало компетентните органи – Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на правосъдието, да помислят за това.
Структурата на ДАНС не може да остане на „Черни връх“, защото тя вече няма да бъде в ДАНС. Структурата от Сметната палата не може да остане, където е досега, трябва да се премести и така нататък. Това са неща, които още не са утвърдени. Трябва да се вземат решения от компетентните органи.
По отношение на това, което господин Симеонов каза. Да, той говори за стоте милиона, обявени за заплати, но отвътре имаме програма за модернизация на армията, приета от предишното Народно събрание. Новият министър – господин Каракачанов, поиска да не бъде само за авиацията, а да се даде и на сухопътните. Парите, които са разчетени в бюджета по години, ще бъдат трансформирани, така че в рамките на този ресурс да бъдат разпределени и за авиацията, и за модернизация на сухопътните войски, които също имат крещяща нужда от това.
В изказването си споменах за поддържане на модерни, боеспособни военни сили и създаване на условия за мотивация на професионалния подбор на кадрите. За първи път се прави тази стъпка, която за мен е положителна. Освен това има известен недокомплект на кадрите и по този начин ще се даде възможност да бъдат по-окомплектовани и да се достигне до нивото, което се изисква от стандартите на НАТО.
В Закона има политики, които са добре разписани. Действително, ако една политика няма ресурс, колкото й да е красива, показва, че не може да бъде осигурена. Правителството полага усилия да бъде осигурено ресурсно това, което е написано като стъпки, за да може да бъде изпълнено както е планирано.
В Закона за бюджета политика по доходите няма. Има политика на отделни сектори, където е определено. За Ваша информация мога да Ви ги кажа, колегите знаят, за отбраната са 100 милиона; 55 милиона са Министерството на вътрешните работи; 6 милиона и 600 хил. са за хората по Закона за МВР в Министерството на правосъдието – местата за лишаване от свобода и Комисията за съдебната охрана, които са по Закона за МВР; 330 милиона са дадени на образованието.
Отделно по повод за висшето образование – Вие споменахте, че е голям проблем. В момента действа рейтинговата агенция, която дава оценка на дадения ВУЗ и където има непрестижни специалности, ректорите поеха ангажимент да се откажат от тези специалности и да пренасочат усилията към специалности, които се търсят.
Както Ви казах, Законът за бюджета е реалистичен закон, заставам като експерт зад това. Затова Ви помолих да го подкрепите, но Вие ще прецените. В него има много добри неща. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря.
Имаше въпрос от госпожа Сидорова.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Всички изказващи се обединихме около това, че на двете комисии бюджетът е недостатъчен. Има ли възможност парите за двете комисии да бъдат увеличени?
ВЛАДИМИР ПЕТРОВ: Както е направен балансът е много трудно да стане. Но има механизъм правителството в хода на изпълнението на бюджета да има съответната маневреност и в даден момент в движение да помогне, както много пъти е помагало. Разбира се, за тава трябва да има аргументи, трябва да има кореспонденция между органите, които са малко по-деликатни.
Вие, като народни представители, не е редно аз да го казвам, Вие по-добре си знаете вътрешния Правилник, имате право да правите всякакви предложения. Ако са реалистични, мисля, че в даден момент може и да бъдат удовлетворени. Аз обаче не мога да се ангажирам с това. Правителството беше до 30-и. От 30-и е парламентът.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря на господин Петров.
Други изказвания, колеги? Въпроси.
Ще кажа само две думи накратко. Няма да правя политическо изказване не като лидер на парламентарна група, като председател на Комисията.
Солидаризирам се с мнението, че бюджетът на двете комисии, с които работим, е силно ограничен във възможността те да изпълняват пълноценно своите функции. И двете комисии показаха и показват през последните години едно много добро справяне със задълженията. И двете комисии ще бъдат гръбнак на новия антикорупционен орган, което означава, че експертите, специалистите, хората с опит в тях трябва да бъдат запазени, за да бъдат начело на Бюрото антикорупция, което ще формираме веднага след Нова година.
Неясни са нещата около бъдещото звено „антикорупция“ – как ще функционира като нещо ново, което в България все още не е правено. Ще има на едно място събрани не само различни звена, които са работили по различен механизъм и по различни направления за противодействие на корупцията. Има доста неизвестности по това как ще тръгне това антикорупционно бюро. Искам да заявя, че и аз, и колежката Александрова ще подкрепим бюджета на първо четене, защото на нас ни се иска – солидаризирам се с предложението на господин Гърневски, да направим аргументирани предложения между първо и второ четене по отношение бюджета на двете комисии, чиято дейност наблюдаваме като парламентарна Комисия.
Ясно ще се посочи и това, което господин Вълков каза, че посочвайки необходимостта от увеличение на бюджета на двете комисии, ще трябва да посочим и откъде да бъдат съкратени разходи, за да се направят допълнителни отчисления в тяхна посока. Ще приканя и колегите от другите парламентарни групи, ако се солидаризираме, да го направим в пленарната зала или като предложение до Бюджетната комисия, която е водеща, за корекция на бюджетите на тези две комисии. Нашата оценка за тяхната работа е висока.
Колеги, ако няма други предложения, пристъпваме към гласуване.
Който е съгласен да подкрепи на първо четене Законопроект за държавен бюджет на Република България за 2018 г., № 72-01-38, внесен на 30 октомври 2017 г. от Министерския съвет, моля да гласува.
За – 4, против – 6, въздържали се няма.
Благодаря на господин Петров и на представителите на двете комисии по точка първа. Да им пожелаем успешна вечер.