Kомисия по бюджет и финанси
08/02/2002 първо гласуване
ДОКЛАД
по законопроекти за държавния дълг № 154 -01-22, внесен от н.п.
Надежда Михайлова и група народни представители на 19.07.2001 г.
и № 202-01-2, внесен от Министерския съвет на 02. 01.2002 г.
ДОКЛАД
по законопроекти за държавния дълг № 154 -01-22, внесен от н.п.
Надежда Михайлова и група народни представители на 19.07.2001 г.
и № 202-01-2, внесен от Министерския съвет на 02. 01.2002 г.
На съвместно заседание, проведено на 31.01.2002 г., Комисията по бюджет и финанси, Комисията по икономическа политика и Комисията по труда и социалната политика разгледаха законопроектите за държавния дълг, внесени от н.п. Надежда Михайлова и група народни представители и Министерския съвет.
На второ, самостоятелно заседание, проведено на 7 февруари 2002 г., Комисията по бюджет и финанси продължи обсъждането и дискусиите по двата законопроекта. На заседанията присъстваха Красимир Катев - зам. министър на финансите и Гергана Беремска - началник-отдел в дирекция “Държавни и гарантирани от държавата дългове ”в Министерството на финансите.
Законопроекта на Министерския съвет беше представен от Красимир Катев, който изтъкна, че основната цел е регламентиране на правата, отговорностите и взаимоотношенията между субектите, имащи отношение към държавния дълг. Основните принципни въпроси, които се решават със законопроекта са:
1. Въвежда се дефиниция на държавния дълг, като изрично се подчертава, че дългът на общините, социалноосигурителните фондове, Българската народна банка и държавните предприятия не е гарантиран от държавата.
2. Делегира се право на министъра на финансите да сключва и да подписва кредитните споразумения от името на държавата, което е гаранция за провеждане на единна политика по управление на дълга.
3. Поставя се ново изискване ежегодно в закона за държавния бюджет да бъдат определяни лимити за нарастването на държавния дълг и за нови заеми и предоставяне на държавни гаранции.
4. Въвежда се равнопоставеност на всички видове държавен дълг и приоритетност при неговото обслужване спрямо останалите бюджетни разходи.
1. Поставят се изисквания към получателите на заеми с държавна гаранция и се уточняват някои процедури при активиране на държавна гаранция.
2. Регулира се фискалното агентство на Българската народна банка по отношение на държавния и държавногарантирания дълг.
3. Въвежда се единен официален регистър на държавния дълг при Министерството на финансите. Предвижда се също така Министерството на финансите да бъде предварително информирано при емисия на дълг от страна на общините и социалноосигурителните фондове с цел да бъде извършвано наблюдение на задлъжнялостта на тези субекти.
Законопроекта, внесен от н.п. Надежда Михайлова и група народни представители беше представен от н.п. Муравей Радев.
В изложението си г-н Радев изтъкна ,че по смисъл и съдържание двата законопроекта почти изцяло се покриват, с изключение на това, че законопроекта, внесен от н.п. Надежда Михайлова и група народни представители съдържа и текстове, отнасящи се до управлението на консолидирания държавен дълг и до относителната стойност на съотношението между държавен дълг и брутен вътрешен продукт.
Основна цел и на внесения от н.п. Надежда Михайлова и група народни представители законопроект е да регламентира по сравнително устойчив начин правата, отговорностите и взаимоотношенията между институциите, имащи отношение към държавния дълг. Функционалната му конструкция е построена върху съществуващата практика със съответни подобрения в посока на хармонизиране с европейските изисквания в тази сфера. Дадени са дефиниции за видовете дълг в съответствие с регулациите на Европейския съюз и класификацията на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Въвежда се дефиницията за консолидирания държавен дълг, който обединява държавния дълг, дълга на социално осигурителните фондове и дълга на общините. Подчертано е обстоятелството, че дългът на социалноосигурителните фондове и на общините не ангажира правителството. Предвижда се и ограничение в нарастването на дълга като съотношение към брутния вътрешен продукт, което не може да се увеличава спрямо предходната година, докато равнището му не слезе под 60 на сто.
И на двете заседания се проведе широка дискусия с изслушване становища на експерти. Констатира се, че и в двата закона добре са обхванати и систематизирано изложени процесите на формиране на държавния дълг и държавногарантирания дълг, тяхното съдържание, лимитиране, агентство по създаване и подържане на системи за регистрация и обслужване, отчетност, информация и контрол. Дискусионен стана въпроса за включването или не на консолидирания държавен дълг и неговата роля на инструмент за регулиране обема на дълга спрямо брутния вътрешен продукт. От направената справка по този въпрос се установи, че в Протокола относно процедурата за определяне на прекомерно големия бюджетен дефицит, съставен в изпълнение на чл.104 с
от Договора за създаване на Европейската общност, е разписано, че под държавен дълг се разбира дълга, свързан с управлението като цяло. Това означава включване на дълга на централното правителство, дълговете на регионалните и местни органи за управление, както и дълговете на фондовете за социално осигуряване. Това изискване, обаче, е задължително само за членовете на европейската общност. България, като страна-кандидат за член на Съюза, не е задължена във фазата на кандидатстване да приеме Закон за държавния дълг, а така също не е задължително и формулирането в него на понятие за консолидиран държавен дълг. Това, обаче не ни освобождава от задължението в преходния период на преминаване от планова към пазарна икономика законово да регламентираме общественоикономическите отношения за възникване и управление на дейността по държавния дълг. Този закон максимално трябва да съответства на въведените от Европейския съюз икономически и финансови изисквания, които след кратко време ще се включат към задължителните условия за присъединяването ни.
С цел да се даде възможност по-пълно обхващане на всички процеси по въпросите на дълга би било добре Народното събрание да приеме на първо четене и двата законопроекта, като след това се изготви един общ законопроект, който да обедини положителните страни на внесените законопроекти.
След приключване на дебатите се премина към гласуване, при което се получиха следните резултати:" ЗА* - 12 гласа, без “Против” и “Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното и резултатите от проведеното гласуване, Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо четене законопроекта за държавния дълг № 154 -01-22, внесен от н.п. Надежда Михайлова и група народни представители на 19.07.2001 г. и № 202-01-2, внесен от Министерския съвет на 02. 01.2002 г.
София, 8 февруари 2002 г.