Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
1.Изслушване на Министъра на вътрешните работи и
Председателя на Държавна агенция "Национална сигурност" по следните теми:
Постигнати резултати, включително и при взаимодействие с други институции по отношение на противодействие и превенция в борбата с контрабандата и престъпления, свързани със сивата икономика.
Предстоящи законодателни инициативи от страна на МВР и ДАНС, свързани с дейностите в обхвата на Комисията.
Въпроси на народни представители.
2.Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс №702-01-23, внесен от Министерски съвет на 02.10.2017г.– за първо гласуване.
П Р О Т О К О Л
№ 11
На 12 октомври, четвъртък, 2017 г., се проведе редовно заседание на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на министъра на вътрешните работи и председателя на Държавна агенция „Национална сигурност“ по следните теми:
- Постигнати резултати, включително и при взаимодействие с други институции по отношение на противодействие и превенция в борбата с контрабандата и престъпления, свързани със сивата икономика;
- Предстоящи законодателни инициативи от страна на МВР и ДАНС, свързани с дейностите в обхвата на Комисията;
- Въпроси на народни представители.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс 702-01-23, внесен от Министерски съвет на 2 октомври 2017 г. – за първо гласуване.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата и гости, се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 16.05 ч. и ръководено от председателя на Комисията Емил Димитров.
* * *
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости!
Имаме кворум. Откривам редовното заседание на Комисията за наблюдение на приходните агенции, борба със сивата икономика и контрабандата.
За пореден път отправям молба към всички колеги, когато се изказват, да си кажат името, за да нямаме проблеми със стенограмите после.
Дневният ред беше изпратен своевременно на Вас на електронните Ви пощи и на гостите, които са поканени.
Той е в две точки:
1. Изслужване на министъра на вътрешните работи и председателя на Държавна агенция „Национална сигурност“ по следните теми:
- Постигнати резултати, включително и при взаимодействие с други институции по отношение на противодействие и превенция в борбата с контрабандата и престъпления, свързани със сивата икономика.
- Предстоящи законодателни инициативи от страна на МВР и ДАНС, свързани с дейностите в обхвата на нашата Комисия.
2. Предоставяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс № 702-01-23, внесен от Министерски съвет на 2 октомври 2017 г. – за първо гласуване.
Моля да приемем дневния ред, след като ще се прочете списъка на гостите.
За – 16. Благодаря. Единодушно, както винаги.
Гости на днешното заседание ще бъдат от страна на Министерството на вътрешните работи господин Красимир Ципов – заместник-министър на МВР. Той ще дойде всеки момент, възпрепятстван е, тъй като участва в друга комисия. Главен комисар господин Младен Маринов – главен секретар на МВР; главен комисар Ивайло Спиридонов – директор на Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“; главен комисар Христо Терзийски – директор на Главна дирекция „Национална полиция“ и трима господа, не знам дали е родно да кажа длъжностите им, тъй като са от ДАНС – господин Николай Ненков, господин Георги Стойнев и господин Борислав Гърков.
От страна на Министерство на финансите ще присъства госпожа Людмила Петкова – директор на дирекция „Данъчна политика“ в Министерство на финансите.
Напомням Ви, че миналия път изрично помолих да дойдат колегите от Данъчна политика, тъй като това ги касае изключително тях и нямаме нужда от други хора, които само да си стоят в Народното събрание вместо да си вършат работата във финансите. И Ана Бъчварова – главен експерт към дирекция „Данъчна политика“ на Министерството на финансите.
Нещо неуточнено от миналия път, ако има, кажете, ако не преминаваме към първа точка от дневния ред.
Дължа разяснение за нашите гости. Благодаря Ви, че дойдохте. За нас е много важно, когато ситуираха нашата Комисия и я създадоха, всички колеги единодушно приехме решението да дадем 100 дни на изпълнителната власт, за да може да влезе в правомощията си, да започва да осъществява идеите си, като през тези 100 дни, а то се получи и повече заради отпуската, ние изслушахме браншовете – цигари, алкохол и горива, тъй като за нас те са важни. Това са акцизите, това са голяма част от приходите в държавата. Закономерно всеки един от тях дойде, но на закрито заседание казаха проблемите, които имат, това което биха желали да се случи било като законодателна инициатива, било като подкрепа от наша страна за техния бизнес.
Съвсем накратко ще се опитам да Ви разкажа това, което те са ни съобщили през своите идвания тук, след което, разбира се, Вие ще може да направите своите изказвания във вид и обем, в който Вие прецените и след което ще преминем към въпроси от народните представители. Всяка една парламентарна група, всеки един народен представител има право на по два въпроса. Ще моля да са кратки, колеги, въпросите, за да могат гостите – всъщност ние тях сме дошли да изслушаме, а не нас помежду си.
Моля за добрия тон, който винаги е съществувал с малки изключения при нас и след което Вие ще можете в рамките на Вашите компетенции да отговорите на въпросите, зададени от колегите Ви.
Написал съм по-общ дневния ред, защото на практика нас ни интересуват всички Ваши резултати – и добри, и не дотам добри. Желанието ни е ако имате някакви виждания за промяна на действащото законодателство, разбира се, то ще стане по линия на вътрешния министър и Министерския съвет, разбира се, при нас, но ако можем с нещо да си бъдем взаимно полезни. Целта е една – повече приходи в бюджета, по-малко контрабанда и по-малко сенчеста икономика.
И така, може би трябва да започна по видове отрасли. Съвсем скоро имаше един много добър резултат за цигарения бранш. Успяли сме да постигнем намаляване на контрабандата до 7%. Колегите изразиха известно виждане относно това какъв ще бъде рязания тютюн в България, тъй като следващата година това ще бъде проблема. За нас никой от колегите – ние ходихме и по места в част от видовете производства, примерно горива и бира, предстои цигари и алкохол, и гранични и вътрешни митници, но няма съмнение, че тези обекти, които вече са обхванати от контрол – било с камери, било с бандероли, било с периодични съответно проверки или постоянно присъствие от НАП митници, полиция, Национална служба „Организирана престъпност“, нещата са в някакъв поносим ред. Нашият поглед е насочен към възможните празноти в бюджета от контрабанда и от вътрешно сенчеста икономика.
При цигарите резултатите са много добри. С право световни агенции ни мерят, всички се радваме. Единственото притеснение е, че колегите изразиха съмнение, че тези 800 тона, които се твърди, че ще бъде рязания тютюн, всъщност в известна степен са малко занижени, тоест, следващата година ние за приходите от цигари не се притесняване, ако действащият ред бъде запазен. Притесняваме се, че огромно количество рязан тютюн ще върви по един нелегален път на пазара, и така един тютюн, който струва два, три, пет лева, можеш да го изкупиш първокачествен, на практика хората нямат интерес да го продават, а го задържат, за да го продадат на нелегалния пазар за 35-40 лв., а държавата във всички случаи губи по 150 лв. на килограм. Така че това е един голям ресурс, който следващата година ще се изправим срещу него. Дали го осъзнаваме в цялата му пълнота, дали точно това е обема, дали точно това са милионите, които очакваме, е въпрос на статистика, но обикновено около 10% е така наречената технологична фира, или брак, който се получава при отглеждането на тютюна. При 25-28-30 хил. тона тютюн, ясно е, че това са 3 хил. тона. Не можем всичките да заловим, но можем голяма част да ограничим.
Предприети са действия от страна на изпълнителната власт за налагането на забрани по отношение на ползването на интернет, но съгласете се, че интернет в села никой не ползва, за да си пазарува цигари в малките населени места. Имат друга система дистрибуторска, по която тя стига до хората. Това е по отношение на цигарите. Там приходите са най-големи, тъй като и акцизът е много голям.
По отношение на горивата. Когато дойдоха този бранш, изразиха традиционното си недоволство, че кораби в продължение на години пристигат и разтоварват. Даже ми дадоха писмо, което е от Европейския съюз, което изрично казва, че на митническо пристанище подобна дейност не следва да се върши. Така че тук с голямо основание хората казаха през цялото време докато идваха корабите казахме, че не може да се разтоварва от митнически склад и да върви с цистерни после в страната. Твърдеше се, че законът не е много изчистен в тази си посока. След писмото на Европейския съюз, като се разбра, че законът ни е много добър, но ние не го прилагаме както се следва – има ли виновни или няма, има ли отговорни длъжностни лица във Варна, респективно в София, които всичките тези години при всичките тези случаи 56 танкера да са реагирали. Отговорът е само за един от танкерите от Европейския съюз. Мисля, че няма нужда да питаме за всички останали, които на същото пристанище са пристигнали. Така или иначе там отговорност няма и те затова са малко недоволни, но тази практика, но не благодарение на нас, разбира се, е спряла. Вече танкери не идват, сега вървят по друг път. Но това, че другите държави са спрели танкерите към България, за да не бъдат забъркани в някакви схеми, означава, че ние сме положили усилия.
Министърът на финансите при своето идване дойде и каза, че са предприети действия да се сложат уреди за целите на анализа и на тези пристанища. Това ще разреши проблема в голяма степен.
Другото което е – по-късно ще Ви запозная, когато дойде време да задам въпрос, защото аз съм пръв сред равни всъщност, за едни цистерни, където подробно ще Ви обясня как стои сигналът, който беше изпратен до медиите. Те го донесоха до нас.
По отношение на горивата и на цигарите имаше един голям проблем, че статистиката не е огледална навсякъде, тоест, МВР отчита едни резултати, митницата отчита други, НАП отчита трети и не можеш да разбереш. Трябва да ги събереш трите на едно, или че когато има дадена реализация всички застават и казват: това е съвместна операция. Има, разбира се, и съвместни, има и индивидуални, тоест, въпросът със статистиката било по отношение на горивата, по отношение на тютюна и най-вече по алкохола съществува.
За да не задълбавам в горивата, другият сектор беше алкохола. Сега е моментът да се бере гроздето, сега отива за вино, тоест нулева ставка, когато догодина се появи на пазара в шишета туби от десет литра, вече е късно. Най-общо казано – ние стигнахме до становището, че биреният бранш е най-легалния, най-прозрачния и там, независимо, че има международни инвеститори, всички са при едни равни правила, всички имат уред. Дали е добър, дали е лош, всички имат уред и всички се отчитат, взаимно се наблюдават някой да не премине границата. Нашето общо впечатление, е че този бранш е много прозрачен, там притесненията са най-малките – в микропивоварните да не се излъже някой да пусне лоша партида и да свали добрия имидж на българската бира, защото това ще влияе на всички. Те са конкуренти помежду си, направили са огромна инвестиция и за нас общо-взето няма съмнение, че никой няма да се реши на местна почва да прави някакви глупости, с които да провали доброто име на собственика си, който е в чужбина. Така че за големите търговци с големите инвестиции в нас съществува увереност, че проблемът няма да е голям, трябва да бъдат наблюдавани, за да не се получат неблагоприятни явления, но с бирата проблем нямаме.
С алкохола – с колегите, когато разговаряхме се обединихме около едно. Ето, имаше проблем, който беше дискутиран – Слънчев бряг. Приемете, че има една цистерна, някой я пълни отнякъде. Оттам отива по заведенията. Дали ще намерим едно, две, три, пет заведения, дали ще спорим какво е качеството, всъщност важното е да хванем цистерната. Ако бяхме хванали, образно казано, разбира се, тази цистерна, или този склад, или група складове, тогава можеше да се търси произхода. Може да е през границата, значи виновно е нещо, което се случва по Гранична полиция „Митници“. Може да е частен бизнес – малки пивоварни, легални-полулегални, нещо правят, произвеждат, да се тръгне в тази посока. Може да е легалния бизнес – големите производители да имат някаква възможност да генерират количества, които после излизат на пазара. Така или иначе нас ни интересува тази цистерна никой да не я пълни. Но отворени сме за разговор, отворени сме за законодателни инициативи, всички колеги имат някакво мнение по въпроса – добро или лошо.
И в заключение това, което искам да кажа, защото стана много дълго моето изказване – проблемът с огледалната статистика е много важен за нас да знаем, когато има резултат той какъв е, защото ние цитираме едни данни, дойде НАП вика: „Не, не Вашите данни не са верни, нашите са по-различни“ и излиза, че ние цитираме официални данни, а биваме упреквани, че не сме видели информацията докрай.
С това моето изказване, както каза и уважаемият господин Министър, приключва. Искам да дам думата на нашите гости. Вие ще прецените кой на кого, все пак Вие сте помежду си в съподчинение. Както прецените, не е нужно да я искате, взимате я и се изказвате. Отсега-нататък разговорът ще бъде все повече като дискусия. Благодаря Ви.
МЛАДЕН МЛАДЕНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги! Тъй като заместник-министърът ще закъснее, предлагам да дам възможност на директорите на двете основни структури на МВР, които противодействат реално на контрабандата. Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“, там знаете, действа и е сформиран междуведомствен Център за противодействие на контрабандата и контрол на движението на рискови стоки и товари.
Господин Ивайло Спиридонов ще Ви запознае с организацията и с основните резултати от дейността на този Център. Смятаме, че това е един много добър подход и работата на Центъра показва, че той е ефективен. Естествено на база на резултатите и на дейността се правят анализи и там, където е необходимо се променя и технологията на работа на Центъра.
Но така или иначе обединяването усилията на всички институции, които имат задача да противодействат на този вид престъпна дейност, в един център дава резултати, тъй като обмяната на информация, а и запазването на дадена информация е на високо ниво.
След което ще дам думата на господин Терзийски – директор на Главна дирекция „Национална полиция“, където също има звена, които активно работят по противодействие на контрабандата, основно и по противодействие на търговията с акцизни стоки и тютюневи изделия, алкохол и горива.
Господин Спиридонов.
ИВАЙЛО СПИРИДОНОВ: Престъпленията против митническия режим, паричната, данъчна и осигурителна система възпрепятстват устойчивото икономическо развитие на страната, нанасят значителни щети на републиканския бюджет и оказват пряко въздействие върху стабилността на фискалната система. Огромният размер от причинените щети води до ограничаване на възможностите за подобряване на благосъстоянието на гражданското общество и за насочване на финансов ресурс към различни сфери на обществения живот.
Предвид съществуващите рискове и заплахи, произтичащи от контрабандата на акцизни стоки и данъчните престъпления на национално и европейско ниво, престъпните дейности са селектирани като приоритети както за ЕС през новия Политически цикъл 2018 - 2021 г., така и в работата на Правителството на Р България. В този смисъл дейността на МВР, в частност и на ГДБОП, е хармонизирана с политиката и приоритетните цели на българското правителство и с тези на ЕС (престъпните дейности са изведени като приоритетни области от стратегическия доклад на Европол „Оценка на заплахата от тежката и международна организирана престъпност“ - SOCTA 2017). Управленските добри практики на МВР, включително и на ГДБОП, са насочени приоритетно към предотвратяване и противодействие на контрабандата с акцизни стоки и престъпленията с ДДС.
За изпълнение на европейските и национални приоритети освен отдел „Митнически режим, парична, данъчна и осигурителна система“ в ГДБОП към структурата на дирекцията е създаден Междуведомствен координационен център за противодействие на контрабандата и контрол на движението на рискови стоки и товари, с участието на МВР, ДАНС, Агенция „Митници“, Национална агенция по приходите (НАП) и Изпълнителна агенция автомобилна администрация (ИААА). С дейността на този Център ГДБОП реализира визията на правителството за повишаване на бюджетните приходи и осигуряване на балансирана фискална среда. Центърът осъществява дейността си на база на междуинституционалното сътрудничество, осигуряване на бърза оперативна координация и ефективно взаимодействие между държавните служби.
В тази посока, съгласно споразумение между Прокуратурата на Р България, Министерство на вътрешните работи (отдел „Митнически режим, парична, данъчна и осигурителна система“ - ГДБОП), Държавна агенция „Национална сигурност“, Национална агенция за приходите и Агенция „Митници“ е създадено и Специализирано междуведомствено звено за подпомагане на разследването на данъчни престъпления, извършвани от организираната престъпност. Целта е осигуряване на оптимални условия за правилна, законосъобразна и ефективна работа по преписки и разследвания, по досъдебни производства с предмет престъпления по чл. 255 и чл. 256, и чл. 321 от НК, както и провеждане на съвместни операции.
В дейността си отдел „Митнически режим, парична, данъчна и осигурителна система“ -ГДБОП прилага стратегически, тактически и оперативни мерки за ограничаване на криминалните пазари и за разбиване на престъпните мрежи и механизми за контрабанда, митническите измами и измамите с ДДС, нанасящи значителни щети на републиканския бюджет и бюджетът на ЕС.
Данъчната система осигурява основните приходи в държавния бюджет и нормалното й и законосъобразно функциониране се явява гаранция за икономическата стабилност на страната. От гледна точка на укриване на данъчни задължения, сивият сектор обхваща укритите обороти при производство и реализация на позволени от закона стоки и услуги. Данъчните престъпления основно са свързани с неправомерно възстановяване на данъчен кредит по ЗДДС и избягване плащането на ДДС. Голяма част от случаите, при които се избягва плащането на ДДС за стоки, са предмет на вътреобщностни придобивания (ВОП) и доставки от/за страни от ЕС.
При извършване на данъчните престъпления остава трайна тенденцията към регистриране на фирми от типа „липсващ търговец” и „буфер” на името на социално уязвими лица; за избягване плащане на ДДС се използват фирми, регистрирани в офшорни зони, както и фирми за сключване на сделки чрез последователно свързани дружества; в международен план се наблюдава увеличение на използваните „тристранни операции“ и ,,каруселни измами”, като за целта се създават рискови търговски дружества на територията на различни страни членки от ЕС (България, Румъния, Словения, Хърватска, Италия, Полша и др.).
Рисковете и заплахите при неправомерното възстановяване или избягване плащането на ДДС са свързани със съпътстващи престъпни дейности - съставяне на документи с невярно съдържание, фалшифициране на лични документи, длъжностни престъпления и др.
В резултат от проведените целенасочени действия от специализирания отдел „Митнически режим, парична, данъчна и осигурителна система“ - ГДБОП за противодействие на данъчните престъпления, през първото полугодие на 2017 г. са установени щети за близо 35 млн. лв. и 91 хил. евро; обезпечени са над 1,1 млн. лв. и 522 хил. евро и са предотвратени щети за 5 млн. лв.
Контрабандата е една от формите на проявление на организираната престъпност с трансграничен характер и е свързана с нарушаване на митническото законодателство при транспортиране на стоки през държавната граница. Целта е постигане на финансови и търговски изгоди, като се избягва плащането на дължимите мита, данъци и такси, а стоките могат да се реализират на занижени цени, което води до нелоялна конкуренция. Престъпната дейност заема значимо място сред основните източници на незаконни печалби, като натрупаните средства позволяват финансиране на организираната престъпност и на „икономиката в сянка”, вследствие на което тя се превръща в сериозна заплаха за сигурността. Една от основните съпътстващи престъпни дейности е корупцията, която в много региони на страната засяга и високи нива в правоохранителните органи, приходната администрация и съдебната система.
Един от основните акценти в дейността на отдел „Митнически режим, парична, данъчна и осигурителна система“ - ГДБОП, е свързан с предотвратяване и противодействие на контрабандата на тютюневи изделия, спиртни напитки, енергийни продукти и неакцизни стоки, извършвана от организираната престъпност. За постигане на максимален спад на контрабандата и увеличаване на събираемостта на финансовите средства, се прилага набор от ефективни мерки и инициативи, както и интегриране на усилията на заинтересованите институции на национално ниво. Осъществява се активно взаимодействие и задълбочено сътрудничеството с другите структури на МВР, Агенция „Митници”, Национална агенция по приходите, Прокуратура на Р България, ДАНС, Изпълнителна агенция по автомобилна администрация (ИААА), ДАТО, съдебна власт и др., с цел ограничаване на основните криминални пазари на организираната престъпност. В тази посока са проведени и се провеждат редица съвместни разследвания и специализирани операции на територията на страната, при които са постигнати конкретни резултати.
Значимата част от контрабандата е свързана с незаконния внос на тютюневи изделия, извършвана както от отделни лица (т. нар. „мравешка“ контрабанда), така и от участници в организирани престъпни групи. Източници на тютюневи изделия без платен акциз за територията на България са съседните държави - Гърция, Турция и Македония. В зависимост от количеството на акцизните стоки, маршрутите и спецификата на границата, се използват различни методи за укриване на цигарите. През 2017 г. се забелязва спад на случаите на нелегален внос на тютюневи изделия на границата с Турция, като в същото време са засечени повече опити за внос през българо-гръцката граница. Използва се пренос и през „зелената“ граница (основно с Гърция и Македония), извършван чрез автомобили с висока проходимост по горски или второстепенни пътища.
Контрабандно въведените в страната тютюневи изделия се складират в т. нар. „депа“ (складове), позиционирани в промишлени зони, стокови тържища или охраняеми паркинги, основно на територията на областите Пловдив, Хасково и София. Най-често сделките с цигари се извършват на паркинги на големи търговски обекти (търговски центрове, бензиностанции и др.). Впоследствие тютюневите изделия се разпространяват предимно в малки търговски обекти за пакетирани стоки (павилиони), тържища, пазари и в ромски махали. През 2017 г. се наблюдава по-слабо предлагане и търсене предимно на тютюневи изделия на ниски цени. Традиционните клиенти са с ниски доходи и нисък социален статус.
Разследванията сочат, че български граждани с експертиза в производството на тютюневи изделия, продължават да работят в незаконни фабрики на територията на страни от ЕС. В резултат от успешното оперативно сътрудничество на отдел „Митнически режим, парична, данъчна и осигурителна система“ - ГДБОП с чуждите партньорски служби през 2016 г. на територията на Испания, Австрия и Унгария са разкрити общо 5 нелегални фабрики за производство на цигари с българско участие. Иззети са общо 660 МБ цигари, 17 т нарязан тютюн и голямо количество материали и консумативи за производство на цигари. Задържани са 18 български граждани и няколко чужди. За успешното сътрудничество с испанските партньорски служби и постигнати конкретни резултати по противодействие на международни ОПГ, извършващи производство, контрабанда и разпространение на тютюневи изделия, през м. октомври 2017 г., на официална церемония, по случай празника на испанската полиция, е присъден орден „За полицейски заслуги - Бял кръст“ на началник на отдел „Митнически режим, парична, данъчна и осигурителна система“ - ГДБОП.
През 2016 г. съвместно с румънските партньорски служби в рамките на две операции, на румънска територия са заловени общо 930 МБ контрабандни цигари.
През 2017 г. в рамките на международна операция „Dunav“ при съвместни действия с испански и румънски партньорски служби на територията на България е задържан български гражданин с издадена ЕЗА, в Испания са иззети 241 МБ цигари без акцизен бандерол и 140 хил. евро, а в Румъния - 10 МБ цигари. Задържани са общо 28 участници в престъпната дейност. За постигнат висок професионализъм и положителни резултати от операцията, на отдел „Митнически режим, парична, данъчна и осигурителна система“ - ГДБОП е връчена II-ра награда от SELEC, Букурещ.
Във връзка с наблюдаваната тенденция през 2017 г., която сочи че голяма част от тютюневите изделия, разпространявани на „нелегалния пазар“ в България, са произвеждани в незаконни фабрики на територията на Гърция, при съвместни действия на отдел „Митнически режим, парична, данъчна и осигурителна система“ - ГДБОП с гръцките партньорски служби е разследвана дейността на ОПГ, извършваща нелегално производство на цигари и разпространение на територията на страни от Европа. На гръцка територия, в близост до гр. Атина, в 2 помещения са разкрити 3 линии за производство и 2 за опаковане на цигари и са заловени малко над 70 т насипен тютюн и близо 678 млн. къса цигари.
В резултат на комплексните усилия и предприети мерки на национално ниво в борбата срещу незаконната търговия с тютюн и тютюневи изделия, са постигнати положителни резултати относно събираемостта на финансови средства, постъпващи от акцизи. Достигнато е също така едно от най-ниските нива на разпространение на цигари без акцизен бандерол на територията на България - 7% (оценката е съгласно проучване за разпространението на нелегални цигари на пазара в България, осъществено от Независима международна агенция за маркетингови изследвания - AC Nielsen).
Контрабандата, незаконното производство и разпространението на спирт, спиртни напитки и вино също нанасят щети за държавния бюджет, което е свързано с пълно или частично неплащане на дължимите акцизи и данъци от големите лицензирани производители, чрез производство на допълнителни количества, при които се избягва отчитането на произведения спирт и дестилат. Като най-значим проблем остава разпространението на високоалкохолни напитки в цялата страна без акцизен или с фалшив бандерол, както и нелегалното производство на алкохолни напитки. През 2017 г. в с. Гинци, обл. София, е разкрит нелегален цех за производство на вино, ракия и други алкохолни напитки и са иззети над 6 т продукция.
Основният риск при контрабандата, незаконното производство и разпространение на енергийни продукти (горива) е свързан с пълното или частичното избягване установяването и плащането на акциз и/или ДДС. Най-често наблюдаваните схеми при търговия с тези продукти е при вътреобщностното придобиване и последваща реализация на вътрешния пазар. Голяма част от лицата, занимаващи се с производство и търговия с енергийни продукти извършват реална дейност и паралелно с това прилагат различни престъпни схеми свързани с избягване заплащането на пълния размер на дължимия акциз.
През 2017 г. от отдел „Митнически режим, парична, данъчна и осигурителна система“ - ГДБОП съвместно с териториални сектори, Агенция „Митници“ и НАП в хода на специализирана полицейска операция на територията на гр. Русе и област Велико Търново, е документирана дейността на ОПГ, извършваща доставки и разпространение на дизелови горива. В хода на операцията са иззети общо 2 тома с разпечатки от информационните системи на данъчния склад; аналитични справки за освободените за потребление горива; цялата база данни, намираща се на сървъра на фирмата; печат и електронен подпис на дружество; имена на фирми и цени на гориво и отстъпки, незаконно оръжие и много други вещи и предмети съотносими към разследването. В сървърно помещение на русенската фирма, обединяващо информационните потоци от контролните точки на данъчния склад, е документирано наличие на техническо оборудване, което дава възможност за интервенция върху данните, подавани към Агенция „Митници“. Разпитани са 15 лица, като свидетели. По случая има образувано ДП/2016 г., по описа на ТСБОП-Русе, Разград, за извършено престъпление по чл. 321 вр. с чл. 255 от НК.
От м. юли 2017 г., с цел обезпечаване на риска при въвеждане на петролни продукти на територията на България, по инициатива на Междуведомствения център се извършва системен контрол на плавателни средства, превозващи течни енергийни продукти. През м. юни 2017 г., на пристанищата Бургас, Варна и Русе, от Агенция „Митници“ и полицейски структури са извършени проверки на 127 плавателни средства и е проследен процесът на въвеждане на продуктите до съответния данъчен склад. В 15 случая са установени разлики, при които количествата измерени горива са в повече или по-малко спрямо това, посочено в придружаващите ги документи. При направена съпоставка между количествата на въведените течни енергийни продукти за аналогичния период на 2016 г. се наблюдава ръст на доставяните в страната газьол и базови масла - съответно с 31% и над 17%. Доставките на суров нефт, мазут, метанол и тежкото гориво бележат спад с около 4%, 65%, 27,7% и 42%. Агенция „Митници“ отчита, че брутният размер на акциза за течни моторни горива, е с почти 7,8% по-голям спрямо начисления акциз за изследвания период на 2016 г. От държавните органи няма установени нарушения на митническото и акцизното законодателство.
По линия на престъпленията с горива са извършени 9 широкомащабни комплексни проверки и е осъществен контрол на 405 обекта за съхранение и разпространение на течни горива. Най-честите нарушения са свързани с липса на свързаност на измервателните уреди с електронната система на приходната администрация, използване на подвижни цистерни, регистрирани като стационарни, допълнителни съдове, съхраняващи гориво без документи за произход, както и нарушения на правилата и нормите за пожарна безопасност. До момента от НАП и ГДПБЗН са запечатани почти 55% от проверените обекти.
През 2017 г., във връзка с констатирани нарушения на бензиностанции в страната, от контролните органи са съставени общо 27 протокола за задължително предписание, 13 констативни акта и 264 акта за установени административни нарушения. Отдадени са 66 писмени разпореждания. Наложени са 11 принудителни административни мерки - забрана за разпространение на течни горива. От Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и Агенция „Митници“ са изтеглени 50 750 л некачествени енергийни продукти или горива без документи за произход. Във връзка с установени данъчни нарушения и задължения на търговски дружества, от приходната администрация са запорирани и обезпечени над 100 хил. л течни горива.
На 3 бензиностанции в страната са открити допълнително монтирани електронни устройства, използвани с цел манипулиране на данните, подавани към НАП. В структури на МВР са образувани 2 досъдебни производства по чл. 234в от НК. През м. септември 2017 г., по инициатива и с организацията на Междуведомствения център, е проведен национален обучителен семинар с цел противодействие на незаконно разпространение на горива, извършвано чрез манипулиране на софтуера.
Стоковата контрабанда е престъпление срещу митническото законодателство, като обектите на престъпна дейност са неакцизни стоки.
След анализ на практики, използвани от търговски дружества при внос и разпространение на стоки за широка употреба под митнически режим 42, с произход Китай и Турция, е установено, че при доставянето им се представят документи за придобиване на изключително ниски цени. Вносителите организират вериги от търговски дружества, регистрирани на името на подставени лица, с цел неплащане на ДДС при вътреобщностно придобиване (ВОП). Стоките се фактурират към тези фирми, от които през едно или две нива търговци достигат до реалните им получатели. Съответно фирмите, осъществили ВОП, не плащат данък, като го изравняват с фиктивни доставки или изоставят дружеството с натрупаните задължения.
През 2017 г. в сферата на противодействие на стоковата контрабанда, от сектор “Киберпрестъпност” - ГДБОП в рамките на съвместен екип за разследване с Македония, е проведена полицейска операция с цел документиране на дейността на международна ОПГ, създала и използвала софтуерен продукт за заразяване на компютърните системи на Агенция “Митници”. Чрез хакерски атаки е извършван нерегламентиран транзит и контрабанда на различни стоки през границата на България, Сърбия, Македония, Румъния и Гърция, като установеният размер на щетите за националния ни бюджет само за 2015 г., е приблизително 10 млн. лв. Предстои установяване на щетите за 2016 г. и 2017 г., като по данни на Агенция “Митници” се очаква размерът им да надвиши този на 2015 г.
От края на м. юли 2016 г., от Междуведомствения център са подложени на постоянен контрол, 65 рискови търговски дружества с пълна инвентаризация на стоките, въвеждани в складови бази и търговски обекти. По данни на приходната администрация през контролирания период е предотвратена незаконна реализация на стоките в страната и е постигнато частично погасяване на публичните задължения от дружества, които осъществяват реална търговска дейност. Постигнат е устойчив дисциплиниращ ефект по отношение на търговското и фискално поведение на икономическите субекти. Осигурена е проследимост при движението на стоките до крайните получатели, което затруднява дейността на търговските дружества, разположени в сивия сектор. Средният размер на ДДС за внасяне е завишен през контролираните месеци с над 100%. През това време са внесени в бюджета и над 4 млн. лв., а с над три пъти е нараснал общият размер на допълнително декларирани приходи от ДДС. От приключените ревизии са установени допълнителни задължения в общ размер на около 920 хил. лв. Ограничен е вносът на стоки, носещи запазени търговски марки, използвани без разрешение от правопритежателя. За установени нарушения са образувани 11 досъдебни производства по чл. 172б от НК.
Комбинацията от ефективни мерки, действия и инициативи за борба срещу организираната престъпност по линия на престъпления срещу митническия режим, парична, данъчна и осигурителна система, са проектирани в постигнатите резултати. От отдел „Митнически режим, парична, данъчна и осигурителна система“ - ГДБОП самостоятелно и съвместно с други служби в и извън МВР е извършено, както следва:
- проведени са общо 26 специализирани полицейски операции, в т.ч. 6 с партньорски служби (Испания, Румъния, Великобритания, Гърция и Швейцария)
- иззети са близо 9,5 млн. къса цигари и 40 кг тютюн;
- иззети са 6 т вино и 2 398 л алхокол без акцизен бандерол;
- по линията са образувани са общо 31 досъдебни производства (20 по чл. 321 и 11 извън чл. 321 вр. с чл. 234 и 242 от НК).
- От междуведомствения център, освен горепосочените данни, са проведени още 10 специализирани тематични операции и над 300 различни мероприятия. Предотвратен е контрабанден внос на над 83 хил. кг стока с висок фискален риск и не е допуснато разпространение в търговската мрежа на над 44 хил. кг негодна за консумация стока. Пресечен е и опит за фиктивен износ на брашно. Образувани са 2 досъдебни производства и е подаден сигнал до прокуратурата. През деветте месеца на 2017 г. от дирекция „Фискален контрол“ на НАП са извършени 44 551 проверки на стоки и товари с висок фискален риск във вътрешността на страната. Наложени са 1 189 обезпечения на рискови търговски дружества, на обща стойност 10 936 896 лв., а 75 746 лв. е размерът на придобита стока в полза на държавата.
От Междуведомствения център са инициирани и законодателни промени:
- включване на горивата в списъка на стоки с висок фискален риск, което ще позволи да се предприемат своевременни обезпечителни мерки по отношение на рисковите дружества, извършващи търговия с горива, като по този начин ще се пресече възможността за натрупване на данъчни задължения;
- в аналитичен доклад на Междуведомствения център, предоставен на главния секретар на МВР, министъра на финансите и ръководителите на всички ангажирани държавни служби са инициирани конкретни предложения за законодателни промени в Търговския закон и в Закона за стоковите борси и тържища, при първия - с цел засилване на контрола при регистриране на търговски дружества и въвеждане на изискване за изрядна данъчна история на собственика на търговското дружество, и при втория - с цел разширяването на обхвата на приложното му поле.
В заключение, с цел ефективна борба с контрабандата и престъпленията, свързани със сивата икономика и за постигане на реални резултати, водещи до намаляване на размера и възможностите на сивия сектор, ГДБОП обединява усилията си и се възползва от капацитета на всички заинтересовани институции за постигане на крайната цел.
Благодаря Ви за вниманието.
ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ – ДИРЕКТОР НА ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ“: Аз ще съкратя моя доклад, тъй като господин Спиридонов даде достатъчно широка информация около действията на Междуведомствения център, който е ситуиран в Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“. В него има постоянно присъствие на двама служители на Главна дирекция „Национална полиция“ и накратко ще Ви запозная само с данните за иззетите количества акцизни стоки от началото на годината. Стоки, които се изземат от полицейските служители на територията на страната.
За ефективното противодействие на разпространението на цигари и нарязан тютюн от СДВР и областните дирекции на МВР в страната се планират и провеждат ежеседмични специализирани полицейски операции. Извършват се проверки по търговски обекти, пазари и частни домове. Активно се осъществява оперативен мониторинг на лицата, активен криминален контингент по линия контрабанда и нелегално разпространение на акцизни стоки.
При активното противодействие на контрабандата и разпространението на цигари и нарязан тютюн, активно си сътрудничат с Агенция „Митници“ и Главна дирекция „Гранична полиция“. Събраните и обобщени до 9 октомври 2017 г. данни, сочат, че към настоящия момент общо задържаното количество контрабандни цигари от Столичната дирекция на вътрешните работи и областните дирекции на МВР в страната са 5 млн. 876 хил. 424 къса, иззетото количество нарязан тютюн е 19 хиляди и 6 кг., съставени са 692 броя актове за установяване на административно нарушение, образувани са 69 досъдебни производства и общо са заведени 1231 броя преписки, извинявам се броят на досъдебни производства е 693.
С оглед на активизиране на работата през 2017 г. инспектори от Сектор „Финансови и данъчни престъпления“ при Отдел „Икономическа полиция“ в Главна дирекция „Национална полиция“, започнаха проверки на място на дейността на областните дирекции на МВР по противодействие на контрабандата и разпространението на цигари и нарязан тютюн.
До момента са извършени проверки в областните дирекции в Пазарджик, Стара Загора, Ямбол, Сливен, Габрово, Ловеч, Перник, Кюстендил, Благоевград, Велико Търново, Плевен, Монтана, Видин и Враца.
Предстоят проверки и в останалите областни дирекции на МВР в страната, на дейността по линия „Противодействие, контрабанда и разпространение на цигари и нарязан тютюн“. Тук отново сме цитирали последното изследване и анализа по метода – празни кутии от цигари за второто тримесечие на 2017 г., а по отношение на това, което каза председателят на Комисията по отношение на статистическите данни за иззетите количества цигари и нарязан тютюн, ние сме създали организация с колегите от полицията и с колегите от ГДБОП, митници, „Гранична полиция“ изземванията на количествата да се регистрират от тази служба, която води съответната преписка, независимо дали е административно-наказателна или досъдебно производство, така че да избегнем дублирането на количествата иззети акцизни стоки.
По отношение на алкохола и алкохолните напитки – установените резултати за предходната 2016 г., сочат, че общо задържаното количество високи алкохолни напитки на територията на страната възлизат на 33900 литра. За същия период са извършени 6899 броя предварителни планирания или ежедневни проверки в различни населени места. Вследствие на проверките и задържаните от тях количества в нелегално произведен алкохол са съставени 135 акта за установени административни нарушения, образувани са 213 преписки, 100 досъдебни производства и две бързи полицейски производства.
До момента данните за 2017 г. са отчетени без тези за последното тримесечие и на база на тях, имаме задържани 22591 литра високо алкохолни напитки и суровина – етилов спирт за тяхното производство. Съставените актове за установени административни нарушения са 106. Преписките до момента са 127, а броят на досъдебните производства са 28, бързите полицейски производства са 8.
Общият брой на извършените проверки за трите тримесечия на 2017 г. е 2594, което сочи, че вероятно същите резултати ще бъдат постигнати значително по-организирано, с по-малък ресурс и с по-малко на брой проверки, но с повече предварителна информация и с по-големи количества на единични задържания. Това е, господин Председател, завърших!
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Нека да уточним – ние не сме Комисията по вътрешната сигурност и ни интересува само дейността на поканените ведомства в областта „Контрабанда“ на тези три вида стоки.
Имаме го предвид, надявам се, те не ни се отчитат за цялостната си дейност, не сме и компетентен орган в случая. Искам да благодаря за това, че бяхте изчерпателни и затова че три от въпросите, които ние непрекъснато си задаваме за газьола и маслата, на които се увеличава ръста за сметка на дизела и това буди сериозно подозрение, маслата, които се вкарват в България, наистина не са масла и се изразходват по предназначение. Същото е и за газьола.
За 50-те тона изтеглени горива с влошени характеристики – тук имаше един широк дебат, когато се намери на една бензиностанция доставено гориво с влошени характеристики – примерно със сяра. Ясно е, че хората на бензиностанцията не са си го произвели сами. Те не могат, те нямат и рафинерия, за да го произведат. Някой ги захранва. Проблем беше това, че ще изтеглим конкретното количество от бензиностанцията. Прекрасно – няма да се съсипват колите на клиентите, но някой ги захранва, някой захранва още една, две, три, пет, десет бензиностанции. Някой го взима това гориво от някоя база.
Тръгва ли се към базата, за да се види респективно, откъде е влязло в България, защото ние собствено производство нямаме, с изключение на символични количества в Плевен и двете рафинерии, които Вие разбихте – съвсем самоделки такива, нямаме.
Третият въпрос, който тук имахме сериозен дебат за системите, за компютърните системи на „Митницата“. Дали биха могли дистанционно или по някакъв друг начин злонамерено да се манипулиран и да се укриват данни, или да се подменят данни. Този проблем се осъществи, още когато започнаха полски падове да идват в България. Ясно, че от Полша цистерна до България не може да бъде рентабилна и да се продава, защото горивото става ужасно скъпо. Още оттогава стана ясно. Благодарим Ви, че внесохте известна доза яснота по въпроса. Тук съществуваше дискусия дали да поканим главния прокурор, или упълномощено от него лице, за да ни запознае точно с констатациите, свързани с анализа на тази система.
Искам да дам думата на представителите на Държавна агенция „Национална сигурност“ те да дадат своето разяснение по повдигнатите теми. Благодаря Ви.
НИКОЛАЙ НЕНКОВ – ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ „НАЦИОНАЛНА СИГУРНОСТ“: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, колеги и гости! Противодействието на рисковете и заплахите за икономическата и финансовата сигурност на държавата, в това число свързаните с ощетяването на държавния бюджет или с диструктивно въздействие върху фискалната политика на страната и на Европейския съюз, е сред основните приоритети в дейността на ДАНС от създаването й до момента.
В тази връзка в Агенцията се прилага комплекс от мерки за оперативно обезпечаване на действия или практики, генериращи преки финансови щети за бюджета – при търговия със стоки в висок фискален риск.
В изпълнение на информационната си функция ДАНС предоставя на висшите органи на държавната власт и компетентните ведомства постъпилата информация за установени рискови процеси, свързани с фискалната система, както и предложения за нормативни промени и мерки за засилване на контрола и подобряване на междуведомствената координация. Данните за престъпни посегателства се подават към прокуратурата.
През 2016 г. по линия на икономическата и финансова сигурност в ДАНС са предоставени 154 информационно-аналитични продукта до различни ведомства по компетентност. От тях сезиращите справки до органите на прокуратурата с данни за престъпление са 75.
От началото на 2017 г. до момента са предоставени общо 115 информационни продукта, от които 64 са сезиращи справки до прокуратурата.
Показателни за ефективното взаимодействие с прокуратурата са и данните за осъществени дейности по възлагателни актове на разследващите органи.
От началото на 2016 г. до момента, във връзка с противодействието на рискове и заплахи за икономическата и финансова сигурност на страната в Агенцията е работено по 108 прокурорски проверки – 52 за 2016 г., и 56 за 2017 г. и са извършени дейности по компетентност от 77 досъдебни производства, съответно – 52 за 2016 г., и 25 за 2017 г.
В процеса на противодействие на контрабандата и престъпленията, свързани със сивата икономика ДАНС осъществява активно взаимодействие и обмен с партньорски служби – Министерството на вътрешните работи, прокуратурата на България, НАП, Агенция „Митници“, Държавна агенция за метрологичен и технически надзор и Българския институт по метрология.
За периода от началото на 2016 г. до момента са осъществени 21 специализирани операции, като само при няколко от случаите и по предварителна оценка нанесените щети от извършени данъчни измами са за над 100 млн. лв.
В резултат на активно взаимодействие с Междуведомствения координационен център за противодействие на контрабандата и контрол на движение на рискови стоки и товари са планирани и осъществени 8 специализирани операции. Проверени са над 160 предварително селектирани обекта, а извън тях на МВР са подадени данни за 128 обекта.
На Междуведомствения координационен център са подадени информации, касаещи контрабанда на горива, цигари, алкохол, китайско карго.
През 2017 г. ДАНС е предоставила на НАП и МВР, включително и на Междуведомствения център информация за прилагани способи за манипулиране на фискални устройства и за използване специализирани софтуерни продукти за укриване на търговски оборот в конкретни обекти.
Извън сътрудничеството в рамките на междуведомствения координационен център по-значимите операции на ДАНС съвместно с МВР, Агенция „Митници“ и НАП от 2016 г. до момента са срещу нерегламентирано експлоатиране на газов сондаж и незаконно разпространение на добиван газ в кондензат, данъчни престъпления и нарушения при търговия с течни горива, незаконно производство на дизелово гориво, разпространение в търговската мрежа на горива с неясен произход.
От началото на 2016 г. по подадена от ДАНС информация за контрабанден внос митническите органи са провели операции, при които са открити и иззети акцизни стоки и артикули, неправомерно носещи логото на защитена търговска марка без съгласието на притежателя на изключителното право.
По данни на ДАНС са проведени операции във вътрешността на страната, насочени срещу незаконно съхранение и разпространение на тютюневи изделия.
По линия на данъчните нарушения, осъществявани основно при търговия с хранителни и бързо оборотни стоки от началото на 2016 г. служители на ДАНС са участвали в осем съвместни операции с органи на МВР, НАП и Българска агенция по безопасност на храните. Някои от по-съществените реализации са срещу прилагане схеми за избягване на установяването и плащане на данъчни задължения в особено големи размери, укриване на реални обороти чрез инсталиране на нелегален софтуер, организиране на групи за данъчни престъпления, включително действащи на територията на други страни-членки на Европейския съюз.
Анализ на НАП потвърждава, че съвместният контрол е допринесъл за деклариране на значително по-високи обороти, неприспадане на ДДС от рискови доставчици и отсъствие на рискови контрагенти при продажбите на стоките.
Ще Ви представя накратко и основните характеристики и изводи на средата за сигурност. Реализирането на ДДС-измами продължава да заема водещо място сред нарушенията на данъчното законодателство. Схемите най-често се осъществяват при търговия с бързо оборотни стоки – месо, местни продукти, захар, плодове, зеленчуци. Също така петрол и петролни продукти.
Значителна щета за държавния бюджет създава неплащането на ДДС за стоки, предмет на вътрешно общностни доставки и придобивания. При тези механизми чрез нереални доставки на база фактурирани фиктивни разходи дължимият данък се начислява, но не се заплаща. Остава практиката дружества с натрупани към бюджета задължения в особено големи размери да се прехвърлят на името на лица с нисък социален статус, на които не може да бъде търсена материална отговорност.
Средства в сивия сектор се генерират и при осъществяване на реална търговска дейност, в това число при интернет търговия, като не се издават изискуеми данъчни документи или се издават недействителни касови бонове.
Все по-широко разпространеното осъществяване на разплащания с криптовалути извън наблюдението на приходните органи е предпоставка за увеличаване на сивия сектор в икономиката.
При търговията с течни горива извън данъчните измами се отчитат също нарушения, свързани с манипулация на измервателните уреди с цел ощетяване на клиента, употреба на нивомери и разходомери с изтекла валидност на стикера или изцяло липсваща маркировка за проверка, несвързаност между колоните за зареждане и компютърната система за отчитане на продажби към НАП, разпространение на горива, които не отговарят на стандартите за качество, деклариране на горива като други близки по характеристики суровини, за които се заплаща по-нисък акциз, нерегламентирана експлоатация и добив от сондажи.
В заключение ще отбележа, че освен прякото противодействие и пресичане на престъпни деяния, свързани със сивата икономика и контрабандата в рамките на своята компетентност ДАНС е дал и предложения за нормативни изменения, които да оптимизират контрола и повишат ефективността на компетентните органи. В тази насока отчитаме напредък, постигнат в последните изменения на Наредбата за регистриране и отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални устройства и изразяваме готовност за продължаване на съвместните и координирани усилия на всички компетентни органи в борбата със сивата икономика. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря и аз.
Господин Заместник-министър, ако имате още нещо или да предоставя думата, благодаря Ви, защото Вие сте най-старши.
Колеги, имате възможност да задавате въпроси. Аз няма да бъда от първите, за да не изземвам инициативата на колегите. Моля Ви, по-кратки въпроси и не повече от два. Имате думата.
СТЕФАН БУРДЖЕВ: От групата на „БСП за България“. Господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми гости! Първо, благодаря за това, че сте тук и излагате пред нас информация за свършената работа. Само една вметка, ще говоря след малко, въпросът ми е по темата, свързана с Комисията. Аз като представител от регион Плевен искам да благодаря на представителите на МВР за това, че последните няколко месеца, няма да изброявам, доста случаи, които станаха и обществено достояние се показа, че държавата е на мястото си. Не знам дали стана ясно, искам да поздравя за това нещо.
Моят въпрос е свързан с цигарите. Очевидно има спад и намаляване на сивия сектор, но преди малко господин Спиридонов в данните, които прочете, е това, че са задържани близо 6 милиона къса цигари, а само 19 006 кг суров насипен тютюн. Очевидно от една страна при вече готовите цигари има много добра успеваемост, а тук при едни 1000 тона, които по прогнози и на бранша, и което сме комуникирали, много малко е числото на заловения тютюн. Въпросът ми е следният: има ли някакви законодателни инициативи, които подготвя Министерството на вътрешните работи във връзка с това да спомогнем и да улесним работата откъм законово нормативна база, защото тук досега в Комисията и при изслушване на браншовите организации и на ресорните представители на министерствата имаме, горе-долу имаме, както каза и нашият председател, над 90% единодушие, че ако намаляваме сивия сектор ще бъде добре за всички ни. Този ресурс ще може да се вкарва по различни направления? Това е единият ми въпрос – законово-нормативна база от Ваша страна като инициатива, може би към господин Ципов е въпроса, с която ние чрез нашата работа бихме улеснили и направили по-ефективна борбата с този насипен тютюн. С това ще се огранича.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Да, ще отговоря аз накратко и после ще дам думата на…
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: В дискусия сме. Вие, господин Заместник-министър, имате право да давате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: … главния комисар Терзийски да ме допълни.
Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, уважаеми господин Бурджев, искам да направя уточнение, че това е само за тази година и е по справка на Главната дирекция „Национална полиция“ – 19 006 кг.
По отношение на въпроса Ви за законодателни промени в комуникация сме с колегите от Министерството на земеделието и наши предложения са предоставени на тяхното внимание. Все пак ресорното министерство, което трябва да подготви законодателни промени в Закона за тютюна и тютюневите изделия не е Министерството на вътрешните работи, а Министерството на земеделието и храните. От наша страна ще бъде оказана пълна подкрепа по отношение на това, какво ние сме идентифицирали и е необходимо за противодействие на контрабандата и на престъпленията, свързани със сивата икономика.
ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Уважаеми господи Председател, уважаеми господа народни представители, наистина цифрата е малко над 19 000 кг., иззети от полицейски служители на територията на страната. Не включваме останалите служби като Гранична полиция, ГДБОП и „Митници“. Искам да подчертая, че това е иззет нарязан тютюн, защото ненарязаният тютюн не е акцизна стока, така че не фигурира в нашите отчети.
Това, което правим в момента чисто организационно с пари, с едно финансиране, което се прави по отношение противодействието на контрабандата на акцизни стоки специално на цигари и тютюн сме предприели мерки за обучаване на експерти от областните дирекции, които да правят експертизите за нарязания тютюн, тъй като към момента при всяко едно иззето количество назначаваме експерти в Агенция „Митници“, която за Министерството на вътрешните работи са сериозни пари. В тази връзка правим обучение на състава. Ще проведем обучение на експерти в Институт по хранително-вкусова промишленост в Пловдив, така че да можем ние сами да си изработваме експертизите.
Отново казвам, че за нас проблемът е, че трябва да хванем хората, които се занимават с търговия с тютюн, да бъде нарязан, така че експертизата да покаже, че инкриминираната маса тютюн може да служи като доказателство в досъдебно производство или административно производство. Благодаря Ви.
ИВАЙЛО СПИРИДОНОВ: Само ако мога да допълня, бих искал да внеса яснота. Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“ работи само по организирани престъпни групи. Тези количества нарязан тютюн, които са задържани в България, наистина са малко, но това са количества при наши вътрешни реализации.
Господин Терзийски, обясни, че ненарязаният тютюн не е акцизна стока. Мога да Ви уверя, че и към днешна дата ние наблюдаваме наши организирани престъпни групи, които изнасят ненарязан тютюн в други европейски държави.
В резултат на този натиск, който беше осъществен върху лица и групи, които произвеждаха на територията на страната нелегални цигари, те изнесоха производството в други държави. И това, което мага да Ви кажа, че от 2015 г. до момента ние имаме по наша информация, по дадена информация на наши партньорски служби развити 14 фабрики на територията на европейски държави.
ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Там са най-големите количества нарязан тютюн, тъй като доколкото знам там има някаква фабрика, предприятие или цех за преработка на тютюни и често колегите от областната дирекция реализират такива случаи при, които има някакво пренася, или търговия с нарязан тютюн. Извинявам се още веднъж.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Моля Ви се, като допълнение, в Ясен е фабриката, но те взеха решение и вече всичкия технологичен брак, който остава не го унищожават там, а го отнасят в София, което е голям разход, но в бранша, като допълнение към Вашите думи, също изяви голямо притеснение, че ако караш камион с цигари си е престъпление, но ако караш камион пълен с бали тютюн си е нещо напълно нормално.
От друга страна изразих и така огромното си неудовлетворение от това, че когато се открие някаква фабрика, малка, като казвам фабрика, знаете гараж пълначната машина се конфискува, след това НАП я продава. Е, кой ще купи пълначна машина, ако не пак за да прави цигари, от което излиза, че средството за производство на акцизни стоки не е достатъчно под контрол. Разбира се те имат предвид един, два случая, но примера е показателен.
В тази връзка браншът предполагам, че ще излезе с решение, по някакъв начин да се ограничи. На този етап тютюнът, се изкупува качествения за 5 лв., а всякакъв боклук можеш на черния пазар за 30 – 35. Демотивирани са хората, които отглеждат тютюн, и които разчитат на приходите от тази си дейност, да го продават на официалните изкупвачи за обработка. Благодаря Ви.
Колеги, имате думата.
Господин Стойнев.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря Ви, господин Председател. Моят въпрос е към главен комисар Спиридонова, да Ви благодаря за изключително подробния доклад, но там ми се струва, че споменахте за предотвратени две хакерски атаки, от Македония и Румъния, през 2016 г. или ако може да ни дадете малко повече разяснение за какво иде реч, защото да не съвпада, но аз после ще продължа въпроса ако може само да споменете, какво се е случило, на каква стойност евентуално са били щетите, които са били предотвратени? Благодаря.
ИВАЙЛО СПИРИДОНОВ: Това, което мога да добавя, става въпрос за една реализация на сектор „Киберпрестъпност“, по организирана престъпна група, която се осъществяваше чрез кибер атаки, падове на стоки от Европейския съюз, в страната, без тези стоки да са дошли в България. Чрез заразяване на компютрите на митницата.
Тази организирана престъпна група беше задържана през тази година, не 2016 г., но в случая във финалния му етап беше работен заедно с македонските ни колеги, тъй като съществуваха такива стоки, които преминаваха през страната и бяха регистрирани като падове на техни митници.
Тази организирана престъпна група е задържана и в момента с в ареста. Има образувано досъдебно производство. То е в специализираната прокуратура. Това е което мога да добавя.
ДРАГОМИР СТОЙНОВ: Може ли само? За това става ли въпрос, за системата, така наречена БАЦИС? Това ли имате предвид?
ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Не бих казал, дали е точно тази система, но е факт, че чрез манипулиране на данните в митницата от лица, които се намират извън митницата, ставаше манипулирането на тези данни. Сега дали е точно на БАЦИС или е някаква друга подсистема, не мога да кажа.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Интересно е, господин Председател, защото може да зададем един въпрос към ДАНС, би трябвало Вие да бъдете добре информирани, защото доколкото тук бе изнесена информация преди две седмици от петролната и газовата асоциация, става въпрос, че системата БАЦИС е манипулируема и съответно липсват приблизително около 1 милиард годишно приходи от ДДС. Даже те говорят за над милиард и двеста. Няма да влизам в подробности, тоест, ако тези системи са манипулируеми и ако наистина съответно са били прекратени или са хванати съответно престъпни групи, тогава Вашата задача и Вашата роля е в предотвратяването именно за подобен род, манипулируеми системи, тъй като доколкото знам в момента Министерството на финансите, не си е мръднало и пръста, относно предотвратяването на тези системи.
Също така ни бе обяснено, че и прокуратурата е информирана, че тази система е манипулируема, но странно защо никой, нищо не прави? А в крайна сметка в бюджета липсват над един милиард годишно, която официално ни бе представена тази информация. Благодаря, ако може господин Ненков, да вземете отношение.
НИКОЛАЙ НЕНКОВ: Аз се извинявам, че не мога да тук безкрайно точен и коректен, но такава информация имаше наистина, и доколкото знам имаше и възложена прокурорска проверка, може би досъдебно производство, където бяха събрани данни за такъв тип вмешателство и те бяха изпратени към прокуратурата.
По принцип знаете, че всяка една система информационна е уязвима, особено в съвремието, където от другата страна има много добре подготвени хакери. Разбира се, тук е въпрос на съответни мерки от всяка една институция, в която има такава информационна система – да бъдат взети съответните мерки.
Препоръките, които зависят от ДАНС по линия на информационна сигурност, са направени. Благодаря.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Колеги, аз имам въпрос, но искам да изчерпя другите, да не съм пръв.
Господин Николов, Вие поискахте думата, заповядайте.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря Ви. Аз искам да попитам в аналитичните звена, които има към Вас, понеже има различни данни и от различни статистически институти и така нататък, които излизат с някакви проценти в сивата икономика, Вашите аналитични институти какъв процент от нашата икономика смятат, че е сива? Това ми е първият въпрос.
Вторият въпрос – на база случаите, които имате с данъчни измами, най-вече във вътре общностните сделки в Европейския съюз, понеже знаем, че има такива. Смятате ли, че в България бих казал са засилени повече отколкото другите страни? Именно такива измами най-вече с ДДС измами?
И още един въпрос: обръщате ли внимание на интернет покупките, тоест измамите с акцизни стоки, които минават през интернет пространството и дали по някакъв начин следите тази дейност и минава ли през Вас? Благодаря Ви.
НИКОЛАЙ НEНКОВ: Да, аналитични звена има в ДАНС, но за съжаление ние такъв тип изследвания за процента на сивата икономика нямаме, не правим.
Що се отнася до ДДС измамите – ДДС измами наистина има в целия Европейски съюз. Разбира се, в някои държави са повече. По линия на международния обмен много активно взаимодействаме с колеги в Германия, Полша, Унгария. Така че може би, ако по този начин я отличим като кажем, че примерно там имаме по-…
Разбира се, където има и българско участие, представители на български групи, които развиват някаква дейност в съответните държави, също имаме засилено взаимодействие с тези държави, но също нямам такава аналитична справка, в която мога да кажа за размера и обема на ДДС измами във всяка една от европейските държави.
ИВАЙЛО СПИРИДОНОВ: Може би да допълня и аз. Ние също, нашите аналитични звена не правят такъв анализ каква част от икономиката е в сивия сектор. Не мога да отговоря на този въпрос.
По отношение на търговията с акцизни стоки в Интернет, мога да ви уверя, че колегите, които са по линия на кибер престъпност знаете, че административният капацитет на Република България по тази линия в Министерството на вътрешните работи е съсредоточен в ГДБОП. И това, което мога да кажа, че колегите извършват постоянен мониторинг, така да се каже, на ефира и където бъде установена такава търговия, която може да се смята, че е в сивия сектор, редът е следният: колегите изготвят докладна до мен с материал. Аз го разпределям на колегите, които се занимават с парична, данъчна и осигурителна система и с ДДС измами. Те продължават по принцип оперативната работа.
По отношение на процента ДДС измамите дали е по-голям или е по-малък в България, не бих се ангажирал с някаква класация, но това, което мога да кажа е, че досъдебните производства, които са образувани по линия на ДДС измамите са втори като количество след делата по линия на наркотици. Това е.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Въпросът на колегата беше продиктуван от изразено притеснение от един от браншовете, че ако доскоро Гърция ни е атакувала с факти, документи и снимки „Вижте вашите хора какво правят при нас“, сега това се е превърнало в нещо като национален спорт и те при нас ги вършат същите. Разбира се, ние не влязохме в детайли, но нас това ни притесни, че освен ние в Гърция и Гърция вече в България върши някакви неща.
Но аз ще си позволя да дам думата на госпожа Людмила Петкова, която се занимава с данъчната политика и би трябвало да има поглед върху тези неща.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители! Бих искала само да предоставя информация на господин Николов по отношение на неговия въпрос за ДДС измамите. В Европейския съюз по данни на ЕВРОСТАТ и на Главна дирекция „Данъчно облагане и митнически съюз“, измамите с ДДС се оценяват на около 50 милиарда евро годишно. Всъщност България може би е с един от най-малките дялове. Не мога точно да си спомня, но бих могла да Ви предоставя информацията. С най-голям относителен дял са Германия и Франция с около 15 милиарда годишно.
Но по отношение на въпроса, който зададохте, тъй като измамите са свързани с вътрешнообщностни доставки и вътрешно общностни придобивания са проблем за всички държави членки. Преди една седмица Европейската комисия изготви законодателно предложение за промяна на ДДС режима. За въвеждане на окончателен режим на ДДС, с който се счита, че значително ще се намалят точно тези измами, свързани с вътре общностните доставки като предложението на Европейската комисия е ДДС-то да се начислява от доставчика, като се прилага ставката на ДДС за съответната държава, за където е предназначена стоката, да се използва едно гише и след това сумите да се преразпределят към съответната държава. Предвижда се само едно изключение – ако получателят е сертифицирано лице. „Сертифицирано лице“ означава „сертифициран от администрацията на съответната държава“, тоест, счита се, че получателят е надежден, тоест не участва в схеми или няма данни за него да участва в схеми за данъчни измами, съответно да се прилага досегашния ред – вътре общностно придобиване, с протокол, ползване на кредит и начисляване след това на ДДС. Благодаря.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря Ви.
Ако позволите и моят въпрос, последен остана. Той всъщност е сигнал, който беше изпратен до медиите и до мен. Аз ще се опитам да го обясня в рамките на две минути. Дано да съм ясен. Ако има нещо, моля Ви попитайте. Нямам претенции да съм съвършен.
На практика горива между две цистерни, между два склада мога да се транспортират без биодобавки, тъй като те отиват от една огромна цистерна в друга огромна цистерна. Когато обаче горивата тръгват за бензиностанциите за реализация вече към клиентите, на тях се слагат по силата на европейското законодателство биодобавки и става малко по-скъпо това гориво.
Конкретният случай, който Вие имате на снимките, беше когато през зимата имаше сняг, затруднение с доставките от чужбина. Имахме една рафинерия, един данъчен склад, който беше пълен с горива, които са внесени за преработка, тоест горива, които са със сяра, тоест те не стават за бензиностанции. Тук може би е моментът да кажа, че изключително малка част от горивата – некачествените - със сяра, достигат до бензиностанциите. Те отиват в обществени поръчки, в училища и така нататък, където никой не ги проверява. Бензиностанциите малко или много някой ги проверява. Именно тук е голямата нетърпимост към случая, когато то е стигнало до бензиностанциите, съсипва колите на хората, а никой не търси произхода му.
Но да се върнем на двата склада. Когато пътуват от склад до склад, могат да пътуват чисти горивата. Няма нужда да се слагат биодобавки. Когато сложиш биодобавките, а тя се слага непосредствено преди отпътуването на камиона, защото тя се утаява и в следващите две седмици се продава по бензиностанциите. Бяха засечени няколко случая, те са заснети, когато камион отива в друг склад взима горивото, за да го транспортира до първия склад, но то е с биодобавки. Ясно е, че то не може да бъде излято в общата цистерна, защото ще се изгубят тези биодобавки и трябва наново да се слагат, а това е пари.
На практика камионът тръгва. Спира в другата база. Там се закачат и се претоварват едни количества, които се намират в камиона, но всъщност едно гориво върви от единия кран към другия през двата измерителни уреда – манипулират се системите. И с подменените документи камионът вече с гориво с биодобавки си отива към бензиностанцията.
Този сигнал, когато го донесоха, както виждате, те са видели, че ги снимат. Започнаха да правят едни упражнения, театри, все едно пълнят цистерните отгоре. Знаете, че в България, и в Европа главно пълнене няма на горива. Всички тези снимки, където се разкарват с разни щрангове, са само след като са видели, че ги снимат. На практика камионът влиза, стои седем минути и продължава към бензиностанциите. За седем минути не можем да разтовариш, не можеш да натовариш.
Къде според мен е хубавото в този сигнал? Не че са шест цистерни и три фирми, ако може да не продължава в бъдеще това да се случва. А как би могло да се установи този сигнал? Защото някой може да каже „Това е конкуренция, това е някой, който иска да си разчисти сметки. Някой иска той да си открие склад за сметка на този“. Всичко е възможно и е нормално Вие да бъдете мнителни към всеки един такъв сигнал, както и аз съм мнителен.
На този сигнал не му трябват свидетелски показания, независимо че са снимани хората и с номерата на колите, и с лицата си или с бензиностанциите, на които е разтоварено, или базата, на която са извършени деянията. Има ги датите. Има ги камионите. Има всичко, но за два дни може да се установи колко пъти тези камиони – примерно за два месеца – са ходили до този склад и до другия, защото данните са в НАП и в „Митниците“. Отделно, че са в самите бази.
Платежни нареждания преди всяко тръгване на камиона – било към едната база, било към другата е извършено, то седи в банката. Няма проблем да бъде изваден този документ и да се види колко пъти е идвал и колко пъти има преводи. Също така в НАП може да се види колко пъти са издавани съответните съпроводителни документа от единия склад към другия, и от втория склад към бензиностанциите.
Моето желание е това нещо да не се случва.
Като човек с по-дълъг житейски опит знам, че черно и бяло много рядко има. Много често е синьо. Съгласен съм, че когато се направи инвестиция за няколко милиона, не би искал заради примерно недобросъвестни действия на твои служители, които не можеш да им стои на главата от сутрин до вечер, а те са решили на твой гръб докато те няма да изкарат пари, да си закриеш бизнеса. Съгласен съм, че това може да е комбинация между някой търговец на бензиностанция, който знае, че горивата са некачествени и предпочита да ги купи от този човек или от този склад, но да ги получи от друг, където знае, че са истински.
Така да се каже възможни варианти много. Ситуацията е ясна. Много лесно може да се докаже. Целта не ми е някой да си загуби лиценза или хората да останат без работа, ако може за в бъдеще тази порочна практика да бъде прекратена, защото това е и пътят, по който тези некачествени горива отиват към някоя бензиностанция, която може да бъде упрекната, че продава лоши горива без да знае. Тя си ги купува от нормалния склад.
Това е и склад, от който може горива, които са внесени за преработка да стигнат до обществени заведения, болници, училища, детски градини, тоест, ако тази практика бъде прекратена и количеството внесено за преработка съответства на количеството продадено по предназначение, ако горивата, които се продават по бензиностанциите са истински, ако всичко е платено и най-вече, ако не се манипулират митническите измерителни уреди, за които Вие дадохте много, много примери и те съществуват всичко ще бъде добре. Така да се каже да приложим формулата нула – нула, било каквото било, но от сега нататък да не се случва, иначе реваншизъм не искам в това да се случва още повече това е сигнал, който е изпратен до всички медии.
Не мога да кажа кой е виновен по веригата, мога да подозирам. Не бих искал и Вие да се произнасяте най-малкото пък сега, но ако може да се прекрати тази практика, за да не стане така, че всички знаят, а пък никой не го вижда на официално ниво. Знам, че са чакали да е големия сняг, за да стане притеснението, за да се издадат какво правят, но не е редно пред Митницата, пред измерителните уреди, пред НАП всичко това да се случва.
В заключение, аз ще Ви го изпратя официално, ще Ви дам и флашката как съм я получил, имената на трите фирми, номерата на камионите макар, че те се виждат и датите, на които са осъществени тези операции. Въпрос за два дена е, както казах още повече масивите, доколкото разбрах при една от акциите на БОП мисля, че са изтеглени целите. Така че не е никакъв проблем да се установи.
Не ми се иска да се случва за в бъдеще, не сте били уведомени до този момент, сега го разбирате. Надявам се и за в бъдеще на едно ползотворно сътрудничество.
Не считам, че ние трябва да бъдем хората, които да пращат сигналите към Вас. Мисля, че трябва да завоюваме общото доверие и те направо към Вас и към Вашия център, който е междуведомствения да подават тези сигнали тогава ще бъдете и Вие по-оперативни. Благодаря.
Колеги, имаме ли други въпроси по първа точка от дневния ред или ще ми разрешите да преминем към втора?
Няма възражения.
Разбира се, господин …
КРАСИМИР ЦИПОВ: Позволете, разбира се, че ще реагираме, уважаеми господин Председателю на информацията, която ни предоставите. Още повече щом казвате, че там имало реализация от служители д на Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“, но не мога да се съглася, че не трябва да идват сигнали от Вас като народни представители, напротив всеки един сигнал е добре дошъл, за да има компетентна реакция на всички ангажирани органи.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря Ви и така трябва да отговори всеки заместник-министър на вътрешните работи, но аз миналата година подадох сигнал за здравеопазването и посред лятото гонеха дъщеря ми, за да и връчват призовки, за да дойда да дам обяснение, по което, аз съм дал за извършено някъде престъпление. Стана така, че аз съм престъпника. Разбира се, отидох, дадох показания всичко, но от друга страна не трябва този, който дава сигнал да бъде наказван, затова че е подал сигнала. Тук са го получили всички медии. Аз съм длъжен да го направя и няма да дам лош пример.
Още веднъж искам да благодаря на всички, които дойдохте. Искам да благодаря за изчерпателните доклади, които дадохте. Надявам се след няколко месеца ние няма да Ви досаждаме непрекъснато, Вие имате оперативна работа достатъчно, пак да дойдете и да ни запознаете с новите си реализации.
Искам да кажа от името на колегите, че когато дойдат някакви законодателни инициативи щом е свързано с това бюджета да се пълни учудващо единомислие имаме всичките. В другите комисии го няма. Искам да се извиня, ако сте помислили, че ние правим преглед или упражняваме надзор върху цялостната Ви дейност. В никакъв случай никой не го е искал и не го мислил само конкретно ресора, който нас ни касае. Имате си Комисия, с която Вие си имате добри отношения, няма да изземване или да се опитваме да изземваме правомощия.
Още веднъж благодаря затова, че дойдохте и ще направим всичко възможно да Ви бъдем полезни било за законодателни инициативи, било за сигнали, изясняване на случаи. Вие днес получихте похвала и то от опозицията, което много рядко се случва. Благодаря Ви още веднъж.
Човекът изразява мнението от името на своите избиратели в този район, в който и аз бях главен секретар.
Колеги, каквото могли направили. Още веднъж благодаря.
Искам да преминем към точка втора:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ГЛАСУВАНЕ ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ДАНЪЧНО-ОСИГУРИТЕЛЕН ПРОЦЕСУАЛЕН КОДЕКС, № 702-01-23, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА 2 ОКТОМВРИ 2017 Г. ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ
Госпожа Петкова имате възможност да го представите.
Колегите, в голямата си част са запознати, така че можете по накратко.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители! Много накратко ще представя ДОПК. Всъщност Законопроекта е изготвен във връзка с решение на Министерския съвет от лятото на тази година за намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса. Две-три основни неща по принцип ще кажа, които е хубаво да бъдат споменати.
Основното е досега лицата, когато участват примерно в обществени поръчки или в някакви процедури изискваха от НАП, Агенция „Митници“ и общините удостоверение за наличие или липса на задължение. Тази практика се прекратява, лицата няма да подават искане, няма да получават информация, а Националната агенция за приходите, Агенция „Митници“ и общините ще си обменят информация по електронен път. Примерно има лице, което участва в някаква обществена поръчка няма да предоставя удостоверение, съответния административен орган или организация изисква от тези организации и агенции информация по електронен път. Единственото, което е предоставено за общините, тъй като не всички имат техническата възможност да предоставят информация по електронен път една година да предоставят информацията на хартиен носител. След 2018 г. всичко ще бъде по електронен път.
Втората основна промяна е свързана със Закона за корпоративното подоходно облагане фирмите, които нямат дейност, не осъществяват дейност да не подават декларации. Досега всички фирми, независимо дали имат или нямат дейност подават декларации – 188 хил. фирми по данни на Националния статистически институт не осъществяват дейност. Тези дружества няма да подават данъчна декларация, същото е тези дружества няма да подават и годишен финансов отчет в Агенцията по вписванията. Знаете сега независимо дали има или няма дружеството дейност подава отчета в Агенцията по вписванията – 50 лв. такса. Тези 188 хиляди дружества няма да подават отчетите.
Това, което може би има най-голямо отношение към Вашата Комисия е въвеждането на една европейска директива във връзка с новия Закон за мерките срещу изпирането на пари. Новият Закон е във връзка с европейска дори директива, но данъчната директива, която е да се предостави възможност на данъчните органи за достъп до тази информация. От една страна информацията ще се ползва за обмен на информация между държавите членки и от друга страна тази информация ще се ползва от органите по приходите за целите на анализ на риска, като най-ценното е информация за действителните собственици на дружества. Благодаря.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: И аз благодаря.
Колеги, госпожа Дора Христова има да зададе въпрос.
ДОРА ХРИСТОВА: Уважаема госпожо Петкова, уважаеми колеги! Аз не чух Вие да презентирате промените в чл. 12 от ДОПК. Всъщност това, което, аз искам да коментирам, че в новата ал. 9 има препратка към Закона за мерките за изпиране на пари, като препратката е към чл. 61, 62, 64 и всъщност проблемът тук е, че препратката е към Законопроект, който е приет на първо четене и не е приет от Народното събрание и затова според мен не би трябвало да остане по този начин.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Действително препратката е към неприет Законопроект, но срокът за приемане на директивата е 31 декември тази година. Изготвена е Разпоредбата, ние знаем и най вероятно ще бъдат обединени заедно със Закона за мерките срещу изпиране на пари, за да влязат едновременно, но трябваше да бъде изготвена, тъй като не въвеждането на директива в националното законодателство има директна финансова санкция за държавата, а предвид, че ни предстои председателство на Съвета на Европейския съюз не е добре за имиджа на страната да има открити процедури по нарушение.
Коментирахме това нещо днес и в Бюджетна комисия, знаем така, че няма да бъде приета разпоредба препращаща към неприет Закон.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря.
Колеги, ако няма други въпроси предлагам да преминем към гласуването на точка втора.
Моля, които са „за“ да подкрепим Законопроекта за съответното четене да гласуват.
За –12, против – няма, въздържали се 4.
Законопроектът е приет.
Благодаря, госпожа Петкова.
ПЕТКОВА: И аз Ви благодаря.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Закривам днешното заседание.
(Закрито в 17,37 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Емил Димитров