Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Обществен съвет към Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
Обществен съвет към Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
10/07/2018

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Обществен съвет към Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите


    П Р О Т О К О Л
    № 7

    На 10 юли 2018 г., вторник от 10,00 ч. се проведе заседание на Обществения съвет към Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на напредъка на България по международната инициатива „Партньорство за открито управление“.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, № 854-01-58/29.06.2018 г., вносител Андон Дончев и група народни представители.
    3. Разни.
    Списъкът на присъствалите на заседанието се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито и ръководено от г-жа Ива Таралежкова – председател на Обществения съвет.
    * * *
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА: Уважаеми колеги, добър ден. Уважаеми гости! Изчита дневния ред. Всички сте получили материалите към дневния ред. Имате ли други предложения за точки в дневния ред.
    АШОД ДЕРАНДОНЯН – В точка Разни да разгледаме Пътната карта за признаването на жестовия език която е изпратена на всички членове на Обществения съвет.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА- Подлагам на гласуване така предложения дневен ред с предложението на г-н Дерандонян в точка Разни. В точка разни ще Ви информираме и за текущото състояние на Законопроекта за доброволчеството. Съвсем информативно.
    ЗА- 10, ПРОТИВ -0, ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ – 0 . Приема се.

    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Давам думата на г-н Ангелов.
    СТЕФАН АНГЕЛОВ – Благодаря, че Обществения съвет ще разгледа като точка от дневния ред Доклада за напредъка на България по международната инициатива „Партньорство за открито управление“. В този Доклад ние оценяване напредъка и вече трябваше да се разгледа 4 – тия план на в момента сме на фазана на изготвяне то му. Всички организации и граждани са приканени да изпращат в Министерски съвет своите предложения. В сегашния план за действие са включени много голяма количество ангажименти най- много от всичките три плана за действие до сега. 37 ангажимента. Както виждате от Доклада който е пред Вас. Като обобщение можем да кажем кое беше позитивното и кое беше негативното към това което се случи в 3- тия План за действие в България. В първата година на изпълнението от 37 ангажимента бяха завършени една трета. Останалите или не бяха започнати, или изпълнението им беше ограничено. Много от ангажиментите бяха съотносими към електронното управление вероятно защото планът беше правен през 2016 година. Когато имаше по сериозен акцент към електронното управление. Един от ангажимените беше предвижданите промени в Закона за обществените поръчки, които да доведат до разкриването на крайния собственик на кандидатите за големи договори за обществени поръчки тава беше и може би най- съществения ангажимент. Обсъждането на 4- тия План ще продължи до м. септември.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА- Благодаря на г-н Ангелов. Предлагам Обществения съвет да предостави своите препоръки. Смятам, че по активно следва да се наблюдава изпълнението на Плана.
    МАРИАНА СТАНЕВА- Ние като организация сме внесли предложение в Обществения съвет което да бъде насочено към Министерски съвет за по активно участие на гражданите в работните групи по изготвяне на проектозакони, становища. Смятам, че чрез участието в тези работни групи си ОС ще изпълни своите цели.
    ГЕРГАНА ЖУЛЕВА- Благодаря за огромната работ която е свършена, като се има в предвид 37 – те ангажимента. Хубаво е да се съсредоточат нещата около 2- 3 проблема по отношение да ангажиментите за достъп до информация Доклада добре отразява нещата. По отношение на партньорството не сме стигнали до никъде. Винаги сме били канени в работните групи, но за съжаление не се създаде- партньорство, прозрачност, отчетност. Не се създаде механизъм за обсъждане на нещата. Проблемите са едни и същи от години и не бих казала, че нещо се е променило.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Някой мерки са реализирани въпреки плана.
    ТЕОДОР СЛАВЕЕВ- Поздравявам доклада. Самооценката на Министерски съвет също беше обективна. Две неща възникват като въпроси в хода на обсъждането на третия план наши предложения субективно бяха представени по отношение на разсекретяване на документи. До къде трябва да се включат останалите власти. Законодателна, съдебна и местна.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Факт е, че обсъждаме този доклад нека мислим какво можем да направим като Обществен съвет. да имаме съгласие по няколко стъпки. Нека помислим и за действия. От ФГУ писахме до г-жа Бъчварова, но нямаме отговор.
    ВАНЯ КАСАБОВА – Ние работим с млади хода и имаме доброволческа дейност. Г-жа Жулева каза много ясно, че механизма не работи. Тук има и експертиза. За мен механизма скърца. Гражданското общество не е действено.
    ГЕРГАНА ЖУЛЕВА – 4- тия план да се обсъжда съвместно с другите институции.
    СТЕФАН АНГЕЛОВ – Идеята е същата при 3- тия план да бъдат създадени тематични групи. Министерски съвет приема предложения от граждански организации. Идеята за отворено управление да бъдат включени всички власти.
    АЛЕКСАНДЪР КАШЪМОВ- Да бъдат включени всички страни. Да има предложения от различни субекти.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Да препоръчаме да има широко обществено обсъждане по направления.По отношение на задълженията , държавата да си структурира субектите. Да се въвлечат всички власти. Бихме могли да поискаме да се зададе парламентарен въпрос.
    СВЕТЛА КОСТАДИНОВА - Какво става със Съвета за развитие. Той ще има повече механизми.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Г-н Дончев ще бъде председател на Съвета, но за сега нищо повече. По отношение на Плана Обществения съвет да следи реализирането на плана, без да нарушаваме правомощията си. Предлагам Ви текст за решение:

    1. С цел координация и яснота при подбора на мерките в плана, да се осигури широк форум на заинтетерованите страни за обсъждане и приемане на Четвъртия план за действие с представителството на различните заинтересовани страни: администрацията, бизнеса и представители на гражданските организации. Отделните представители може да работят и в отделни работни групи, но преди окончателното приемане на Плана, той да бъде обсъден съвместно от всички.
    2. Да бъдат въвлечени в разработването и изпълнението на Плана представители и на трите власти: законодателна, изпълнителна и съдебна, както и специално да се положат усилия за привличането на представители на местните власти.
    3. Да бъде определен представител на администрацията за всяка от тематичните области в Четвъртия план, който да има ангажимент на всеки 3 месеца да организира среща с представители на отговорните за изпълнението на мерките институции и заинтересованите граждански организации.

    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Подлагам на гласуване предложенията за решение.

    „ЗА“- 11, „ПРОТИВ“ -0, „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ“ – 0
    Приема се.

    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Преминаваме към т. 2 от дневния ред на заседанието, а именно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, № 854-01-58/29.06.2018 г., вносител Андон Дончев и група народни представители.Давам думата за изказвания и становища.
    АТАНАС СЛАВОВ- Представения законопроект има две проблематични разпоредби. По отношение на ал. 1 По отношение на международни договори текста противоречи на Конституцията чл. 85, където е казано как Народното събрание ратифицира и денонсира договори. По отношение на втория текст да бъде променен кворума коментара може да е в две посоки.Първо да отпадни за кворум за валидност това многократно е обсъждано и замяната с кворум за одобрение което е плаващ кворум. Такова обвързване е порочно. Моето мнение като експерт този законопроект не съответства на предложенията които до сега са правени и не следва да бъде подкрепян.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Във ФГУ имаме един член които подкрепя теста на ал.2.Предлагам да гласуваме двата текста по отделно.
    ВЕСЕЛИН СОТИРОВ – По принцип подкрепяме идеята за промени в закона с две препоръки.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА –Подлагам на гласуване ал. 1 на чл. 23
    „ЗА“- 2, „ПРОТИВ“ – 5, „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ „ – 2
    Не се приема.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА –Подлагам на гласуване ал. 3на чл. 23
    „ЗА“- 0, „ПРОТИВ“ – 1, „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ „ – 7
    Не се приема.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Предлагам следното Становище на Обществения съвет до КВНОЖГ по отношение на Законопроекта.
    Приложено към протокола.
    АШИД ДЕРАНДОНЯН – Изготвена е Пътна карта за жестовия език и е изпратена на всички членове на Обществения съвет. Идеята е да очертае цялата картина по отношение на жестовия език. Основните проблеми идват от не достатъчното експертиза по темата. Първият законопроект не беше приет от Народното събрание. Обществения съвет да приеме картата като пътеводител. Глухата общност в България е в незавидно положение. Да има и обществено обсъждане.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Защо ОС да гласува необходимостта от Пътна карта? Има в началото приехме, че тази тема ще бъде наш приоритет.
    АШОД ДЕРАНДОНЯН- Никога в България не е правено проучване за нуждите на глухата общност. Работната група има независима оценка за ситуацията.
    ГАЛЯ МАРИНОВА – Сезирам във Вашето предложение опасения, че ще се приеме закон вреден за глухата общност. Има ли внесен законопроект? Ако има такъв , защо се притеснявате, че няма да участвате.
    АШОД ДЕРАНДОНЯН – Имаше внесен, но не беше приет.
    МАРУСЯ ЦВЕТКОВА - Обърках се. Сега предлагате да се гласува пътна карта. Каква е необходимостта от това?
    Галя маринова- Какви са Вашите опасения? Не ми стана ясно.
    СВЕТЛАНА КОСТАДИНОВА - Да има обсъждане преди да се приеме.
    ЙОАННА ДОЧЕВСКА- Убедена съм, че темата е важна, но тук не е мястото да водим тази битка. Тук сме да решаваме общите проблеми. Аз лично ще се въздържа от гласуването. Това е частен случай. Да гласуваме да ли да приемем решение за приемане на картата.
    ЛИЛИЯ ИВАНОВА – Комисията организира среща на всички представители на глухата общност на която беше обсъден проблема. Явно е, че има неразбиране в общността между организациите. Комисията не може да бъде арбитър. Те самите трябва да постигнат съгласие по между си.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – Да преминем към гласуване. Ние подкрепяме работата на работната група. Затруднена съм какво решение да приемем. Предлагам следния текст за решение.
    Общественият съвет подкрепя необходимостта от провеждане на широка обществена консултация и привличане на експерти в процеса на разработване на Закон за жестовия език.
    „ЗА“- 9, „ПРОТИВ“ – 0, „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ „ – 1
    Приема се.

    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.


    ПРЕДСЕДАТЕЛСТВАЩ:

    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума