Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
23/07/2019 първо гласуване

    Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2018г., № 902-00-19, внесен от Министерски съвет на 11.07.2019г.
    Д О К Л А Д

    Относно: Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2018г., № 902-00-19, внесен от Министерски съвет на 11.07.2019г.

    На свое извънредно заседание, проведено на 17.07.2019г., съвместно с Комисия по икономическа политика и туризъм, Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата, обсъди Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2018г., № 902-00-19, внесен от Министерски съвет на 11.07.2019г.
    На заседанието присъстваха: г-н Георги Кръстев – секретар на Съвета по сигурността към Министерски съвет; г-н Стефан Балабанов – зам.- министър на вътрешните работи, г-жа Наска Алипиева – директор на Дирекция „Анализ и политики“ към Министерство на вътрешните работи; г-н Николай Ненков и г-н Борислав Гърков от Държавна агенция „Национална сигурност“.
    Докладът беше представен от г-н Кръстев. В него се съдържа информация, относно работата на приходните агенции, мерките срещу сивата икономика и контрабандата, като част от вътрешната сигурност, щетите на държавния бюджет от престъпленията против митническия режим, данъчната, паричната и осигурителната система оказващи пряко въздействие върху стабилността на фискалната система.
    Прилагането от страна на специализираните органи на решението за ограничаване на незаконния пазар на тютюневи изделия в страната е довело до рекорден спад в потреблението на тютюневи изделия без платен акциз. С това Република България се нарежда сред страните в ЕС с най-малък пазарен дял на цигари без акцизен бандерол. През годината разпространяваните на територията на страната тютюневи изделия без акцизен бандерол са предимно незаконно произведени цигари. Република България продължава да бъде транзитна държава за контрабанда на цигари предназначени за страни от ЕС, като произходът на повечето тютюневи изделия без бандерол, преминаващи през страната е от трети държави.
    При алкохолните продукти проблем остава неотчитането през дебитомер на произведения спирт и дестилат. Незаконното производство се осъществява чрез манипулиране на „точката за контрол“ в данъчния склад и използване на „байпасни връзки“, за заобикаляне на контролните уреди.
    Незаконното потребление на гориво води до най-съществени загуби на приходи от акциз и Данък върху добавената стойност (ДДС) за държавния бюджет. Запазва се тенденцията по-голямата част от лицата, занимаващи се с производство и търговия с енергийни продукти, да извършват реална търговска дейност и паралелно с това да прилагат различни престъпни схеми, свързани с избягване заплащането на пълния размер на дължимия акциз и ДДС.
    Един от основните приоритети на правителството на Република България е повишаване на бюджетните приходи чрез ефективна превенция и борба с митническите, данъчните и осигурителните измами, отклонението от данъчно облагане и намаляване дела на сивата икономика.
    За изпълнение на правителствения приоритет през 2018 г. са предприети както действия за законови промени, така и действия на приходните администрации в областта на събирането и контрола.
    Направени са промени в данъчните нормативни актове, свързани с оптимизиране на контролната дейност на приходната администрация, с оглед предотвратяване на възможностите за укриване и невнасяне на данъци и отклонение от данъчно облагане.
    В Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС) е приета разпоредба, която въвежда солидарна отговорност за събиране на задълженията за акциз, в случаите на потребление на енергийни продукти извън условията за освобождаване от заплащане на акциз. Целта е да се избегне възстановяването на акциз при неизпълнение на условие по отношение на крайното предназначение, и в случаите на доставката на енергийни продукти за зареждане на плавателни съдове и въздухоплавателни средства.
    Направено е изменение, с цел създаване на законова регламентация относно условието за заплащане на пълното задължение за акциз, при надвишаване на годишното допустимо производство от 200 000 хектолитра бира от лице, което е получило
    удостоверение за независима малка пивоварна.
    Прецизирани са текстове в ЗАДС относно забраната за публикуването на обяви и съобщения, включително в електронен вид, чрез които се предлагат за продажба акцизни стоки, както и отпадъците от тютюн. Забраната не се отнася за търговци, предлагащи алкохолни напитки чрез електронен магазин, когато стоките са с бандерол, когато такъв е задължителен, или дължимият акциз е заплатен.
    Продължава изпълнението на доказалите ефективността си за повишаване на приходите от данъци постоянни мерки на данъчната политика като: Осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск. Списъкът на стоките с висок фискален риск се определя със заповед на министъра на финансите, която се публикува на интернет страниците на МФ и НАП; Прилагане на механизъм, насочен към предотвратяване на възможностите за злоупотреби и данъчни измами с ДДС при търговията с течни горива. В периода след 2011 г. е въведен цялостен контрол върху процеса, свързан с доставките и движението на течни горива от производител и вносител до краен потребител и обмен на данни между информационните системи на двете приходни агенции.
    Предвид съществуващите рискове и заплахи, произтичащи от контрабандата на акцизни стоки и данъчните престъпления на национално и европейско ниво, дейността на МВР по тяхното противодействие е хармонизирана с политиката и приоритетните цели на българското правителство и с тези на ЕС. Усилията са насочени в посока прилагане на стратегически, тактически и оперативни мерки за ограничаване на криминалните пазари и за разбиване на престъпните мрежи и механизми за контрабанда, митнически измами и измами с ДДС, нанасящи значителни щети на републиканския бюджет и бюджета на ЕС.
    През 2018 г. дейността на Междуведомствения координационен център за противодействие на контрабандата и контрол на движението на рискови стоки и товари на ГДБОП е насочена към осигуряване на ефективно оперативно взаимодействие между структури на МВР и представените в центъра външни служби, с цел противодействие на нарушенията и престъпленията в сферата на данъчното и митническото законодателство, оказващи неблагоприятно влияние върху фискалната политика на държавата.
    Осъществен е контрол при търговията и разпространението на течни горива, като са координирани 12 специализирани операции за противодействие на нарушения и престъпления в сектора, извършен е комплексен контрол на 130 обекта (бензиностанции, газстанции, данъчни складове) и 580 автоцистерни. Наложени са 303 обезпечения на 129 задължени лица, опериращи с енергийни продукти, на обща стойност 739 985 лева. Извършени са 79 планови входящи контроли на плавателни средства, при въвеждане на енергийни продукти на територията на пристанищата в Бургас, Варна и Русе.
    През 2018 г. се наблюдава значителен спад на контрабандата на цигари, което е в резултат от засилени мерки по границите и във вътрешността на страната от МВР и Агенция „Митници“ (АМ). При съвместните им действия и самостоятелно са иззети 81 818 011 къса цигари и 78 965 тона нарязан тютюн (над 60% повече от 2017 г. и за двете категории акцизни стоки). На територията на Република България са разкрити четири нелегални фабрики за производство на цигари и един нелегален цех за рязане на тютюн. Пресечени са два канала за контрабанда на цигари. Продължава осъществяваният от началото на 2018 г. от страна на държавните органи засилен физически контрол във фабриките за производство на тютюневи изделия в страната. Всички тези мерки създават условия за завишаване на пазарния дял за легалните цигари, което води и до повишаване на постъпленията от платения за тях акциз.
    В края на 2018 г. са предприети законодателни мерки за решаването на въпроса с източниците на контрабандни цигари и алкохол, като с извършени промени в Наказателния кодекс са криминализирани нелегалното производство на акцизни стоки. Криминализира се също така укриването на тютюн, машини и материали за производство на акцизни стоки и са увеличени наказанията за разпространение на цигари и алкохол без бандерол.
    Полагат се усилия за налагане на общ контрол от МВР, НАП и АМ спрямо данъчните складове с цел преодоляване на проблема с незаконното производство на алкохол. През годината от МВР и АМ са иззети 168 618 л алкохол, приравнен към 100 градуса, което е намаление с 12,9%.
    Създадена е координация между отделните институции, ангажирани да обслужват финансовите и данъчни отношения и възможността своевременно чрез терминални връзки и единна информационна система да се проверява актуалното състояние и статус на икономическите субекти при търговията с горива. От февруари 2019 г. е осигурен достъп на Междуведомствения координационен център до Интегрираната система за видеонаблюдение на морските пространства „Синя граница" на Главна дирекция „Гранична полиция“ към МВР, която позволява извършването на контрол със съвременни технически средства, в реално време, на цялостната надводна обстановка. Тези действия от приходната администрация и правоохранителните институции ограничават значително щетите от престъпна дейност в сферата на търговията с горива и резултатът е ръст на акцизните и ДДС приходи.

    След обсъждането и проведеното гласуване: с 10 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 7 гласа „въздържал се“, Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата, предлага на Народното събрание да приеме Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2018г., № 902-00-19, внесен от Министерски съвет на 11.07.2019г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ
    НА ПРИХОДНИТЕ АГЕНЦИИ
    И БОРБА СЪС СИВАТА
    ИКОНОМИКА И КОНТРАБАНДАТА :

    ЕМИЛ ДИМИТРОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума