Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по икономическата политика
Kомисия по икономическата политика
17/09/2004 второ гласуване

    ДОКЛАД
    по законопроект № 402-01-28/28.06.2004 г.
    за изменение и допълнение на Закона за експортното застраховане,
    внесен от Министерския съвет
    за ВТОРО четене
    ДОКЛАД
    по законопроект № 402-01-28/28.06.2004 г.
    за изменение и допълнение на Закона за експортното застраховане,
    внесен от Министерския съвет
    за ВТОРО четене
    На заседанието, проведено на 15 септември 2004 г., с участието на вносителя,
    Комисията по икономическата политика обсъди законопроекта за изменение и
    допълнение на Закона за експортното застраховане, постъпилото писмено
    предложение на народен представител, както и предложенията, направени по време на
    дискусията.
    Комисията по икономическата политика предлага на Народното събрание да
    обсъди следния
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Закона за експортното застраховане
    (Обн., ДВ, бр. 61 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 112 от 2001 г.)
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона
    § 1. В чл. 1 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите “кредити, гаранции и финансови загуби” се заменят с
    “експортни рискове, посочени в чл. 3, ал. 1”.
    2. В ал. 2 думата “нетърговски” се заменя с “политически”.
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя

    2
    § 2. Член 3 се изменя така:
    “Чл. 3. (1) Дейността за сметка на държавата по този закон обхваща
    застраховане и презастраховане на непазарен риск, включително следните експортни
    рискове:
    1 финансиране на износа на български стоки и услуги,
    2. български инвестиции в чужбина срещу политически риск;
    3. банкови кредити, предназначени за реализиране на български инвестиции в
    чужбина;
    4. банкови гаранции, свързани с осъществяване на износ на български стоки,
    както и извършването на услуги, или свързани с изпълнението на проекти с
    международно финансиране;
    5. предекспортно финансиране;
    6. презастраховане на застрахователни договори за рискове по
    т. 1-5 и ал. 2, сключени от чужди институции за експортно застраховане, при
    условията на взаимност.
    (2) Дейността за сметка на държавата по този закон обхваща и застраховане
    срещу пазарен риск на експортни кредити, свързани с производство и износ на
    български стоки и услуги или с «осъществяване на български инвестиции в чужбина,
    които не могат да бъдат застраховани или презастраховани на застрахователния пазар
    свободно, в случаите от съществен интерес за националната икономика, въз основа на
    решение на Междуведомствения съвет по експортно застраховане.
    (3) Във връзка с осъществяването на дейността по ал. 1 “БАЕЗ” - АД може да
    осъществява дейност по предоставяне на услуги на чуждестранни институции за
    експортно застраховане при условията на взаимност.
    Предложение на народния представител Георги Пирински:
    В § 2, чл. 3, ал. 1 се създава нова т. 1:
    “1. производство на български стоки и услуги за износ; ”
    Комисията по икономическата политика
    приема предложението
    Предложение на Комисията по икономическата политика:
    § 2. Член 3 се изменя така:
    “Чл. 3. (1) Дейността за сметка на държавата по този закон обхваща
    застраховане и презастраховане на непазарен риск, включително следните
    експортни рискове:
    1. производство на български стоки и услуги за износ;
    2. финансиране на износа на български стоки и услуги;
    3. български инвестиции в чужбина срещу политически риск;
    4. банкови кредити, предназначени за реализиране на български
    инвестиции в чужбина;

    3
    5. банкови гаранции, свързани с осъществяване на износ на български
    стоки, както и извършването на услуги, или свързани с изпълнението на проекти
    с международно финансиране;
    6. предекспортно финансиране;
    7. презастраховане на застрахователни договори за рискове по
    т. 1-6 и ял. 2, сключени от чужди институции за експортно застраховане, при
    условията на взаимност.
    (2) Дейността за сметка на държавата по този закон обхваща и
    застраховане срещу пазарен риск на експортни кредити, свързани с производство
    и износ на български стоки и услуги или с осъществяване на български
    инвестиции в чужбина, които не могат да бъдат застраховани или
    презастраховани на застрахователния пазар свободно, в случаите от съществен
    интерес за националната икономика, въз основа на решение на
    Междуведомствения съвет по експортно застраховане.
    (3) Във връзка с осъществяването на дейността по ал. 1 “БАЕЗ” - АД може
    да осъществява дейност по предоставяне на услуги на чуждестранни институции
    за експортно застраховане при условията на взаимност.”
    § 3. Член 4 се изменя така:
    “Чл. 4. Непазарен риск по този закон е:
    1. краткосрочен търговски и политически риск с изключение на риска,
    определен в чл. 5 като пазарен;
    2. средносрочен търговски и политически риск с изключение на риска,
    определен в чл. 5 като пазарен;
    3. дългосрочен търговски и политически риск.”
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя
    § 4. В чл. 5 ал. 1 се изменя така:
    “(1) Пазарен риск по този закон е всеки търговски или политически риск за
    срок до две години, при който длъжник по договора за износа е частноправен или
    публичноправен субект, който е юридическо или физическо лице от държава,
    определена като държава с пазарен риск.”

    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя


    § 5. В чл. 6 думата “Нетърговски” се заменя с “Политически”.


    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя

    4
    § 6. В чл. 8 думата “нетърговски” се заменя с “политически”.
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя
    § 7. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения;
    1. Алинея 1 се изменя така:
    “(1) В Закона за държавния бюджет на Република България за съответната
    година се предвиждат средствата от централния бюджет за изплащане на
    застрахователни обезщетения по чл. 3.”
    2. Създава се нова ал. 3;
    “(3) При недостиг на средствата по ал. 1 разликата се покрива за сметка на
    бюджета на Министерството на икономиката.”
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя
    § 8. Член 10 се изменя така:
    “Чл. 10. (1) “БАЕЗ” - АД може да сключва застрахователни и
    презастрахователни договори по чл. 3 до размера на застрахователния си капацитет.
    (2) Застрахователен капацитет е сборът от;
    1. общия размер на застрахованите кредитни лимити по сключени
    застрахователни договори от “БАЕЗ” - АД по този закон;
    2. общия размер на кредитните лимити по този закон, одобрени и предложени
    от “БАЕЗ” - АД на потенциалните застраховани износители или инвеститори,
    3. общия размер на кредитни лимити, по които “БАЕЗ” - АД е
    презастраховател, съгласно чл. 3, ал. 1, т. 6;
    4. общия размер на очакваните приходи от прогнозираното развитие на
    дейността на “БАЕЗ” - АД.
    (3) Сборът по ал .2 се намалява със сумата от презастрахованите кредитни
    лимити по сключените от “БАЕЗ”- АД договори за презастраховане.
    (4) Застрахователният капацитет не може да надвишава сумата на предвидения
    размер на средствата от републиканския бюджет за изплащане на обезщетения по
    застрахователни договори по чл. 3 за съответната година, увеличена с коефициент,
    одобрен с решение на Министерския съвет.
    (5) Коефициентът по ал. 4 се изчислява на базата на обосновка на
    отговорността, която “БАЕЗ” - АД може да поеме за сметка на държавата при
    заделената за съответната година сума от републиканския бюджет, прогнозирания
    премиен приход и квота на щетимост и средно тарифно число.
    (6) Методиката и редът за определяне на коефициента по ал. 4 се определят с
    наредба на Министерския съвет.”

    5
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя
    § 9. В чл. 11 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите “кредити, гаранции и финансови загуби” се заменят с
    “експортни рискове”, а накрая се поставя запетая и се добавя “който определя
    основните принципи в дейността на “БАЕЗ” - АД”.
    2. В ал. 2 цифрата “7” се заменя с “6”.
    3. В ал. 3 думите “директорът на Агенцията за застрахователен надзор към
    министъра на финансите и управителят на Българската народна банка” се заменят с “и
    председателят на Комисията по финансов надзор”.
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя
    § 10. В чл. 13 ал. 1 се изменя така:
    “(1) Междуведомственият съвет:
    1. приема краткосрочни стратегии и дългосрочна стратегия за подкрепа на
    износа на български стоки и услуги, осъществяване на български инвестиции в
    чужбина и изпълнение на проекти, свързани с износ на български стоки и услуги,
    включително в случаите на финансиране на проекти извън територията на Република
    България;
    2. предлага ежегодно чрез министъра на икономиката на министъра на
    финансите размера на средствата по чл. 9, ал. 1 и 3, които да бъдат включени в проекта
    на Закон за държавния бюджет на Република България за съответната година;
    3. определя експозициите по държави,
    4. определя обхвата на правомощията на управителните органи на “БАЕЗ” - АД
    относно сключване на застрахователни договори и изплащане на обезщетения по
    застрахователни договори по този закон,
    5. ежегодно подготвя годишен отчет за дейността по чл. 3 и го представя чрез
    министъра на икономиката в Министерския съвет до 31 май следващата календарна
    година;
    6. одобрява разходите за дейността на “БАЕЗ” - АД по чл. 3;
    7. определя начина на инвестиране на свободните средства по банковата сметка
    на “БАЕЗ” - АД по чл. 14, ал. 2;
    8. изисква от управителните органи на “БАЕЗ” - АД информация за сключените
    застрахователни договори, териториален и секторен анализ на разпределението на
    застрахования износ и инвестиции, информация за размера на заявените кредитни
    лимити за застраховане и тяхното нарастване в съпоставка със застрахователния
    капацитет на “БАЕЗ” - АД;

    6
    9. изисква на всяко тримесечие от управителните органи на олио - syj,
    информация относно изплатените застрахователни обезщетения и предстоящите за
    изплащане застрахователни обезщетения по сключени застрахователни договори по
    този закон;
    10. приема и други решения във връзка с дейността на “БАЕЗ” - АД по този
    закон.”
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя
    § 11. Наименованието на глава трета се изменя така: “Финансово осигуряване
    на прилагането на закона”.
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя
    § 12. Създава се чл. 1 За:
    “Чл. 13а. (1) Държавата гарантира изплащането на застрахователни
    обезщетения за дейността по чл. 3. Застрахователни обезщетения за текущата година
    се изплащат до размера на предвидените в държавния бюджет средства по реда на
    чл.9.
    (2) Механизмът за заявяване на средствата по чл. 9 от централния бюджет и за
    изплащане на застрахователни обезщетения със средства по
    чл. 9, ал. 1 и 3 се определя в наредбата по чл. 10, ал. 6.”
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя
    § 13. В чл. 14 ал. 4, 5 и 6 се изменят така:
    “(4) Средствата по сметката по ал. 2 се набират от:
    1. застрахователни премии по сключени застрахователни договори от “БАЕЗ” -
    АД по този закон;
    2. трансфер на средства, определени с годишния закон за държавния бюджет, за
    дейността на “БАЕЗ” - АД по чл. 3,
    3. дарения и безвъзмездни помощи;
    4. други приходи.
    (5) Средствата от сметката се разходват за:
    1. изплащане на застрахователни обезщетения по сключени застрахователни
    договори от “БАЕЗ” - АД по този закон;
    2. изплащане на отстъпени премии при презастраховане на дейността на
    “БАЕЗ” - АД от друг застраховател,

    7
    3. изплащане на комисиони на чужд застраховател при
    презастраховането му от “БАЕЗ” - АД;
    4. административни разходи за дейността на “БАЕЗ” - АД по този закон до
    размер, определен от Междуведомствения съвет;
    5. изплащане възнагражденията на членовете на Междуведомствения съвет;
    6. други извънредни разходи във връзка с дейността на “БАЕЗ” - АД по този
    закон.
    (6) Годишната печалба от дейността по чл. 1, ал. 1 не се разпределя, а се отнася
    изцяло в отделен резерв, който се използва за покриване на загуби от дейността по
    този закон.”
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя
    § 14. В параграф единствен на Допълнителната разпоредба се създават т. 7, 8 и
    9:
    “7. “Кредитен лимит” е максималният размер на покритие на застрахователя по
    износа на застрахования към определен длъжник във всеки момент по време на
    действие на застрахователния договор.
    8. “Квота на щетимост” е отношението между нетните възникнали претенции и
    нетните спечелени премии за даден период.
    9 “Средно тарифно число” е число, изчислено на базата на отношението на
    застрахования износ към получените премии.”
    Предложение на народния представител Георги Пирински:
    В § 14, параграф единствен на Допълнителната разпоредба, се създава нова
    т.4:
    “4. Загуби от производствен риск са налице, когато изпълнението на
    договорните задължения или производството на поръчаните стоки е било
    прекратено за период от 6 последователни месеца, когато това прекратяване е
    причинено пряко и изключително от едно или повече от събитията, посочени като
    търговски риск за частноправни длъжници, както и от политически риск. ”
    Комисията по икономическата политика
    приема предложението
    Предложение на Комисията по икономическата политика:
    § 14. В параграф единствен на допълнителната разпоредба се създават т.7,
    8, 9 и 10:
    “7. Загуби от производствен риск са налице, когато изпълнението на
    договорните задължения или производството на поръчаните стоки е било
    прекратено за период от 6 последователни месеца, когато това прекратяване е
    причинено пряко и изключително от едно или повече от събитията, посочени
    като търговски риск за частноправни длъжници, както и от политически риск.

    8
    8. “Кредитен лимит“ е максималният размер на покритие на
    застрахователя по износа на застрахования към определен длъжник във всеки
    момент по време на действие на застрахователния договор.
    9. “Квота на щетимост” е отношението между нетните възникнали
    претенции и нетните спечелени премии за даден период.
    10. “Средно тарифно число” е число, изчислено на базата на отношението
    на застрахования износ към получените премии.”
    15 септември 2004 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума