Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по бюджет и финанси
Kомисия по бюджет и финанси
21/11/2003 първо гласуване

    ДОКЛАД
    по законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване
    за 2004 г., № 302-01-72/17.11.2003, внесен от Министерския съвет
    ДОКЛАД
    по законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване
    за 2004 г., № 302-01-72/17.11.2003, внесен от Министерския съвет
    На заседания, проведени на 19 и 21 ноември 2003 г., Комисията
    по бюджет и финанси обсъди внесения от Министерския съвет
    законопроект за бюджета на Държавното обществено осигуряване за
    2004 г.
    От името на вносителя на заседанието присъстваха заместник
    министърът на финансите Кирил Ананиев, управителя на Националния
    осигурителен институт Йордан Христосков и Христина Митрева -
    главен директор в НОИ и представители на двата синдиката.
    В мотивите към законопроекта и в експозето на г-н Христосков
    беше подчертано, че консолидираният проектобюджет на Държавното
    обществено осигуряване за 2004 г. е разработен съобразно изискванията
    на Решение № 87 на Министерския съвет от 11 февруари 2003 г. за
    бюджетната процедура за 2004 г., бюджетните насоки на Министерство на финансите от м. август 2003 г. и в съответствие с
    Решението на Министерския съвет от 13.11.2003 г. за окончателните
    параметри, касаещи приходите и разходите на бюджета на Държавното
    обществено осигуряване за 2004 г.
    В частта на приходите тези параметри се отнасят до:
    - повишаване на максималния осигурителен доход за всички
    осигурени лица от 1000 лв. на 1200 лв.;
    - намаляване на вноската за фонд фонд “Пенсии” за лицата,
    родени след 31.12.1959 г. от 27 на 26 на сто, поради увеличаване на
    вноската за универсалните пенсионни фондове от 1 януари 2004 г. с 1
    пункт, т.е. 3 на сто;.
    Но отношение на разходите параметрите засягат:
    - промяна на тавана на пенсиите от 200 на 420 лв., което
    представлява 35 на сто от максималния осигурителен доход за 2004 г.;
    поемане първите 3 работни дни от временната
    неработоспособност за сметка на Националния осигурителен институт.;

    - намаляване на норматива на обезщетението за общо
    заболяване, битови злополуки и гледане на болен член на семейството и
    карантина (без гледане на болно дете) за първите пет дни на
    неработоспособността от 80 на сто на 50 на сто;
    - увеличаване на минималния размер на обезщетението за
    безработица от 70 лв. на 80 лв.;
    - увеличаване размера на обезщетението за отглеждане на
    малко дете до 2-годишна възраст от 110 лв. на 120 лв.
    Вноската за фонд “Пенсии”, фонд “Общо заболяване и
    майчинство” и фонд “Безработица” и през 2004 г. се разпределя в
    съотношение 75 : 25 между работодател и осигурено лице.
    В проектобюджета на ДОО за 2004 г. минималният размер на
    осигурителния доход за самоосигуряващите се лица се запазва на
    равнището на 2003 г. - 200 лв.
    В областта на пенсиите за 2004 г. е предвидено увеличение на
    основните им размери от 1 юни с 5,8 на сто.
    По приходите се предвижда да постъпят 3 133 млн лв., в т. ч.
    от осигурителни вноски от работодатели за работници и служители - 2
    217 млн. лв.; лични осигурителни вноски от работници и служители -
    590 млн.лв. лв. и осигурителни вноски от самонаетите лица - 143 млн.лв.
    лв. Увеличението в абсолютни суми на приходите от вноски за
    посочените по-горе групи през 2004 г. спрямо Закона за бюджета на
    ДОО за 2003 г. е съответно със 112 млн. лв. при вноските от
    работодателите и с 27 млн. лв. при личните вноски.
    Събраните суми по актове за начет от контролните органи на
    НОИ за 2004 г. се очаква да бъдат в размер на 84 млн. лв., а от
    Агенцията за държавни вземания - 88 млн. лв.
    За 2004 г. в “Други неданъчни приходи” са включени
    приходите от комисионни върху събраните вноски за здравно
    осигуряване в размер на 0,2 на сто и за професионалните и
    универсалните фондове от втория стълб - 0,8 на сто.
    При прогнозирането на приходите за 2004 г. са взети предвид
    основно, увеличението на осигурителния доход в т.ч. нарастването на
    заплатите в бюджетната сфера и нарастването на броя на осигурените.
    Факторите, водещи до повишаване на приходите от
    осигурителни вноски са:
    - предоговарянето на новите минимални осигурителни прагове
    по икономически дейности и по квалификационни групи професии, при
    което средно минималните равнища на праговете се увеличават с 7 на
    сто спрямо 2003 г.
    - разширяване обхвата на осигурените лица с около 80 хил.
    души, спрямо планирания им брой за 2003 г.
    - подобряване контрола върху изпълнението на осигурителните
    задължения от страна на работодатели и самоосигуряващи се.

    Факторите, които имат рисков ефект и могат да доведат до
    намаляване на приходите спрямо равнищата им през 2003 г. са свързани
    с:
    - продължаващото преструктуриране на икономиката и
    преминаването на все по-голям брой наети лица от държавния в частния
    сектор.
    - междуфирмената задлъжнялост и просрочените задължения
    към работниците, които през последните години нарастват значително.
    По разходите се предлага средствата да бъдат 4 104 млн. лв.
    или с 149 млн. лв. в повече от 2003 г. В тях са включени
    социалноосигурителните разходи (пенсии, социални помощи и
    обезщетения), разходите за издръжка на службите за социалното
    осигуряване, разходите за отбранително-мобилизационна подготовка и
    средствата за резерва за реформата.
    Най-голям относителен дял - 82,2 на сто от всички разходи
    имат разходите за пенсии. За 2004 г. са предвидени съответно 3 374 млн.
    лв. (без резерва за реформата в социалното осигуряване 60 млн. лв.), при
    таван на пенсиите 420 лв. (35% от максималния осигурителен доход за
    2004 г.). Тези средства са предвидени за 2 320 557 пенсионери. Броят им
    спрямо 2003 г. намалява с 0,75 на сто
    Средният брой на пенсиите през 2004 г. ще бъде около 2 702
    000 и ще се увеличи с 1,04 на сто спрямо 2003 г. Това се дължи
    предимно на отпускането на втори, трети и четвърти социални пенсии за
    инвалидност, съгласно чл. 101, ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване
    и ще достигне 339 717 броя.
    Средният месечен размер на пенсията на един пенсионер ще
    бъде 120,98 лв. Номиналното нарастване е 12,6 на сто, а реалното - 9,9
    на сто.
    Увеличението на средния размер на пенсиите се дължи главно
    на следните фактори:
    - въвеждането на вторичен таван на пенсиите, при който
    максималният размер на пенсиите от 1 януари 2004 г. става 420 лв. В
    резултат на това около 153 000 пенсионери, чиито пенсии до края на
    2003 г. се ограничават на 200,00 лв. ще получат действителните размери
    на пенсиите си. След 1 януари 2004 г. ограничени от тавана остават само
    9 983 човека.
    - изплащането на голям брой социални пенсии за инвалидност,
    в размер 25 на сто като втори, трети и четвърти пенсии.
    - осъвременяването на пенсиите с коефициент 1,058, от 1 юни
    2004 г.
    - увеличението на социалната пенсия за старост, за която се
    предвижда от 1 юни 2004 г. да стане 52,90 лв. и съответното увеличение
    на всички минимални размери на пенсиите, свързани с нея.


    - увеличението на изплащаните добавки към пенсиите, които са процент от социалната пенсия за старост.
    За пенсиите, финансирани от ДОО за 2004 г., са предвидени 3
    165 млн. лв. при среден брой на пенсионерите 2 251 662.
    За пенсиите, финансирани от Републиканския бюджет (РБ) са
    предвидени разходи в размер 129 млн. лв., които съответстват на сумите
    по трансфера от републиканския бюджет в частта за пенсиите. Средният
    брой на пенсионерите, за които през 2004 г. ще се превеждат средства от
    републиканския бюджет е 68 895 човека.
    Републиканският бюджет изплаща и добавките към пенсиите
    на участниците и пострадалите във войните, както и на наследниците,
    получаващи наследствени пенсии за загинали в Отечествената война - в
    размер на 15 млн. лв..
    В общия разход за пенсии през 2004 г. са включени и
    разходите за пенсиите по международни спогодби. За тях са предвидени
    средства в размер на 36 млн. лв. Тази сума е по-малка с 13,5 млн. лв. в
    сравнение с 2003 г. поради уреждане на забавените изплащания за
    пенсии по споразумението с Република Турция.
    Втората по значимост група са разходите за социални помощи
    и обезщетения по Кодекса за задължително обществено осигуряване.
    Разходите за тях през 2004 г. се предвижда да бъдат в размер на 602 млн.
    лв. Към тази група се включват и разходите за здравно-осигурителни
    вноски за пенсионерите, за безработните лица и за децата до 18-годишна
    възраст в размер - общо 215 млн. лв. За 2004 г. само за социални помощи
    и обезщетения по Кодекса за социалното осигуряване (КСО) се
    предвиждат средства в размер на 386 млн. лв.
    В разходите по КСО са включени разходите за обезщетения
    при временна неработоспособност и разходите за обезщетения при
    безработица. Съгласно предвидените промени в Закона за семейните
    помощи за деца и предстоящите промени в Закона за защита,
    рехабилитация и социална интеграция на инвалидите средствата за
    децата, изплащани по тях от 1 януари 2004 г. се поемат от службите по
    социално подпомагане.
    Нарастването на разходите за краткосрочни обезщетения и
    помощи по КСО са свързани основно с разширяване обхвата на
    осигурените лица през 2004 г. и поемане на първите три дни от
    обезщетенията за временна неработоспособност за сметка на НОИ. В
    същото време за някои видове обезщетения за временна
    неработоспособност (поради общо заболяване, битови злополуки и
    гледане на болен член на семейството, с изключение на гледане на болно
    дете) в проектобюджета на ДОО за 2004 г. е заложено намаляване на
    норматива на тези обезщетения за първите пет дни от 80 на сто на 50 на
    сто.
    4

    При обезщетенията за отглеждане на малко дете до 2-годишна
    възраст има нарастване на норматива на това обезщетение с 10 лв.,
    спрямо 2003 г. и той става 120 лв.
    Разходите за обезщетенията при безработица за 2004 г. са 128
    млн. лв. при брой на безработните лица 85 000 души и минимален
    размер на обезщетението 80 лв. и максимален - 140 лв. месечно.
    Разходите за службите по социално осигуряване (централно
    управление и териториалните поделения на Националния осигурителен
    институт) за 2004 г., са предвидени в размер на 68 млн. лв. Тези разходи
    включват заплатите, осигуровките, издръжката на системата, разходите
    за лихви, членски внос в МАСО и капиталовите разходи.
    Средствата за работни заплати са планирани при средна
    годишна численост на персонала - 3975 души. Тук са включени и
    служителите от бюрата по труда, които от началото на 2004 г. трябва да
    преминат към НОИ, във връзка с поемане на функциите по отпускане и
    изплащане на обезщетенията за безработица.
    От началото на 2004 г. НОИ ще поеме цялостната дейност на
    бюрата по труда по изплащане на обезщетенията при безработица и по
    организацията, заплащането и контрола на обезщетенията от Фонда за
    гарантиране на вземанията.
    Разходите за издръжка през 2004 г. нарастват само с процента
    на инфлацията за 2004 г. - 4,2 на сто. По-високите разходи в някои от
    параграфите на издръжката, спрямо ръста на инфлацията, са свързани с
    увеличаване на разходите по извършването на посочените по-горе нови
    дейности от Националния осигурителен институт и преминаването на
    част от персонала, материалната база и техниката от Бюрата по труда
    към НОИ.
    Капиталовите разходи за 2004 г. са предвидени в размер на 6
    млн. лв. От тях за основен ремонт са 2 млн. лв. и за придобиване на
    дълготрайни и недълготрайни материални активи - 4 млн.лв.
    В проектобюджета на държавното обществено осигуряване за
    2004 г. са предвидени трансфери от Централния републикански бюджет
    (ЦРБ), в размер на 414 млн. лв. Те включват средствата, необходими за
    изплащане на:
    - пенсии за военна инвалидност, гражданска инвалидност,
    социални пенсии и др. в размер на 130 млн. лв. Тези разходи са за 68 895 пенсионери при среден месечен размер на пенсията на един пенсионер - 71,30 лв. През 2004 г. Републиканският бюджет ще изплаща и 346 010 втори, трети и четвърти пенсии, които са главно социални пенсии за инвалидност в размер 25 на сто от социалната пенсия за съответния вид.
    - добавки към пенсиите на участниците и пострадалите от войните -15. 3 млн. лв.
    - здравноосигурителни вноски за пенсионерите в размер на
    188.9 млн. лв. и здравноосигурителна вноска 6 на сто за 2004 г.;

    - трансфер за здравноосигурителни вноски за деца до 18-
    годишна възраст - 18 млн. лв.;
    - вноски за фонд “Пенсии” за осигурителен стаж, зачетен при
    пенсиониране по чл. 9, ал. 3, т. 3 и ал. 6 и 7 от КСО - 1.5 млн. лв.;
    - трансфер за резерва за реформата -60 млн. лв.
    Консолидираният проектобюджет на държавното обществено
    осигуряване за 2004 г. се очаква да приключи с недостиг в размер на
    564.4 млн. лв. За да се балансира проекта на нула, този дефицит следва
    да се финансира от централния републикански бюджет под формата на
    допълнителна субсидия за покриване на недостига от средства.
    По отделни фондове резултатите са следните:
    Фонд “Пенсии” - приходи 2 507 млн. лв., разходи - 3 449 млн.
    лв., трансфери от Републиканския бюджет - 250 млн. лв., дефицит - 692
    млн. лв.;
    Фонд “Пенсии, несвързани с трудова дейност” - приходите,
    разходите и трансфера от РБ са равни и фонда е балансиран на нула;
    Фонд “Трудова злополука и професионална болест” - приходи
    52 млн. лв., разходи - 35 млн. лв., трансфер за фонд “Условия на труд” -
    3 млн. лв. и излишък - 14 млн. лв.;
    Фонд “Общо заболяване и майчинство” - приходи - 229 млн.
    лв., разходи - 252 млн. лв., трансфер за фонд “Рехабилитация и социална
    интеграция” - 3,5 млн. лв. и дефицит - 26 млн. лв.;
    Фонд “Безработица” - приходи 291 млн. лв., разходи - 137
    млн. лв., излишък - 154 млн. лв.
    Бюджетът на Националния осигурителен институт - приходи
    54 млн. лв., разходи 86 млн. лв., трансфери от РБ - 584 млн. лв.,
    излишък 550 млн. лв.
    Излишъците от фонд “Трудова злополука и професионална
    болест”, фонд “Безработица” и бюджета на НОИ отиват за покриване на
    дефицита на фонд “Пенсии”.
    На заседанието на бюджетната и социалната комисия зам.
    министърът на финансите г-н Кирил Ананиев запозна членовете на двете
    комисии с решението на Правителството от 19 ноември т.г., за запазване
    норматива на обезщетението при временна неработоспособност поради
    общо заболяване, битови злополуки и гледане на болен член на
    семейството на равнището на 2003 г. - 80 на сто от брутното трудово
    възнаграждение и първия ден от обезщетението да се изплаща за сметка
    на работодателите. Тази промяна ще бъде отразена в законопроекта за
    бюджета на ДОО за 2004 г. между първо и второ гласуване.
    Управителят на НОИ - г-н Христосков запозна депутатите от
    Бюджетната комисия и с проблемите, които с централизираното
    разплащане на социалноосигурителните вноски, ползването на
    персоналния регистър и подаването на индивидуалната информация за

    осигурените лица във връзка с функциите на НОИ по събиране вноските
    за здравното осигуряване и фондовете от втория стълб.
    По законопроекта се проведе дискусия с изказвания и въпроси,
    на които задълбочено и изчерпателно отговори г-н Христосков.
    След дискусията се проведе гласуване, при което се получиха
    следните резултати: “За” - 8 народни представители, без “Против” и
    “Въздържали се”.
    На основание на гореизложеното и резултатите от гласуването
    Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да
    обсъди и приеме на първо гласуване законопроекта за бюджета на
    държавното обществено осигуряване за 2004 г.
    София, 21 ноември 2003 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума