Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по бюджет и финанси
Kомисия по бюджет и финанси
18/02/2003 първо гласуване

    ДОКЛАД
    по законопроект № 302-01-11 за изменение и допълнение на Данъчния
    процесуален кодекс, внесен от Министерския съвет на 28.01.2003 г.
    ДОКЛАД
    по законопроект № 302-01-11 за изменение и допълнение на Данъчния
    процесуален кодекс, внесен от Министерския съвет на 28.01.2003 г.
    На заседание, проведено на 13 февруари 2003 г., Комисията по
    бюджет и финанси разгледа законопроекта за изменение и допълнение на
    Данъчния процесуален кодекс, внесен от Министерския съвет .
    На заседанието присъстваха заместник-министъра на финансите
    Гати ал Джебури и Николай Попов - главен директор на Главна данъчна
    дирекция.
    Законопроекта беше представен от заместник-министъра на
    финансите Гати ал Джебури, който изтъкна, че основните цели са :
    - да се регламентират процедурите за прилагане на СИДДО, за да се ограничи злоупотребата с облекчения режим на данъчно облагане, както и да се създадат гаранции за данъчно задължените лица за законосъобразно
    прилагане на спогодбите;
    - да се усъвършенствуват някои разпоредби, касаещи работата на
    Агенцията за държавни вземания при осъществяване правомощията й по
    принудително събиране на публичните вземания.
    Основните промени са следните:
    1. Разширява се обхвата на лицата, имащи достъп до информация,
    представляваща служебна тайна по смисъла на чл. 12, като изрично се
    включват и публичните изпълнители;
    2. Предложени са процедури за прилагане на материално-правните
    разпоредби на спогодбите за избягване на двойното данъчно облагане.
    Избран е подход, при който данъчно задължените лица следва да
    удостоверяват пред компетентните органи правото си за прилагане на
    СИДДО, а те от своя страна да контролират и преценяват
    законосъобразното прилагане на спогодбите. В случай, че не са доказани
    основанията за прилагане на СИДДО, се прилагат разпоредбите на
    българското вътрешно законодателство;



    3. Предложени са промени, осигуряващи възможност на министъра
    на финансите да дава становища относно прилагането на данъчното
    законодателство;
    4. Предвидени са промени, с които се разграничават правомощията
    за отмяна и замяна на обезпеченията на органа по принудителното
    изпълнение след образуване на изпълнително дело в Агенцията за
    държавни вземания и органа, наложил обезпечението на предходен етап;
    5. Предвиждат се промени свързани с публичната продажба, целящи
    окончателна реализация на имуществото, срещу което е насочено
    принудителното изпълнение и увеличаване постъпленията в държавния
    бюджет.
    При обсъждане на законопроекта членовете на комисията поставиха
    следните въпроси:
    1. Да се прецизира § 2, относно допълнение на чл. 24, като се
    определи вида на стоките и документите за доказване на собствеността им.
    Да се прецени систематичното място на тази норма в предвид характера й.
    2. Да отпаднат т. 2 и 3 от § 4, с които се предвижда промяна в чл. 68
    и се запази сега действащата разпоредба, която дава правомощие на
    министъра на финансите да удължава срока на ревизия, тъй като същата е
    приета през 2002 г. след многократно дискутиране.
    3. В § 9 да отпадне чл. 11 бе, който обвързва прякото прилагане на
    СИДДО, с даването на разрешение от страна на данъчната администрация.
    Разпоредбата следва да се прецизира и да се включи в следващ
    законопроект за изменение и допълнение на Данъчния процесуален
    кодекс.
    4. Да се обмисли доколко са целесъобразни промените по отношение
    публичната продажба и провеждането на търгове, предвидени с параграфи
    25, 27 и 30, с оглед пресичане на възможностите за шиканиране на
    търговете и спадане на продажните цени до минимални.
    5. Да се прецизира § 32, относно създаването на нова алинея в чл.
    232, с която се дава право на министъра на финансите да изготвя
    становища по прилагане на данъчното законодателство. Да се обмисли
    въпроса за статута на становищата и възможността за публикуването им,
    за да стигне информацията до адресатите й.
    6. Параграфи 36 и 39 да отпаднат, като предвидените с тях промени
    се включат в законопроектите за изменение и допълнение на Кодекса за
    задължително обществено осигуряване и Закона за митниците, които
    предстои да се разглеждат в Народното събрание.
    На поставените въпроси изчерпателни отговори даде заместник-
    министърът на финансите Гати ал Джебури.



    След дискусията се проведе гласуване, което приключи със следните
    резултати: “За” - 8 народни представители, “Въздържал се” - 1 народен
    представител, без “Против”.
    Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси
    предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване
    законопроекта за изменение и допълнение на Данъчния процесуален
    кодекс, внесен от Министерския съвет.
    София, 17 февруари 2003 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума