Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по бюджет и финанси
Kомисия по бюджет и финанси
10/11/2003 първо гласуване

    Доклад
    по законопроект за изменение и допълнение на
    Закона за бюджета на НЗОК за 2003 г. №302-01-52 от 21.11.2003 г.
    Доклад
    по законопроект за изменение и допълнение на
    Закона за бюджета на НЗОК за 2003 г. №302-01-52 от 21.11.2003 г.


    На заседание, проведено на 5 ноември 2003 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2003 г., внесен от Министерския съвет на 21.10.2003 г.
    На заседанието присъстваха Кирил Ананиев, заместник-министър на финансите и председател на Управителния съвет на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и Жени Начева - Директор на “Дирекция бюджет и финансови параметри” на НЗОК.
    Законопроекта беше представен от заместник-министър Ананиев.
    Законът за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2003 г. беше приет от Народното събрание на 15 декември 2002 г. и обнародван в “Държавен вестник,” брой 119 от 27 декември 2002 г.
    Приетият от Народното събрание бюджет на НЗОК за 2003 г. беше съставен по реда на Закона за здравното осигуряване, чл. 27, ал. 1, който предвижда разходите да не надвишават приходите в рамките на една бюджетна година.
    В разходната част на бюджета беше предвиден резерв за непредвидени и неотложни разходи в размер на 73 247 хил. лв. съгласно чл. 26, ал. 1. В процеса на изпълнението на бюджета резерва може да се използва от Управителния съвет за разходи в случай на значителни отклонения от равномерното разходване на средствата или на териториален дисбаланс в потреблението на медицинската помощ.
    Бюджетът беше приет с излишък от 38 908 хил. лв.
    В Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2003 г. (ЗБНЗОК) е предвидено да постъпят приходи в размер на 769 921 хил. лв. Преобладаващ дял от тях са здравноосигурителните вноски в размер на 732 471 хил. лв. и от другите източници в размер на 37 450 хил. лв.
    Съгласно направеното очаквано изпълнение на бюджета за 2003 г. от общия размер на приходите по закона ще постъпят 743 405 хил. лв., което

    представлява 96.6 на сто от разчетените със закона или с 26 516 хил. лв. по- малко.
    Посочват се следните причини за очакваното неизпълнение на приходите:
    - вноски за и от работници и служители - некоректно отношение от страна на работодатели по отношение на начисляването и внасянето на дължимите социални и здравноосигурителни вноски за наетите здравноосигурени лица;
    - вноски за други категории лица, осигурявани предимно за сметка на републиканския бюджет - достигнатите равнища на събираемост са под очакваните, което се дължи на непревеждане през първото полугодие на част от средствата от отговорните за това ведомства (предимно висши училища), като очакването е тази тенденция да се преодолее до края на годината.
    Друга причина е преструктурирането на собствеността в отделните отрасли на икономиката и увеличаването на дела на частния сектор. Това води до занижен контрол от страна на работодателите относно превеждането на дължимите вноски, а за Националния осигурителен институт (НОИ) - до невъзможност да контролира изпълнението на задълженията им.
    Сред нередовните платци на здравноосигурителни вноски фигурират и лица от категорията на самоосигуряващите се, като:
    - лица, които са заплатилите определени дължими вноски, но не са подали декларация за това;
    - лица без трудови или други правоотношения, без право на социално подпомагане или на обезщетение за безработица;
    - лица без декларирани здравноосигурителни вноски, както и лица, понастоящем осигурени, за които в определен период от действието на Закона за здравното осигуряване друг е имал задължението да ги осигурява.
    Националната здравноосигурителна каса съвместно с Националния осигурителен институт периодично са извършвали анализ на изпълнението на приходите и са набелязвали конкретни мерки за увеличаване на постъпленията.
    В резултат на предприетите съвместни действия от НЗОК и НОИ очакванията са прогнозното неизпълнение на общите приходи да се намали от 26 516 хил. лв. до около 10 000 хил. лв.
    Във връзка с очакваното неизпълнение на общите приходи с внесеният законопроект не се предлага тяхното намаление защото, в резултат на взетите мерки е възможно към края на годината да се достигнат разчетените с бюджета общи приходи.

    В случай, че не бъдат събрани приходите по чл. 1, ал. 1, с § 5 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2003 г. и с предложената му поправка с § 2 на законопроекта се предлага разходите да се извършват до размера на средствата по чл. 1, ал. 2, като с решение на управителния съвет на Националната здравноосигурителна каса получената разлика се покрива за сметка на наличните средства на касата в БНБ.
    Със Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2003 г. е утвърден бюджетен кредит за разходи от 731 000 хил. лв., в това число за здравноосигурителни плащания 628 000 хил. лв., а от тях за лекарства за домашно лечение и медицински изделия, които НЗОК напълно или частично заплаща, в размер на 163 000 хил. лв. при отчетени за тях разходи за 2001 и 2002 г. съответно 182 000 хил. лв. и 239 000 хил. лв.
    През първите 7 месеца на 2003 г. са изплатени средствата за лекарства за домашно лечение и медицински изделия на сума 174 000 хил. лв., а очакваното изпълнение за месец август е било за 19 000 хил. лв. По този начин очакваното изпълнение на разходите за лекарства към 31 август 2003 г. е близо 193 000 хил. лв., разпределени, както следва:
    - 114 000 хил. лв. - изплатени на аптеките, сключили договори с Районите здравно осигурителни каси съгласно чл. 63 от Националния рамков договор (НРД) за 2002 г. и чл. 43 от НРД за 2003 г.;
    - 79 000 хил. лв. - изплатени на представителите на фирмите производители.
    Горните разходи са за лекарства, изписани и отпуснати на хронично болни и на пациенти с остри заболявания.
    С въвеждането в действие на новия НРД от 1 април 2003 г. разходите за лекарства са се понижили. Стабилизирането в равнището на потребление на лекарствени продукти, заплащани от касата, се запазва и след приемането на нов лекарствен списък, влязъл в сила от 16 май 2003 г.
    Следва да се отбележи, че голямата сума на усвояване на средствата за лекарства се дължи и на изплащане от бюджета на НЗОК за 2003 г. на задължения от ноември и декември 2002 г.
    Съществената промяна в разходите за лекарства е обусловена и от следните обстоятелства:
    1. Промените на лекарствения списък от 16 февруари и 16 май 2003 г., както и влизането в сила на НРД за 2003 г. от 1 април 2003 г. Първата промяна - от 16 февруари, е довела до съществено понижаване на разходите за лекарствени продукти за домашно лечение - с около 45 на сто. С влизането в сила на новия НРД за 2003 г. са се задействали допълнителни разходоспестяващи механизми.

    2. С Българския лекарски съюз и със Съюза на стоматолозите в България са били договорени нови правила за предписване на лекарства: НЗОК да заплаща до 3 лекарствени продукта за едно заболяване; лекарствата следва да бъдат от различни химико-терапевтични групи; здравноосигурените лица , получаващи лекарства по протокол, да не могат да получават по линия на НЗОК други лекарства за същото заболяване.
    3. Въведено е било стриктно проследяване спазването на изискванията на чл. 109 от Закона за здравното осигуряване. На неосигуряващите се лица се отказва заверяване на протоколи до възстановяване на осигурителните им права. Очакванията са тези мерки да окажат положителен ефект върху събираемостта на здравноосигурителните вноски.
    Месечния разход за лекарства е намалял от 28 000 хил. лв. на около 20 000 хил. лв.
    Въведена е нова методика за осъществяване на по-ефективен медицински и финансов контрол по отношение на предписването и отпускането на лекарства.
    Националната здравноосигурителна каса не е могла да допусне допълнително намаляване нивото на заплащане на лекарствата, тъй като това би довело до смяна на лечението на пациентите с всички последици за тяхното здравословно състояние.
    На основата на извършения касов разход за осемте месеца на годината и направеното очаквано изпълнение до края на 2003 г. изчисленията показват, че бюджетният кредит за здравноосигурителни плащания от 628 000 хил. лв. нараства на 744 000 хил. лв. или с 116 000 хил. лв. в повече. В рамките на това увеличение лекарствата за домашно лечение и медицинска помощ от 163 000 хил. лв. става 271 000 хил. лв. или с 108 000 хил. лв. в повече.
    Предлага се горното увеличение на разходите за здравноосигурителни плащания от 116 000 хил. лв. да се покрие от вътрешно разместване на бюджетните кредити чрез намаляване на резерва за непредвидени и неотложни разходи с 65 000 хил. лв. и 2 000 хил. лв. чрез намаляване на капиталовите и административните разходи. Остават 8 000 хил. лв. в резерв за покриване на непредвидени здравноосигурителни плащания. Тази корекция ще се извърши от Управителния съвет на НЗОК на основание § 1 от Заключителните разпоредби на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2003 г.
    Останалата сума от 49 000 хил. лв. се предлага да се осигури чрез изменение и допълнение на Закона за бюджета на НЗОК за 2003 г. като се използва:
    1. приетият с бюджета за 2003 г. излишък от 39 000 хил. лв.;

    2. вместо излишък да се формира бюджетен дефицит от 6 000 хил. лв., който да се финансира за сметка на наличностите на НЗОК в БНБ и
    3. възстановената през 2003 г. по банкова гаранция на “Аремис Софт Корпорейшън” за неизпълнен договор по изграждане на информационната система сума от 3 400 хил. лв. За целта се предлага в закона да се създаде нова точка 2.1. Капиталови разходи - възстановена сума (3 352) хил. лв., с която се намалява общия размер на разходите.
    Тъй като в чл. 27, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване е предвидено разходите на НЗОК да не могат да надвишават приходите в рамките на една бюджетна година, със законопроекта се предлага отменянето на този текст. Промяната е уместна и с оглед съставянето на бюджета на НЗОК за 2004 г., тъй като очевидно с разширяването на финансирането в бъдеще НЗОК ще използва средства от натрупания преходен остатък.
    Вследствие на предложението за увеличаване на общата сума на разходите с 45 000 хил. лв. и вместо излишък в бюджета на НЗОК за 2003 г. да се формира дефицит се налага корекция и на § 5 от Заключителните разпоредби на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2003 г.
    По законопроекта се проведе дискусия и поставиха въпроси от народните представители за изясняване на причините довели до необходимостта от извършване на предложените промени, както в бюджета за 2003 г., така и за отменянето на ал. 1 на чл. 27 от Закона за здравното осигуряване.
    На поставените въпроси отговори даде г-н Кирил Ананиев.
    След обсъждането се проведе гласуване, при което се получиха следните резултати: “За”- 7 народни представители, “Въздържали се” - 2 народни представители, без против.
    Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравно осигурителна каса за 2003 г.
    София, 10 ноември 2003 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума