Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавните резерви и военновременните запаси, № 002-01-18, внесен от Министерски съвет на 21 май 2020г.- първо гласуване.
2. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 52
На 4 юни 2020 г., в Народното събрание, площад „Княз Александър I“, зала 456, от 15,10 ч., се проведе заседание на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата при
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавните резерви и военновременните запаси, № 002-01-18, внесен от Министерски съвет на 21 май 2020г.- първо гласуване.
2. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието бе открито в 15,00 ч. и се ръководи от Юлиан Ангелов – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Колеги, имаме кворум. Имате предложен дневен ред:
1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавните резерви и военновременните запаси, № 002-01-18, внесен от Министерския съвет на 21 май 2020 г. – първо гласуване.
2. Разни.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Всички са единодушно „за“, „против“ и „въздържали се“ няма.
По първа точка.
Всички колеги сте получили Законопроекта, който е внесен от Министерския съвет. Ще прочета и нашите гости, които присъстват днес на заседанието. Една част може и да ги няма, защото са на другите комисии, понеже се застъпиха.
От Министерството на икономиката – Лъчезар Борисов, заместник-министър, Валентин Груев, директор на дирекция „Индустриални отношения и управление на държавното участие“; от Министерството на отбраната – бригаден генерал Митко Григоров, директор на дирекция „Логистика“, Иван Карабашев, началник на отдел при дирекция „Планиране и програмиране на бюджет“; от Агенция „Митници“ – Георги Александров, заместник-директор на Агенция „Митници“, Светла Генова, директор на дирекция „Акцизна дейност и методология“; от Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запази“ – Асен Асенов, заместник председател, Румен Младенов, главен секретар; от Петролна и газова асоциация – Андрей Делчев, изпълнителен директор на Българска петролна и газова асоциация, Светослав Бенчев, юрист на Европейско право.
Давам думата на Министерството на икономиката да представят накратко внесения Законопроект.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и госпожа народни представители! Разполагате с Проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавните резерви и военновременните запаси, включително и с мотивите към него, приети от Министерския съвет и внесени в Народното събрание. Затова съвсем накратко ще допълня някои аспекти на мотивите.
Целят се три групи от мерки, които бих могъл да ги нарека политики.
На първо място, една част от тях идват от препоръките, които имаме от страна на Комисията за защита на конкуренцията с оглед на това, че целим да се премахнат някои бариери за навлизане на пазара. По-конкретно това е достъпът до данъчни и акцизни складове. За да бъде постигната тази цел, се предвижда в Законопроекта създаване на държавно предприятие „Държавна петролна компания“ към министъра на икономиката, която да изпълнява всички функции на държавния резерв за съхранение и обновяване на резервите на петролни и енергийни продукти.
Освен всички тези складове, които в момента са към Държавния резерв, се предвижда и изграждането на нови такива складове, така че този достъп, за който говорех, да бъде още по-лесен за бизнеса и за навлизането на нови играчи на пазара.
Втората обща политика, до която се докосваме, е това, че се предвижда с решение на Министерския съвет да може да бъде създадено и търговско дружество, което да изгражда и оперира бензиностанции. По този начин ще има още един участник на пазара, по-голям достъп до съответните продукти. Разбира се, предвиждаме и по-висока конкуренция, което пък в крайна сметка да рефлектира и върху цените за потребителите в един по-дълъг срок.
Третата група от мерки или политики, е изграждането на електрически станции за електрически автомобили, което е в контекста на общата политика за климата и зелената сделка на ЕС, тъй като към момента не виждаме така усилен интерес от бизнеса да изграждат такива електрически зарядни станции. Специално в този контекст има подкрепата на бизнеса, на автомобилния клъстер в България, които подкрепят идеята, за което са ни информирали писмено.
Извън тези общи мерки се предвижда отмяна на специалния ред за лицензиране на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, като в новата държавна петролна компания, която ще бъде държавно предприятие, защото това е държавна функция, тези складове ще се регистрират по общия ред на Закона за акцизите и данъчните складове. Тук предвиждаме и целим да има пълни недискриминационни условия, принципна неутралност, така че всеки да има достъп до тях. Разбира се, да има и прозрачност.
Въвежда се задължение за лицензиране на складодържатели при наличие на складов капацитет и при поискване от лице лицензираните складодържатели да съхраняват енергийни продукти, собственост на лицето в данъчния склад. При отказ на лицензирания складодържател се предвижда възможност лицето да уведомява директора на Териториална дирекция по местонахождението на данъчния склад, като предоставя доказателства за отказа, а митническите органи ще извършват проверка на обстоятелството за наличия на складов капацитет към момента на отказа. Това беше допълнението, което можех да направя накратко. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
Давам думата за изказвания, колеги.
От гостите?
Заповядайте.
СВЕТОСЛАВ БЕНЧЕВ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители. Аз и на останалите комисии, които гледаха този законопроект, споделих, че ние нямаме коментари по създаването на самата Държавна петролна компания. Това е решение, което държавата е взела.
Това, към което бих искал да насоча Вашето внимание, е това, което се променя чрез този законопроект в Закона за акцизите и данъчните складове. Законопроектът предвижда да бъдат предоставени складови наличности на вложители, тоест на лица, които са различни от собствениците на данъчните складове. Петролната и газова асоциация няма нищо против това решение. Въпросът е, че начинът, по който това е формулирано в Закона, тоест без никакъв ред, начин как това ще се случва, за нас е доста опасно. В смисъл такъв, че още в деня, в който се приеме Законопроектът, не е ясно как ще се регулира данъчния склад и аз не мога след това да се обадя на „Митници“ и да кажа: отказаха ми. Две такива телефонни обаждания и лицензът на склада може да бъде отнет.
Отделно, оставям и въпроса, че по принцип имаме свободна налична, особено когато очакваме по-големи доставки на горива например, композиция. В момента, в който дойде лицето и каже: „искам“, наистина го имаме. За да избегнем този проблем, това, което ще предложим – ще го изпратим писмено до Вас, е едно съвсем малко параграфче в текста, който казва, че редът, начинът как ще се случва това предоставяне на складови наличности, да бъде изяснено в Правилника за прилагане към Закона за акцизите и данъчните складове. Смятам, че това ще реши всички проблеми, и ако го подкрепите, ще бъде чудесно за всички, и за бизнеса. Това е накратко, което исках да Ви кажа. Пак казвам, ще представим нашето предложение в писмен вид и ще се радваме, ако то срещне отклик сред Вас. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
Други изказвания или коментари по предложението на Асоциацията.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Темата, което беше поставена – колегите от Асоциацията дадоха част от отговорите, че тези неща би трябвало да бъдат уредени в Правилника. Считам, че между четенията и при подготовката на Правилника, ще бъдат урегулирани тези проблеми. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
Други изказвания или мнения?
Заповядайте.
АСЕН АСЕНОВ: Няма нещо, което да добавим. Смятаме, че Законопроектът е отговаря напълно на идеята, която има от страна на Министерството на финансите и на Министерството на икономиката да се урегулира по един оптимален начин пазара на горивата и цените, на които се продават петролните продукти. Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запази“ подкрепя изцяло проекта. Благодаря.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
Ако няма други изказвания, предлагам Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавните резерви и военновременните запаси, № 002-01-18, внесен от Министерския съвет на 21 май 2020 г.– първо гласуване.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 12, против няма, въздържали се – 6.
Законопроектът се приема.
Благодаря на гостите.
По втора точка „Разни“, ако имате нещо да кажете?
Заседанието се закрива.
(Закрито в 15,20 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Юлиан Ангелов