Парламентарни комисии
Kомисия по икономическата политика
Kомисия по икономическата политика
07/11/2001 първо гласуване
СТАНОВИЩЕ
по законопроект № 102-01-9/31.10.2001 г.
за приватизация и следприватизационен контрол,
внесен от Министерския съвет
СТАНОВИЩЕ
по законопроект № 102-01-9/31.102001 г.
за приватизация и следприватизационен контрол,
внесен от Министерския съвет
На заседанието, проведено на 7 ноември 2001 г., с участието на министъра на икономиката, Комисията по икономическата политика разгледа законопроекта за приватизация и следприватизационен контрол.
Законопроектът отменя Закона за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия. Той създава усъвършенствана уредба на процеса на приватизация, което се налага от необходимостта от ускореното осъществяване и успешното финализиране на този процес. Новият правен режим на приватизацията се характеризира с максимална бързина и публичност. Законопроектът отчита натрупания до момента опит и отстранява отчетените пропуски и недостатъци. По този начин се създават условия за привличане на утвърдени чуждестранни инвеститори, което способства за устойчивото икономическо развитие на страната и за подобряване на конкурентоспособността на приватизираните дружества.
С влизане в сила на закона всички държавни и общински търговски дружества ще са в процедура за приватизация, с изключение на дружества, включени в списък, приет от Народното събрание - за търговските дружества с над 50 на сто държавно участие, и от общинските съвети - за търговските дружества с над 50 на сто общинско участие. Тази промяна цели незабавно стартиране на приватизацията на всички държавни и общински дружества.
Законопроектът цели съсредоточаване на дейността по приватизацията на дружествата с държавно участие в един специализиран орган - Агенцията за приватизация, чиято структура се привежда в съответствие с новите й по- широки функции.
Друго достойнство на законопроекта е, че той създава условия за публичност и ефективност на приватизационния процес. Средствата за постигането на тази цел са следните: приватизиращите органи се задължават да оповестяват всички дружества, които са в процедура по приватизация; създават се публични регистри на сключените приватизационни сделки и свързаните с тях решения на органите за приватизация; оповестява се начинът, по който приватизационните органи прилагат закона, и основанията за промяна на тяхната практика.
Законопроектът въвежда принципа за равно участие на всички субекти в процеса на приватизация, като премахва всички съществуващи до момента преференции.
1
Положителна страна на новия режим е, че се отдава предпочитание на плащането с пари пред плащането с непарични платежни средства.
Създава се нов орган - Агенция за следприватизационен контрол. По този начин контролните функции във връзка с приватизацията се концентрират в орган, независим от органа, който извършва приватизационните сделки. Закрива се Центърът за масова приватизация, чрез което се постига съсредоточаване на всички функции по приватизация в един орган и се съкращава държавната администрация.
Премахва се методът на преговори с потенциални купувачи, което ще доведе до по-голяма прозрачност и яснота при прилагане на приватизационните процедури.
В дискусията народните представители направиха забележки относно предложените в законопроекта цели. Беше изказано опасение, че концентрирането на приватизационните сделки единствено в Агенцията за приватизация ще доведе до забавяне на приватизационния процес и ще затрудни управлението на държавното участие. Критикувано бе ограничаването на правомощията на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация, както и отделянето на контролните правомощия в лицето на самостоятелен държавен орган - Агенцията за следприватизационен контрол. Обсъден беше въпроса за формите на участие на работниците и мениджърите в приватизацията.
Бяха направени предложения за запазване на приватизационния метод “преговори с потенциални купувачи”, за необходимостта от прецизиране на съотношението между концесионния и приватизационния режим, за конкретизиране на възможностите за използване на различните платежни инструменти в приватизационните сделки, за създаването на оптимална система за разпределение на приходите от приватизацията, за актуализиране на списъка по чл. 3, ал. 1, за изменение на някои от преходните и заключителни правила.
След направените разисквания и в резултат на проведеното гласуване - 8 “за” и 5 “въздържали се” - Комисията по икономическата политика предлага на Народното събрание да приеме на първо четене законопроекта за приватизация и следприватизационен контрол, внесен от Министерския съвет, като срокът за предложения между първо и второ четене да бъде удължен със 7 дни.
7 ноември 2001 г.
2