Временна комисия за изработване на проект на Правилник за организацията и дейността на Народното събрание и за промени в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (обн., ДВ, бр. 35 от 2017 г., изм., бр. 34 от 2018 г., доп., бр. 95 от 2020 г.)
Временна комисия за изработване на проект на Правилник за организацията и дейността на Народното събрание и за промени в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (обн., ДВ, бр. 35 от 2017 г., изм., бр. 34 от 2018 г., доп., бр. 95 от 2020 г.)
21/04/2021 проект второ гласуване
Проект на решение за изменение и допълнение на Правилник за организацията и дейността на Народното събрание.
Проект!
РЕШЕНИЕ
за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
(обн., ДВ, бр. 35 от 2017 г., изм., бр. 34 от 2018 г. и бр. 95 от 2020 г.)
Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България
РЕШИ:
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А. Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
В глава първа - Общи положения - се създава нов чл. 3:
Чл. 3. (1) Народни представители, за които има данни от Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на БНА, че са били сътрудници, не могат да заемат постове в:
1. ръководството на Народното събрание;
2. ръководствата на парламентарните групи;
3. ръководствата на комисиите към Народното събрание;
4. международните делегации на Народното събрание;
5. Комисията по външна политика, отбрана и сигурност, Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред - като членове; Комисията за контрол над службите за сигурност, прилагането и използването на специални разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения, Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 1:
§ 1…….
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) точка 2 се изменя така:
„2. по писмено предложение най-малко на една трета от всички народни представители, когато е налице обективна невъзможност за изпълнение на задълженията за срок 3 месеца или системно превишаване на правата, или системно неизпълнение на задълженията в рамките на тяхната компетентност;"
б) създават се т. 4 и 5:
„4. при напускане на парламентарната група или при изключване от състава й - по искане на всички членове на напуснатата парламентарна група;
5. при преустановяване съществуването на парламентарната група - по писмено предложение на една трета от народните представители."
2. Аления 2 се отменя.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 2:
§ 2….
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
Съществуващата разпоредба на чл. 7 става ал. 1 и се създава нова ал. 2:
„(2) В срок от пет месеца от конституиране на Народното събрание се създава Консултативен съвет по законодателството. Организацията и дейността се уреждат с правила, утвърдени от Народното събрание. Народното събрание избира поименен състав на Консултативният съвет по законодателството и определя възнаграждението на членовете му. В заседанията на съвета могат да участват представители на юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност.“
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 3:
§ 3…….
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А.Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
В глава Четвърта - Парламентарни групи
В чл. 13, ал. 4 се променя, както следва:
(4) Народните представители от парламентарна група, преустановила съществуването си, стават народни представители, нечленуващи в парламентарна група и могат да бъдат приети за членове на друга парламентарна група, както и да образуват нова парламентарна група (по смисъла на чл. 13, ал. 2).
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 4:
§ 4…….
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А. Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
В глава Четвърта - Парламентарни групи
В чл. 15, ал. 5 се променя, както следва:
(5) Народен представител, напуснал или изключен от парламентарна група, става народен представител, нечленуващ в парламентарна група, може да заявява принадлежност и може да бъде приет за член на друга парламентарна група.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 5:
§ 5…….
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А. Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
В глава пета - Комисии на Народното събрание
В чл. 23 се създава нова ал. 3: В случаите, когато народни представители, прекратили членството си в парламентарната група, създават нова парламентарна група, получават квота на участие в постоянните комисии, по реда на чл. 21 (1).
Сегашните ал. 3, ал. 4 и ал. 5 стават съответно ал. 4, ал. 5 и ал. 6.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 6:
§ 6…….
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 27 изречение първо се изменя по следния начин: „Комисията по правни въпроси най-малко веднъж на всеки три месеца изслушва главния прокурор във връзка с прилагането на закона и дейността на прокуратурата и разследващите органи, включително законодателни промени, ресурсна осигуреност, затруднения, свързани с осъществяване функциите на тези органи, резултати в борбата с престъпността, в т.ч. корупцията, взаимодействие с разследващите органи. Главният прокурор е длъжен да се яви пред комисията.“
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 7:
§ 7…….
Предложение на н.п. М.Манолова и гр. н.п.:
В чл. 31 ал. 1 в края на изречение второ се поставя запетая и се добавя текстът "както и на фейсбук страницата на Народното събрание."
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 31, ал. 1 изречение второ се изменя така: „Заседанията се излъчват в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание.“
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 8:
§ 8…….
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 32 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.1:
а) създава се ново изречение второ: „Гражданите заявяват имената и единния си граждански номер на имейл адреса или телефона на съответната комисия преди началото на заседанието, на което искат да присъстват. Комисията незабавно регистрира постъпилите заявки и ги изпраща към служителите за издаване на пропуск на гражданите.“
б) Досегашното изречение второ става изречение трето.
2. В ал. 2 след думите „представители на“ в първото изречение се поставят думите „граждански организации“ и се поставя запетая.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 9:
§ 9…….
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 33 се правят следните изменения:
1. В чл. 33, ал. 1 изречение второ се изменя по следния начин: „Дневният ред за редовните заседания на комисиите се обявява най-малко два работни дни преди тяхното провеждане.“
2. В чл. 33, ал. 2 изречение второ се отменя.
3. Алинея 4 се изменя така:
„(4) Решенията на постоянните комисии се вземат с мнозинство от присъстващите, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на комисията. Гласуването е лично.“
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 10:
§ 10…….
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 36 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 3 числото „24“ се заменя със „72“.
2. Създава се нова ал. 4:
„(4) Когато се налага законопроект да бъде разгледан спешно и по мотивирано решение на съответната комисия, прието с мнозинство от всичките и членове, срокът по ал. 3 може да бъде съкратен до 24 часа.“
3. Настоящата ал. 4 става ал. 5.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 11:
§ 11…….
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 40 се правят следните изменения и допълнения:
1. Действащият текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
„(2) Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите провежда редовно съвместно заседание с Обществения съвет от представители на неправителствени организации на всеки шест месеца, както и извънредно по инициатива на комисията или съвета.“
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 12:
§ 12…….
Предложение на н.п. М.Манолова и гр. н.п.:
В чл. 41 ал. 2 в края текста се поставя запетая и се добавя текстът "както и на фейсбук страницата на Народното събрание."
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 41, ал. 2 думите „предоставя на народните представители“ се заменят с „обсъжда от народните представители в пленарна зала“.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 13:
§ 13…….
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А. Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
В глава седма - Сесии и заседания на Народното събрание
В чл. 48 в ал. 1 се променят, както следва: 14:00 ч. се променя с 18:00 ч.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 14:
§ 14…….
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А. Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
В глава седма - Сесии и заседания на Народното събрание
В чл. 51, ал. 3 се прави следната промяна: „БНТ2“ се замества с „БНТ1“.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. М.Манолова и гр. н.п.:
В чл. 51 се правят следните изменения:
1. в края на ал. 1 се поставя запетая и се добавя текстът "както и на фейсбук страницата на Народното събрание."
2. в ал. 3 след думите „парламентарен контрол" се добавя „включително по чл. 107а".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 15:
§ 15…….
Предложение на н.п. В. Василева и Т.Дончева:
В чл. 52 се правят следните изменения и допълнения:
а) след думата „кворума" се добавя „чрез компютризираната система за гласуване";
б) в ал. 4 думите „може да се провежда само парламентарен контрол, но" се заличават.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 16:
§ 16…….
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А. Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
В глава седма - Сесии и заседания на Народното събрание
В чл. 53, да отпадне ал. 7.
Ал. 8 и ал. 9 стават, съответно, ал. 7 и ал. 8.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 53 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 3:
„(3) Когато при гласуване на акт по чл. 86, ал. 1 от Конституцията или на отделна негова част или разпоредба общият брой на гласувалите е под 121 души, председателят прави проверка за наличие на кворум и гласуването се повтаря.“
2. Досегашната ал. 3 става ал. 4.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 17:
§ 17…….
Предложение на н.п. В. Василева и Т. Дончева:
В чл. 55 се правят следните изменения:
а) в ал. 2 в текста преди т. 1 думите „конкретно нарушаване на реда за провеждане на заседанията, предвиден" се заменят с „нарушаване на конкретна разпоредба";
б) в ал. 4 думите „начина на водене на заседанието, председателят има право на обяснение" се заменят с „нарушаване на конкретна разпоредба в този правилник, председателят може да даде разяснения".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 18:
§ 18…….
Предложение на н.п. В. Василева и Т. Дончева:
В чл. 58, ал. 3, т. 3 думите „с изключение на тези, които се отнасят до начина на водене на заседанието" се заличават.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 19:
§ 19…….
Предложение на н.п. В. Василева и Т. Дончева:
В чл. 60, ал. 1 думите „след като" се заменят с „когато" и се създава изречение второ: „Личното обяснение се прави в края на заседанието."
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 20:
§ 20…….
Предложение на н.п. В. Василева и Т. Дончева:
В чл. 62, ал. 1, изречение първо думата „постъпило" се заменя с „направено".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 21:
§ 21…….
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А. Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
В глава седма - Сесии и заседания на Народното събрание
В Чл. 64, ал. 2 - „30 минути" се променя на „15 минути".
В същото изречение - „заседание" се замества със „седмични заседания".
В същата алинея да отпадне: „и определя продължителността на прекъсването, което не може да бъде по-малко от 15 минути".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 22:
§ 22…….
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А. Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
В глава седма - Сесии и заседания на Народното събрание
В Чл. 65 отпада изречението „Те могат да вземат думата винаги, когато я поискат".
В чл. 65 отпада „по определен въпрос".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 65 изречение второ се изменя така: „Те могат да вземат думата винаги когато я поискат по въпроси, отнасящи се до тяхната компетентност.“
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 23:
§ 23…….
Предложение на н.п. В. Василева и Т. Дончева:
В чл. 68, ал. 2 накрая се добавя „и процедурни въпроси".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 24:
§ 24…….
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А. Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
В Глава осма - Обсъждане и приемане на законопроекти и други актове на Народното събрание
В чл. 76, ал. 1 се прави следната промяна: „хартиен носител и в електронен вид" се заменя със „само в електронен вид, подписани с електронни подписи от народните представители".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Д. Атанасова и гр.н.п.:
Чл. 76. (1) Законопроектите с мотивите към тях и предварителната оценка на въздействието се внасят до председателя на Народното събрание на хартиен носител и в електронен вид и незабавно се регистрират в публичен регистър "Законопроекти".
(2) Когато законопроектите се внасят от Министерския съвет, към тях се прилагат:
1. справка за съответствие с европейското право - при хармонизация;
2. справка за отразяване на получените становища по съответния законопроект;
3. справка за съответствието с Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи и с практиката на Европейския съд по правата на човека.
(3) Когато законопроектите се внасят от народни представители, предварителната оценка на въздействието е съгласно методологията, приложение към правилника.
(4) Когато законопроектите се внасят от народни представители, включително и за писмените предложения за изменения и допълнения в приетия на първо гласуване законопроект или изработения общ законопроект, към тях се прилагат:
1. справка с информация дали са проведени срещи и с кои заинтересовани страни;
2. справка с информация дали законопроектът е разработен от външни за Народното събрание лица или организации и кои са те;
(5) В мотивите вносителят дава становище по очакваните последици, включително и финансови, от прилагането на законопроекта.
(6) В мотивите на законопроектите, които са свързани с членството на Република България в Европейския съюз, се посочва конкретна част от правото на Европейския съюз, която налага съответното регулиране.
(7) Законопроектите, към които не са приложени мотиви, предварителна оценка на въздействието и справките по ал. 2 или ал. 4, не се разпределят по реда на чл. 77 от председателя на Народното събрание до отстраняване на нередовността, за което вносителят се уведомява. В този случай срокът по чл. 77, ал. 1 започва да тече от деня на отстраняване на нередовността.
(8) За всеки законопроект се образува информационно досие, което съдържа цялата информация по ал. 1- 6, отразява процеса на обсъждане на проекта в Народното събрание и се попълва служебно до приемането или отхвърлянето му.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 76 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 се правят следните допълнения:
а) след думите „и в електронен вид“ се добавят думите „или изцяло по електронен път, като електронен документ, подписан с един или повече квалифицирани електронни подписи, изпратен на електронния адрес на деловодството на Народното събрание“;
б) след думите „приложение към правилника“ се добавят думите „и в съответствие с чл. 26, ал. 1 от Закона за нормативните актове“.
2. Създават се нови ал. 7 и 8:
„(7) Когато законопроектите се внасят от Министерския съвет, те задължително се изпращат по електронен път на електронния адрес на деловодството на Народното събрание, подписани с квалифициран електронен подпис от министър-председателя и главния секретар на Администрацията на министерския съвет.
(8) За внесените от народни представители законопроекти се прилагат изискванията за обществени консултации по чл. 26, ал. 4 от Закона за нормативните актове като на интернет страницата на Народното събрание се създава раздел „Обществени консултации“, където се публикува информация за настоящи или проведени обществени консултации.“
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 25:
§ 25…….
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 79, ал. 1 числото „24“ се заменя със „72“.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. В. Василева и Т. Дончева:
В чл. 79 се правят следните изменения и допълнения:
а) създава се нова ал. 6:
„(6) По законопроекти, свързани с правомощия на общините, председателят на водещата комисия изисква становище от Националното сдружение на общините в Република България.";
б) досегашната ал. 6 става ал. 7;
в) досегашната ал. 7 става ал. 8 и в нея думите „5 и 6" се заменят с „5, 6 и 7";
г) досегашната ал. 8 става ал. 9 и в нея думите „5 и 6" се заменят с „5, 6 и 7";
д) досегашната ал. 9 става ал. 10.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 26:
§ 26…….
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 83 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Народните представители могат да правят писмени предложения за изменения и допълнения в приетия на първо гласуване законопроект или изработения общ законопроект съгласно чл. 81, ал. 2 в 7-дневен срок от приемането му, съответно от предоставянето му на народните представители, които се аргументират. Предложенията не могат да противоречат на принципите, обхвата и мотивите на приетия на първо гласуване законопроект. Предложенията се отправят чрез председателя на Народното събрание до председателя на водещата комисия и се вписват в публичен регистър на Народното събрание. По изключение Народното събрание може да реши този срок да бъде удължен най-много с три седмици.“
2. Създава се нова ал. 2:
„(2) Предложенията по ал. 1 не могат да се отнасят до законодателни актове, различни от тези, чието изменение или допълнение е предложено в първоначално внесения законопроект, освен когато това се налага във връзка с материята, за която е внесен. В този случай предложението следва да бъде прието от две трети от всички членове на водещата комисия. Ако предложението не бъде одобрено, то не се предлага за второ гласуване.“
3. Досегашните алинеи 2 - 6 стават съответно алинеи 3 - 7.
4. Алинея 3 се изменя така:
„(3) По предложенията, внесени от народни представители, председателят на водещата комисия изисква становище от Министерския съвет или от съответния ресорен министър.“
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 27:
§ 27…….
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 88 се правят следните изменения:
В чл. 88, ал. 2 след думите "и в електронен вид" се добавят думите "или изцяло по електронен път, като електронен документ, подписан с един или повече квалифицирани електронни подписи, изпратен на електронния адрес на деловодството на Народното събрание".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 28:
§ 28…….
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 93 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 се създава изречение второ: „В първото за всяка сесия заседание на Народното събрание председателят на Народното събрание представя справка за органите, които се избират изцяло или частично от Народното събрание, и чийто мандат изтича в рамките на съответната сесия, както и за органите с изтекъл мандат, чиито нови членове все още не са избрани."
2. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Кандидати могат да се предлагат от всеки народен представител, освен ако в решението за откриване на процедурата не е предвидено друго. Срокът за представяне на кандидатури не може да бъде по-кратък от две седмици от деня, следващ датата на приемане на решение за откриване на процедурата. Предложенията за избор заедно с биографична справка и документи, свързани с изискванията за несъвместимост, стаж, образование и другите изискуеми документи, се публикуват на интернет страницата на Народното събрание в срок не по-късно от 14 дни преди изслушването при спазване изискванията на Закона за защита на личните данни."
3. В ал. 3 се създава ново изречение четвърто: „Въпросите, зададени по този ред, се съобщават на кандидатите в писмен вид не по-късно от 24 часа преди началото на изслушването."
4. В ал. 4 изречение първо се заменя със следния текст: „Предложенията за избор се разглеждат от постоянна комисия на Народното събрание, която изслушва кандидатите, които отговарят на изискванията на закона, като председателят на комисията е длъжен да прикани кандидата да отговори на поставените по реда на ал. 3 въпроси. Комисията внася доклад, който обобщава резултатите от изслушването. Изслушването е публично."
5. В ал. 5 се създава ново изречение в края на текста: „Докладът задължително съдържа и информация за поставените към всеки кандидат въпроси, на които кандидатът не е дал отговор."
6. В ал. 6 числото „24" се заменя със „72".
7. Алинея 7 се изменя така:
"(7) Народното събрание приема единни процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидатите, представянето и публичното оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в съответната комисия, както и процедурата за избирането им от Народното събрание."
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 29:
§ 29…….
Предложение на н.п. М. Манолова и гр. н.п.:
В чл. 96 ал. 3 се отменя.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 96, ал 1, след думите "и в електронен вид" се добавят думите "или изцяло по електронен път, като електронен документ, подписан с един или повече квалифицирани електронни подписи, изпратен на електронния адрес на деловодството на Народното събрание".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 30:
§ 30…….
Предложение на н.п. М. Манолова и гр. н.п.:
В чл. 99 ал. 2 се отменя.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В чл. 99, ал 1, след думите "и в електронен вид" се добавят думите "или изцяло по електронен път, като електронен документ, подписан с един или повече квалифицирани електронни подписи, изпратен на електронния адрес на деловодството на Народното събрание".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 31:
§ 31…….
Предложение на н.п. М. Манолова и гр. н.п.:
В чл. 106, ал. 1 думите „освен ако реши друго" се заличават.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 32:
§ 32…….
Предложение на н.п. Ф. Попов, Т. Байчев и И. Иванов:
Създава се чл. 107а:
„Чл. 107а. (1) В последните до два часа от заседанието всяка първа сряда на всеки месец министър-председателят и заместник министър-председателите се явяват пред Народното събрание и отговарят на актуални устни въпроси, които се отнасят до общата политика на правителството, отправени от народни представители на самото заседание. Отправените въпроси не могат да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(2) Право на по два актуални устни въпроса има всяка една парламентарна група, а народни представители, нечленуващи в парламентарна група, имат право общо на два въпроса.
(3) Министър-председателят и заместник министър-председателите, към които е отправен въпрос, отговарят веднага след задаването му. В случай на отсъствие на министър-председателя или заместник министър-председателите, поради болест или командировка извън страната, председателят на Народното събрание, съгласувано с тях определя заседанието, на което ще отговарят на актуални устни въпроси.
(4) Редът за задаване на актуални устни въпроси по ал. 1 се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред, след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси.
(5) За процедурата по актуалните устни въпроси се прилагат разпоредбите на чл. 97, ал. 2 и 3.
(6) Парламентарните групи не могат да се възползват от правото си по чл. 54, ал. 6 във времето за отговори на актуалните устни въпроси."
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. М. Манолова и гр. н.п.:
Създава се чл. 107а:
„Чл. 107а. (1) В началото на всяко пленарно заседание в четвъртък членовете на Министерския съвет се явяват пред Народното събрание и отговарят на актуални устни въпроси, отправени от народни представители на самото заседание, както следва:
1. министър-председателят и заместник министър-председателите на въпроси, които се отнасят до общата политика на правителството;
2. министрите — на въпроси, свързани с конкретни политики.
(2) Въпросите по ал. 1 не може да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(3) Всяка парламентарна група има право на по два актуални устни въпроса, а народни представители, нечленуващи в парламентарна група, имат право общо на два актуални устни въпроса.
(4) Министър-председателят, заместник министър-председателите и министрите, към които е отправен въпрос, отговарят веднага след задаването му.
(5) Редът за задаване на актуални устни въпроси по ал. 1 се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси.
(6) За процедурата по актуалните устни въпроси се прилагат разпоредбите на чл. 97, ал. 2 и 3.
(7) Парламентарните групи не могат да се възползват от правото си по чл. 54, ал. 6 във времето за отговори на актуалните устни въпроси."
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 33:
§ 33…….
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
Създава се чл. 117а:
„Чл. 117а. (1) На лице, което не се яви в случаите по чл. 113, 114, ал. 2 и чл. 117 без да посочи писмено основателна причина за това, се налага глоба в размер от 500 до 3000 лв.
(2) На лице, което не изпълни задълженията по чл. 115 и 116 в определения за това срок се налага глоба или имуществена санкция в размер от 500 до 5000 лв.
(3) Актовете за установяване на нарушения по този член, се съставят от определен заместник председател на Народното събрание или от съответния председател на комисия в срок 6 месеца от деня на нарушението.
(4) Наказателните постановления се издават по реда на Закона за административните нарушения и наказания от председателя на Народното събрание или от оправомощено от него длъжностно лице."
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 34:
§ 34…….
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А. Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
В глава дванадесета - Народни представители - Раздел I Правно положение
Да отпадне чл. 135, ал. 1.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 35:
§ 35…….
Предложение на н.п. В. Василева и Т. Дончева:
В чл. 145 думите „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси“ се заменят със „Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 36:
§ 36…….
Предложение на н.п. В. Василева и Т. Дончева:
В чл. 147 думите „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси" се заменят със „Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 37:
§ 37…….
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А. Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
В глава дванадесета - Народни представители - Раздел I Правно положение
В чл. 149, ал. 2 се правят следните изменения: „до една десета" се заменя с „до една двадесета".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 38:
§ 38…….
Предложение на н.п. В. Василева и Т. Дончева:
В чл. 156 след думата „представители" се добавя „по време на пленарното заседание".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 39:
§ 39…….
Предложение на н.п. В. Василева и Т. Дончева:
В допълнителните разпоредби § 4 се изменя така:
„§ 4. Под "присъстващи" при гласуване се разбира участвалите в гласуването народни представители."
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А. Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
В Допълнителните разпоредби на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание се създава § 9, със следното съдържание:
§ 9. Достъпът на журналисти в сградата на Народното събрание за пленарни заседания, при изпълнение на служебните им задължения, е свободен и неограничен, както и тяхното придвижване.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 40:
§ 40…….
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В Приложението към правилника - Финансови правила по бюджета на Народното събрание са правят следните изменения:
Член 7, ал. 2 се изменя така :
„(2) При реализиране на допълнителни задачи, възложени с решение на Народното събрание Народните представители могат да получават допълнителни възнаграждения в размер до 25 на сто от основното месечно възнаграждение по чл. 5".
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. М. Манолова и гр. н.п.:
В чл. 10 от приложението към правилника се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Всяка парламентарна група и парламентарна комисия имат право да ползват по едно моторно превозно средство на Народното събрание."
2. Алинеи 2, 3 и 5 се отменят.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Н. Хаджигенов, М. Капон, А. Бабикян и В. Василева-Филаделфевс:
Промени в Приложение към правилника - финансови правила по бюджет и финанси
Текстът на Чл. 11 да отпадне и да се замени със следния текст:
(1) Народното събрание поема допълнителни разходи на народните представители, в размер на две трети от основното месечно възнаграждение на народни представители по чл. 5. Същите представляват бюджет за допълнителни разходи на всеки народен представител. Тези средства не се плащат на самите народни представители, нито на парламентарните групи.
(2) Народните представители, самостоятелно или в обединение между няколко народни представители, могат да избират свой собствен персонал, в рамките на сумата по ал. 1, между различни видове сътрудници, както следва:
2.1. акредитирани сътрудници, работещи в Народното събрание, чието административно обслужване се осъществява пряко от администрацията на Народното събрание, съобразно условията за назначаване на временен персонал. Народните представители могат да назначат най-много двама акредитирани парламентарни сътрудници (при създаване на обединение между народни представители - до четирима). Най-малко една четвърт от общия бюджет по ал. 1 трябва да се използва за наемането на акредитирани парламентарни сътрудници.
2.2. Народните представители могат да назначават и „регионални" сътрудници, установени в техните изборни региони.
2.3. Народните представители могат да предлагат, съгласно 2.1, платени стажове за „стажант-сътрудници". Народният представител, който предлага стажа, ще може да определя конкретните задачи, които трябва да бъдат изпълнени по време на стажа.
2.4. Административното обслужване по т.2.2. и т.2.3. се осигурява от квалифицирана счетоводна кантора, регистрирана с предмет на дейност счетоводни услуги, за да се гарантира, че изискванията, свързани с данъчното облагане и социалната сигурност, са надлежно изпълнени. Най-много 75% от общия бюджет по ал.1 може да бъде използван за регионални парламентарни сътрудници и стажант-сътрудници. Стажант-сътрудници се назначават за срок до 6 месеца, в зависимост от конкретната задача.
2.5. От сътрудниците се изисква да нямат външни дейности, които могат да породят конфликт на интереси и подписват съответните декларации.
2.6. Народните представители не могат да наемат роднини по възходяща, низходяща и съребрена линия.
(4) Освен за наемане на акредитирани, регионални и стажант-сътрудници, до една втора от общия наличен бюджет по ал. 1 може да се използва за заплащане на услуги от доставчици, избрани от народните представители, като например за поръчка на експертно проучване, консултации, наем на помещения и други дейности, свързани с работата на народните представители в Народното събрание и изборните им райони. Разплащането се осъществява от декларираната от народния представител счетоводна кантора.
(5) Имената на всички видове сътрудници, наименованието на платежния посредник, както и всички фирмените наименования на всички сътрудници се публикуват на страницата на Народното събрание, за времетраенето на техните договори, както и на раздела за всеки от народните представители.
(6) Всички плащания се правят по банков път. Народният представител получава от счетоводната кантора отчет за извършените разходи, които декларира пред Народното събрание и се оповестяват в страницата.
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. А. Славов, И. Велов и Н. Йорданова:
В Приложението към правилника - Финансови правила по бюджета на Народното събрание са правят следните изменения:
В чл. 11 изречение пето и шесто се заменят със следния текст: „Народните представители, организирани в парламентарни групи и народните представители, нечленуващи в парламентарна група обявяват на всеки три месеца на страницата на Народното събрание в интернет информация за изразходваните средства, като се посочват и получателите на средствата (собствено и фамилно име или наименование)."
Комисията подкрепя / не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 41:
§ 41…….
Комисията предлага да се създаде наименование „Заключителна разпоредба“ с § 42:
ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 42. Решението влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ХРИСТО ДОЧЕВ