Kомисия по бюджет и финанси
10/11/2003 първо гласуване
Доклад
по законопроекти за изменение и допълнение на
Закона за облагане доходите на физическите лица
№ 302-01-66, внесен от Министерския съвет на 31.10.2003 г. и
№ 354-01-90, внесен от н.п. Муравей Радев и група народни
представители на 25.09.2003 г.
Доклад
по законопроекти за изменение и допълнение на
Закона за облагане доходите на физическите лица
№ 302-01-66, внесен от Министерския съвет на 31.10.2003 г. и
№ 354-01-90, внесен от н.п. Муравей Радев и група народни
представители на 25.09.2003 г.
На заседание, проведено на 6 ноември 2003 г., Комисията по
бюджет и финанси разгледа законопроектите за изменение и
допълнение на Закона за облагане доходите на физическите лица.
Законопроекта на Министерския съвет беше представен от
заместник-министъра на финансите Стамен Тасев, който изтъкна че
промените са свързани с прецизиране разпоредбите на Закона с цел
унифициране на понятията в данъчното и социалното законодателство
и в някои специални закони, както и с намаляване на данъчната тежест
в областта на облагането с патентен данък.
Основните промени в законопроекта са следните:
- предлага се разширяване обхвата на необлагаемите доходи,
като към обезщетенията, изплащани на основание на Кодекса на труда,
се включва и обезщетението по чл. 139г от Закона за съдебната власт,
което се дължи при пенсиониране;
- доходите на лицата, осъществяващи дейност по събиране на
диворастящи растения, се предлага да се причислят към облагането на
доходите от горско стопанство;
- предлага се промяна в обхвата на лицата, които се облагат с
патентен данък - годишният оборот като условие за този режим на
облагане да се намали от 75 000 лв. на 50 000 лв., което го уеднаквява с
прага за регистрация по Закона за данък върху добавената стойност;
- предлага се премахване на ограничението заведенията за
хранене и развлечения да разполагат с не повече от 100 места за
консумация като условие за облагане с патентен данък, тъй като
заведенията със сезонен характер от определен момент в годината
осъществяват дейност извън цитирания обхват, което създава
затруднения в прилагане на разпоредбата;
- изключват се от облагане с патентен данък производителите;
- предвидено е някои градове от втора група да преминат за
облагане по функционален тип на населеното място, което води до
намаляване размера на патента за тези градове;
- направени са редакционни промени, целящи изясняването на
някои недефинирани термини, които създават предпоставки за
субективно тълкуване и затруднения в администрирането на данъка,
като “жители на населено място”, “настоящ адрес”, “съоръжение”,
“оборот от предходна година” и др.;
- регламентирана е санкция при неподаване на копие от
доклада по Закона за независимия финансов одит от страна на
едноличните търговци;
- предложени са промени в Закона за отбраната и
въоръжените сили на Република България (ЗОВСРБ) с цел еднакво
третиране на обезщетенията по чл. 237, ал. 1-4 от ЗОВСРБ, чл. 139г от
Закона за съдебната власт и чл. 261, ал. 1-4 от Закона за
Министерството на вътрешните работи за целите на осигуряването и
данъчното облагане. Чрез промяната се цели и изравняване на
данъчния статут на изброените обезщетения със статута, възприет за
обезщетенията, изплащани в подобни случаи, но на основание на
Кодекса на труда или на Закона за държавния служител, които не се
облагат с данък по ЗОДФЛ;
- в Преходните и заключителните разпоредби на проекта са
направени допълнения в Кодекса за социално осигуряване, имащи за
цел еднаквото третиране на субектите относно данъчното облагане и
осигуряването.
Законопроекта на н.п. Муравей Радев и група народни
представители беше представен от вносителите.
Той предвижда следните промени:
1. При месечното и годишно облагане от дохода да се
приспадат необлагаеми суми за непълнолетни деца, съответно: месечно
2
за едно дете - 20 лв., за 2 деца - 45 лв., за три деца - 75 лв.; годишно за
едно дете - 240 лв., за две деца - 540 лв., за три деца - 900 лв.
2. Лицата облагани с патентен данък да не подлежат на
задължителна регистрация по Закона за данък върху добавената
стойност за оборотите до 75 хил. лв. годишно.
3. Предлага се намаление в размера на патентния данък с 25-
30 % в сравнение с размерите за 2001 г. за хотели и други средства за
настаняване, за ресторанти и други заведения за хранене, търговия на
дребно, дърводелски, шивашки и др. услуги
4. Предлага се намаляване с 50 % на патентния данък за
дейности, при които се извършват само поправки, ремонт и репаратура.
5. Предлага се актуализация на групите на някои населени
места и зониране в градовете Пловдив и Варна със съответно
диференциране на патентния данък.
6. Предлагат се промени в таблиците по чл. 35 и чл. 38 от
закона като се запазват действащите ставки, а се променя стъпката и
необлагаемия минимум съответно месечно от 110 на 120 лв. и годишно
от 1 320 на 1 440 лв.
След представянето на законопроектите се проведе дискусия,
при която се поставиха следните въпроси:
1. Защо в законопроекта на Министерския съвет не е
предвидена промяна в таблицата по чл. 38, както в размера на
необлагаемия доход от 110 на 120 лв., така и на най-ниската ставка от
15 % на 12 %.
2. Какъв е мотива за отпадане от облагането с патентен данък
на производителите.
3. По силата на кой нормативен акт подлежат на регистрация
земеделските производители и в тази връзка доколко е целесъобразна
промяната в § 2 от законопроекта на Министерския съвет.
На поставените въпроси отговориха представителите на
вносителите.
След дискусията се проведе гласуване, което приключи със
следните резултати:
1. По законопроекта на Министерския съвет: “За”- 7 народни
представители, “Против” - 1 народен представител и “Въздържал се”- 1
народен представител.
2. По законопроекта на н.п. Муравей Радев и група народни
представители: “За”- 1 народен представител, “Против”- 5 народни
представители и “Въздържали се”- 4 народни представители.
з
Въз основа на гореизложеното, Комисията по бюджет и
финанси предлага на Народното събрание, да приеме на първо
гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за облагане доходите на физическите лица, внесен от Министерския съвет
и да не приеме законопроекта, внесен от н.п. Муравей Радев и група
народни представители.
София, 7 ноември 2003 г.