Постоянно действаща подкомисия за наблюдение на дейността на КЕВР към Комисия по енергетика
Постоянно действаща подкомисия за наблюдение на дейността на КЕВР към Комисия по енергетика
1. Представяне на Проект за Правила за измерване на количествата електрическа енергия.
2. Представяне на Проект на решение за очаквана цена на природния газ за второто тримесечие на 2019 г.
3. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Постоянно действаща подкомисията за наблюдение на
Комисията за енергийно и водно регулиране
П Р О Т О К О Л
№ 7
На 21 март 2019 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Подкомисията за наблюдение на Комисията за енергийно и водно регулиране към Комисията по енергетика при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне на Проект за Правила за измерване на количествата електрическа енергия.
2. Представяне на Проект на решение за очаквана цена на природния газ за второто тримесечие на 2019 г.
3. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по енергетика, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,35 ч. и ръководено от председателя на Подкомисията Валентин Николов.
* * *
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Добър ден, колеги! Можем да започнем редовното заседание на постоянната Подкомисия за наблюдение на КЕВР към Комисията по енергетика.
Господин Председател на КЕВР, уважаеми комисари, уважаеми гости! Днес сме се събрали при следния дневен ред:
Точка първа – Представяне на Проект за Правила за измерване на количествата електрическа енергия.
Точка втора – Представяне на Проект на решение за очаквана цена на природния газ за второто тримесечие на 2019 г.
Днес е имало обществено обсъждане в Комисията за енергийно и водно регулиране.
И точка трета – Разни, където има заявен интерес от група общественици, най-вече господин Винаров, във връзка с изготвен от тях Проект за топлинната енергия и топлоснабдяването.
Колеги, преминаваме към първа точка:
ПРЕДСТАВЯНЕ НА ПРОЕКТ ЗА ПРАВИЛА ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА КОЛИЧЕСТВАТА ЕЛЕКТРИЧЕСКА ЕНЕРГИЯ.
Във връзка с тази точка, а то така или иначе ще трябва да ни представите и двете точки, предполагам, давам думата на председателя господин Иванов, а той ако реши, може да даде думата на някой от комисарите или експертите.
Заповядайте, господин Иванов.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
По първа точка, което е представяне на Проекта на правила за измерване на количеството електрическа енергия, искам единствено като въведение да съобщя, че правилата за измерване на количеството електрическа енергия бяха в един дълъг период на съдебна процедура. Включително четири важни члена бяха оставени, впоследствие бяха оспорени от Прокуратурата и в крайна сметка през месец ноември се получи окончателно прекратяване дейността на действащите правила за измерване на количеството електрическа енергия.
Комисията за енергийно и водно регулиране проведе процедура, в която беше поискано становището на всички енергоснабдителни дружества или електроснабдителни дружества, с оглед да се изготвят правила за измерване на количеството електрическа енергия, които от една страна да са съобразени със задължителните указания на съдебното решение, а от друга страна, със становищата на електроснабдителните дружества. Разбира се, дотолкова, доколкото те подпомагат процесът да бъде прозрачен и по същество да няма оспорване на правилата.
Правилата като проект бяха приети от Комисията за енергийно и водно регулиране миналата седмица, в петък, и в утрешно заседание на обществено обсъждане ще бъдат разгледани, в смисъл, че ще бъде чуто становището на всяко заинтересовано лице – било юридическо, било физически гражданин на България, който иска да представи своите предложения. След това работната група ще изготви доклад с мотиви и окончателен проект, който трябва да бъде приет от Комисията за енергийно и водно регулиране.
Тъй като е редно хората, работили по нормативния акт да кажат те именно становището, защото в продължение на месеци е обсъждано това в Комисията, аз Ви моля да дадете думата на господин Благовест Балабанов, който е началник-отдел „Контрол и решаване на спорове“. Това е отделът, който, разбира се, в пряка кореспонденция с Правната дирекция на Комисията, разработиха Проекта за правилата.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин Председател.
Господин Балабанов, заповядайте.
БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Уважаеми господа и гости, аз не мога да кажа нещо по-различно от това, което каза господин Иванов.
Мога само да Ви уверя, че работната група, в състава на която влизат инженери, икономисти и юристи, съвсем задълбочено разгледа всички предложения на дружеството, и въобще всички предложения, постъпили в Комисията, изготви документ, съобразен с техните искания и най-вече със Закона. Предложи го и беше одобрен от Комисията на заседание. Очакваме в утрешния ден всички заинтересовани лица да направят своите бележки, които ще бъдат отразени, съобразени със Закона и ще се изготви един документ, който ще бъде полезен за вбъдеще.
ИВАН ИВАНОВ: Основните елементи на Проекта за правила, предполагам, че ще е интересно за народните представители и гости.
БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Основните елементи, които се изискват от Закона, е създаването на подзаконова нормативна уредба, конкретно регламентираща принципите на измерване, начините и местата на измерване, условията и редът на тяхното обслужване, включително ред и начини за преизчисляване на количеството електрическа енергия при установяване на неизмерена, неправилно или неточно измерена такава и измерените показания с невизуализирания регистър, редът и начинът за обслужване на средствата, както и създаването, поддържането и достъпа до регистрираните от тези средства бази данни.
Всички тези изисквания на Закона са разделени в единадесет глави на правилата от предложението и включват в себе си така, както е описано изискването, което Ви прочетох преди малко.
ИВАН ИВАНОВ: Може би и текстовете, свързани с неправомерно свързване на средство за техническо измерване, или неправомерно присъединяване на потребители.
БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: С няколко думи мога да кажа, че тези текстове са регламентирани в Глава девета, членовете от чл. 49 и сл., които изискват при всички проверки да бъдат съставени констативни протоколи в съответния ред при присъствие на собственика или негов представител, какво се прави при отсъствие. Изискваме необходимото присъствие на един свидетел.
Следващите членове обхващат случаите на неизмерена енергия, когато е налице точен измерител. Тогава предвиждаме възстановяването на сумите да бъде съобразно дадения протокол от Българския институт по метрология, измерването – съвсем точно. В останалите случаи, когато не е налице точен измерител и средството е тотално повредено или схемата на свързване е такава, че не може да се установи количеството, се предвижда връщане на консумацията на електрическа енергия за неповече от три месеца назад от датата на установяване. Приема се средната пропускателна способност на съоръженията за присъединяване – една трета или една втора в различните случаи, за срок не по-голям от три месеца. Цената, по която се дотаксуват тези количества, е равна на цената, която Комисията е предвидила за технологичен разход. По този начин считаме, въпреки че правилата нямат наказателна насока – това са технически правила, по този начин сме се опитали да регулираме отношенията и да възстановим на дружествата количествата енергия, които по една или по друга причина не са били отчетени и съответно заплатени от клиентите, без с тези правила да се вменява вина и да се търси наказателна отговорност, каквато е предвидена в два члена от Наказателен кодекс – когато се докаже, че това нещо е умишлено.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря.
Имам един въпрос. При нас бяха постъпили сигнали в продължение на времето, когато има снабдяване с търговци на електрическа енергия на конкретни субекти – ниско и средно напрежение, които нямат почасови електромери, че има голямо забавяне във фактурирането поради факта, че, първо, електромерите не са с дистанционно отчитане в повечето случаи, и, второ, нямат почасово, тоест върховата енергия, впоследствие става преразпределение на тази енергия между субектите, за да си изравнят електроразпределителните дружества своите измервания, а след това се дават в късен етап на търговците, които много трудно могат да реагират във връзка с балансирането. Получава се едно закъсняване и неяснота във връзка с разпределение на енергиите. Разисква ли се този въпрос, в смисъл – смяната, първо, с дистанционни, смарт електромери в тази връзка? Предстоят промени в Закона за енергетиката и там могат да залегнат някои от тези…
БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: В Комисията точно такива жалби, за които споменавате, нямам спомен да са постъпвали. В правилата за измерване на електрическа енергия този момент сега не е засегнат. (Реплика на председателя Валентин Николов извън микрофона.)
Достъпът на всички до средствата за търговско измерване е регламентиран с правилата, има и го в общите условия – че всеки клиент има право на достъп по всяко време.
ИВАН ИВАНОВ: Господин Председател, искам само да допълня. Първо, правилата, включително тези за измерване на електрическа енергия, по същество трябва да бъдат технологично неутрални. Те всъщност решават част от обществените отношения, свързани с процеса на доставянето, всъщност и измерване на доставената електрическа енергия. Но макар че този въпрос, който Вие поставяте в момента, няма решение в правилата, аз очаквам, че по определен начин в предстоящите промени в Закона за енергетиката, въпросът вероятно – не мога да твърдя, защото той е от компетентността на Вас, народните представители, може да бъде решен по начин, че тези електромери с почасово мерене, които обикновено имат два изхода за онлайн наблюдение – единият от тях да бъде предназначен, както си е по подразбиране, трябва да е за електроснабдителното дружество, но вторият, особено за големите индустриални потребители и постепенно разширяване на този кръг, трябва да бъде за съответния консуматор на електрическа енергия, за да може той да управлява по един икономичен, оптимален начин потреблението на електрическа енергия в неговите обекти.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин Председател.
Господин Винаров, заповядайте.
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Иванов, комисари, представители на неправителствени организации, специалисти и гости! По Закона за измерванията водещо е Министерството на икономиката, а не Министерството на енергетиката и КЕВР и няма функции, предназначение и указания Вие да изработвате такива правила.
Към Министерството на енергетиката са Българския институт за метрология и Държавната агенция за метрологичен и технически контрол, които ползват и изготвят наредбите за измерванията, проверяват сертификатите за произход, оторизират независими лаборатории към електроразпределителните дружества, защото те никога няма да извадят срещу собствения си началник протоколи за неверност на отчитанията, оторизират независими лаборатории и сервизи за рекламации за качеството на измервателните уреди в гаранционния и извънгаранционния срок и периодичните им проверки – две или три години според Закона за измерванията и съответните наредби, одобрени от министъра или от Министерския съвет.
В това отношение, господин Иванов, сте много неточен, тъй като от няколко години България е задлъжняла към 2020 г. да въведе интелигентни измервателни системи, част от такива са внедрени от ЧЕЗ на „Дейзи“, която е словашка фирма за доставка от Словакия, и в EVN – от молдовска. Тези уреди могат дистанционно да бъдат манипулирани. За това и Вие бяхте, и аз бях на среща, предизвикана от ЧЕЗ, защото милиони ми се крадат чрез няколко фирми, повечето от които са от техни служители, които са си приготвили пломби – отливат оловни пломби, стикери също слагат, но преработват софтуера срещу сумата от 500 лв. – за частен потребител, и 10 или 20 хил.лв. – за друг голям консуматор. Тогава прокурорът, защото говорим за юридическо основание, ако си спомнят, каза: „Дайте ми от БИМ протокол, че софтуерът е преработен“.
Господин Иванов, тогава присъствието на господин Боев, който беше бивш председател, Еленко Божков, медиите, донесоха в КЕВР, тогавашният ДКЕВР, трите ЕРП-та двуфазни и трифазни електромери, които бяха запечатани в пликове и изпратени в лабораториите на БИМ в София, Пловдив и Варна. Отговорите бяха, че нямат оборудване, въпреки че проф. Царев твърдеше, че такова е доставено и седи в сандъци за 140 хил. евро и няма подготвени кадри да проверяват тези интелигентни системи, уреди с дистанционно управление, които сега самите електроразпределителни дружества контролират – установяват дали се намалява потреблението, тоест е преработен софтуерът, дистанционно прекратява електроснабдяването, не чрез идване, отвъртане на бушона и залепване, а не могат да бъдат проверявани.
Във връзка с това – последно, завършвам – ето писмото на заместник-министъра на енергетиката, че това не е в правомощията на Министерството на енергетиката. Аз Ви го дадох. „Въпроси и проблеми съществуват по процедурата на Националната метрология, произтичащи от задачите, функциите и дейността на БИМ и Министерството на икономиката“. (Реплика на председателя Валентин Николов извън микрофона.)
Това е въпрос за тези правила. Тези правила те нямат право да ги изработят и са незаконни, защото Министерството на икономиката – ето, от министъра е писмото, дадох Ви го и това – на министъра, което казва, че всички тези правила и наредби, които имат те, са действащи и в допълнение Ви информира, че са предприети действия за ограничаване възможностите за манипулация и на тези средства.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Винаров, разбрахме тезата Ви.
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Изготвя и допълнителна наредба. Това е необходимо – тази наредба, която ще изработи Министерството на икономиката. Благодаря.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Разбрахме, господин Винаров.
Заповядайте.
АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми народни представители, уважаеми колеги, уважаеми гости! Да, господин Винаров, прав сте, че не е от компетентността на Министерството на енергетиката, обаче със Закона за енергетиката това е възложено на Комисията за енергийно и водно регулиране, в смисъл да приеме и издаде правила за измерване на количествата електрическа енергия. Има поредица разпоредби в Закона, които дори указват какво следва да съдържат тези правила и какви обществени отношения следва да решат.
По повод възможността да се манипулират дистанционните уреди за измерване, всъщност това не е проблем, който засяга правилата за измерване. Това е проблем, който засяга надзора над средствата за измерване и техническата им годност. Комисията тук не е компетентна. Тук полето е на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и на контролните органи, овластени да го осъществяват.
И така, малко в добавка, господин Председател на Подкомисията, да Ви отговоря и на предния въпрос – да, действително в друг подзаконов акт на КЕВР има една разпоредба, която позволява на електроразпределителни дружества за клиентите, за които е приложимо това в профил, да не монтират и да не използват средства за дистанционно отчитане. Може би това също подлежи на преразглеждане и обществено обсъждане от страна на КЕВР, тъй като очевидно ситуацията се е променила. Това, което мога да Ви уверя, че от информацията, с която разполагаме, независимо от това, че нямат това задължение, поне за всички стопански клиенти, са въведени такива системи за отчитане и всъщност все по-интензивно се въвеждат. Благодаря.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: И аз благодаря.
Заповядайте!
МАРИЯ АСИЗИ: Легитимна ли е днес Комисията? Двама души сте, дори не сте трима.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: По принцип имаме 50%, освен това имаме изслушване, няма да вземаме решение. (Реплики извън микрофона.)
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Заповядайте.
ГЕОРГИ ХРИСТОВ (Гражданско движение „Днес“): Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията и присъстващи! Днес внесохме наше становище по така наречените правила за измерване на количествата на електрическа енергия в деловодството на КЕВР. Понеже тук Комисията надзирава този орган, ще кажа само няколко неща накратко.
Първо, така наречените правила концептуално противоречат на общото право на Европейския съюз, местното законодателство и подзаконовите нормативни актове, защото те като правила не могат да бъдат нормативен документ, който може да урежда такива отношения. Още повече в нормативната уредба, за която говорим, тези неща са уредени. Ето ги, ето сборника от европейските стандарти. Тук е казано точно на какво трябва да отговарят измервателните уреди, как се проверяват и така нататък.
В този документ акцентът е поставен върху хардуера главно, а не е равнопоставено решен въпросът със софтуера. При нас, в гражданско движение „Днес“ аз мога да Ви представя, ако искате да видите какво нещо е – от цялата страна ние имаме достоверни данни, където и ние сме ходили да проверяваме. Даже отидохме в Ботунец да видим как електромерът по нощната тарифа е въртян на обратно, да не говорим за дефилето, не искам сега да ги споменавам.
Въздействието върху уредите е тотално и е повсеместно. Даже вече има определени цени, с които плащаш и ти въртят електромера обратно, за да не може да бъде се манипулира отчетът на употребената електрическа енергия.
Тези неща, които са описани тук и в техническата част, са уредени, пак казвам, в нормативната уредба и няма нужда да бъдат повтаряни в един такъв документ. Ние очакваме акцентът да се постави върху софтуера, където да се реши въпросът с ограничаване, даже не само ограничаването, а премахването на възможността да се манипулират средствата за търговско измерване.
Нещо повече, в България колкото пъти е поставян въпросът и ходихме да проверяваме, и се вземе електромер да се поверява, от БИМ и от Агенцията отговарят, че те нямат техническа възможност да проверяват софтуера. Нещо повече, България е единствената държава, мисля, в Европейския съюз, която няма нотифициран орган. Няма нотифициран орган! А за да се решават тези въпроси, трябва да има такъв орган с необходимото оборудване и така нататък, за до може тези неща да се решават.
Третото, което искам да подчертая. Ето, виждате колко много – това е само на ЧЕЗ, вижте колко е много, за колко кратко време подмениха с така наречените умни електромери. Те са манипулируеми и мога точно да Ви разказвам…
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Не, само да питам, господин Христов – Вашата теза е, че реално погледнато потребителите си плащат и се манипулират, а не от страна на дружеството, което ги притежава?
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: От страната на дружеството се манипулират. Даже в ЧЕЗ вече не е само с дистанционното, а има център, откъдето може да се контролира и да се променят показанията с петте показателя, в това число напред и назад и така нататък.
Мога много неща да кажа, но не е необходимо сега, последното, което е, че в БАН изобретиха един наистина умен електромер, който работи не на този принцип, който досега работят електромерите. Той е защитен от всякакви възможни въздействия, но никой не иска да обърне внимание на нашия БАН, на хората, изобретили този електромер, а той може да реши всички въпроси на вносните така наречени умни/глупави електромери.
Ако някой прояви интерес, защото хората там очакват някой да прояви интерес, да започнат производството.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Христов, само секунда пак да уточним – собствеността на измервателните уреди са на дружествата.
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: Да.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Тоест реално погледнато единственото, което можем да направим ние, е със сертификацията на акредитирани лаборатории и ако те са сертифицирани, ние не можем да избираме кои да бъдат. Тоест ние няма как ние да обръщаме внимание, а и не е предмет тук за това. Ако искате, можем да поканим Държавната агенция за технически и метрологичен надзор и отделно Метрологията, така че можем да направим нещо такова. Но това е обект за друго заседание, а сега става дума тук за правилата.
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: Ние предлагаме да се спре разглеждането на този документ, защото той, пак казвам, концептуално противоречи на всички правила в това отношение и, второ, да се направи обсъждане с органите, които в България отговарят за софтуерната част. Имам предвид БИМ, Агенцията, БАН да дойдат и те, и да обсъдим този въпрос един път за винаги, защото това нещо нараства.
Ние например обиколихме църквите. Трябва да Ви кажа, че в църквите е ад под небето. Там ползват само свещи, а електромерите отчитат огромни количества употребена електроенергия, което е абсурдно. Абсурдно! Ние го проверихме. Мога да Ви кажа много примери. Ето тук, в Нови Искър, и къде ли не, навсякъде! Даже Радко Ханджиев написа книга по въпроса – как се манипулира, как се използват уреди, които не са легитимни и така нататък.
Ние предлагаме в Народното събрание и в Комисията да се разгледа тази част, за която говорим – за софтуерната част по отношение на контрола за отчитане на употребяваната електрическа енергия. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря.
Можем да направим и хардуерната, и софтуерната част.
Заповядайте.
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Аз съм работил целия си живот в Електроснабдяване и откакто дойде тази другата система, просто не знам новите електромери някой проверява ли ги? Едно време имаше централна лаборатория, там минаваха всички нови електромери и бяха проверявани. За мен не е тайна, че новите електромери са настроени да мерят повече, никой не ги контролира. Не знам в какво състояние е Метрологията.
Другият въпрос е когато те хванат за неточно мерене. Каква лаборатория ще докаже, че той мери неточно? Примерно някой краде! Частни, оторизирани! Ами, те ще си ги купят на килограм! Каква е ролята на нашата държавната Метрология в случая? Защото тя е тежкият… Това е моят въпрос: новите електромери кой ги проверява? Новите! Благодаря.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз държа да отбележа – винаги когато има някакъв контролен уред, той трябва да има съответните изискуеми документи спрямо европейските изисквания, тоест акредитирана лаборатория да е дала становище във връзка с точността.
ИВАН ИВАНОВ: Акредитирана лаборатория.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: За съжаление в България акредитирани лаборатории в тази връзка – точно за меренето, няма. Доколкото знам, ги пращат в Унгария в акредитирани лаборатории. Друг е въпросът, че може би наистина би трябвало държавата да вложи малко повече пари и да могат тук да се извършват. Защото тези акредитирани лаборатории стават част от евентуално дело и съответно между две страни, особено когато едната е потребител,който няма тези възможности, както дружествата. Но обикновено няма как да се сложи някакъв електромер, който няма необходимите документи. Не е необходимо да минава през наша лаборатория, за да се изследва.
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Новите електромери, които се монтират, кой ги проверява? Или идват проверени и направо ги монтираме, така на доверие?
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Никой не ги проверява.
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: То тогава всеки може да си прави каквото иска.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Няма такова задължение за проверка. Все едно като си купувате радиатор, трябва някой да провери да не би да пламне.
ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Не е така. Едно време беше съвсем друго. За чисто новите електромери си има електромерна лаборатория,която я ликвидираха. Тя проверяваше всички нови електромери.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Добре, това не е въпрос на тази точка.
Ако няма конкретни въпроси по тази точка, ще преминем на втора точка. Не виждам други въпроси.
Преминаваме към втора точка:
ПРЕДСТАВЯНЕ НА ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ ЗА ОЧАКВАНА ЦЕНА НА ПРИРОДНИЯ ГАЗ ЗА ВТОРОТО ТРИМЕСЕЧИЕ НА 2019 г.
Господин Председател, имате думата.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господа народни представители, днес на открито заседание Комисията за енергийно и водно регулиране постави пред заявителя „Булгаргаз“ доклада, който беше изготвен от работна група и като резултат от анализа, който е направен от работната група, Комисията за енергийно и водно регулиране към днешна дата по време на открито заседание, защото до утре ние ще чакаме и становища по доклада, предлага промяна на цената на природния газ с 0,83%. Това прави от 44,80 лв. на мегаватчас на 45,17 лв. за мегаватчас, увеличение с 37 стотинки. Искам да припомня, че след промяна в нормативната база – Наредба № 2, фактически в Република България във всички официални документи измерването на природния газ като количество се извършва в енергийни, а не в обемни единици, така както е фактически и в Европейския съюз.
Основните елементи, които влияят върху цената на природния газ, който съгласно договора между „Газпром експорт“ и „Булгаргаз“, цената трябва да бъде актуализирана на всеки три месеца, основните елементи са: цената на алтернативните горива в един 9-месечен предшестващ период, цена на горивата, определени за Средиземноморския регион, където видът на природния газ е най-близък до използвания и съответно суровият петрол е тип „бренд“. На второ място, това са промените в цената на долара спрямо българския лев. Влияние, разбира се, оказва и калоричността на доставения от „Газпром експорт“ природен газ. На четвърто място, влияние оказват количествата природен газ, които се доставят прогнозно в съответното тримесечие.
Анализът показа, че през изминалите три месеца има известно намаление на цената на алтернативните горива, но много по-съществено е намалението на количествата природен газ, които през пролетно-летния сезон април, май и юни са значително по-малки, отколкото през зимния триместър от януари до март, и по този начин върху по-малко количество електрическа енергия се разпределят постоянните разходи на дружеството на „Булгаргаз“.
Комбинирано след този многофакторен анализ се оказва, и експертите на Комисията установиха, че действително е необходимо повишаване на цената на природния газ с 0,83% за следващите три месеца. Това увеличение на цената на природния газ всъщност не се отразява в същата стойност като увеличение на цената на енергийната услуга, която плащат българските потребители – както битови, така и стопански, за доставения природен газ. Защото енергийната компонента – природният газ, е само една от компонентите на цената, където се включва и достъп, и пренос през газопреносната мрежа, след това цена за разпределение и за снабдяване с природен газ. Като цяло с промяната в цената на природния газ, така както ще я почувстват българските крайни потребители, ще бъде 0,5%, тоест половин процент.
Това изменение, което е обосновано, разбира се, в доклада, няма да доведе до промяна нито на цената на топлинната енергия и свързаната с това цена на топлата вода, нито пък ще промени цената на електрическата енергия за българските битови потребители и бизнес, който е на ниско напрежение.
Искам да отбележа по този повод, господин Председател, че Комисията със своята действително балансирана политика по отношение цената на електрическата енергия, запази цената на електрическата енергия за регулиран пазар за бита и за дребния бизнес непроменена в рамките на целия годишен ценови период – от 1 юли 2017 г. до 30 юни 2019 г.
В съответствие с правилата на откритото заседание ние днес изслушахме представителите на „Булгаргаз“, които изразиха удовлетворение от компетентния доклад, изготвен от Комисията. На заседанието присъстваха и председателите на двете газови асоциации, които поставиха някои въпроси, които ще бъдат на вниманието на Комисията и те са свързани главно с нормативната уредба, с Наредба № 2, но не бяха пряко свързани с доклада.
Следващата седмица в четвъртък Комисията ще излезе със своето окончателно решение, така че от 1 април „Булгаргаз“ да има легитимна цена на природния газ. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Заповядайте за въпроси.
Господин Винаров, по темата, ако имате нещо!
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Благодаря, господин Председател – да, по темата.
Уважаеми господин Председател на КЕВР и комисари, както и специалисти и експерти тук, представители на неправителствени организации! Това, което се каза, документално не е вярно. Осреднените цени на алтернативните горива – това е във Вашия доклад, на доклада до Вас за днес, съгласно горецитирания договор, които ще формират доставните цени на природния газ за второто тримесечие, са с 3% по-ниски от осреднените цени за Швеция за същия период – цени, формирани, доставните цени за първото тримесечие.
Второ, това, което казахте, че ще вземе предвид енергийната – няма нищо, нито дума, защото договорът е сключен при 8 хил. 150 мегавата за кубик газ, а по този въпрос за енергийната ефективност за 9 месеца назад няма никакви данни в доклада.
Другото. В продължение от месец октомври цената на барел на природния газ падна от 85 евро на 52 евро, сега се вдигна на 62 евро. През този период Вие един път увеличихте цената на 14,5% втори път – 3,5% въпреки че Ви дадохме тази информация и знаете, цяла България и цял свят – с 20% поевтиня петролът и бензинът, как Вие увеличихте? Вие сте единствената страна в Европейския съюз, в която се увеличава природният газ. България е единствената страна с 2% от битовите потребители, които ползват природен газ, защото цената е неимоверно висока. След като Вие определихте първите цени на обществения доставчик, „Овъргаз“ и други такива още толкова добавят, и цената е неизползваема. Неизползваема е! По-евтино е и има таблици, които Ви представих на „Техем“ – по-евтино е да отопляваш 100 квадрата апартамент с топлинна енергия, с парно, отколкото с природен газ. Това е един абсурд.
Освен това, обществените организации, всъщност в България много малко – от 15 до 18%, са училища, ето, като тази и другите обществени сгради ползват природен газ. Още Петър I е газифицирал Санкт Петербург, и то не по този научен метод – да газифицира централи, а жилищата и обектите.
Освен това. Вие това увеличихте без всякакво основание и се разследва от Специализираната прокуратура – доколко сте сътрудничили и дали имате отговорност по чл. 282 от Наказателен кодекс, защото на тези местни и чужди монополисти им давате такива високи цени, които за гражданите са непосилни.
Сега за месец декември и януари се получиха сметки – при Вас е също тази преписка, не знам кога ще дадете отговор, защото от Министерския съвет…
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Винаров, отклонявате се.
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Последно.
Те, хората, изнемогват – от 160 на 320 лв. за парно на апартамент!
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Отклонявате се!
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Двойно увеличени цени.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Разбрахме, но няма да остане време после за Вашите въпроси.
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): След като увеличи без всякакво основание и ги няма за тези девет месеца назад цените за четвъртото тримесечие и за първото тримесечие, значи трябва да са към 20% и сега още, следователно трябва не да увеличите цените – в собствения си доклад Вашите хора пишат, че с 3% се намаляват цените на алтернативните горива. Следователно трябва да намалите сега цената с 20% на природния газ, 15% на отоплението и 8% на електрическа енергия. Моля това да се протоколира.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Разбрахме, господин Винаров.
Други въпроси?
Заповядайте, господин Христов.
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми присъстващи на заседанието. Към настоящия момент единственото основание, което намирам, е за намаляване цената на природния газ. Ние следим непрекъснато, всеки ден следим движението на Европейската газова борса, там основанията са пределно ясни.
Освен това аз съм бивш управител на „Булгарстрой комплект“. Това беше огромна фирма, която беше за Ямбургската спогодба. Там имахме огромно строителство и получаваме газ безплатно. Трябва да Ви кажа, че там държим много яки връзки – в Русия, няма ама никакви основания ние да ползваме тази процедура, с която ние сега ощетяваме българската икономика и българските потребители.
Има един много прост механизъм за тази работа. Отиваш в Европейската комисия, взимаш едно писмо, че ще търгуваш с газ с Русия, дават ти писмото, отиваш в Баумгард или там – в Русия, подписваш договор, и готово. Нашият договор, който имаме с Русия, е уникално тъп договор.
Освен това ние въобще не си решаваме въпроса, както е полезен сега за този момент и за бъдещето. Ние предлагаме и сме направили нашите предложения и до президента, и до служебното правителство, до кого ли не – и до тук, и до КЕВР, и така нататък, но никой не ни обръща внимание.
Ето, вижте сега – КЕВР е провела среща с всички заинтересовани от онези, които търгуват, но нито с една гражданска организация. С нито една!
Ние на КЕВР отдавна казваме, че искаме да се срещнем и с Топлофикационния сектор и с Електросектора и по Газовия сектор, за да кажем неща, за които ние знаем повече от тях, по-добре ги знаем – да седнем и да се разберем. Защото там, накъдето отива България, тя стана кръгово кръстовище на Балканския полуостров, всички ни заобикалят. Ние в един момент ще стане за посмешище.
Затова Ви казвам, че е крайно време да се съберем. Не гледайте върху нас с пренебрежение за това, че ние едва ли не сме някакви хванати от улицата. Няма такова нещо. Аз мога да Ви демонстрирам в удобно време познания, които наистина Вие ще признаете. Пак Ви казвам, аз съм от 1986 г. се занимавам с това, с този сектор. Затова никакво увеличение на цената на природния газ. Сега ще се увеличи с малко. Като дойде вече лятото, тогава няма кой да се оплаква от Топлофикация, ще се вдигне пак цената на топлинната енергия.
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Както миналата година.
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: Както миналата година, и не само миналата година.
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Всяка година.
ГЕОРГИ ХРИСТОВ: Затова никакво увеличение.
От тук нататък ръководството на КЕВР да обещае, че ще направи с нас срещи за обсъждане, както беше в миналото. В миналото ние обсъждахме с КЕВР всички въпроси, в това число и позицията на България пред Европейската комисия по централи 1 и 3.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин Христов.
Относно договора, мисля, че през 2006 или 2007 г. беше сключен той – по времето на господин Овчаров.
ИВАН ИВАНОВ: 2006 г.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Да, 2006 г., точно така. През 2012 г. връзка с окончателното инвестиционно решение имаше намаляване на формулата във връзка с цената. А основният договор е от 2006 г. Така че там може да се сърдим, ако има за какво да се сърдим. (Реплика на Мария Асизи.)
Други въпроси? Няма.
Заповядайте.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Най-напред трябва да кажа, че в това заседание трябва да се казва само истината. Господин Винаров каза, че цената на суровия петрол намалява до 52 долара, а сега се е качила на 62 долара. Ето, господин Винаров, в момента цената е 68,30 долара.
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): А от 85 колко е?
ИВАН ИВАНОВ: Говорим за тримесечните цени. (Реплики на Огнян Винаров.)
Ако ще е така, ще напусна!
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз давам думата, господин Винаров – момента има думата господин Иванов.
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Извинявам се.
ИВАН ИВАНОВ: На второ място, да, ние сме отбелязали в доклада, че очакваните доставни цени на природния газ ще бъдат с около 2,5% по-ниски от доставните цени, налагани през първото тримесечие. Аз в изложението си изрично подчертах, че количеството природен газ, което като гледам през второто тримесечие, е много по-малко от това, което е през първото. Това е повече от очевидно. Например „Топлофикация – София“, която потребява 750-800 млн. куб.м природен газ, което е около 25% от цялото количество, внасяно в България от „Газпром експорт“, рязко ще намали тези количества, защото няма да има отопление през този сезон. Единствено ще има потребяване на топлоподаването на водата.
При това намаляване на количествата, естествено е, че постоянните разходи, които „Булгаргаз“ има свързани с цялата си мрежа и цени за доставка и така нататък, ще бъдат разпределени върху много по-малко количество. Това е причината. Всичко това е доказано.
Що се отнася до твърдението, че цената на природния газ в България е безумно висока и такива приказки бяха казани, аз споменах, че и цената на един мегаватчас енергия от природния газ е 45,17 лв. Ако сравните с цената на един мегаватчса електроенергия, това според мен е около три пъти по-ниска цена. При природния га не енергията е скъпа, напротив, тя е доста по-евтина, господин Винаров, но просто първоначалните инвестиции са големи. Именно по тази причина в България работи Програмата ДЕЗИРЕ, при която вече 30% от средствата за изграждане на вътрешната газова инсталация и изцяло средствата за присъединяване се поемат безвъзмездно, за да бъдат намалени първоначалните инвестиции, а да се даде възможност потребителите да ползват по-ниската цена на енергия – такава, каквато Ви я посочих.
Що се отнася до това, което каза господин Христов, това е важен въпрос, но не е от компетентността на Комисията за енергийно и водно регулиране. Това е договорът, по който Комисията няма никаква възможност да въздейства. Ние просто в нашите решения и в анализа, който правим, проверяваме пълното съответствие на предложението на „Булгаргаз“ с условията на този договор и с Наредба № 2 за природния газ.
Иначе вярно е, то беше казано днес и по време на откритото заседание, че цената на природния газ в Румъния в момента е може би с около 20% по-ниска от цената в България, на Газовия хъб Баумгартен в Австрия това е също така. По този повод разговарях с господин Николай Павлов – шефът на „Булгаргаз“, и му казах, че съгласно решението на Европейската комисия по антитръстовото дело срещу „Газпром“ българското дружество, в случая „Булгаргаз“ има право да инициира искане за промяна на условията по договора. Имам уверението, че ако се окаже трайна тенденция тази цена, която е на газовите хъбове в Европа, ще бъдат предприети съответните мерки. Просто не се знае дали това е само в рамките на месец или месец и половина, но ако това например продължи 3 – 4 месеца, естествено това е много важен аргумент, който „Булгаргаз“ трябва да използва и да поиска, което е вменено в решението на Европейската комисия. Но това не е въпрос към регулатора.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин Председател.
Приключихме с точка втора.
Преминаваме към точка трета:
РАЗНИ.
Господин Винаров иска да представи накратко проекта си, но понеже КЕВР няма отношение изцяло към Закона, може евентуално да даде някакво мнение – не знам дали Ви е предоставено това копие.
ИВАН ИВАНОВ: Ще се запознаем в Комисията.
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Ние сме го дали един път, друго можем да изпратим.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Няма значение.
Само ще Ви помоля накратко, господин Винаров, защото има и други хора, които искат да се включат.
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Благодаря.
На заседание на Комисията по енергетика на 19 юли 2018 г. в НС в присъствието на Министерството на енергетиката, видно от приложения протокол, ми бе възложено да изготвя и представя Проект за изменение и допълнение на Закона за енергетика, поради провала на работната група при Министерството на енергетиката.
1. Задължителни индивидуални договори, така както е по редица евронормативни разпоредби, сега да не ги изреждам: доставка на електрическа и топлинна енергия и природен газ с индивидуални договори. Първият вид индивидуални договори може да се използва по подобие на тези в Сливен, Козлодуй и Перник, при цена за куб.метър отопляем обем, с включена сградна инсталация и за кубичен метър гореща вода (БГВ) с ежемесечно отчитане, без прогноза.
За 2017 г. – тук господин Николов ми каза, че през 2018 г. са били на загуба,Сливен е на печалба 7 млн.лв., без жалби и дела, а „Топлофикация – София“ е на 34 млн.лв. загуба с хиляди жалби и дела. Не се монтира втори топломер в този вариант.
2. Индивидуални договори с измерена изчислена сградна инсталация по метода на Техническия университет – София, и по втори метод, който е много по-лесен, за да не се правят тези изчисления и измервания, е на база колко мегавата в един месец или в един ден се използват, примерно за 5 хил.кубика сгради, и ако Вашият апартамент е от 100 кубика, на 100 кубика се определя по този начин. Като за вертикалните сгради се поставя един топломер за сметка на топлофикациите за отчитане на отоплението за сгради с вертикална разгъвка. Там се фиксира 10% сградна инсталация и за всеки имот е изчислена тази сградна инсталация и при нежелание, отказ от договор, неговата такса сградна инсталация е за сметка на топлоснабдителното предприятие, както е в тези три предприятия горе, както е и в Германия. За сгради с хоризонтална тръбна мрежа за отопление, втори топломер в абонатната станция за мерене БГВ и справедливо разпределяне по имоти, защото всеки има индивидуален топломер на входа. Не се начислява такса сградна инсталация за отказали договор. Налагането на измислени проценти от работната група е несправедливо. Договори на етажната собственост с ФДР са излишни при случаите по т. 1 и при сгради с хоризонтално топлоснабдяване.
Експертна енергия за сградна инсталация по нова формула, просто тройно правило – обясних Ви как става, и Министерството би следвало, макар че няма представител тук на Министерството.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Има. (Уточнения.)
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Ако обичате, да оттеглите.
Ние правихме измервания, при което за една година на сградата, в която монтирахме три допълнителни топломера за отоплението на границата на имота за подгряване на гореща вода и за рециркулацията и се установи, че за едната година е 6,25%, а за другата е 5,83% сградната инсталация при сграда с вертикална разгъвка. Също за още една сграда – няма я тук Цветанка Илиева, и тя изчисли, горе-долу са такива.
Досега топлофикациите слагат една цифра от 5%, неизвестно как изчислена, по някаква формула, която съдът отмени. Сега се чака второ решение. Но е най-добре Министерството да си оттегли жалбата, за да не се излагаме. Защото който измисли такава формула, ще стане лауреат на Нобелова награда.
3. При интелигентните системи с дистанционно управление и отчитане всички монтирани уреди: топломери, водомери и разпредели на радиаторите са с такива качества. Те са собственост на продавача и той им извършва контрол на сертификата за съответствие и точността на работата на софтуера от БИМ и ДАМТК по одобрена от Министерския съвет нова наредба – методика за това измерване и контрол, която с проф. Ценев сме предложили тук да се изработи. Той е единственият сертифициран метролог в България на Европейската комисия.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Добре, господин Винаров.
Благодаря Ви.
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Сградната инсталация Ви казах – за едната е 10%, за другата – 5%, и топлофикационните дружества заплащат наем на етажната собственост за ползваните помещения.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Винаров, само искам да уточним, че няма как в собственост на потребителя да вкарате собственост на този, който доставя или осчетоводява – топлинният счетоводител, те да са собственици на топлинните уреди, независимо дали са за дялово разпределение или не, така че няма как да ги сложите. Това вече го махнахме, направихме друг вариант. Но както и да е.
Госпожа Асизи искаше да вземе думата.
МАРИЯ АСИЗИ: Добър ден на всички!
Уважаеми депутати, уважаеми представители на КЕВР, многоуважавани! Бъдете любезни да ни приемате, защото ползвам Конституцията и гледам, че всичките държавни мъже и дами се кълнете в името на народа! Понеже ние все пак сме от народа, много моля да се чуе думата и на народа.
Тези двама представители – това е господин Павел Миланов, който е председател на Асоциацията на домоуправителите в България, не тези щатни ограбители на тези всякакви сгради, където има домоуправител, които са страшно компетентни, господин Иванов, в Софийска вода, и господин Асен Асенов – заместник-управител. Много ни помагат. Спряха наредбата, за което сме много благодарни. Знаете за първа ревизионна шахта. Може би не сте знаели, и аз не съм знаела, която е отвън. Ако имате асансьор, който Ви отива в хола, може да няма шахта. Но ние сме в простички блокове, на тротоара първата шахта – ревизионна, ако стане някакво запушване, ние не можем да съберем пари, ако гръмне инсталация, а камо ли да даваме по 1000 лв. за нещо, което не е в нашата сграда.
Аз съм софиянка, на нас ни отчуждиха къщата и там, където ни пратиха, мястото е само под блока, подблоковото пространство, от входа навън е на общината, от входа на вън е на Софийска вода. Казах Ви няколко пъти, че искаме среща. Господин Иван Иванов се съгласи. Много държа да го направим това. Безотговорно отношение. Знаете, че и Вие плащате, и Вие сте потребители като нас.
Господин Иванов, тези последните бележки, които дойдоха, са жестоки. Жестоки са бележките! Имаме случаи на бележка за 3 хил.лв., падение направо! Моята бележка е за 150 лв., начисление на разликата от главния водомер, злоупотребите са жестоки. Отделно и гражданите крадат. Това са неща, за които много държа отговорно да поемате ангажимента. Специална среща – за водата.
Господин Иванов, никога не сте отказвали. Бъдете любезен да дадете съгласие заедно с комисарите специално да имаме за водата среща, господин Николов. И не да бъде в третото тримесечие, а много по-често да отстраним тези недостатъци, не да се дразним в момента.
Другият много важен въпрос е „Топлофикация – София“. Това е болна тема.
Прав сте, господин Иванов, че от месец април вече няма парно отопление, спор няма. Обаче питам и отговор не искам – задлъжняхме дотук на „Булгаргаз“, нали? Но заплатите ги увеличаваме с 19%! Нови ръководства, двустепенно – и Надзорен съвет, и принципалът. Вие не сте виновен! Господин Иванов, погледнете ме в очите! Вие имате грях към мен.
ИВАН ИВАНОВ: Гледам Ви в очите!
МАРИЯ АСИЗИ: Имате голям грях! Аз питам при тези общи условия къде е работната група? Три години се правят общите условия. Да ги бяхме пратили в Нова Зеландия да ги направят. Те, „Топлофикация – София“, са за взимане на лицензията. Те трябва да се благодарят, че е буфер Иван Иванов, защото наистина той не мисли за нас, а гледаме да я спасим – фалиралата топлофикация. Извинявайте, господин Иванов, трябва специално да направим среща.
Отделно Вие, господин Николов, обещахте. Многократно Ви подсещах, че трябва да имаме среща обезателно за Топлофикация. Вие сте законодателната власт, не видях инициатива от Ваша страна. Виждате, че Министерството за промените в закона ни прехвърля като баят геврек. Каква държава сме? Ние се разкапваме като държава!
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Госпожо Асизи, освен черните краски, за да извикам Топлофикация, ние трябва да обсъждаме не примерно някоя жалба или какво се случва, защото сме законодателна власт – не сме надзорна, трябва да имаме някакъв draft на текст от Министерството на енергетиката във връзка с промени в Закона за енергетиката.
МАРИЯ АСИЗИ: Зная!
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: За да може да го обсъдим с тях, с Вас и да можем да видим кое е правилното решение.
МАРИЯ АСИЗИ: Господин Николов, министърът е от ГЕРБ и заместниците – Вие сте тези, които трябва да им кажете.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Казали сме им.
МАРИЯ АСИЗИ: Те са Ви подчинени.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Казали сме им, имаше работна група.
МАРИЯ АСИЗИ: Но в работната група съм! И какво от това? Пет месеца загубено време!
От 2 до 5-ти съм в Брюксел, казвам Ви, че започвам вече и аз да плюя. Започвам да плюя, да! Ползвам си двойното гражданство. И няма да си оставя „магарето в калта“, да Ви кажа защо. Защото Вие – говоря не директно, Вие се гаврите с българските граждани. Ние просто идваме тук, Вие сте на работа и получавате заплата, те са на работа, личното време губим.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Има и такива, които не са на работа.
МАРИЯ АСИЗИ: Приемам. Но на много от Вас Ви е безинтересно и не излязохте от „Фейсбук“.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз!?
МАРИЯ АСИЗИ: Не! Колегата Ви.
Извинявайте, поне да има уважение към нас! (Реплики.)
Казвам Ви, разберете, господин Николов – с най-добри чувства Ви го казвам, че трябва да се уважаваме, защото днес сте депутат, утре не сте депутат, да се гледаме с гордо вдигнато чело. Не Ви ли омръзна да Ви притесняваме със закона? Знаете, че винаги искаме това нещо. Ето сега са проблемите със Софийска вода. Искам за Софийска вода да има специална наредба.
Господин Иванов, знаете ли какво предложение имам? На всеки три месеца, когато ни проверяват водата, след това да се дава на даден отговорник, както и Топлофикация не го прави, слага си във входа всички тези апартаменти без имената – нали, защита по Регламента № 679, но пишем: апартаменти 5, 6 какви количества са ползвали, защото ние живеем там. И аз знам, че във Вашия апартамент живеете шест човека, но имате един кубик, в моя апартамент живеем пет човека и имаме половин кубик. Ние, съседите, защото аз никога не мога да кажа на съседа: „Я, да видя колко ти е бележката!“, нямам право.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Етажната собственост може да вземе решение да поощри…
МАРИЯ АСИЗИ: Аз искам това да стане да има на всеки вход да се получава да бъде долу. Знаете ли кой предложи това нещо? Господин Николаев. Господин Николаев! И затова го изхвърлиха от Варна.
Казвам Ви, че има неща, които са много лесни, елементарни и трябва да ги направим.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Добре, само за секунда. Понеже използваме присъствието на комисарите от Комисията за енергийно и водно регулиране, хубаво е да им дадем думата, защото трябва да напуснем залата – има друго заседание.
ОГНЯН ВИНАРОВ (Движение „Граждански контрол“): Много Ви моля само на един въпрос да отговори Комисията за енергийно и водно регулиране. Тези цени, които се дадоха и тази система, прокурор и частен съдебен изпълнител – една прокурорка в Пловдив, вкараха в лудницата Георги Найденов, след това той се самоуби. Човекът се самоуби тук. (Реплики.)
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Извинявайте, но тук не се занимаваме с това. Казусът е друг.
Понеже искахте думата, но моля Ви накратко.
ПАВЕЛ МИЛАНОВ (Асоциация за регулиране на отношенията в етажната собственост): Ние сме асоциация на домоуправители и на живеещите в етажната собственост. Съответно идеята ни беше да се занимаваме с общите части, после се сблъскахме с доставчиците в етажна собственост, после и с многоблоковите пространства, които се застрояват, и стана една лудница. В крайна сметка проблемите се трупат един след друг.
Относно първа ревизионна шахта, това си го пишем и с Министерството на регионалното развитие и благоустройството дълго време. Това е шахта, част от канализационната система, която е извън сградата, но с Наредба на МРРБ е записано, че е собственост на потребителите. Няма как нещо, което е извън сградата, не е наше, няма как да бъде доказано, че е наше, да е наша собственост. Усвояваме го и не виждам защо трябва повече да се прехвърля този въпрос! МРРБ трябва да вземе подобаващо отношение в тази насока.
Относно водомерите в етажната собственост, в частните домове. Аз разбирам Вашите доводи, но също така разбирам, че като отида в магазина, не си нося кантара, за да си меря доматите. Така че е редно този, който ще ни мери услугата, да носи отговорност за измервателния уред. В противен случай ще си взема някакъв, който е по моя преценка и ще е в негова вреда най-вероятно.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: То може ли така?
ПАВЕЛ МИЛАНОВ: Не е коректно по този начин. Ние сме готови да предоставим в наша собственост да се поставят водомерите или топломерите на съответните дружества, но да са наша собственост водомерите няма как да стане! Да не говорим, че има и доста водомери, които са преминали сроковете за изпитание. Имаше на КЕВР една много сериозна констатация там какъв огромен процент не са преминали. Каква е гаранцията?
Освен това като домоуправител на един нов блок, преди четири години се настанихме, още през първата година реших да проверя топломерите. Те са хоризонтални, в стълбищните клетки са. Проверих и установих, че моят топломер и на един съсед, един етаж под мен, не работят. На другите въртят, моят и неговият не работят. Обадих се на Топлофикация, те дойдоха след една седмица, моят вече беше тръгнал, а неговият продължаваше да не работи. Каква е гаранцията изобщо, че това нещо продължава да е така? А и аз тези две години не съм проверявал, защото съм в тройката на ползващите най-много парно.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Само за секунда, за да уточним – понеже сме Комисия за наблюдение на Комисията за енергийно и водно регулиране, в момента те стоят и тези неща въобще не ги интересуват.
ПАВЕЛ МИЛАНОВ: Разбрах.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: А иначе може да направим нарочна среща във връзка с това да обсъдим закона.
ПАВЕЛ МИЛАНОВ: Разбрах Ви, но все пак е важно Комисията да знае, че топломерите когато не работят, те трупат, това се води загуба и се разпределя между ползващите, тоест между тези, които коректно им е начислено, за сметка на тези, които са кярили, в случая аз, а може би в тези години и други мои съседи. Защото ние не знаем какво се случва в тази инсталация вътре, в сградата. Естествено, ще кажат: „Ние сме до абонатната станция“, само че това не ни решава въпроса. Значи, ние трябва да решаваме въпроси, а не само да си прехвърляме… Благодаря Ви.
МАДЛЕН КИРЧЕВА (Движение за защита на гражданите и държавата): Искам да обърна внимание най-напред върху Закона за енергетиката и в частта за топлоснабдяване. Имаме абсолютно пределно ясно разписани разпоредби на Директива 2012/27. Тази директива не е отразена коректно в Закона за енергетиката. Именно там фигурира още от времето на Румен Овчаров рекетът, както го наричаме гражданите – сградна инсталация. В Директивата е записано – плаща се за отопление на имот, плаща се за подгряване на вода, плаща се за отопление на общи части от сградата, там, където има отоплителни тела.
В Министерството на енергетиката цяло лято тупаха топката, нашите представители ги разиграваха. Нашите граждански представители – трима на брой, имат готов вариант, който може да се гласува в Комисията по енергетика и в пленарна зала, за изменение и допълнение на Закона за енергетиката. Това е единият въпрос, който искам да засегна. Значи, никаква сградна инсталация като вариант за плащане не може да пребивава в закон или в подзаконови актове – наредби и там всякакви вътрешни правила. Това е единият въпрос, от който действително гражданите страдат.
Господин Николов, от 420 000 абоната в столицата срещу 200 000 се водят дела, при което една значителна част от гражданите са изхвърлили и радиатори, и не ползват топла вода, подгряване на вода.
Вторият въпрос, по който искам да взема думата, е свързан със Софийска вода, която не провежда ежемесечно отчитане, ежемесечен отчет. Софийска вода прави изчисления, отчети два пъти в два последователни месеца и на третия месец вече реален отчет. Ако потреблението е по-малко, Софийска вода намалява кубиците, но не намалява сумите.
И, второ, по Софийска вода – много граждани от много райони се оплакват, аз лично разполагам с документи за един блок в „Дианабад“, където на един вход са разпределили 150 кубика. Това е огромно количество вода, като твърдят, че има разлика между индивидуалните водомери и общия водомер за входа, при което гражданите възразяват, че от Софийска вода отговарят нелепо. Така че към господин Иванов – ще приложим жалбата на собствениците на имотите и ще настояваме Софийска вода да не получава исканите размери за ценообразуване.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря Ви.
МАДЛЕН КИРЧЕВА: Като си позволява да печели.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря.
Искам да кажа – разбирам, само разберете, за съжаление, водните дружества нямат лицензии и КЕВР няма кой знае какви варианти, за да може да се намеси или контролира тези процеси. Софийска вода действа на базата на договор със Столична община. Разбирам болката, мъката и така нататък, но КЕВР в момента няма по какъв начин да се намеси в тези конкретни случаи.
МАДЛЕН КИРЧЕВА: Ясно, само към Вас, депутатите, това биха могли да бъдат не търговски дружества, реализиращи печалби, това могат да бъдат общински предприятия. Вие бихте могли тези търговски дружества, преобразувани през 90-те години, за тях специално в закон да се предвиди. Защото те осигуряват и задоволяват жизнени потребности на гражданите, да бъдат върнати – специално те, водоснабдяване и отопление, да бъдат върнати на статут „предприятия“, а не търговски дружества.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Понеже са прие през 2012 г. Стратегията за водите, тогава беше моментът да се обсъжда, но знам, че наново ще влезе, ще има ново обществено обсъждане. Така че там е моментът на обсъждане на тези теми, не е тук, нито в тази комисия.
МАДЛЕН КИРЧЕВА: Прав сте, но и тук се обсъжда.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Разбира се, разбира се.
Трябва да закрия заседанието на Комисията. Ако искате, можем да си поговорим след това, за да мога да освободя и комисарите. Ако имате нещо да кажете в тази връзка, ако не – ще закрия заседанието на Комисията.
ОГНЯН ВИНАРОВ: Входирайте нашия Проектозакон – трима професори, един доцент, петима инженери.
Господин Иванов, ние сме изпратили писма, възнамерявате ли да си преразгледате решението за Софийска вода за 5-годишния регулаторен период? Имате право по закон. Там е само за инвестициите, а ние искаме цялото. А основанията са много.
ТОДОР СТОЙЧЕВ: Като отговор на това, което Вие предложихте – да направим среща с готови проекти, така да се каже, за изменение на Закона – Глава десета, за топлоснабдяване и на Наредбата, това го направихме в работната група. Направихме готови текстове за изменението и нова наредба, тоест Проект за изменение на Наредбата. Така че новите текстове да отговарят на европейските. Те са в Министерството в работната група. А какво се случи? Никой не ги обсъди. Просто не ги искаха. Питайте ги – от 27 членове, 3 човека са от гражданската квота. Всичко останало – настоящи и бивши служители на Топлофикация. Какво очаквате да се случи от тази работна група? (Реплики, гостите говорят едновременно.)
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря Ви за участието в днешното заседание на Подкомисията за наблюдение на КЕВР.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,50 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Валентин Николов
Стенограф:
Катя Бешева