Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
Представяне и обсъждане на предложения за изменение на декларациите за имущество и интереси по чл. 35, ал. 1, т. 2 и 4 от ЗПКОНПИ.
П Р О Т О К О Л
№ 69
На 9 юли 2020 г., в Народното събрание, площад „Княз Александър I“ № 1, зала 132, от 16,00 ч., се проведе редовно заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика при
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане на предложения за изменение на декларациите за имущество и интереси по чл. 35, ал. 1, т. 2 и 4 от ЗПКОНПИ.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, № 054-01-60, внесен от Искрен Веселинов и група народни представители.
3. Разглеждане и информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията.
4. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители, членове на Комисията, се прилага към протокола.
Заседанието бе открито в 16,00 ч. и се ръководи от господин Борис Ячев – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, добър ден!
Откривам заседанието на парламентарната Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
На Вашето внимание е предложен следният дневен ред:
1. Представяне и обсъждане на предложения за изменение на декларациите за имущество и интереси по чл. 35, ал. 1, т. 2 и 4 от ЗПКОНПИ.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, № 054-01-60, внесен от Искрен Веселинов и група народни представители.
3. Разглеждане и информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията – закрита за граждани и медии, и
4. Разни.
Заповядайте, господин Недялков.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Цацаров.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: По дневния нали?
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: По дневния ред, да.
Уважаеми колеги, предлагам да отпадне т. 2 от дневния ред. Мотивите са ми такива: нека първо Законопроектът да мине през водещата Комисия и тогава вече може да мине и през нашата комисията. Защото според мен има някои неща, които са твърде обезпокоителни, да се изразя по-меко.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Добре.
Аз също ще направя предложение т. 2 да остане за следващото заседание с малко по-други мотиви от колегата Недялков. Не че съм обезпокоен от Законопроекта, аз съм един от вносителите, но просто има някои съгласувателни процедури с европейски институции, с които сме влезли в комуникация и очакваме становище от тях. Така че също подкрепям предложението на колегата т. 2 да отпадне от дневния ред.
Други корекции и редакции по дневния ред имате ли, колеги?
Ако нямате, тогава представям дневния ред в три точки:
1. Представяне и обсъждане на предложения за изменение на декларациите за имущество и интереси по чл. 35, ал. 1, т. 2 и 4 от ЗПКОНПИ.
2. Разглеждане и информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията, и
3. Разни.
Който е „за“, колеги, моля да гласува.
За – 6 гласа, против и въздържал се – няма.
По първа точка:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ДЕКЛАРАЦИИТЕ ЗА ИМУЩЕСТВО И ИНТЕРЕСИ ПО ЧЛ. 35, АЛ. 1, Т. 2 И 4 ОТ ЗПКОНПИ.
Поканили сме и благодаря, че се отзоваха, представители на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество господин Сотир Цацаров – председател, и госпожа Силвия Къдрева – член. Добре дошли!
По т. 1, колеги, на последното изслушване на Комисията в състав новоизбраният председател господин Цацаров разговаряхме да засилим максимално комуникацията между нашата парламентарна Комисия и Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество, като тази комуникация се състои не само в размяна на неизбежния епистоларен поток под формата на писма и питания, сигнали и така нататък, а и взаимен обмен на информация за онова, което е важно като дейности на двете комисии, и което всъщност касае по-голям кръг от граждани и лицата, които попадат в обхвата на Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество.
В хода на изграждане на тези добри комуникации днес господин Цацаров и госпожа Къдрева са тук на заседанието на Комисията, за да представят пред нас варианти за промени в декларациите за имущество и интереси по Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество, които са все още проект – нали така, господин Цацаров – и които са обсъждани на заседание на КПКОНПИ. Аз благодаря за тази отзивчивост и за това искрено желание за взаимен, ползотворен диалог.
Давам думата на господин Цацаров, и на госпожа Къдрева за представяне на идеите за промяна на декларациите.
СОТИР ЦАЦАРОВ: Уважаеми господин Председател, госпожо Заместник-председател, уважаеми народни представители! Пред Вас са представени проекти. Целта на представянето на тези проекти е двустранна. От една страна, това, което бе казано от господин Ячев и което е стремеж както на самата парламентарна Комисия, така и на нашата Комисия, един по-интензивен диалог между нас и едновременно с това взаимна информираност, и то най-вече информираност Ваша, за нашата работа.
Втората страна на представянето на тези проекти е свързана с това, че както ние, така, на първо място, Вие, бих казал, сте потребители, задължени лица на попълването на тези декларации, така че всякакви съвети, бележки и всичко друго е добре дошло, бих казал аз.
Както вече споменах, представя Ви се проект. Този проект не е приет от Комисията и нашето желание е, на първо място, той да бъде представен пред ресорната парламентарна Комисия и след като бъде представена съответната информация и бъдат отчетени и Вашите евентуални препоръки, забележки и така нататък, проектите да бъдат внесени на заседание на Комисията и да бъдат утвърдени.
Ако тези проекти бъдат утвърдени, нашето намерение е – ясно е, че то звучи доста далечно, но нашето намерение е новите образци на декларации – след малко ще кажа няколко думи за тях, като ще се постарая да бъда максимално кратък, ще ме допълни госпожа Къдрева, нашето предложение е те да влязат в сила от 1 януари догодина. Защо? Защото, на първо място, огромният обем или огромният брой хора, задължени да декларират, вече са подали своите ежегодни декларации. Тоест реално от есента до края на годината при всички случаи декларациите и указанията ще бъдат публикувани, задължените лица ще имат възможност да се запознаят с тях и при започване на новия, ако мога така да се изразя, цикъл на деклариране през следващата година, те вече ще могат да работят с тези декларации.
Втората основна причина, разбира се, е пренастройването на регистъра и цялата компютърна база данни, която на практика е в рамките на ежегоден цикъл. Това са основни съображения, свързани с работата на госпожа Къдрева и ръководеният от нея ресор.
Ние още в началото при първата ни среща поехме ангажимент пред Вас както да осъществим промяна в декларациите, така и да приемем и съответни указания за тяхното попълване. Няколко съвсем кратки думи по отношение на указанията.
Указанията представляват един проект, който има изцяло помощен характер за задължените лица. По силата на Закона ние нямаме задължение да приемаме такива указания, но е ясно, че практиката и нуждите, а и самото естество на декларациите, налага съществуването на указание. Проектът, който е пред Вас, съдържа, на първо място, част, която е основна и която е свързана с попълването на декларацията по същество, с тяхното съдържание. То дава подробно описание или подробни указания за общите положения, за кръга на задължените лица, за видовете декларации и сроковете за тяхното попълване, за самото попълване на декларациите, като са дадени най-подробни указания по отношение на всеки раздел, всяка таблица и всяка колона на взетата за база Ежегодна декларация, като след това са дадени съответните указания по отношение на другите видове декларации.
Постарали сме се в същото време указанията да бъдат в максимално достъпен вид, защото никое от задължените лица не е длъжно например да познава Закона за пазарите за финансови инструменти или пък Законът за гражданското въздухоплаване, но така или иначе възможно най-необходимите и най-достъпни правни дефиниции са посочени в тях за улеснение на задължените лица.
Указанията имат приложение, което е техническа информация. Техническата информация всъщност дава всички онези стъпки, които са необходими за предварителна настройка на компютъра, съответно валидиране, контрол, отпечатване до самото подписване на декларацията.
Разбира се, правя необходимата отметка, че ние не можем да променим много по съдържанието на декларациите. Съдържанието на декларациите се определя от Закона. Максимумът е да променим или да улесним тяхното попълване и формата на самите декларации.
Както е известно и на Вас, и на нас, декларациите до момента са били една декларация, в която в зависимост от целта – начална, ежегодна, финална и прочее, има активни и неактивни полета. В конкретния случай вече са разработени отделни образци, които са четири декларации за всеки от случаите, в които се попълва – встъпителна, ежегодна, финална, втора финална. Идеята е с натискането на бутон от интернет страницата на Комисията да се избира съответната декларация за съответната цел и тя да се попълва.
От самата декларация са премахнати максимално всички елементи, които биха затруднили нейното попълване, като повтаряне на ЕГН, повтаряне на имена, вписване на данни, които са практически ненужни и така нататък. В най-общи линии това е, което мога да представя. Пак казвам, тук не става дума да търсим одобрение, за да ги приемем, а става дума за един нормален диалог, в който да чуем и Вашето мнение. Ще се стигне до приемане на декларациите, публикуването им и, разбира се, въвеждането им в действие.
С още едно финално изречение – на това гледаме като на една необходима, но, бих казал, временна стъпка с оглед на това, че, от една страна, от Вашата воля зависи евентуална промяна в Закона, от друга страна, госпожа Къдрева сега ще го представи далеч по-подробно от мен или по-ясно от мен, ние гледаме на запазването на екселската форма на декларациите като на една временна стъпка. Намерението ни е да въведем тази промяна за улеснение и паралелно да работим за съвсем нова система на деклариране, която да даде възможност всеки онлайн да попълва своята декларация. Благодаря.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, господин Цацаров.
Госпожо Къдрева, заповядайте.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Заместник-председател, уважаеми членове на Комисията! Ще продължа мислите на председателя на Комисията, за да споделя малко по-подробно каква концепция предвиждаме да разработим и за стъпките за постигането на тази цел и това намерение.
През годините публичният регистър е натрупал вече много опит по декларирането. Системата по осигуряване на публичност и прозрачност на имуществото и доходите на лицата, заемащи висши публични длъжности, е вече утвърдена. Но с влизането в сила на новия Закон, новите разпоредби разшириха предмета на деклариране, увеличи се броят на задължените лица и ред други нови обстоятелства, които за нас е предизвикателство и дават нова перспектива в нашата работа, перспектива, която за мен е ориентирана в посока търсене, оптимизиране на системите в съответствие с дигиталния свят на технологиите. Ние прилагаме електронна система от 15 години, нашето мислене е в посока ползване на новите технологии. Ползвайки новите технологии да улесним и облекчим максимално декларирането. Ние вече имаме обратна връзка, много натрупана информация за проблеми, които срещат задължените лица както от обхвата на чл. 6, така и на § 2, който наброява вече 130 хиляди лица.
Това, което искаме да постигнем и направихме вече първата стъпка, намерихме решение за промяна на Декларацията за имущество и интереси. Както каза председателят, предметът на деклариране зависи от Закона, но пък начинът, по който ние искаме да се прилага този предмет на деклариране, е малко по-различен. Разделихме декларацията на няколко образци, защото освен при встъпване ежегодно и финално деклариране, лицата сега имат задължение и за втора финална декларация, и за декларация по т. 4, което води до много объркване. Те не знаят точно кой образец да попълват. Затова декларацията е разделена вече на няколко части.
Първата част е декларация при встъпване в длъжност…
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Първо е обединена, така като гледам. Вече е „Имущество и интереси“, защото беше…
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Декларацията за имущество и интереси съдържа следната форма: Декларация при встъпване в длъжност, в която сме включили и интересите. Те подлежат на деклариране при встъпване в длъжност.
Вторият образец на Декларацията, е Ежегодната декларация.
Третият образец на Декларацията е Финална декларация.
Четвъртият образец на декларацията е декларация, която се подава една година след подаването на първата финална декларация. Така наречената от нас втора финална декларацията и декларацията за промяна в декларираните обстоятелства при предсрочно погасяване на кредити, така наречената т. 4.
Има и още една Декларация – по чл. 37, която предвижда лицата, които се намират във фактическо съжителство на съпружески начала, да декларират имуществото, но то да не бъде обявено публично. И с оглед на толкова много образци на декларациите, решихме, че този подход ще облекчи декларирането.
Това е първата стъпка, която ние вече сме направили, но работим и сме предприели действия по дейности по втората стъпка. Искаме да оптимизираме и надградим електронната система на деклариране. В това надграждане предвиждаме този труден ексел, с който работят лицата и който има хиляди надстройки според версията на ексела, с който много трудно се справят лицата, да излезем от формата на ексела и да създадем електронна платформа за деклариране, която представлява следното. Декларацията ще бъде достъпна чрез интернет портала на Комисията. Лицата ще могат да я попълват онлайн. При първото попълване на декларацията ще въведат съответните данни, които са предмет на деклариране, но за следващата година, когато лицето подава следваща декларация, тази платформа ще му даде възможност да нанесе на нея само тези промени, които подлежат на деклариране, тоест ще елиминираме този процес на повторното писане постоянно на данни, длъжност, данни от личната карта и така нататък.
Паралелно с тази нова платформа, ще функционира и старият ред на деклариране, за да може ние да преценим на колко от лицата тази платформа ще улесни процеса, ще облекчи процеса на деклариране, колко лица ще предпочетат старата си форма на деклариране. Но това, че те ще подават по стария ред на деклариране, това облекчение ще бъде и за тях. Тази платформичка с техните данни ще си стои на интернет портала, те ще си я достъпват, но вместо да я подадат онлайн, ще си я принтират, ще си я запишат на електронен носител и пак ще ни я пратят. Тоест не съвсем по стария ред, но и за тези лица, които се справят по-трудно с технологиите, ще създадем това облекчение. Надявам се да се възприеме и предвид…
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колко време ще съществуват паралелно двете възможности?
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: С председателя не сме го обсъждали, но аз предлагам поне на една кампания на деклариране, за да преценим, да направим анализ колко лица как предпочитат да декларират. Поне една кампания или поне една година. Лека-полека ще излезем от този стар ред на деклариране, докато лицата възприемат тази нова форма. Сега вече те са повече от 10 хиляди задължени лица в сравнение с миналата година.
И понеже този ред на деклариране освен за задължените лица, той е същият и за лицата от § 2 mомислили сме за облекчаване на декларирането и за тях. Предприели сме вече действия за изготвяне на нов образец на декларация за тях – встъпителна в две части, и ежегодна. При тях няма финално подаване, финално деклариране, като сме премахнали макросите – тези трудни настройки. Ще им дадем възможност да попълват електронно, ще им подпомогнем публикуването на частта за интересите, а другата част – за имуществото, тя се подава на хартиен носител, така че да направим и тяхното деклариране малко по-облекчено.
Както каза председателят, за облекчаване реда на декларирането сме изготвили указания за лицата от обхвата на чл. 6, но за лицата от § 2 предвиждаме да изготвим и вече сме направили първоначални стъпки за изготвяне на една методология. С тази методология искам да постигнем уеднаквен ред за деклариране. При нас стига информация, че декларациите се подават на хартиен и електронен носител, че се сканират и редица други измислени неща, които съществуват в различните ведомства. Искаме да уеднаквим практиката и да създадем еднакъв режим по подаване, приемане, обработка, регистрация и съхраняване, публикуване – частта за интересите, и унищожаване на декларациите за имущество и интереси, така че и там да успокоим напрежението, което съществува.
Тази идея за лицата от § 2 ще имаме готовност да я реализираме в края на септември – началото на октомври. С тях ще тръгнем малко по-рано.
Надявам се с тези стъпки…
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Прощавайте, госпожо Къдрева, за прекъсването, има и отпаднали секции. Например видях „Земеделска и горска техника“, където е частта за притежание на МПС, сте облекчили…
СОТИР ЦАЦАРОВ: Събрали сме я в друга таблица. Тя не отпада, тя остава. В указанията ясно е показано. Просто събрана е в таблицата „Други превозни средства, подлежащи на регистрация“.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Господин Председател, имаме и други таблици в декларацията, които са обединени, отново с оглед облекчаване на декларирането. Има таблици и колони, които са отпаднали, но те не са били предмет на задължение за попълване на тези данни в сега функциониращия образец на декларацията. Тях сме ги пренесли в другите образци на декларацията. Тоест лицето като отвори декларацията, това са таблиците, това са колоните, които са задължителни за попълване в този образец, който той е задължен да подаде.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря на госпожа Къдрева.
Колеги, заповядайте.
Господин Нецов.
СЛАВИ НЕЦОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Цацаров, госпожо Къдрева! Аз искам да попитам: тук пред мен имам две декларации. Едната е за имущество при освобождаване от длъжност и другата е една година след освобождаване от длъжност. Примерно за догодина ние ще подадем декларация, както сме подавали всяка година, но да кажем по една или друга случайност, ако изкараме до месец март, след това кога трябва да подадем следваща – за тези три месеца, които сме тук? Трябва ли и кога трябва да ги подадем примерно?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Принципен въпрос от колегата Слави Нецов.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Господин Нецов, да, благодаря, разбрах.
Ясно ще го кажа, което ще важи за цялото Народно събрание следващата година. При разпускане на парламента за Вас ще възникне задължение за подаване на финална декларация – първа финална декларация, която трябва да се подаде след подаване на ежегодната. Тоест месец март подавате ежегодна декларация, веднага с ежегодната може да подадете и финална декларация. След като минат парламентарните избори – и аз отсега на всички пожелавам успех – следва задължението за встъпителна декларация.
СЛАВИ НЕЦОВ: За тези, които са избрани.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: За тези, които са избрани. Говорим за много близко бъдеще. Следва задължението за подаване на встъпителна декларация и с това приключва. Тоест имате задължение за три декларации – първо ежегодна, веднага след това – финална, могат в един ден да се подадат, и след като минат изборите в едномесечен срок от датата на клетвата възниква задължението за встъпителна декларация.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Други въпроси, колеги?
Господин Недялков.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Господин Цацаров, госпожо Къдрева! Тя – първата, ще е за тази година.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Така е, точно така е.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Така че да уточним това нещо.
Хубаво е това, което сте поели, приветствам го и от моя страна, което сте започнали, разделението на декларацията, а не там да има един образец, защото все пак има известни особености. Например моята препоръка е встъпителната и заключителната декларации да бъдат с повече колони в определени позиции –да може да се добавят повече колони, така както има в основната декларация. Не толкова, че ще забогатеят…
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Плюсчета, за да се увеличават редовете.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Да, да се увеличават редовете, защото те са най-обемистите декларации.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Точно така е.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: В годишните декларации в някои колонки няма нищо за деклариране.
Понеже възникна, давах и консултации по един въпрос, трябва да видим да го уточним с Вас дали може малко по-ясно да се напише – примерно при продажба или при придобиване на имот, когато той се придобива съвместно, примерно със съпругата – давам най-простия пример, тук в декларацията е „цена на придобиване“, а ти придобиваш 1/2 част и тук може да възникне грешно тълкуване. Ако примерно сте купили заедно със съпругата си един имот за 60 хил. лв. срещу 1/2 в декларацията – 30 хил. лв. ли трябва да бъде записано или цената на придобиване? Така е и в указанието, отворих го: „цена на придобиване“ – посочва се стойността, на която е придобит имотът. Значи, пишем 1/2 и в двете графи пишем „по 60 хил. лв.“.
СОТИР ЦАЦАРОВ: Не.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Не, нали? Ето виждате, че така…
СОТИР ЦАЦАРОВ: Не заради това, а заради тълкуването на съпружеската имуществена общност. Ако придобивате с някой като съсобственик – двама души, Вие и още някой по 1/2, тогава е по 1/2, но придобивате със съпругата си и нямате брачен договор за разделност.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Нямаме.
СОТИР ЦАЦАРОВ: Придобивате в режим на съпружеска имуществена общност, която е неделима по закон. Там хората нямат по 1/2. Те са в режим на общност, но тя по закон е неделима. Следователно пишете, както са указанията, и цялата цена.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Цялата цена.
Нека да го изясним този въпрос, защото…
СОТИР ЦАЦАРОВ: Ако е режим на съпружеска имуществена общност е цялата цена.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Да, защото това наистина трябва да го…
СОТИР ЦАЦАРОВ: Още повече двамата собственици ще напишете – Вие и съпругата Ви, Хикс и Игрек.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Да, да, разбрах Ви.
Иначе Ви казвам, че е много добре разделянето на декларациите и всеки, който дойде, първо трябва да се научи да попълва встъпителната декларация. Заключавам с едно мое виждане на този процес като журналист. Хубаво е по някакъв начин да може да бъдат сравнявани встъпителната със заключителната декларация, защото това е общественият интерес. Това го казвам от професионална гледна точка. Благодаря Ви.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Госпожа Къдрева.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Пропуснах да кажа, че това надграждане на електронните регистри предвижда, проектът, по който работим в момента, тъй като ние имаме автоматизирана проверка на декларациите, тази електронна система ни подпомага проверката, за да можем всички лица, които са подали декларации през годината, да бъдат проверени, това са изискванията на закона и ние ги спазваме. Тази система подпомага, тя ни селектира лицата, които нищо не са декларирали, няма нищо и във всички публични регистри, където тази информация подлежи на обявяване. Понеже вече имаме и анализ, ние изработихме критерии за извършване на анализ, вече извършваме и анализите. В анализите и в тази електронна система предвиждаме и автоматизиран анализ на декларациите. Тогава анализът започва от първата подадена встъпителна декларация до декларацията, която лицето е подало, ще може да се проследява произходът на средства, ще се проследява нарастване или плавно движение на имотното състояние на лицето.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Други колеги?
Заповядайте.
СИМЕОН НАЙДЕНОВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Господин Цацаров, госпожо Къдрева, аз виждам, че всичко е направено в интерес на лицата, които подават тези декларации, максимално е облекчено, улеснено, така че аз гледам положително на това, което сте направили и го подкрепям.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Заповядайте, господин Цацаров.
СОТИР ЦАЦАРОВ: В кръга на шегата, но и съвсем сериозно – броят на декларациите, които попълваме, както и колоните, графите и всичко друго всъщност зависи от Вас. Казано по друг начин във Вашите ръце е съдбата на Закона. Само правя необходимата отметка, че вече има силна разлика между режима на деклариране по Закона за съдебната власт, и този Закон. Например по Закона за съдебната власт прагът не е 1000 лв. на придобитото и на доходите –той мисля, че вече е 5 хил. лв. или нещо друго, има елементи, които са отменени, има елементи, които са конкретизирани, като например, че не се декларират служебни пътувания и прочее. С една дума: колко декларации ще подаваме и какви таблици ще попълваме, нашата работа е да се съобразим със Закона, но Законът е във Вашите ръце.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря на господин Цацаров, на госпожа Къдрева.
Колеги, нямате други въпроси?
Аз само две изречения ще кажа. Приветствам, а както чух и от колегите от Комисията, и от различните парламентарни групи, приветстваме това желание на КПКОНПИ динамично да се направят промени с цел облекчаване не само на кръга лица, предполагам, че и в други отношения ще има оптимизиране в работата на Комисията. В наше лице винаги ще имате един законодателен орган, който подкрепя всичко онова, което е позитивно, за което е разговаряно и обсъдим заедно, вземаме като решение тук.
По тази точка, колеги, ние няма какво да гласуваме, защото това беше проява на добра воля за съвместна работа от страна на ръководството на КПКОНПИ, лично на господин Цацаров. Благодаря и на двамата за днешното присъствие тук.
Новият оптимизиран вариант е нещо, което със сигурност колегите от Народното събрание ще оценят. Ако в хода на редукцията на закона – това, за което говорихме, евентуално в края на този месец, месец септември да тръгне тази промяна, заедно решим, че е необходима и някаква промяна в самото съдържание на декларациите, мисля, че можем да разговаряме в тази посока. Тук, освен с колегите, ние сме обсъждали няколко варианта, но то трябва да бъде много внимателно, защото обществото е чувствително. Хем да не скрива нищо, хем пък да не показва и всичко, защото част от колегите имат притеснение, че действително народните представители и въобще кръгът от лицата, които Законът обхваща, са силно изложени на фокуса на общественото внимание.
Благодаря още веднъж за днешното гостуване в Комисията господин Цацаров, госпожо Къдрева.
Още едно изречение от господин Нецов.
СЛАВИ НЕЦОВ: Благодаря, господин Председател.
Господин Цацаров, госпожо Къдрева, искам да попитам, защото това са неща, които трябва да се прецизират: ако едно лице, попълвайки декларацията умишлено или случайно, без да иска пропусне някои факти, които след това се докажат – например господин Милко Найденов има две вили и е посочил едната. След това какви санкции той би трябвало да понесе или няма да има такива? Благодаря.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Госпожо Къдрева?
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Благодаря, господин Председател.
Това е въпрос, който и нас много ни вълнува, защото тази процедура ни отвори толкова много работа,и това оптимизиране на регистъра, за да си подпомогнем и този процес на деклариране, защото това е друго деклариране.
Първо, лицата имат право в едномесечен срок, ако се сетят, че нещо са забравили, да го декларират. Ако обаче и в този едномесечен срок тази пропусната промяна не е декларирана, Комисията – служителите, инспекторите извършват проверка в публичния регистър в рамките на шест месеца, която проверка приключва с доклад за несъответствие, в който поименно са установени кое лице какво е пропуснало, скрило и така нататък, забравило да декларира. Тогава Комисията го уведомява писмено. В 14-дневен срок лицето може да откоригира това несъответствие или да приложи доказателства, които да покажат, че това установено от нас несъответствие не е точно, тъй като, да речем, дадена информация не е била вписана в някой от регистрите. Ние четем неактуална информация. Някой си е купил МПС, но не е отразено някъде в регистрите на КАТ и тогава Вие може да подадете нова декларация – коригираща, в рамките на този 14-дневен срок и с това елиминираме санкцията, с това приключваме.
СЛАВИ НЕЦОВ: Благодаря.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Всъщност много малко са лицата, които не подават коригиращи декларации. Аз апелирам да се подадат тези коригиращи декларации, защото санкциите вече са много строги. Ако лицето в рамките на този 14-дневен срок не подаде декларация, с която да откоригира установения пропуск на несъответствие, тогава Комисията взема решение. За лицата, за които докладът е приключил с несъответствие, което е в размер над 5 хил. лв., изпращаме информацията, материалите на НАП за започване на проверка по ДОПК. Ако обаче несъответствието е над 20 хил. лв. – примерно апартамент в София или вила на морето, тогава Комисията взема решение и срещу това лице започва проверка по реда на Глава десета, тоест проверка за установяване на незаконно придобито имущество. Ако се установи, че е незаконно придобито, вече…
СОТИР ЦАЦАРОВ: Само едно допълнение. Една поне добра новина има. Въпреки че е невярно декларирана и попада теоретично под ударите на чл. 313 от Наказателния кодекс, до момента съдилищата не са приемали, че това е невярно деклариране и поне, мога да говоря от предната си месторабота, всички обвинения за невярно деклариране в пози случай са приключвали с оправдателна присъда. Такова бе например обвинението срещу народен представител, който бе оправдан. Казано по друг начин, приема се, че тази декларация не попада под обхвата на тези по чл. 313. Демек, добрата новина е, че поне няма наказателноправни последици засега, но съдебната практика е динамична общо взето.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Още веднъж да благодаря на господин Цацаров и госпожа Къдрева. Специално на госпожа Къдрева да изкажа благодарност и от името на колегите, защото тя винаги е била отзивчива – особено в най-натоварения период, когато подаваме декларации, винаги се е отзовавала с консултации.
Благодаря, господин Цацаров, за добрата комуникация и до нови срещи!
(Сотир Цацаров и Силвия Къдрева напускат залата.)
Колеги, продължаваме с втора точка:
РАЗГЛЕЖДАНЕ И ИНФОРМАЦИЯ ЗА СИГНАЛИ, ЖАЛБИ И ОТГОВОРИ ПО ТЯХ, ПОСТЪПИЛИ В КОМИСИЯТА.
...................../не се публикува/
По трета точка:
РАЗНИ.
Искам да Ви поканя официално цялата Комисия другият четвъртък в почивката, от 11,30 ч., в зала „Изток“ на Народното събрание. Знаете, че тази година обновихме Меморандума, сключен между нас като Комисия, КПКОНПИ, УНСС и омбудсмана, с който бяхме поели ангажименти да реализираме така наречената Академия „Антикорупция“, тоест студентите, които се обучават в катедра „Противодействие на корупцията“ в УНСС – магистратура, да могат да положат безплатни стажове в нашите институции. Имаме една форма на Споразумение за провеждане на студентски стажове, като идеята е студенти от тази катедра от месец септември-октомври, когато започне учебната година, да проведат стаж последователно две седмици в нашата Комисия, включително да ги поканим на открити заседания, с експерти работа по сигнали, две седмици в КПКОНПИ също да се запознаят на място и две седмици в администрацията на омбудсмана. Това засега е като идея.
Представили са ни едно споразумение за провеждане на студентски стажове. Аз мисля, че за всеки студент това ще бъде перфектна възможност на място да се запознае с трите институции, които работят в посока противодействие на корупцията, като в края на тези стажове ще им бъде издадено удостоверение, включително и от нашата Комисия, за проведен стаж. Пак казвам, няма заплащане, те са безплатни. Мисля, че такава студентска практика не е въвеждана досега в нашата Комисия назад в историята. Тук Цвети е живата история на Комисията, а аз поне нямам спомен да е провеждан, така че се поставя едно добро начало от тази година. Дай Боже, следващите комисии да продължат, защото действително е хубаво студентите не просто да четат, а така ще направим по-публична нашата работа.
Така че, другият четвъртък – предварително пак ще Ви подсетя, в 11,30 ч., в зала „Изток“ заедно с ръководството на КПКОНПИ, УНСС, представители на омбудсмана, нашите членове на Комисията, студенти – ще се опитаме, ако няма обща карантина, да допуснем и малко студенти и пред медиите публично ще оповестим това споразумение за студентски стажове и ще разкажем с няколко думи за тази академия. Каня Ви следващият четвъртък.
Още едно съобщение да направя. Многократно отправях апел към членовете на Комисията да се възползват от възможността за провеждане на изнесени приемни на нашите експерти. Искам със задоволство да съобщя, че двама от колегите вече заявиха желание. Следващият понеделник, всъщност този понеделник, който идва, госпожа Сидорова покани експертите на Комисията в Габрово и региона и ще проведе в понеделник и вторник приемна с експертите от Комисията в два или три града на Габровска област, а другият понеделник господин Иван Вълков пък също ще бъдат командировани експертите в неговия избирателен регион – Бургас, там да проведат. В края на месеца може би в Пловдив и региона с господин Гърневски сме говорили да направим.
Който от колегите има желание, в неговия избирателен район. Госпожа Сидорова ще сподели челен опит като минат приемните. Добре дошли сте, нямате никакви ангажименти, експертите ще бъдат командировани на място, на Ваше разположение са, по два-три часа, където решите – в по-големи или по-малки населени места. Това е и като публичност – през медии, пред избиратели, пред гражданите ще бъде добре, защото все пак ще се види, че не сме някаква обвита в тайнственост Комисия, а се правят изнесени приемни. Мисля, че ще е добре.
Госпожа Сидорова.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Уважаеми господин Председател, колеги! Аз използвам възможността да Ви поканя и Вас – в понеделник, вторник, ако имате възможност, заповядайте! Приемната в понеделник сутринта е в Габрово, след обяд е в Дряново. В Дряново ще имаме среща и с кмета на общината, с председателя на общинския съвет. Ако имате възможност, наблизо сте, добре сте дошли. Ще подсигурим нощувка, вечеря,, така че ще се радвам, ако членовете на Комисията откликнат и също дойдат.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: По точка „Разни“ имаме ли друго?„
Заповядайте, господин Найденов.
СИМЕОН НАЙДЕНОВ: Благодаря, господин Председател.
Госпожо Сидорова, да разкажете малко по-подробно как уредихте приемните, какви са приемните, за Ваша сметка ли са или общината ги преотстъпва, защото и аз имам желание, но трябва да съм ориентиран в това, да споделите?
КРИСТИНА СИДОРОВА: Благодаря.
Двете приемни ще бъдат проведени в зали на общините – съответно на община Габрово и на община Дряново. Не се плаща наем за залата. Това е зала-приемна в Габрово и по същия начин и в община Дряново. Писмата, които съм разпратила са, че експерти и самата Комисия по корупция ще проведе отворени приемни за граждани. На тези приемни всеки е свободен да дойде, да си постави проблем в сферата на корупцията или конфликт на интереси.
Изпратила съм писма и до председателите на общинските съвети в Габрово и в Дряново, ако имат желание да се срещнат с членовете на комисиите по корупция и конфликт на интереси в местните парламенти, в общинските съвети. Защото знам, че покрай попълването на декларацията доста въпроси изникнаха там и съм убедена, че една такава среща с експертите ще им бъде полезна. Нищо не сме заплащали, нито една от общините не е поискала никакво заплащане. Медиите на драго сърце ще отразяват инициативата, защото може би лятото е сезон без новини, но изключително добре се приема съобщението за тази приемна. Има интерес и от журналисти. Предполагам, че ще дойдат и самите журналисти, ще им бъде интересно как са преминали приемните, какви казуси са поставени. Така че има голямо разбиране и отзивчивост от страна и на местните власти. Предполагам, че няма да имате проблем и при Вас.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, като практика: ако нямате личен контакт със съответната община, говорим и по принцип за изнесените приемни, които може да си правите: едно писмо до кмета на общината е абсолютно достатъчно, че го уведомявате за тази и тази дата. Няма кмет, който да откаже дори и като народни представители само приемна да си направите, независимо в кой избирателен район.
По точка „Разни“, колеги, искам само още една минута да Ви запозная с писмо от КПКОНПИ, което е във връзка със Законопроекта за движение по пътищата, който е на Министерския съвет, проект на Министерския съвет, който предвижда нов ред за налагане на санкция на водачите на МПС за извършено нарушение с изключение на движение без винетка: „Длъжностните лица на служби за контрол в МВР, КАТ, издават направо фишове, с които едновременно установяват нарушението по Закона за движение по пътищата и налагат наказанието „глоба“, „имуществена санкция“, „лишаване от право да се управлява МПС“. С фиша могат да се отнемат и контролни точки. Съставеният фиш може да бъде обжалван в 14-дневен срок от неговото връчване чрез органа, който го е издал, пред съответния районен съд, като според Законопроекта, така се въвежда едноетапност на административнонаказателното производство чрез отпадане на института на наказателното постановление на предшестващия го акт.“
Идеята на този законопроект е на място спират, санкция и издават направо фиш. Това е логиката на вносителите на Законопроекта. Според КПКОНПИ – чета Ви становището, което те са ни изпратили на нас: „Опитът да бъде въведен нов процесуален ред в Закона за движение по пътищата е коренно различен и извън общия в Закона за административните нарушения и наказания има за резултат концентрация на властнически правомощия в един орган – в случая служител на КАТ, от който зависи всичко – което крие риск от генериране на корупционни практики – това е според КПКОНПИ. Считаме, че предвидената в новата уредба възможност съставителят на фиша едновременно да налага и административното наказание, като определя вида и размера му, създава условия за корупционни прояви както от страна на наказващия орган – служителят на МВР, така и от страна на наказваното лице – водачът на МПС, с цел да бъде снижено наказанието или неналагането му“.
Това е за Законопроекта, който вече се обсъжда в Министерския съвет и КПКОНПИ ни уведомява, че няма да съгласува този законопроект по отношение на корупционния риск. Това ни го изпращат за сведение от Комисията.
Уведомявам Ви, колеги. Когато започнем да разглеждаме Законопроекта, това становище ще го изпратим до съответните комисии.
Колеги, благодаря Ви за присъствието и за работата.
Закривам заседанието.
(Закрито в 16,58 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Борис Ячев
Стенограф:
Янка Иванова