Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
17/01/2018 първо гласуване
Законопроект за изменение на Закона за филмовата индустрия, № 702-01-49, внесен от Министерски съвет на 24.11.2017
Д О К Л А Д
Вх. № 853-18-2/24.01.2018 г.
Относно: Законопроект за изменение на Закона за филмовата индустрия, № 702-01-49, внесен от Министерски съвет на 24.11.2017 г.
На свое редовно заседание, проведено на 17 януари 2018 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа законопроект за изменение на Закона за филмовата индустрия, № 702-01-49, внесен от Министерски съвет на 24.11.2017 г. Законопроектът беше представен от г-н Румен Димитров, заместник-министър на културата. На заседанието също така присъстваха: г-жа Миглена Кацарова, главен юрисконсулт в дирекция „Правно нормативно обслужване и обществени поръчки“ и г-жа Весела Щерева, парламентарен секретар към Министерството на културата, както и г-жа Жана Караиванова, директор на Национален филмов център.
I. Предложените промени в Закона за филмовата индустрия имат за цел да въведат действащите схеми за държавна помощ в областта на филмопроизводството в съответствие със Съобщение на Комисията относно държавната помощ за филми и други аудиовизуални произведения (текст от значение за ЕИП) – ОВ, С 332/15.11.2013 г. Проектът на закон се предлага в следствие на мониторинг на схема за помощ SA.30569(2016/MX) - Схема за помощ на българската филмова индустрия, провеждан от Европейската комисия.
II. Според мотивите на вносителя принципът на обща законосъобразност не е зачетен напълно, доколкото е налице изискване за българско гражданство на авторите във връзка с производството на оригинална версия на български филм, което представлява нарушение на принципа на недискриминация. В проекта на закон се отбелязва, че до въвеждане на посоченото изискване в Закона провежданият мониторинг няма да бъде приключен. Поради тази причина се предвиждат промени в Допълнителните разпоредби на Закона за филмовата индустрия, чрез изменение в §1, т.2, буква „б“, където изискването за българско гражданство следва да бъде заличено.
III. В допълнение, проектът на закон предлага промени свързани с изяснение на задълженията за териториалност на разходите. Промените предвиждат задължение за получателите на държавна помощ да разходват част от бюджета на филмовата продукция на територията на Република България.
IV. Предвидени са и промени в българското законодателство, които да го приведат в съответствие с основни изисквания на европейското законодателство и по-специално схемата на държавни помощи за филмопроизводство да бъде ориентирано главно към производството на тъй наречените „трудни филми“. За тази цел проектът на закон въвежда легално определение на „труден филм“ – „филм, чиято единствена версия е на български език и е с бюджет не по-голям от средностатистическия бюджет за съответния вид филм за преходната година“.
V. Съгласно решението на Европейската комисия Схемата за помощ SA.30569 (2016/MX) е одобрена до 31 декември 2017 г. След изтичането на Схема SA.30569 (2016/MX) нова помощ, дори в рамките на одобрен бюджет, не следва да се предоставя. В тази връзка е необходимо да се предвиди изричен текст, регламентиращ спирането на действието на Схема за помощ SA.30569 (2016/MX) след 31 декември 2017 г. За целта с преходна разпоредба на законопроекта се регламентира изрично, че след 31 декември 2017 г. нови индивидуални помощи по схемата не се предоставят.
VI. Законопроектът също така предвижда изменение на легалните определения за средностатистически бюджет на игрален филм, средностатистически бюджет на документален филм и средностатистически бюджет на анимационен филм. Промените се налагат с оглед дигитализацията на процесите на производството и разпространението на филми, както и за установяването на еднакви условия за финансово подпомагане на различните категории филми, които се произвеждат и разпространяват у нас.
В последвалата дискусия г-н Иван Иванов попита за причината участниците в общественото обсъждане на законопроекта да имат разногласия с неговите вносители. Г-жа Кацарова обясни, че въвеждането на изискванията, които се съдържат в Съобщение на Комисията е следствие на няколко години кореспонденция между главна дирекция „Конкуренция“ на ЕК, Министерство на финансите, Министерство на културата и Националния филмов център, които са имали противоречия в областта на конкуренцията, засягащи производството на филми. Едно от тях е, че само български гражданин може да бъде автор, сценарист или режисьор на български филм. Според представители на ЕК това е форма на дискриминация и многократно са заявявали в кореспонденция, че подобен тип дискримационни изисквания в българското законодателство не следва да има. Препоръките на ЕК са в резултат на провеждан мониторинг на схемата за помощ.
Поради тази причина г-жа Кацарова обясни, че тези изисквания са били поставени на обсъждане и към Националния съвет за кино е създадена работна група, която е разгледала въпросната кореспонденция, както и провежданият мониторинг и е било решено да се въведат промени в националното законодателство.
Г-жа Ивелина Василева се поинтересува до каква степен е изработена нова схема за помощ, а от своя страна г-н Вигенин попита какво налага промените в Закона, тъй като съобщенията от Европейската комисия нямат задължаващ характер.
В отговор на г-жа Жана Караиванова, директор на Национален филмов център, обясни, че промените се налагат във връзка със затваряне на провеждания мониторинг, тъй като без неговото затваряне не може да бъде получавана нова помощ, а относно въпроса зададен от г-жа Василева, г-жа Жана Караиванова обясни, че има 2 варианта за освобождаване на държавна помощ. Първият вариант за предоставяне на държавна помощ е чрез Общ регламент за групово освобождаване. Г-жа Караиванова заяви, че мнението на Националния съвет за кино е, че този вариант има негативи по отношение на филмовата индустрия и съветът предпочита да се освобождава отново по схема. Огромна част от документацията за освобождаване по схема е налична в Национален филмов център.
В резултат на проведеното след дискусията гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага единодушно (с 5 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение на Закона за филмовата индустрия, № 702-01-49, внесен от Министерски съвет на 24.11.2017 г.
КРИСТИАН ВИГЕНИН
ПРЕДСЕДАТЕЛ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ