Обществен съвет към Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
Обществен съвет към Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Обществен съвет към
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
П Р О Т О К О Л
№ 3
На 6 ноември 2017 г., (вторник) от 10,00 ч. се проведе заседание на Обществения съвет към Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1.Информация за проведени срещи във връзка с влизане в сила от01.01.2018 г. промените в ЗЮНЦ.
2.Сформиране на работна група по предложение на г-н Ашод Дерандонян.
3.Обсъждане на Законопроект за държавния бюджет за 2018 г. (в частта за НПО)
4.Доклад на работната група относно Национална гражданска инициатива за качествена и иновативна образователна система.
5.Разни.
Списъкът на присъствалите на заседанието се прилага към протокола.
* * *
Заседанието беше открито и ръководено от г-жа Ива Таралежкова – председател на Обществения съвет.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА: Уважаеми колеги, добър ден. Добре дошли на заседанието на Обществен съвет към Комисията за взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите. Имаме кворум. Уведомени сте за днешният дневен ред.(изчита дневния ред).Получили сте съответните документи към него които ще разгледаме на днешното заседание. Подлагам на гласуване така предложения дневен ред.
За- 8,Против -0, Въздържали се-0
Приема се.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА- Във връзка с решенията от предишното заседание. Бяха изпратени писма със запитване как върви подготовката във връзка с влизане в сила на ЗЮЛНС от 01.01.2017 г. Изпратени бяха писма до г-жа Менда Стоянова, г-жа Цецка Цачева – Министър на правосъдието и г-н Томислав Дончев. Проведохме няколко срещи. С г-жа Стоянова, г-жа Дукова и г-н Кутев: те ни увериха, че в Бюджет 2018 са заложени 1 млн. лв. за ЮЛНЦ по новия механизъм в изпълнение на промените в ЗЮЛНЦ. Само че той следва за бъде изработен, за да могат да се предоставят тези средства. Направихме среща със зам. министър на правосъдието – госпожа ДЕСИСЛАВА АХЛАДОВА, която ни увери, че са приети формулярите и се финализират таксите за юридически лица с нестопанска цел за новите регистрации, които следва да бъдат по – ниски. Основният проблем е липсата на готовност от страна на Агенцията по вписванията със софтуер. Обяснението беше, че те имат проект по ОП Добро управление и трябва по проекта да мине тази поръчка и да се разработи този софтуер. Увериха ни, че ще продължават да настояват да се хванат сроковете. Последно имахме среща с Томислав Дончев. С него обсъждахме създаването на този механизъм, правилника на Съвета и начина по който ще се избират членовете на съвета. Така, че се надяваме да заработят тези промени. Все още няма назначен вицепремиер който да отговаря за този сектор – гражданските организации.
ЛЮБЕН ПАНОВ – На срещата с министерство на правосъдието стана ясно, че има голяма вероятност Законът да не може да влезе в сила от 01.01.2018 година имено заради софтуера, който е предвидено да се изработи по този проект по ОП „Добро управление“. Основното нещо е прехвърлянето на ЮЛНЦ. Започнали са да работят по техническата спецификация за обществената поръчка. Но има забавяне. Никой не е придвижил документацията. Има начин да се направи по – бързо софтуерът, но не може отделна поръчка само за това, защото е включен в общия проект.
ГАЛЯ МАРИНОВА – За кога се отлага?
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА- Не се знае. Увериха ни, че може би март месец или април на следващата година. Говорим само за тази част на промените, която касае регистрацията. Според мен без активност от наша страна може да се бави години. Остава да се задействаме с работната група и механизма за сформиране на Съвета. Правила, начин на управление на средствата. Очакваме да бъде назначен вицепремиер, които да отговаря за целия процес, както е записано в ЗЮЛНЦ.
ДИАНА ХАДЖИАГЕЛОВА – По принцип с официално писмо внесено ли е?
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА- Всички срещи са поискани с официални писма от страна на Обществения съвет.
ЛЮБЕН ПАНОВ – Според мен ако до края на ноември няма развитие, отново да инициираме и през Комисията напомнящи среди да се задействат нещата.
НОНКА МАТОВА – Всъщност всички изменения, които следва в дейността на което и да било регистрирано ЮЛНЦ, са предмет на регистриращия съд. Къса се връзката между Агенцията по вписванията която трябва да впише нещо по делото на съответното ЮЛНЦ което да е разрешено и утвърдено от съответния регистърен съдия. Не виждам къде всъщност се припокрива механизма от регистарния съд, за да могат да се вписват по делата на ЮЛНЦ в Агенция по вписвания. Може би това е мое лично мнение и други недобросъвестни лица могат да се възползват с делата на ЮЛНЦ, където има интерес. Трябва да има защита на тези дела да не стане измама.
ЛЮБЕН ПАНОВ – Официално правя предложение. В края на м. ноември да поискаме да се проведе заседание на Комисията на което ОС ще присъства. На което да се покани Министерство на правосъдието, Агенция по вписванията и Министър- председателят да определи кой ще представлява правителството за да разберем от тях има ли забавяне, как ще се навакса.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Има предложение, подлагам го на гласуване.
За - 8,Против - 0, Въздържали се - 0
Приема се.
НОНКА МАТОВА – С една добавка. За се изясни защитата на ЮЛНЦ относно вписване на неща по техните дела, които ги прави друго лице.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Имате ли други коментари по тази точка. Не виждам. Преминаваме към т. 2 от дневния ред. Предложение на Ашод Дерандонян за работна група.
АШОД ДЕРАНДОНЯН - Към този момент имаме предложения за състава на работната група. Има пет експерта в тази област. Д-р Ивелина Стоянова- лингвист, Д-р Славина Лозанова, от страна на глухата общност има представители в лицето на г-жа Надежда Филипова – с чуждестранен опит, Жоржия Лоун и аз. Състава е по- малък за начало. Решихме, че можем да започнем работа в средата на м. ноември като заседаваме на всеки две седмици.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Ще помолим за списъка на работната група. Бих попитала как ще процедирате. Няма да пишете чисто нов закон. Знаем, че има законопроект в Народното събрание, който не бе приет на първо четене. Смятате ли да го ползвате, ще се срещнете ли с хората, които са работили по него. Какъв ще е принципа на работа.
АШОД ДЕРАНДОНЯН- Принципа, по който ще работим, е да вземем предвид вече внесения проектозакон, който ще бъде ревизиран, но ще взаимстваме и чужд опит от други страни. Може да се наложи и друг формат на работната група. Идеята е да се изпрати писмо до всички заинтересовани страни. Ще предоставим тази информация в рамките на няколко дни.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА –Хубаво е да поканите и експертите, които са работили по внесения законопроект.
ЛЮБЕН ПАНОВ – Имам предложение: за да работи добре е хубаво работната група да бъде по експертна. Но ще бъде хубаво на определен етап на работа да се кани по – широк кръг хора, които да обсъждат принципите на проекта. За да не се окаже накрая, че имаме един много хубав законопроект и да се появят алтернативни групи, които да кажат, че не са били поканени и не са съгласни. Да няма опозиция още с изработването на проекта.
АШОД ДЕРАНДОНЯН – Трябва да има етапи на самите срещи. По някога ще се наложи екипът да бъде по-експертен. В България няма достатъчно експертиза. И затова ще ползваме чужд опит.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА - Очакваме текст на писмото. И състава на работната група. Да се помисли кои от вносителите на внесения преди законопроект ще поканите.
АШОД ДЕРАНДОНЯН - Вносител е г-н Гьоков и на него ще изпратим писмо. Нямаме информация кои са експертите.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Преминаваме към т.3 от дневния ред. Обсъждане проекта за Бюджет за 2018г. Имате материалите.
ЛЮБЕН ПАНОВ – Присъствах на заседанието на Комисията. Обсъждаше се бюджета в частта за НПО. Нямаше голям дебат. Комисията не подкрепи Бюджета за 2018г. Коментираше се факта, че таблицата по Приложение № 4 е същата. Министерството на финансите казаха, че за следващата година са предвидени средства в размер на 1 млн.лв. по чл.4 от ЗЮЛНЦ. Тези средства могат да бъдат ползвани за целта след като се създаде Съвета към МС. И след като се изработят правила за разпределението им. Тогава с решение на МС ще бъдат отделени от централния бюджет и ще бъдат разпределени за проекти на конкурсен принцип.
НОНКА МАТОВА – С риск да станем банални. В момента средствата, които са предвидени за ЮЛНЦ са в два вертикала. Едните не се променят въобще от година в година. Само се преписват. От време на време се добавя някой. И се разпределят едни пари които на практика са безотчетни. И не стигат до съответните ЮЛНЦ, които са в тези съюзни организации. И от друга страна парите, които са изключително малко - 1 млн.лв. нищо не е, в сравнение с 12 млн.лв. от Приложение № 4. И защо не се съберат този 1 млн. с останалите средства по Приложение № 4 и да се разпределят на конкурсен принцип?
МАРГАРИТА ПАВЛОВА– Не споделям виждането на г-жа Матова, че тези пари по Приложение № 4 са безотчетни. Българският червен кръст е в този списък от много години и това е на базата на специален закон за организацията. Ние стриктно отчитаме тези средства, които получаваме. БЧК има по Женевски конвенции спомагателна роля в държавата. Държавата възлага на БЧК определени дейности и съответно има определени изисквания и очаквания. БЧК освен със специалния си закон е споменат и в много други закони. Описано е мястото му при бедствия и аварии, при единната национална спасителна система, телефон 112, единната национално оповестителна система и др. С поддържането на огромни складове и екипи при бедствия, а също така тези пари отиват и планинската спасителна служба с техника и екипировка, те са на 24 часов режим. Съща така водно спасителната служба. Основен партньор сме на държавата при осигуряването на прием на хората, кандидатстващи за статут на бежанци. Увеличението, което има от 2016 година е заради програмата за предоставянето на индивидуални пакети храни. 360 000 души се подпомагат с хранителни продукти. Подлежим на всякакви проверки , контроли и одити.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Тази дискусия се повтаря всяка година. Големият проблем на този списък е, че там има много стойностни организации, за които се знае какво правят и за какво получават тези пари. Наред с други, които е необяснимо защо са в този списък.Това, което взехме като решение в Обществения съвет през миналия мандат на Народното събрание беше, че ние всъщност искаме да работим за създаване на фонд, през който по прозрачен начин да се разпределят средства - на конкурсен принцип, както е във всички програми.
ЛЮБЕН ПАНОВ - Аз ще се съглася с предишните изказвания. Според мен сега не трябва да се фокусираме върху Приложение № 4, а трябва да се фокусираме върху това да бъде създаден Съвета и да се създадат правила чрез които на конкурсен принцип да се разпределят средствата, които за следващата година ще бъдат 1 млн.лв. и ако покажем, че този механизъм работи, да се борим този 1 млн.лв. в следващата година да се увеличи. Според мен няма нужда да виждаме само тази таблица и тези цифри. Ако използваме предизвикателствата и възможностите, вместо да се борим да се премахнат тези 24 разпоредби в специалните закони, да се борим тези 24 организации да подкрепят Обществения съвет и тези 1 млн.лв. за 2018 година в следващата 2019 г. да се увеличат на по- голяма сума. Сега бих фокусирал нашето внимание в подкрепа на изработването на правила от Министерски съвет.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Други изказвания.
АШОД ДЕРАНДОНЯН – Това, което Любен спомена, че наистина всички ние трябва да концентрираме усилията си в подкрепа това да се случи. Има ли капацитет да се управляват тези средства. Ние трябва да помислим как ще действаме за изграждането на капацитета на този фонд. Нека да започнем с малко, но да сме сигурни, че ще има ясни правила за работа. Нека се случи този фонд, с времето ще стане ясно.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Да продължим с коментара, че за Обществения съвет е важно изготвянето на правила и механизъм за прозрачно разпределение на средствата на конкурсен принцип. Преминаваме към т.4 от дневния ред.
ГАЛЯ МАРИНОВА- Запознахме се с обемистия материал. Обобщила съм накратко това, до което сме стигнали, имаме желание да продължим по темата. (чете становище на работната група - приложено)
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА - Инициативата е много обширна. Съдържа голям аспект предложения. Работната група много добре ги е разделила. Общественият съвет да подкрепи това становище и да го предоставим на Комисията. Работата да продължи, като се покани и МОН.
ДИАНА ХАДЖИАНГЕЛОВА – Много от предложенията да добри, но не могат да бъдат подкрепени финансово.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Да приемем решение за подкрепа на това становище от името на Обществения съвет.
За- 8,Против -0, Въздържали се-0
Приема се.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – В точка Разни има постъпило писмо от неправителствени организации във връзка с внесен законопроект за Закон за устройството и застрояването на Столична община. Според колегите промените, които се предвиждат ще очертаят нови аспекти в развитието на Столична община. Тяхното предложение е да се направи едно широко обществено обсъждане преди да се гледа в Народното събрание. Това, което се предлага, е ние като Обществен съвет да излезем с предложение към комисията. Ние да предложим да се организира обществено обсъждане.
МАРГАРИНА ПАВЛОВА – Наистина по този Закон кръгът на лицата, които са заинтересовани, е много голям. Предлагат вносителите да бъдат конкретно поканени лица и организации - това не е приемливо. Който наистина е заинтересован, следи информацията.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Тези организации са подкрепили това предложение. Люба Колчева не може да дойде днес. Тя най - добре може да ни обясни техните мотиви.
НОНКА МАТОВА – Колеги предполагам, че Ви е известно, че включително и паветата, които се махат по улиците и се заменят с асфалт, са паметници на културата. Което означава, че би следвало да има унификация на нещата с някакъв законопроект. Подкрепям предложението на тези хора. Не може в София да има различни правила за различните квартали.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Позовават са на промените в Закона за нормативните актове. Предложението не изключва някои организации. Това е в правомощията на нашия Обществен съвет – да инициираме обществени обсъждания. Въпросът е да не се превърне в говорилня. Трябва да поканим и представителите на „Визия за София“. Добре е да се направи такова обсъждане. Предложението е за отлагане за следващото заседание на Обществения съвет. Да се поканят вносителите на писмото.
МАРГАРИТА ПАВЛОВА – Подкрепям предложението да се отложи и да се поканят вносителите. Да получим повече информация.
АШОД ДЕРАНДОНЯН - Също смятам, че трябва да се отложи.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Предлагам да гласуваме следното решение на Обществения съвет: Отчитайки важността от промените в Закона за устройството и застрояването на Столична община и поради необходимост от допълнителна информация, Съветът отлага обсъждането на този въпрос за следващото си заседание. Да се поканят вносителите и представители на „Визия за София“. Подлагам на гласуване.
За- 8,Против -0, Въздържали се-0
Приема се.
ИВА ТАРАЛЕЖКОВА- Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
Председател
И.Таралежкова
Протоколчик
Л.Иванова