Временна комисия за разглеждане на постъпили сигнали от граждани за обучението и изпитите на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство
Временна комисия за разглеждане на постъпили сигнали от граждани за обучението и изпитите на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство
Стенограма от заседание на комисия
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Временна комисия за разглеждане на постъпили сигнали от граждани за обучението и изпитите на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление
на моторно превозно средство
ПРОТОКОЛ
№ 1
На 19 юли 2018 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Временната комисия за разглеждане на постъпили сигнали от граждани за обучението и изпитите на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работа на Комисията.
2. Обсъждане на дейността на Комисията за разглеждане на постъпилите сигнали от граждани във връзка с обучението и изпитите на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство.
3. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,35 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Станислав Иванов.
* * *
(В залата влизат тези, които са пожелали да присъстват на заседанието на Комисията като гости. На инвалиден стол е докаран Николай Колев-Босия, придружаван от свои съмишленици. Той заема място на заседателната маса. Влизат и други граждани, пожелали присъствие.)
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Уважаеми колеги, предлагам дневният ред на днешното заседание да бъде следният:
1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работа на Комисията.
2. Обсъждане на дейността на Комисията за разглеждане на постъпилите сигнали от граждани във връзка с обучението и изпитите на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство.
3. Разни.
Не виждам възражения по така предложения дневен ред, да смятаме, че той се приема.
Предлагам да започнем с точка първа от дневния ред:
ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА РАБОТА НА КОМИСИЯТА.
Правилата са Ви раздадени. Ако искате – да ги изчета, и да ги гласуваме анблок. Ако имате някакви забележки, можете да вземете отношение. Благодаря.
„ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА
за организацията и дейността на Временната комисия
за разглеждане на постъпили сигнали от граждани
за обучението и изпитите на кандидатите за придобиване
на правоспособност за управление на моторно превозно средство
Чл. 1. Временната комисия за разглеждане на постъпили сигнали от граждани за обучението и изпитите на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство, наричана по-нататък „Комисията“, организира и провежда своята дейност, съгласно Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и настоящите Правила.
Чл. 2. (1) Председателят представлява Комисията и организира работата й.
(2) При отсъствие на председателя, той упълномощава един от членовете на Комисията, който да го замества.
(3) Дейността на Комисията може да се подпомага от експерти и технически сътрудници.
Чл. 3. (1) Комисията провежда заседания, които се свикват от нейния председател или по искане най-малко на една трета от членовете й по посочени от тях въпроси за включване в дневния ред.
(2) Заседанията на Комисията се провеждат в ден и час, определени от председателя й.
(3) Председателят обявява писмено дневния ред, часа и мястото на всяко заседание на интернет страницата на Народното събрание и чрез електронната поща до членовете на Комисията. Дневният ред на заседанията се обявява най-малко един ден преди тяхното провеждане.
(4) Материалите по дневния ред на заседанието се предоставят на всеки член на Комисията един ден преди заседанието по електронната поща или на хартиен носител.
(5) Участието в заседание на членовете на Комисията се удостоверява с подпис на всеки член на Комисията в присъствен лист, който се съхранява от председателя на Комисията или от упълномощено от него лице.
Чл. 4. (1) Председателят ръководи заседанието и дава думата за изказване на народните представители и на поканените от Комисията лица да вземат участие в заседанието й, като времето за изказване е до 5 минути.
(2) Думата се иска от място с вдигане на ръка.
Чл. 5. (1) Комисията заседава, когато присъстват повече от половината от членовете й.
(2) Решенията на Комисията се вземат с мнозинство от присъстващите при явно гласуване. Гласува се „за“, „против“ и „въздържал се“.
(3) Заседанията на Комисията са открити, освен ако Комисията реши друго.
(4) За заседанията се водят пълни стенографски протоколи, както и аудиозапис.
Чл. 6. (1) Всеки член на Комисията може да покани външни лица за участие в заседание на Комисията.
(2) Членовете на Комисията, сътрудниците, експертите и другите лица, които участват в работата й, са длъжни да спазват изискванията, свързани с опазването на информацията, защитена по силата на закон.
Чл. 7. Комисията получава необходимата информация за своята дейност чрез:
1. изслушвания на държавни и местни органи, длъжностни лица от държавната и общинската администрация, както и на физически лица и представители на юридически лица;
2. доклади, писма, становища и други писмени материали.
Чл. 8. (1) Комисията с решение може да покани за изслушване в заседанията си лицата по чл. 7, ал. 1, т. 1, които могат да предоставят информация по обсъжданите въпроси.
(2) Комисията с решение може да покани за изслушване и външни експерти, които да изразят мнение, становище или позиция по въпроси от нейната компетентност и свързани с предмета й на дейност.
Чл. 9. (1) Комисията може да изисква писмена информация по въпроси, свързани с предмета й на дейност.
(2) Членовете на Комисията се информират за постъпилите документи, като при възможност им се предоставят и копия на същите.
Чл. 10. Комисията приключва работата си с окончателен доклад. След приемането му на заседание на Комисията, той се подписва от председателя на Комисията и се изпраща на председателя на Народното събрание.
Чл. 11. За неуредените в тези Вътрешни правила въпроси се прилага Правилникът за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 12. Настоящите Вътрешни правила за организацията и дейността на Временната комисия за разглеждане на постъпили сигнали от граждани за обучението и изпитите на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство са приети на заседание на Комисията, проведено на 19.07.2018 г.
Председател на Временната комисия – подпис“.
Уважаеми колеги, имате ли някакви забележки по така предложените Вътрешни правила? Няма.
Предлагам да ги гласуваме.
Моля, гласувайте.
Гласували: за – 5, против и въздържали се – няма.
Вътрешните правила за работа на Комисията са приети. Благодаря.
Готови ли сме да започнем работа по точка втора:
ОБСЪЖДАНЕ НА ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ЗА РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ПОСТЪПИЛИТЕ СИГНАЛИ ОТ ГРАЖДАНИ ВЪВ ВРЪЗКА С ОБУЧЕНИЕТО И ИЗПИТИТЕ НА КАНДИДАТИ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ПРАВОСПОСОБНОСТ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА МОТОРНО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО.
(Реплики на гражданите, изявили желание и поканени да присъстват на заседанието на Комисията: “Моля, изчакайте!“, „Да изчакаме още малко и останалите“. Разговори на изключени микрофони. Членовете на Комисията изчакват идването на останалите, заявили желание за присъствие.)
Добре. Надяваме се заседанието на Комисията да протече в спокоен тон. (Реплики.)
Тук ли са всички желаещи?
НИКОЛАЙ КОЛЕВ (включва микрофона си): …Другите ми показатели са достатъчно паднали, за да покажат какво ми е състоянието.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Тук ли са всички желаещи да присъстват?
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Дойдоха ли всички, които желаят? (Реплики.) Добре.
Аз ще дам пет аргумента – нито повече, нито по-малко. На никакво тълкуване не подлежат, защото те не могат да бъдат тълкувани, както не може слънцето да бъде тълкувано или времето днес.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Разбирам Ви. С удоволствие ще се запознаем с предоставената от Вас информация.
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Да, да, да…
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Само за протокола да кажа, че заседанието се провежда при наличие на кворум – и петимата членове на Комисията присъстваме. Благодаря.
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Има ли още да идват? (Реплики.)
Една много кратка история. (Говори тихо.)
Моят протест съм го обявил на 4 април тази година. Тогава съм изпратил на председателя на Народното събрание текста на моя протест, както и съм изпратил искане за среща, за да обявя за какво става дума.
Днес това, което се случва, е почти три месеца и половина след обявяването на моя протест, след моята декларация, което според мен категорично показва нежелание на парламента да изпълни Конституцията и закона и в необходимите срокове да се вмести и да отговори – било с „Да“, било с „Не“ на това, което аз съм поискал.
Разбира се, упрекът не е директно към Вас, тъй като Вие тогава не бяхте сформирани като комисия, която да се заеме с този проблем. Това е към ръководството на Народното събрание. Не го приемайте персонално.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Колев.
С притеснение мога да кажа, че следим Вашия протест. Надявам се той да бъде прекратен максимално скоро, защото всички ние сме загрижени за Вашето здраве.
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Това ще проличи от решението Ви.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: По отношение на искането за среща, аз не зная, но зная, че сте изпратили писмо, на което Ви е отговорено…
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Не, някой Ви е излъгал. Не ми е отговорено. Категорично. Не ми е отговорено. Някой просто Ви е излъгал. Нито някой ми се е обадил по телефона, нито някой писмено или устно ми е отговорил. Няма отговор.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Добре. Това няма такова значение в случая, но…
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: То има формално значение.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Има формално значение, но тъй като говорихме за формално решение искам да кажа, че на 18.06.2018 г. е изпратено писмо на посочен от Вас адрес може би, в кв. „Борово“ и така нататък. Да не съобщавам другата информация от личния Ви адрес. Може би не сте го получили.
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Не съм получил нищо.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: За което съжалявам, защото Ви е отговорено на писмото, което Вие сте изпратили – писмото до председателката на Народното събрание.
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Извинявайте, всеки може да го твърди това нещо. Аз просто Ви казвам, че не съм получил никакво писмо. Така.
Нека да минем по същество.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: По същество, ако ще минаваме, да започваме заседанието.
Уважаеми колеги, скъпи гости! Първо искам да представя гостите на днешното заседание: господин Николай Колев, господин Кънчо Димитров, господин Иво Кръстев, господин Пламен Дереджиев, господин Димитър Дачев, госпожа Десислава Танчева, господин Кирил Чуканов и господин Вихрен Михайлов, както и господата Йордан Арабаджиев – изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, господин Васил Пиронков – председател на Сдружението на автобусните превозвачи, господин Илиян Филипов – председател на БАСАТ (Българска асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт), и господин Дамян Войновски – шеф на „Автомобилна администрация“, господин Христо Христов – председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България, господин Йонко Иванов, който ще помоля да обяви от коя организация е, както и другият господин, който ще го помоля да се представи.
ЕМИЛ ГЕНОВ: Представител съм на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
ЙОНКО ИВАНОВ: От Съюз на преподавателите по авто-мото подготовка.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
Уважаеми колеги, мотивите за сформирането на тази комисия, са че темата с обучението и изпитите на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство е в широк обществен интерес. Тя е неразривно свързана с безопасността на движението по пътищата и има отношение към намаляване на пострадалите от пътно-транспортни произшествия.
Участникът в пътното движение е първото звено от веригата на безопасността по пътищата. Независимо от мерките, които се прилагат, ефективността на политиката за пътна безопасност зависи в крайна сметка от участниците в движението. Ето защо от съществено значение са образованието, обучението и осъществяването на контрола, методиката за придобиване правоспособност за управление на моторно превозно средство.
Методиката за провеждане на изпитите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство трябва да отчита теоретичните и практичните умения на кандидатите.
Целта на създаването на Временната комисия е осигуряване на прозрачност на процеса за провеждане на теоретичните изпити и контрола при провеждането на практическите изпити на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление.
Това са мотивите за създаването на Комисията, които току-що изчетох.
При регламент от пет минути давам думата първо на нашите гости.
Колеги, предлагам да изслушаме първо нашите гости, и след това да вземем отношение и ние, ако нямате нищо против и Комисията да пристъпи към работа. Благодаря.
Заповядайте.
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Първото нещо, което ще Ви кажа – тези масиви (показва няколко папки) са взети не от друго място, а от Министерството на транспорта. (Реплики.)
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Само един въпрос: тези масиви може ли да ни ги предоставите след това?
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Не е необходимо. Сега ще Ви кажа.
Аз не съм Министерство на транспорта. Тези масиви ги има в Министерството на транспорта. Това са иззети книжки на неграмотни български шофьори, които не могат да се подписват, когато им е било необходимо да подпишат глобата или акта, който им е направен от КАТ, фалшиви дипломи…(Реплика встрани от микрофоните: „Анулирани от КАТ. За една година“.)
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Така че тези неща ги има в Министерството на транспорта. Аз съм последният човек, който трябва да ги даде на тази комисия. Тази комисия трябваше да ги получи досега от министъра на транспорта.
Ако той не знае за това, трябва незабавно да си подаде оставката поради некадърност. (Реплика на изключени микрофони: „Предимно цигани с иззети или фалшиви дипломи, които са вземали в София от първи път, както и от цяла България“)
Така. Няма да се обясняваме.
Ако той знае и ги е укривал, трябва незабавно да му бъде поискана оставката заради това, че той прикрива тежка корупция.
Вие ще решите до утре кой от двата варианта ще изберете. Това го оставяме.
Второ, откакто е обявено, че в България ще има електронно правителство, знаете ли колко пари са похарчени? Влезте в масива на българското правителство и там ще видите. Сумата е над 2 млрд. лв. Над два милиарда!
Имайте предвид, че Естония направи електронното правителство за 30 милиона долара в рамките на две години, като даде тези 30 милиона, които по тогавашните български пари бяха 43 млн. лв., ги даде за хардуер. Ние с два милиарда още нямаме. Това е вторият факт, който не подлежи на тълкуване.
Третият факт е: как така хората, които бяха арестувани в 2017 г., бяха наречени от Специализираната прокуратура „организирана престъпна група“, бяха възстановени на работа тихомълком. Сега веднага ми казаха: „Възстановил ги е съдът“. Не е вярно. Единствено не Специализираният, Административният съд може да възстановява на работа, а не Специализираният.
След като Специализираният съд углавно не ги е подвел, нищо не пречеше да бъдат наказателно, административно наказани и да бъдат изхвърлени, както беше изхвърлен Кънчо Димитров, както Иво Кръстев четири пъти беше уволняван. Толкоз по този въпрос.
Четвъртият: как може един, даден на съд за корупция заместник-министър да продължава да работи в Министерството и да обикаля като глуха кучка редакциите на телевизиите и да обяснява колко е…
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Без такива епитети, благодаря за което. Просто нека се придържаме към добрия тон.
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Извинявайте. Извинявайте, той е криминален… Извинявайте, даден е на съд. Това е подсъдимо.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Ставаше въпрос за тези епитети…
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Обикаля редакциите, обяснява колко са невинни. Това никъде не съществува. Никъде, така че този, който го търпи като заместник, си носи изцяло отговорността.
И пето, в коя държава пиян-залян министър с нерегламентирана моторна шейна, по нерегламентиран маршрут, нерегламентирана скорост…
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Извинявайте, нека да не влизаме в тази тема. Това са твърде лични драми, които…
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Кое е личното? – Убийството на човек ли е лично, господин Иванов.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Има досъдебно производство. Има досъдебно производство!
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Господин Иванов, ставам и си тръгвам, щом не приемате аргументите ми…
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Аз ги приемам. Аз ги приемам…
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Като ги приемате, ще изчакате да се изкажа. Утре Вие ще решите.
Няма такава държава, в която министър пиян-залян в работно време да кара нерегламентирана работна шейна, независимо дали детето му е там или не. Няма такава държава.
Това са моите петте аргумента. Можете още утре да решите дали заслужават внимание или не. Ваша е вече отговорността. Толкова.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Колев.
Други желаещи за изказване? (Шум и реплики на изключени микрофони между господин Николай Колев и господин Кънчо Димитров. Господин Николай Колев удря многократно по масата и говори на изключени микрофони.)
КЪНЧО ДИМИТРОВ: Мога ли аз да кажа нещо?
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Да, заповядайте.
КЪНЧО ДИМИТРОВ: Казвам се Кънчо Димитров.
Това, което го прочетохте като тема, е много добре – обучение, всичко е ок, но докато има корумпирани, чрез които се извършва корупцията, нищо няма да се постигне. Всичко ще бъде в сферата на пожеланията.
А защо има корупция? Защото има такива като министър Московски, които назначават изпълнителни директори, които създават схеми, които ги арестуват и хората на един изпълнителен директор от схемата отиват при другия изпълнителен директор на схемата. Това не е случайно, но този министър някой го търпи три мандата да върши тези неща. Защо го търпи? – На въпроса Вие можете да си отговорите, какви са причините.
Другото, когато едни служители, които са уличени по някакъв начин в корупция през едни години, по същия начин ги има в други схеми, при другия изпълнителен директор и накрая ги арестуват, на кой е вината? – Моя или не е моя, та да ме уволнят по някакви други мотиви, които много добре господин Войновски знае, когато дойде да ми връчи молбата, какви лъжи има в тези доклади, които са написани, да се образува дисциплинарното производство срещу мен, когато те казват: „Ние на всяка цена трябва да го уволним, тъй като министъра е казал, защото трябва да си ходиме ние“.
Това ли е борбата с корупцията? Има ли случай, когато хора, които са съдействали за разкриване на корупцията да бъдат уволнени, а да не бъдат извикани на разговор? В България при Московски – да. Това е моето, което мога да кажа. Благодаря Ви за вниманието.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря и аз.
Други желаещи за изказване? (Реплики.)
За протокола – на микрофона, ако обичате.
ИВО КРЪСТЕВ: Иво Кръстев се казвам, областен отдел „Автомобилна администрация“ – град София.
На 4 ноември бях извикан от заместник-министър Ангел Попов на разговор. На разговора присъства и началникът на областния отдел Бисер Джапунов. Срещата продължи около два часа. След изнесените от мен факти и документи господин Попов заяви: „Още на другия ден всички тези корумпирани служители, които бяха арестувани и всички останали, които провеждат изпити с кандидат-водачи на моторни превозни средства, ще бъдат незабавно уволнени, още в първия работен ден“.
С господин Джапунов му казахме, че това не може да се случи. Той каза: „Това са престъпници и трябва да бъдат уволнени веднага“. Аз съм го написал в доклад. Господин Войновски го има доклада – това, което казвам в момента.
От ноември месец до сега – никакъв резултат.
След един месец след нашата среща проведох втора среща с господин Попов. Попитах го отново: „Защо казахте неистини, господин Попов?“. Той каза: „Вярвай, ще бъдат уволнени. Гарантирам ти.“
С днешна дата няма уволнени. Подаде ми един лист и ме помоли да напиша имената само на пет некорумпирани, според мен, за да бъдат запазени. „Всички други, казва, това са убийци на хора“.
Написано е. Седем месеца вече никакъв резултат. Докладът е и при господин Московски, и при господин Войновски. Когато един министър каже нещо мисля, че трябва да го изпълни. След като фактите и документите, които му бяха показани провокираха това негово изказване. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Други желаещи за изказване?
ВИХРЕН МИХАЙЛОВ: Може ли само да отбележа нещо и аз, тъй като до момента не е получен, много време мина от срещата на господин Московски, Николай Колев-Босия и двамата служители от „Автомобилна администрация“, с изричното изискване да бъде протоколирана срещата и да бъде предоставен незабавно протоколът. До момента този протокол, удостоверяващ срещата и разговора в нея, не е предоставен. Това също считам, че никак не говори добре за работата на господин Московски и отговорността му. Благодаря.
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Обръщам се към Комисията тези неща да ги приеме само като една допълнителна, но не важна…
Искам на петте неща да се наблегне, както се разбрахме с Караянчева, до утре да се реши въпросът – дали ще бъде „Да“ или „Не“, или нищо да не се реши. Това Вие си решавате и Вие носите от-го-ворно-сти-те! Държа да се знае. Повече нямам какво да кажа.
Ако смятате, че няма какво друго да се каже, аз съм готов да напусна.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Както прецените. Ако желаете, можете да останете, но аз отново да искам да потвърдя нашата загриженост за Вашето здравословно състояние.
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Оставете моето здраве!
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Вижте, здравето не можем да оставим на никой, защото сме правова република и тук сме…
НИКОЛАЙ КОЛЕВ: Ако бяхме правова държава, нямаше да сме на това дередже.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Вижте, господин Колев, ние ще вземем предвид изложените от Вас и току-що представени факти. Факти, които току-що споменахте. Ще направим обследването на тези факти… (Реплики на господин Николай Колев на изключени микрофони.)
Вижте, аз разбирам, че са безспорни за Вас, но все пак ние трябва да се запознаем с представените факти, които току-що ни предоставихте. След това, в следващата седмица ще се съберем отново… (Господин Николай Колев става, размества столовете. Удря по масата.)
Господин Колев, моля Ви! Господин Колев, изчакайте ме! (Господин Николай Колев отговаря на изключени микрофони, удря силно по масата, тръгва към вратата.)
Господин Колев, моля Ви! (Господин Николай Колев излиза от залата, затръшва силно вратата.)
Добре, утре ще направим всичко възможно да ги разгледаме и поне да се запознаем… Поне да се запознаем с тези документи. (Изкарват от залата инвалидния стол на господин Николай Колев.)
Извинявайте, помолете го. (Реплики на господата, които го придружават.)
Вижте, помолете господин Колев да се върне! (Реплики от останалите присъстващи в залата, че имат и те какво да кажат.)
РЕПЛИКА: Само да не се проточат нещата, като в Комисията за Гинка Върбакова.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Вижте, няма да се проточат толкова време нещата, щото тук няма нужда от чак такава експертиза, но все пак трябва да се запознаем с тези документи.
РЕПЛИКА: Сигурно не знаете дейността й и какво се случва, защото Вие сте много време в Транспорта комисия, какво се случва в Министерството и в Агенцията? Не знаете какво се случва?
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Вижте, какво зная аз…
РЕПЛИКА: Знаете ли колко сигнала аз съм писал до Транспортна комисия? Сигурно не са стигали до Вас или ако са стигали са…
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Не са стигали до мен.
РЕПЛИКА: Жалко.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Можете да ми вярвате, че не са стигали до мен. А кой какво…
РЕПЛИКА: Жалко, жалко! И много други неща, ако желаете, мога да Ви кажа, за състоянието на Агенцията.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: А какво ще разпредели председателя към народните представители, е решение на председателя на Комисията. Може и да са стигали сигнали преди години, възможно е, пак казвам, но нямам спомен към момента. Но… (Реплики.)
Но, изчакайте за малко! Помолете господин Колев да се върне тук. (Реплики: „Няма да ни послуша, със сигурност!“)
Добре, но за съжаление тази среща за мен не се състоя по начина, по който очаквахме да се състои, защото очаквахме някакви данни, поне Вашите данни можете да ни представите, да ни ги предоставите или нещо подобно, за да може на тях да се базираме, защото в момента господин Колев, което каза току-що, това са твърдения негови, но трябва да бъдат проверени.
Знаете, че не могат да бъдат уволнени хора просто ей така, заради твърдения.
РЕПЛИКА: Които са арестувани и Специализираната прокуратура е казала, че застрашават националната сигурност?
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Ами Специализираната прокуратура за мен…
РЕПЛИКА: Тогава значи прокуратурата е за уволнение.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Вижте, Прокуратурата и съдът нямам право да ги коментирам.
РЕПЛИКА: Добре, няма да ги коментирам и аз.
Другото, което е – аз мисля, че тук в залата присъстват хора, които много добре ме познават що за човек съм, така че нека оставим те да преценят.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Заповядайте, господин Иванов.
ИВАН ВАЛЕНТИНОВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости! Аз виждам, че очевидно още от първото заседание работата на тази комисия няма да бъде лека, ако изобщо проведе някаква работа в тази посока.
Първо, имам апел към присъстващите гости, които бяха поканени от господин Колев, да проведат един разговор с него и действително в посока да бъде убеден тези документи, които ни бяха представени тук, да имаме възможност да се запознаем с тях.
Аз като представител на опозицията мога да Ви гарантирам, че ще бъдат разгледани действително обективно и с достатъчно внимание и ще се вземат всички необходими мерки, но моята лична молба към Вас е да го убедите да дадете възможност ние да се запознаем с тези документи, най-малкото лично аз да се запозная с тях, за да могат да се вземат някакви мерки.
Да, аз лично и като шофьор, и като участник в движението виждам, че има изключително сериозни проблеми. Това е от първо лице, виждайки какво се случва по улиците, виждайки статистиките, които излизат по така наречената „война по пътищата“. Очевидно в сектора има проблеми.
Не се съмнявам, че това, което господин Колев тук постави пред нас като искане и въпроси, има своите основания, защото, за да се стигне до тук, очевидно има дълга предистория. Няма как тази комисия да даде резултат от своята работа, какъвто и да е той, ако ние не сме се запознали с документи.
Разбира се, аз ще апелирам и към председателя на Комисията господин Иванов да разговаря с госпожа Караянчева, защото ако действително има такова обещание – Комисията за 24 часа да приключи своята работа, да можем и ние да се ориентираме в тази посока, какво се иска от тази комисия в крайна сметка, защото и мотивите, и начинът, по който е записана, предполагат изключително сериозна работа. И Вие, присъстващите, предполагам, че ще се съгласите с мен, че по тази тема към днешна дата нито Комисията по транспорт, нито Народното събрание е вземало някакво отношение.
Аз поне в лично качество Ви гарантирам, че ще бъдат достатъчно детайлно и внимателно прегледани всички документи, включително и такива, които Вие не предоставите, но ние знаем откъде и какво да изискаме.
Единствената молба към Вас е – тук присъстващите, да разговаряте с господин Колев, да се даде необходимото време, да може тази комисия да проведе достатъчно и обективна работа, за да не претупаме нещата, защото аз съм лично убеден, че от нещата, които ни предоставите ще излязат и други нарушения, които най-вероятно до този момент не са станали достояние и на широката публика, и на органите, така че оттук нататък за мен за днес е безпредметно да продължаваме изобщо да говорим каквото и да било, ако не се постигне този консенсус, защото в крайна сметка, съгласете се, господин Председател, Комисията е създадена най-малкото, за да не бъде застрашен живота и здравето на господин Колев. И за това, да! И да се установят данните и фактите, които той настоятелно в този протест иска.
Апел от мое име, а надявам се и от колегите, Вие да разговаряте с него, за да можете да го убедите да има необходимото малко търпение, включително и да се положат необходимите грижи и за неговото здраве, защото той действително не изглежда добре. Ние сме сериозно притеснени, всеки един от тук присъстващите, за неговото здравословно състояние.
Действително, аз казвам, 24 часа не са възможният срок, в който ние да прегледаме, ако Вие пожелаете да ни оставите тези документи, копия от тях, да имаме тази възможност. Аз мисля, че ще можем до известна степен да ги прегледаме, но няма да можем да дадем тази оценка, която е необходима в този срок от 24 часа. Благодаря.
АНДОН ДОНЧЕВ: Господин Председател, уважаеми гости! Аз мисля, че времето доста ни подпира и че наистина трябва да действаме по-бързо. Вместо да гледаме тези документи мисля, че има лица, които са тук присъстващи, освен тези които представят документите, които биха могли да потвърдят истинността на тези документи и бихме могли веднага да ги попитаме, да чуем достоверни ли са документите или не са достоверни. (Реплики.)
Да, за тези документи… (Шум и реплики.)
Така че веднага можем да разберем, ми се струва… (Реплики.)
РЕПЛИКА: Защо станаха арестите на двама изпълнителни директори – всичко е тук, благодарение на нашата съвместна работа с български, европейски институции вече пет години.
ИВО КРЪСТЕВ: А те са, пак ще повторя, лично назначение на министър Московски. Тези изпълнителни директори са лично назначение на министър Московски, но явно той е важна карта в колодата на господин Борисов. Ще Ви е трудна работата.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Нека да не персонифицираме. Нека да не обиждаме, първо, колеги които ги няма.
Второ, господин Московски е министър, назначен от Народното събрание на Република България и поради тази причина изпълнява длъжността си.
Предлагам да изслушам колегите.
ИВО КРЪСТЕВ: Аз мисля, че никой не съм обидил. Говоря това, което мисля аз. Ако някой се чувства засегнат, моля да ме извини.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Добре.
Заповядайте, господин Арабаджиев.
Само Ви моля всеки да се представя предварително по микрофоните.
ЙОРДАН АРАБАДЖИЕВ: Изпълнителен директор съм на Съюза на международните превозвали и бивш заместник-изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
Уважаеми господа народни представители, уважаеми гости! Поводът да си позволя да присъствам тук е фактът, че прочетох блога на господин Колев и там на няколко пъти срещнах и моето име, включително и с цитиране на документи.
Връщайки се назад в годините, докато съм изпълнявал длъжността заместник-изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, мога да кажа какво е предприела тази „Автомобилна администрация“ по отношение на изпитите за придобиване на правоспособност за управление на МПС и какво впоследствие се е случвало.
Извън действията по внедряване на електронните листовки и другите дейности на „Автомобилна администрация“, тук се изумявам, че господин Кръстев казва, че благодарение на неговите сигнали, видите ли, се разкривала корупция.
ИВО КРЪСТЕВ: Извинявам се, благодарение на работата ми с компетентните…
ЙОРДАН АРАБАДЖИЕВ: Аз мога ясно да заявя, че благодарение на сигнал, подаден до мен, през 2013 г. беше разкрита корупционна схема в „Автомобилна администрация“-София, на базата на която беше изготвен подробен доклад и тези служители, за които бяха констатирани нарушения, докладът беше изпратен на Прокуратурата.
За да се освободи един държавен служител е необходимо, освен дисциплинарно производство, съдът или Прокуратурата да поискат отстраняването на този служител.
Господин Кръстев много добре знае как се процедира в този случай и понеже тук някой размахва знамето на борец против корупция, аз си мисля, че по-скоро тази Анкетна комисия, а слушайки и сутринта един от членовете на Комисията, който каза по радиото – господин Дончев, че и той няма представа с какво ще се занимава тази комисия, аз виждам, че по-скоро стремежът е някой огорчени служители, бивши или настоящи, на „Автомобилна администрация“ да предизвикат целия този фарс!
В България има компетентни органи! И мисля, че Народното събрание, загрижено за здравето на господин Колев, предприе този ход, но не може тук – в Народното събрание, някой да тропа по масата и да казва: „Това са аргументите!“.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: господин Арабаджиев, нека – по-спокойно. Моля Ви! По-спокойно.
Господин Дончев, извинявам се, че преди малко Ви беше намесено името. Съжалявам за което. (Реплики.)
ЙОРДАН АРАБАДЖИЕВ: В момента, тук има представители и на гилдията на инструкторите, те могат да кажат как се провеждат теоретичните изпити, които бяха основният проблем през годините. Аз смея да твърдя, че към момента с всички бивши колеги, с които съм разговарял, е невъзможно да се манипулира системата за теоретичните изпити.
Ако господин Кръстев или някой друг има такива данни, моля те да бъдат предоставени на компетентните органи и да има арестувани, а по отношение на арестуваните – да, сигурно трябва да не бъдат на работа, и аз адмирирам такива действия, но пак казвам, държавните служители се назначават по Закона за държавния служител и респективно по него се отстраняват.
А пък тук веднага ще отворя една скоба, а има и служители в „Автомобилна администрация“, които са назначени по трудово правоотношение. Тях пък въобще не могат да ги отстранят, защото са по Кодекса на труда, така че е изключително трудно, тежка е борбата, но се надявам, че в един момент ще се видят и реалните резултати, а не тук с натиск да се действа срещу позицията „министър на транспорта“. Благодаря Ви.
ИВО КРЪСТЕВ: Само ще допълня господин Арабаджиев, с когото се познаваме много добре – когато човек има желание, намира начин. Когато няма желание, търси оправдание – по отношение уволнението на служителите.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Само че, извинявайте, но думата я давам аз след предварителна заявка.
Господин Дончев искаше думата.
АНТОН ДОНЧЕВ: Явно господин Арабаджиев е слушал внимателно сутрешното ми изказване в Програма „Хоризонт“ мисля, че беше.
Наистина не мисля, че това е комисията, която трябва да разследва случаите с някакви злоупотреби, нито пък имам намерение тук да установяваме кой е по-голям борец за справедливост и срещу корупцията.
Въпросът опира до факти – има ли такива случаи, доказващи злоупотреби и корупция, неправомерно издаване на шофьорски книжки, или няма. Някой от тук присъстващите хора от властта могат ли да потвърдят или да отрекат съществуването на документи, свидетелстващи за това, които ни се представят, или не могат.
Това беше моят въпрос и не знам защо така бях нападнат от господин Арабаджиев.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Дончев.
ЙОРДАН АРАБАДЖИЕВ: Първо, извинявам се, господин Дончев, ако сте се засегнали. Нямах предвид това. Имах предвид, че включително и народното представителство е изненадано от самото естество и мотивите за създаване на тази комисия, а на Вашия въпрос ще отговоря конкретно.
Има документи, които са факт, включително доклади, заповеди, писма до Прокуратурата, с които са констатирани нередности при провеждане на изпити за придобиване на правоспособност за управление на МПС и тези документи са предадени на компетентните органи поне докато аз съм бил в „Автомобилна администрация“. Говоря за до края на 2013 г.
АНТОН ДОНЧЕВ: В такъв случай аз бих искал тук да видим и представители на Прокуратурата и на съответните органи, които трябваше да разгледат тези документи и да предприемат съответните действия, за да разберем от тях защо съответно не се върши работата.
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Изпълнявам длъжността „заместник-изпълнителен директор на „Автомобилна администрация“.
Понеже се говори за дейността на Агенцията, искам да изложа няколко факти пред господата народни представители и гостите.
Функциите на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ са определени със Закона за автомобилните превози, Закона за движение по пътищата и Устройствения правилник на Агенцията.
Агенцията има задължение като осъществяването на лицензионни разрешителни, регистрационни режими, свързани с дейността на автомобилните превозвачи, пунктовете за проверка на техническата изправност на превозните средства, обучението и повишаването на квалификацията на водачите, психологическите изследвания на водачите, провежда изпити за придобиване на правоспособност за управление на МПС, както и за повишаване квалификацията на водачите, издава одобрение за превозни средства, за които се изискват такива и съответно контролира спазването на режимите, както на европейски и на международни изисквания, свързани с цитираните дейности.
Това са най-общо казано регламентираните дейности на Агенцията. Агенцията няма разследващи функции. Няма правомощия за повдигане на обвинения или да дава определение за извършени престъпления, което е напълно нормално за една правова държава.
България е част от Европейския съюз и следва да се спазват правилата и нормите, определени в националното и европейско законодателство. Агенцията няма правомощия за разследване на корупционни практики, независимо от това всеки един постъпил сигнал за извършване на нарушение от служители на администрацията се разглежда, както и се извършват проверки от Инспектората на Министерството и се изпращат на компетентните органи, когато се констатира, че нарушенията не са от компетенциите на Агенцията.
Категорично обаче искам още веднъж да заявя, че администрацията няма право да определя дали едно или друго деяние е престъпление, както и да повдига обвинения за това. За това си има компетентни органи.
Какви са задълженията на Агенцията и съответно на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията в тази насока?
Ние извършваме анализи на осъществяваната дейност и създаваме механизми за вътрешен контрол с цел ограничаване на механизмите, с които могат да бъдат осъществявани корупционни практики, повишаването на контрола върху дейностите, свързани със средата за корупционни практики и подаване на сигнали, когато се констатират нарушения към съответните компетентни власти при констатиране на корупционни или други тежки нарушения, които водят до корупционна среда.
В годините Министерството и Агенцията си сътрудничат тясно с компетентните органи от МВР и ДАНС. Не веднъж сме работили заедно и сме подавали сигнали за установяване на случаи на корупция и нерегламентирани дейности, включително и последния случай на задържани служители в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, и в областния отдел в София, където беше началник господин Кънчо Димитров, там също тясно си сътрудничихме с полицията и всички констатирани нередности са подавани към тях. Ние извършвахме справките, ние им ги подавахме и ние участвахме в доказването на тези нерегламентирани дейности.
Напротив, ние винаги сме си сътрудничили с компетентните държавни органи. Отново заявявам: никой не е прикрит! Спрямо никого не е осъществявано покровителство!
Предвид целта на създадената Анкетна комисия, искам да изложа кратък доклад за мерките, които са предприети от Министерството и Агенцията за ограничаване на корупционната среда в процесите на провеждане на изпити за придобиване на правоспособност на МПС през последните 7-8 години.
Да започнем с това, че изпитите бяха на хартиен носител. Когато получихме информация за случаи на умишлено неотчитане на грешки на курсисти от тестовете, както и случаи на попълване на изпитните тестове след изпита, ние какво направихме? – Ние създадохме система за електронно отчитане на резултатите без участието на изпитвача.
След като получихме информация за случаи, при които определени изпитвачи се падат в едни и същи учебни центрове, което създава предпоставки за корупция, какво направихме? – Въведохме жребий при избора на изпитвачи. Въведохме също така видеонаблюдение на изпитите по теория с цел повишаване на контрола и възможност за последващ контрол.
Получихме информация, че конкретни тестове с предварително маркирани отговори се предоставят на определени кандидати, които не са подготвени за изпит. Какво направихме тогава? – Разработихме система за електронни тестове, които се генерират на таблети. Тестът се генерира по време на изпита и резултатът от проведения тест се отразява автоматично от информационната система, без намесата на служителите.
Анализирахме механизма за издаване и подновяване на разрешителните за провеждане на обучение на кандидати за придобиване на правоспособност, както и механизмите за записване на кандидатите за изпит. Установихме, че има създадена нездрава среда, отнасяща се до възможност за бързо придвижване на някои документи, както и възможност за непропорционално предоставяне на изпитни дати на определени фирми. Какво направихме? – Създадохме електронна система за обмен на информация между фирмите, които обучават и Агенцията, като направихме промените в списъците да се извършват автоматично, както и електронно записване на кандидатите за изпит, което да даде равен старт на всички фирми.
Получихме информация, че въпреки жребия, който тогава се правеше на листчета, с помощта на белязани листчета или по други механизми продължава да бъде манипулиран. Тогава какво направихме? – Разработихме електронен жребий, който при предварително въведени автошколи и изпитвачи, машината генерира кой кого ще изпитва, без намесата на служителите.
Получихме информация, че изпитвачите помагат на изпитваните по време на практика в определени моменти или се явява на изпит друго лице, вместо изпитваното. Какво направихме? – Въведохме видеонаблюдение по време на практическия изпит.
Получихме информация, че при практическите изпити изпитвачът отчита грешките на изпитвания в края на изпита и когато реши да му помага – в кавички, не отчита някои от извършените грешки. Какво направихме? – Създадохме електронна система, свързана със системата за видеонаблюдение в автомобилите, като при отчитане на грешките се регистрира времето на грешката и се обвързва с видеозаписа, за да се провери на място каква грешка е допусната. Също така резултатът от изпита се поставя от информационната система в края на изпита автоматично в зависимост от отбелязаните преди това грешки от изпитващия.
Установихме, че теоретичните изпити отново се манипулират по няколко способа – чрез предоставяне на фалшиви таблети на изпитвания, а оригиналният в съседната стая се попълва от подготвен човек; използване на камери и слушалки за подсказване при решаване на тестовете; размяна на таблети, като таблета на изпитвания се предоставя на така наречения „платен курсист“, който знае отговорите и решава теста на изпитвания курсист, а платеният е късан многократно, защото неговите тестове се решават от неподготвени курсисти. Какво направихме? – Създадохме така наречените „бели стаи“ с обособени самостоятелни работни места, оборудвани с компютри, не позволяващи размяната на тестовете. Системата за видеонаблюдение с лицево разпознаване контролира кой изпитван къде сяда да се изпитва. Изпитните терминали са оборудвани с апаратура, засичаща записващи електронни устройства, което не позволява тези устройства да бъдат използвани.
Създадохме видеоцентър за наблюдение на изпитите в реално време, като резултатите от проблемите, които са констатирани по време на теоретичния изпит, автоматично се отразяват в центъра за видеонаблюдение и могат да бъдат проверени.
Установихме, че на изпитите се явяват лица с фалшиви лични карти, вместо реалните кандидати. Какво направихме? – Закупихме поляризирани стъкла и ги изпратихме до всички областни дирекции, за да могат да бъдат проверявани документите за самоличност.
Също така сформирахме с МВР работна група и подготвихме проект… (Шум и реплики.)
Просто искам да кажа, че ние непрекъснато усъвършенстваме системата за провеждане на изпитите. Ние на всяка една констатирана слабост реагираме моментално и непрекъснато усъвършенстваме и ще продължим да усъвършенстваме тази система. Ние имаме все още много неща, които можем да направим и ще ги направим, но ние не можем да действаме незаконосъобразно.
Агенцията може да си позволи да освобождава служители или не, когато има констатирано дисциплинарно или тежко дисциплинарно нарушение. По отношение на така наречените „върнати изпитвачи“, те не са освобождавани, за да бъдат върнати. Те бяха задържани и затова не бяха на работа, но след като бяха освободени, ние нямаме основание да ги освободим отново, защото нямаме доказателства за извършените нарушения.
Многократно отправяхме запитвания към Прокуратурата какво точно е извършено, какво нарушение са направили, за да можем да търсим дисциплинарни наказания на тези служители. Ако открием дисциплинарно нарушение, ние ще реагираме незабавно, както в случаите, които коментира господин Арабаджиев – в момента, в който бяха констатирани конкретни нарушения, ние вземаме конкретните мерки.
Както и към господин Кънчо Димитров – констатирани са нарушения, не съд и Прокуратура, ние констатирахме нарушения и ако са манипулирани и фалшифицирани, това ще го каже съдът, но ние при констатирани нарушения освобождаваме служителите.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Войновски.
Да видим дали има други желаещи за изказване. (Реплики.)
Заповядайте, но не искам разговорът да се превръща в диалог.
РЕПЛИКА: Извинявайте, че пак ще взема думата. Моите уважения към всички.
Току-що господин Войновски ме върна във времето на соца, когато прочете някакъв отчетен доклад на партийна организация – какво сме направили. (Шум и реплики.)
Но, виждаме резултатите. Това направихме, това направихме, това направихме. Резултатите са – арести, арести, арести. Сриване имиджа на Агенцията и на Министерството на такава точка, каквато аз не помня, който работя от 35 години там.
Доколкото до моето уволнение, много добре знае господин Войновски, да не го превръщаме в личен разговор, аз му показах там, където са сложили документи, които нито са изготвени, нито са написани от мен, ми ги вменяват във вина на мен. Но, както и да е. Има си съд. Благодаря Ви.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Други желаещи за изказване, но само в рамките на пет минути. Моля Ви.
РЕПЛИКА: Може ли да тръгваме, защото…
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Хубаво е да изчакате, защото е добре да се чуят всички мнения.
ИЛИЯН ФИЛИПОВ: Председател съм на БАСАТ.
Има проблем с книжките, за всички е ясно, но този проблем не стои в последните 3-4-5 години. Този проблем е от около десетина години в България. Да не кажа и 12.
Аз като бизнес мога да кажа едно, което го виждам с очите си. Хората, които идват да кандидатстват за работа преди бяха нескопосани. Говоря преди 7-8-9 години. Те не можеха да карат превозното средство, защото всеки един шофьор, когато дойде да кандидатства за работа, първо го изпитваме дали може да кара превозното средство.
В момента нещата са съвсем различни, искам да го кажа. Има подобрение наистина в системата в момента за обучение, а означава и за изпитите. За да придобие тази правоспособност, той минава обучение и изпит. И ние самите го виждаме в момента, че има подобрение.
Прави са колегите, имаше го проблемът наистина, преди 7-8-9 години. Както разбираме, имало е и доклади за това нещо. Уведомена е Прокуратурата, но всички се питаме: все пак не са ли Прокуратурата и съдът инстанциите в България, които трябва да решават за един човек кога е виновен и кога е невинен.
Тук слушам: този бил виновен, този бил корумпиран, този бил такъв. Съжалявам, но не можем да хвърляме обвинения в пространството, в обществото срещу хора, които съдът не ги е признал за виновни. Благодаря Ви.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Други желаещи за изказване?
Заповядайте.
ЕМИЛ ГЕРМАНОВ: Това, което прочете господин Войновски, аз го споделям, защото наистина е така. И това е направено и е реален факт. И аз няма да коментирам тези факти.
Вярно е, че имахме много спорове. Вярно е, че и ние сме напускали залата в Министерството, но това е факт. Сега вече почти, ама на 99 на сто е невъзможно теоретичният изпит да се вземе така. Трябва да Ви кажа, че това важи не само по отношение на изпитите за придобиване на правоспособност. Това важи и за изпитите за водачите за превоз на опасни товари по Конвенция ADR, това важи и за професионалната компетентност на управителите на фирми, за консултантите по ADR и така нататък.
Но какво забелязах друго, което факт? Че преди известно време курсистите се насочваха в няколко, N на брой фирми, те винаги там представяха пълни групи за изпит. Сега вече масата курсисти се върнаха там, където се предлага качествено обучение. Поради липсата на алтернатива за човек да вземе книжка, те вече търсят качествено обучение, за да могат наистина от първия път да си вземат изпитите. Това мога да добавя.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Германов.
Друго някой?
Господин Пиронков, заповядайте.
ВАСИЛ ПИРОНКОВ: Благодаря Ви.
Уважаеми народни представители, уважаеми колеги, първо искам да кажа няколко думи.
Представлявам Националното сдружение на автобусните превозвачи и отделно искам да кажа и като товарен превозвач, тъй като също разполагам с 230 камиона.
Искам да отправя един апел от името на всички превозвачи, може би и колегите ще ме подкрепят, Николай Колев да преустанови своята гладна стачка с молба наистина, защото той отправя правилно въпросите, но според мен остава малко заблуден в това, което му е казано.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Ние също призовахме към това господин Колев. Благодаря.
ВАСИЛ ПИРОНКОВ: Искам да изразя моята позиция и от това, което виждам, господин Колев е абсолютно подведен, защото това не отговаря на действителността, тук което е казано. Всички аргументи, които са известни на „Автомобилна администрация“, станали са известни на господин Московски или неговите заместници, веднага е вземано решение. И при това решение в движение се е установявало, че е имало решаване на някакъв определен проблем, което станало дознание.
Но аз искам тук да кажа, че оставам изключително озадачен, защото ние сме фирми, които разполагаме с изключителни работни места. Колегите депутати, избрани от нас всички да представляват народа, ги занимаваме с един проблем, който касае един човешки живот, но този живот е въз основа на едни извършени нарушения на колеги, които правомерно са уволнени, защото аз съм един от потърпевшите.
Господин Димитров лично не ме познава, но лично имаше организирана от него, направена схема на камиони, които да отиват в наказателни паркинги, влизайки… Аз съм присъствал и съм завел дела, които съм спечелил. Тоест, влизайки от Калотина камионът, един екип в 22,00 ч. вечерта е изпратен, който да проверява, вижда че на камиона документите са изрядни, дават ги на шофьора, той тръгва и те му задържат един документ. Само след 5-10 км нов екип го спира преди складовете на „Ойриш спед“, който е наш колега и съжалявам, че го споменавам, с който не знам по каква причина беше организиран наказателен паркинг и всички камиони се пращат там, тъй като вторият екип, който проверява, той е наясно от първия, че му е взет този документ. Глобата е 1500 лева. Аз идвам лично, аз съм човекът, който при господин Ганев, тогава служебният министър Папазов, когато бяха проблемите с Турция, и точно тогава една част от нещата бяха извършвани точно от софийското подразделение на „Автомобилна администрация“, под неговото ръководство!
Аз лично разговарях по телефона с господин Димитров и му се представих и след като господин Ганев му позвъни, че е тръгнал в грешна посока и какви са тези паркинги наказателни, стана ясно, че това е схема за пари!
Ще Ви кажа следното на Комисията: когато вечерта спряха ДАИ-джиите, и вземаха документи, лично казаха: „Обадете се на господин Димитров. Ние това правим тук по негово нареждане“. Не ги е изпратил никой, нито министърът, нито друг там!
Аз се казвам Васил Пиронков и Ви се обаждах по телефона, за да разберете какво сте правили!
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Заповядайте, господин Иванов, за процедура.
ИВАН ВАЛЕНТИНОВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости! Мисля, че днес влязохме в сериозно нарушение на Вътрешните правила, които приехме съвсем преди малко.
Имаме гласуван дневен ред, който е в три точки. Във Вътрешните правила сме приели решения, които днес гласувахме, по какъв начин и кога се викат граждани, експерти, лица, които да изслушваме в Комисията.
Моята забележка към Вас е, че днес допуснахме тук да се превърне заседанието в говорилня, извън правилата, извън вътрешния ред, който сме приели, извън дневния ред, който сме приели.
Ако изобщо тази комисия ще продължи да съществува и да работи, нека да го правим по приетите вече правила. Нека Комисията да определя, ако тя ще продължава да съществува, защото вече имаме поставено условие от господин Колев, което не знам как ще бъде изпълнено, лично аз не знам, към днешна и утрешна дата. Оттам нататък, ако тази комисия ще продължава да работи, да имаме ред, по който в Комисията да определяме кога, кой и как ще го изслушваме, за да не изпадаме в такава ситуация, в която сме днес, да влизаме в диалогичен режим между вносители на сигнали и други хора, които са поканени, предполагам и от Вас.
Най-малко така ще се затруднят членовете на Комисията да могат да формират мнение по представените казуси. Аз лично ще моля да прекратим заседанието и да приключим до тук, за да, най-малкото в следващите часове, до утре да изясним дали тази комисия най-малкото ще продължи своята работа.
Оттам нататък, ако трябва да се съберем утре пак, да намерим начин как ще работим оттам нататък – какво ще искаме, от кого ще го искаме, кого ще изслушваме, за да има ред някакъв начин, по който да работим, за да не изпадаме в подобни ситуации. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Иванов.
Позволете ми да изкажа моето мнение – тъй като тази комисия беше създадена с оглед сигналите, които постъпват в различни структури на държавата, медии, така нататък, предоставени от граждани, от неправителствени организации, по отношение на обучението и изпитите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство, господин Колев заяви своето участие заедно с неговите сътрудници. Господата по същия начин заявиха своето участие. Не виждам защо трябва да ограничаваме когото и да било и да не го изслушаме. Остават двама господа, които не са се изказали. Ако желаят да се изкажат и те, предлагам да ги изслушаме и тогава да прекратим заседанието.
Защото, пак казвам, тази комисия беше създадена, за да се изследват всички сигнали. Господин Колев заяви своето участие със своите сътрудници, така и господата заявиха своето участие. Напълно нормално, не виждам какво Ви притеснява, господин Иванов. (Реплики.)
Да, нямаме, но нека да ги изслушаме да видим какво ще кажат. Все пак господин Кръстев даде тук сигнали, които ще бъдат заведени в Деловодството след малко. (Реплики.)
Да, ще получите, разбира се, входящ номер от нашата сътрудничка.
Предлагам да изслушаме, в рамките на 2-3 минути, предполагам, че ще са изказванията на останалите господа, и да приключваме. Благодаря.
ЙОНКО ИВАНОВ: От Съюз на преподаватели по авто-мото подготовка.
Ще бъда кратък – в рамките на една минута.
Всички сме загрижени за здравословното състояние на господин Колев. Знаем неговия темперамент, който обаче в този случай мисля, че му изигра лоша шега. Не биваше по този начин да напуска авторитетното заседание на групата, която бе излъчена от парламента.
Все пак аз се обръщам към Вас, защото той изложи пет факта, които факти за момента не са аргументирани лично за мен с някакви доказателства, но апелирам към Вас – колегите, които седяха до него, явно имат някакви други, допълнителни факти, които са дори юридически заверени или заведени, смятам, че би било добре Вие да се запознаете с техните аргументи и тогава вече в унисон с това, което и господин Колев каза, да вземете крайното решение е ли е възможно да продължи разглеждането на този казус, защото тези хора имат някакви аргументи.
За мен лично въпросът е повече правен, защото този проблем, засегнахте обучение-изпити, не е от днес. Тук бих могъл да кажа, че апокалипсисът беше 2008 г., когато се продаваха и шофьорски книжки, и обучението куцаше страшно много. След това вече има доста допълнителни неща, които и в минус, и в плюс са изиграли допълнителна роля. Посоката е правилна, но отново казвам: тези господа имат някакви аргументи. Бихте могли да се запознаете с тях и смятам, че проблемът е в правосъдието в държавата в момента, ако те не са били разгледани. Бихте могли допълнително да ги погледнете и да ги доразгледате. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Иванов.
РЕПЛИКА: Искам да Ви кажа само, че ежедневно, ежечасно, ежеминутно се молим на господин Колев да прекрати гладната стачка. Денонощно.
Това, което господин Арабаджиев каза, че просто той протестира за нещо неоснователно, мисля, че от тези документи, ще се запознаете и ще видите, че се продаваха книжки…
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Направих забележка на господин Арабаджиев.
РЕПЛИКА: …на ислямисти, пакистанци, афганистанци. Книжката се продава на такива хора, когато се манипулира теоретичният изпит.
Когато беше хваната групата, хванаха ги с така наречените „тапи“, просто се заглушава скенера, влизаше се вътре с джиесема и отвън се диктуваха правилните отговори. Денонощно съм работил със служителите на ГДБОП, за да бъде разкрита тази престъпна схема. Денонощно. Упоменал съм имената на служителите от ГДБОП, които работят с мен в продължение на три години. Както при ареста на Цветанов, така и при ареста на групата. Запознайте се подробно с документите и ще видите дали има основание или няма основание Николай Колев да гладува. Само това Ви моля, защото се касае за живота му. Прегледайте внимателно документите. И ще видите дали той е прав. Благодаря Ви.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Точно така. Тази комисия беше сформирана толкова бързо с единодушното съгласие на Народното събрание. Всички групи гласуваха „за“ с оглед на това господин Колев да прекрати стачката си. Надявам се, че ще успеете да го убедите, че в рамките на 24 часа ние няма как да излезем със становище по предоставената от него информация и факти.
Просто молбата ми е, ако успеете да го убедите, да го убедите и в нещо друго, че тази комисия ще продължи своята работа и ще излезе с доклад, който ще бъде аргументиран и ще бъде достатъчно обоснован с оглед на предоставените факти от всички институции, власти, физически и юридически лица и така нататък. Благодаря.
Ако няма друго, закривам днешното заседание.
Благодаря на всички за присъствието.
Благодаря на всички за участието в работата на комисията.
Закривам заседанието.
(Закрито в 16,00 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ
Стенограф:
Вася ЙОРДАНОВА