Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по бюджет и финанси
Kомисия по бюджет и финанси
28/11/2003 второ гласуване

    Доклад
    Второ четене
    Ha заседание, проведено на 26 ноември 2003 г., Комисията
    разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за данък
    върху добавената стойност за второ четене
    Доклад
    Второ четене
    Ha заседание, проведено на 26 ноември 2003 г., Комисията
    разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за данък
    върху добавената стойност за второ четене и предлага на Вашето
    внимание следния
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Закона за данък върху
    добавената стойност
    (Обн., ДВ, бр. 153 от 1998 г.; попр., бр. 1 от 1999 г., изм. и доп., бр. 44,
    62,64,103 и 111 от 1999 г., бр. 63,78 и 102 от 2000 г., бр. 109 от 2001 г.,
    бр. 28, 45 и117 от 2002 г., бр. 37, 42 и 86 от 2003 г.)
    § 1. В чл. 6 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) Не е доставка по смисъла на този закон прехвърлянето на
    предприятие като цяло по реда на чл.15 от Търговския закон.”
    Предложение на н.п. Христо Механдов и Мариана
    Костадинова
    I. Параграф 1 се изменя така:
    “§1. В чл. 6 се създават ал. 2 и 3:
    (2) Не е доставка по смисъла на този закон прехвърлянето на
    предприятие като цяло по реда на чл. 15 от Търговския закон.
    (3) Не е доставка по смисъла на този закон изплащането на
    регресно обезщетение от производител на стока, за признат от него

    фабричен дефект, отстранен от оправомощен от него търговец в
    гаранционния срок ”
    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 1 със
    следната окончателна редакция:
    § 1. В чл. 6 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създават се ал. 2,3 и 4:
    “(2) Не е доставка по смисъла на този закон прехвърлянето
    на предприятие по чл.15 от Търговския закон.
    (3) Не е доставка по смисъла на този закон гаранционното
    обслужване на стоки, когато то по силата на договор е за сметка на
    чуждестранно лице, което няма седалище или клон на територията на
    страната и което лице няма регистрация по този закон.
    (4) Не е доставка по смисъла на този закон безвъзмездната
    доставка на стоки и услуги предоставени от работодател на работник
    или служител по глава четиринадесета от Кодекса на труда, свързани
    с дейността на предприятието.”
    Комисията предлага да се създаде нов § 2:
    § 2. В чл. 8, т. 5 накрая се поставя запетая и се добавят думите
    “с изключение на случаите по чл. 6, ал. 4”.
    Комисията предлага да се създаде нов § 3:
    § 3. В чл. 10, т. 9 накрая се поставя запетая и се добавят
    думите “с изключение на случаите по чл. 6, ал. 4”.
    Предложение на н.п. Нина Радева. Теодора Дренска и Мария
    Ангелиева за нов §:
    В чл. 17, т. 7 след думата “транспорт ” да се добави “ на крайни
    клиенти ”.
    Комисията подкрепя по принцип предложението, което е
    отразено в § 18.
    Предложение на н.п. Христо Механдов, Теодора Дренска.
    Мариана Костадинова и Мария Ангелиева за нов §
    В чл. 20, т. 22 след думата” събиране” се добавя
    “транспортиране ”
    Предложението е оттеглено на заседанието на Комисията.
    2

    Предложение на н.п. Христо Механдов и Мариана
    Костадинова за нов §:
    §....В чл. 20 се създава т. 24 със следното съдържание:
    “24. “Гаранционното обслужване” по смисъла на този закон
    включва предоставянето на труд и/или резервни части от оправомощен
    от производителя на стоката търговец, за отстраняване на фабричен
    дефект на същата, признат от производителя ”
    Комисията подкрепя предложението, като предлага да се
    създаде нов § 4 със следната окончателна редакция:
    § 4. В чл. 20 се създава т. 24 :
    “24. “Гаранционното обслужване” по смисъла на този закон
    включва предоставянето на труд и/или резервни части от
    оправомощен от производителя на стоката търговец, за отстраняване
    на фабричен дефект на същата, признат от производителя.”
    § 2. В чл. 29 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 3. се отменя.
    2. В ал. 6, т. 5 накрая се добавят думите “и седмични списания”.
    3. Алинея 7 се отменя.
    Предложение на н.п. Христо Механдов и Мариана
    Костадинова
    § 2 става § 3 и се изменя така:
    “§З.В чл. 29 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Алинея 1, т. 4 не се прилага за:
    1. разходите за обикновени или обичайни опаковъчни материали
    или контейнери, ако съгласно условията на доставката доставчикът е
    поел ангажимент за възстановяване на такива суми след връщане на
    тези опаковъчни материали или контейнери от получателя.
    2. разходите на лизингодател или лизингополучател, свързани с
    ползването на стока, при условията и в срока на договор за финансов
    лизинг, като: разходи за имуществени застраховки, застраховки
    Гражданска отговорност, застраховки за финансов риск и други
    подобни, за целия или част от срока на договора, разходи за имуществени
    данъци и такси, пътни данъци, екотакси и разходи за регистрация. ”
    2. В ал. 6, т. 5 накрая се добавя “ и седмични списания ”
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя предложението на вносителя по т. 2 и не
    подкрепя по т. 1 и 2 и предлага следната окончателна редакция на § 2,
    който става § 5.
    § 5. В чл. 29 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Алинея 1, т. 4 не се прилага за:
    1. разходите за обикновени или обичайни опаковъчни
    материали или контейнери, ако съгласно условията на доставката
    доставчикът е поел ангажимент за възстановяване на такива суми
    след връщане на тези опаковъчни материали или контейнери от
    получателя.
    2. разходите на лизингодател или лизингополучател,
    свързани с ползването на стока, при условията и в срока на договор
    за финансов лизинг, като: разходи за имуществени застраховки,
    застраховки Гражданска отговорност, застраховки за финансов риск
    и други подобни, за целия или част от срока на договора, разходи за
    имуществени данъци и такси, пътни данъци, екотакси и разходи за
    регистрация.”
    2. В ал. 6, т. 5 накрая се добавят думите “и седмични
    списания”.
    Комисията предлага да се създаде нов § 6:
    § 6. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 3, т. 2 накрая се поставя запетая и се добавят думите
    “с изключение на доставките по глава четиринадесета от Кодекса на
    труда”.
    2. Създава се ал. 5:
    “(5) Данъчната основа при доставки на стоки и услуги по
    глава четиринадесета от Кодекса на труда се определя по реда на чл.
    29, ал. 5.”
    Предложение на н.п. Нина Радева. Теодора Дренска и Мария
    Ангелиева за нов §
    В чл. 36, ал. 1 т.5 след думите “включително договаряне” да се
    добави “свързани с ”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н,п. Валери Димитров
    В чл. 36, an. 1 т.5 след думите “включително договаряне” да се
    добави “свързани с ”.
    Комисията подкрепя предложението.
    4

    Комисията предлага да се създаде нов § 7 със следната
    окончателна редакция:
    §7. В чл. 36, ал. 1, т. 5 след думите “включително договаряне”
    се добавя “свързани
    § 3. В чл. 40 се създава ал. 3:
    “(3) Здравни услуги са и услугите по чл. 4, т. 2, буква “д” от
    Закона за Българския Червен кръст, оказвани от Планинската спасителна
    служба към Българския Червен кръст.”
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 3,
    който става § 8.
    § 4. В чл. 42 се създава т. 6:
    “6. услугите, свързани с обучението на планински спасители,
    извършвани от Българския Червен кръст по Закона за Българския Червен
    кръст.”
    Предложение на н.п. Стефан Данаилов и Явор Милушев
    В чл. 42 да се добави нова т. 6:
    “6. Предоставянето на авторски и сродни на тях права от
    организациите за колективно управление на права по чл. 40 от Закона за
    авторското право и сродните му права. ”
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя и предлага
    следната окончателна редакция на § 4, който става § 9:
    § 9. В чл. 42 се създават т. 6 и 7:
    “6. услугите, свързани с обучението на планински спасители,
    извършвани от Българския Червен кръст по Закона за Българския
    Червен кръст.
    7. предоставянето на авторски и сродни на тях права от
    организациите за колективно управление на права по чл. 40 от Закона
    за авторското право и сродните му права.”
    § 5. Заглавието и текстът на чл. 44 се изменят така:
    “Приватизационни сделки
    Чл. 44. Приватизационна сделка е приватизацията на обекти по
    чл. 1, ал. 2 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол”.
    5

    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 5,
    който става § 10.
    § 6. Член 48 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 6,
    който става § 11.
    Предложение на н.п. Лютви Местан, Хюсеин Чауш, Исмет
    Саралийски, Мустафа Зинал, Борислав Цеков и Мирослав Севлиевски,
    за нов §:
    Създава се нов § 6а:
    §6а. В чл. 49, ал. 1 се добавя нова точка 4а със следния текст:
    “4а. Юридическите лица с нестопанска цел, регистрирани в
    Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел за
    осъществяване на общественополезна дейност ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Емил Кошлуков
    Създава се нов § 6а:
    §6а. В чл. 49, ал. 1 се добавя нова точка 4а със следния текст:
    “4а. Юридическите лица с нестопанска цел, регистрирани в
    Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел за
    осъществяване на общественополезна дейност ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на Комисията за нов § 12 (във връзка с
    предложението на н.п. Емилия Масларова, Петър Димитров, Кръстьо
    Петков и Георги Пирински за промяна на чл. 59:
    § 12. Член 54 се изменя така:
    “Чл. 54. Данъчната ставка е нула в случаите на:
    1. износ по смисъла на чл. 14,
    2. в случаите по чл. 92
    3. при доставка на територията на страната леки автомобили
    с обем на двигателя до 1800 куб. см и с мощност на двигателя до 100 к.
    с., с получател - лица с над 90 на сто трайно намалена
    работоспособност или трайно ограничена възможност за социална
    адаптация и от лица на 6 и повече години с до 90 на сто включително
    трайно намалена работоспособност или трайно ограничена
    възможност за социална адаптация, които имат заболяване или
    увреждане, посочено в списък, одобрен от министъра на
    6

    здравеопазването, министъра на труда и социалната политика и
    министъра на финансите. По тази разпоредба може да се придобие лек
    автомобил за период 3 години за употребяван и 5 години за нов
    автомобил;
    4. нулева ставка се прилага само за доставките на леки
    автомобили, когато данъка е в размер до левовата равностойност на
    900 щатски долара.
    5. Документите за доказване на обстоятелствата по т. 3 и т. 4
    се регламентират в Правилника за прилагане на закона.
    Предложение на н.п. Емилия Масларова, Петър Димитров,
    Кръстьо Петков и Георги Пирински за нов §:
    §....Създава се нов член 54а:
    “Диференцирани ставки
    Чл. 54а. Диференцирани данъчни ставки за всяка облагаема
    доставка на стока и услуга, включително и при внос на стоки, освен
    когато този закон предвижда друго са:
    1. 10 на сто за мляко и млечни изделия;
    2. 10 на сто за хляб и хлебни изделия;
    3. 15 на сто за лекарствени средства;
    4. 30 на сто за луксозни стоки. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    § 7. В чл. 586 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 3, т. 4 се създава изречение второ:
    “Списъкът на внасяните стоки задължително съдържа
    информация за количеството, стойността, кода по Комбинираната
    номенклатура на Република България и номера на договора за доставка на
    стоките.”
    2. Създава се нова ал. 6:
    “(6) В срок до 6 месеца след издаване на разрешението по ал. 4 се
    допуска издаване на ново разрешение за стоки, които ще бъдат
    допълнително внесени или придобити в изпълнение на одобрения вече
    инвестиционен проект. Корекции в издадените вече разрешения не се
    допускат.”
    3. Досегашната ал. 6 става ал. 7.
    Предложение на н.п. Христо Механдов, Теодора Дренска,
    Мариана Костадинова и Мария Ангелиева
    В чл. 586, ал. 2, т. 2 числото “10” се заменя с “7”.
    1

    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 7,
    който става § 13.
    § 8. В чл. 59 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 8 се отменя.
    2. Създава се т. 21:
    “21. моторни превозни средства са противозаконно отнети или
    откраднати и дължимите вносни митни сборове са възстановени или
    опростени по реда на Закона за митниците и правилника за прилагането
    му.”
    Предложение на н.п. Емилия Масларова. Петър Димитров.
    Кръстьо Петков и Георги Пирински:
    В т. 11 на чл. 59 след израза “се внасят” се добавя следния
    текст: “или са доставени на територията на страната ”
    Комисията подкрепя предложението, което е отразено в § 12.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 8,
    който става § 14 със следната окончателна редакция:
    § 14. В чл. 59 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 8 се отменя.
    2. Създава се т. 21:
    “21. моторни превозни средства са противозаконно отнети
    или откраднати и дължимите вносни митни сборове са възстановени
    или опростени по реда на Закона за митниците и правилника за
    прилагането му.”
    § 9 В чл. 64 се създават ал. 5 и 6:
    "(5) В случаите, когато “ДДС-сметката”, поради временен
    недостиг на средства, е захранена заемообразно от разплащателната
    сметка, титулярът може да възстанови тези средства обратно в
    разплащателната си сметка, след уведомяване на съответното данъчно
    поделение.
    (6) Когато поради естеството на дейността на фирмата, в “ДДС-
    сметката” се натрупат излишни средства, излишъкът може да се
    прехвърли в разплащателната сметка на титуляра с разрешение на
    данъчния орган. Разрешението (отказът) се дава след тематична данъчна
    проверка, извършена не по-късно от един месец от постъпването на
    искането на титуляра."
    8

    Предложение на н.п. Христо Механдов и Мариана
    Костадинова
    Създава се нов §10 със следното съдържание:
    “§ 10. В чл. 64, се създава ал. 5 със следното съдържание:
    “(5) Правото на приспадане на данъчен кредит за получателя по
    доставката (вносителя), възниква в пълен размер, когато получената
    стока се използва или ще се използва за извършване на доставки при
    условията на финансов лизинг, независимо от облагането или
    освобождаването от облагане на лихвата по такъв договор. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага
    следната окончателна редакция на § 9, който става § 15:
    § 15. В чл. 64 се създава алинея 5:
    “(5) Регистрираното лице има право на данъчен кредит за:
    1. специално работно облекло и лични предпазни средства,
    безплатна храна и противоотрови, които лицето е използвало,
    използва или ще използва за предоставяне на работниците и
    служителите на основание чл. 284 и 285 от глава 13 на Кодекса на
    труда.
    2. безвъзмездната доставка на стоки и услуги, предоставени
    от работодател на работник или служител по глава четиринадесета от
    Кодекса на труда, свързани с дейността на предприятието.
    Предложение на н.п. Господин Чонков, Христо Механдов,
    Петя Божинова, Енчо Милев и Димитър Ламбовски за нов §:
    В чл. 65, ал. 1, т. 2 след думата “основна” се добавя “или
    спомагателна ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Христо Механдов и Мариана
    Костадинова
    Създава се нов §11 със следното съдържание:
    “§ 11. В чл. 65, ал. 1,т. 2 на накрая думите “с тях основна
    дейност ” се заменят с “ основна дейност с моторни превозни средства ”
    Предложението е оттеглено на заседанието на Комисията.
    § 10. В чл. 77 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    9

    а) в т. 2, думите "три поредни едномесечни данъчни периоди" се
    заменят с "два поредни едномесечни данъчни периоди."
    б) в т. 4 се създава изречение второ: “за закъснение се дължи
    законна лихва”.
    в) в т. 5 думите "тези три едномесечни периода" се заменят с
    "тези два едномесечни периода".
    4. в т. 6 думите "започва да тече нов тримесечен период" се
    заменят със "започва да тече нов двумесечен период".
    2. В ал. 2, изр. 2 се изменя така:
    "В същия срок се възстановява данъкът, когато лицето е платило
    по “ДДС-сметка” на доставчиците не по-малко от 80 на сто от начисления
    му данък, за който е упражнило правото на данъчен кредит за периода."
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Нина Радева, Теодора Дренска и Мария
    Ангелиева
    В чл. 77, ал. 5 след думата “основание” се поставя знак за
    скоба и добавя в скобите думите “включително и при отмяна на акт ”, а
    накрая след думата “забава ” се добавя “считано от датата на която е
    следвало да бъде възстановен по този закон
    Комисията подкрепя предложението и предлага следната
    окончателна редакция на § 10, който става § 16:
    § 16. В чл. 77, ал. 5 след думата “основание” се добавя
    “(включително и при отмяна на акт)”, а накрая след думата “забава”
    се добавя “считано от датата на която е следвало да бъде възстановен
    по този закон”.
    Предложение на н.п. Христо Механдов. Теодора Дренска,
    Мариана Костадинова и Мария Ангелиева за нов §:
    В чл. 81, ал. 6накрая се добавя “ и по чл..82, ал. 3, т. 3 и 4”.
    Комисията подкрепя предложението, като предлага да се
    създаде § 17 със следната окончателна редакция:
    § 17. В чл. 81 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 5, т. 1 думите “като цяло по реда на” се заменят с “по”;
    2. В ал. 6 накрая се добавя “и по чл. 82, ал. 3, т. 1,3 и 4”.
    § 11. В чл. 92 се правят следните допълнения:
    ю

    1. В ал. 1 след думата “доставка” се добавя “включително от
    подизпълнители”.
    2. В ал. 2 след думата “бюджети” се добавя “или от заеми,
    гарантирани от държавата”, а след думата “договори” се добавя “по ал. 1”.
    Комисията не подкрепя предложението по т. 1, а подкрепя т.
    2 и предлага да се създаде § 18 със следната окончателна редакция:
    § 18. В чл. 92, ал. 2 след думата “бюджети” се добавя “или от
    заеми, гарантирани от държавата”, а след думата “договори” се
    добавя “по ал. 1”.
    Предложение на н.п. Нина Радева, Теодора Дренска и Мария
    Ангелиева за нов §:
    В чл. 93, ал. 4 след думите: “ не е търговец” да се добави “ на
    доставки на крайни клиенти по чл. 17, т.7”.Текста до края остава
    непроменен.
    Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага
    да се създаде $ 19 със следната окончателна редакция:
    § 19. В чл. 93, ал. 4 след думите “по чл. 36, 37, 38, 46 и 47” се
    добавя “и при продажбата на самолетни билети за международен
    транспорт”.
    § 12. В чл. 108 се създава ал. 6:
    "(6). Лицата, облагани с патентен данък подлежат на
    задължителна регистрация по този закон при достигнат годишен оборот
    над 75 000 лв."
    Комисията предлага § 12 да отпадне.
    §.13. В чл. 110, ал. 1 числото "50 000" се заменя с "25 000".
    Комисията предлага $ 13 да отпадне.
    Предложение на н.п. Емилия Масларова, Петър Димитров.
    Кръстьо Петков и Георги Пирински за нов §:
    В чл. 110, ал. 1 числото “50 000 лв. ” става “ 25 000 лв”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    § 14. В чл. 125, т. 4 и 5 пред думата “новоучредено” се добавя
    “приемащо или”.
    11

    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 14,
    който става § 20 със следната окончателна редакция:
    § 20. В чл. 125 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 1 думите “като цяло по реда на” се заменят с “по”;
    2. В т. 4 и 5 пред думата “новоучредено” се добавя “приемащо
    или”.
    § 15. ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
    Навсякъде в закона думите "тримесечен" се заменят с
    "двумесечен", а думите "три месеца" - с "два месеца".
    Комисията не подкрепя предложението.
    ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
    § 16. Законът влиза в сила от 1 януари 2004 г.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 16,
    който става § 21.
    София, 28 ноември 2003 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума