Парламентарни комисии
Kомисия по бюджет и финанси
Kомисия по бюджет и финанси
20/11/2002 първо гласуване
ДОКЛАД
по законопроект № 202-01-80 за бюджета на Националната
здравноосигурителна каса за 2003 г., внесен от Министерския съвет на
11.11.2002 г.
ДОКЛАД
по законопроект № 202-01-80 за бюджета на Националната
здравноосигурителна каса за 2003 г., внесен от Министерския съвет на
11.11.2002 г.
На две заседания, проведени на 7 и 14 ноември 2002 г. Комисията
по бюджет и финанси обсъди внесения от Министерския съвет
законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за
2003 г.
От името на вносителя на заседанието присъстваха министърът на
финансите Милен Велчев, заместник - министърът на финансите Кирил
Ананиев, и. д. директор на Националната здравно осигурителна каса проф.
Генчо Начев и заместник-директорът Надежда Генева.
На заседанието присъства и председателят на Сметната палата доц.
Георги Николов и членове на Сметната палата.
В мотивите към доклада, както и в експозето на проф. Начев се
изтъква, че проектобюджетът на Националната здравноосигурителна каса
за 2003 г. е изготвен на основата на очакваното изпълнение на приходите
за 2002 г., извършените разходи за заплащане на дейността в
здравноосигурителната система в извънболничната и болничната помощ,
прогнозираното намаляване на административните разходи за
функциониране на системата и за осъществяване на инвестиционната
програма на НЗОК.
Проектобюджетът е разработен на основата на действащата в
момента нормативна уредба. Единствено в частта за приходите е заложено
вноските за деца до 18 години да постъпят от републиканския бюджет,
съгласно § 21 от Закона за изменение и допълнение на Закона за здравното
осигуряване, обнародван в Д.В. бр. 107 от 15 ноември 2002 г.
Произтичащите от Закона за изменение и допълнение на Закона за
здравното осигуряване промени за бюджета на НЗОК за 2003 г. ще се
отразят в него между първо и второ четене на законопроекта.
Приходната част на бюджета на НЗОК е съобразена със заложените
в консолидираната фискална програма доходи на работещите в
материалната сфера, вноските за работещите в бюджетната сфера, както и
за всички контингенти осигурени лица, чийто здравноосигурителни вноски
са задължение на републиканския или общинските бюджети.
I. Приходи
Предлага се общия размер на приходите да възлезе на 770 млн. лв.,
което е с повече от 84 млн.лв. спрямо 2002 г. Тази сума ще постъпи от
здравноосигурителни вноски в размер на 733 млн. лв., приходи и доходи от
собственост - 21 млн.лв. и от глоби, санкции и наказателни лихви - 16
млн.лв.
II. Разходи
Разходната част е формирана при съблюдаване на основните
параметри на макрорамката, договорените с Международния валутен фонд
разходи за функция “Здравеопазване” и направените разчети за
необходимите средства за финансиране на здравноосигурителните
плащания.
Разходите се предлагат в размер на 731 млн.лв. или в повече със 182
млн.лв. спрямо 2002 г. Текущите разходи са 692 млн.лв. или в повече със
181 млн.лв., а капиталовите разходи - 3.5 млн.лв. или по-малко с 3.5 млн.
лв.
Увеличението на разходите със 182 млн.лв. е резултат от
нарастването на приходите с 84 млн. лв. и намаляването на превишението
на приходите над разходите с 98 млн.лв. спрямо 2002 г.
В текущите разходи са включени здравноосигурителни плащания,
които за 2003 г. са разчетени да достигнат 666 млн. лв. Тази сума е по-
голяма от приетите със закона за 2002 г. здравноосигурителни плащания
със 179 млн. лв.
Здравноосигурителните плащания по проектозакона за бюджета на
НЗОК се разпределят както следва:
- Първична извънболнична помощ - 104 млн. лв.;
- Стоматологична помощ 40 млн. лв.;
- Специализирана извънболнична
медицинска помощ 82 млн.лв.;
- Медико-диагностична дейност 39 млн.лв.;
- Болнична медицинска помощ 200 млн.лв.
- Лекарствени средства и консумативи
за домашно лечение 201 млн.лв.
В рамките на водените преговори между представителите на НЗОК
и договарящите се партньори от Българския лекарски съюз и Съюзът на
стоматолозите в България продължават обсъжданията по разпределението
на средствата за здравноосигурителни плащания.
Проектозаконът за бюджета на НЗОК за 2003 г. предвижда:
увеличаване на средствата, предоставяни на пазарен принцип
на изпълнителите на извънболнична медицинска помощ и по-голямата им
мотивация за оказване на ефективна здравна помощ на населението;
въвеждане на принципа на личната отговорност на
изпълнителите на извънболничната помощ;
постигане на прозрачност и ефективност в разпределението и
изразходването на средствата за извънболнична помощ, изключвайки
всякаква субективна и административна намеса;
предоставяне на възможност за оказване на качествена здравна
помощ за здравноосигурените лица независимо от местоживеенето им
/допълнителните стимули, предоставяни за изпълнителите на
извънболнична помощ, работещи в отдалечени и труднодостъпни райони,
давайки възможност за постепенното заемане на всички практики по
Националната здравна карта/.
Заплащането на дейността на болниците от страна на НЗОК
гарантира: достъп на здравноосигурените лица до избрано от тях лечебно
заведение за болнична помощ, обвързаност на финанирането на лечебните
заведения за болнична помощ с резултатите от дейността им,
конкурентоспособност на лечебните заведения за болнична помощ и
равнопоставеност от гледна точка на контрола върху качеството на
предоставяните от лечебното заведение за болнична помощ медицински
услуги.
В текущите разходи са разчетени плащания в размер на 0.2 на сто
за НОИ за събраните от него здравноосигурителни вноски.
В разходите е предвиден резерв от 35 млн.лв. за непредвидени и
неотложни разходи за сметка на резерва по чл.26, ал.1 от Закона за
здравното осигуряване.
Със законопроекта се предлага превишение на приходите над
разходите с 39 млн.лв.
Здравноосигурителната вноска за 2003 г. се запазва в размера за
2002 г., а именно - 6 на сто.
По законопроекта се проведе дискусия, по време на която бяха
направени изказвания и поставени въпроси, на които изчерпателни
отговори дадоха директорът и заместник-директорът на НЗОК
След приключване обсъждането на законопроекта се проведе
гласуване. Получиха се следните резултати: “За” - 13 гласа, “Против” - 7
гласа и нито един “Въздържал се”.
Въз основа на гореизложеното и резултатите от гласуването
Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да
обсъди и приеме на първо четене законопроекта за бюджета на
Националната здравноосигурителна каса.
София,
19 ноември 2002 г.