Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, № 054-01-120, внесен от Юлиан Ангелов и група народни представители, на 18 декември 2020 г. – първо гласуване.
2. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 102-01-4, внесен от Министерския съвет на 11 януари 2021 г. – първо гласуване.
3. Разни.
ПРОТОКОЛ
№ 57
На 14 януари 2021 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, № 054-01-120, внесен от Юлиан Ангелов и група народни представители, на 18 декември 2020 г. – първо гласуване.
2. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 102-01-4, внесен от Министерския съвет на 11 януари 2021 г. – първо гласуване.
3. Разни.
Списък на гостите и на присъствалите народни представители – членове на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата, се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 15,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата господин Юлиан Ангелов.
* * *
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Добре дошли на всички на днешното заседание на Комисията.
Колеги, предлагам Ви следния дневен ред за днешното заседание:
1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, № 054-01-120, внесен от Юлиан Ангелов и група народни представители на 18 декември 2020 г. – първо гласуване.
2. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 102-01-4, внесен от Министерския съвет на 11 януари 2021 г. – първо гласуване.
3. Разни.
Има ли предложения за промяна в дневния ред? Няма.
Който е съгласен с дневния ред, моля да гласува.
За – 17, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Преминаваме към първата точка:
ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АДМИНИСТРАТИВНОТО РЕГУЛИРАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ДЕЙНОСТИ, СВЪРЗАНИ С НЕФТ И ПРОДУКТИ ОТ НЕФТЕН ПРОИЗХОД, № 054-01-120, ВНЕСЕН ОТ ЮЛИАН АНГЕЛОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 18 ДЕКЕМВРИ 2020 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
Нашите гости са от браншовите организации: господин Емил Николов – Съюз на международните превозвачи, господин Иван Иванов – Съюз на международните превозвачи, господин Димитър Димитров – Камара на автомобилните превозвачи, госпожа Йоана Лалова – Национално сдружение на българските превозвачи, господин Димитър Хаджидимитров – Асоциация на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива, господин Георги Тенев – Асоциация на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива, и господин Светослав Бенчев – Българската петролна и газова асоциация.
Имам честта накратко да Ви представя Законопроекта, който аз и група народни представители сме внесли. Колеги, чели сте мотивите и знаете какъв е проблемът, а основният проблем при приемането на този закон е въвеждането на термина „вътрешен обект“. Помните, че направихме изключение за земеделските производители. Един от браншовете в българската икономика, свързан с транспорта и превозвачите, също е засегнат от този закон и реално има проблем с това да регистрира своите вътрешни обекти, в които съответните превозни средства зареждат горива. В тази връзка отправихме предложения, за които не претендираме да са на 100% правилни.
Надяваме се между първо и второ четене да има забележки, различни предложения и уточняване на текстовете, за да може наистина да се решат проблемите не само на превозвачите, но и на големите строителни фирми, включително и на минната индустрия. Надявам се да можем да направим най-добрите поправки в Закона, за да дадем възможност на българския бизнес, който е определящ в българската икономика, да може да работи спокойно и по този начин в българския бюджет да постъпват средства. В момента по Закона, който сме приели, ние тласкаме тези юридически лица към сивия сектор или към това да търсят други алтернативи за зареждане на горива, включително и в чужбина. Това няма да е в полза изобщо на българския фиск, българския бюджет и изобщо за българската икономика.
Имаме получени становища от различни български институции, като Министерството на икономиката подкрепя Законопроекта, но има технически забележки и технически поправки към текстовете. От Министерството на транспорта се обадиха и казаха, че също подкрепят промяната в Закона и решаването на тези проблеми. От Министерството на регионалното развитие и благоустройството, а преди малко и в Регионалната комисия Законопроектът беше подкрепен. От комисията изказват становище, че искат начин, по който да не се нарушава Законът за устройство на териториите. Получили сме положителни становища и от различните браншови организации – Българската петролна и газова асоциация, Камарата на автомобилните превозвачи в България, Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива, тоест това са положителни становища по този законопроект.
Давам думата за изказвания по първата точка и по внесения законопроект. Нашите гости също могат да се включат в дебата. Който има желание, може да се изкаже и да се представи, да каже накратко своите виждания по този законопроект.
Заповядайте.
ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Добър ден, аз съм от Камарата на автомобилните превозвачи в България.
Уважаеми господин Ангелов, уважаеми дами и господа народни представители! Този законопроект е малко далече от нашата дейност и може би сме го пропуснали, когато основно беше изменян, както и фактът, че ще трябва да се регистрираме към Министерството на икономиката. Само по себе си не е не е лошо да има такъв регистър, въпреки че се регистрираме в НАП, а и отговаряме на всичките условия, които те имат, имаме ниво мери, издаваме съответно бележки при зареждане.
Сега действащият закон ни представя пред обективната невъзможност голяма част от превозвачите да регистрират своите обекти, тъй като са изграждани назад във времето и са били други правилата, а сега при една регистрация към Министерството на икономиката се изискват документи за въвеждане в експлоатация – Акт 16 и много други неща, които не са се изисквали съответно към днешна дата. Може би тези обекти трябва да ги бутнем и да направим нови. Голяма част от така наречените вътрешни обекти, като ние ги наричаме ведомствени бензиностанции, са модулни, тоест купуваме от Shell нещо подобно на цистерна, само че без гуми – поставяме го над земята или под земята, но начинът, по който е поставен преди пет или десет години, е бил един, а за регистрацията сега се изискват документи, без които няма как да стане. Затова е много важно да минат тези промени.
Във всяко от нашите становища, тъй като от март месец миналата година сме писали не едно или две, сме посочвали, че искаме тази регистрация към Министерството на икономиката въобще да бъде премахната, защото не разбираме какво я налага – вързани сме към НАП и подаваме информация към тях. Ако законодателят прецени, че тази регистрация трябва да остане, много е важно да отпадне изискването, което е записано и е във връзка със ЗУТ.
Така предложеният законопроект би улеснил нашата работа и би ни позволил да регистрираме своите обекти. Правя една бележка във връзка с предложението и да пише: „ тези вътрешни обекти са собственост на превозвача“. Голяма част от превозвачите – средни и малки, нямат възможност да имат свои бази, но могат да наемат такива, които имат такъв обект. Да, те трябва да са регистрирани, трябва да взимат горивото, което влиза в този вътрешен обект и бензиностанция, те трябва да го разходват без право да го продават, но обектът сам по себе си е нает и в тази връзка трябва да се търси лека корекция.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
Господин Бенчев, заповядайте.
СВЕТОСЛАВ БЕНЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители! Българската петролна и газова асоциация подкрепя този законопроект и промяната така, както е записана и предложена. Това, което се случваше досега, е една грешка, която беше приета при последните изключително бързи промени на Закона през март месец миналата година, ако не се лъжа. Още тогава предупреждавахме, че ще стане нещо подобно и затова ние приветстваме изцяло по този законопроект.
Искам да изразя несъгласието си с колегата от Сдружението на превозвачите, защото все пак е хубаво тези обекти да останат в регистрация на закона. В крайна сметка тази регистрация не представлява нищо особено, след като отпадне това изискване по Закона за устройство на територията (ЗУТ). Иначе напълно подкрепям това, което той каза, че наистина обектите може да не са собственост на превозвача, а да бъдат наети и ползвани от превозвачите, което би било идеална добавка. Това е накратко. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря, господин Бенчев.
Заповядайте.
ГЕОРГИ ТЕНЕВ: Уважаеми господин Ангелов, уважаеми дами и господа народни представители! Казвам се Георги Тенев и съм от Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива.
Без да повтарям това, което казаха колегите експерти, ние сме съгласни с внесения законопроект и наистина е стъпка в правилната посока. С същия този проблем, който се цитира в Законопроекта, се сблъскват абсолютно всички задължени за регистрация лица в Министерството на икономиката. При някои от тях е много голям проблемът, например при операторите на големи складови стопанства също я има тази казуистика.
Законът за административното регулиране въвежда още една легална дефиниция, а именно дефиницията за представител на браншова организация. По начина, по който сега е дефинирано понятието, не става ясно как се изчислява процентът и точно от каква база. В тази връзка към момента не сме готови с предложения, но проучваме въпроса и ще се постараем максимално бързо да Ви представим вариант в тази посока. Благодаря много.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
Има ли други, които искат да изразят мнение или становище?
Заповядайте.
ЕМИЛ НИКОЛОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Във връзка с така направеното предложение за законови промени Съюзът на международните превозвачи също подкрепя направените предложения.
Ние сме изпратили нашите предложения за промени в този закон и съвпадат изцяло с това, което каза колегите преди нас. Единственото, което сме казали, е, че в Преходните и заключителни разпоредби регистрационният режим, който вече е започнал, трябва да продължи вече с новите разпоредби. Това е единственото, което мога да добавя. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Има ли други желаещи?
Заповядайте, госпожо Лалова.
ЙОАНА ЛАЛОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа членове на Комисията, аз съм Йоана Лалова от Националното сдружение на българските превозвачи.
Ще добавя само, за да станат по-ясни мотивите и необходимостта от измененията. Те са свързани с това, че към настоящия момент, както колегите казаха, освен чисто ведомствените бензиностанции, които си представяте в един логистичен парк, има и бензиностанции, които са мобилни и са преместваеми обекти, само че настоящата регламентация не ги третира като преместваеми обекти. Вие трябва да изградите и да си подадете документи за разрешение все едно ще строите на всеки един път, на магистралата, по които е необходимо да се ползва гориво – било то от товарни автомобили, извършващи международни превози на товари, било от самосвали, машини и багери и всичко друго, което е свързано, тоест има практическа невъзможност да се осъществи това нещо.
Адмирирам това, което каза колегата, че трябва да има някакъв режим, който е към Министерството на икономиката, тоест той да е толкова регистрационен, колкото уведомителен, защото в другия случай ние влизаме в хипотезата, в която строим бензиностанции и вече ставаме собственици на една голяма част от бензиностанции, разположени навсякъде на територията ни. Благодаря много.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Това, което дадохте за пример, е за строежа на пътища и магистрали и трябва да има строителен обект, за да може да снабдяват тези машини с горива.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Колеги, има ли други изказвания?
Заповядайте, господин Бурджев.
СТЕФАН БУРДЖЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми гости от различните браншови асоциации! От името на колегите от БСП с моята колежка сме оторизирани да дадем гласа си. Не мога да не отбележа, че прави впечатление, че в повечето случаи имаме разминавания в различни дискусии и различни заседания на Комисията, но тук имаме единодушие и не би било никак си логично да не зачетем интереса на всички заинтересовани браншове и да подкрепим това предложение.
В крайна сметка, ако има някакви технически въпроси и по-леки казуси, както каза и председателят, между първо и второ четене може да се избистрят и да има консенсус. Нямаме никакво основание да не коригираме това, което е било като недомислица при приемането на последния закон през миналата година март месец. Така че ние ще го подкрепим въпреки първоначалната ни заявка към председателя на Комисията. Благодаря Ви за това, че изказахте становище и че има единодушие.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Колеги, има ли други изказвания?
Радвам се, че колегите от БСП в нашата комисия ще го подкрепят – за разлика от тези в Регионалната комисия, които се въздържаха. Важното е да се помогне на българския бизнес, а не да му се пречи. Благодаря Ви за това участие, за мненията и становищата, които изразихте. Ако колегите в Комисията подкрепят Законопроекта на първо четене, предлагам на всички браншови организации да изпратят своите виждания по промените в Закона, за да бъде точен и ясен, а не да не го правим всеки път така на парче.
Ако колегите го гласуват и го подкрепят, ще се надявам, че освен колегите, които имат право да внасят промени между първо и второ четене, ще се надявам и Вие да изпратите вашите виждания. Това, което сметнем, че е полезно и правилно, някой от колегите ще го внесе и да решим този проблем, а не да го правим на парче. Текстът не решава всички проблеми, но бързах да го внеса преди Нова година, преди първи януари, за да може да започне дебатът по този въпрос и да се реши. Не всичко е включено, но имахме възможност да направим текст, с който да решим поне част от проблема, за можем да стъпим на него и да решим всички останали проблеми между първо и второ четене. Този проблем вече не тропа на вратата, ами е отворена вратата за проблема. Затова ние не сме включили абсолютно всичко, защото има и време, и експерти, които трябва да кажат своите виждания и решения за всеки един от тези браншове.
Господин Иванов, заповядайте.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Уважаеми народни представители, въз основа на внесената законодателна промяна от Комисията и становището от Министерството на икономиката, мисля, че Министерството на икономиката дава ясна регламентация на предложените промени Мисля, че дава съвсем леки технически корекции като цяло.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря, господин Иванов.
Колеги, подлагам на гласуване Законопроект за допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, № 054-01-120, внесен от Юлиан Ангелов и група народни представители на 18 декември 2020 година.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 15, против няма, въздържали се – 2, които са от ДПС.
Приема се.
Благодаря Ви, че отделихте от времето си, за да изясним проблема.
Преминаваме към втората точка:
ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА КОНТРОЛ ВЪРХУ НАРКОТИЧНИТЕ ВЕЩЕСТВА И ПРЕКУРСОРИТЕ, № 102-01-4, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 11 ЯНУАРИ 2021 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
Гости от Министерството на здравеопазването са: Светлана Йорданова – заместник-министър, и Венда Зидарова – експерт. Добре дошли и за много години!
Давам думата да представи Законопроекта на заместник-министър Светлана Йорданова.
ЗАМ.-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Уважаеми народни представители! За много години и спорна работа до края на това Народно събрание, както в пълен консенсус работите в ползата на гражданите, позволявам си да Ви пожелая да имате също удовлетворение и занапред!
Ще представя много накратко промените в Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите. Предлаганият Проект на закон за изменение и допълнение има за цел да приведе в изпълнение Решение 704 на Министерския съвет от 2018 г., както и мерките за трансформация на модела за административно обслужване. В България на практика въвеждаме регулаторните режими, а режимите, които досега са се намирали в наредбите и в другите нормативни актове, сега вече се урегулират в Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, с цел да се изпълни приоритет 62 и да има намаляване на административната тежест при гражданите и бизнеса, както и за създаването на по-добри условия за икономическа и инвестиционна дейност.
Още веднъж подчертавам, че административните режими, които сега са разписани на подзаконово ниво, се разписват в Закона, което дава много по-голяма сигурност на всички, които се възползват от тази нормативна база. Процесите са стабилни и постоянни, доколкото е възможно, а се предвиждат и други промени в съвета на Националния съвет по наркотични вещества.
Бих искала да допълня, че преди 2017 г. бях две години секретар на съвета на Националния съвет по наркотични вещества и изключително добре познавам дейността на тази структура. През годините така създаденият формат на участието създаваше трудности в работата и трудности при взимането на решението. Ще ви дам един пример – досега в състава на Националния съвет влизаше главен секретар на МВР, като считаме, че е оперативно лице, а трябва да бъде заменено с ресорния заместник-министър по вътрешната сигурност и ред, за да може да има възможност да участва. Знам, че главните секретари като цяло са постоянно на терен. Не сме имали участие в Националния съвет на ресорен заместник-министър на здравеопазването, което също въвежда известни затруднения в работата.
Има редица други институции, като ДАНС например, които са подчертали, че тяхното участие в такъв тип комисии не е уместно и не могат да подпомогнат с тяхната работа в тази част. Също така предвиждаме промени по отношение на превенцията на употребата на наркотични вещества, а многогодишната работа на общинските съвети по наркотични вещества ни даде ясен сигнал, че така формираните центрове само в областните съвети не позволяват превенцията да достигне до по-малките населени места. Това се предвижда сега с промяната в Закона, като ще бъдат създадени областни съвети по наркотични вещества, в които ще влизат представители от всички кметства в цялата област. Тъй като виждаме острата необходимост да бъде създаден капацитет във всяко едно училище, а и хора, които да разбират от превенция на употребата не само на наркотичните вещества, а и алкохол, тютюнопушене, агресията в училище, то предвиждаме създаването на центрове, които ще бъдат трансформирани от вече създадените структури по делегиран бюджет в центрове, които да се занимават с обучението на специалисти и да стигат до всяко едно училище във всяко едно малко населено място.
Считам, че Законопроектът ще има по-голяма стойност поради това, че в края на годината беше приета Националната стратегия за борба с наркотиците. Тя е на базата на предишните три стратегии и изгради по-добрата основа за превантивната работа на експертите в училищната част – за лечение и за психо-социална рехабилитация.
В тази връзка Министерството на здравеопазването, естествено, като едно от основните действащи лица по този Законопроект предлага на Вашата комисията да го подкрепи. Считаме, че той ще е изключително полезен и ще е в полза на цялото общество – на нас като родители, и на децата.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви, госпожо Зам.-министър.
Колеги, имате думата.
Заповядайте, господин Бурджев.
СТЕФАН БУРДЖЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги!
Уважаема госпожо Заместник-министър, правилно ли съм разбрал, че като философия ще доведе до по-добра координация между отделните верността и министерства Националният съвет по наркотични зависимости? Ще има ли едно прехвърляне на функциите от нивото на областен център, което ще обхваща всички общини на територията на дадената област? Като философия на мен ми допада и има сериозна логика, защото проблемите се разпространяват не само в големите градове – каквато беше тенденцията, но, за съжаление, е масово явление в по-малките населени места, където има някакъв вид маргинализация на населението и на младите хора, които не са ангажирани с нещо. Най-вероятно правилно съм разбрал и другите доводи, които дадохте.
Моят въпрос е: склонен съм да се съглася с философията на Законопроекта, но има ли някакви по-конкретни резултати и някаква статистика, която се очаква, ако се реализира действието на този Национален съвет? Какво се очаква в някакъв по-близък и средносрочен план? Давам си сметка, че не може да се каже и да се общи всичко в един разговор.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
Заповядайте, госпожо Заместник-министър.
ЗАМ.-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Уважаеми господин Бурджев, естествено, че преди да започнем работа по Националната стратегия за борба с наркотиците, която е тясно свързана със Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, сме извършили много сериозен анализ. Законопроектът и самата стратегия бяха подложени на много сериозно обществено обсъждане, като ние не сме времевия хоризонт, който дадохме за работата по Законопроекта и за работата по стратегиите, което беше близо две години.
Считаме, че дадохме възможност на абсолютно всички заинтересовани страни да ни подпомогнат с по-добри идеи и да са абсолютно сигурни, че наистина е направен в резултат на един добър анализ, който да ни покаже, че нещата изключително бързо и динамично се развиват в тази посока – по разпространението и употребата на наркотични вещества, и че наистина имаме нужда от по-радикални действия. Благодаря.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
Заповядайте, господин Бурджев.
СТЕФАН БУРДЖЕВ: Уважаема госпожо Зам.-министър, понеже не съм запознат и не го казвам, за да провокирам, но координацията на централно ниво ми се струва по-лесна за преструктуриране. Например ресорният министър на МВР ще стане част от това, вместо главния секретар. Тези хора от областните съвети, които ще се обучават, ще покриват цялата област. На първо място, за да се ангажират такива хора, те трябва да имат усещането за мисия и трябва да бъдат финансово обезпечени поне базово с някакъв транспорт, с който да обикалят, да работят с хора с проблеми, с директори на училища и въобще с всички, които могат да дадат информация и да работят за справянето и превенцията с тези проблеми.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
Заповядайте, госпожо Заместник-министър.
ЗАМ.-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря.
Всъщност дейността на общинските съвети по наркотични вещества е дейност от делегираните от държавата дейности и на практика се заплаща от 2006 г. От две години ние положихме доста усилия тяхната работа да бъде осигурена като капацитет на обучение, като всяка година имаме близо 220 човека, които работят в областните центрове и вече са обучени да бъдат обучители на педагогическите съветници и психолозите в училищата.
С последните нареждания на Министерството на здравеопазването заедно с регионалните управление са създадени списъци на всички психолози и педагогически съветници, които трябва задължително да бъдат обучавани по най-малко две утвърдени национални програми – за деца от 5 до 7 клас и деца от 8 до 12 клас. Средствата, които трябва да бъдат заложени, се залагат от две години, като всеки един областен съвет има по 10 000 лв. на година за извършването на тази дейност. Положихме доста усилия тяхното трудово възнаграждение също да съответства и на техните компетентности, защото наистина изискванията към хората, които трябва да разбират от превенция на употребата на наркотични вещества, трябва да са доста високи. Това са магистри, това са психолози и това са хора, преминали през десетки обучения.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви, госпожо Зам.-министър.
Заповядайте, госпожо Сидорова.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги, уважаема госпожо Заместник-министър, госпожо Зидарова, нещо на мен не ми стана ясно. Вие създавате центрове за превенция на зависимости в общините, които са административни центрове на области. Тези центрове ги има и към момента, но само се водят общински съвети. (реплики.) Примерно аз съм в област Габрово, а това го има само в Габрово – нещо, което съществува, го преименуваме с цел да обучават, но и към момента те обучават. Аз съм свидетел, че те извършват информационни и превантивни кампании, ходят в училищата, а даже в училището на моя син ходиха няколко пъти и обясняваха какво представляват наркотиците.
Какво правим обаче в малките общини? Откриваме ли нови, обучаваме ли психолозите и педагогическите специалисти в училищата? Вие казахте, че наркотиците вече са навсякъде и няма значение дали е голям град или е малък град. Смятате ли, че чрез тези административни промени – на мен много административно ми звучи и да не се казва „съвет“, а да се казва „център“, областния съвет да отива към областния управител, има отново поредни стратегии, поредни програми, че ще има ограничение на разпространението на наркотици сред децата? Това определено е един от най-големите бичове сред нашите млади съграждани.
Не трябва ли да има малко повече експерти и малко повече хора, които на терен да работят, и малко повече МВР да участва в този процес? Само с листовки и с филмчета колко са опасни наркотиците няма да постигам ефект. Ние го виждаме и Вие самата казахте от 2006 г. разпространението на наркотичните вещества, на алкохола става все повече и все по-малки деца прибягват към тях.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
Заповядайте, госпожо Зам.-министър, да отговорите на въпросите.
ЗАМ.-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря.
Уважаема госпожо Сидорова, благодаря Ви за този въпрос, защото ще ми даде възможност да разясня по-подробно какво целим да направим в момента.
В община Габрово е един от най-добрите ни съвети и имаме много добре изградени експерти. Досега бяха на терен пет-шест, максимум седем човека, които са били ангажирани да извършват тази превенция в абсолютно всяко училище. Сами разбирате, че физически това е невъзможно. Целта на трансформацията е те да бъдат превърнати в центрове по обучение, които да могат по график, по списък и съвсем организирано да обучават във всяка малка населена община и във всяко едно училище да има техни си експертите. Тоест тогава, когато има някакъв инцидент в училище, да не се обаждат на пожар от превантивния център – „моля, изпратете ни един психолог, за да поговори с децата“.
Тези психолози и педагогически съветници трябва да бъдат наясно, че ние имаме изградени общински и национални програми, които съответстват на възрастовата граница и годините на децата, което също е изключително важно. Те трябва да са достатъчно компетентни и тяхното ниво на компетентност да се поддържа, защото обучението, което провеждат в момента, се провежда в цялата област. Това, което вие заявите като желание, на практика е отразено с тази промяна и със създаването на центъра.
Преди време общинските съвети по наркотични вещества е трябвало да изпълняват функциите на областните съвети, но поради причината, че трябва да се намират в определена община и да бъдат назначавани от определен кмет те не са били именувани „областни“, а са били именувани като „общински съвети“. След като видяхме, че са закотвени само в една община, то ние демотивираме останалите общини и по-малките общини да се включат в тези процеси. Целта на тези центрове е съответно да подпомагат – чрез Националната стратегия и чрез всяко едно действие, програмата да се извършва и в по-малките общини, тоест те да се чувстват обгрижвани, като държавата осигурява средствата за тяхното обучение и те няма да са натоварени.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Колеги, има ли други изказвания? Няма.
Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 102-01-4, внесен от Министерския съвет на 11 януари 2021 г.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 14, против няма, въздържали се – 3.
Приема се.
Благодаря Ви, че представихте Законопроекта.
По точка „Разни“ имате ли нещо да кажете? Няма.
Пожелавам успешна година на всички и, дай боже, да е по-добра!
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,38 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Юлиан Ангелов