Kомисия по бюджет и финанси
10/11/2003 първо гласуване
Доклад
по законопроекти за изменение и допълнение на Закона за
корпоративното подоходно облагане № 302-01-63, внесен от
Министерския съвет на 31.10.2003 г. и № 354-01-87, внесен от н.п. Муравей Радев и група народни представители на 25.09.2003 г.
Доклад
по законопроекти за изменение и допълнение на Закона за
корпоративното подоходно облагане № 302-01-63, внесен от
Министерския съвет на 31.10.2003 г. и № 354-01-87, внесен от н.п. Муравей Радев и група народни представители на 25.09.2003 г.
На заседание, проведено на 5 ноември 2003 г., Комисията по
бюджет и финанси разгледа законопроектите за изменение и допълнение
на Закона за корпоративното подоходно облагане.
Законопроектът на Министерския съвет беше представен от
заместник-министъра на финансите Стамен Тасев, който изтъкна, че
целта на предлаганите промени е синхронизиране на данъчното
законодателство с правните норми на Европейския съюз, както и подкрепа
на икономическия растеж и стимулиране на инвестициите.
Основните промени в законопроекта са следните:
- намалява се ставката на корпоративния данък от 23,5 на 19,5 на
сто;
- предлага се застрахователните дружества да преминат към
общия ред на облагане по ЗКПО като за застрахователните премии се
запазва и режима на облагане с еднократен данък, който ще се начислява в
застрахователните полици за сметка на застраховащите и застраховани
лица, а ставката на данъка за общото застраховане се намалява от 7 % на
3 %, а животозастраховането и премиите по активното презастраховане не
се облагат с данък;
- предлага се бюджетните предприятия за осъществяваната от тях стопанска дейност да се облагат с еднократен данък върху приходите в
размер 4 на сто, вместо по общия ред;
- въвежда се нова категория амортизируеми дълготрайни
нематериални активи, за които има правни ограничения за периода на
ползване. Годишната амортизационна норма за тези активи ще се
определя съобразно срока на ползване, като не може да бъде по-висока от
25 на сто;
- предложени са разпоредби във връзка завеждане на активите и
последващото водене на данъчния амортизационен план;
- предложен е облекчен режим на данъчно третиране на
извършените от работодателя разходи за превоз на персонала. Отчетените
разходи за групов превоз на персонала, включително за наетите по
договори за управление и контрол, извършен със собствени или наети
автомобили, от местоживеене до месторабота и обратно, с изключение на
случаите, в които транспортът се осъществява с леки автомобили, не се
регулират за данъчни цели и не се облагат с данък при източника;
- предлага се лицензираните дружества със специална
инвестиционна цел по Закона за дружествата със специална
инвестиционна цел да не се облагат с корпоративен данък, като данъчната
тежест се прехвърля към техните инвеститори;
- предлага се намаление на еднократния данък върху даренията в
полза на образователни, здравни, лечебни заведения, фондове за
подпомагане на инвалиди, общини и др. от 20 % на 15 %;
- актуализират се текстове, предлагат се редакционни промени и
синхронизация с действащото законодателство;.
Законопроекта на н.п. Муравей Радев и група народни
представители беше представен от вносителите.
Той предвижда следните промени:
- предлага се да се изключат от облагане по ЗКПО бюджетните
организации;
- да не се преобразува финансовия резултат за данъчни цели с
начислените глоби, конфискации и други санкции за нарушаване на
нормативни актове;
- размера на корпоративния данък да се намали от 23.5% на
17.5%;
- размера на еднократния данък върху социалните разходи,
разходите за ремонт на леките автомобили и вноските за доброволно
пенсионно осигурявне да се намали от 20 % на 15 %.
След представянето на законопроектите се проведе дискусия,
при която се поставиха следните въпроси:
1. Какъв е мотива за определяне на ставка 19.5%;
2. Да се прецизират разпоредбите на чл. 23 с оглед по-голяма
яснота и лесна приложимост;
3. Какъв е мотива за освобождаване от облагане с корпоративен
данък на дружествата със специална инвестиционна цел.
4. Да се прецизира текста на чл. 63 а като се конкретизира
категорията “застраховащите лица”.
На поставените въпроси отговориха представителите на
вносителите.
След дискусията се проведе гласуване, което приключи със
следните резултати:
- по законопроекта на Министерския съвет: “За”- 8 народни
представители, “Против”- 1 народен преставител, “Въздържал се”- 1
народен представител.
- по законопроекта на н.п. Муравей Радев и група народни
представители: “За”- 3 народни представители, “Против”- 6 народни
представители, “Въздържали се”- 2 народни представители.
Въз основа на гореизложеното, Комисията по бюджет и финанси
предлага на Народното събрание, да приеме на първо гласуване
законопроекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното
подоходно облагане, внесен от Министерския съвет и да не приеме
законопроекта, внесен от н.п. Муравей Радев и група народни
представители.
София, 7 ноември 2003 г.