Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
18/10/2018
    1. Изслушване на министъра на икономиката господин Емил Караниколов, на основание чл. 114, ал. 2 от ПОДНС и взето решение от членовете на комисията на 04 октомври 2018г.
    2. Обсъждане на внесения в Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-73, внесен от Цветан Цветанов, Данаил Кирилов, Емил Димитров и Християн Митев на 09 октомври 2018г.
    П Р О Т О К О Л
    № 32


    На 18 октомври 2018 г. се проведе редовно заседание на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика при следния

    ДНEВЕН РЕД:

    1. Изслушване на министъра на икономиката господин Емил Караниколов, на основание чл. 114, ал. 2 от ПОДНС и взето решение от членовете на комисията на 04 октомври 2018г.
    2. Обсъждане на внесения в Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-73, внесен от Цветан Цветанов, Данаил Кирилов, Емил Димитров и Християн Митев на 09 октомври 2018г.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 16,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика Емил Димитров.

    * * *

    ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Министър, драги гости! Откривам редовното заседание на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата. Предлагам на Вашето внимание вече изпратеният Ви своевременно дневен ред от две точки:
    1. Изслушване на министъра на икономиката господин Емил Караниколов, на основание чл. 114, ал. 2 от ПОДНС и взето решение от членовете на Комисията на 4 май 2018 г.
    2. Обсъждане на внесения в Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-73, внесен от Цветан Цветанов, Данаил Кирилов, Емил Димитров и Християн Митев на 9 октомври 2018 г.
    Моля да гласувате така предложения дневен ред или да дадете предложения.
    „За“ – 16 гласа, без „против“ и „въздържали се“.
    Приема се единодушно.
    Благодаря Ви.
    Действаме в режим на упълномощаване. Господин Тинчев, Вие представлявате 2 гласа – Апостолов и колежката, а аз представлявам госпожа Адлен Шевкед.
    Колеги, желанието да бъде изслушан господин Министъра беше породено от това, че през нашата Комисия мина най-общо казано Законопроектът за горивата – администриране и така нататък. Проблемът е, че в този законопроект имаше и една наредба, която изцяло легна на неговото Министерство. До последния момент имаше спорове в кое Министерство да бъде. Проблемът е, че в момента, в който отиде при него, това автоматично означава, че той получава кадри, хора, ресурси, компютърно обслужване и всичко, което е необходимо, за да може един регистър да функционира нормално. Отделно тази наредба трябва някой да я изготви, да я съгласува, да я види и в момента, в който влезе в сила да могат хората да знаят къде и как да се обърнат, как да си комуникират останалите ведомства, а не, когато дойде моментът, тогава да започнем.
    Това, което искам да Ви помоля, е, да задавате въпросите само по темата, по която е поканен, която господин Тинчев зададе като параметри миналия път. Има други комисии – ресорна Комисия по икономика – там се задават въпроси при ежемесечните изслушвания. Има и друг ред – знаете, всеки петък писмени и устни въпроси. Да се ограничим около това нещо, а не всеки да си гледа неговия избирателен район и да решава други проблеми. Не това е целта на днешното заседание. Целта е наредбата – докъде са стигнали, какво предстои, ще можем ли да се вместим в този тайминг, защото, ако дойде месец януари и тя не заработи или има проблеми, бизнесът ще нададе вой – нормално е.
    Освен това, с какво можем да бъде полезни и да обсъдим. Втора точка от дневния ред е Наказателният кодекс. Там също вменяваме регистър на министъра на икономиката. Ще дам съвсем бърз пример: когато бях Главен секретар назначих двама души – единият за отбранително-мобилизационна подготовка-офицер и един юрист. Само след два месеца, с решение на Министерския съвет, трябва да има финансов контрольор. Добре – юристът да е финансов контрольор. След още един месец – бежанците. В един момент те казват: „аз дойдох тук за юрист, а не да Ви бъда финансист, контрольор или какъвто и да е“. Тоест, ние много лесно приемаме закони, много лесно вменяваме регистри и нови задължения на изпълнителната власт. В един момент обаче, трябва да я обезпечим с кадрови ресурс, така че трябва да помислим. Ето, сега ще се приеме бюджета.
    Ако желаете, задайте въпросите към уважаемия господин Министър, след като в това заседание имаме два законопроекта, които ще визираме, ще коментираме и по двата има регистри при него. В тези регистри трябва да се занимават живи хора, трябват системни администратори, които да ги обслужват, трябва комуникации с няколко министерства. По Закона за горивата – използвам общоприетото название – Министерството на земеделието, Данъчна администрация, Митническа администрация , ДАИ и Търговския регистър, която служебна информация трябва да отива при него, а не той да се моли за всяка една информация или съответно длъжностното лице, което, разбира се, бъде натоварено. Всичко това са кадри, пари и организация. Това е предметът на днешния разговор.
    Ще имате възможност да зададете въпроси. Опитах се да формулирам това, което господин Тинчев на предходно наше заседание визира. Целта е да Ви помогнем с всичко, с което можем и да разберем докъде сте стигнали в тази наредба.
    Още веднъж Ви благодаря, че сте тук сред нас. Имате възможност да отговорите на така формулираните въпроси. Колегите – при желание, ще имат и допълнителни въпроси. Благодаря, господин Министър, имате думата.
    МИНИСТЪР ЕМИЛ КАРАНИКОЛОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости, уважаеми представители на медиите! Първо, искам да Ви благодаря, че ме поканихте и да се извиня, че толкова време не съм идвал. Надявам се, че все по-често ще се виждаме.
    Имахте много тежка битка по Закона за горивата. Поздравявам Ви, защото лично мое мнение е, че такъв Закон трябва да има. Това е акцизна стока, знаете за другите акцизни стоки има такъв регламент. Не можем да оставяме горивата, което е изключително важно, без законодателство. Такъв закон беше редно да има. Дали ще е най-добрият – да или не, тепърва, когато започнем да работим – мисля, че влиза от 13 януари 2019 г., извинявам се, ако бъркам точната дата, горе-долу от средата на месец януари, ще Ви докладвам накратко какво сме направили през това време. Първо и най-важното е, че е определен ресорен заместник-министър, който да отговаря за този ресор. Това е господин Александър Манолев. Той участва в изработването и в процеса. Много от материалите по този закон бяха подготвени в Министерството на икономиката. Разбира се, след това беше внесен от народни представители, но така или иначе още един път благодаря, защото такъв Закон трябва да има.
    Съгласно обнародвания в „Държавен вестник“ Закон за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефта и продуктите от нефтен произход, имаме няколко задължение в Министерството на икономиката, които сега ще посоча, но не и единствено като Министерство. Тук бяха споменати и други ведомства. Бих допълнил от това, което виждаме, тъй като вече работим с заинтересовани лица – те имат много въпроси, задължително ще трябва да имаме някакъв обмен на данни с ДНСК. Досега едните са работили по един режим, по втори режим, по трети режим, но това неща, които тепърва ще уточняваме.
    Създадена е работна група от ресорния заместник-министър Александър Манолев, която да изготви задължителните по Закона документи – подзаконови нормативни актове. Това са: Устройствен правилник на Министерство на икономиката, по точно промяна в Устройствения правилник, тъй като трябва да се създаде ново звено, което да отговаря за това, Наредба за реда и условията за водене на регистър на лицата, осъществяващи икономическата дейност, Правилник за организация на работата и Съвета на Консултативния съвет към министъра на икономиката.
    Първо, искам да благодаря на всички ведомства, които имат отношение по този закон. Вече са ни изпратили представители. Работната група ще се представлява отново от Александър Манолев, заместник-министър, но всички министерства и ведомства са предоставили свои представители, за което благодаря.
    Относно задълженията за Устройствен правилник. Съгласно § 6 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона има 3-месечен срок за приемане на Устройствения правилник. Към момента имаме частично изготвена предварителна оценка на въздействието на проекта на ПМС за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Министерството на икономиката, като се предвижда създаване на нова Дирекция с наименование „Регулиране на икономически дейности“. Дирекцията ще подпомага министъра на икономиката при осъществяване на задълженията му съгласно този закон само и единствено в момента, но може да бъде допълнено.
    Като цяло тази Дирекция ще обезпечава процедурите по регистрация по Глава втора от Закона. Ще води регистъра на задължените икономически оператори, както ще извършва на проверки и документи за изпълнение на спазването условията на регистъра. Проектът на ПМС е изготвен – това не е нова информация, и след одобрение на частичната предварителна оценка от Министерски съвет, ще бъде предоставен за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации. Изготвени са вече проекти на наредба за реда и условието за водене на регистър, както и Правилник за организация на работа за Съвета на Консултативния съвет към Министерството на икономиката. Работната група обобщава бележките, тъй като много заинтересовани лица имат запитвания, бележки, коментари, но се очаква другата седмица да го качим на страницата за обществено обсъждане.
    Това е накратко. Ако имате някакви въпроси, съм готов да отговаря. Тежък Закон, нова материя. Ще има много запитвания, но Ви уверявам, че другата седмица всички подзаконови нормативни актове ще бъдат качени за обществено обсъждане. Благодаря.
    ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря.
    Това, което ме вълнува, понеже всичко ще по първоначален замисъл ще бъде по компютърен път, ще имате ви възможност – говорихме за земеделците, неща, които вече са регистрирали и ги има служебно, да ги прехвърлят при Вас, за да не се налага два пъти да декларират едно и също. Не е, че е голям проблем да снимаш на ксерокс и да покажеш оригинала, но поне в известен степен да ги облекчим.
    Как стои комуникацията между Вашето ведомство и НАП, „Митници“, „Земеделие“, ДАИ, ДНСК? Защото това трябва да го изясните с взаимни протоколи, наредби. Да не Ви „изяде време“ и после да създаде големи опашки, само защото нещо във времето не сме го измислили или не сме го решили, защото човекът, който е на гишето, им е виновен за всичко. Не го интересува какво се е случило преди него. Имате ли тази готовност? За другата съм изключително доволен – че имате работна група, че вече събирате бележки, че имате Устройствен правилник. Бихме могли да помогнем при Устройствения бюджет – за хора и за бюджет. За друго не можем.
    МИНИСТЪР ЕМИЛ КАРАНИКОЛОВ: Благодаря за въпроса.
    Като цяло знаете, че приоритет на правителството е борбата с административни тежести и бюрокрация, но не е само негов приоритет, но мисля, че на абсолютно всички. От тази гледна точка ние трябва да създадем необходимата среда. Министерството на икономиката се е включило в общия портал за електронно управление. Ние сме там. Към момента и много други министерства и ведомства са включват. С някои ще имаме по-бързо създаване на този режим с цел да няма бюрократични пречки, но както споменах с ДНСК тепърва констатираме този проблем и с тях ще трябва да създадем, да се сключат такива споразумения, протоколи, за да се уеднакви базата и автоматично да се прехвърлят тези документи. Работим по тази тема. Навсякъде хвалят Министерството на икономиката, че се справихме най-бързо с първите ангажименти, които бяхме поели към бизнеса и гражданите. Реално успяхме да реформираме 114 административни услуги. Тук ще направим всичко възможно, тъй като най-често работим с бизнеса и трябва да даваме пример за това как трябва да се работи в тези портали. С някои от администрациите имаме, но с други ще трябва тепърва да се създаде такъв портал, в който автоматично да се прехвърлят данни. Може би много от информацията ще бъде и нова, защото за някои от потребителите на тази услуга елементите, които трябва да предоставят, ще бъдат нови. Благодаря.
    ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Да Ви представя госпожа Теменужка Янкова – съветник на министъра.
    МИНИСТЪР ЕМИЛ КАРАНИКОЛОВ: Извинявам се и се надявам бъдещия директор на тази Дирекция.
    ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Чудесно. Колегата има въпрос точно в тази посока.
    МАРТИН ТИНЧЕВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
    Уважаеми колеги! Уважаеми господин Министър, моят въпрос не е толкова само към тази бъдеща дирекция. Адмирации за това, което сте направили до този момент, макар че започва да тече срокът за изпълнение на задължението Ви приемане на Устройствен правилник, на останалата подзаконова нормативна уредба и чисто организационната работа, която следва да извършите, за да може да бъде прилаган новоприетият Закон.
    С оглед на това, че като точка втора ще разглеждаме промени в Наказателния кодекс, за мен е много интересно да разбера Вашето становище по отношение на възможността Министерството на икономиката да води публичен регистър, на лицата, които извършват внос за въвеждане в страната на производство, продажба, предоставяне, предлагане или възстановяване на рециклирани машини или съоръжения за производство на тютюневи изделия. Мисля, че за колегите също ще е полезно да ги запознаете, за да могат да формират становище при вземане на решение дали да подкрепят Законопроекта, както и за Вашето становище по отношение на тази законодателна инициатива за криминализиране производството на акцизни стоки. Благодаря.
    МИНИСТЪР ЕМИЛ КАРАНИКОЛОВ: Благодаря за въпроса. Още един път повтарям: акцизите са изключително важни и там трябва да създадем необходимата среда. Разбира се, по никакъв начин не трябва да затрудняваме бизнеса. Напоследък Министерството на икономиката поема много ангажименти, които ни вменява Закона. Така или иначе аз съм благодарен на това, че имам изключителни експерти – в това мога да Ви уверя. Независимо кой ще е министър, експертите в Министерството са изключително добре подготвени. Няма ротации, промени. Общо взето каквото е заварено и в предишния екип и сега продължава. От тази гледна точка ние ще водим и този регистър, ако това, разбира се, е крайното решение на Народното събрание – на законодателния орган.
    Така или иначе Министерството на икономиката винаги е било обвързано с тютюна и в момента също осъществяваме някакъв контрол по тютюна, по спиртните напитки. Разбира се, може би на моменти се дублира. От тази гледна точка администрацията е подготвена за това. Уверявам Ви.
    Споменах, че тепърва ще ни дават много правомощия затова така сме кръстили дирекцията. Тежка ще е задачата, но наистина имаме компетентни служители. Затова така и споменах, че точно така сме кръстили Дирекцията: „Регулиране на икономически дейности“, а не само определено свързано с горивата. Предполагахме, че ще има такива задължения и затова така го предвидихме.
    Скоро ще видите структурата като персонал, като бюджет, който ще искаме, но първо го съгласуваме с министъра на финансите. Имаме предварителни разговори. В началото ще е по-скъпо, тъй като трябва да организираме. В момента работим за организиране на помещения, в които ще трябва да се настани тази администрация, защото това ще са минимум 50 човека. В сградата на Министерството на икономиката няма. Но преди да е станало напрежение, да Ви кажа, че имам съдействие от всички ведомства и министри, и ще имаме помещение, където ще могат да работят и то ще бъде готово още преди създаване на Дирекцията.
    ПРЕДС: ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Колеги, имате ли въпроси?
    МАРТИН ТИНЧЕВ: Връщаме се на Закона за горивата. Единственото ми притеснение е относно създаването на регистър, тъй като изисква повече време. Може ли да сме сигурни, че нещата ще вървят в правилната посока и когато изтече срокът, тоест , когато Законът трябва да влезе в сила, ще всички неща ще бъдат подредени?
    МИНИСТЪР ЕМИЛ КАРАНИКОЛОВ: Благодаря за въпроса.
    Ще отговарям съвсем коректно. Това не зависи по никакъв начин само от Министерството на икономиката. В началото не си представяйте регистърът, че ще е тази страница или платформа, която всички искаме да видим. Вероятно първо ще са екселски таблици. Създаването на един такъв регистър иска много време. Трябва да се направи процедура по Закона за обществените поръчки, защото после ще има надграждане. Трябва да се съобразят стойности за тази обществена поръчка. Това може много да ни забави, а ние по Закон нямаме време и трябва да започнем да работим. Така или иначе регистър ще има, ще гоним тези срокове. За начало това ще се екселски таблици, за да се осъществява самият контрол и самото вписване. Не може заради това, че регистърът се забавя поради обществена поръчка, липса на средства, поради неяснота каква информация ще има вътре, да забавим целия процес. Всичко в тази държава трябва да стане електронизирано, както например е в Естония. Ще ни трябва време за това. Рано или късно това е целта. Такова е искането на Закона, такова е искането и на бизнеса и ние ще се съобразим.
    В началото няма да е тази платформа, която си я представяме всички. Това ще ни бъде докладвано. Предполагам, че за Вас това е изключително важна тема. Ще се виждаме все по-често и ще Ви докладваме. Това ще забави обществените поръчки – минимум обжалвания. Дори възложител коректно да е пусна процедура, всяко заинтересовано лице може да счете, че нещо е нарушило неговите права. Няма как да го обвържа, за да се ангажирам с тези срокове, които са в Закона. Но електронното управление е бъдещето и то трябва да е така.
    ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря Ви.
    Има някакво решение за материална база, има експертен състав. Наредбата е в напреднал етап. Предстои да бъде обнародвана за обществено обсъждане с всичките промени, допълнения, изменения. Има Устройствен правилник с ПМС. Има представители на всички ведомства, тоест на този етап смятам, че като начална крачка всичко, което е могъл в рамките на своите възможности господин Министър да направи, е направил, включително и визия за ръководството, което е най-важното. Друго е да започнеш едно нещо отначало докрай с всички добри и лоши неща, друго е в движение да се налага да се намесваш някъде.
    МИНИСТЪР ЕМИЛ КАРАНИКОЛОВ: Законът е изключително тежка материя. Вие сте работили по него. Мога ли да помоля когато и каквито проблеми да имаме по този закон, защото тепърва ще излизат, винаги да разчитаме на Вас. От нас може да разчитате на коректно отношение и предоставяне на информацията. Но съм сигурен – по никакъв начин не искам да засегна някой, че дори текстове от Закона, които сега са приети, ще трябва да ги изменяме. Законът беше бърз, трябваше да се случи. Изключително подкрепям този закон, но вероятно ще се наложат законодателни изменения от въпросите, които виждам от заинтересованите страни, защото това го иска бизнеса от нас и ще трябва да Ви бъдат предоставени. Може би ще се наложи и за някакви изменения в Закон. Няма да го правим сега, защото първо трябва да тръгнем. Ако сега влезем отсега да го променяме, нека да тръгнем, да изчистим всичко, но ще имам необходимост от помощ от Вас.
    ДОРА ХРИСТОВА: Уважаеми колеги! Уважаеми господин Министър, при положение, че много се залагаше точно на регистъра, много ни смущава факта, че ще се използват екселски таблици. Дали не трябва да се отложи срокът за изпълнението на самия Закон, защото се губи смисълът, ако нямате готовност за такъв регистър?
    МИНИСТЪР ЕМИЛ КАРАНИКОЛОВ: Регистър ще има.
    ДОРА ХРИСТОВА: Ще има под формата на екселски таблици.
    МИНИСТЪР ЕМИЛ КАРАНИКОЛОВ: Не се изказах правилно. Няма да е платформата, която всички искаме да видим отведнъж. Това е невъзможно. В началото ще има публична информация, предоставяне на абсолютно всякаква информация, особено за законодателната власт. Но самият регистър е предмет – първо, да обобщим какъв е обемът на информация, кои лица ще имат достъп до него? Трябва да направим точно тази взаимна връзка между абсолютно всички администрации, за да може, когато пуснем процедура, да имаме точното задание. Ако не направим правилното задание, този регистър няма да свърши работа на никой. Обемът е много голям. Нека да не пипаме срока. Ще се наложи изменение на Закона. Но, ако влезе отсега, ще започне една полемика – работещ, неработещ, да не си го причиняваме. Бизнесът го иска. Мисля, че всички сме наясно. Аз лично го казвам: трябва да има такъв закон. В процеса на работа много въпроси ще излизат и ще ги чистим. Информацията ще бъде предоставена и да я искат и да не я искат. Молбата ми към момента е да не пипаме Закона, защото е важен. Благодаря.
    ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: И аз благодаря, господин Министър.
    Колеги, в момента, ако отидете в ДАИ, автомобилната регистрация има регистър, в който пише каква е нормативната уредба, кое е ръководството и така нататък. Но, ако кажете: „дайте да видя този камион дали е вписан в регистъра“, не можете. Когато ги изисках на дискета, ми ги дадоха всичките – кой, кога е минал преглед, кога е презаверявал. И сега е такъв регистърът в половината държава. Но, ако, Вие искате да впишете, получавате удостоверението. Където и да Ви спрат по пътя това удостоверение важи. Контролният орган като се свърже с ДАИ получава регистър и вижда къде и какво го има. Говорим за визията дали всеки може да го види на екрана и да се прецени каква част от информацията, която си подал, следва да бъде оповестена публично. Това са детайли. Регистърът е важно да го има. Месец февруари или март трябва да влезе в сила, да знаят хората какви документи следва да подадат и какви по служебен път ще дойдат, да знаят в какъв срок ще получат това удостоверение, да не им създаваме проблеми на хората. А не да излезе: „Понеже ние ще се забавим да Ви дадем удостоверение“, затова сега спри един месец, защото не е ясно дали си законен или не. От там нататък със сигурност ще се надгражда системата.
    Мисля, че прекалихме на едно място със санкциите, включително да конфискуваме и земя. Сигурност след месец май ще се наложи някои санкции да ги намалим. След като всички се регистрират ще видим какви ще бъдат другите мерки. Тази, с която сме прекалили, и то с основание, също да е прецизираме. Ние ще направим поправки, но тръгне Законът и хората да се регистрират. В момента, в който всеки се регистрира, въпросът ще е приключил. Но да не създадем проблем на земеделците, за да могат да се регистрират, да не създадем проблем на другите бензиностанции. И най-важното: да знаят, че ги има в списъка и си има удостоверението, което да сложи.
    Много трудна организация предстои на Министъра. Може би няма да е прекалено, ако кажа, че след като направили целия път по създаването на този закон, ще помогнем и за евентуални промени. Няма Закон, който да е съвършен и няма Закон, който, когато видиш, че нещо не работи или трябва да бъде допълвано, на всяка цена да кажеш: „няма да работи, няма да го допълвам, няма да го променям“. Ако видим, че има дублиране на обезпечения, мисля, че ще е в повече да караме бизнеса пет пъти за едно и също да дава обезпечение. Ако видим, че някъде има проблем между обмяна на информацията, може би ще трябва да направим промяна.
    До месец май трябва всички да са се регистрирали. След месец май всичките проблеми, които ги имате, имаме възможност до края на сесията да ги приемаме със Закон за изменение и допълнение. Те ще са смислени и със сигурност няма да има проблем.
    Изпуснахме цял един отрасъл като бизнеса, които не дойдоха, само защото казват: „не бяхме сигурни, че ще приемете Закона и затова не дойдохме да ги искаме“. Всякакви други дойдоха, те не, защото не били сигурни.
    Със сигурност това не е най-съвършеният Закон, но е едно добро начало и ще надграждаме. Имате нашата пълна подкрепа. Всичките колеги, които го подписаха предишния път и искаха да бъде избран, със сигурност ще го подкрепят и следващия път. Лично ще дам всичко възможно от себе си този закон да тръгне. Това са парите на държавата: цигари, алкохол, горива. Другото са детайли. Имате нашата подкрепа. Благодаря Ви, че дойдохте и когато можете и има с какво да ни информирате – било Вие, било Вашият съветник или ресорният заместник министър, ще се радваме да помогнем с каквото можем. За нас е много важно, виждам, че и за Вас. Още веднъж, Благодаря.

    Колеги, преминаваме към втора точка от дневния ред: ОБСЪЖДАНЕ НА ВНЕСЕНИЯ ОТ НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАКАЗАТЕЛНИЯ КОДЕКС, № 854-01-73, внесе от Цветан Цветанов, Данаил Кирилов, Емил Димитров и Христиан Митев на 9 октомври 2018 г.
    Тук сме двама от вносителите. Припомням Ви, че последно бе изслушването на Главния прокурор. Това е проблем, който съществува от много години. Когато е приет Наказателният кодекс 1968 г. не е имало частно производство на цигари. Било е даже монопол. Никой не е предполагал, че тогава ще има такива проблеми. През последните 20 г. обаче, както виждате има и частно производство. Светът се промени. До този момент обаче, притежателите на машини, производителите, не носят отговорност и ние гоним някой, който е продал два стека, а този, който е произвел два, двадесет или двеста камиона с цигари, на практика не можем да го санкционираме. Големият проблем ще дойде, когато трябва да преценим дали техника не може да върши и други дейности и кога тя става тази за производство на цигари.
    Ето, намериха се четири фабрики. Ако ние сложим само машините и съоръженията, означава, че тези четири фабрики от този момент нататък, да бъдат санкционирани. Тези четири фабрики са снабдявани от една друга – пета, която е правила нарязания тютюн. Докато е тютюн, няма никакъв проблем – и да го произвеждаш, и да го съхраняваш. В момента, който го нарежеш, става акцизна стока. Трябва да хванем всичко от момента на създаването на акцизната стока и във всичките й производни. Направил си фабрика, но не си я вкарал в експлоатация, но това е приготовление. Проектът на Закона беше направен от работна комисия от Министерството на правосъдието. Изявиха желание и представители от Министерството на икономиката, от Агенция „Митници“. Направиха Законопроекта. При цигарите: „притежава лиценз, удостоверение, регистрация, когато това се изисква с нормативен акт“. Вижте колко е широко. Какъвто и да е този нормативен акт – регистрационен режим, вписване в общината, съобщения в Министерството на икономиката, какъвто го приемем, щом си го спазил, не си нарушител. Проблемът е какво е маловажно, което е престъпление. Маловажно е по Закона за административните нарушения и наказания, престъпление е по Наказателния кодекс.
    В момента се оказа, че от 20 г. ние умишлено нямаме санкции за едрите нелегални производители. Вглеждаме се само в търговците на дребно. Трябвало е още при първата разбита фабрика да има такава инициатива, но това е било някъде назад във времето, не се е случило. Не му е било времето, не са били това хората, не е било приоритет. В момента имаме четири разкрити фабрики, търсят се още три. За една имаме сигнал от чужбина, която успя да се измъкне и фокусът отиде към другите фабрики-производители. Ако утре заловим фабрика, първият въпрос на медиите ще бъде: „До вчера не знаехте, вчера научихте. От вчера досега нямахте ли възможност да приемете Закон или пак на едрите прощавате, а дребните – с два стека, кашона или два мастербокса ги гоните?“.
    Тази норма е необходима. Прокуратурата се произнесе. Произнесе се Министерството на правосъдието, „Митници“, НАП. Вчера даже и Правната комисия, която е водеща, го прие. В сряда ще бъде Икономическата комисия. Сега предстои аз да го представя на Вашето внимание. Имате го Законопроекта. Достатъчно много се изговори по него. Със сигурност ще се опитат и да го саботират да не бъде приет. В това може да бъдете сигурни. Ще се търсят всякакви всевъзможни начини, включително дядото на село, който има машинка, с която си сгъва цигарите. От него до собственика на четирите фабрики мисля, че разликата е огромна в милиарди. Но както виждате те с него ще се опитат да скрият собственика на фабриката.
    Предлагам на Вашето внимание Закона за изменение и допълнение на Наказателния кодекс. И ако има изказвания, моля, направете ги, ако не, го подлагам на гласуване.
    Имаме заявена позиция на част от политическите сили как ще го гласуват. Надявам се между първо и второ четене да помолим да бъде внесена яснота как точно ще се определя – ясни критерии кое е маловажно административно нарушение, кое е престъпление. Пред мен изразиха позиция част от винопроизводителите как точно стои въпросът с казаните. Там никой не е гонил легални казани или да им вменява допълнителни задължения. Няма и не се е търсил такъв ефект. Те са си вписани по режим, който им е одобрен, който действа. Нов режим няма да се налага и не е необходимо. Щом са вписани, те са си изправни към нас, към Закона.
    Колеги, има ли изказвания?
    ХРИСТИАН МИТЕВ: Благодаря, уважаеми господин Димитров.
    Уважаеми колеги, ще бъда кратък. Присъединявам се към казаното от господин Димитров по отношение на Заонопроекта. Действително водеща е Правна комисия. Вчера тя единодушно го възприе. Смятам, че от гледна точка на политически консенсус, мисля, че като цяло го има. Дори и да има колеги, които имат определени резерви към него, смятам, че на първо четене този законопроект следва да бъде подкрепен, като мога да Ви уверя, че Законопроектът срещна подкрепа и от Министерството на правосъдието. Имахме Становище, че се приема и от Главна прокуратура, и от ВКС, като очакваме и за мен лично ще е много интересно и ще се съобразя изцяло със становищата, които дойдат от Главния прокурор, ВКС. Все пак става въпрос за изменение на Наказателния кодекс. Говоря по отношение на частта с изменение 234 от Кодекса. Така че мога да Ви уверя, че в последствие Правна комисия ще си свърши работа, така че да има Закон, който да защитава коректните производители на акцизни стоки, търговци на акцизни стоки, без това да накърнява лица, които на практика не извършват престъпна дейност. Може да сте сигурни, че членовете на Правна комисия и които участваме тук, в настоящата комисия, ще си свършим работата и да имате уверението, че накрая Законът ще бъде в обществен интерес. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Колеги, подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 854-01-73, внесен от Цветан Цветанов, Данаил Кирилов, Емил Димитров и Христиан Митев на 9 октомври 2018 г.
    12 гласа „за“, без „против“ и 4 гласа „въздържали се“.
    Законопроектът за първо четене се приема.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам днешното заседание. Благодаря на всички.




    (Закрито в 16,43 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Емил Димитров
    Форма за търсене
    Ключова дума