1. Изслушване на г-жа Лиляна Павлова, министър за Българското председателство на Съвета на ЕС 2018 във връзка с постигнатия напредък в подготовката за Председателството към 15 септември 2017 г.
2. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 15
На 27 септември 2017 г., сряда, от 16,00 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. То беше открито и председателствано от народния представител Ивелина Василева – заместник-председател на Комисията.
Списък на присъстващите членове на Комисията и на гостите се прилага към протокола.
* * *
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Имаме кворум и можем да започнем заседанието.
Предлагам следния:
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на г-жа Лиляна Павлова – министър на Българското председателство на Съвета на ЕС 2018 във връзка с постигнатия напредък в подготовката на Председателството към 15 септември 2017 г.
2. Разни.
Има ли съображения относно дневния ред? Няма.
Който е съгласен с дневния ред, моля да гласува. Пълно единодушие! Приема се. (Представя гостите.)
Давам думата на министър Лиляна Павлова по
ПЪРВА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
МИНИСТЪР ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Отчитаме значителен напредък в изпълнение на мерките, заложени в Плана за подготовка на Председателството. Само за два месеца са изпълнени 10 мерки. За сравнение – за предишните 7 месеца бяха изпълнени 17 мерки, а сега за два месеца успяхме да ги допълним с още 10. Така значително подобряваме темпа на подготовката, изпълнението и осигуряването на всички необходими компоненти както от страна на Министерството на българското председателство, така и от страна на останалите компетентни институции, включени в процеса.
Благодарна съм на колегите от моя екип и на екипите на министерствата, които осъзнават важността на ангажимента за 1 януари 2018 г. да бъдем напълно готови.
В отчетния период, който представям пред Вас, въпреки че имахме тематични представяния, бяха приети Национална програма за председателството като основа за обществени консултации, Проект на приоритети, допълнителен анализ на постигнатия напредък, беше приета Културната програма и беше утвърден в завършен вариант Календарът на всички събития на Българското председателство.
Паралелно с това беше разработен детайлен наръчник за всички членове на Министерския съвет, за заместник-министрите и екипите, ангажирани в този процес (относно техните ангажименти от гледна точка на спомагателните органи и от гледна точка на ангажимента министрите да председателстват отделните съвети).
Беше създаден координационен борд на ниво заместник-министри, ръководен от заместник-министър Моника Панайотова, за да координира в оперативен план всички национални позиции, които ще подготвяме за различните заседания. Трябва да имаме оперативен модел за оперативно вземане на решения, когато излизаме извън т. нар. „червени линии“. Установеният координационен механизъм е механизмът през Съвета по европейски въпроси (СЕВ). От години с г-жа Василева се полагат усилия този механизъм да работи добре, но той не ни е достатъчен. Всеки понеделник на СЕВ приемаме позиции по всички теми и червени линии, над които не трябва да минаваме.
В хода на преговорите освен като председателстващи, но и като изразяващи позиция, ние трябва да знаем кога, къде и как можем да правим компромиси. С цел да имаме позиция, която да защитава националния интерес, създадохме този механизъм , за да можем да вземаме решения ad hoc. Така разширихме степените на координация.
В Календара на събитията (спрямо приетия Календар на Министерския съвет) събитията набъбват. Увеличава се броят на събитията основно в Категория „D“ – съпътстващи или под егидата на Председателството. Това са допълнителни форми – конференции и кръгли маси. Подкрепяме тяхното довключване в календара. Вече са над 270 събитията в България и София, но вече имаме планирани събития и в други големи градове. Те са важни, защото ще допринесат за подготовката на позиции и теми, които да бъдат разгледани и – надявам се – успешно приети на предстоящите формални заседания на съветите на министрите.
В София ще имаме 12 неформални заседания на министрите на отделните съвети и 10 заседания на ниво министри в отделните области по очертаните приоритети.
Приключи голяма част от обученията на експертите, благодарение на които ще можем реално да работим по време на Председателството. Това са 1500 човека, от които почти 700 са председатели и зам.-председателите на постоянно действащите спомагателни органи към Съвета на ЕС, които ние ще председателстваме и като зам.-председатели ще ръководим. Отделно бяха обучени около 700 експерта, които да се занимават по време на Председателството с разработването на позиции, стратегии и документи (с подкрепата на Генералния секретариат на Съвета).
Има три работни групи, на които се наложи да излъчим ръководен състав, тъй като те са нови и има зададен нов подход. Това са групите за приятелство по отношение на хибридните заплахи, Европейската програма за промишлено развитие и финансовите услуги. За тези три работни групи ще определим нов ръководен състав. Създали сме организация и те да бъдат обучени.
Успех е, че постигнахме договореност с Естонското председателство: екипите от български експерти, които са постоянно пребиваващи в Брюксел, да участват още сега в триалозите между Съвета, Европейската комисия и Европейския парламент, наравно с Естония, защото голяма част от досиетата няма да бъдат приключени по време на Естонското председателство. Така нашите екипи ще участват във вписванията на заключенията и докладите, което ще осигури плавен преход към нашето Председателство.
След проведена от мен среща с изпълняващия длъжността министър на външните работи на Австрия, аз предложих реципрочния подход и той беше възприет. Така по време на Българското председателство ще работим на същия принцип с екипа на Австрийското председателство. Този напредък ще ни даде възможност да работим по добър начин.
За ангажиментите на Министерството, свързани с организационната подготовка на Председателството, сключихме Споразумение с представителството на Европейската комисия в София за сътрудничество и партньорство, включително с „Екип „Европа“, създаден към българското представителство на Европейската комисия, които да подпомагат нашата работа с доброволците към тях.
По организационните моменти можем да отбележим напредък в наемането на фирми, които да ни подпомагат логистично. Наета е фирмата, която ще осигурява трансферите на делегациите. Установен е редът, по който НСО ще осигурява охраната и трансферите на високопоставените делегации. Осигурени са 40 превозни средства под наем – лимузини плюс съпътстващи микробуси, с които да осигурим безопасното придвижване на високопоставените лица. Избрано е хотелското настаняване. Завършва процедурата по избор на фирмите, които ще осигуряват прехраната на делегациите.
Сключено е Споразумение с Генерална дирекция „Преводи“ на Европейската комисия. Ще разчитаме на техния професионализъм, тъй като те правят преводите и на заседанията на ротационните председателства. Тук има важен момент, свързан с българския език. Вчера беше празникът на европейските езици. Взехме решение българският език да е водещият език за Българското председателство – ще водим заседанията на български, а всички документи и проектодокументи задължително да бъдат превеждани на български.
Имаме и Споразумение със Софийския университет за модернизирането на нашия език с новата терминология. Генерална дирекция „Преводи“, в резултат на работата си с нас, ще предостави в официален превод и документация цялата терминология, нова и специфична, особено за новите теми и регламенти на български език. Тя ще бъде разпространена чрез Софийския университет, чрез специалностите по филология и чрез библиотеката. Така ще подпомогнем не само ползването на българския език, но и неговото обогатяване в посока на съвременните тенденции.
Можем да отчетем напредък в сключването на споразумения за партньорство, подкрепа и дарения на Българското председателство от работодатели, бизнес организации и местни производители – било с напитки, било с продукти, автомобили, компютри. От Министерския съвет ни беше даден мандат за сключване на тези споразумения. Сключихме споразумение с КРИБ. В следващите седмици предстои да бъдат сключени споразумения с наши бъдещи партньори, които ще бъдат наши дарители и ще осигурят за Председателството български храни и напитки – минерална вода, вино, безалкохолни напитки от небългарски фирми, но опериращи в България, От български производители на текстилни продукти ще получим като дарение облеклото за нашите доброволци. Така ще подкрепим българското.
Работим по системата за регистрация и акредитация на участниците, важна от гледна точка на съображенията за сигурност. Ще има специални нива на достъп. Баджовете ще бъдат със специални кодове и чипове, за да имаме електронен контрол на сигурността в сградата.
Екипът работи по финализирането на всички договори, свързани с брандиране, видеоклипове, медийно отразяване. Екипът на Дирекция „Комуникация“ с Пресцентъра на Председателството ще ръководи този процес. С решение на правителството БНТ е определена за официален разпространител на информация чрез дигитално директно излъчване на заседанията.
Избран е изпълнителят и до края на октомври ще бъде изработен официалният сайт на Българското председателство. Той трябва да е функционален към 1 декември, но ще се постараем да е функционален преди това, за да можем да го тестваме.
От Вас очакваме разработен сайт за парламентарното измерение, за да направим интерфейс. Екипите на Министерството и на Народното събрание трябва да вържем двата сайта в един общ с необходимата електронна връзка. На този сайт ще има допълнителни функционалности. Взели сме решение да излъчваме всички заседания онлайн, за да бъдем максимално интерактивни.
Напредват допълнителните работи по ремонта на НДК. Имаме уверението от министъра на културата, че ремонтът ще приключи своевременно. Официалното откриване е на 4 януари, а първото пленарно заседание на Председателството ще бъде на 5 януари в НДК. В резиденция „Бояна“ също се довършват СМР-дейностите, за да може и тя да поеме всички съпътстващи срещи като втора официална сграда на Българското председателство.
Министерството на културата работи за конкретизирането на културната програма – не само по откриването в София, но и откриването в Брюксел в зала „Бозар“ на 1 февруари, както и на съпътстващите културни събития през 2018 г., (Европейска година на културното наследство). Тя ще бъде открита тук, в София.
Започнахме серия от национални и регионални обществени обсъждания на приоритетите. На национално ниво са проведени няколко формата на обществени обсъждания. На 23 октомври предстои голям национален дебат, организиран с неправителствените организации, които се обединиха в общ форум. Със зам.-министър Панайотова сме направили два лъча, с които да покрием територията на цялата страна, да направим обиколка на големите областни градове през регионалното измерение на Председателството.
Освен проведената координация с областните управители, които получиха специфично финансиране, се планират над 100 малки регионални събития под егидата на областните управители. Ние започваме работа с Националното сдружение на общините. Нашето министерство чрез Националното сдружение на общините ще предостави 300 хил. лв. за подбор и контрол на проектите. Очакваме до края на годината те да направят този подбор.
Очакваме на 20 декември да можем да представим в Министерския съвет окончателния доклад по подготовката, окончателния вариант на Националната програма и приоритетите, напредъка, получен от Естонското председателство, и анализа върху досиетата, които предстои да направи Координационният борд. Това ще бъде финалният етап на подготвителните действия.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря на министър Павлова за представянето. Действително подготовката става все по-динамична и представеният от Вас напредък, според мен, е един ясен знак за пълната мобилизация и организация на всички структури, които са ангажирани с подготовката и провеждането на Председателството.
Колеги, имате възможност за изказвания и въпроси към министър Павлова и нейния екип.
Заповядайте, госпожо Грозданова.
ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Госпожо председател, уважаема госпожо Павлова, колеги! Благодаря за информацията, която получавам. Аз ще се спра по Проекта на национална програма, която в момента върви за разглеждане в комисиите на парламента. Повечето от комисиите, които имат събития по време на Парламентарното измерение, са разгледали тази Програма и сме решили до края на октомври тя да мине през всички заинтересовани комисии. Казвам го по този начин, защото няма задължително разпределение в комисиите. Такова е решението на Министерския съвет.
В края на октомври Комисията по европейските въпроси ще обобщи предложенията, които са дошли от комисиите и около 15 ноември смятаме да разгледаме предложенията, които са дадени от комисиите в пленарната зала, всъщност да направим предварителен дебат преди посещението на групата, водена от председателя на Европейския парламент Таяни. Това засега е времевият график. За нас е известно, че в тези предложения не можем да правим големи движения, защото Националната програма е съобразена с програмата на Триото, която е одобрена предварително, и не можем да засягаме досиета, които не са заложени в Програмата на Европейската комисия. Това е ясно.
Въпросът е, че в Европейския парламент предварително също се разглеждат програмите на председателствата и там практиката е да има съобразяване с мнението и препоръките на европейските депутати.
Моят въпрос е: кога тази Програма и нейният проект ще бъде представен пред основните комисии на Европейския парламент и основно пред Комисията по конституционни въпроси? Кой ще я представи пред Комисията по конституционни въпроси и смятате ли да се съобразите с някои от препоръките на европейските депутати? Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Да дадем думата на госпожа Павлова. Заповядайте.
МИНИСТЪР ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Да, както госпожа Грозданова представи, за което благодаря, предвидения график на обсъждания по отделните комисии, виждаме и желанието, и готовността на всеки ресорен министър лично да представи и да получи обратна връзка именно с ясното послание и воля да се вслушаме, всеки ресорен министър да се вслуша в коментарите на българското Народно събрание. След това всеки министър има ангажимент по график за всяко министерство кога ще прави тематично обществено обсъждане, съответно Консултативен съвет или консултативни групи във всеки сектор, за да получи обратна връзка. Всеки министър ще има ангажимента да обобщи Вашите коментари и от обществените обсъждания и да ни представи актуален вариант на приоритетите, съобразени с тези коментари, до месец декември, какъвто е ангажиментът, така че гласът на българския парламент ще бъде задължително чут.
А пък нашата готовност да се представим в дебата, който ще бъде в пленарна зала в средата на ноември, е факт. Така че изразяваме готовност при определена дата за този дебат в пленарна зала, да се обединим. Все пак темата за Председателството е надпартийна, тя е в името на националния интерес. Така че този дебат ще е полезен, вярвам, за всички.
Това, което мога да потвърдя, е: имаме окончателно потвърждение на датите на посещението на президента Таяни заедно с всички председатели на политически групи на Европейския парламент. Всички те ще бъдат в София на 20 – 21 ноември, когато се очаква. Дневният ред е потвърден в общите му параметри – среща с министър-председателя, с президента, с Министерския съвет и с ръководството на Народното събрание, с председателите на парламентарно представените политически партии и част от председателите на конкретните парламентарни комисии. Това ще е важен и също интересен дебат след пленарния дебат по приоритетите, защото това ще бъде и основната тема на дебата по време на това тяхно посещение в София.
По отношение на Европейския парламент. Да, както Вие казахте, практиката е всеки от министрите да бъде изслушан от съответната ресорна комисия и в Европейския парламент. Графикът на тези комисии вече започна да бъде актуализиран. Имаме част от датите, включително потвърдени и за министрите, кога ще бъдат изслушани, така че той също ще Ви бъде предоставен за информация, за да се знае кога в съответната ресорна комисия в Европейския парламент ще бъде изслушан българският ресорен министър.
Първото такова изслушване започва с Комитета на председателите на комисии, той ще се проведе на 13 декември. На него ще се явя на изслушване аз и ще представя приоритетите по всички направления, които имаме пред Европейския парламент, след което през месец януари министър-председателят също ще се яви на първото встъпително официално изслушване в Европейския парламент по представяне на приоритетите. Ако не се лъжа, датата е 17 януари, на която българският министър-председател ще се яви. А от там нататък паралелно министрите ще се явят по отделните парламентарни групи.
На 23 януари – AFCO, комисията, за която питате. На нея заместник-министър Панайотова съвместно с постоянното представителство с посланик Цанчев ще се явят на изслушването в тази Комисия.
Предоставили сме на Вашето внимание и официално ще получите въпросните наръчници, които изработихме, като в наръчника за членовете на Министерски съвет ясно е разписано кой министър на коя комисия ще се яви, по кои теми. Там сме се постарали да изясним кой на какво ниво и как ще се яви в конкретните комисии. Отново в духа на прозрачност, надявам се, е този процес. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Заповядайте.
ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Искам само да добавя, че около 15 и, когато има такъв дебат в пленарна зала, смятаме, че не можем да излезем с проект на решение, защото едно решение на Народното събрание е крайно задължаващо за включване на препоръките в Националната програма. Обясних, че това няма как да стане. Имаме намерение да излезем с една Декларация за разбирателство между политическите групи в парламента, като тепърва ще обсъждаме нейния текст и ще видим докъде можем да стигнем с разбирането. Да знаете, че поемаме един такъв бъдещ ангажимент и е хубаво да го направим преди началото на председателството през месец ноември, не мога да кажа точната дата, но може би ще го съчетаем с този дебат с Националната програма, за да може Събранието все пак да излезе с някакъв документ след този дебат. Благодаря Ви.
МИНИСТЪР ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Готови сме на 15-ти да се явим и на дебата. Благодаря много за волята и желанието за тази Декларация. Тя ще ни е важна в името на това, което всички политически партии все пак заявихме и при откриването на този парламент – за сътрудничество и подкрепа в името на председателството.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Има абсолютно разбиране и сред членовете на Комисията за важността на Председателството и характера на всички дейности, свързани с подготовката и провеждането му – характер на надпартийност и възможност за защита на национални позиции и, разбира се, достойно представяне.
Уважаеми колеги, имате ли други въпроси или коментари?
Заповядайте, господин Петров.
ПЕТЪР ПЕТРОВ: Госпожо министър, въпросът ми е свързан с Естонското председателство. Те са дали по дни тази седмица какви събития има. Те са между две и шест.
В тази връзка моят въпрос е: възможно ли е от Вашето министерство да се дава по преценка на съответните звена информация, която да достига до Комисията по европейските въпроси?
Госпожа Нели Кардашлиева, нашата организаторка на Техническия секретариат, е разработила много добра система, която веднага ще достига до всички народни представители. Такъв въпрос отправих и до председателя на Комисията на Европейския съюз. Сега ние сме добре осведомени какво става в представителството на Европейския съюз в България. Дали това е възможно да стартира, за да имаме една обобщена информация на седмична основа какво става и как вървят нещата? Така колегите от опозицията ще имат по малко възможности за критики за НДК, за покриви, за врати и стени.
Имам питане – дали ще бъдете готови в обозримо бъдеще с разбитата програма на нашето председателство по области? Питах на една от срещите в Малта – защо естонците са направили цялото председателство само в Талин, а до другите места само екскурзии? Отговорът беше: от съображения за сигурност. И сигурно е така.
При нас в България, за съжаление, сме оставили въздушните връзки на групата ТИМ от Варна. Те нищо не са направили и ние нямаме нормални въздушни връзки с големите градове. Това би попречило евентуално за провеждане на някои от мероприятията в други градове, освен в София. Ще имате ли разработен график, за да се успокоят областите, че те ще бъдат зачетени по съответния начин, а не само като посещения с туристически опознавателен характер. Това е важно за тези селища. Да не отидем и ние към такова централизиране, защото било по-сигурно. Сигурността е много важна в този момент, но да не бъде решаваща. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте, министър Павлова.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Първо, ние имаме програмата по дни и Вие имате достъп до нея. Тя беше изпратена и до Вас. Тя е качена на нашия сайт, на нашия „Фейсбук“, също и на профилите, които използваме. Така че тя е достъпна до Вас. В момента, ако влезете в нея можете да видите всеки един ден – имаме по шест, по седем паралелни събития в някои от дните. Информацията по дни я имате на разположение и сега. Актуализираме я регулярно, защото все още имаме нови срещи, допълнителни срещи, промени в срещите. Актуалният график ще се осъвременява текущо, когато това се налага. Календарът е утвърден и г-жа Кардашлиева може да Ви предоставя тази информация.
Второ, когато ни е готов нашият сайт, когато е готов и Вашият сайт, те ще имат взаимна връзка и всеки ден ние също ще публикуваме за съответния ден кои са събитията от национално, парламентарно измерение или съответно тези, които се провеждат в Брюксел. Така че Вие всеки ден, влизайки в сайта, ще виждате във всеки момент какво имаме във всяко от измеренията на председателството и ще може да сте напълно запознати.
Естония е малка държава. България е по-голяма, но в зимни условия без, както казахте, самолетни връзки с големите градове, по-трудно бихме си позволили риска да правим заседанията. Говоря за официални заседания, извън София. Затова взетото решение, че всички официални заседания на високо ниво извън едно ще бъдат проведени в София. А извън София имаме планирани заседания от по-ниските категории „В“ и „D“, които ще бъдат проведени извън София. Едно-единствено заседание от категория „А“, от най-високо ниво, това е Срещата на министрите на туризма по Черноморското сътрудничество, ще бъде във Варна. Но в останалите градове също имаме планирани поредица от заседания в Пловдив, в Бургас, в Русе, във Велико Търново и в още няколко града. Ще бъдат проведени по-скоро заседания на работно ниво и работни групи.
Отделно от това кметовете ще провеждат заседания. Тук не включвам културната програма. В рамките на културната програма ще има страшно много събития по цялата страна. Имаме очаквани четири визити, три от които на високо ниво, в България, към които включваме специално посещение за промотиране на България от всички посланици, постоянни представители на всички европейски държави в Брюксел и съответно заместник-посланиците от КПС, което е Комитета по сигурност и отбрана, на най-високо ниво.
Също – посещения и срещи по страната, както и наред с откриването на Председателството, на което очакваме президента Юнкер, президента Туск, председателя на Европейския парламент Таяни, вицепрезидентите на трите институции, включително всички комисари в София. Те ще бъдат съпътствани от голяма делегация от 60 международни медии, визирани в Брюксел. Всички големи международни медии и телевизии ще бъдат представени. За тях също предвиждаме такъв тип програма, с която да промотираме страната. Имаме богата наситена програма за представянето и ще имате ежедневен достъп до нея.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря на министър Павлова.
Колеги, други коментари? Изказвания? Няма.
Благодаря много, госпожо Павлова, за детайлното представяне на информацията за напредъка по подготовката за Председателството.
Желаем на Вас и екипа Ви успехи през оставащото време до старта! Успех и до нови срещи в парламента!
ПО ВТОРА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД – СЪОБЩЕНИЕ
Нашата комисия и Комисията по външната политика на 4 октомври т.г. ще проведат среща с Канадско-европейската парламентарна асоциация от 11,30 ч. в зала „Изток“ на НС. В състава на делегацията са включени петима членове на Канадския парламент, посланика на Канада, акредитиран за България, ръководителят на политическата служба в Посолството и двама служители на парламента. Материалите са Ви изпратени по електронната поща и са добавени в Календара на КЕВКЕФ.
Закривам заседанието.
(Закрито в 16,55 ч.)
Стенограф:
/Карамфил Матев/
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/Ивелина Василева/