Постоянно действаща подкомисия за наблюдение на дейността на КЕВР към Комисия по енергетика
Постоянно действаща подкомисия за наблюдение на дейността на КЕВР към Комисия по енергетика
1. Дискусия относно прогноза за цената на природния газ за първото тримесечие на 2019 г. и евентуалното отражение върху цената на електрическата и топлинна енергия
2. Дискусия относно реформата във водния сектор и ролята на Комисията за енергийно и водно регулиране
3. Разни
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Подкомисията за наблюдение на
Комисията за енергийно и водно регулиране
П Р О Т О К О Л
№ 5
На 6 декември 2018 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Подкомисията на Комисията по енергетика при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Дискусия относно прогноза за цената на природния газ за първото тримесечие на 2019 г. и евентуалното отражение върху цената на електрическата и топлинна енергия
2. Дискусия относно реформата във водния сектор и ролята на Комисията за енергийно и водно регулиране
3. Разни
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по енергетика, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 16,30 ч. и ръководено от председателя на комисията Валентин Николов.
* * *
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Иванов, уважаеми комисари, добре дошли!
Дневният ред е:
1. Дискусия относно прогноза за цената на природния газ за първото тримесечие на 2019 г. и евентуалното отражение върху цената на електрическата и топлинна енергия.
Предлгам да не е дискусия, а няколко въпроса и Вие да отговорите в тази връзка.
2. Дискусия относно реформата във водния сектор и ролята на Комисията за енергийно и водно регулиране
3. Разни
Предлагам да въведем регламент: в рамките на три минути да бъдат отговорите и в две минути въпросите. Ще давам думата първо на народните представители и на някой извън този обсег, ако иска.
Господин Иванов, заповядайте за въведение и след това въпроси.
ИВАН ИВАНОВ: Господин Председател, предвид на това че присъствах и на първото заседание, което продължи повече отколкото беше предвидено и вероятно народните представители все пак са уморени. Ще си позволя съвсем накратко и без никакви допълнителни отклонения да се спра върху първата точка, вие я изчетохте.
2018 г. се оказа с твърде променливи цени на природния газ на международните пазари, преди всичко с твърде променящи се цени на суровия петрол и оттам на неговите деривати. Известно е, че дериватите на суровия петрол участват във формулата за изчисление цената на природния газ. Съгласно договора между доставчика „Газпром експорт“ и „Булгаргаз“ на всяко тримесечие се актуализира цената на природния газ по формула, която участва в този договор. В съответствие с това и променящите и повишаващи се цени на суровия петрол на международните борси в първите близо 10 месеца на годината, Вие знаете как беше променяна цената на природния газ. Веднага искам да отбележа, че Комисията за енергийно и водно регулиране единствено е контролният орган, който проверява дали „Булгаргаз“ спазва договора с „Газпром“ или има отклонения от него.
Второ, когато има надвзет или недовзет приход от страна на „Булгаргаз“ се съобразява с него при определяне на цените за следващото тримесечие. През месец декември още в понеделник „Булгаргаз“ е длъжен да предостави – това е 10-ти декември, своето заявление в Комисията, относно предложението за цена на природния газ за първото тримесечие на 2019 г. Като изхождам от предварителната прогноза, която „Булгаргаз“ направи и публикува на своя сайт един месец по-рано, на 10 ноември, съгласно която се очаква повишение на цената на природния газ с 4,98% и като отчитам спадащите цени на суровия петрол на международните борси именно в този месец – от 10 ноември до момента, считам, че дори повишението на цената на природния газ ще бъде около и под 4% като, разбира се, Булгаргаз има отговорността да ни представи своите изчисления, които ние ще проверим.
Съгласно нашите правила до края на месец декември ние ще се произнесем по отношение на цената на природния газ, която ще влезе в сила от 1 януари, при очаквано повишение, което ще бъде под 5%. Това означава, че за цената на топлинната енергия и високоефективната електрическа енергия, в които цената на природния газ се явява основен ценообразуващ елемент, предвид обстоятелството, че почти всички топлофикации работят вече на природен газ, цената на този основен ценообразуващ елемент е недостатъчна, за да се произнесем с промяна на цената на топлинната или високоефективна електроенергия. С други думи, при тази прогноза за цената на природния газ, Комисията за енергийно и водно регулиране, ако това се изпълни, за което до момента говоря, няма да има промяна за потребителите на топлинна енергия, както и за цената на високоефективна електрическа енергия, оттам и за цената на електрическа енергия за крайни потребители от 1 януари 2019 г. Това, естествено, е добра новина за потребителите на електрическа и топлинна енергия в Република България.
Това, което все пак е едно неудобство, е обстоятелството, че българските топлофикации, които работят с енергоносител природен газ, ще имат повишаване, макар и с неголям процент на цената на природния газ на входа на топлофикациите, а в същото време на изхода ще остане непроменена цената, както на топлинната, така и на високоефективната електрическа енергия.
Това е което имам по тази точка, господин Председател, да съобщя. Ако има въпроси към мен ще отговоря, както аз така и моите колеги.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин Иванов.
Аз имам един въпрос, благодаря за тази хубава новина, която казвате, мисля, че това касае всички потребители, че по средата на зимата няма да има повишение, мисля, че е добра новина, предвид динамиката на пазарите. Вярно, че сега трендът е надолу, но преди беше доста нависоко.
Моят въпрос е следният. След 2020 г. на база променената стратегия се очаква развитие на хъба в България, тоест очакват се нови източници да влязат чрез гръцката връзка, чрез реверсионната връзка от Гърция, чрез новата входна точка и т.н.
Две неща с кратък отговор. Смятате ли, че предвид новите източници и съответно евентуален микс на „Булгаргаз“, който може да закупува и от други източници, ще се нуждаете от промяна на нормативни документи в тази връзка, за да формирате цена на газ, или въобще няма да се нуждаете при изградена вече борса и различни източници въобще да определяте цена на газ при условие, че има и пазарна цена на газа? От тази гледна точка поради естествен монопол разбира се, че трябва да определяте цена на парното, но пък откъде ще купува газът самата топлофикация, няма как да бъде определено и как ще определяте на база бъдещи договори ли? Смятате ли, че трябва да се формират нови регламенти?
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Да разширя въпроса във връзка с газовата борса, понеже виждаме какво става на електроборсата, мантрата, че борсата ще ни реши всички проблеми, цените ще станат пазарни там, някак си ми се срути в последния месец, защото гледам, че цената на борсата е по-висока от цената на регулирания пазар, нищо че там не плащат задължения към обществото и разни други надбавки, които трябва да се плащат. От тази гледна точка, господин Иванов, то е малко извън въпроса, ама ако ще въвеждаме и газова борса със същия резултат, не бих желал да имаме такава.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Иванов.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Николов.
Последователно ще отговоря на Вашите въпроси.
Първо, до 2022 година е договорът на „Булгаргаз“ с „Газпром експорт“ и той е в качеството на обществен доставчик на „Булгаргаз“. В това отношение изграждането на газов хъб, който надяваме се, да даде първите реални резултати в края на 2020 година, естествено, ще промени картината в степен, че ако се договори на българо-турска граница да постъпват количества природен газ за свободно търгуване, то очевидно, ще се наложи в определен момент самият „Булгаргаз“ вече да не бъде монополен доставчик за всички потребители в страната, напротив, така както е на борсата за електрическа енергия би трябвало големите потребители на природен газ а сключват договори на газовия хъб „Балкан“.
А по отношение на газоразпределителни дружества, естествено те ще имат това право, но ако желая, те могат да останат и да бъдат снабдявани от „Булгаргаз“. По отношение на цените, които биха били постигнати, винаги конкуренцията, това е общо правило, поражда по-добро качество и по-ниски цени. Примера, който даде господин Ерменков, не го считам за представителен, въпреки че той е прав, с оглед на това, че имаше голяма волатилност в цените на електрическата енергия на борсата в последните две седмици. Аз мога да се спра този въпрос, но той е извън точката, която разглеждаме.
Естествено че истински може да се намалят цените на природния газ в страната, ако в дълбоките води на Черно море при извършващите се в момента трети сондаж от страна на първата компания в блока „Хан Аспарух“, това е „Тотал“ и свързаните с тях компании, както и сондажа, който ще проведе през ранните месеци първите месеци на 2015-та година „Шел“ в блок „Силистар“ с ново наименование „Хан Кубрат“. Ако оттам бъдат открити за индустриално извличане достатъчни количества природен газ, поради това че няма да се плащат транзитни такси които в момента плащаме, разбира се, за преноса през Румъния, респективно ще плащаме за пренос през Турция и при „Турски поток 2“, ако не се плащат, очевидно това ще ни даде възможност да получаваме природен газ на по-ниски цени.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Иванов, може би не ми разбрахте въпроса. Така или иначе се очаква „Булгаргаз“, в момента е в преговори с „Газпром експорт“, евентуално могат да преподпишат договор с нова входна точка. Въпросът е, че ние ще имаме диверсифициране на източници, поне това се надяваме да имаме. И в този случай ще имаме господстващо положение, но няма да има монополно положение. Затова питам при такава хипотеза според Вас Вие ще определяте ли цените и ако ги определяте, трябва ли да променим нормативната уредба дали в методиката, в наредбата или в някой от закон?
ИВАН ИВАНОВ: Ние трябва да определяме цената на „Булгаргаз“ само при положение че той е наистина монополен доставчик за страната.
Що се касае до цените на топлинната енергия, тъй като топлофикациите, независимо дали е „Топлофикация София“ или която и да е друга топлофикация, те ще останат монополни доставчици на топлинна енергия за лицензираните територии, за които осъществяват тази дейност, там ще продължаваме всъщност да определяме цена на топлинна енергия, като се съобразяваме вече с цената, по която те са закупили природния газ, която вече може да не бъде да закупена от „Булгаргаз“. Но ако „Булгаргаз“ изгуби своето монополно положение, ние ще трябва да се съобразим с това, не може да се определя неговата цена като монополен доставчик.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Иванов, пак да уточня. В момента имаме либерализация почти пълна, да кажем, на електрическата енергия, имаме много доставчици, имаме борсата, и въпреки всичко Вие определяте цени на електрическата енергия регулиран пазар и не само и така нататък, питам за газа.
ИВАН ИВАНОВ: Ще остане за „Булгаргаз“ определяне цената само там, където той остава като обществен доставчик. Това е по презумпция трябва да бъдат ГРП-тата – газоразпределителни дружества.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря.
Имате ли, колеги, въпроси? Няма.
Господин Винаров, ако може кратко.
ОГНЯН ВИНАРОВ: Кратко – въпросът с определяне цената на природния газ, както и на топлинната и електрическата енергия е предмет на занимание на специализираната прокуратура, изпратено във Върховна прокуратура структура, по отношение на второто тримесечие, а сега ще изпратим и за четвърто тримесечие. Защо?
Няма документите за фактури девет месеца, назад както е по договора с „Газпром експорт“, изясняване има ли писмо от „Газпром експорт“ както преди даде 12%, че иска увеличение на цената и установяване какви цени са фактурирани от „Газпром експорт Русия“ 9 месеца назад. В това което увеличиха за четвърто тримесечие, съжалявам, че ще кажа, че не е точен, да не кажа че лъже господин Иванов, в самия проект, в самото решение, както и в самото писмо на „Булгаргаз“ не са посочени тези, както е по договора – цени 9 месеца назад, а е посочена една хвърчаща цифра от 7%, както не е посочена и енергоефективността. На база на договора е 8150, писали са едни 9000, а откъде са взети? А те трябва да фигурират във фактурите. Следователно цената на природния газ трябва КЕВР да я намали с тези надхвърлени от 7% нагоре, значи със 7%, близо осем процента за сега – от първи, да компенсира онова, което надхвърли тук тази цена, която не отговаря на никакви изисквания както по договора, така и по самите правила на КЕВР, за да не го препращаме това като втори случай, който означава рецидивизъм. Значи Вие трябва не от първи януари да увеличите цената с четири или пет процента, а да намалите цената с тази, която неправилно определихте и я завишихте без основание.
Освен това всичко това съм Ви го казал и сега го повтарям. Вие например определяте цена при 699 лв. на 1000 кубика природен газ – 87 лв. Сега от 1 октомври при 456 – 92,80! Това е пълен хаос в ценообразуването.
Що се отнася до първото тримесечие, ето цените, това съм изпратил и на двамата, и на господин Делян Добрев: до септември цената на суров петрол тип бренд е 74,33 долара за барел, а цената с месец ноември, където се срина до 59,04 на барел от 85, е 74,34. За този 1 цент нямате някакво основание да увеличите цената с 4 или пет процента, никакво увеличение, а само намаление с това, което надписахте! Ако не, моля да получа препис от протокола и да го изпратя на прокуратурата, за да Ви търси на Вас отговорност за това!
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин Винаров.
Когато казвате числа е хубаво да видят към кои дати се отнасят, защото там имаме компенсаторен механизъм, ама както и да е.
Ако искате да натрупаме въпросите и тогава господин Иванов да отговори.
МАРИЯ АСИМИ: Добър ден, честит празник – Никулден на всички, да сте живи и здрави! Господин Иванов, ако си спомняте, имахме спорове и 2015 и 2016 година, когато имаше увеличение на газта, а Вие давахте по-висок процент, специално имам предвид „Топлофикация София“, и се бяхме разбрали, Вие казахте на едно от заседанията, че това ще бъде буферът за „Топлофикация София“, то за всички се отнася. След това не получихме никаква компенсации и знаете че този марж ще се увеличи до 15%, което не ни харесва. А на всичкото отгоре знаете, че „Топлофикация София“ е монополист. Никой от нас не знае какво ще бъде увеличението на топлото, защото първи юли нямаме топла, имаме вода, първи октомври – месецът е хубав и месец ноември пак нямаме топло и евентуално ще видим каква е цената на топлото някъде февруари, почти на края на сезона защото два месеца назад вървят фактурите, които трябва да заплащаме. Много моля да ни кажете, защото имаше уговорка, че няма и от първи юли да има увеличение, Вие ни го казвахте, не стана, месеците октомври завишението… Като ги съберете двете завишения на цената и при това наличие на хубаво време октомври и ноември, би трябвало голяма поука да си вземе „Топлофикация“, но за съжаление тя не само е галеник на Министерство, на държава, а дори и на Вас. Знаете с какви огромни кредити, знаете че отново ѝ се опростиха тия 100 милиона, знаете как се натовари и НЕК. За съжаление, ако има увеличение на парното, наистина ще натоварим отново гражданите, за голямо съжаление.
И вторият ми въпрос, който не е по същество, отново питам, за общите условия, които трябваше да ги разглеждате – на „Топлофикация София“. Търпеливо чакаме от 2015 година. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Много благодаря.
Други въпроси? Заповядайте, ако може кратко.
ГЕОРГИ ХРИСТОВ (Гражданско движение „Днес“): Имам два въпроса. Първият въпрос е защо не се изпълнява антитръстовото споразумение между Европейската комисия и „Газпром“, което беше прието в началото на тази година и във връзка с това, понеже то дава изключително добри условия…
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Извинявайте, понеже това не е към КЕВР, става дума за преговорите между “Булгартрансгас”, “Булгаргас” и “Газпроекспорт”.
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: Напротив, антитръстовото споразумение беше изпратено освен към ръководните органи на държавата и към господин Иванов лично.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Но той не е страна по този договор, той няма нищо общо с това.
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: Аз да си го попитам, а пък той, ако иска, да отговори, защото ние също ние също не сме страна по този договор, но ето, направили сме съответните предложение, защото държим, абсолютно точно следим цялата енергия как се развива. Анализите при нас са изключително добри. Ето ги, като се започне от президента, служебния министър-председател, министъра на енергетиката, до тях и така нататък, до ден-днешен на тези питания няма никакъв отговор. А това е изключително важно нещо за България, защото България вече в момента е кръгово кръстовище на Балканския полуостров, всичко ни заобикаля, а ние сме едно бяло петно. Ако някой смята че ние не разбираме, аз съм ръководил „Главболгарстрой комплект“, голямото строителство в Съветския съюз и познавам идеално системата, познавам там работите на „Газпром“ и Ви казвам, че ние държим един курс, който е гибелен за страната!
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Разбирам Ви, господин Христов, но по принцип дневният ред е друг, разбирате ли? Въпросите относно цената на газа за следващия период от първи януари и цената на топлоенергията – това е дневният ред.
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: Извинете, но КЕВР не е регулатор само чрез ценообразуване! Изобщо не е само регулатор по ценообразуването.
Втория ми въпрос е: трябва ли да има клиринговане на борсата за газ? Защото пулсирането на цените на природния газ, понеже това е в първата, така да се каже в първия ред, на калкулацията, на разходите на потребителите, това пулсиране е ужасно за потребителите. Трябва да ви кажа, че който разчита на това да имаш стабилни договори за нещо си, пример за производство и така нататък, той се страхува от това, даже и сега спряха няколко предприятия в Стара Загора и на други места заради борсата в тази борса за електроенергията. Даже нещо повече: ние на едно заседание тук, беше, мисля, при 43-тото Народно събрание, тогава по отношение на Южен поток казахме, че на хилядолетие се случва такава голяма сделка и даже нещо повече, понеже такова ни е географското положение, дори тогава предложихме наред с другите неща България да стане седалище на Европейска газова борса! Защото много от страните се оплакваха, че Русия и ги „работи“, казано така грубо, поединично, с различни цени – 600, 300 и така нататък.
И затова ние не сме доволни от това, което се полага като бъдеще в този сектор, да не говорим за другите. И в скоро време ние ще Ви дадем отново един изключително добър анализ, за да започнем да го разглеждаме на високо ниво в държавата, защото така както сега се работи като на циркова площадка, никъде няма да стигнем.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Христов, благодаря много. Може да предоставите на Народно събрание, ще се запознаем с Вашата експертиза.
Господин Иванов, заповядайте на това, което прецените, че е по темата.
ИВАН ИВАНОВ: Ще отговоря кратко, защото имаше няколко изказвания. По отношение на изказването на инженер Винаров: аз за трети път ще съобщя, че цените на природния газ бяха обжалвани чрез българската прокуратура и съдът на две инстанции се произнесе, че КЕВР определя законите в пълно съответствие със закона и нормативните документи.
ОГНЯН ВИНАРОВ: Не е вярно това, което говорите!
ИВАН ИВАНОВ: А ако сега за последното тримесечие господин Винаров счита, че ние сме нарушили правилата, моля го да сезира прокуратурата. Но, от друга страна, ние не сме в състояние, след като има условия сключени с „Газпром експорт“, да се разкрива точно методиката, по която „Булгаргаз“ ни подава своето заявление, в резултат на което се определят цените. Това Комисията не може да го направи, защото попада под удара на закона, че разкрива чувствителна търговски информация. Прокуратурата нека бъде сезирана, вместо тука да се държат такива речи.
Що се касае до това, което каза госпожа Асими, свързано с цените, госпожо Асими, отново повтарям: ние нямаме инструменти да регулираме цената на природния газ. Когато „Газпром експорт“, доставчикът на природен газ за България, доставя на Исакча природния газ при определени цени, те трябва да бъдат платени от българската страна. Няма друг механизъм освен „Булгаргаз“ да плати цената именно въз основа на цената, която е определил за потребителите. Ако има друг механизъм, моля Ви, кажете го! Не може от бюджета да се вземе, за да се плаща цена на доставена стока, имам предвид доставения природен газ.
Относно Общите условия, аз и тук вече съм казал, че изключая едно от дружествата, няма да го споменавам сега, за всички останали има съгласие да има еднотипни, бих казал до голяма степен еднотипни общи условия. Те бяха стартирани с общи условия „Топлофикация Сливен“, след като Комисията взе решение въз основа на подготвен доклад и подготвени общи условия, са изпратени на дружеството „Топлофикация Сливен“, след което трябва да отидат в Комисия за защита на потребителите, за да имаме тяхното становище, че няма клаузи, които да нарушават правата на потребителите и накрая се произнасяме ние. Но ние не можем да носим отговорност за отдел топлофикационни дружества и за Комисията за защита на потребителите. Всички други ако бъдат одобрени и минат този път общите условия на „Топлофикация Сливен“, ще бъде последно за всички други дружества, с изключение на едно, не „Топлофикация София“, друго е дружеството.
По отношение на въпросите на господин Георги Христов – не носим никаква отговорност за изпълнението на антитръстовото законодателство за споразумение. Това е въпрос, който касае „Булгаргаз“ като страна на договора, зад който стои Правителството.
И относно борсата за природен газ. Тя може да се случи едва тогава, когато има повече от един доставчик и се надявам, когато се преговаря с „Газпром“ относно втората тръба на „Турски поток“, да се заложи необходимото количество природен газ, което да бъде свободно търгувано на български територия, което ще бъде базата за газовия хъб „Балкан“, а той поначало ще функционира като борса за свободно продавани количества природен газ.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Благодаря, господин Иванов. благодаря
МАРИЯ АСИМИ: Искам уточнение. Господин Иванов, или не се изразих правилно или не ме разбрахте правилно Аз говоря за процентите, с които увеличихте тогава и тогава Вашето изказване беше пред НАП лично, че…
ИВАН ИВАНОВ: Ако е бил предварително, не се е съобразило с движението на борсите в света.
МАРИЯ АСИМИ: Не, аз говоря за Не аз говорете за процентите, с които завишихте цената, но да не спорим тук…
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Госпожо Асима, все пак…
МАРИЯ АСИМИ: Ще дойда лично при Вас и ще ги уточним.
И второто, което е, като говорим за общи условия, че нищо не зависи от Вас, знаете че съм прочела Наредба № 3 за лицензията. Пак ще говорим и по този въпрос, така че мисля, че съм права.
ИВАН ИВАНОВ: Добре.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Благодаря Ви, госпожо Асима, за разбирането.
ОГНЯН ВИНАРОВ: Аз имам една реплика, много Ви моля…
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Винаров, много Ви моля!
ОГНЯН ВИНАРОВ: Много Ви моля! Ама как може той да увеличава цената 14%, когато и сам… (Реплики.)
ИВАН ИВАНОВ: Ама сезирайте прокуратурата, като считате, че….
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Винаров, да не влизаме в диалог! Господин Иванов Ви каза, ако смятате, че е нарушен законът, сезирате прокуратурата и нещата се движат по начина, който е приет в държавата – законът да има върховенство и оттам нататък каквото реши съдът. (Реплика.) Аз разбирам, че имате мнение по въпроса, не споря с Вашето мнение, не вземам отношение по него, просто Ви казвам пътя, по който трябва да мине това.
По втора точка от дневния ред:
ДИСКУСИЯ ОТНОСНО РЕФОРМА ВЪВ ВОДНИЯ СЕКТОР И РОЛЯТА НА КОМИСИЯТА ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ, господин Иванов Вие ли или господин Кочков ще вземе думата?
ИВАН ИВАНОВ: Господин Кочков.
ДИМИТЪР КОЧКОВ: Благодаря за дадената дума. Аз все пак виждам, че точката формулирана по този начин – дискусия във водната реформа… Ще ми се да припомня, че е хубаво когато става дума за такава дискусия, да присъстват и водещите участници на реформата и най-вече МРРБ, защото ние, как да се изразя, сме тези, които обират гилзите най-накрая и нашата роля е по-скоро на бояджията, който трябва да замаже всички грешки и всички неща, които са се случили преди това. Така че в този случай няма да е пълноценна дискусията, аз по-скоро ще кажа две думи за нашата работа и до момента докъде сме я докарали, пък след което ще дам думата на господин Касчиев, който е къде-къде по-вътре в нещата и ще каже и за трудностите, които срещаме.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Само ми е систематизирано, да не е много дълго, тезисно, ако може.
ДИМИТЪР КОЧКОВ: Систематизирано ще карам. Какво предстои до края на годината – предстои годишната индексация на цените, която трябва по закон да бъде извършена до края на декември, за да влезе в сила от януари. Искам да кажа, че това е нещо, което е неизбежно като природно явление и няма как да не бъде, шегувам се, но няма как да не бъде направено до края на декември, защото иначе Комисията носи отговорност, включително и материална, така че до края на годината това нещо трябва да стане.
Също искам да кажа, че тази индексация има три компонента, които са твърди и няма как да бъдат манипулирани и могат много лесно да бъдат изчислени и от всеки първокласник, така че не трябва от нас да се очаква да взимаме някакво отношение тук или да се опитваме да правим някакви корекции на цените, защото това нещо просто не е възможно. Трите компонента, които участват, са инфлацията, която си идва по национална статистика и ние няма как да я променим, вторият компонент е цената, която е одобрена в бизнес плана на дружеството още от миналата или от тази година, и третият компонент, който за първи път ще бъде използван, това е коефициент, с който ще бъде коригирана цената във връзка с това дали дружествата са изпълнили разходите, които са си предвидили.
Това нещо касае само дружествата с приети бизнес планове. Точно преди да започне точката питах господин Касчиев и той каза, че те са 27, аз дори съм им загубил и бройката, вече но това са към 80 процента от потребителите. Кое е новото в случая? Новото е този коефициент, който ще трябва да употребим, за да направим корекция, свързана с разходите и това, което е хубаво и може да бъде пряко видяно, е, че има дружества, които щом не изпълняват това, което са заложили в бизнес плановете си, ще бъдат съответно не санкционирани, ами коригирани. Има дружество, на което общата цена след корекцията ще падне и това е например на Кърджали, защото там ще се получи отрицателна стойност.
Другото, което е ново, е, че за първи път имаме дружества, които са достигнали прага на социалната поносимост. Това е дружеството „Монтана“ и „Враца“, което е много, много близо. Дружеството „Монтана“ е надхвърлило прага на социалната поносимост, ние не знаем какво трябва да направим в този случай. Чисто законът би трябвало да не го допускаме да надскочи този праг. Законът не предвижда никакви подобни казуси до момента.
Може би това е най-важното, което с две думи мога да нахвърлям и господин Касчиев да каже пък за това какви конкретни трудности срещаме в работата до момента и към края на годината.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Да, слушаме Ви.
ИВАЙЛО КАСЧИЕВ: Мисля че господин Кочков беше доста изчерпателен. Миналата година се одобриха бизнес планове на 16 оператора, тази година на още 11. Те обхващат регионални дружества в 20 области в България, в останалите осем области за съжаление продължават да има проблеми с изпълнение на изисквания на Закона за водите. Там КЕВР изчаква тези процедури да приключат и в момента, в който те се случат, веднага започва процедурата при нас. Тази година в четири от областите, в които реално е настъпило окрупняване, бизнес плановете са одобрени. Това са дружествата във Велико Търново, в Габрово, в Плевен и в Благоевград. В Благоевград няма пълно окрупняване, но там се обединяват с две общини все още.
Действително този месец ще се проведе и процедурата за изменение на одобрените цени на общо 27 дружества за 2019 година, както е по процедура по наредба, така че считаме, че всички изисквания на Закона и на наредбата са спазени. Всички оператори от миналата година се обекти на планови проверки, много обстойни проверки. Ние информираме и МРРБ и съответните асоциации по ВиК за резултатите от тези проверки. Констатират се доста не добри неща в дейността на ВиК операторите и през тази година наложихме доста актове за установени административни нарушения, тъй като редица оператори неправилно прилагат утвърдените цени, така смятам че Комисията върши своята работа. Проблемът с тази реформа е, че постоянно изникват различни въпроси, на които отговор трябва да дава Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Те не са тук, за да се води пълноценна дискусия и много често и не отговарят и на запитванията на Комисията. Така че ние сме в една неяснота какво се случва в отделните области, в какви срокове и кога процесите ще приключат. Това е от мен засега.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Благодаря.
Аз знам проблемите с Министерството на регионалното развитие, там има един закон, който трябваше да бъде приет и още не се знае къде се намира и какво се случва с него, защото ние приехме законовите промени за асоциацията, вдигнахме цените на хората, регулацията за водно бедни и така нататък я пропуснахме. И другите подробности, които са вътре.
Аз само искам да попитам до каква степен смятате има ли нужда да се промени нещо в ценообразуването, защото в момента както се ценообразува водата, всички инвестиции, които се вкарват в цената, са в бъдеще време, в общи линии, и се оказва, че дружествата не са инвеститор, както би трябвало да бъде, да търсят привлечени средства и после тези средства да се изплащат чрез цената, но вече при подобрена услуга, а всеки гражданин, който е потребител на вода, се явява съинвеститор в процеса на подобряване на собственото му водоснабдяване и канализация или както беше написано в Илф и Петров „Спасението на удавниците е в ръцете на самите удавници“ горе-долу така се получава. И питам това според вас нормално ли е, защото според мен когато става въпрос за комунални услуги, предприятията би трябвало да си намират привлечения капитал, да подобрят услугата, за да имат очи да искат повишение на цената.
ИВАН ИВАНОВ: Ако позволите Ивайло Касчиев да отговори на Вашия въпрос.
ИВАЙЛО КАСЧИЕВ: Да, напълно сте прав за този случай. Тук има обаче няколко особености, които трябва да се отчетат. В този регулаторен период бенефициенти по оперативна програма ще са ВиК операторите, това е новост спрямо миналия период. Тъй като проектите още не са ясни, още не са подадени вече 2018 година, периодът 2014 – 2020, не е ясно и какъв размер на инвестиции ще трябва дружествата да съфинансират. Така че за този регулаторен период КЕВР не е изисквал от операторите да осигуряват заемни средства, защото те впоследствие ще трябва да вземат заеми за да съфинансират тези проекти по оперативната програма. Но по отношение на инвестициите, които включват се включват в цената абсолютно сте прав, че при одобряване на бизнес плана и на цените се включват бъдещи инвестиции и в цените се залагат средства, с които тези инвестиции да се извършат.
От една страна едно от предварителните условия на Европейската комисия беше да се въведе механизъм в България, който да гарантира извършването на инвестиции. И МРРБ са съобщили, са декларирали. Ние не знаем какъв е този механизъм и как работи, все още, но КЕВР също поиска и включи в наредбите правомощия да промени цената, ако ВиК операторите не извършват инвестициите си. Така че след третата година когато изтекат три години от регулаторния период и получим отчетните данни, това ще стане в четвъртата година, ние ще видим какви са инвестициите, които дружествата реално са отчели и съответно, ако те не могат да наваксат, ако има изоставане и не могат да наваксат, последната година цените ще бъдат намалени с тази разлика, която те не са инвестирали. Това обаче не гарантира извършване реално на инвестиции в сектора, гарантира, че цената ще се намали.
Много важен проблем е, че операторите нямат сериозен ангажимент да инвестират в тези договори, които сключиха с асоциациите и от доста време се коментира нуждата от изменение на тези договори, така че тези дружества да поемат наистина твърди ангажименти в какво ще инвестират, но това не се случва в момента.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Иванов, това вече към Вас, сега като председател на Комисията за енергийно и водно регулиране. Виждам, че има проблеми които са свързани със законите в България. Много Ви моля, понеже Вие сте най-информираните и сте точно там, където се срещат публичния интерес с интереса на отделния човек, да се постараете да ни информирате или най-малкото ако можете даже да направите онези законови промени, които според Вас ще подобрят дейността, за да могат хората все пак да ползват вода, а не да плащат за нещо, което някога може да не се случи, в това число не само и единствено.
Ние като народни представители ще го припознаем като наше предложение, защото не е нормално, ще Ви дам конкретен пример – Твърдица: 80 стотинки преди да се създаде Асоциацията, 2 лв. след създаване на Асоциацията, нищо не се случва в Твърдица, няма пречиствателна станция, няма помпена станция, същото е положението, хората питат защо плащаме повече? И това е на много от местата. Да, аз разбирам, примерно водата в Сливен, към основата, към която се приравнява цялата асоциация, това е базата, върху която да бъде разпределена цената, никой не е направил проверката до този момент защо тази цена на водата е точно такава като изходна цена. И така нататък, и така нататък. Има неща, които според мен трябва да бъдат поправени и разчитаме на Вас да ни помогнете да направим необходимите промени в Законите, за да отговаряме на обществения интерес.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря ви, господин Ерменков. Действително ние сме поискали среща с министър Петър Аврамова. Още не е насрочена тази среща. Там ще поставим и тези въпроси, включително и въпроса за съдбата на този законопроект, който споменахте, това беше Законът за ВиК дружествата, ВиК операторите, който беше много със сериозно медийно присъствие афиширан и от няколко месеца не се знае каква е неговата съдба. И съответно ще разчита Министерството на Вас, както сме разчитали и досега, за промени както в тези закони, така и в Законите, свързани с енергетиката, с, разбира се, стойностни мотиви, да бъдете хора, които да припознаете тези предложения и да влязат в пленарна зала. Защото има и в областта на енергетиката вече моменти и части от Закона, които ще искаме да бъдат променени. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Благодаря Ви, господин Иванов.
Господин Винаров, по отношение на водата ли е?
ОГНЯН ВИНАРОВ: Да!
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Добре, задайте го, но ще Ви помоля, нека да бъде кратък и конкретен.
ОГНЯН ВИНАРОВ: Въпросът ми е кратък и крайно ясен, тъй като до 22 октомври течеше срокът наредбата, която МРРБ обяви, тази е новата наредба, за обществено обсъждане. Ние дадохме там възражения. Ще Ви предам и това становище на омбусмана по тази наредба, от което да стане ясно, че няма нужда от нови срещи, а от коментар. В тази наредба, както концесията, която Софиянски даде, се искаше от 70% загуби да се намалят на 30% при 200 милиона разходи първите, сега са 55, след като 3 пъти по 200 милиона им одобряваме и ние ги плащаме, точно така, както казахте Вие! Плащаме нещо, което се надяваме, а пък те след 3 години щели да проверят!? Какво ще проверите след 3 години? Още на първата година като не изпълняват, както и по топлофикацията по тръбите, които планират, които ни ги слагате в цената, после не ги изпълняват, и щетите и бедите са върху нас.
И следващият въпрос е, професор Цонев не е тук поради заетост, това е за качествата на водата. В тази наредба няма дума за качеството на водата! Сега има 115 акредитирани лаборатории, които проверяват качеството на водата и в Хасково пак има уран във водата. И операторите не носят никаква отговорност за това.
И последното е: както в тази наредба, която Министерството на енергетиката не направи за топлофикациите, така и тук толкова некомпетентни юристи не съм виждал и срещал през живота си…
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Винаров…
ОГНЯН ВИНАРОВ: Да записват… Не, моля Ви, това изречение да го кажа!
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Кажете го.
ОГНЯН ВИНАРОВ: ... че етажните собствености трябвало да бъдат онези, които да разпределят общите загуби и разходи в сградата. Това са…
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Винаров, разбирам Ви прекрасно, само че Наредба № 4 не е нито от компетентността на КЕВР, нито на парламента!
ОГНЯН ВИНАРОВ: Не, вътре в тази нова наредба записват пак етажните собствености.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Това, което стана общо ясно и от Вашето изказване, и от изказването на господин Иванов, и на господин Кочков, е, че след Нова година освен заседанието, дето казахме на Комисията, господин Николов, предлагам Ви да направим едно заседание на Комисията за енергийно и водно регулиране заедно с Министерството на регионалното развитие специално посветена на темата Реформа във водния сектор, защото има наистина много въпроси, които са се натрупали, част от тях ги задаваме в парламентарен контрол, но там за съжаление и се прехвърлят отговорности. И затова нека да се събера всички компетентни тук на едно място и да си говорят. Съгласен ли сте с мен?
Да, да, и нека да се ориентираме към приключване вече.
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Аз имам два въпроса. Единият е за общите условия, по които „Софийска вода“ отказва да изпълни закона. Конституционният съд реши, че цените, които КЕВР определя, са пределни и гражданите могат да си договарят по-ниски цени. В общите условия на Софийска вода е записано, че те продават на пределни цени и най-неприятното е, че в нашия отговор юристите, както казва Винаров, казват „на нас не ни е ясно какво противоречи“, докато то е ясно, че не може да пишеш на пределни цени да продава, защото може да говориш по-ниска цена.
В другите цени – електрото, е записано ясно, че тарифите и цените се определят съгласно действащото законодателство. Този текст трябва да бъде пренесен там. Защо се бави „Софийска вода“ и какъв е механизмът да й наложите, не знам, може би Вие ще кажете.
И второ, относно цената на „Софийска вода“. Тук е господин Кочков и господин Касчиев. Става въпрос за нормата на възвръщаемост на собствения капитал, така както вие по формула определяте каква да бъде нормата на възвръщаемост. Ние сме написали няколко писма и тук сме ги внесли, където в договора за концесия ясно пише 17% от акционерния капитал! Това са две различни неща. И ако спазим клауза от договора, акционерният капитал е 8 милиона. По 17% някъде към милион и половина им се гарантира норма на печалба и на възвръщаемост.
Има нещо друго, 2016 г. пълният член състав на КЕВР взема решение, че не може да бъде… На „Софийска вода“ е девет и деветдесет и шест, а защо през 2017 г. трима от членовете на КЕВР в нарушение цитират, че въз основа на клауза от договора за концесия предлагат 17%, без да има такава клауза?! Моят въпрос е: Вие имате законово основание да преразгледате Вашето решение „няма нарушение“. Вярно, върви дело в съда, но аз на съда не вярвам, прокуратурата го води и точно тук атакува.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Нека да не даваме квалификации сега на съдебната власт!
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Не, не, ще даваме, защото ни е дошло дотука!
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Не, намираме се в официална сграда! Не се намираме на улицата!
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Ама къде да го кажем, че не вярваме на съда?
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Недоверието към съда го изказвайте в съда, не в Комисията по…
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Добре, отклонихме се малко.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Много Ви моля! И да се ориентираме все пак към конкретиката!
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Добре, приключвам.
Да, Вие сега казахте за водата, ако нещо не изпълнят за годината, Вие ще ги санкционирате, както е при електрото. Така ли е? Така. И ще правите ли обществено обсъждане сега, когато увеличавате цената всяка година?
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Благодаря.
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Момент, ще предприемете ли действия Вие да предоговорите тази цена, защото не може да има 93 милиона дивиденти? Като се направят всички разходи да остават 110 млн. или общо 200 млн. и в решението в бизнесплана никъде не е записано как ще бъдат изхарчени тези пари! Благодаря Ви.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: И аз благодаря.
Господин Христов, ще Ви помоля наистина да бъдем кратки и по същество към субектите, които сме тук, а не по темата вода като цяло!
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: Аз съм тук на основание чл. 1, ал. 2 от Конституцията! Да! И не може да ме ограничавате да се изказвам за една минута!
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Извинявайте, имаме дневен ред!
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: Ето Ви 21 страници анализ на сектора…
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Христов, не искам…
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: Тука това, което се говори, не може да се определя цена на…
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Христов, не сме на обществена дискусия, а сме на заседание на постоянната Подкомисия за контрол на дейността на Комисията за енергийно и водно регулиране по определен дневен ред!
Ако имате желание да проведем дискусия по друг дневен ред, обърнете се към нас, ние няма да Ви откажем, във всеки един момент, в който пожелаете, по каквато тема пожелаете да се съберем, ще се съберем, но днес имаме дневен ред, който е конкретен и говорим по него! Нека да има някаква организация на работата…
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: Кой плаща тая вода, кой плаща?!
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Иначе ще си говорим за всичко!
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: Добре, добре тогава. Искам да кажа само две думи. Водата е природно благо и не може да има цена. Ние сме на четвърто място по ресурси на вода в Европа и на второ място след този град в Северен Кавказ, а тук цените са до 3 лева, а в един пустинен Израел са 76 стотинки!
Искам да Ви кажа, че в Комисията за енергийно и водно регулиране административният капацитет е изключително висок. Там няма проблем. Има проблем в устройството, в нормативната уредба, която принуждава КЕВР да прави огромни нарушения. И към момента нещата са изключително зле за потребителите, ама изключително зле! И мога да Ви ги кажа едно към едно, но Вие не искате да слушате! Ние ще намерим някъде друго място да ни слушат. Тогава питам за последно, иначе мога да кажа много важни неща, но е последно: кога ще отнемете договора на „Софийска вода“? „Софийска вода“ не изпълнява нито една клауза от концесионния договор, нито една!
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Благодаря, господин Христов. Ето конкретен въпрос, който задавате.
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: И стига с това тук… За Хасково също внесохме едно предложение, което решава абсолютно въпроса там. Забърсаха го от съответната…
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Предполагам, че се отнася към Министерството на регионалното развитие и благоустройството това, което сте го поднесли?
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: По Закона за водите водещо министерство е Министерството на околната среда и водите! А МРРБ под натиска на Световната банка завладяват водния сектор.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Спор няма, че има и…
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: И трябва най-после да се съберем и да решим този въпрос.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Да, да, съгласен съм с Вас в това отношение.
Госпожо Асини, много моля…
МАРИЯ АСИНИ: Благодаря, господин Председател, че ми дадохте думата.
Господин Иванов, понеже съм проста и не разбирам, бихте ли ми казали, след като имам водомер в жилището си, редовен водомер, когато идват на 3 месеца и отчитат водомерите, сумарно на всеки вход разликата е басейн на покрива, не на мен, на всички останали, тази разлика кога ще я оправим със „Софийска вода“?
И второто, Вие знаете, нередовно пращане на фактурите. Ако ги пращат, са на пейката пред блока. Това е документ, Вие знаете, дори миналия път казахте, че във Вашия блок е същото, нямаме отговор до този момент. Аз искам да знам какво плащам.
И моля Ви, обърнете внимание с техните водомери сумарно от апартаментите разликата е огромна. За какво са ни водомерите вкъщи тогава?
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Благодаря, госпожо Асини.
Господин Кочков, ще Ви помоля за отговор, има конкретни въпроси, които поставиха, и да се ориентираме към приключване.
ДИМИТЪР КОЧКОВ: Много бързо ще отговоря на два от въпросите и ще дам на господин Касчиев думата да отговори той на другите.
Първо по отношение на лицензите. Ние нямаме за съжаление лицензионен режим във ВиК сектора, нещо, което много отдавна бихме искали да имаме и тогава вече бихме могли да говорим по-сериозно за това по какъв начин можем да влияем на ВиК дружествата, така че да си изпълняват заложените показатели. Ние в момента изпитваме трудности при глобяването на дружествата и при съставянето на актове, голяма част от тях падат, защото Законът е по такъв начин съставен, че противоречията в него не ни позволяват да издаваме чисти актове, така че да можем след това да ги защитим. Това е едно от нещата, които би могло да бъде променено в Закона, въвеждане на лицензионен режим за дружествата. Убеден съм, че ще бъде много положително.
По отношение на въпроса на господин Винаров. За съжаление ние сме длъжни стриктно да спазваме закона. Тази година се прави корекция с разходите, догодина на инвестициите и чак последната година е корекцията, която е свързана с изпълнение на показателите за качество. Така че за съжаление това е редът, в който ги въвеждаме тези коефициенти. Така е заложено в нормативната уредба и ние просто трябва да го следваме. Имаме най-различни варианти и предложения, които бихме могли да дадем, но едва ли това нещо би могло да бъде прието в рамките на този регулаторен период и да бъде приложено. Така че каквото и добро желание да имаме, може би няма да може нищо да се направи в рамките на този регулаторен период.
Сега по отношение на общите условия и на другите поставени въпроси господин Касчиев като че ли по-добре да каже.
ИВАЙЛО КАСЧИЕВ: По отношение на общите условия със сигурност Комисията ще стартира процедура за изменение на всички общи условия на ВиК оператори, не знам дали помните, но ВиК секторът е единственият сектор с единни общи условия, тоест всички оператори имат изцяло еднакви общи условия, След като бъде променена наредбата на МРРБ, която регламентира начина на отчитане и разпределение на количествата. Това, което Вие зададохте като въпрос, го задайте на МРРБ. Те определят реда, по който се отчита и се фактурира потребената вода в сградите в режим на етажна собственост. (Реплика.)
Всички ВиК оператори, включително „Софийска вода“, имат правото да предоставят услугата на по-ниска цена. (Реплика.)
Не е вярно, господине, законът казва, че ВиК операторите не могат да предоставят услуга по цена по-висока от определената от Комисията. Това е записано във всички общи условия, което е записано за „Софийска вода“, но то не противоречи, ако дадено дружество има такива практики случаи, в които има проблеми с качеството на питейната вода от други оператори временно да намаляват цената. Но това е решение на търговското дружество. КЕВР не може да задължи оператор, собственикът на оператора може единствено. КЕВР утвърждава цена, която е пределна.
По отношение на въпросите Ви за „Софийска вода“ мисля, че всички знаем, че тази година Столична община прие и сключи със „Софийска вода“ трето изменение на договора за концесия. В него много ясно е записано, че общината гарантира на „Софийска вода“ норма на възвръщаемост на собствения капитал в размера на 17% до 2021 година.
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Говоря за 2017-2021 година!
ИВАЙЛО КАСЧИЕВ: Това е записано: до 2021 г. тази норма е гарантирана, господине! След това има вариант да отпадне, ако „Софийска вода“ изпълни определени условия. Комисията прие становище по проекта на този договор и там ясно казахме, че в договора не трябва да има клаузи за норма на възвръщаемост. Ако се беше съобразила общината и не беше заложила тези изисквания, КЕВР имаше законова възможност да стартира служебно изменение на одобрения бизнесплан. (Реплика.) Разбира се, че съм сигурен.
До 2021 г. гарантират на „Софийска вода“ тази норма на възвръщаемост. И неслучайно ние в решението за одобряване на бизнесплана ясно записахме доста голямата възвръщаемост, която се генерира от „Софийска вода“ и че няма яснота къде ще отидат тези пари. И това нещо многократно е обръщано на вниманието на Столична община, която гарантира тази норма. Така че, много Ви моля, обърнете тези въпроси към страната по договора, която дава тези правомощия. Това е, което мога да кажа.
Вече за следващия регулаторен период се надяваме да си уредят тези взаимоотношения и да се прилага нормата, изчислена от КЕВР.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Благодаря Ви за отговорите и за участието.
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Ясно казвате, че за Вас договорът за концесията не важи, той важи само между двете страни…
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Все пак може ли да въведем някакъв ред, да си даваме думата, не сме на… да не давам определение къде сме! Смятам, че трябва да има някакъв ред, ако искате, ще Ви дам думата, ще Ви кажа, но…
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Извинявайте.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Това, което Ви обясниха, е, че те определят максималната цена, ВиК може да продава до максимална, но не може…
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Не може да го записва!
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Както и да е. Благодаря на гражданите, които участвахте.
Искам да Ви уверя, че имате желание да провеждаме желание на Комисията… Господин Христов, към Вас се отнася това! Ако имате теми, по които искате да правим заседание, сте добре дошли, няма проблем, казвате ги, ще направим заседание по тези теми. Защото разчитаме на Вашето участие, но нека да бъде организирано. Благодаря.
(Закрито в 17,16 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Валентин Николов
Стенограф:
Антон Лазаров