Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
1. Представяне на приоритетите на Хърватското председателство на Съвета на Европейския съюз от Н.Пр. г-жа Ясна Огняновац, извънреден и пълномощен посланик на Република Хърватия в България.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Валутния закон, № 902-01-64, внесен от Министерския съвет на 02.12.2019 г.
3. Представяне, обсъждане и гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 902-01-63, внесен от Министерски съвет на 29.11.2019 г.
4. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 75
На 15 януари 2020 г. се проведе редовно заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне на приоритетите на Хърватското председателство на Съвета на Европейския съюз от Н.Пр. госпожа Ясна Огняновац, извънреден и пълномощен посланик на Република Хърватия в България.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Валутния закон, № 902-01-64, внесен от Министерски съвет на 2 декември 2019 г.
3. Представяне, обсъждане и гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 902-01-63, внесен от Министерски съвет на 29 ноември 2019 г.
4. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 15,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Драгомир Стойнев.
* * *
ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум. Откривам днешното заседание на КЕВКЕФ.
Колеги, предлагам да гласуваме дневния ред от четири точки:
1. Представяне на приоритетите на Хърватското председателство на Съвета на Европейския съюз от Н.Пр. госпожа Ясна Огняновац, извънреден и пълномощен посланик на Република Хърватия в България.
Добре дошла, госпожо Огняновац.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Валутния закон, № 902-01-64, внесен от Министерския съвет на 2 декември 2019 г.
3. Представяне, обсъждане и гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 902-01-63, внесен от Министерския съвет на 29 ноември 2019 г.
4. Разни.
Който е съгласен с така прочетения дневен ред, моля да гласува.
За – 9, против – няма, въздържали се – няма.
По точка първа имам огромното удоволствие да приветствам Н.Пр. госпожа Огняновац – извънреден и пълномощен посланик на Република Хърватия в България.
Добре дошли в българския парламент. За нас наистина е огромна чест, че можем тук именно от Вас да чуем за приоритетите на Хърватското председателство. Има огромен интерес. Пожелавам Ви отсега много успешно председателство и да постигнете приоритетите, които сега ще ни представите.
Ваше Превъзходителство, имате думата.
Заповядайте.
Н.ПР. ЯСНА ОГНЯНОВАЦ: Уважаеми господин Председател, благодаря. Благодаря и на всички присъстващи. За нас също е чест и благодарим за поканата.
За първи път Хърватия ще встъпи в председателство на Съвета на Европейския съюз. Преди да започна със своята презентация – кратко видео. (Представя се видео презентация.)
„Силна Европа в свят на предизвикателства“.
Благодаря Ви за вниманието.
С това видео искахме да покажем не само красотата на Хърватия, но също така нагласите, емоциите по отношение присъединяването към ЕС.
Както вече споменах това ще е първото председателство на Хърватия на Съвета на Европейския съюз. Това всъщност са времена на големи предизвикателства, на големи промени за ЕС и за страните-членки. Вярваме, че можем да се справим с тези предизвикателства единствено, когато действаме съвместно като една силна и обединена Европа.
Неслучайно сме избрали и надслова на нашето председателство, а именно: „Силна Европа в свят на предизвикателства“. Вярваме, че то отразява визията на ЕС, който работи в полза на всички свои граждани и страни членки.
В нашата програма има четири обособени приоритетни области.
Първата е: „Европа, която развива“; „Европа, която свързва“; „Европа, която защитава“ и „Европа, която оказва влияние“.
По първия приоритет, а именно: „Европа, която развива“, която се развива, ние призоваваме за балансирано устойчиво и включващо приобщаващо развитие на ЕС, при което се отчитат нуждите на всички страни-членки, регионите и гражданите им. Ние сме застъпници на едно продължаващо сближаване при балансирано регионални развитие, което се подкрепя от Кохезионната политика.
По този стълб нашата цел е да се подходи по въпроса за задълбочаване на дейностите по единния пазар, укрепване на конкурентоспособността. Също така насърчаване на инвестиции, които са с по-голяма добавена стойност – цифровизация и предприемачество. Ние сме застъпници на развитието и подобряването на квалификациите на уменията чрез обучение през целия живот, което би направило ЕС още по конкурентоспособен. Защитаваме идеята за Европейския стълб на социалните права и подчертаваме колко е важно да се осигуряват по-добри условия за живот, перспективи за всички граждани на ЕС.
Призоваваме за все по-голямо овластяване на жените в обществото, както и на пазара на труда, и необходимостта от създаване на възможности за работа на младежите, особено в селските райони. Обръщаме внимание на всеки по-големия въпрос, свързан с демографските предизвикателства и призоваваме за откриване на една широка дискусия по различните възгледи и най-добри практики в страните-членки за това как да се подходи към това предизвикателство.
Ние сме силно решени да се инициира хоризонтална дискусия и да се върви напред във връзка с основните инициатива, съгласно Европейската „зелена сделка“, които бяха представени на 11 декември. Силно вярваме, че една Европа, която е ориентирана в голяма степен към бъдещето, следва да бъде лидер и да е на първа линия при предоставянето на дейности във връзка с промените в климата. По този стълб Хърватия вярва, че е много важно да се защитава идеята за укрепването на Икономическия и паричния съюз и международната роля на еврото.
Тъй като нашият напредък и благоденствие зависят от това да имаме една добре взаимосвързана икономика и да се използва максимално потенциала на инфраструктурата и на човешките ресурси, по нашия втори приоритет, а именно: „Европа, който свързва“, ние ще насърчаваме инициативи, които са насочени към транспорта, енергетиката, цифровата свързаност за една по-добра кохезия сред страните-членки.
Ние също така ще подчертаем необходимостта да се обръща все повече внимание върху потенциала на новите технологии, например, изкуствения интелект, като в рамките на нашето председателство планираме да се стартира дискусия с Европейската комисия във връзка с предложение по тази тема.
Ще насърчаваме политики, които сближават гражданите на ЕС, особено по линия на спортни, културни и образователни дейности. Нашето внимание ще бъде насочено към насърчаването и опазването на културното наследство. Културното разнообразие допринася за социалното и икономическото развитие на Европа и е обособено като основна тема в рамките на Европейската столица на културата за 2020 г. – град Риека.
Голям приоритет в третата област от нашите приоритети – „Европа, която защитава“, ще работим по новите стратегически указания на ЕС в областта на свободата, сигурността и правосъдието.
Ние ще насочим вниманието към сигурността и безопасността на нашите граждани както във вътрешен, така и във външен план. Ще работим за един цялостен подход спрямо миграцията веднага щом се представи новият Пакт във връзка с миграцията и предоставянето на убежище от страна на Комисията.
Председателството на Хърватия също ще работи за укрепване на устойчивостта срещу хибридни и кибер заплахи. Ще продължаваме да поддържаме Върховенството на закона, като основна ценност на ЕС и ще призоваваме за един цялостен и ефективен подход към превенцията, защитата и насърчаването на Върховенството на закона в ЕС, като в същото време укрепваме диалога и единството на страните-членки.
По четвъртия приоритет – „Влиятелна Европа“, ще работим за лидерската роля и позиция на ЕС и във връзка с необходимостта да се насърчава видимостта на ЕС, позицията му на вдъхващ доверие както в световен план, така и спрямо съседите.
Надеждността на ЕС в арената на международните отношения се отразява също и под формата на отговорен подход по отношение собствените съседи на ЕС, от изток и от юг, включително Югоизточна Европа или така наречените Западни Балкани. Ще продължим да поддържаме процес на разширяване на ЕС, който е състоятелен и е основан на заслуги и на постижения. Ще бъдем домакин на Срещата на върха между ЕС и Западните Балкани в Загреб през месец май 2020 г. в качеството ни на един справедлив, честен и амбициозен посредник за подкрепата за всички страни от Западните Балкани по пътя им към присъединяване към ЕС въз основа на техните постижения по изпълнението на съответните критерии и изисквания за членство.
Ние възнамеряваме да работим за сближаване и за активно включване на партньорите от Източна Европа към ЕС. Очакваме конкретни мерки по този пункт, които да бъдат договорени на срещата на върха с източните партньори в рамките на нашето председателство, която е планирана за месец юни в Брюксел.
Хърватското председателство ще насърчава европейските ценности и интереси, укрепването на мира и сигурността, укрепването на многостранното начало. Ние ще отстояваме защитата и укрепването на система за търговия, която е многостранна и е базирана на принципи, които предоставят равни условия. Допълнително по отношение на развиването на капацитета и инструментите за действия във външен план в областта на подкрепата за развитие и хуманитарната помощ, ще бъде друг важен момент на нашата дейност, както и по-нататъшното укрепване на системата на ЕС за сигурност и за сътрудничество в отбраната. Всъщност тези неща ще останат важни елементи на нашите усилия в международен външен аспект.
Освен четирите приоритета, които посочих и които касаят конкретно председателството на Хърватия, имаме и други четири приоритетни области, които са, така да се каже, унаследени, които са ни предадени от държавата, която преди това председателстваше Съвета на ЕС.
Първият такъв генерален приоритет е Многогодишната финансова рамка, а именно бюджетът на ЕС, който всъщност е основата, за да постигнем нашите общи цели. В сътрудничество с председателя на ЕС ще работим за постигане и за улесняване на едно цялостна и балансирана договореност по Многогодишната финансова рамка. Европейския съюз има нужда от една Многогодишна финансова рамка, която е амбициозна, балансирана и устойчива, за да може да посреща състоятелно външните и вътрешните предизвикателства.
Също така следва да инвестираме и усилия за навременното стартиране на следващия финансов цикъл и да се заделят европейски средства за нашите граждани, фирми, региони, като всичко това е съобразено със стратегически приоритети.
Вторият генерален приоритет е разширяването на ЕС, което е гаранция за напредък за прогрес и стабилност в региона на Югоизточна Европа. В своето председателство Хърватия ще работи за продължаването на един процес, на една политика на разширяване, която е състоятелна и ефективна, като инвестиция в стабилност и в сигурност, за насърчаване на икономическото развитие и свързаността на Европейския континент.
Регионалното сътрудничество и развитието на добросъседските отношения са изключително важни. В този смисъл един състоятелен и ефективен процес и политика на разширяване остава да бъде базиран, запазва своята основа, която представлява препотвърдената европейска перспектива, изгледи за кандидатите и потенциалните кандидати въз основа на изпълнени критерии, съгласно принципа за самостоятелните заслуги. За нас предстоящата среща на върха между ЕС и Западните Балкани през месец май тази година е една уникална възможност да се зададе политически, стратегическа, пътна карта за едно десетилетие напред.
Третият генерален приоритет е Конференцията за бъдещето на Европа. ЕС миналия месец ни възложи да стартираме работа по определянето на позицията на Съвета във връзка с Конференцията за бъдещето на Европа. Между другото нашият комисар Шуица всъщност отговаря за тази дейност. Ние сме твърдо ангажирани да поемем както трябва тази важна роля и да определим позицията на Съвета по отношение на съдържанието, обхвата, състава и функционирането на конференцията и съответно да ангажираме в тези дейности и останалите институции на ЕС.
В подготовката на Председателството сме водени от желанието да направим ЕС да е по-близко до гражданите и съответно нашите граждани – техните очаквания, техните тревоги, ще бъдат приемани много присърце от нас. Конференцията дава възможност да се даде отговор на тези очаквания и да се дискутира по един приобщаващ начин бъдещето и вида, в който искаме да бъде ЕС в бъдеще.
Четвъртият генерален приоритет е Брекзит и ние очакваме едно организирано оттегляне на Великобритания до края на януари и след това оттегляне Хърватия ще предприеме всички необходими стъпки в рамките на Съвета, за да се извършват съответно надлежните преговори за бъдещите отношения с Обединеното Кралство.
Сега ще Ви дам малко организационна информация относно предстоящите събития във връзка с Председателството. Планираме 165 събития, като 28 събития ще има на високо ниво, както и две срещи на върха. Нещо, което предполагам много силно Ви интересува, са четирите събития във връзка с Парламентарното измерение. Има специален нарочен уебсайт, който показва тези събития.
Официалният уебсайт на Председателството на Хърватия вече заработи. Беше пуснат на 19 декември м.г. и там е налична цялата информация относно програмата, приоритетите, календарът на събитията, контакти и всичко останало. Ще бъдем активни в социалните мрежи –Twitter, Flickr и така нататък.
Няколко думи относно местата, където ще се провеждат събитията. По принцип всички събития са планирани да се провеждат в Загреб в прекрасната сграда на Националната библиотека – половината от нея е обособена и подготвена именно за тази цел. 11 от събитията ще бъдат и в други градове, като Ровин, Добровник, Опатия, Риека, Сплит, Шибеник. Основен организатор на Председателството и на събитията по него ще бъде Министерство на външните работи и европейските въпроси, като съответно чрез Вашето посолство ще можете да получавате информация, защото редовно ще бъде свеждана информация до тях.
Бих желала да изразя благодарност на колегите от Финландия за отличната им работа и сътрудничеството до момента, като Хърватия е решена да надгражда върху тези прекрасни постижения.
Също така да благодарим на колегите от Румъния, с които много добре работим и в рамките на Тройката, на нашето Трио, постигнахме много добри резултати.
С нетърпение очакваме да работим ползотворно с всички от Вас по линия на сътрудничеството през идните месеци, не само в полза на нашето Председателство, но също така и за благото на Европейския проект като цяло, предвид времената, изпълнени с предизвикателства, които ни очакват. Убедени сме, че след шест месеца ще можем с гордост и задоволство да предадем щафетата на нашите скъпи германски колеги.
ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря Ви Ваше Превъзходителство.
Позволете ми от името на КЕВКЕФ да изразим нашата удовлетвореност от презентацията и да Ви поздравим за приоритетите, които сте избрали, защото те наистина отговарят на съвременните европейски предизвикателства. Поздравявам Ви още един път. Желаем Ви успех.
Радваме се, също така, че един от приоритетите намира място – ролята на Западните Балкани, и че Хърватия продължава едно усилие, на което ние на Българското председателство дадохме начало, защото считаме, че това е изключително важно за развитието и най-вече за мира в региона. Виждам колко инициативи ще имате и наистина Ви поздравявам за това.
Един кратък въпрос, защото, както казах, при Вас са толкова много предизвикателствата: в края на месец януари е Брекзит, в същото време Вие, и всички ние, продължаваме да се борим за разширяването на ЕС, но разбира се, това не може да случи – да имаме успех, без да имаме и нужната политика – говоря за кохезионната политика, която е изключително важна за държавите от Източна Европа. Считате ли, че Хърватското председателство ще запази важността на тази кохезионна политика и няма да позволи това финансиране да бъде заменено с други приоритети и политики, тъй като виждаме, че има гласове в тази посока? (Н.Пр. госпожа Ясна Огняновац не ползва преводач при отговора на зададения й въпрос.)
ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря Ви, Ваше Превъзходителство, за отговорите на моите въпроси. Наистина е важно, както разширяването, така и кохезионната политика и да работим заедно в тази посока.
Благодаря Ви, Ваше Превъзходителство още веднъж за присъствието Ви тук и мога да заявя от името на членовете на КЕВКЕФ, че тук са само приятели и че когато имате проблеми и когато имате питане, ние винаги сме готови с нашия опит и с желанието ни да помогнем, винаги сте добра дошла. И още веднъж успех на Хърватското председателство.
(Н.Пр. Ясна Огняновац не ползва преводач.) Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря Ви още веднъж.
Колеги, преминаваме към втора точка:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ВАЛУТНИЯ ЗАКОН, № 902-01-64, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 2 ДЕКЕМВРИ 2019 Г.
Тук са: госпожа Росица Велкова – заместник-министър на финансите; госпожа Надалина Младенова и госпожа Цецка Дочева.
Заповядайте, госпожо Велкова.
РОСИЦА ВЕЛКОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители.
Със Законопроекта за изменение и допълнение на Валутния закон се предлагат промени в административнонаказателните разпоредби на Закона доколкото административните санкции, регламентирани в него, не са достатъчно ефективни, пропорционални и възпиращи, съгласно становище на ЕК, издадено в хода на наказателна процедура срещу Република България.
С проектен акт се цели да се въведе система за налагане на административна отговорност чрез санкции, които са ефикасни, съразмерни и възпиращи, без недекларираната парична сума да бъде отнемана в полза на държавата. Също така разпоредбите на Валутния закон в областта на контрола ще бъдат приведени в съответствие с разпоредбите на Регламент ЕО/1889/2005 г. и последователната практика на Съда на ЕС в областта на санкциите при неспазване на задължението за деклариране при пренасяне през границата на парични средства, благородни метали, скъпоценни камъни и изделия със/от тях.
В тази връзка се уеднаквява и определената законова компетентност по установяването на нарушения на Валутния закон както на външната, така и на вътрешната граница предвид контрола, който осъществяват митническите органи по границата на страната и спецификата на нарушенията при пренасяна през границата на парични средства, благородни метали и скъпоценни камъни. В Законопроекта е предвидена изрична законова компетентност митническите органи да съставят актовете за установяване на административните нарушения.
На следващо място се предвижда, когато нарушението е извършено от лице, което осъществява дейност по добиване, преработване и сделки с благородни метали и скъпоценни камъни, изделия със/от тях по занятия, актовете за установяване на административните нарушения да се съставят от органите НАП, а наказателните постановления да се издават от изпълнителния директор на НАП или от упълномощени от него длъжностни лица, а доколкото контролът върху тези лица, съгласно действащите в момента правила, се осъществяват от органите на НАП.
С предложените промени се предвижда изрично да бъде закрепено в Закона правомощието на митническите органи да не допускат пренасянето на парични средства в размер на 30 хиляди лева или повече или тяхната равностойност в друга валута през границата на страната за трета страна, при получено от митническите органи по служебен път информация за наличието на публични задължения на лицето. Направеното предложение е допълнено към изменението във Валутния закон от 2017 г., с което изискването за предоставяне на удостоверения за липса на публични задължения е заменено с получаване по служебен път на информация за наличие или липса на задължения и в унисон с разпоредбата в сила преди посоченото изменение. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря Ви, госпожо Велкова.
Заповядайте, господин Петров.
ПЕТЪР ПЕТРОВ: Благодаря.
Въпросът ми е: Какъв трябва да бъде минималният размер на задължението, за да може да бъде спрян съответният човек на границата?
РОСИЦА ВЕЛКОВА: Няма задължения.
ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Тоест, като няма задължения, до 10 хиляди евро, така ли е?
ЦЕЦКА ДОЧЕВА: До 10 хиляди евро.
ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Ако имаме някакви задължения, не можеш дори да декларираш, че изнасяш повече, нямаш право, така ли да разбирам? (Реплика извън микрофона.)
Имаше един период, в който се оплакваха много хора, че ние им задържаме валутата. Особено турски граждани се оплакваха, че в България им се задържа валутата. Нямаше ли такова нещо? (Реплики извън микрофона.)
ЦЕЦКА ДОЧЕВА: Към настоящия момент тази сума се отнема в полза на държавата.
ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: А това правилно ли е? Така ли е в другите държави? (Реплики извън микрофона.)
ЦЕЦКА ДОЧЕВА: Това е наказателната процедура.
На 3 октомври 2019 г. Съдът на ЕС се произнесе с едно определение по едно преюдициално запитване на Административен съд-Бургас, по което всъщност самият Съд постанови, че не допуска Националната правна норма едновременно да наказва с глоба и отнемане на предмета на нарушение. Точно с това поставено решение се предприеха действия по промяна на Валутния закон, където предвиждаме увеличаване размера на глобата, която е пропорционално възпираща съобразно недекларирането на парични и премахване отнемането предмета на нарушение. (Реплики извън микрофона.) Всъщност това е промяната. Към настоящия момент ще задържаме само и единствено, ако се наложи, за обезпечаване на бъдещо вземане по Наказателното постановление.
ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Разбрах Ви.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 7, против – няма, въздържали се – 2.
Приема се.
Благодаря Ви.
Колеги, преминаваме към трета точка:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПУБЛИЧНОТО ПРЕДЛАГАНЕ НА ЦЕННИ КНИЖА, № 902-01-63, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 29 НОЕМВРИ 2019 Г.
Тук са: Евгени Стоянов – заместник-министър на правосъдието; господин Талев; госпожа Гюрова; госпожа Петрова; госпожа Пендичева.
Господин Заместник-министър, заповядайте да представите Законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията по европейски въпроси! Представям на Вашето внимание за разглеждане Проект на Закон за изменение и допълнение на ЗППЦК. Така предлаганите изменения и допълнения в Закона имат за цел да въведат в Законодателството изискванията на Директива ЕС/2017/828 на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директива 2007/36 по отношение на насърчаването на дългосрочната ангажираност на акционерите и на мерки по прилагането на Регламент за изпълнение на Комисията от 3 септември за определяне на минимални изисквания за прилагането на разпоредбите на Директива 2007/36.
С оглед постигане на пълно съответствие на Националното законодателство предлагаме промени в следните няколко направления: на първо място, идентифициране на акционерите в публични дружества, улесняване упражняването на някои от правата им и защита на предаваната във връзка с упражняването на правата им информация.
Въвеждат се разпоредби за начина на изискване, предоставяне и съхранение на необходимата идентификационна информация за даден акционер, всички лица, на които също може да бъде предоставена, както и срокове за съхраняване на идентификационните данни на акционер при съобразяване с Европейския регламент за защита на личните данни. Въвеждат се изисквания за осигуряване на публичност на корпоративните събития на публичното дружество. Въвеждат се гаранции за потвърждаване и преброяване на гласовете, подадени по електронен път, както и изисквания за разходите за предоставените услуги, определени при спазване принципите на недискриминационност и пропорционалност.
На второ място, по отношение на политиката за възнагражденията на членовете на ръководните органи в публичните дружества. С Проекта се предлага да се прецизират разпоредбите, свързани с правото на глас на акционера по отношение на възнагражденията на членовете на управителните и контролните органи на дружеството.
На трето място, по отношение на сделките за свързани лица. За пълно хармонизиране с Директивата се предлагат някои изменения за доразвиване на разпоредбите за сключване на сделки на голяма стойност от публичните дружества и техните дъщерни компании.
На четвърто място, упълномощените съветници. В Нормативната уредба се въвежда тази фигура. По смисъла на Директивата упълномощен съветник – юридически лице, което по занятия анализира разкрита регулирана и друга информация, свързана с публичните дружества с цел да предостави проучвания, съвети и препоръки във връзка с упражняването на правото на глас на инвеститорите.
Въвеждат се и задължени изисквания към фигурата на упълномощения съветник.
Изменения в други нормативни актове с цел въвеждане на изискванията, свързани с изпълнението на политика на ангажираност и прозрачност. Директивата изисква управителите на активи и институционалните инвеститори да приемат и публикуват политика за ангажираност и да оповестяват публично как са я изпълнили или да предоставят обосновано обяснение защо са избрали да не приемат такава политика, както и включването ѝ в Инвестиционната стратегия. В тази връзка с Преходни и заключителни разпоредби на Проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за парите на финансови инструменти се правят изменения и допълнения в Кодекса за застраховане и в Кодекса за социално осигуряване.
С Проекта на Закона за изменение допълнение на ЗППЦК се правят изменения и допълнения и в Закона за Комисията за финансов надзор във връзка с така посочената фигура упълномощен съветник, и в Закона за счетоводството във връзка с предложени разпоредби, касаещи политиката за възнаграждения на членовете на ръководните органи в публичните дружества.
Законопроектът е разработен и съгласуван в рамките на междуведомствена работна група, в чийто състав бяха включени представители на Министерството на финансите, на Комисията за финансов надзор, Българска Народна банка, Централен депозитар, Асоциацията на индустриалния капитал, Асоциацията на директорите за връзки с инвеститорите, Българската Асоциация на лицензираните инвестиционни посредници, Българската Асоциация на управляващите дружества.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря Ви, господин Стоянов, за подробното представяне на мотивите.
Колеги, имате думата по този изключително важен Законопроект. (Реплики.)
Не виждам желаещи.
Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 9, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се в Комисията.
Благодаря Ви.
(Закрито в 16,25 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
СТЕНОГРАФ:
Теодора Енчева