Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
07/12/2020
    1. Обсъждане и гласуване на Закон за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, № 002-01-70, внесен от Министерския съвет на 7 декември 2020г.– първо гласуване.
    2. Разни
    ПРОТОКОЛ
    № 56

    На 11 декември 2020 г., петък, се проведе заседание на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане и гласуване на Закон за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, № 002-01-70, внесен от Министерския съвет на 7 декември 2020г.– първо гласуване.
    2. Разни

    Списък на гостите и присъствалите народни представители – членове на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата, се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 11,04 ч. и ръководено от председателя на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата господин Юлиан Ангелов.
    * * *

    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Добре дошли на всички, на днешното заседание на Комисията.
    Имаме 12 заявени участия, тоест имаме кворум, за да започнем днешното заседание.
    Колеги, предлагам Ви следния дневен ред за днешното заседание:
    1. Обсъждане и гласуване на Закон за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, № 002-01-70, внесен от Министерския съвет на 7 декември 2020 г.– първо гласуване.
    2. Разни
    Който е съгласен с дневния ред, моля да гласува.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Гости на днешното заседание от Министерството на земеделието, храните и горите са: Ивайло Симеонов – директор на дирекция „Обща политика в областта на рибарството“; и Пламен Петков – държавен експерт в дирекция „Обща политика в областта на рибарството“.

    Преминаваме към точка първа от дневния ред:
    ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА РИБАРСТВОТО И АКВАКУЛТУРИТЕ, № 002-01-70, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 7 ДЕКЕМВРИ 2020Г.– ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
    Давам думата на господин Симеонов да представи Законопроекта.
    Господин Симеонов, заповядайте.
    ИВАЙЛО СИМЕОНОВ: Благодаря.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! С Проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, се предвижда уреждане на отношенията, свързани със собствеността, организацията, управлението, ползването и опазването на рибните ресурси във водите на Република България, търговията с риба и други водни организми, както и обществените отношения, свързани с осъществяването на стопански любителски риболов и аквакултури.
    Въвеждат се легални дефиниции за определени термини и наименования, актуализират се сега действащи разпоредби и привеждането им в съответствие с действащото европейско законодателство в областта на рибарството.
    Отстраняват се нормативни празноти, като по този начин се осигурява по-ефективно прилагане на обща политика в областта на рибарството на Европейския съюз. Въвеждат се специфични изисквания за извършване на дребно мащабен риболов в Черно море с риболовни кораби с обща дължина под 10 метра, като се въвежда възможност за облекчаване на операторите, извършващи такъв риболов и отговарящи на специфични изисквания при издаване на документите за извършване на стопански риболов. Въвежда се механизъм, чрез който да се разграничи целта при осъществяването на развъждането и отглеждането на риба и други водни организми за продажба и реализация на продукцията на клиенти, или за извършване на платен любителски риболов.
    Разпоредби, регламентиращи проследяемостта, търговията и превоза на риба и други водни организми, както и ефективното им прилагане, ще гарантира качественото претегляне на продуктите от риболов.
    Дефинират се нормите на риболовния излет за любителски риболов в случаите, когато той продължава повече от един ден, както и се въвежда изискването за наличието на валиден билет за любителски риболов в Черно море.
    Допускане на предварително изпълнение по реда на АПК по отношение на предвидените в проекта хипотези, с оглед предотвратяване на настъпването на трудно поправими вреди върху рибните ресурси. Възможно е всички заявления на административни услуги и уведомления по Закона да се подават по електронен път при условията и реда на Закона за електронното управление, както и възможност въвеждането и изпращането на информация до Агенцията по рибарство и аквакултури да се извършва през електронната страница на Агенцията по реда на Закона за електронната идентификация.
    Прецизират се и административнонаказателни разпоредби по отношение на изпълнението на съществуващи и предложени с настоящия Закон за изменение и допълнение, материално-правни норми. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
    Колеги, имате ли въпроси?
    КОЛЬО МИЛЕВ: Нашата група няма да подкрепи предложените предложения от правителството, тъй като е несериозно да въвеждаме заплащане на любителския риболов в Черно море и още повече, че някакви мерки, които са неприемливи, особено за рибата, която трябва да се притегли – тази, която е над определените записани килограми, трябва да се пуска обратно в морето. Аз считам, че ще се наложи едва ли не да се преследват всички любители рибари и дори даваме възможност на по-малките лодки, някакъв по-облекчен режим, всички ще минат може би на него и пак държавата няма да събира необходимите средства, за които е планирала тези предложения. От нашата група ще гласуваме „против“.
    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви, господин Милев.
    Други изказвания?
    Относно този въпрос, който повдигна и господин Милев, и аз искам да попитам: какво налага въвеждането на риболовен билет за хората за улов на риба в Черно море?
    ИВАЙЛО СИМЕОНОВ: Първо, искам да кажа, че билетът за любителския риболов, който се въвежда за Черно море, ще важи, както и билетът, който сега се издава – годишният билет за вътрешни водоеми, за река Дунав и Черно море, е един и същ, просто се добавя и Черно море.
    Това се налага от това, че България като страна – членка на Европейския съюз ще бъде задължена да докладва, а сега не може да докладва уловите от любителския риболов в Черно море, защото не постъпват данните от улова. Както знаем, поне такива са проучванията, уловът от любителски риболов е почти толкова, колкото и стопанския в Черно море, а той досега не е докладван.
    На ниво Европейски съюз, Европейската комисия е предложила изменения на регламента за контрол, в който е залегнало задължение за докладване на обема от уловите от любителски риболов, особено за видове обект на многогодишни планове за управление. Това предложение отразява и част от заключенията и препоръките на Европейския парламент, залегнали в резолюция на Европейския парламент от юли 2018 г., относно актуалното състояние на любителския риболов. Това е на европейско ниво.
    На регионално ниво Комисията за риболов в Средиземно и Черно море GFCМ, е предложила Проект на препоръка за установяване на минимален набор от правила за устойчиви дейности за любителския риболов като предложението предвижда и задължения за установяване на риболовен лиценз по отношение на всички лица, извършващи такъв риболов в Черно море.
    В допълнение искам само да Ви кажа, че държави от Европейския съюз и държави – членки на GFCМ като Испания, Италия, Словения, Албания, Хърватия, Румъния, Сирия, Ливан, Египет, Тунис, Алжир, Мароко, издават лицензи за любителски риболов. Ние просто ще бъдем задължени да докладваме уловите по видове и количества от любителския риболов. Това е една от основните причини за въвеждането на билет.
    Другото е, че има недоволство примерно от любителите, които ловят в река Дунав: защо ние ще плащаме билет, а в Черно море няма да се плаща? Цената не е определяща в случая. Казвам Ви какви са ни мотивите за въвеждане на този билет. На задната страна на всеки билет има една табличка, в която се попълва след всеки улов – уловил: еди-колко си, еди-колко си. Това може да се предава и по електронен път в ИАРА през телефона, може и да си напишеш в билета и вече, когато си го подменяш, те ти вземат страничката и го вкарват, и се докладва към Европейската комисия. Това е основното за любителския риболов. Ние, мисля, че няма къде да бягаме – ако сега не се приеме това нещо, ще бъдем задължени да изменяме Закона след два – три месеца пак. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
    Заповядайте.
    ИГЛИКА СЪБЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми гости! Искам да попитам: с тези разпоредби, предвижда ли се оптимизиране на структурите на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури, с цел осъществяване на контрол за спазване на въведените нормативни изисквания и за оптимизацията на административнонаказателните разпоредби, казахте, че са прецизирани. В каква насока са прецизирани? На всички е ясно, че основният проблем е контролът и събираемостта на наложените глоби.
    ИВАЙЛО СИМЕОНОВ: Мисля, че към момента капацитетът на Агенцията по рибарство, е достатъчно като щат и като бройки. Самото издаване на билета или за контрола?
    ИГЛИКА СЪБЕВА: За контрола по спазване на това изискване.
    ИВАЙЛО СИМЕОНОВ: Контролът дали ще има билет за Черно море, или не – контролът е един и същи. Пак контролират любителите, пак извършват контрол – и от стопанския, и от любителския риболов.
    Досега, въпреки че няма билет, има едно задължение от 3 килограма, които можеш да уловиш на еднодневен излет, сега го увеличаваме на 5 килограма.
    Мисля, че контролът – ИАРА разполага с необходимия капацитет за извършване на контрола към момента.
    ПЛАМЕН ПЕТКОВ: Оказа се в общественото обсъждане, че хората по морето и всички, които ходят да ловуват, са останали досега с впечатлението, че това, че не се изисква билет за любителски риболов, означава, че те не трябва да спазват ограниченията, които са предвидени в Закона, което не е така. Това ограничение от 3 килограма, което си съществува, броят на уредите, с които могат да извършват и видовете уреди, с които могат да извършват. Сега се създава впечатлението, че въвеждайки вече, че трябва да имат билет, който да представят при проверка, им се въвеждат тези ограничения. Те си съществуват и това от десетилетия не е променян, това нещо.
    Както каза и господин Симеонов, и досега са си извършвали този контрол и са си го проверявали. Билетът се въвежда повече със статистическа цел, за да може да се събират данните от тези улови, да могат да се систематизират и да се докладват – да има представа и реална оценка какво всъщност се лови и в какви количества.
    Относно контрола, за който попитахте, за административнонаказателните разпоредби, се оказа при прегледа, че доста от регламентите, които са с пряко действие, нямат предвидени административнонаказателни разпоредби. Тоест има нарушение, констатира се, създава се констативен протокол, но няма член в Закона, по който да бъде санкционирано съответното лице. Другото, което Комисията ни изпрати като препоръки – нямаше уточнение какво е повторно нарушение, нямаше за някои от съставите за физическо и за юридическо лице не беше предвидено и това беше изчистено с Комисията. Благодаря.
    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви за информацията.
    Колеги, ако няма други въпроси или изказвания, Ви предлагам да гласуваме.
    Подлагам на гласуване Закон за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, № 002-01-70, внесен от Министерския съвет на 7 декември 2020г.– първо гласуване.
    За – 8, против – 4, въздържали се – няма.
    Комисията приема Законопроекта на първо гласуване.
    Благодарим на гостите за представянето на законопоекта и разясненията, които ни дадоха.
    Весели празници!

    Преминаваме към точка втора:
    РАЗНИ.
    Има ли нещо по тази точка?
    ИГЛИКА СЪБЕВА: Това последно заседание ли е за тази година?
    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Сигурно – затова го изтеглихме, за да нямаме другата седмица заседание.




    Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието. .

    (Закрито в 11,17 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Юлиан Ангелов
    Форма за търсене
    Ключова дума