Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Обществен съвет към Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
Обществен съвет към Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
10/02/2021

    П Р О Т О К О Л № 15

    На 10 февруари 2021 г., (сряда) от 10,30 ч. се проведе заседание на Обществения съвет към Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите при следния

    ДНЕВЕН РЕД:


    1. Обсъждане на предложения към Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения в ЕС;
    2. Предложения за промени в ЗЮЛНЦ - резултати и възможности
    3. Анализ на дейността на Обществения съвет 2017 - 2021 г.
    4. Разни.

    Списъкът на присъствалите на заседанието се прилага към протокола.

    * * *
    Заседанието беше открито и ръководено от г-жа Ива Таралежкова – Председател на Обществения съвет.

    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА: Уважаеми колеги, добър ден. Добре дошли на последното заседание на Обществен съвет към Комисията за взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите. Получили сте съответните документи към него, които ще разгледаме на днешното заседание. Имате ли други предложения за дневния ред. Подлагам на гласуване така предложения дневен ред.

    За- 8 , Против -0, Въздържали се-0
    Приема се.

    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Преминаваме към т. 1 от дневния ред. Получили сте програмата и приложенията към нея. Моля експерта към Комисията да ни представи програмата.
    ЛИЛИЯ ИВАНОВА- Документът се приема в изпълнение на чл. 105, ал. 1 и 4 от Конституцията на Република България и в изпълнение на чл. 1, ал. 1, т. б от Постановление № 85 на Министерския съвет от 2007 г. за координация по въпросите на ЕС. Съгласно текста на тази алинея и точка от ПМС № 85, Министерският съвет ръководи и осъществява единната политика на Република България като държава членка на Европейския съюз. В изпълнение на тази разпоредба, ежегодно се приема Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решение в срок до 31 януари всяка текуща година. Годишната програма определя ключовите въпроси от европейския дневен ред. В Програмата са изредени по тематични области, приоритетните теми. Целта й е да гарантира координираното и ефективното участие на страната ни на всички нива в процеса на вземане на решения на ЕС и последователното прилагане на европейските политики.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА- Колеги, имате думата за изказвания.
    НАДЯ ШАБАНИ- За нас тази програма ни е за сведение или можем да изразим мнение?
    ЛИЛИЯ ИВАНОВА- Ако съветът излезе със становище, то ще бъде представено на заседанието на комисията.
    НАДЯ ШАБАНИ – Аз бих поставила основно да се продължава да се подчертава, че темата за гражданските права силно се неглижира, включително и като възможност гражданските организации и държавните институции да засилят механизмите за защита и гаранция за тези права. Според мен е важно това отново да се подчертае. И програмата на ЕС следва задължително да увеличава компонентите, които развиват тези политики. Да вземем решение за становище по програмата. За Програмата за развитие дебатът беше трагичен в България. Много е важно да се подчертае, че диалогът се ограничава.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Искам да обърна внимание, че може да приемем становище, към частта „Нов тласък за демокрация“. Правата на детето, пакет за прозрачност и демокрация в този под приоритет можем да предложим. Ние трябва да предложим обсъждането на политики за участие. Бихме могли да формулираме препоръка.
    НАДЯ ШАБАНИ - Посланието към Съюза трябва да бъде: политики с участието на гражданите. В момента се разработва нова оперативна програма насочена към иновации, но подкрепата за гражданските организации и тяхното участие тотално изпада.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Да се включи в становището нов начин за разработването на националните документи със широко участие на граждани. Ние можем да правим само коментар по програмата. Липсата на приоритет за гражданските организации е тревожен.
    ИЛИЯНА НИКОЛОВА – Малко се загубих. Това е документ, който не касае нас. Ние нямаме някакъв полезен ход. Бих предложила да имаме становище по темата, защо важната част за гражданското участие липсва в този документ. Бих формулирала становище, че Общественият съвет към Комисията изразява своето притеснение относно липсващата важна част, свързана с принципите на гражданското участие и правата на човека.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Права на човека има засегнати.
    ИЛИЯНА НИКОЛОВА – Частично са засегнати. Създаване на механизми, които да насърчават гражданското участие.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА- Колеги, ще изчета предложението за становище. Общественият съвет изразява своето мнение във връзка с програмата относно липсата на приоритети свързани с правата на човека, и механизми и политики за насърчаване на гражданското участие на национално и европейско ниво.
    ИЛИЯВА НИКОЛОВА – Не само правата на човека но и принципите на демокрацията.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Сферата се нарича „Нов тласък за европейска демокрация“. Има ли други становища? Подлагам на гласуване текста за становище по Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения в ЕС:
    „Членовете на Обществения съвет изразяват своето притеснение за продължаващата във времето липса на държавна политика и силно безпокойство относно поредния пропуск на създаването на специфични мерки, които да са включени в Програмата за насърчаване на гражданското участие като важна част от процеса на вземане на решения и конкретна подкрепа към гражданското общество и неговите организации, както и механизъм за проява на това участие. Считаме, че към Приоритетна област: „Нов тласък на европейската демокрация“ следва да се включат за обсъждане и приемане политики за насърчаване на гражданското участие на национално и на европейско ниво, както и такива, свързани със защита на демократичните ценности и правата на човека като цяло, и в частност - на гражданските права на европейските граждани.“

    За- 8 , Против -0, Въздържали се-0
    Приема се.

    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Преминаваме към т. 2 от дневния ред. Предложения за промени в ЗЮЛНЦ - резултати и възможности. Имаше планове да се разглежда законопроектът на ВМРО, но отпадна от дневния ред на комисията. Няма и технологично време да влезе в пленарна зала. Междувременно, беше гледано другото предложение за промени в закона, това на МС. Ще помоля Надя Шабани, която присъстваше на заседанието на правна комисия да разясни какво точно се случва. Предложението беше най- вече за удължаване на срока за пререгистрация.
    НАДЯ ШАБАНИ- Това беше през последната работна седмица на 2020. Правна комисия не прие нашето предложение, а именно - за провеждане на общи събрания онлайн. На базата на многото становища, които бяха получени. Да се включи и този текст за онлайн заседание. Всички обещаха, че в началото на годината това ще бъде приоритет. Ние изпратихме отново становища, за да ги подсетим. Проведохме и неформални разговори. Молбата ни остана без отговор. Основен проблем е с оглед ограниченията заради пандемията спокойно организациите да си провеждат онлайн заседанията, макар и да има такава практика на съда. Много ни изненада, че Агенцията по вписванията отказва. Много е дълъг пътят всеки отказ да бъде жален. Министерство на правосъдието също отказва да бъде участник в този процес. Те са ресорни. Самата Агенция смята, че това е добра крачка, макар да имат много сложно мислене от гледна точка на електронния подпис. Ще трябва всеки член на ОС да има електронен подпис. Но са отворени към разговори да се направи тази промяна. Това беше въпрос на един текст на закона, но не можа да мине. Това поставя големия въпрос към нас като граждански организации какви са ни исканията и приоритетите към политическите партии, които ще се втурнат към ново състезание за управлението на страната.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Искам само един допълващ въпрос към това. Възможно ли е сега, след разпускането на Народното събрание, възможно ли е процедурно с постановление или с друг акт този въпрос да бъде решен, или изисква задължително промяна в Закона.
    НАДЯ ШАБАНИ – Не може с правилник това да бъде разрешено. За нас е възможно, съдът има такива случаи. Съдът да прилага по аналогия нормата за УС и с оглед на епидемиологичната обстановка. Да тълкува закона така, че да дава възможност да се провеждат общи събрания. Така, че и сега е възможно. Агенция по вписванията казва, че не приема това нещо и иска изрично в Закона да бъде записано. Два пъти сме успели да жалим отказите. Но това отнеме време. Това е дългият сложен и скъп път. Следващото Народно събрание трябва спешно да го промени. С Агенция по вписванията имаше добър диалог по пререгистрацията. Сега от една година агенцията втвърди тона. В пъти са се увеличили отказите. Сложни са заявленията. Но не е нужно всеки да си наема адвокат.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Има ли коментари по информацията. Тя не е изненадваща за нас.
    Д-р ДЖАМБАЗОВА- За нас също е притеснително това и на нас ни предстои такова събрание. Ние в голяма степен ще ползваме възможността да го проведем с упълномощени лица, но въпросът е дали трябва да отпадне нормата. Министерството на здравеопазването към настоящия момент е забранило провеждането на конгресни и конферентни събития. Деликатно е; това са неясни неща. За нас е изключително важно за да функционира пълноценно организацията ни и висшият орган за взема пълноценни решения. Това е един от важните въпроси, които по някакъв начин трябва да се решат. Но трябва да спазим и ограничителните мерки. Този процес е много затруднителен.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Наистина сме в един омагьосан кръг. Ние имаме 130 членове. Тези хора не могат да си извадят електронен подпис. А с упълномощаване по Устав не може да се представляват повече от трима души. Което по всякаква калкулация не може да влезе в нормите на МЗ. От друга страна, това не е и частно събиране.
    НАДЯ ШАБАНИ – Необходимо е с оглед на света, в който живеем в момента; не е възможно само за едни да не е позволено. Нашия аргумент беше, че това е отношение с друга цел. В правна комисия казаха, че това ще е първи приоритет след нова година.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – От правна комисия две години чакаме Закона за доброволчеството.
    ВЪЛКО СТАНЕВ – Много години сме регистрирани. Става все по-сложно, все по-трудно администрирането дейността на нестопанските организации и не случайно ние сме останали по текста на закона от 2000 година. Всяко вписване на отчет струва 40 лв. Моето мнение е да си върнем пълната регистрация по Закона за лицата и семейството - нямаше никакви ограничения. Сега е толкова бюрократично. Трябва да има двама души да се занимават само с вписвания.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА - Има ли други изказвания. Очевидно това е тема по която и следващият обществен съвет трябва да работи. Ние нямаме задължение да вземем решение по тази точка. Работата предстои. Предлагам да минем към т. 3 от дневния ред.
    Надявам се, че сте се запознали с отчета за изминалите 4 години. Мога да дам някои акценти. По отношение на приоритетите. Работихме целенасочено върху повечето от тях.
    За голямо съжаление, въпреки нашите усилия и широкото съгласие за необходимостта от Закон за доброволчеството, и това Народно събрание не го прие.
    По отношение на Закона срещу мерките за изпиране на пари и благодарение на активната работа на множество граждански организации успяхме да получим желаните от нас изменения.
    ЗЮЛНЦ: две нови предложения за изменение в рамките на този мандат. Едното - абсурдно. Но фактът, че беше внесено е знак, че има група, която вижда заплаха в лицето на гражданските организации, и искат да ограничат и затруднят работата ни. И да нанесат сериозен удар върху НПО. Жалко е, че нямаше ясна позиция от страна на управляващите против. Можем да кажем, че благодарение на добрата ни комуникация с Агенцията по вписванията и Министерството на правосъдието се подобриха доста неща по пререгистрацията. Това, което не заработи, е Съветът и Фондът за подкрепа на гражданското общество.
    Законът за българския жестов език е една от добрите новини за работата на Обществения съвет. Въпреки трудностите в първата половина на мандата, в края на мандата този закон е приет.
    Наблюдението ни върху националния бюджет в частта от за НПО. Направихме констатация, че онзи списък с финансирани ежегодно организации не изчезна, а беше интегриран в бюджетите по министерства. Благодарение на експертите в Секретариата на комисията успяхме да се запознаем с бюджета и разпределението за НПО. Писахме писма до Томислав Дончев и Кирил Ананиев, но нямаме отговор.
    Разгледали общо сме 9 НГИ по които няма движение. Може би се работи само по предложението за детска болница но още няма приета стратегия. Инициативата като такава не е довела до някакви решения от страна на Народното събрание. Гражданските инициативи не се приемат сериозно от страна на политиците. И не се възприемат като ефективен инструмент за гражданско участие.
    Истанбулската конвенция не беше ратифицирана. Няма и решение за приемате на стратегията за детето. Още един успех беше Закона за социалните услуги, че не беше отложен.
    По отношение на публичност на работата ни на сайта на Народното събрание имаме секция където се виждат нашите решения и становища. Протоколите от заседанията. Проведохме среща с председателя на комисията заедно за по-ефективна съвместна работа. Имаше добра нагласа от страна на членовете на комисията. Искам да благодаря на вас за работата през тези четири години. Виждаме, че постиженията са по – малко от нашите послания и препоръки. Още веднъж благодаря на всички и на експертите от комисията, които много ни помагаха. Моля за вашите коментари върху отчета. Може и като препоръки към следващия Обществен съвет.
    КРАСИМИРА ВЕЛИЧКОВА – Искам да благодаря на Ива, защото всички знаем, че който е на председателското място, носи най- невидимата част от работата. Свързано с координация и консултации. Отчетът, който представи е абсолютно реалистичен. Той е едно отражение на състоянието на гражданския сектор. Вижда се, че институциите не ни обръщат особено внимание. За мен най- ключовото е, че самият граждански сектор няма достатъчно капацитет, няма достатъчно ресурс. Пожелавам си в следващите години да измислим стъпки, които да подпомогнат гражданските организации да имат повече ресурс.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА- Благодарностите не са само към мен.
    ЙОАННА ДОЧЕВСКА – Разгледах отчета, той на истина показва какво сме свършили в годините. Не се показваме особено много. Може да разпространим отчета, за да се знае какво е вършил Обществения съвет в рамките на това Народно събрание. Благодаря на всички колеги за прекрасната работа.
    ИЛИЯНА НИКОЛОВА – Благодаря. Можем да помислим за начин, по който да има някаква по-оперативна работа на бъдещия съвет. Да помислим как липсата на ресурси в организациите да се преодолее като пречка и как да бъде още по-полезен съвета.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Да се допълни в правилата за работа на следващия съвет. Трябва да я изпълним с някаква конкретика.
    НАДЯ ШАБАНИ – Смятам, че трябва да си отправим взаимни благодарности. За мен за в бъдеще няма да се справим с проблема с финансирането. За мен препоръките за следващия ОС имат две посоки. Първата е демократизирането на съвета с оглед на това независимо, че има процедура за избор на членове, да се опитаме този съвет да има възможност да прави консултации с по-широк кръг граждански организации на всеки етап от функционирането си. Втората посока е да се помисли за взаимодействието с комисията. Съвместни заседания. Съветът да поставя темите от гледна точка на гражданските организации. За да може комисията да е по-влиятелна в работата на Народното събрание.
    ВЪЛКО СТАНЕВ- Съвета го имаше, той нещо направи, което беше полезно. Да благодарим на всички колеги. И да пожелаем успех на следващия обществен съвет.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Можем да напишем едно писмо (в бутилка) на следващите членове на новия съвет в 45- то Народно събрание и да го предадем на Лили, която живот и здраве в следващия мандат да им го предаде, когато бъдат избрани.
    ЙОАННА ДОЧЕВСКА- Искам да благодарим на Лили, че в рамките на 4 години изцяло бе поела работата със съвета.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Имате ли други изказвания. Предлагам да гласуваме предложени отчет за дейността на Обществения съвет в рамките на 44- то Народно събрание.

    За- 8 , Против -0, Въздържали се-0
    Приема се.

    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Отчетът ще бъде качен на страницата на съвета и всички ще могат да се запознаят с него. Моля, използвайте и вашите информационни канали и го разпространете - нека повече граждани и организации да знаят за това. Има предложение да се направи съвместно заседание на комисията и съвета и да се представи отчета. Моля да вашето мнение.
    КРАСИМИРА ВЕЛИЧКОВА – Много е добре да бъде представен отчета.
    ЙОАННА ДОЧЕВСКА – Хубаво е да покажем какво е свършено от Обществения съвет.
    НАДЯ ШАБАНИ – Много е добре да се направи това съвместно заседание. За да можем да си изложим проблемите които има.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Утре ще знаем за заседанието и ще Ви уведомим. Членовете на нашата комисия са и членове и на други комисии и можеха да предизвикат дебат по темите. Въпросът е колко от тях ще дойдат. Ще получим обратна връзка от експертите в комисията. Изчерпахме дневния ред от последното заседание на нашия Обществен съвет. Искам още веднъж да ви благодаря и Ви пожелавам здраве. Закривам заседанието.


    Председател:
    И. Таралежкова

    Водил протокола:
    Л. Иванова
    Форма за търсене
    Ключова дума