Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
13/01/2021
Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета относно адекватните минимални работни заплати в Европейския съюз COM(2020) 682 – т. 20 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2020 г.), и Рамкова позиция на Република България по него, № 002-00-33, внесена от Министерски съвет на 2 декември 2020 г.
Д О К Л А Д
Вх. № 153-18-1/15.01.2021 г.
ОТНОСНО: Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета относно адекватните минимални работни заплати в Европейския съюз COM(2020) 682 – т. 20 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2020 г.), и Рамкова позиция на Република България по него, № 002-00-33, внесена от Министерски съвет на 2 декември 2020 г.
I. На свое заседание, проведено на 13 януари 2021 г., Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) обсъди предложение за директива на Европейския парламент и на Съвета относно адекватните минимални работни заплати в Европейския съюз, включено като т. 20 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз за 2020 г.
В заседанието на КЕВКЕФ взеха участие заместник-министърът на труда и социалната политика, г-жа Султанка Петрова и г-жа Мариана Василева, държавен експерт в дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз“ в Администрацията на Министерски съвет.
II. Настоящото предложение за директива цели да гарантира защитата на работниците в Европейския съюз чрез адекватни минимални работни заплати, които им позволяват да живеят достойно, независимо от това къде работят. За постигането ѝ с предложението се създава уредба за подобряване на адекватността на минималните работни заплати и за разширяване на достъпа на работниците до защитата на минималната работна заплата. Това се отнася, както за системите на законоустановена минимална работна заплата, така и за тези, които разчитат на колективно договаряне. Предложението за директива е изготвено, отчитайки и напълно зачитайки особеностите на националните системи, националните сфери на компетентност, автономността на социалните партньори и свободата на договаряне. То също така е изготвено по такъв начин, че да гарантира достъпа до заетост и да отчете отражението върху създаването на работни места и конкурентоспособността, включително за малките и средни предприятия (МСП). С предложението за Директива се осигурява достатъчна гъвкавост, за да се вземат предвид социалните и икономическите промени, включително тенденциите в производителността и заетостта.
Предложените промени обхващат пет основни области на действие: Насърчаване на колективното договаряне при определяне на заплатите; наличие на ясни и устойчиви критерии за определяне и актуализиране на минималните работни заплати; подобряване на участието на социалните партньори при определяне за законоустановената минимална работна заплата; ограничаване на използването на изключения от законоустановената минимална работна заплата и годишно докладване от страна на държавите членки към Европейската комисия в рамките на структуриран диалог.
III. Съгласно рамковата позиция, внесена от Министерски съвет, Република България счита, че предложената от Европейската комисия директива е добра основа за преговори, като в същото време следва да се задълбочат преговорите със социалните партньори с цел отхвърлянето на всички съмнения относно дискриминативно третиране на държавите членки, в които на законово равнище се определя минималната работна заплата и в които не се определя такава. Приветства се вниманието към засилване на социалния диалог и насърчаването на колективното трудово договаряне и необходимостта от допълнителна подкрепа в тази насока. В същото време се извеждат четири въпроса, които са от особено значение за България: Съответствие на съдържанието на предложението за директива с ограниченията, наложени в чл. 153,параграф 5 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС); въпросът за позоваването на референтни стойности в оперативната част на предложението и в съображенията на Директивата; мониторингът и събирането на данни, където България счита, че има нужда от допълнителна работа по текстовете, с цел получаване на по-ясна картина на настоящите пропуски и мерките, които трябва да бъдат предприети за тяхното преодоляване, както и пропорционалността на изведените в предложението за директива мерки, що се отнася до евентуалната административна тежест, свързана с промените в националните нормативни уредби и практики за държавите членки със законоустановена минимална заплата в сравнение с държавите членки със системи за колективно договаряне.
IV. Горепосоченият проект на директива е разгледан от Комисията по труда, социалната и демографската политика (КТСДП) на заседание, проведено на 09 декември 2020 г. В становището си КТСДП потвърждава позициите заети в рамковата позиция на Република България. В следствие на проведена дискусия със заместник министъра на труда и социалната политика КТДСП изразява подкрепата си към Рамковата позиция на Република България по предложението за Директива.
V. След състоялото се обсъждане по предложение за директива на Европейския парламент и на Съвета относно адекватните минимални работни заплати в Европейския съюз, вземайки предвид становището на Комисията по труда, социалната и демографската политика, Народното събрание на Република България, чрез Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове изразява следното становище, което да бъде изпратено до европейските институции, в рамките на политическия диалог:
1. КЕВКЕФ приветства инициативата на Европейската комисия за изготвяне на директива, която да допринася за изпълнението на принцип 6 от Европейския стълб на социалните права, подобрявайки защитата за работниците в Европейския съюз, но също и защитата за предприятията от нелоялна конкуренция.
2. КЕВКЕФ счита, че предложението за директива съответства на принципа на субсидиарност, определен в чл. 5, параграф 3 от Договора за Европейския съюз (ДЕС).
3. КЕВКЕФ отчита, че предложението поражда съмнение за спазване на принципа на пропорционалност, определен в чл. 5, параграф 4 от ДЕС, тъй като с настоящото предложение може да бъде създадена предпоставка за промени в националните нормативни уредби и практики на държавите членки със законоустановена минимална работна заплата. Това би довело до повишаване на административната тежест в гореспоменатите държави в сравнение с държавите членки, в които са налице системи за колективно договаряне. Доколкото разходите не са съизмерими с очаквания резултат предложението би надхвърлило необходимото за постигане целите на акта.
4. КЕВКЕФ подкрепя усилията на Европейската комисия за подобряване на адекватността на минималните работни заплати и за разширяване на достъпа на работниците на Европейския съюз до защитата на минималната работна заплата.
5. КЕВКЕФ очаква съображенията относно повишаването на административната тежест за държавите посочени в т. 3 от настоящото становище да бъдат отчетени при приемането на директивата.
С оглед на гореизложеното, след състоялото се обсъждане в КЕВКЕФ, докладът и становището към него бяха приети със 7 гласа “за”, 0 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се“.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ