Kомисия по икономическата политика
17/01/2003 второ гласуване
ДОКЛАД
ПО законопроект № 202-01-62/18.09.2002 г.
за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен
контрол,
внесен от Министерския съвет
ПО законопроект № 254-01-78/24.09.2002 г.
за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен
контрол,
внесен от Константин Пенчев
по законопроект № 254-01-79/24.09.2002 г.
за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен
контрол,
внесен от Несрин Узун и Юнал Тасим
по законопроект № 254-01-85/7.10.2002 г.
за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен
контрол,
внесен от Валери Димитров и Константин Пенчев
за ВТОРО четене
ДОКЛАД
ПО законопроект № 202-01-62/18.09.2002 г.
за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен
контрол,
внесен от Министерския съвет
ПО законопроект № 254-01-78/24.09.2002 г.
за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен
контрол,
внесен от Константин Пенчев
по законопроект № 254-01-79/24.09.2002 г.
за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен
контрол,
внесен от Несрин Узун и Юнал Тасим
по законопроект № 254-01-85/7.10.2002 г.
за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен
контрол,
внесен от Валери Димитров и Константин Пенчев
за ВТОРО четене
На извънредните заседания, проведени на 12 и 13 декември 2002 г., с участието
на представители на вносителите, Комисията по икономическата политика обсъди
общия законопроект за изменение и допълнение на Закона за . приватизация и
следприватизационен контрол, постъпилите писмени предложения на народни
представители, както и предложенията, направени по време на дискусията.
Комисията по икономическата политика предлага на Народното събрание да
обсъди следния
ЗАКОН
ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ И
СЛЕДПРИВАТИЗАЦИОНЕН КОНТРОЛ
(ОБН., ДВ, БР. 28 ОТ 2002 Г.; ДОП., БР. 78 ОТ 2002 Г.)
Комисията по икономическата политика
подкрепя текста
на вносителя за наименованието на закона
2
§ 1. В ЧЛ.1, ал. 4 в края на изречението точката се заменя със запетая и се
добавят думите “както и за приватизацията на банки с държавно участие”.
Предложение на наводните представители
Волеви Димитров. Галина Агайн и Константин Пенчев:
Параграф 1 се изменя така:
“§ 1. В чл. 1, ал. 4 се изменя така:
„(4) Този закон не се прилага за:
1. Продажба на лечебни заведения, както и на нежилищни имоти, в които са
разположени лечебни заведения с държавно и общинско участие.
2. Разпоредителни сделки с държавно участие в банки. ’’
Комисията по икономическата политика
приема по принцип предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика;
Параграф 1 се изменя така:
“§ 1. В чл. 1, ал. 4 се изменя така:
“(4) Този закон не се прилага за:
1. приватизацията на лечебни заведения с държавно и общинско участие,
както и на нежилищни имоти, в които са разположени такива лечебни заведения;
2. разпоредителни сделки с държавно участие в банки.”
Предложение на народните представители
Валери Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създава се § 1а:
“§ 1а. В чл.3, ал.4 след думите “държавно или общинско участие” се добавя
“както и на участие в търговски дружества, придобито от държавата или
общините след 23 март 2002 г. ”
Предложението се оттегля от народните представители
Предложение на 92 народни представители от
ПГ на ПЛСВ и ПГ на ЛПС:
Създава се нов § 2:
"§ 2. В чл. 6 се създава ал. 6:
“(6) Актовете на Агенцията за приватизация и на Министерския съвет, които
се отнасят до приватизацията на търговски дружества, за които има одобрена
стратегия по чл. 3, ал. 7, не подлежат на обжалване и протестиране, в това число и
по реда на Закона за административното производство и Закона за Върховния
административен съд. ”
Комисията по икономическата политика
приема предложението
3
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Създава се нов § 2:
2. В чл. 6 се създава ал. б:
„(6) Актовете на Агенцията за приватизация и на Министерския съвет,
които се отнасят до приватизацията на търговски дружества, за които има
одобрени от Народното събрание приватизационни стратегии, не подлежат на
обжалване и протестиране, в това число и по реда на Закона за
административното производство и Закона за Върховния административен съд.”
Предложение на народните представители Никола Николов,
Иван Георгиев Иванов, Васил Василев и Димитър Йорданов:
1. Създава се § 1в:
1в. В чл. 7 се създават нови ал. 3 и ал. 4:
“(3) Не се допускат до участие в приватизацията физически лица, по
отношение на които има наложени принудителни административни мерки или влязла
в сила присъда на основание чл. 10, ал. 1, т. 1-7, 10, 11, 13 и 14 от Закона за
чужденците в Република България, както и юридически лица. в които те участват
като членове на управителни или контролни органи, собственици, съсобственици или
акционери.
(4) Участниците в приватизацията (кандидат-купувачите) подават
декларация, с която установяват съответствието си с изискването на предходната
алинея. Декларацията е неразделна част от задължителните документи, които се
подават за участие в приватизацията. Агенцията за приватизация и Агенцията за
следприватизационен контрол изискват служебно информация за достоверността
на обстоятелствата, декларирани от кандидат-купувачите. ’’
2. Досегашните ал. 3 и ал. 4 стават ал. 5 и ал, 6.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
§ 2. Създава се нов чл.9а:
“Чл.9а. (1) Източници за покриване на разходите на Агенцията за
следприватизационен контрол са средствата в размер на 10 на сто, набрани от
разсрочената част от цената в случаите на разсрочено плащане на покупната цена по
приватизационни договори, които постъпват като собствени приходи в бюджета на
Агенцията за следприватизационен контрол за покриване на разходите по
следприватизационен контрол.
(2) Разпределението на средствата по ал.1 се извършва при условия и по ред,
определени от Министерския съвет и се използват за придобиване на дълготрайни и
краткотрайни материални и нематериални активи, за изплащане на възнаграждения по
чл. 5 и за допълнително стимулиране на служителите на Агенцията за следприватизационен контрол“.
4
Предложение на народните представители
Валери Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Параграф 2 се изменя така:
“§ 2. В чл. 8, ал. 1, т. 2 след думите “10 на сто” се поставя запетая и се
добавя “с изключение на постъпилите плащания в случаите на разсрочено плащане на
покупната цена по приватизационни договори, 10 на сто от които постъпват в
Агенцията за следприватизационен контрол. "
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика
за § 2. който става § 3;
“§ 3. В чл. 8, ал. 1, т. 2 след думите “10 на сто” се поставя запетая и се
добавя “с изключение на постъпилите плащания в случаите на разсрочено
плащане на покупната цена по приватизационни договори, 10 на сто от които
постъпват в Агенцията за следприватизационен контрол.”
§ 3. В чл. 11, изречение първо думата “годишен” се заличава и след думата
“капитала” се добавя “който може да се допълва”.
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
В § 3, чл. 11 се създава изречение трето: "Списъкът може да се допълва. "
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Комисията по икономическата политика
подкрепя текста на вносителя за § 3, който става § 4
Предложение на народните представители
Валери Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създава се § За:
“§ За. В чл. 18, ал. 3 се изменя така:
“(3) Агенцията за следприватизационен контрол администрира приходите в
размер на 10 на сто, набрани от разсрочените плащания на покупната цена по
приватизационни договори. ”
Комисията по икономическата политика
приема предложението
5
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Създава се § 5:
§ 5. В чл. 18, ал. 3 се изменя така:
“(3) Агенцията за следприватизационен контрол администрира приходите
в размер на 10 на сто, набрани от разсрочените плащания на покупната цена по
приватизационни договори.”
§ 4. В ЧЛ.19, ал.2 се създава т.6:
“6. Може да предприема действия за разваляне на приватизационните
договори, когато са налице основанията за това”.
Предложение на народните представители
Валери Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
В § 4, чл. 19, се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2, т. 6 се изменя така:
“6. Може да предприема действия за разваляне на приватизационните
договори, по които е прехвърлена собствеността, когато са налице основанията за
това. ’
2. Създава се ал. 3:
“(3) Агенцията за следприватизационен контрол осъществява правомощията
си по ал.1 и 2 и в случаите на сключени приватизационни сделки по реда на чл.32, ал.1,
т.5, когато купувачът е поел допълнителни задължения, освен заплащане на
покупната цена
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
В § 4, чл. 19, т. 6 думите “предприема действия за разваляне на ” се заменят с
“разваля".
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика
за § 4. който става § 6:
§ 6. В чл. 19 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 се създава т. б:
“6. може да предприема действия за разваляне на приватизационните
договори, по които е прехвърлена собствеността, когато са налице основанията за
това.”
2. Създава се ал. 3:
6
‘‘(3) Агенцията за следприватизационен контрол осъществява
правомощията си по ал.1 и 2 и в случаите на сключени приватизационни сделки
по реда на чл. 32, ал. 1,т. 5, когато купувачът е поел допълнителни задължения,
освен заплащане на покупната цена.”
Предложение на народните представители
Валери Димитров, Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създават се § 4а и § 4б:
4а. В чл. 22, ал.1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т.5 след думите “условия за назначаване” запетаята се заменя с “и”, а
думите “и допълнителното материално стимулиране” се заличават;
2. Създава се нова т.6:
“6. по предложение на изпълнителния директор определя реда, служителите и
индивидуалния размер на допълнителното материално стимулиране за участие в
работата по следприватизационния контрол в размер до 25 на сто от годишния
размер на средствата за работна заплата на Агенцията за следприватизационен
контрол."
2. Досегашната т. 6 става т. 7.
§ 46. В чл. 24 думите “по чл.5” се заменят с “по чл.5, ал.2”
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика;
Създават се § 7 и § 8:
“§ 7. В чл. 22, ал.1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 5 след думата ‘‘правила” съюзът “и” се заменя със запетая, след
думата “назначаване” запетаята се заменя със съюза “и”, а думите “и
допълнителното материално стимулиране” се заличават;
2. Създава се нова т. 6:
“6. по предложение на изпълнителния директор определя реда,
служителите и индивидуалния размер на допълнителното материално
стимулиране за участие в работата по следприватизационния контрол в размер
до 25 на сто от годишния размер на средствата за работна заплата на Агенцията
за следприватизационен контрол.”
3. Досегашната т. 6 става т. 7.
§ 8. В чл. 24 думите “по чл.5” се заменят с “по чл. 5, ал. 2”
7
§ 5. В чл. 26, ап. 3 се правят следните изменения и допълнения:
1. След думата “приватизация” се поставя точка и текстът до края се заличава.
2. Създава се изречение второ;
“След приемането на оценката органът за приватизация уведомява писмено
минис1л»ра на финансите и министъра на икономиката за правата, възникнали или с
местоизпълнение на територията на друга държава, отразени в приетата оценка.”
Предложение на наводните представители Елиана Масева.
Димитър Абаджиев. Иван Николаев Иванов. Благой Димитров:
Параграф 5 да отпадне.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
В § 5, т. 1 да отпадне.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народните представители
Валери Димитров, Ралица Агайни Константин Пенчев:
В § 5, в чл. 26 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.1:
а) след думите "общинските съвети ” се добавя "могат да
б) създава се ново изречение второ: "При продажба на акции и дялове.
собственост на държавата или общините от търговски дружества с повече от 50
на сто държавно или общинско участие в капитала, задължително се изготвя анализ
на правното състояние."
в) досегашното изречение второ става изречение трето.
2. В ал.3:
а) в изречение първо след думата "приватизация " се поставя точка:
б) създава се ново изречение второ: “След приемането на оценката органът за
приватизация уведомява писмено министъра на финансите и министъра на
икономиката за правата, възникнали или с местоизпълнение на територията на
друга държава, отразени в приетата оценка.
в) досегашното изречение второ става изречение трето.
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика
за § 5, който става § 9;
§ 9. В чл. 26 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
8
а) след думите “общинските съвети” се добавя “могат да”;
б) създава се ново изречение второ: “При продажба на акции и дялове,
собственост на държавата или общините от търговски дружества с повече от 50
на сто държавно или общинско участие в капитала, задължително се изготвя
анализ на правното състояние.”
в) досегашното изречение второ става изречение трето.
2. В ал. 3:
а) в текста след думата “приватизация” се поставя точка, а текстът докрая
се заличава;
б) създава се изречение второ: “След приемането на оценката органът за
приватизация уведомява писмено министъра на финансите и министъра на
икономиката за правата, възникнали или с местоизпълнение на територията на
друга държава, отразени в приетата оценка.”
Предложение на народните представители
Валери Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създава се § 5а:
“§ 5а. В чл. 28, ал.2 думите "но не по-късно от 31 декември 2002 г. ” се
заличават. ’’
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Създава се § 10:
“§ 10. В чл. 28, ал.2 думите “но не по-късно от 31 декември 2002 г.” се
заличават.”
§ 6. В чл. 32 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 се създава т. 6:
“6. отдаване за управление е клауза за изкупуване.”
2. В ал. 2 се създава т. 3;
“3. отдаване за управление с клауза за изкупуване.”
3. Създава се нова ал. 4:
“(4) Методът по чл. 32, ал. 1, т. 6 и чл. 32, ал. 2, т. 3 се прилага само в случай че
акциите или дяловете са предлагани за продажба поне два пъти чрез някои от другите
методи, посочени в чл. 32.”
4. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и се изменя така:
“(5) Условията и редът за организация и провеждане на публичните търгове,
публично оповестените конкурси, отдаването за управление с клауза за изкупуване и
централизираните публични търгове се определят с наредби на Министерския съвет.”
5. Досегашната ал.5 става ал.6.
9
6. Създава се ал.7:
“(7) Размерът на таксите за предоставяне на услуги от Агенцията за
приватизация във връзка с провеждането на централизирани публични търгове се
определя с тарифа, приета от Министерския съвет.”
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
В § 6, чл. 32, ал. 5 се изменя така:
"(5) Размерът на таксите за предоставяне на услуги от Агенцията за
приватизация във връзка с провеждането на централизирани публични търгове, се
определя с тарифа, приета от Министерския съвет."
Комисията по икономическата политика
приема по принцип предложението
Предложение на народните представители
Валери Димитров, Ралица Агайн и Константин Пенчев:
В § 6, в чл. 32, ал, 1, т, 5 след думите “149” се добавя “ 149а и 149б”.
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на 92 народни представители от
ПГ на НДСВ и ПГ на ДПС:
В § 6, в чл. 32 се създава нова ал. 6:
“(6) В случаите на продажба по реда на ал. 1, т. 2, и 3 и по реда на ал. 2 на
акции и дялове, собственост на държавата от дружества, за приватизацията на
които е одобрена стратегия по чл. 3, ал. 7, избраният купувач и сключването на
приватизационната сделка се одобряват от Министерския съвет. ”
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика
за § 6, който става § 11;
§ 11. В чл. 32 се правят следните допълнения:
1. В ал. 1, т. 5 след думите “чл. 149” се добавя “149а и 149б”.
2. Създава се ал. 6:
“(6) В случаите на продажба по реда на ал. 1, т. 2 и 3 и по реда на ал. 2 на
акции и дялове, собственост на държавата от дружества, за които има одобрени
от Народното събрание приватизационни стратегии, избраният купувач и
сключването на приватизационната сделка се одобряват от Министерския
съвет.”
10
3. Създава се ал.7:
“(7) Размерът на таксите за предоставяне на услуги от Агенцията за
приватизация във връзка с провеждането на централизирани публични търгове
се определя с тарифа, приета от Министерския съвет.”
Предложение на народните представители
Валери Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създава се § 6а:
"§ ба. Създава се чл.32а:
“Чл.32а. (I) Преди извършване на действията за разваляне на
приватизационен договор, задължително се предявяват всички дължими по него
неустойки.
(2) Платената цена по приватизационен договор, който е развален, се връща
след прихващане на дължимите по него неустойки и обратно прехвърляне на
собствеността върху предмета на продажба. ”
Комисията по икономическата политика
приема предложението за ал. 1,
а предложението за ал. 2 се оттегля от народните представители
Предложение на Комисията по икономическата политика;
§ 12. След чл. 32 се създава чл. 32а:
“Чл. 32а. Преди извършване на действията за разваляне на
приватизационен договор, задължително се предявяват всички дължими по него
неустойки. “
Предложение на народния представител Михаил Миков:
Създава се § ба:
"§ 6а. В чл. 37, ал. 1 в края на изречението се поставя запетайка и се добавя:
“освен в случаите по чл. 38, при условие, че предоставянето на концесията не
противоречи на чл. 36, ал. 1. ”
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
§ 7. В § 2 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и
допълнения;
1. Досегашният текст на § 2 става ал.1, в края се поставя запетая и се добавя
“както и на приватизационни сделки, сключени преди влизането в сила на този закон,
когато в договорите е предвидена възможността цялата или част от покупната цена да
бъде платена чрез непарични платежни средства”.
11
2. Създава се ал.2:
“(2) При разваляне на приватизационни сделки, по които има извършено
плащане с непарични платежни средства. Агенцията за следприватизационен контрол
връща тяхната равностойност в нов вид непарични платежни средства. Редът и
условията за тяхното издаване се уреждат с наредба, приета от Министерския съвет.
Предложение на наводните представители
Валери Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
В § 7 се правят следните изменения:
I. В т.1 в предложения за добавяне текст, думите "преди влизане в сила на
този закон" се заменят с "по реда па Закона за преобразуване и приватизация на
държавни и общински предприятия (отм.) ",
1. В т. 2, новата ал.2 се изменя така:
"(2) При разваляне или прогласяване на нищожност на приватизационни
сделки, по които има извършено плащане с непарични платежни средства, се връща
тяхната равностойност в лева, определена по среднопретеглената цена на
съответния вид платежно средство на регулирания пазар на ценни книжа за 3-
месечен срок преди деня на разваляне на договора или прогласяване на нищожността,
а ако търговия с него не се извършва - за последния 3-месечен период, в който
такава е извършвана."
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на народния представител Михаил Миков:
В § 7, т. 1 след думите "става ал. 1" се добавя "жилищни компенсаторни
записи по Закопа за изменение и допълнение на Закона за уреждане на жилищните
въпроси на граждани с многогодишни жилищно-спестовни влогове (ДВ, бр. 62 от
1992 г.).
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика
за § 7. който стана § 13!
§ 13. В § 2 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и
допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1, накрая се поставя запетая и се добавя
“както и по приватизационни сделки, сключени по реда на отменения Закон за
преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия, когато в
договорите е предвидена възможността цялата или част от покупната цена да
бъде платена чрез непарични платежни средства”.
2. Създава се ал. 2:
12
“(2) При разваляне или прогласяване на нищожност на приватизационни
сделки, по които има извършено плащане с компенсаторни записи, жилищни
компенсаторни записи и временни удостоверения по чл. 6, ал. 8 от Закона за
обезщетяване на собственици на одържавени имоти и поименни компенсационни
бонове, се връща тяхната равностойност в лева, определена по
среднопретеглената им цена на регулирания пазар на ценни книжа зя 3-месечен
срок преди деня на разваляне на договора или прогласяване на нищожността, а
ако търговия не се извършва - за последния 3-месечен период, в който такава е
извършена. В случаите, когато плащането е извършено с други непарични
платежни средства по ал. 1, при разваляне или прогласяване на нищожност на
приватизационни сделки^ се връща тяхната равностойност в лева, определена с
акт на Министерския съвет.”
Предложение на народните представители
Валери Димитров, Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създава се § 7а:
“§ 7а. В § 7 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и
допълнения:
1. Досегашният текст става ал.1.
2. Създават се нови ал. 2, 3, 4 и 5;
"(2) Емисиите от акции, за които е взето решение да бъдат продадени изцяло
или частично по реда на чл.32, ал.1. т.1. които не са вписани в регистъра на
Държавната комисия по ценни книжа, се вписват служебно по инициатива на
Агенцията за приватизация или овластени от нея лица по чл.5, ал.1,
(3) По реда на ал.2 съответните емисии се вписват в регистъра на
Централния депозитар и се приемат за търговия на фондовата борса.
(4) Акциите по ал.2 са безналични и за тях чл.185. ал.2. изречение второ от
търговския закон не се прилага, без да е необходимо в уставите на дружествата да
се вписват промените.
(5) Редът по ал.2-4 се прилага в случаите, когато за продажба се предлагат не
по-малко от 5 на сто от капитала на съответното дружество. ’’
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика;
§ 14. В § 7 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и
допълнения:
1. Досегашният текст става ал.1.
2. Създават се ал. 2, 3, 4 и 3:
„(2) Емисиите от акции, за които е взето решение да бъдат продадени
изцяло или частично по реда на чл. 32, ал. 1, т. 1, които не са вписани в регистъра
по чл. 18, ал. 1, т. 3 от Закона за публичното предлагане на ценни книжа, се
вписват служебно по инициатива на Агенцията за приватизация или овластени
от нея лица по чл. 5, ал. 1.
(3) По реда на ал. 2 съответните емисии се вписват в регистъра на
Централния депозитар и се приемат зя търговия на фондовата борса.
13
(4) Акциите по ал.2 са безналични и за тях чл. 185, ал. 2, изречение второ от
Търговския закон не се прилага, без да е необходимо в уставите на дружествата
да се вписват промените.
(5) Редът по ал. 2-4 се прилага в случаите, когато за продажба се предлагат
не ло-малко от 5 на сто от капитала на съответното дружество.”
Предложение на народните представители
Валери Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създава се § 76:
"§ 76. В Допълнителните разпоредби се създава нов § 7а:
“§ 7а. (1) В случаите на приватизация по чл.32, ал.1, т.5, приватизиращият
орган има право в сроковете по чл.151, ал.1 от Закона за публично предлагане на
ценни книжа да:
1. постави пред предложителя и комисията допълнителни условия за приемане
на търговото предложение;
2. поиска приемането на търговото предложение да се извършва чрез
подписването на приватизационен договор, включващ условията по т.1.
(2) Прилагането на реда по ал. 1 и 2 не е условие за одобряване на търговото
предложение от Държавната комисия по ценни книжа. ”
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика;
§ 15. В Допълнителните разпоредби се създава § 7а:
“§ 7а. (1) В случаите на приватизация по чл. 32, ал. 1, т. 5,
приватизиращият орган има право в сроковете по чл. 151, ал.1 от Закона за
публично предлагане на ценни книжа да:
1. постави пред предложителя и комисията допълнителни условия зя
приемане на търговото предложение;
2. поиска приемането на търговото предложение да се извършва чрез
подписването на приватизационен договор, включващ условията по т.1.
(2) Прилагането на реда по ал. 1 не е условие за одобряване на търговото
предложение от Държавната комисия по ценни книжа.”
§ 8. В § 9, ал. 2 от Допълнителните разпоредби се създава изречение второ:
“Агенцията за приватизация може да вземе решение паричните постъпления от
продажбата или част от тях да останат собственост на дружеството след съгласуване с
органа, който упражнява правата на едноличен собственик на капитала и след
съгласие от министъра на финансите”.
14
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
Параграф 8 да отпадне.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народния представител Михаил Миков:
Параграф 8 да отпадне.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народните представители
Валери Димитров, Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Параграф 8 се изменя така:
“§ 8. В § 9 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и
допълнения:
1. В ал.1, предлогът “на ” след първата запетая се заменя с “в
2. Алинея 2 се изменя така:
“(2) В случаите на продажба по ал. 1 на акции и дялове, собственост на
еднолични търговски дружества с държавно участие в други дружества, паричните
постъпления се разпределят по реда на чл.8, ал.1 и се намалява капиталът на
едноличното търговско дружество при спазване на разпоредбите на Търговския
закон. Паричните постъпления или част от тях могат да бъдат преведени по сметка
на дружеството по решение на Агенцията за приватизация след съгласуване с
органа, който упражнява правата на едноличен собственик на капитала, и остават
собственост на дружеството. ”
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика
за § 8. който става § 16:
§ 16. В § 9 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и
допълнения:
1. В ал.1, думите “на други” се заменят с “в други”;
2. Алинея 2 се изменя така:
“(2) В случаите на продажба по ал. 1 на акции и дялове, собственост на
еднолични търговски дружества с държавно участие в други дружества,
паричните постъпления се разпределят по реда на чл.8, ал.1 и се намалява
капиталът на едноличното търговско дружество при спазване на разпоредбите на
Търговския закон. Паричните постъпления или част от тях могат да бъдат
преведени по сметка на дружеството по решение на Агенцията за приватизация
след съгласуване с органа, който упражнява правата на едноличен собственик на
капитала, и остават собственост на дружеството.”
15
Предложение на народните представители
Волеви Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създава се § 8а:
"§ 8а. В Допълнителните разпоредби се създава § Па:
“§Па. В случаите, когато има сключена приватизационна сделка при
условията на разсрочено плащане по чл. 25, ал.3 от Закона за преобразуване и
приватизация на държавни и общински предприятия (отм.), по отношение на
купувачите се запазват изискванията на чл.25, ал.3, т.3, 4 и 5, ал.4 и ал.5 от същия
закон. ”
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика:
§ 17. В Допълнителните разпоредби се създава § 11а:
Па. В случаите, когато има сключена приватизационна сделка при
условията на разсрочено плащане по чл. 25, ал. 3 от отменения Закон за
преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия, по
отношение на купувачите се запазват изискванията на чл. 25, ал.3, т. 3, 4 и 5, ал.4
и ал. 5 от същия закон.”
§ 9. В Преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения
и допълнения:
1.В § 17:
а) създава се нова ал. 3:
“(3) В случаите, когато към датата на влизане в сила на този закон е налице
висящ съдебен спор или влязло в сила съдебно решение за отмяна на решение на
органа по чл.3 от отменения Закон за преобразуване и приватизация на държавни и
общински предприятия за определяне на купувач или за прекратяване на процедура за
приватизация, процедурата по продажбата се приключва по досегашния ред от
съответния орган, като разходите за приватизация се поемат от Фонда за покриване на
разходите за приватизация към Агенцията за приватизация.”
б) досегашните ал. 3 и 4 стават съответно ал. 4 и 5;
в) досегашната ал. 5 става ал. 6 и в нея думите “по § 5а, 56 или 5в” се заменят с
“по § 5а и 56”;
г) създават се нови ал. 7 и 8:
“(7) Приватизирани търговски дружества, които към момента на приватизация
са ползвали обекти и/или са извършвали дейности, подлежащи на концесиониране, за
които все още не са предприети действия за предоставяне на концесия, получават
концесия за ползваните обекти и/или за извършваните дейности без търг или конкурс,
с изключение на случаите по чл. 38.
(8) В случаите, когато към датата на влизане в сила на този закон е извършена
продажба на обособена част от имуществото на търговско дружество с държавно или
общинско участие, която е технологично пряко свързана с обект или с дейност.
16
подлежащи на концесиониране и не е предоставена концесия, концесията се
предоставя на купувача на обособената част.”;
д) досегашната ал. 6 става ал. 9;
е) досегашната ал. 7 се отменя;
ж) досегашната ал. 8 става ал. 10.”
2. В § 22 думите “до 30 септември 2002 г.” се заменят е
“до 30 юни 2003 г.”
Предложение на народните представители
Елиана Масева и Димитър Абаджиев:
Параграф 9 да отпадне.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народните представители
Благой Димитров и Иван Николаев Иванов:
Параграф 9 да отпадне.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народния представител Анелия Мингова:
В § 9. т. 1, буква "а” да отпадне, като следващите алинеи не се
преномерират.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народния представител Михаил Миков:
В § 9, т. 1, буква “г ”, ал. 8. в края на текста се поставя запетая и се добавя “в
случай, че предоставянето на концесията не противоречи на чл. 86, ал. 1 или на § 17,
ал. би 7 от Преходните и заключителните разпоредби или дружествата по § 17, ал.7
е отказало да придобие концесията ”.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение па народните представители
Валери Димитров, Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Параграф 9 се изменя така:
“§ 9. В § 17 от Преходните и заключителни разпоредби се правят следните
изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал.8:
17
„(З) В случаите, когато към датата на влизане в сила на този закон е налице
висящ съдебен спор ши влязло в сила решение за отмяна на решение на органа по чл.3
от отменения Закон за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия за определяне на купувач ши за отказ за определяне на купувач,
процедурата по продажбата се приключва по реда на Закон за преобразуване и
приватизация на държавни и общински предприятия от съответния орган. ”
2. Алинея 7 се отменя.
5. Досегашните ал.3, 4, 5 и6 стават съответно ал. 4, 5, 6 и 7.
Комисията по икономическата политика
приема предложението,
като предложението по т.1 е отразено в §22
Предложение на Комисията по икономическата политика
за § 9. който става § 18;
§ 18. В § 17 от Преходните и заключителни разпоредби ал. 7 се отменя.
Предложение на народните представители
Валери Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създава се § 9а:
“§ 9а. Създава се §17а:
§17а. (1) В случаите, когато държавно предприятие е имало правата по §5а и
§56 от ЗППДОП (отм.) и същото е приватизирано без да е взето решение от
Министерския съвет за предоставяне на концесия без търг и конкурс, съответният
министър прави предложение за това по реда на чл.36, ал.2 в срок до 1 г. от влизане в
сила на Закона за приватизация и следприватизационен контрол. В случай, че такова
предложение не бъде направено, дружеството има право да заяви желанието си за
получаване на концесия без търг и конкурс пред Министерски съвет в срок до
30.6.2003 г.
(2) В случаите по ал.1 договорът за концесия влиза в сша от датата на
прехвърляне на собствеността по приватизационния договор и концесионерът дължи
концесионно възнаграждение за съответния период, освен ако концесията е за
ползване на подземни богатства и дружеството докаже плащането на кариерна
такса по Закона за местните данъци и такси.
(3) В случаите, в които няма направено предложение до Министерския съвет
от съответния министър и не е подадено заявление в сроковете по ал. I, правото за
получаване на концесия без търг и конкурс от приватизираното дружество се
погасява и концесията се предоставя по общия ред.
(4) Редът по ал.1 не се прилага в случаите, когато ползваният обект е посочен
в чл. 38. ”
Комисията по икономическата политика
приема предложението
18
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Създава се § 19:
“§ 19. Създава се § 17а в Преходните и заключителни разпоредби:
17а. (1) В случаите, когато държавно предприятие е имало правата по
§ 5а и § 56 от отменения Закон за преобразуване и приватизация на държавни и
общински предприятия и същото е приватизирано без да е взето решение от
Министерския съвет за предоставяне на концесия без търг или конкурс,
съответният министър прави предложение за това по реда на чл. 36, ал. 2 в срок
до 23 март 2003 г. В случай, че такова предложение не бъде направено,
дружеството има право да заяви желанието си за получаване на концесия без
търг или конкурс пред Министерски съвет в срок до 30 юни 2003 г.
(2) В случаите по ал. 1 договорът за концесия влиза в сила от датата на
прехвърляне на собствеността по приватизационния договор и концесионерът
дължи концесионно възнаграждение за съответния период, освен ако концесията
е за ползване на подземни богатства и дружеството докаже плащането на
кариерна такса по Закона за местните данъци и такси.
(3) В случаите, в които няма направено предложение до Министерския
съвет от съответния министър и не е подадено заявление в сроковете по ал.1,
правото за получаване на концесия без търг и конкурс от приватизираното
дружество се погасява и концесията се предоставя по общия ред.
(4) Редът по ал. 1 не се прилага в случаите, когато ползваният обект е
посочен в чл. 38.”
Предложение на народните представители
Валери Димитров, Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създава се § 9б:
9б. В § 22 от Преходните и заключителни разпоредби думите “30 септември 2002 г. ” св заменят с “31 декември 2003 г. ”
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Създава се § 20:
“§ 20. В § 22 от Преходните и заключителни разпоредби думите “30
септември 2002 г.” се заменят с “31 декември 2003 г.”
Предложение на народните представители
Валери Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създава се § 9в:
“§ 9в. В § 39, т.2, б. ”а” в ал. 1 думата “решението" се заменя с думата
“определението ” и след думите “чл.692 ’’ се добавя “ал. 3
Комисията по икономическата политика
приема предложението, което е отразено в §24
19
§ 10. В приложението към чл. 3, ал. 1 “Списък на търговски дружества С повече
от 50 на сто държавно участие в капитала или обособени части от тях” се правят
следните изменения и допълнения:
1. В раздел I се създават т. 39 - 44:
“39. “Геопланпроект” ЕАД - София
40. “Геодезия” ЕАД - Пловдив
41. “Научни изследвания по геодезия и фотограметрия” ЕООД - София
42. “Национален център по кадастър” ЕООД - София
43. “Картография” ЕООД - София
44. “Научноизследователски институт по строителни материали” ЕООД -
София”
2. В раздел III се създават т. 11 и 12:
“11. “Агроводинвест” ЕАД - София
12. “Институт по месопромишленост” ЕООД - София”
3. В раздел IV се създава т, 6;
“6. “Интендантско обслужване” ЕАД - София”
4. В Раздел VI “Център за подводна археология”-ЕООД, Созопол става т.1 и
се създават т.2 - 12:
“2. “Реставрация” ЕАД - София
3. “Център за консервация и реставрация на художествени ценности” ЕООД -
София
4. “Музика” ЕООД - Бургас
5. “Музика” ЕООД - Враца
6. “Музика” ЕООД - Пловдив
7. “Музика” ЕООД - Плевен
8. “Музика” ЕООД - Варна
9. “Музика” ЕООД - Стара Загора
10. “Музика” ЕООД - Русе
11. “Камерна музика” ЕООД - София
12. “Софийска агенция “Музика” ЕООД - София”
5. В раздел VII се създават т.3 и 4:
“3. “БУЛ БИО - НЦЗПБ” ЕООД - София
4. “Специализирана болница за рехабилитация - Китен” ЕАД - Китен”
6. В раздел VIII се създават т. 4 и 5:
“4. “НЕК”ЕАД-София, е изключение на обособените части: малки ВЕЦ и ТЕЦ
“Марица-изток 3”
20
5. “Минпроект” ЕАД - София”
7. Създава се раздел XII:
“XII. Министерство на вътрешните работи
1. “Безконтактни мултиплексорни вериги” ЕООД - София
2. “Радиоелектронни системи” ЕООД - София
3. “Проинвекс” ЕООД - София”
Предложение па народните представители Борислав Ралчев,
Стефан Минков. Йордан Мирчев и група народни представители:
3 § 10 се създава нова т. 2:
“2. В раздел II се създават т. 16 и т. 17:
"16. "Параходство "Български морски флот" ЕАД-Варна;
17. "Параходство "Българско речно плаване" ЕАД-Русе.”
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на народните представители
Волеви Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
В § 10 се правят следните изменения:
1. В т. 6, в раздел VIII в новата т.4 след думите ‘‘НЕК"ЕАД-София" текстът
се заличава.
2. Създава се т. 1:
“7. Е раздел X, т. 9 се заличава. ’’
3. т.7 става т.8
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика
за §10. КОЙТО става § 21:
§ 21. В приложението към чл. 3, ал. 1 “Списък на търговските дружества с
повече от 50 на сто държавно участие в капитала или обособени части от тях” се
правят следните изменения и допълнения:
1. В “I Министерство на регионалното развитие и благоустройството” се
създават т. 39-44:
“39. “Геопланпроект” ЕАД - София
40. “Геодезия” ЕАД - Пловдив
41. “Научни изследвания по геодезия и фотограметрия” ЕООД - София
42. “Национален център по кадастър” ЕООД - София
43. “Картография” ЕООД - София
44. “Научноизследователски институт по строителни материали” ЕООД -
София”
21
2. В ‘‘II Министерство на транспорта и съобщенията” се създават т. 16 и
т. 17:
“16. “Параходство “Български морски флот” ЕАД - Варна;
17. “Параходство “Българско речно плаване” ЕАД - Русе.”
3. В “111 Министерство на земеделието и горите” се създават т. 11 и 12:
“11. “Агроводинвест” ЕАД - София
12. “Институт по месопромишленост” ЕООД - София”
4. В “1У Министерство на отбраната” се създава т. 6:
“6. “Интендантско обслужване” ЕАД - София”
3. В “VI Министерство на културата” досегашният текст става т.1 и се се
създават т. 2 - 12:
“2. “Реставрация” ЕАД - София
3. “Център за консервация и реставрация на художествени ценности”
ЕООД - София
4. “Музика” ЕООД - Бургас
5. “Музика” ЕООД - Враца
6. “Музика” ЕООД - Пловдив
7. “Музика” ЕООД - Плевен
8. “Музика” ЕООД - Варна
9. “Музика” ЕООД - Стара Загора
10. “Музика” ЕООД - Русе
11. “Камерна музика” ЕООД - София
12. “Софийска агенция “Музика” ЕООД - София”
6. В “VII Министерство на здравеопазването” се създават т. 3 и 4:
“3. “БУЛ БИО - НЦЗПБ” ЕООД - София
4. “Специализирана болница за рехабилитация - Китен” ЕАД - Китен”
7. В “VIII Министерство на енергетиката и енергийните ресурси” се
създават т. 4 и 5:
“4. “НЕК”ЕАД-София
5. “Минпроект” ЕАД - София”
8. В “X Министерство на финансите” т. 9 се отменя.
9. В “XI Държавна агенция за младежта и спорта” думите “Държавна
агенция за” се заменят с “Министерство на”.
22
10. Създава се “XII Министерство на вътрешните работи”:
1. “Безконтактни мултиплексорни вериги” ЕООД - София
2. “Радиоелектронни системи” ЕООД - София
3. “Проинвекс” ЕООД - София”
Предложение на народните представители
Валери Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създава се раздел “Преходни и заключителни разпоредби ”
Създава се § 11:
“§ 11. Създава се нов §10а в ПЗР на ЗППЦК:
§10 а (1) В случаите на приватизация по реда на нл.32, ал.1, т.1 от Закона за
приватизация и следприватизационен контрол на държавно участие под 50 на сто от
капитала, търгово предложение по реда на чл.149а може да бъде отправено и в случай, че
предложителят притежава под 90 на сто, но не по-малко от 213 от гласовете в общото
събрание на дружеството3 като в този случай изискваното мнозинство по чл.119, ал.1, т.3
е 3/4.
(2) Търгово предложение по ал.1 може да бъде отправено не по-рано от
изтичането на 12 месеца от приключването на продажбата. "
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика;
“ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ”
§ 22. В случаите, когато към датата на влизане в сила на този закон е
налице висящ съдебен спор или влязло в сила решение за отмяна на решение на
органа по чл. 3 от отменения Закон за преобразуване и приватизация на
държавни и общински предприятия за определяне на купувач или за отказ за
определяне на купувач, процедурата по продажбата се приключва по реда на
Закон зя преобразуване и приватизация пя държавни и общински предприятия
от съответния орган.
§ 23. В случаите, кгато е взето решение от Агенцията за приватизация за
приватизацията на обособена част от търговско дружество преди включването
му в списъка по чл. 3, ял. 1, не се прилага чл. 3, ал. 3, т. 1.
§ 24. В Търговския закон, в § 5, ял. 1 от Допълнителните разпоредби,
думата “решението” се заменя с “определението”, а след думите “чл. 692” се
добавя “ал.3”.
§ 25. В Закона за публичното предлагане на ценни книжа се създава § 10а в
Преходните и заключителни разпоредби:
“§ 10 а (1) В случаите на приватизация по редя на чл. 32, ял. 1, т. 1 от Закона за
приватизация и следприватизационен контрол на държавно участие под 50 на сто от
23
капитала, търгове предложение по реда на чл. 149а може да бъде отправено и в
случай, че предложителят притежава под 90 на сто, но не по-малко от 2/3 от гласовете
в общото събрание на дружеството, като в този случай изискваното мнозинство по
ЧЛ.119, ал. 1, т. 3 е три четвърти.
(2) Търгово предложение по ал.1 може да бъде отправено не по-рано от
изтичането на 12 месена от приключване на продажбата.”
Предложение на народния представител Михаил Миков:
Създава се § 12 в Преходните и заключителни разпоредби:
“§ 12. В Закона за изменение и допълнение на Закона за уреждане на
жилищните въпроси на граждани с многогодишни жилищно-спестовни влогове (обн.
ДВ, бр. 62 от 1992 г., изм., ДВ, бр. 9 от 2000 г.) § 9, ал. 2 от Преходните и
заключителни разпоредби се изменя така:
“(2) С тези записи може да се участва в приватизационни сделки за закупуване
на дялове или акции на търговски дружества, включени в списъка по чл. 12 от Закона
за приватизация и следприватизационен контрол, както и да се купуват жилища и
парцели, предназначени по плана за жилищно строителство."
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на 92 народни представители от
ПГ на НЛСВ и ПГ на ДПС:
Създава се § 13 в Преходните и заключителни разпоредби:
”§ 13. (1) Разпоредбата на чл. 6, ал. 6 има действие от 23 март 2002 г.
(2) Образуваните административни производства по Закона за
административното производство и по Закона за Върховния административен съд
срещу актове на Агенцията за приватизация по чл. 6, ал. 6 се прекратяват, а
постановените съдебни решения се обезсилват, ”
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика;
§ 26. (1) Разпоредбите на § 1, § 2 и § 13, т. 1 се прилагат от 23 март 2002 г.
(2) Образуваните административни производства по Закона за
административното производство и по Закона за Върховния административен
съд срещу актове на Агенцията за приватизация по чл. 6, ал. 6 се прекратяват, а
постановените съдебни решения се обезсилват.
Предложение на народните представители
Валери Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създава се § 14:
"§ 14. Разпоредбите на § 4 б, § 5, т. 2. § 7, т. 1 и § 9а имат действие от датата на
влизане в сила на ЗПСК. ”
24
Комисията по икономическата политика
приема по принцип предложението
Предложение на народните представители
Валери Димитров. Ралица Агайн и Константин Пенчев:
Създава се § 15:
“§ 15. Този закон влиза в сила от деня на обнародване в ‘‘Държавен вестник”.
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика:
§ 27. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник”.
13 декември 2002 г.