Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за биологичното разнообразие,
№ 002-01-12, внесен от Министерския съвет на 05.03.2020 г. – първо гласуване.
2. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, № 054-01-18, внесен от Красимир Георгиев Ципов и група народни представители на 27.02.2020 г. – първо гласуване.
3. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 51
На 12 март 2020 г., в Народното събрание, площад „Княз Александър I“, № 1, зала 456, от 15,00 ч., се проведе заседание на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата при
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за биологичното разнообразие,
№ 002-01-12, внесен от Министерския съвет на 05.03.2020 г. – първо гласуване.
2. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, № 054-01-18, внесен от Красимир Георгиев Ципов и група народни представители на 27.02.2020 г. – първо гласуване.
3. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието бе открито в 15,00 ч. и се ръководи от Юлиан Ангелов – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Добре дошли на всички!
Имаме кворум и заседанието може да започне.
Проектът за дневен ред е изпратен до всички.
Той предвиждаше три точки. Едната ще отпадне, защото днес я гледахме в залата и беше приет Законопроектът, който бяхме предвидили за втора точка.
Предлагам Ви следния дневен ред за днешното заседание:
„1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за биологичното разнообразие, № 002-01-12, внесен от Министерския съвет на 05.03.2020 г. – първо гласуване.
2. Разни.“
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – единодушно, против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема единодушно.
По първа точка:
ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БИОЛОГИЧНОТО РАЗНООБРАЗИЕ, № 002-01-12, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 05.03.2020 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
Днес наши гости от Министерството на околната среда и водите са господин Емил Димитров – министър, и Мирослав Калугеров – директор на Дирекция „Национална служба за защита на природата“.
Господин Министър, давам Ви думата да ни запознаете със Законопроекта.
МИНИСТЪР ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Дами и господа народни представители, ще Ви прочета резюмето така, както го прочетох и в Министерския съвет – в краткия вид.
На 10 април 2019 г. Министерският съвет е отложил тогава внесения Законопроект за одобряване за Закон за изменение и допълнение на Закона за биологичното разнообразие за някои от последващите заседания.
Основната цел на Законопроекта е да се въведе нормативно новият подход за управление на мрежата Натура 2000 в България. Предвижда се изграждане на нови структури за управление на мрежата на национално и на регионално ниво. Национален орган за управление на мрежата Натура 2000 ще бъде министърът на околната среда и водите. Към тях ще бъдат сформирани Национален консултативен съвет за Натура 2000 и Комитети на заинтересованите страни на регионално ниво.
Целта е по този начин всички защитени зони да бъдат управлявани, на база на тези планови документи, което ще даде възможност да се определят специфичните за зоните подробни цели и мерки на опазване.
Конкретно този законопроект, който аз във видоизменен вид внесох и днес предлагам на Вашето внимание, адресира голяма част от констатациите на Европейската комисия по наказателна процедура срещу България от 2018/2352, а именно, че България тогава не е изпълнила задълженията си за определяне на специфичните за зоните подробни цели и мерки за опазване, които да се включат в подходящи планове за управление.
Имахме такава констатация и в Одитен доклад на Сметната плата.
Службите на Европейската комисия неколкократно са обръщали внимание на ангажимента на България да създаде такива структури.
Накратко, когато аз станах министър, при мен имаше един закъснял закон от няколко години, започната наказателна процедура. И мерките, ако не бяхме приели този закон, щяха да бъдат за целия бизнес, за работни места, за пари за усвояване от Европейския проект.
Във връзка с горните обстоятелства се наложиха спешни действия, за да се приеме Законопроектът и възприеха един подход за изменение на спорни текстове, тъй като „зелени“, заинтересовани лица, кметове, „яката“ на Рила, морето, зони – знаете, че 34% почти от територията на България попада в тези зони и навсякъде има конфликт.
В тази връзка възприех един подход за изменение и допълнение на Закона за биологичното разнообразие, като в спешен порядък бяха разгледани основните текстове и направихме една таблица – от една страна, текстове, които не подлежат на коментар и няма възражения; текстове, които са силно укорими, и всичките „зелени“ и останали се възпротивиха. Много от техните предложения бяха навременни и правилни, разбира се, и бяха възприети от мен.
След комуникация с Европейския съюз, и подход, а също и разговори с господин Мирослав Калугеров, който е директор на дирекцията, която пряко отговаря, ние възприехме и предложихме в Министерския съвет, респективно днес пред Вас, текста, който от основния текст да отпаднат: § 1, § 2, § 3, § 5, т. 1, 2, 3 и 4, § 6, § 7, § 11, § 13, § 14, § 16, § 35, § 36, § 37 и § 42.
При така създалото се положение от първоначалния Проект на закона, след всичките съгласувания с Европейския съюз и всичките заинтересовани страни, от общо 42 параграфа на Закона за изменение и допълнение на Закона за биологичното разнообразие напълно отпадат 13 параграфа, един отпадна частично – § 5, т. 1, 2, 3 и 4, а по 23 параграфа няма бележки, пет от тях трябваше да се запазят, а именно тези, за които настоявах – § 8, § 10, § 25, § 27 и § 29.
Предложихме също така в § 35 да има легални дефиниции с необходимата минимална редакция на параграфи 27 и 29, те са също пред Вас.
Преди, с Ваше позволение, господин Председател, да дам думата на директора на дирекция господин Калугеров, искам да кажа, че предстои:
- сформиране на управленска структура и изграждане на капацитета;
- разработване и приемане на териториални планове за управление на всичките 343 защитени зони – трябва да разпишем 343 заповеди, защото сме закъснели четири, пет години във времето, определящи специфичните цели и мерки за опазване;
- обявяване на зоните от значение за общността, като специални консервационни зони, с включване на по-подробни цели на опазване за конкретните зони;
- изпълнение на заложените приоритети и ефективното разходване на предвидените средства по Оперативна програма „Околна среда“ и други източници на финансиране. Завърших, благодаря.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Заповядайте, господин Калугеров.
МИРОСЛАВ КАЛУГЕРОВ: Благодаря, господин Председател.
Министърът доста подробно обясни какви са основните цели на Законопроекта. Става въпрос, че ще се създаде и национален орган за управление на мрежата Натура 2000 и това ще бъде министърът на околната среда и водите, към него ще действа консултативен съвет за мрежата Натура 2000 – като спомагателен орган. На регионално ниво ще бъдат определени съответните компетентни органи за управление. Това ще бъдат директорите на регионалните инспекции по околната среда и водите и съответно към тях ще бъдат създадени комитети на заинтересованите страни, като спомагателен орган за взимането на решенията.
Основната дейност на тези органи ще бъде да разработят и одобрят, и съответно да осигурят прилагането на така наречените териториални планове за управление на мрежата Натура 2000. Общо ще имаме 16 такива териториални плана за управление, колкото са и регионалните инспекции по околната среда и водите. За всяка една инспекция териториалният обхват ще бъде покрит от такъв териториален план за управление за всички защитени зони в тези територии.
От тази гледна точка в тези планове ще бъдат разписани подробно целите на опазване и съответно мерките за постигане на тези цели. Това е малко по-различен подход от досегашния. Досегашният предвиждаше Натура 2000 основно да се управлява чрез заповедите за обявяване на защитените зони, но това не е ефективен подход. Многократно Европейската комисия ни е укорявала за този остарял модел на управление, тъй като единствено и само чрез средносрочни стратегически документи може да се постигне така нареченото активно управление на защитените зони. Това е съответно и европейската практика.
Не остана държава в Европейския съюз, която да управлява защитените си зони единствено и само чрез заповеди за обявяване, тъй като в заповедите за обявяване могат да се слагат само режими и ограничения на дейности, което сами разбирате, че не може да доведе до постигане на целите на Директивата за местообитанията, а именно поддържане и подобряване, където е необходимо, на състоянието на целевите обекти, които се опазват в тези защитени зони.
Това е накратко. (Министър Емил Димитров говори при изключен микрофон.)
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря, господин Министър.
Колеги, заповядайте, ако има питания, мнения, становища.
Заповядайте.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Господин Председател, колеги.
Уважаеми господин Министър, въпросът ми е: има ли вече официални становища от екоорганизациите, от заинтересованите лица и даже, ако щете, и от Сдружението на общините, които попадат в Натура 2000, и какви са техните становища?
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря.
Госпожо Сидорова, една от първите ми срещи беше с председателя на Националното сдружение, тъй като имахме да обсъдим много въпроси – тарифата за отпадъците как да се промени, тъй като беше твърде голяма за тази година, да се промени подходът, как да усвояваме сметищата, които са част по тези същите оперативни програми.
Мога да Ви уверя, че никой от страна на общините, въпреки че имаше кметове, които мислеха, че могат изобщо без такъв закон, не възрази, защото разбираха какво означава всички средства да бъдат усвоени както следва.
Разговарях със синдикатите. Те също подкрепиха. Работодателите също.
Като цяло единствен проблем може да има в много, много, много тъмнозелените, но аз Ви уверявам, че ние, когато сложихме таблица с всичките техни искания – аз неслучайно в своето изказване казах, че съм възприел от 42 параграфа – 13 да отпаднат. Това бяха параграфите, които при обсъжданията различните заинтересовани лица са възразили. Също така един да отпадне частично – петият, а по 23 нямаше никакви забележки.
Аз съм се съобразил максимално с абсолютно всичко, но трябваше да защитя и българския национален интерес. Този закон е много спешен и трябва да мине. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря, господин Министър.
Други колеги?
Аз искам да попитам.
Господин министърът каза за оперативните програми и за това, че България ще бъде застрашена, ако не приеме тези текстове в Законопроекта, тази европейска директива.
Искам да попитам: какви санкции се предвиждат, ако България не приеме тази европейска директива, какви санкции ще бъдат наложени към България, ако имате информация? Говоря за финансови санкции. (Шум и реплики извън микрофоните. (Министър Емил Димитров говори при изключен микрофон.)
Колеги, други въпроси, коментари?
Ако няма, ще подложа на гласуване Законопроекта.
Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за биологичното разнообразие, № 002-01-12, внесен от Министерския съвет на 05.03.2020 г. на първо гласуване.
Който подкрепя Законопроекта, моля да гласува „за“.
За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
Законопроектът се приема на първо четене в нашата комисия.
Благодаря Ви, колеги, благодаря и на гостите от Министерството на околната среда и водите.
По точка:
РАЗНИ.
Ако имате да кажете нещо по точка „Разни“? Ако няма, бъдете живи и здрави!
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,18 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Юлиан Ангелов