Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
04/02/2021
    1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, № 054-01-120, внесен от Юлиан Ангелов и група народни представители на 18 декември 2020 г. – второ гласуване.
    2. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 14 януари 2021 г. – първо гласуване.
    3. Обсъждане и гласуване на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2021г., № 102-03-2, внесена от Министерския съвет на 21 януари 2021 г.
    ПРОТОКОЛ
    № 58


    На 4 февруари 2021 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, № 054-01-120, внесен от Юлиан Ангелов и група народни представители на 18 декември 2020 г. – второ гласуване.
    2. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 14 януари 2021 г. – първо гласуване.
    3. Обсъждане и гласуване на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2021г., № 102-03-2, внесена от Министерския съвет на 21 януари 2021 г.
    Списък на гостите и на присъствалите народни представители – членове на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата, се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата господин Юлиан Ангелов.

    * * *

    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Добре дошли на всички на днешното заседание на Комисията.
    Имаме кворум и можем да започнем комисията.
    Колеги, предлагам Ви следния дневен ред за днешното заседание:
    1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, № 054-01-120, внесен от Юлиан Ангелов и група народни представители на 18 декември 2020 г. – второ гласуване.
    2. Обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 14 януари 2021 г. – първо гласуване.
    3. Обсъждане и гласуване на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2021г., № 102-03-2, внесена от Министерския съвет на 21 януари 2021 г.
    Имате ли други предложения?
    Ако няма, подлагам така предложения дневен ред на гласуване.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред.
    ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АДМИНИСТРАТИВНОТО РЕГУЛИРАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ДЕЙНОСТИ, СВЪРЗАНИ С НЕФТ И ПРОДУКТИ ОТ НЕФТЕН ПРОИЗХОД, № 054-01-120, ВНЕСЕН ОТ ЮЛИАН АНГЕЛОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 18 ДЕКЕМВРИ 2020 Г. – ВТОРО ГЛАСУВАНЕ.

    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на наименованието на Закона: „Закон за изменение и допълнение на закона за административно регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход.”
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Приема се.
    По вносител има предложение на народния представител Юлиан Ангелов. Предлагам по това предложение, направено по вносител, следната промяна, а именно в § 1 след думите ”находище за добив на подземни богатства и” се добавя „или” и думите са „собственост” се заменят с „обслужваща дейност”.
    Работната група подкрепя предложението.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Приема се.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1.
    „§ 1. В чл. 8, ал. 2, т. 2, буква „Б” подточка „аа” след думите „законът за устройство на територията” се добавя „с изключение на вътрешните обекти, обслужващи строеж първа, втора и трета категория или находище за добив на подземни богатства и/или обект за преработка на подземни богатства по смисъла на Закона за подземните богатства или обслужващи дейности на превозвач по смисъла на Закона за автомобилните превози, който притежава лиценз за извършване на превоз на пътници или товари на територията на Република България или лиценз за извършване на международен превоз на пътници или товари, лиценз на общността”.
    Това е редакцията на Комисията, която се предлага по текста на вносителя.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Приема се.
    Предложение на народния представител Юлиан Ангелов в § 2 думите „че той е трайно прикрепен към земната повърхност, когато вътрешен обект” се заменя с „вътрешният обект е трайно прикрепен към земната повърхност, когато същият”, а след думите „находище за добив на подземни богатства и” се добавя „или”.
    Работната група подкрепя принципно предложението и предлага следната редакция.
    „§2, чл. 17, ал. 2, т. 8 след думите „Закон за …”
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Председател, аз предлагам да не ги изчитате. Всеки има текста пред себе си.
    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Добре.
    Ако има някакви други предложения, ако не.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Приема се.
    По вносител има предложение на народните представители Валери Симеонов, Христиан Митев и Георги Александров. Всички имате предложението, направено между двете четения.
    На работната група, която бяхме събрали – колеги, референти, не стигнахме до общо съгласие, така че давам думата за изказвания.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Става въпрос за въпросния съвет. Към настоящия момент в досега действащите разпоредби на Закона участват само браншови организации, които имат повече от 35% от пазара. Това само по себе си дава възможност да участват три организации, ако имат по 35, но реално те са 2. Отсъстват икономически субекти, които също участват в пазара, които също си плащат данъците, те не са представени и заради това внасяме един текст, с който предлагаме да се даде възможност в браншовата организация да влязат повече субекти, повече браншови организации,като по тази причина намаляваме първо, процента от 35 на 20 и вкарваме също предложението, предлагаме на Комисията и Народното събрание тези браншови организации да бъдат браншови организации за търговия на едро и дребно в цялата страна, но на всички видове нефтени продукти. Това е нашето предложение.
    Сега, при 20% минимално да държат от търговията на едро и дребно от съответния нефтопродукт или нефт, това означава, че по всеки нефтопродукт можем да имаме най-много 4 такива организации. Най-много. Най-вероятно ще бъдат 3 даже. Просто, защото няма как да имаме 5 по 20. Все някой да има 21, 1% от пазара, друг е въпросът как точно ще бъде замерено пазарното съотношение, пазарният дял, но това не го коментираме, и тогава ще има 4. Съгласен съм да отидем на една промяна на този текст като се вдигне процентът на 25 например. Тогава няма да има повече от 3 от всеки нефтопродукт. Но това ще даде възможност различните фактически подразделения на бранша също да присъстват, тъй като смисълът на този съвет е консултативен съвет и той няма смисъл да функционира само с две организации, защото тогава реално какви консултации ще има и с представители на само пропан бутан, само на бензин? Мислим, че това е една демократична крачка към достъпа на този съвет и участието на повече членове. Това е нашето предложение.
    Пак повтарям, може да се увеличи процентът, но е добре да се запази правото на участието на представители на търговия с различни нефтопродукти. Говорим само, естествено, за регистрирани субекти, спазващи законодателството.
    Това косвено ще даде ефект и върху намаляването, ограничаването на сивия сектор в бранша.
    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви, господин Симеонов.
    Господин Николов, заповядайте.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря.
    Преди малко говорих с господин Симеонов, разбирам логиката и приветствам, че трябва да има представителност, но имам известни притеснения.
    Първо, в Германия има камара и тя е една единствена. Примерно говорим не специално за нефта, а във всеки един сектор, тоест, ако искаш по някакъв начин да представляват твоите интереси, влизаш в тази камара и представляват интересите ти по принцип.
    Второ, ако искаме да вкараме освен двете организации – доколкото знам 70 или 75% държи Петролната газова асоциация, другата асоциация 20% или нещо такова, не знам точно какви са им процентите, наистина са 2, но можем да сложим примерно и представител на общо другите. Тоест, за да не се създава – не знам колко НПО-та са. Защото нефтопродукти, доколкото знам, има доста като бройки, Вие ще кажете колко са, но са много. И ако влязат всичките, реално погледнато ще стане малко неработеща структура. От опит знам.
    Исках да чуя малко повече информация, за да взема решение.
    И данни на Агенция „Митници” не е ли по-добре статистиката, тя също е официална, също е призната от европейската статистика и не обхваща целия пазар Агенция „Митници”, тя обхваща само тези, които са лицензионни продукти, които минават през данъчните или акцизни складове и които се отчитат пред Агенция „Митници”, но не обхваща пазара на всички видове продукти, които са от нефт и нефтени продукти.
    Това исках да попитам дали е добре, препокриват ли се, едно към едно ли са? Това са въпроси, не констатации.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: За Агенция „Митници” не мога да дам отговор. Има резон и в това да бъде по данни на НСИ, дотолкова доколкото данните на НСИ могат да се приемат за обективни.
    Въпросът е за броят организации, които евентуално…
    Какъв е броят на нефтопродуктите, официално регистрирани или присъстващи на пазара? Някой може ли да даде отговор.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Асоциацията може да даде отговор.
    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Заповядайте.
    СВЕТОСЛАВ ПЕНЧЕВ, Българска петролна и газова асоциация: Само две предварителни бележки позволете, господин Председател.
    С две думи ние не можем да подкрепим предложението такова, каквото е – за 20 или 25% по отношение на един продукт. Няколко мотива.
    На първо място, за да участват в един консултативен съвет, трябва да има някаква представителност дадена организация, и то наистина да има сериозен поглед върху пазара. Подобен е казусът в тристранката, знаете, там участват хотелски организации, които са представителни за икономиката на страната. Също се изисква определен процент.
    На второ място, аз не мисля, че има икономически оператор в страната, или много малко са такива, които да продават само един продукт. Като отидете в една бензиностанция обикновено в нея се предлага бензин, дизел и газ. Тоест аз не мога да си представя един оператор, който да търгува с бензин, да не търгува с дизел. Може понякога да се случи да имат само газостанция, но пак не могат по никакъв случай да бъде такъв голям брой, че да постигнат такива проценти от пазара. В този смисъл аз не мисля, че предложението има някакъв резон, още повече че двете организации, които в момента би следвало да членуват в Консултативния съвет, представляват, както каза и господин Николов, огромна част от пазара. Това са 95, ако не и повече процента от пазара. Данните са на КЗК. Не си ги измисляме, има ги и в последните секторни анализи.
    В този смисъл, за да не стане една говорилня на този консултативен съвет, наистина трябва да има представителност в него. Благодаря.
    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Заповядайте.
    ЖИВОДАР ТЕРЗИЕВ, Петролна и газова асоциация: На въпроса, поставен от господин Николов и в частност от господин Симеонов, ще кажа така: секторният закон такъв, какъвто е, наблюдава онези продукти, които имат отношение към крайния пазар, респективно крайният потребител. Това са бензин, дизел, пропан бутан, природният газ е изключен, битомът е изключен, нищо че е нефтопродукт, нефтът сам по себе си касае единствено обема на продукта, но в никакъв случай няма рестрикции по този въпрос. Така че можем да се спрем на трите основни продукта: газьоли, автомобилни бензини и пропан бутан. В частност можем да говорим за мазут и тежки горива, но те са повече респективно по Парижкото споразумение и предстоящата декарбонизация – те от години не са част от този пазар и не са съществени.
    Статистиката е много правилно да бъде приета по много причини. Има стойности, има количества, обобщени са данни от НАП, от „Митници”, от търговските оператори, които са заверени, така че смятаме, че Статистическият институт е важен.
    За монопродуктните компании и онези компании, които искат да бъдат представени. Аз лично съм собственик и управител на малка компания. Наистина е много важно това, което каза господин Симеонов. Аз съм съгласен. Но, когато един оператор е фиксиран в един продукт – първо, казвам Ви, няма възможност да има повече от 5 до 10%, 10% е невъзможно, даден икономически оператор, без да участва в асоциация, да притежава пазарен дял. Не е възможно. С други думи, ще напишем текст, който е неизпълним. Нито един малък оператор няма възможност да…
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Говорим за браншовата организация. Не говорим за участник…
    ЖИВОДАР ТЕРЗИЕВ: Сега ще продължа с коментара, защото наистина има резон в това, което казвате, но дори ако приемем пропан бутана като един продукт, който – беше споменато от господин Симеонов, има оператори, които работят само с него, то общият обем на пропан бутана, прехвърлен към онези асоциации, които търгуват само с бутилки пропан бутан, то тогава трябва да напишем един текст в Закона: „и със специфични продукти към дадения нефтен продукт”, които разводнява темата и я фиксира в съвсем друга посока. Считам, че това няма да доведе до нови участници на пазара, нито на масата на Консултативния съвет, и дори да го напишете, това няма да произведе следствие, в това съм убеден. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
    Колеги, други изказвания?
    Господин Николов, заповядайте.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ако оставим Агенция „Митници”, някои от петролните продукти са освободени от мита предвид битовото потребление. Нали така? Газ, мисля, че беше за отопление газьола и т.н. (Реплики.) Не дизела, мисля, че газьола беше освободен. Също е проблем дали няма да ги обхванем по този начин. Статистиката, мисля, че пак е по-добрият вариант от тази гледна точка.
    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
    СВЕТОСЛАВ ПЕНЧЕВ: Статистиката със сигурност е по-добрият вариант, защото данните на Агенция „Митници” се съсредоточават върху пазара на едро. Агенция „Митници” няма, как да кажа, добри данни за пазара на дребно. В този смисъл, ако оставим Агенция „Митници” да замени Статистическия институт, няма да има пълен поглед върху пазара, а само ще има платен акциз, който всъщност няма да може да се докаже какъв е пазарът на дребно в страната, както е записано в текста.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз пак не можах да разбера. Вие ми говорите само за течните горива. Доколкото знам от петрол се вадят, както казваме за битома, и пластмаси, и т.н. Тоест те също могат да попаднат или не могат да попаднат в Консултативния съвет?
    СВЕТОСЛАВ ПЕНЧЕВ: Те не са в подлежащите продукти по регистрация по този закон, тоест не могат да попаднат.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Не се отнася за всякакъв вид нефтопродукти, отнася се за тези три вида нефтопродукти, които теоретично, ако примерно оставим 20%, те могат да бъдат трите в най-добрия случай, ако са много надробени, 3 по 4 – 12 субекта. Няма как да са. Ето например в момента браншовите организации са две, едната държи 70% от общия дял, другата държи 20% или 15%, не е ясно какво е, и трети участник не може да има. Фактически всички останали не са представени, но за съжаление не са представени конкретния вид горива, като например бензините, които са, доколкото имам информация, най-малко сравнение с другите два – пробан бутан и дизел, и ако някой държи 70% от бензините, той няма да бъде представен, просто защото 70% от бензините не е, в момента, както е Законът, 35% от всички горива, от трите. Аз мисля, че е редно, защото има специфики в търговията с различните нефтопродукти, с тези три, за които говорим.
    Това диктува нашето предложение. Пак повтарям, съгласни сме, даже сме обсъждали в работен вариант тук, да бъдат не 20, а 25%. Тогава, в най-добрия случай, ако прекалено е надробен пазарът, а не както сега в България, тогава ще бъдат три нефтопродукта с по три участника – девет члена. Не е кой знае колко.
    А те най-вероятно ще бъдат пет или шест. Един консултативен съвет с пет, шест представители на търговците и от друга страна, имаме не по-малко от шест, седем, колко са представителите на държавата, защото там са няколко министерства, агенции и прочее, фактически ще функционира както Тристранния съвет, който в момента е с четири или пет работодателски организации, два синдиката и отделно представители на няколко министерство.
    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря, господин Симеонов.
    Други изказвания, колеги?
    Ако няма повече изказвания, предлагам текстът по вносител, който е внесен от Валери Симеонов и колеги народни представители, да бъде гласуван.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 1, против – няма, въздържали се – 15.
    Колеги, по този повод, и във връзка с предложението на господин Симеонов и разговорите, които сме водили с различните организации, ще предложа по чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС следното предложение: „Представителна браншова организация” е сдружение с нестопанска цел, в което членуват икономически оператори, осъществяващи не по-малко от 20 на сто от пазара с търговията на нефт и продукти от нефтен произход общо на едро и дребно в страната, съгласно официалните данни на Националния статистически институт и чиито членове са изпълнили задълженията си (при наличие на такива) за създаване на запаси за извънредни ситуации, по смисъла на ЗЗНПНП за предходната година. Последното условие се удостоверява от ДА „ДРВВЗ”, като в случая на неизпълнение, делът на съответния член не се включва в общото изчисление на пазарния дял на операторите, членуващи в Сдружението.”
    Тоест това предложение към сегашния текст в Закона дава възможност на сдружения и асоциации, които владеят над 35% от пазара да бъдат представени на Консултативния съвет към Министерството на икономиката. С това предложение смъкваме на 20% именно, тоест даваме поне още една организация, най-малко, а те могат да станат и повече, с оглед на това че и в съществуващите организации членове могат да направят нови организации или делът на конкретни фирми, които са в този бранш, да се увеличи, другия да се намали, така че поне се дава възможност поне на още една организация да членува в този консултативен орган, тоест да може, както казаха и нашите гости от Газовата и петролна асоциация, тяхната асоциация и другата асоциация по данни на КЗК са над 90 или 95% от пазара. Да могат и двете организации да бъдат – като тяхната е около 70%, да бъдат представени в Консултативния съвет, тоест да бъдат защитени позициите, вижданията и на двете организации, които реално контролират почти 100% от пазара. Така че това е моето предложение.
    Давам думата за изказвания, ако имате, колеги. Няма такива.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Предложението е прието.
    Предложение на народния представител Юлиан Ангелов.
    Работната група по принцип приема предложението.
    Предложение на народните представители Валери Симеонов, Христиан Митев и Георги Александров.
    Работната група подкрепя по принцип предложението.
    Работната група подкрепя по принцип теста на вносителя и предлага следната редакция: наименованието „Преходна и заключителна разпоредба”.
    Изказвания, колеги, или други предложения. Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Предложението е прието.
    Работната група подкрепя текста на вносителя по § 3, който става § 4.
    Има предложение на народния представител Валери Симеонов, Христиан Митев и Георги Александров.
    Работната група подкрепя предложението.
    Работната група предлага да се създаде § 5.
    Който е съгласен с така изчетените предложения, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Приети са.
    Бих помолил за мандат за правно-технически корекции, ако нещо се наложи по текстовете. Колеги, имате ли нещо против? Не.
    Благодаря Ви, колеги. Това беше по настоящия законопроект.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АВТОМОБИЛНИТЕ ПРЕВОЗИ, № 154-01-2, ВНЕСЕН ОТ ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 14 ЯНУАРИ 2021 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
    Заповядайте, господин Ячев, да представите Законопроекта от името на вносителите.
    БОРИС ЯЧЕВ: уважаеми колеги, уважаеми господин Председател! Благодаря за възможността да представя на Вашето внимание Законопроект за промяна на Закона за автомобилните превози.
    Предложените от нас промени, колеги, целят да решат един много важен обществен проблем, който, за съжаление, стана доста актуален във времето на пандемията от COVID-19. Проблемът е свързан с дейността на частните линейки, които работят извън обхвата на спешната помощ. Тук подчертавам, че говорим за изцяло за частния бизнес, който не е свързан с дейността на центровете за спешна медицинска помощ и линейките, които са към лечебните заведения и болниците в България.
    За съжаление, една голяма част от тези линейки в момента не подлежат на контрол, не фигурират в никакъв регистър. Медицинският транспорт е услугата, която те предлага, за разлика от услугата превоз на спешни случаи, когато се предлага от центровете за спешна медицинска помощ. Медицинският транспорт в над 95% от случаите е услуга, която е необходима за гражданите, ползва се от гражданите и се заплаща съответно от самите тях. Едва в по-малко от 5% от случаите медицинският транспорт се ползва от лечебните заведения и в частност болниците.
    Проблемът идва от това, че поради липса на създадена регулация в момента има редица субекти с неясен произход – акцентирам върху един от моментите, който касае спецификата на Вашата комисия, има редица такива, които предлагат услугата медицински транспорт, извършват измами, данъчни престъпления, не рядко и жовотозастрашаващи действия.
    Спомняте си през миналата година в последните месеци и тази година също се изнесоха редица факти в средствата за масова информация, включително с фатален край, когато мъж на 33 г. почина заради това, че не му беше оказан помощ. Шофьорът на тази линейка всъщност се оказа икономист по образование, а не медицинско лице, което може да извърши животоспасяваща манипулация.
    Към момента има над сто обяви, които предлагат услугата медицински транспорт, които не са обхванати в никоя регулация. Само в София, по твърдение на пациентските организации, така наречените линейки копърки са между 55 и 75 броя. Техният брой никой не го знае. Общо големите градове според Държавната автомобилна инспекция броят им достига до 200. Пак по твърдение на експерти в този бранш, сумата, която се генерира от този нерегламентиран превоз, е в порядъка между 40 и 60 млн. на година.
    В тази връзка ние предлагаме всички линейки, които в момента са извън обхвата на спешната помощ, да попаднат в нарочен регистър, за да може да се извърши ефективен контрол на пътя от страна на държавата. Предложената от нас промяна включва създаването на наредба с изисквания относно линейките от частния сектор: тяхното оборудване, екипите, начинът на извършване на превоз, предпътен контрол, административно-наказателна отговорност. Всички тез и предложения за регулация са включени в чл. 23, ал. 3 и ал. 4 до 17, и в огромната си степен – това го подчертавам, не се отнася до болниците и лечебните заведения, тъй като те и в момента отговарят на повечето от предвидените изисквания по регулацията. Имат и диспечерски пунктове болниците, което всъщност е регистратура с нощен телефон, имат експлоатационен център, който е паркингът на болницата, имат ръководител на транспорта и т.н. Тоест, правейки нашето предложение, ние като вносители сме се постарали да не утежняваме работата на болничните лечебни заведения и да не ги натоварваме с допълнителни административни и финансови разходи.
    Направеното допълнение в чл. 24в от Закона за автомобилните превози, подпомага и готвената в момента от работна група наредба, като дава възможността тази наредба да не е просто един регистрационен режим, в който и добросъвестни, и недобросъвестни линейки да влизат в някакъв списък, а вече да се дадат ясни изисквания и правила, с които да се уреждат въпросите с административно-наказателна отговорност, създаване на специален регистър, който да бъде публично достъпен и ще подпомага както работата на контролните органи, които във всеки един момент да видят дали този автомобил е легитимен или не, така се дава възможност гражданите да проверят избрания от тях доставчик на услуга медицински транспорт, дали всъщност е официален или нес.
    Не на последно място с тези законови промени ние предлагаме и решение на проблема с линейките, които често имитират линейките на спешната помощ: носят същите знаци, телефони, брандирани са по същия начин и въвеждат в заблуда както контролните органи, така и потребителите. Това е проблем, от който страдат както гражданите, така и добросъвестните служители на центровете за спешна медицинска помощ и това е отразено в повечето от техните становища. Помните преди време, съвсем наскоро, се появиха последните снимки на линейки, качващи гардероби, превозващи зеле и т.н., които в последствие се оказаха, че са частни линейки, а не на центровете за спешна медицинска помощ.
    Надяваме се да подкрепите предложените от нас промени, които определено са в много широк обществен интерес, и в полза на запазването живота и здравето на българските пациенти, българските граждани. В същото време тази регулация ще позволи контролните органи в държавата да вземат по-сериозни мерки спрямо един определено до голяма част бизнес, който е в сенчестата част на икономиката, той да бъде исветлен.
    Нашият законопроект има подкрепата на пациентски организации, на БЛС, БАПЗГ, повечето от центровете по спешна помощ и досега е преминал вече през три парламентарни комисии. Очаквам подкрепата и на Вашата комисия, като в същото време сме отворени за всички предложения между първо и второ четене, за да бъде ефективен резултатът и съвършен. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви, господин Ячев.
    Давам думата за изказвания по този законопроект.
    Ако няма изказвания, подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 14 януари 2021 г. – първо гласуване.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Законопроектът е приет на първо гласуване.
    БОРИС ЯЧЕВ: И аз благодаря. Успешен ден на колегите!

    Преминаваме към точка трета от дневния ред:
    ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ГОДИШНА ПРОГРАМА ЗА УЧАСТИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В ПРОЦЕСА НА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ПРЕЗ 2021Г., № 102-03-2, ВНЕСЕНА ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 21 ЯНУАРИ 2021 Г.
    Колеги, ако имате предложения, заповядайте.
    Процедурата е следната: гласува се на Комисията дали се подкрепя тази стратегия. Ако някой има виждания и предложения, може да ги внесе в Комисията. Нашата комисия в изготвянето на доклада ще предостави нашето решение и забележки или предложения на КЕВКЕФ, която ще обобщи всички становища от всички парламентарни комисии, които ще се произнесат по тази стратегия. Така че и след гласуването, колеги, ако някой от Вас има предложения по тази стратегия, може да го направи в самата комисия. Ще бъде внесено в доклада.
    Ако няма изказвания, подлагам стратегията на гласуване.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Благодаря Ви, колеги, за ползотворната работа!
    Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието.
    (закрито в 15,40 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ЮЛИАН АНГЕЛОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума