Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
Точка единствена. Информация за напредъка по подготовката на предстоящата Пленарна среща на Конференцията на комисиите по европейските въпроси на парламентите на Европейския съюз (Пленарен КОСАК), 17-19 юни 2018 г.
ПРОТОКОЛ
№ 34
На 2 май 2018 г., сряда, от 11,45 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния:
ДНЕВЕН РЕД:
1. Информация за напредъка по подготовката на предстоящата Пленарна среща на Конференцията на комисиите по европейските въпроси на парламентите на Европейския съюз (Пленарен КОСАК), 17-19 юни 2018 г.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, и гостите, се прилагат към протокола.
Заседанието бе открито и ръководено от председателя на Комисията господин Кристиан Вигенин.
* * *
ПРЕДС. КРИСТИАН ВИГЕНИН: Добър ден на всички!
Имаме необходимия кворум и можем да започнем нашето заседание, което се надявам да бъде кратко и съдържателно.
Благодаря за разбирането, че днес след обяд няма да проведем редовно заседание, но от гледна точка на по-добрата подготовка за това, което решихме предишния път – следващата седмица на 9 май ще имаме хубаво заседание, даже обмислям как да отбележим и 9-ти май, все пак е ден на Европа.
За днешното заседание да приемем дневен ред по процедура. Предлагам единствена точка:
1. За напредъка по подготовката на предстоящата Пленарна среща на Конференцията на комисиите по европейските въпроси на парламентите на Европейския съюз (Пленарен КОСАК), 17–19 юни 2018 г.
Други предложения по дневния ред на това извънредно заседание има ли? Не виждам.
Моля, който е съгласен заседанието да се проведе с тази точка – да гласува.
За – 7, против и въздържали се – няма.
Преминаваме към точката
ЗА НАПРЕДЪКА ПО ПОДГОТОВКАТА НА ПРЕДСТОЯЩАТА ПЛЕНАРНА СРЕЩА НА КОНФЕРЕНЦИЯТА НА КОМИСИИТЕ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ НА ПАРЛАМЕНТИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ (ПЛЕНАРЕН КОСАК), 17–19 ЮНИ 2018 г.
Исках днес да обсъдим напредъка по подготовката на това събитие, защото днес трябва да бъдат изпратени вече официално поканите с Програмата, с някои други уточнения. Подготвят се съответно и материалите. Преди да дам думата на колегите от Секретариата по подготовката и провеждането на Парламентарното измерение на българското председателство, да спомена, че ние пращаме поканите със срокове за резервация, но по принцип да напомня, че още през месец януари ние сме одобрили принципно Програмата с темите за пленарния КОСАК. Датите са известни още от миналата година на нашите колеги. Макар формалната покана да тръгва сега, на практика, те много добре знаят какво предстои.
Бих искал накратко да Ви информирам на участниците като говорители по отделните панели. След това ще минем и към някои по-конкретни въпроси.
Темите са уточнени, както казах, още през месец януари. Искам да обърна внимание на това, което не сме коментирали, но това е работа на всяка една от нашите политически групи. Това са срещите на политическите групи, които се провеждат по време на пленарните заседания на КОСАК. Те са предвидени за понеделник – рано сутринта, преди откриването на официалната част – от 8.00 до 9.00 ч. Детайлите ще бъдат допълнително уточнени – кои зали, как ще бъде, но обикновено поне три от групите имат заседания, тъй като имат достатъчно представители. Това са на Европейската народна партия, Партията на европейските социалисти и Либералите и демократите за Европа. Споменавам го отсега, тъй като обикновено тези срещи се председателстват, или ръководят и координират, от съответните представители на тези партии в съответната комисия от страната председателстваща. В случая, вероятно това ще бъдем госпожа Василева, аз и госпожа Мехмедова.
След това – откриване на срещата. Минавайки по Програмата искам да обърна внимание, че част от говорителите, които първоначално поканихме, в течение на подготовката се оказа, че не могат да участват. Съответно поканихме други и вече за повечето от нещата имаме потвърждение.
За откриването на срещата получихме потвърждение, че българският президент ще участва и ще се обърне към участниците в срещата – така както беше в Естония, ако си спомняте – естонската президентка се обърна към делегациите. Мисля, че ще бъде положителен сигнал към гостите, ако видят, че всички институции, поне по тези въпроси, могат да бъдат заедно.
Тъй като потвърждението дойде в понеделник, нямах време да съгласувам детайлите и с госпожа Караянчева и съответно чисто протоколно. Вариантите тук са най-много два. Ако следваме протокола би трябвало тя да се обърне към гостите след президента. Другият вариант е президентът да открие с приветствие нашето заседание, а госпожа Караянчева във втория ден накрая да закрие с официално приветствие както нашата среща, така и изобщо парламентарното измерение. На нашата среща през януари тя го откри и сега съответно да го закрие, но това са детайли, които според мен трябва да уточним протоколно, донякъде и политически, в следващите дни. Въпросът е, разбира се, че и двамата имат готовност да се обърнат към нашата среща.
Заместник-председателят на Европейския парламент Макгинес, потвърди своето участие и приветствие. Няколко встъпителни думи ще кажа и аз към самата среща.
Сесия Първа – очакваме потвърждение от господин Бойко Борисов, по време на нашата най-голяма парламентарна среща, да се обърне на финала на председателството и да сподели своите виждания за напредъка и постиженията на българското председателство. Тук също вариантите са различни. Според мен най-реалистичният и може би не най-добър, но с цел гарантиране на присъствието на премиера, би било той да участва заедно с министъра за Българското председателство Лиляна Павлова, да се обърне към гостите на Конференцията, да направи съответните политически изявления и след това госпожа Лиляна Павлова да остане, за да изслуша дискусията и съответно да отговори на въпроси в края на панела. Мисля, че в тази посока можем да проведем разговор, за да убедим премиера да се включи в нашата среща, тъй като може да ме изненада положително, но не вярвам да остане час и половина, за да слуша парламентаристите и да им отговоря. Може пък да не съм прав. Може да иска да се включи и по този начин.
Втората ни среща, е интеграция и свързаност на Западните Балкани. Нещата тук изглеждат така: по принцип сме поканили госпожа Екатерина Захариева за тази сесия. Тя има желание да дойде, но има вероятност в този ден да се налага да замества Федерика Могерини за някакво събитие. Ако тя няма възможност да дойде, има възможност да изпрати заместник-министър Кралева, която се занимава с тази тематика. Надявам се все пак, министърът да може да включи, но в края на краищата за нас е важно и госпожа Кралева да е тук. Тя идва от името на министъра, и на правителството и сме готови да я включим и нея.
Вторият говорител, който сме поканили е Мария Габриел – комисар по цифровата икономика и цифровото общество, с желание тя да се включи по темата свързаност и по-конкретно цифрова и дигитална свързаност на региона и други елементи. Тъй като все пак е български комисар продължаваме да търсим варианти за нейното участие. Надявам се, да може да се включи тук, ако не, ще търсим други варианти някъде в Програмата, защото доколкото разбирам, не е сигурно дали ще може да се включи. Тук разчитам и на госпожа Василева и на госпожа Павлова, ако може все пак да си размести някои ангажименти, за да може българският комисар да включи на ниво, като ключов говорител по тази тема. Комисар Хан заяви, че не може да се включи в тази дискусия.
Очакваме също потвърждение от Генерална дирекция „Разширяване“. Готов съм да изпратя отново писмо до комисаря, тъй като смятам, че е логично, ако комисарят не може – да се включи генералният директор. Ако генералният директор реши, че и той не може да се включи, смятам, че това би било най-малкото неуважение към страната ни и към темата. Не може да говориш колко ти е важно разширяването и накрая от Комисията и специално от сектора „Разширяване“ да изпратят човек, който е на по-ниско ниво. Не че ще го върнем, разбира се, но присъствието също има своето значение. По тази тема, още днес, ще се свържа с госпожа Павлова, за да видим какво можем да направим, за да гарантираме по-сериозно присъствие.
Имаме потвърждение вече от министъра на външните работи на Република Македония – Никола Димитров, и съответно чакаме – не знам потвърдили или още не е? Искахме от евродепутатите да включим един от докладчиците за страните на Западните Балкани. Поканихме първо докладчика за Сърбия, но се оказа, че не може да се включи, а след това докладчикът Кристиян Дан Преда – от Румъния, но и той не може да се включи. Затова стигнахме до докладчика за Албания – Кнут Флекенщайн, от Германия и чакаме неговото потвърждение.
При всички случаи ще гарантираме достатъчно добро ниво на участие на член на Европейския парламент по тази тема. Това е тема, по която Европейския парламент има много сериозна роля и трябва да бъде гарантирано доброто участие.
За „Европейския стълб на социалните права“. Поканили сме за говорител Мария Жоао Родригес – член на Комисията по заетост и социални въпроси. Това, което не е отбелязано тук е, че тя е докладчикът на Европейския парламент точно по тази тема. Моля, това да се добави. Затова сме я поканили.
Жахиер Лука – председател на Европейския икономически и социален комитет смятам, че е достатъчно високо ниво на участие в този панел. Смятам, че е важно. Очаква потвърждение, но мисля, че той вече потвърди. Даже си размести програмата, доколкото знам, вътрешни срещи, за да може да дойде.
Чакаме, трябва да напомним тази седмица на господин Визентини да каже дали ще може да участва или не.
От националните парламенти: председателят на Комисията по европейски въпроси на Националния съвет на Словашката република – това е Горната камара. Поканихме го и той потвърди своето участие. По препоръка на колегите, които са го слушали по тази тема в предишни формати, е направена тази покана.Тук също имаме много добро ниво на участие за присъствие по тази тема.
Минаваме към следващата, когато във вторник са две от сесиите. Едната е по Кохезионната политика – силна ефективна политика на сближаване след 2020 г. От екипа на господин Томислав Дончев вече потвърдиха. Правителството ще бъде представено на ниво.
Изабел Томас още не е потвърдила. Освен, че е член на тази комисия тя е и съдокладчик по многогодишната финансова рамка на Европейския парламент. По тази причина сме я поканили и тази седмица трябва на каже, ако тя не може като съдокладчик ще търсим другия съдокладчик. Мисля, че е поляк. Ще гарантираме и тук достатъчно добро ниво. Следващите покани ще съгласуваме максимално в оперативен порядък, защото не остана много време.
Михаел Шнайдер, сега трябва да уточним, че той е представител на Комитета на регионите и освен, че е председател на тази работна група за субсидиарността, предлагам това да го махнете, а да сложите, че той е докладчикът на Комитета по регионите по бъдещето на Кохезионната политика. Трябва да се види как точно се нарича доклада на Комитета на регионите. Като такъв сме го поканили. Смятам, че това е също добро ниво на участие и самият факт, че включваме Комитета на регионите, Европейския икономически и социален комитет, според мен е положително за нашите срещи. Аз не си спомням в КОСАК така активно да са включени и други институции.
Петата сесия – Междупарламентарното сътрудничество, субсидиарност, пропорционалност – темата, по която и с госпожа Василева и КОСАК работим. Тиберманс потвърди своето участие по тази тема.
Дорота Чубнер още не е потвърдила, но, доколкото знам, това е формалност. Тя по принцип беше казала „да“. Ако може свържете още веднъж днес с кабинета й, макар и устно да потвърди, за да може вече в Програмата, която изпращаме, да има по-малко такава очаквания за потвърждение.
Включили сме председател на провинциален парламент, защото говорим за сътрудничество между парламентите и обикновено пропускаме регионалното равнище. Тъй като стана въпрос за това и в рамките на работната група по пропорционалността, дискусията, която имахме след това, очакваме потвърждение кой ще бъде. По принцип имаме уговорката, че един от председателите на провинциални парламенти на Австрия ще участва в тази дискусия.
Другият говорител от националните парламенти – Апъл Доро от Холандия. Това е един от парламентите, които най-активно се включваха в последната година, а може би и преди това по тази тема, и затова сме му дали възможност. Те настояваха за отделни сесии и така нататък, но сме го включили да каже каквото има да каже – няколко минути повече отколкото предполага самото участие в дискусията, за да бъдат доволни.
Мисля, че сме търсили баланси между институции, равнища, политически партии. Смятам, че имаме балансиран и силен проект за говорители.
Преди да дам думата на господин Ламбев да допълни с някои технически въпроси, бих искал да споделя с Вас следното виждане: по отношение на модераторите на панелите и съответно председателите, ако можем така да го наречем водещите на панелите. Каква е разликата? Модераторът ще се включи с кратко встъпление и ще дава думата на ключовите говорители, а председателят на панела, видяхте и в предишни участия, там трябва малко по-динамично да се дава думата за минута и половина – две, да се дава и взима думата. Водещите или председателстващите панела да бъдем ние, а модераторите да бъдат външни хора, експерти по съответната тематика.
Предложението е следното: по първия панел, който е панелът за постиженията на българското председателство, там модераторът ще има по-малка роля, разбира се, но все пак си има своята роля. Предлагаме да бъде Кирил Вълчев – журналист от Дарик радио, водещ на предаването „Седмицата“. Човекът, който ще председателства панела да бъде госпожа Ивелина Василева – заместник-председател на Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
Следващият панел, който е за Западните Балкани, предлагам модератор да бъде Бисерка Бенишева, бивш посланик, в момента експерт към Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. Работила е от самото начало по тази проблематика, още от 90-те години. Председател на панела, или водещ – ще уточним точно кой термин да използваме, да бъде госпожа Имрен Мехмедова – заместник-председател на Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
По темата „Европейски стълб на социалните права“ модератор да бъде професор доктор Катя Владимирова. Тя е доктор по икономика в УНСС по тази тематика. С европейските въпроси и конкретно социалната политика се занимава от доста години. По тази тема водещ на панела да бъде госпожа Полина Цанкова – член на Комисията от партия „Воля“. Гледаме да разпределим отговорностите.
По Кохезионната политика модератор на панела да бъде Гергана Паси – основател и президент на ПанЕвропа България, а водещ на панела да бъде заместник-председателят на Комисията Петър Петров.
Последната тема, която да е „Парламентарното сътрудничество като субсидиарност и т.н.“ предлагам аз да съм председател на панела, тъй като участвам и в работната група. По тази тема модераторът да бъде професор доктор Ингрид Шикова – катедрата по „Европеистика“ на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Така ще имаме професори от двата университета – УНСС и СУ „ Св. Климент Охридски“.
Катя Владимирова води лекции в НБУ, но това ще го уточним допълнително.
Това са предложенията и ако има някакви коментари, предложения, несъгласия, по това, което казах до сега, моля да споделите. После да дадем думата на господин Ламбев, кратичко, за някакви технически допълнения, ако има.
Колеги, някакви съображения по това, което към момента споделих по отношение, особено, на председателите и модераторите на панелите. Особено тези, които извинете ме, че не съгласувах предварително – госпожа Имрен Мехмедова и господин Петър Петров, но не възразявате, надявам се, тъй като е нормално заместник-председателите и председателят да се включат плюс един представител на партия „Воля“.
Не виждам възражения. Благодаря Ви за това.
Господин Ламбев, като казах технически – нямам предвид вечери и др., това продължаваме да го уточняваме, само да кажа, че както сме се разбрали втората вечеря е от името на госпожа Караянчева, първата я давам аз като председател на Комисията и по тези протоколни и технически теми допълнително ще се доуточняваме, защото и сега тече съгласуване специално, особено за мястото на първата вечеря, но и това ще го решим.
Заповядайте, господин Ламбев.
МЛАДЕН ЛАМБЕВ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Благодаря за поканата.
С всички колеги, които са тук, работим през цялото време, още от председателския КОСАК до момента, във връзка с експертната подготовка и с колегите от секретариата на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, за да подпомогнем максимално Вашата работа.
Това, което бих искал да отбележа е, че съществен елемент на пленарния КОСАК, както всички знаете, са приемането на заключенията и приносите по тях. Те имат подчертано политически характер и по тях предстои, след като одобрите и изпратите първият проект до всички национални парламенти, да има после техни коментари, поправки, предложения, докато най-накрая бъде постигнат компромисният текст на тези документи.
Разбира се, с колегите по всякакъв начин ще се стремим те да се появяват максимално бързо на всеки един от трите езика –български, английски, и френски, своевременно да бъдат отразявани поправките. Секретариатът на КОСАК, в който е и нашият представител – Лидия Симова, също има важна роля в това взаимодействие, тъй като те подготвят полугодишния доклад на КОСАК. Той обобщава мненията по въпросите, които бяха формулирани по основните тези и малко или много показва нагласите има ли тематични групи мнозинства вътре в рамките на тези теми, които могат да постигнат консенсус вече при формулирането на конкретните текстове.
Мисля, че в хода на парламентарното измерение за всякакви технически детайли и колегите от Министерството, и колегите от другите звена на парламента, се учеха максимално в движение. Надяваме се на най-голямото събитие, каквито други грешки и неточности е имало те да бъдат отстранени. По всяко време сме на Ваше разположение. Благодаря.
ПРЕДС. КРИСТИАН ВИГЕНИН: Колеги, има ли някакви въпроси към господин Ламбев и екипа?
Заповядайте, госпожо Василева.
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Имам конкретен въпрос с цел избягване на всякакви грешки може ли да посочите един човек, който да бъде контактна персона за народните представители, по всички въпроси свързани с това събитие?
МЛАДЕН ЛАМБЕВ: Да, разбира се, освен с мен, основният човек, с който може да се свързвате по всяко време е колежката Кристина Игнатова. И с двамата, както и с останалите колеги. Един от научените важни уроци по време на Председателството беше, че държейки всички в копие по темата винаги се оказва от полза, тъй като всичко се случва. И останалите във всеки момент биват информирани за възникнал въпрос. Сутринта и в сайта посочих нашите координати. Разбира се, Анелия може да Ви даде и всякакъв вид мобилни телефони, лични имейли, и други начини за връзка. Така или иначе, наближавайки събитието, е ясно, че почти денонощно сме на линия.
ПРЕДС. КРИСТИАН ВИГЕНИН: Само да уточня, че когато се подготвят материалите, ще съгласуваме с колегите тези текстове, тъй като преди да търсим съгласието на всички останали, трябва да намерим съгласие при нас, въпреки, че сигурно няма да е чак толкова трудно. Ние да си имаме нашите позиции, да видим къде, доколко можем да правим компромиси ние самите по някои теми, които могат да ес окажат по-чувствителни, за да е по-лесна възможността да преговаряме, когато дойде момента.
Да обърна внимание, че наистина е хубаво внимателно да се прегледат резултатите от въпросника, който беше изпратен, защото го приготвяхме с тази цел тогава, да ни улеснят малко с подготовката на приноса и виждам, че част от парламентите са отговаряли. Някои въпроси бяха малко трудни за отговор, но все пак те дават и някаква ориентация.
След това, много държа, особено от Секретариата, внимателно да сте проучили отговорите на въпросите, защото, когато дойде моментът за преговори, ние можем да ползваме тези отговори като изразена вече парламентарна позиция и да стъпим на нея, ако някой каже: защо това е така, трябва да е иначе, да кажем ето Вашият парламент официално ни е изпратил отговор по това, което изглежда еди-как си. Трябва много добре да сме запомнили кой какво е отговарял.
Някакви други въпроси и предложения?
Оттук нататък напредъка ще си го коментираме в заседанията на комисиите. Ако възникнат проблеми и въпроси може като отделна точка, ако не в точка „Разни“, предварително ще се уточняваме, за да може някой от Вас да е там, и да ни информира, ако има нещо допълнително.
Колеги, да Ви благодаря за участието и на гостите и на нас.
Закривам заседанието.
(Закрито в 12,15. ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Кристиан Вигенин
Стенограф:
Катя Данчева