Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
02/12/2020 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 002-01-63, внесен от Министерски съвет на 02.11.2020 г.
    ДОКЛАД
    Вх. № 053-18-16/03.12.2020 г.


    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 002-01-63, внесен от Министерски съвет на 02.11.2020 г.

    На редовно заседание, проведено на 2 декември 2020 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 002-01-63, внесен от Министерски съвет на 02.11.2020 г. Законопроектът беше представен от г-н Велик Занчев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. На заседанието присъства и г-н Веселин Василев – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“.
    Вносителите посочват, че законопроектът предвижда няколко групи изменения, сред които промени, свързани с отлагане прилагането на част от разпоредбите на Регламент (ЕО) № 1371/2007 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 година относно правата и задълженията на пътниците, използващи железопътен транспорт.
    В мотивите се посочва, че регламентът отчита, че железопътните превозвачи или управителят на железопътната инфраструктура в някои държави членки могат да изпитат трудности при прилагането на разпоредбите на регламента в тяхната цялост. В тази връзка на основание член 2 , параграф 4 от Регламент (ЕО) № 1371/2007 държавите членки могат да допуснат, на прозрачна и недискриминационна основа, временни изключения от прилагането на разпоредбите на регламента по отношение на вътрешни услуги за железопътен превоз на пътници за максимален срок от 5 години, който може да бъде подновен два пъти, за не повече от 5 години всеки път. Република България се е възползвала от възможността за отлагане прилагането на някои разпоредби от Регламент (ЕО) № 1371/2007 на основание член 2 , параграф 4 от същия. Вторият петгодишен период, през който е отложено прилагането на част от разпоредбите от Регламент (ЕО) № 1371/2007, е изтекъл на 3 декември 2019 г.
    В тази връзка и направен анализ на предложенията на железопътния превозвач „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД и на управителя на железопътната инфраструктура – Национална компания „Железопътна инфраструктура“, със законопроекта се предлага отлагане за срок от още 5 години считано от 4 декември 2019 г. на налагането на санкции от чл. 139 и 140 от Закона за железопътния транспорт съответно на железопътния превозвач и на управителя на инфраструктура при неизпълнение на съответните разпоредби от Регламент (ЕО) 1371/2007. Вносителите предлагат удължаване за срок от още 5 години считано от 4 декември 2019 г. на отлагането на прилагането на чл. 8, параграф 2 и 3, чл. 13, 15-18, 21, параграф 1 от Регламент (ЕО) 1371/2007.
    В Преходните и заключителните разпоредби се предлагат изменения и допълнения в Закона за публичните предприятия. Изменят се разпоредбите на закона относно възможността определени категории лица да имат правото да участват в органите за управление и контрол на публичните предприятия, като се дава възможност членове на органите за управление и контрол да бъдат и главните секретари на Народното събрание, на президента на Републиката и на Министерския съвет, главните и административните секретари в администрацията на изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната, ръководителите на бюджетни организации или други оправомощени длъжностни лица, които изпълняват функции на органи за финансово управление и контрол на средства от Европейския съюз и други. Предлага се и отпадането на § 2, ал. 4 от преходните и заключителните разпоредби. Действащата към момента разпоредба предвижда държавните предприятия, създадени със специални закони на основание чл. 62, ал. 3 от Търговския закон, които осъществяват предимно публични функции и политики, да се реорганизират в административни структури при спазване на действащата нормативна уредба или да се включат в консолидираната фискална програма съгласно изискванията на Закона за публичните финанси.
    Посочва се, че предложението за промяна на тези текстове от Закона за публичните предприятия е в резултат на извършен анализ по смисъла § 2, ал. 2 преходните и заключителни разпоредби от закона. Въз основа на него е установено, че отделни предприятия осъществяват предимно публични функции и политики и е целесъобразно да запазят правноорганизационната си форма на държавни предприятия, без да се реорганизират в административни структури или да се включват в консолидираната фискална програма. Съгласно текста на мотивите в областта на транспорта такива държавни предприятия са Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение“, Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ и Национална компания „Железопътна инфраструктура“.
    В последвалата дискусия председателят на комисията – г-н Драгомир Стойнев поиска обяснение от зам.-министър Занчев относно причините, налагащи повторното отлагане на прилагането на разпоредбите на Регламента и попита, дали това действие е провокирано от притеснения, че БДЖ не отговаря на съвременните изисквания за качество или причините са други. В отговор г-н Занчев обясни, че според анализ, изготвен от БДЖ ЕООД, действително националният превозвач не може да отговори на някои от изискванията и на база това те ще претърпят редица финансови санкции, ако задълженията за изпълнение на разпоредбите не бъдат отложени. На база получения отговор г-н Стойнев попита, кога българските граждани ще получат качествена услуга и какви стъпки ще бъдат предприети в тази посока, тъй като страните – членки на Европейския съюз все повече се насочват към екологичен транспорт, а именно железопътният и е нормално българските граждани да бъдат насочени към този вид транспорт, но за целта е необходимо да им се предоставят добри условия. Във връзка с подобряването на услугата г-н Занчев обясни, че са предвидени средства и процедури, които следва да бъдат приложени и изрази надежда, че с новите попълнения на подвижен състав ще се предложи добра услуга на българския данъкоплатец.
    Относно предвидените в Преходните и заключителните разпоредби промени свързани със Закона за публичните предприятия г-н Стойнев обърна внимание на това, че чрез тези промени се цели хора на висши ръководни длъжности в държавната администрация да участват в управлението на държавни дружества. Той подчерта, че едно от изискванията на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, а и условие за това да бъдем част от ERM II e било тези предприятия да бъдат колкото се може по отдалечени от политическа намеса. Председателят на комисията поиска да разбере какви са причините, налагащи тази промяна и как ще се избират тези хора. Г-н Занчев обясни, че конкурсното начало е запазено и Министерството, което представлява е едно от първите, които е стартирало процедурата. Той обясни, че е част от конкурсни, оценителни комисии, на които е председател. Г-н Стойнев поиска обяснение как безпристрастно ще се извършва оценяването при положение, че кандидатите могат да бъдат, както външни хора за институциите, така и вътрешни и няма ли вътрешните хора да изпълняват политическите разпореждания, а не да правят трезва, експертна преценка на база пазарните условия. Той изрази неодобрение на това, че съществува риск от политическо вмешателство и попита, дали одобрените кандидати ще получават двойно възнаграждение, веднъж за длъжността, която заемат в администрацията и такова за евентуалното си участие в бордовете. В дискусията се включи и г-н Василев, който увери, че стриктно се спазват разпоредбите за провеждането на конкурсите и потвърди, че действително възнаграждението ще се получава за всяка от длъжностите. В дискусията по темата се включи и народният представител г-н Иван Иванов, който също изрази съмнение относно обективността на процедурите.

    В резултат на проведеното след дискусията гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 3 гласа „за”, 3 гласа „против“ и 1 глас „въздържал се”) на Народното събрание да не приеме законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 002-01-63, внесен от Министерски съвет на 02.11.2020 г.



    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ

    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
    И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
    Форма за търсене
    Ключова дума