Kомисия по бюджет и финанси
18/02/2003 първо гласуване
ДОКЛАД
по законопроект № 302-01-11 за изменение и допълнение на Данъчния
процесуален кодекс, внесен от Министерския съвет на 28.01.2003 г.
ДОКЛАД
по законопроект № 302-01-11 за изменение и допълнение на Данъчния
процесуален кодекс, внесен от Министерския съвет на 28.01.2003 г.
На заседание, проведено на 13 февруари 2003 г., Комисията по
бюджет и финанси разгледа законопроекта за изменение и допълнение на
Данъчния процесуален кодекс, внесен от Министерския съвет .
На заседанието присъстваха заместник-министъра на финансите
Гати ал Джебури и Николай Попов - главен директор на Главна данъчна
дирекция.
Законопроекта беше представен от заместник-министъра на
финансите Гати ал Джебури, който изтъкна, че основните цели са :
- да се регламентират процедурите за прилагане на СИДДО, за да се ограничи злоупотребата с облекчения режим на данъчно облагане, както и да се създадат гаранции за данъчно задължените лица за законосъобразно
прилагане на спогодбите;
- да се усъвършенствуват някои разпоредби, касаещи работата на
Агенцията за държавни вземания при осъществяване правомощията й по
принудително събиране на публичните вземания.
Основните промени са следните:
1. Разширява се обхвата на лицата, имащи достъп до информация,
представляваща служебна тайна по смисъла на чл. 12, като изрично се
включват и публичните изпълнители;
2. Предложени са процедури за прилагане на материално-правните
разпоредби на спогодбите за избягване на двойното данъчно облагане.
Избран е подход, при който данъчно задължените лица следва да
удостоверяват пред компетентните органи правото си за прилагане на
СИДДО, а те от своя страна да контролират и преценяват
законосъобразното прилагане на спогодбите. В случай, че не са доказани
основанията за прилагане на СИДДО, се прилагат разпоредбите на
българското вътрешно законодателство;
3. Предложени са промени, осигуряващи възможност на министъра
на финансите да дава становища относно прилагането на данъчното
законодателство;
4. Предвидени са промени, с които се разграничават правомощията
за отмяна и замяна на обезпеченията на органа по принудителното
изпълнение след образуване на изпълнително дело в Агенцията за
държавни вземания и органа, наложил обезпечението на предходен етап;
5. Предвиждат се промени свързани с публичната продажба, целящи
окончателна реализация на имуществото, срещу което е насочено
принудителното изпълнение и увеличаване постъпленията в държавния
бюджет.
При обсъждане на законопроекта членовете на комисията поставиха
следните въпроси:
1. Да се прецизира § 2, относно допълнение на чл. 24, като се
определи вида на стоките и документите за доказване на собствеността им.
Да се прецени систематичното място на тази норма в предвид характера й.
2. Да отпаднат т. 2 и 3 от § 4, с които се предвижда промяна в чл. 68
и се запази сега действащата разпоредба, която дава правомощие на
министъра на финансите да удължава срока на ревизия, тъй като същата е
приета през 2002 г. след многократно дискутиране.
3. В § 9 да отпадне чл. 11 бе, който обвързва прякото прилагане на
СИДДО, с даването на разрешение от страна на данъчната администрация.
Разпоредбата следва да се прецизира и да се включи в следващ
законопроект за изменение и допълнение на Данъчния процесуален
кодекс.
4. Да се обмисли доколко са целесъобразни промените по отношение
публичната продажба и провеждането на търгове, предвидени с параграфи
25, 27 и 30, с оглед пресичане на възможностите за шиканиране на
търговете и спадане на продажните цени до минимални.
5. Да се прецизира § 32, относно създаването на нова алинея в чл.
232, с която се дава право на министъра на финансите да изготвя
становища по прилагане на данъчното законодателство. Да се обмисли
въпроса за статута на становищата и възможността за публикуването им,
за да стигне информацията до адресатите й.
6. Параграфи 36 и 39 да отпаднат, като предвидените с тях промени
се включат в законопроектите за изменение и допълнение на Кодекса за
задължително обществено осигуряване и Закона за митниците, които
предстои да се разглеждат в Народното събрание.
На поставените въпроси изчерпателни отговори даде заместник-
министърът на финансите Гати ал Джебури.
След дискусията се проведе гласуване, което приключи със следните
резултати: “За” - 8 народни представители, “Въздържал се” - 1 народен
представител, без “Против”.
Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси
предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване
законопроекта за изменение и допълнение на Данъчния процесуален
кодекс, внесен от Министерския съвет.
София, 17 февруари 2003 г.