Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
25/10/2017 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 754-01-68, внесен от Станислав Стоянов Иванов и група народни представители на 04.10.2017 г.
    Д О К Л А Д
    Вх. № 753-18-16/26.10.2017 г.


    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 754-01-68, внесен от Станислав Стоянов Иванов и група народни представители на 04.10.2017г.

    На свое извънредно заседание, проведено на 18-ти октомври 2017 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 754-01-68, внесен от Станислав Стоянов Иванов и група народни представители. Законопроектът беше представен от г-н Станислав Иванов. В заседанието взеха участие също г-н Красимир Ципов, заместник-министър на вътрешните работи, комисар Бойко Рановски, началник отдел „Пътна полиция“ в Главна дирекция „Национална полиция“, г-н Петър Тошков, главен юрисконсулт в отдел „Нормотворческа дейност и Право на ЕС“ в дирекция „Правно-нормативна дейност“, както и г-н Ангел Попов, заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Законопроектът бе гласуван на редовно заседание на комисията, проведено на 25-ти октомври 2017 г.

    I. Законопроектът предвижда изменения във връзка с въвеждането в българското законодателство на изискванията на Директива 2014/45/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 година относно периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на моторните превозни средства и техните ремаркета и за отмяна на Директива 2009/40/ЕО (Директива 2014/45/ЕС). Съгласно мотивите по проектозакона удостоверенията за техническа изправност ще се признават взаимно, в случай на пререгистрация на вече регистрирано в друга държава-членка превозно средство. Също така гражданите, които променят местоживеенето си в рамките на Европейския съюз, ще се възползват от това ново изискване, което подкрепя принципа на свободно движение в рамките не Европейския съюз. Взаимното признаване на удостоверенията за техническа изправност ще се уреди чрез предлаганото изменение на чл. 100, ал.1, т. 6 и на чл. 140, ал. 2, от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

    II. В обхвата на предходната Директива 2009/40/ЕО относно прегледите за проверка на техническата изправност на моторните превозни средства и техните ремаркета се включваха леките автомобили, автобусите и товарните автомобили, и техните ремаркета. В Директивата 2014/45/ЕС обхватът на проверяваните превозни средства се разширява до най-рисковата група участници в пътното движение, двуколесните и триколесните превозни средства и високоскоростните трактори (трактори с максимална скорост над 40 км/ч). Тези категории превозни средства понастоящем са изключени от задължението за проверка съгласно законодателството на Европейския съюз. Отчитайки важността за безопасността на движението по пътищата, се регламентира реда за извършване на периодични технически прегледи, както на двуколесните и триколесните превозни средства, така и на високоскоростните трактори. Във връзка с чл. 2, параграф 3 от Директива 2014/45/ЕС техническите прегледи ще обхванат, също така мотопедите и превозните средства с атракционна цел. От проверките се изключват превозните средства за борба с пожарите на основание чл. 2, параграф 2, трето тире от директивата.

    III. Съгласно законовата рамка, към момента техническите прегледи се извършват в зависимост от вида на моторното превозно средство. С промяната на чл. 147, ал. 3 от ЗДвП се регламентира извършването на техническите прегледи в зависимост от категорията на превозното средство. Това изменение е свързано с изискванията на чл. 5, параграф 1 от Директива 2014/45/ЕС. По отношение на честота на извършване на прегледите, във връзка с чл. 5, параграф 3 от Директива 2014/45/ЕС, в проекта на Закон за изменение и допълнение (ЗИД) на ЗДвП са определени срокове, в които се извършват техническите прегледи, като не надхвърлят интервалите определени в чл. 5, параграф 1 на Директива 2014/45/ЕС.

    IV. Директива 2014/45/ЕС съдържа изисквания за преминаване на допълнителни периодични технически прегледи при настъпване на определени обстоятелства с цел повишаване на безопасността при използване на превозните средства. В тази връзка се създава нов чл. 147а., с който се предвижда извършването на допълнителни технически прегледи в определени случай.

    V. Една от целите на Директива 2014/45/ЕС е да се гарантира запазването на високо качество на техническите прегледите във времето и в тази връзка държавите-членки следва да изградят система за гарантиране на качеството, която обхваща процесите на предоставяне, надзор, оттегляне, временно отнемане или отмяна на разрешението за извършване на прегледите за проверка на техническата изправност. Във връзка с това се предвижда лицата, получили разрешение за извършване на периодични технически прегледи да подлежат на надзор от орган по надзор и това се урежда чрез допълнение на чл. 148, като се създават нови алинеи 17, 18 и 19. Също така се предлагат изменения за засилване на последващия контрол върху работата на контролно-техническите пунктове, като чрез промяната на чл. 166, ал. 2 от ЗДвП ще се предостави възможност на контролните органи да извършват повторни проверки на техническата изправност на превозните средства.

    VI. Налагат се изменения на закона във връзка със задълженията на Република България за транспониране в националното законодателство на Директива 2014/47/ЕС на Европейския парламент и на Съвета относно крайпътната техническа проверка на изправността на търговски превозни средства, които се движат на територията на Съюза, и за отмяна на Директива 2000/30/ЕО. В изпълнение на същите и като отговор на нарастващия брой пострадали при пътно-транспортни произшествия е изготвен настоящият ЗИД на ЗДвП. Също така законопроектът предвижда въвеждането на ефективни мерки срещу лицата, които управляват технически неизправни пътни превозни средства или превозват неукрепени товари в нарушение на изискванията, предвидени в ЗДвП.

    VII. Съществуващата законова уредба, относима към техническото състояние на пътните превозни средства, е засегната посредством предложените изменения и допълнения на разпоредбата на чл. 101 от ЗДвП, както и чрез създаването на точки 68, 69 и 70 в алинея 6 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП. Предложените промени на разпоредбата на чл. 101 от ЗДвП произтичат от предвидената в Директива 2014/47/ЕС класификация на видовете технически неизправности. Цитираните точки 68, 69 и 70 съдържат легалните дефиниции на трите, ясно обособени, вида технически неизправности – незначителни, значителни и опасни.

    VIII. Следва да се отбележи, че с изменението на чл. 155, ал. 9 се отстранява техническа грешка, допусната при транспонирането на Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 20 октомври 2006 година относно свидетелствата за управление на моторни превозни средства.

    По време на последвалата дискусията, г-н Красимир Ципов, заместник-министър на вътрешните работи, изрази подкрепа за внесения законопроект, като обясни, че Министерството на вътрешните работи има няколко конкретни предложения за прецизиране на някои от параграфите от законопроекта, които ще бъдат представени на водещата Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения. Г-н Ангел Попов, заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, също изрази подкрепа към предложените промени в Закона за движението по пътищата.
    Народният представител г-н Иван Иванов обясни, че е резервиран спрямо законопроекта и отбеляза, че така предложените изменения променят целия закон. Той напомни, че е било изразено становище от представители на Министерство на вътрешните работи, относно необходимостта да се изготви изцяло нов нормативен акт и до края на годината той да бъде разгледан. Г-н Иванов също така поиска справка относно степента на транспониране на европейското законодателство. Той се поинтересува до каква степен внесеният Законопроект транспонира директиви и каква част от текстовете са авторски на народните представители. Г-н Станислав Иванов отговори, че съществуващият Закон за движение по пътищата в бъдеще ще бъде разделен на три отделни закона. Това ще доведе до по-малко промени в Закона за движение по пътищата, тъй като се планира техническите прегледи да станат част от Закона за автомобилните превозни средства и за сервизите. Г-н Станислав Иванов обясни, че таблица за съответствието е предоставена на депутатите от БСП за България в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
    Председателят на КЕВКЕФ г-н Кристиан Вигенин обърна внимание, че таблица за съответствието трябва да бъде предоставена на всички комисии, на които е разпределен законопроектът. Той отбеляза също, че неведнъж е подчертавал необходимостта законопроекти, които въвеждат европейско законодателство, да бъдат внасяни от Министерски съвет, защото винаги, когато се внасят от народни представители, таблица за съответствието липсва. Освен това се е превърнало в практика покрай европейското законодателство да се прокарват и редица други промени. В случая в промените няма нищо спешно и може да се изчака изготвянето на новия закон, който според ръководството на МВР вече е в процес на подготовка. Заседанието на КЕВКЕФ беше закрито, а гласуването по предложения законопроект беше отложено за следващо заседание.
    На проведеното на 25-ти октомври заседание председателят на КЕВКЕФ г-н Кристиан Вигенин съобщи, че таблица за съответствието не е постъпила, след което се пристъпи към гласуване.

    В резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 5 гласа „за” и 2 гласа „въздържал се“) на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 754-01-68, внесен от Станислав Стоянов Иванов и група народни представители на 4 октомври 2017 г.




    КРИСТИАН ВИГЕНИН

    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
    И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
    Форма за търсене
    Ключова дума