Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по бюджет и финанси
Kомисия по бюджет и финанси
10/12/2003 второ гласуване

    Доклад
    Второ гласуване
    На заседание, проведено на 9 декември 2003 г. , Комисията по бюджет и финанси
    разгледа законопроект № 302-01-72 за бюджета на ДОО за 2004 г., внесен от
    Министерския съвет и предлага на Вашето внимание следния:
    Доклад
    Второ гласуване
    На заседание, проведено на 9 декември 2003 г. , Комисията по бюджет и финанси
    разгледа законопроект № 302-01-72 за бюджета на ДОО за 2004 г., внесен от
    Министерския съвет и предлага на Вашето внимание следния:
    ЗАКОН
    за бюджета на държавното обществено осигуряване
    за 2004 г.
    Комисията подкрепя наименованието на закона.
    Чл. 1. /1/ Приема консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване по приходите на обща сума 3 132 909,4 хил. лв., както следва:
    Предложение на н.п. Нина Радева:
    По чл.1, ал.1±
    - навсякъде в разпоредбата числото 3 132 909,4 да се замени с 3 139 759,3.
    - числото 3 075 989,7 да се замени с 3 082 839,6.
    - числото 2 216 943,8 да се замени с 2 223 793,7.
    По чл.1, ал.2±
    - навсякъде в разпоредбата числото 4104 276,8 да се замени с 4122 327,5.
    - числото 4 044 071,3 да се замени с 4 062 122,0.
    - числото 601 605,2 да се замени с 619 655,9.
    - числото 386118,8 да се замени с 404169,5.
    - числото 127 795,6 да се замени със 144 850,4.
    - числото 6 764,7 да се замени с 6 648,3.
    - числото 11 955,4 да се замени с 13 067,8.
    - числото 61,9 да се замени с 61,8
    По чл.1, аи.3:_
    - числото 973 233,7 да се замени с 984 434,5.
    - числото 978 433,7 да се замени с 989 634,5.
    - числото 564 424,1 да се замени с 575 624,9
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п, н.п. Емилия Масларова, Янаки Стоилов, Димитър
    Димитров;
    В чл. 1, ал. 1 общата сума по приходите от 3 132 909,4 става 3 137 009,4.
    В чл. 1, ал. 2 общата сума по разходите от 4 104 276,8 става 4 108 376,8, в т.ч.
    парични помощи за профилактика и рехабилитация от 10 900,0 става 15 000,0.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната окончателна редакция за чл. 1:

    /5/ Погасяването на получените външни заеми се извършва чрез
    бюджета на Националния осигурителен институт.
    Чл. 8. Определят се следните размери на месечния осигурителен доход за 2004 г.:
    1. минимален месечен размер на осигурителния доход през календарната година по
    икономически дейности и/или професии, или групи професии съгласно приложението;
    2. минимален месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица - 200
    лв.;
    3. минимален месечен размер на осигурителния доход за земеделските производители -
    100 лв.;
    4. минимален месечен размер на осигурителния доход за земеделските производители, които
    упражняват само земеделска дейност - 50 лв.;
    5. максимален месечен размер на осигурителния доход - 1 200 лв.
    Предложение на н.п., н.п. Емилия Масларова, Янаки Стоилов и Димитър
    Димитров;
    В чл. 8, т. 5 числото 1200 да стане 1500.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя и предлага следната окончателна
    редакция за чл. 8:
    Чл. 8. Определят се следните размери на месечния осигурителен доход за 2004 г.:
    1. минимален месечен размер на осигурителния доход през календарната година по
    икономически дейности и/или професии, или групи професии съгласно приложението;
    2. минимален месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица -
    200 лв.;
    3. минимален месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски
    производители и тютюнопроизводителите - 100 лв.;
    4. минимален месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски
    производители и тютюнопроизводителите, които упражняват само земеделска дейност - 50 лв.;
    5. максимален месечен размер на осигурителния доход -1 200 лв.
    Чл. 9. Определя се за 2004 г. минимален размер на обезщетението за безработица - 80 лв., и
    максимален размер -140 лв.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 9.
    Чл. 10. Определя се за 2004 г. размер на паричното обезщетение за отглеждане на малко дете по
    чл. 53, ал. 1 и 2 от Кодекса за социално осигуряване - 120 лв.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 10.



    22
    Чл. 11. Определят се следните размери на осигурителните вноски съобразно обхванатите
    осигурени
    социални рискове:
    1. за лицата, осигурени за всички осигурени социални рискове:
    а) 36,7 на сто - за работещите при условията на Ш категория труд;
    б) 46,7 на сто - за работещите при условията на II категория труд;
    в) 51,7 на сто - за работещите при условията на I категория труд;
    г) 41 на сто - за учителите;
    2. за лицата, осигурени за инвалидност, старост и смърт и за трудова злополука и професио-
    нална болест - осигурителната вноска за фонд "Пенсии" съобразно категорията труд, за Учителския
    пенсионен фонд - за учителите, за допълнително задължително пенсионно осигуряване и за трудова
    злополука и професионална болест;
    3. за лицата, осигурени за всички осигурени социални рискове без трудова злополука и
    професионална болест, и безработица - 32 на сто;
    4. за лицата, осигурени за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт - 29 на
    сто.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 11.
    Чл. 12. /1/ Размерите на осигурителните вноски по чл. 11 за 2004 г. се разпределят за фондовете
    на държавното обществено осигуряване и за допълнително задължително пенсионно осигуряване,
    както следва:
    1. за фонд “Пенсии”:
    а) 29 на сто - за лицата, родени преди 1 януари 1960 г.;
    б) 26 на сто - за лицата, родени след 31 декември 1959 г.;
    в) 32 на сто - за лицата, работещи при условията на I и II категория труд, родени преди 1
    януари 1960 г., и 29 на сто - за лицата, родени след 31 декември 1959 г.;
    2. за Учителския пенсионен фонд - 4,3 на сто;
    3. за фонд "Общо заболяване и майчинство" - 3 на сто;
    4. за фонд "Трудова злополука и професионална болест" - 0,7 на сто;
    5. за фонд "Безработица" - 4 на сто;
    6. за допълнително задължително пенсионно осигуряване в професионални пенсионни
    фондове:
    а) 12 на сто - за лицата, работещи при условията на I категория труд;
    б) 7 на сто - за лицата, работещи при условията на II категория труд;
    7. за допълнително задължително пенсионно осигуряване в универсален пенсионен фонд за
    лицата, родени след 31 декември 1959 г. - 3 на сто.
    /2/ Осигурителните вноски по ал. 1, т. 1, букви "а" и "б", т. 3, 5 и 7 за лицата, работещи по
    трудови правоотношения или упражняващи трудова дейност като членове на кооперации,
    изпълнителите по договори за управление и контрол и за работещите без трудово правоотношение
    се разпределят в съотношение 75 на сто за сметка на осигурителя и 25 на сто за сметка на
    осигуреното лице.
    /3/ Осигурителните вноски за фонд "Трудова злополука и професионална болест" са за
    сметка на осигурителите.
    /4/ За лицата, работещи при условията на I и II категория труд, осигурителната вноска по ал.
    1, т. 1, буква "в" и за допълнително задължително пенсионно осигуряване в универсален пенсионен
    фонд се разпределя, както следва:
    1. 29 на сто - в съотношение 75 на сто за сметка на осигурителя и 25 на сто за сметка на
    “осигурените лица, родени преди 1 януари 1960 г. и 3 на сто за сметка на осигурителя;



    23
    1. 26 на сто - в съотношение 75 на сто за сметка на осигурителя и 25 на сто за сметка на
    осигурените лица, родени след 31 декември 1959 г. и 3 на сто за сметка на осигурителя;
    2. 3 на сто за допълнително задължително пенсионно осигуряване в универсален пенсионен
    фонд, в съотношение 75 на сто за сметка на осигурителя и 25 на сто за сметка на осигурените лица,
    родени след 31 декември 1959 г.
    /5/ Осигурителните вноски за допълнително задължително пенсионно осигуряване в
    професионални пенсионни фондове по ал. 1, т. 6 са за сметка на осигурителя.
    /6/ Осигурителната вноска за Учителския пенсионен фонд в размер 4,3 на сто е за сметка на
    осигурителя.
    /7/ За лицата, които сами се осигуряват за инвалидност поради общо заболяване, за старост и
    за смърт, осигурителните вноски се внасят в размерите по ал. 1, т. 1, букви "а" и "б" и т. 7.
    /8/ За лицата, които сами се осигуряват за всички осигурени социални рискове без трудова
    злополука и професионална болест, осигурителните вноски се внасят в размерите по ал. 1, т. 1, букви
    "а" и "б", т. 3 и 7.
    /9/ Осигурителните вноски върху социалните разходи се внасят в размерите по ал. 1, т. 1, чл.
    13, т. 1 и за допълнително задължително пенсионно осигуряване.
    /10/ Осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване и за допълнително
    задължително пенсионно осигуряване в универсални пенсионни фондове за държавните служители
    или когато това е предвидено в закон, са за сметка на осигурителя.
    /11/ Осигурителната вноска за периодите на временна неработоспособност или за бременност
    и раждане е в размер 21,75 на сто за лицата, родени преди 1 януари 1960 г., и 19,50 на сто за лицата,
    родени след 31 декември 1959 г. и се внася във фонд “Пенсии” за сметка на осигурителя или на
    самоосигуряващото се лице.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 12.
    Чл. 13. Размерът на осигурителната вноска за 2004 г. за кадровите военнослужещи по Закона за
    отбраната и въоръжените сили на Република България, държавните служители - офицери, сержанти
    и граждански лица от Министерството на вътрешните работи, офицерите и сержантите от
    Националната следствена служба, от Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" към
    Министерството на правосъдието, от Специалната куриерска служба на Министерството на
    транспорта и съобщенията, държавните служители - офицери, сержанти и граждански лица по
    Закона за изпълнение на наказанията, и за следователите е в размер 39,7 на сто и се внася по фондове
    и за допълнително задължително пенсионно осигуряване в универсален пенсионен фонд, както
    следва:
    1. за фонд "Пенсии" - 32 на сто - за лицата, родени преди 1 януари 1960 г., и 29 на сто - за
    лицата, родени след 31 декември 1959 г.;
    2. за фонд "Трудова злополука и професионална болест" - 0,7 на сто;
    3. за фонд "Общо заболяване и майчинство" - 3 на сто;
    4. за фонд "Безработица" - 4 на сто;
    5. за допълнително задължително пенсионно осигуряване в универсален пенсионен фонд
    за лицата, родени след 31 декември 1959 г. - 3 на сто.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 13.
    Чл. 14. Определя за приход по бюджета на Националния осигурителен институт:
    1. 0,8 на сто от приходите от осигурителни вноски и лихвите върху тях за допълнително
    задължително пенсионно осигуряване;
    2.0,2 на сто от приходите от здравноосигурителни вноски и лихвите върху тях.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 14.

    24
    Чл. 15. При временен недостиг на средства във фондовете на държавното обществено
    осигуряване могат да се ползват временни безлихвени заеми от централния бюджет или от други
    сметки и фондове със социално предназначение до размера на едномесечните осигурителни разходи.
    Заемите са отпускат с разрешение на министъра на финансите.
    Комисията подкрепя тескта на вносителя за чл. 15.
    Чл. 16. Резервът за реформата в социалното осигуряване по чл. 1, ал. 3, раздел III се използва в
    зависимост от хода на реформата с разрешение на министъра на финансите.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл.16.
    Чл. 17. Паричните помощи за профилактика и рехабилитация се разходват по ред, определен с
    инструкция на Надзорният съвет на Националния осигурителен институт. Инструкцията се
    обнародва в "Държавен вестник".
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл.17.
    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията подкрепя наименованието “Преходни и заключителни
    разпоредби”
    § 1. Надзорният съвет по предложение на управителя на Националния осигурителен институт
    одобрява необходимите промени по отделни параграфи на разходите, без да се превишава общият
    им размер, одобрен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2004 г., като
    това не се отнася за сумите за сметка на републиканския бюджет.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.
    § 2. За 2004 г. не се предвижда общ резерв на фондовете по чл. 18 от Кодекса за социално
    осигуряване, а главниците по актовете за начет постъпват като приход в бюджета на фонд "Пенсии".
    Комисията подкрепя текста на вносителя за S 2.
    § 3. В Кодекса за социално осигуряване (обн., ДВ, бр. 110 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 55 и 64 от
    2000 г„ бр. 1, 35 и 41 от 2001 г., бр. 1, 10, 45, 74, 112, 119 и 120 от 2002 г. и бр. 8, 42 и 67 от 2003 г.)
    се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 19, ал. 4, изречение второ думите "по актовете за начет" се заменят с "от главници по
    актовете за начет".
    2. В чл. 20, ал. 2 се създава т. 7:
    "7. глоби, имуществени санкции и наказателни лихви."
    3. В чл. 21 т. 6 се отменя.
    4. В чл. 23 т. 5 се отменя.
    5. В чл. 25 т. 6 се отменя.
    6. В чл. 26а, т. 2 се отменя.



    25
    7. В чл. 40 се правят следните изменения и допълнения:
    а) в ал. 2 думите "при бременност и раждане" се заличават;
    б) алинея 4 се отменя
    8. В чл. 41 се правят следните изменения и допълнения:
    а) алинея 1 се изменя така:
    “(1) Дневното парично обезщетение за временна неработоспособност поради общо заболяване и
    за временна неработоспособност поради трудова злополука или професионална болест се изчислява
    от среднодневното брутно трудово възнаграждение или среднодневния осигурителен доход, върху
    които са внесени осигурителните вноски за периода от шест календарни месеца, предхождащи
    месеца на настъпване на неработоспособността.”
    б) създават се нови ал. 2, 3, 4 и 5:
    “(2) Дневното парично обезщетение за временна неработоспособност поради общо заболяване,
    както и в случаите по чл. 43, 44 и чл. 45, ал. 1, т. 1 е в размер 50 на сто за първите 5 работни дни от
    временната неработоспособност за всеки отделен случай и 80 на сто за останалия период от
    неработоспособност от среднодневното трудово възнаграждение или среднодневния осигурителен
    доход по ал. 1.
    (3) Дневното парично обезщетение за временна неработоспособност поради трудова злополука
    __ професионална болест е в размер 90 на сто от среднодневното трудово възнаграждение или
    среднодневния осигурителен доход по ал. 1.
    (4) Дневното парично обезщетение по чл. 45, ал. 1, т. 2-5 е в размер 80 на сто от
    среднодневното трудово възнаграждение или среднодневния осигурителен доход по ал. 1.
    (5) Дневното парично обезщетение за временна неработоспособност по ал. 2 и 4 и за
    бременност и раждане не може да надвишава среднодневното нетно възнаграждение за периода, от
    който е изчислено обезщетението.”;
    в) досегашните ал. 2, 3, 4 и 5 стават съответно ал. 6,7, 8 и 9.
    9. В чл. 45, ал. 1 думите “на паричното обезщетение за временна неработоспособност поради
    общо заболяване” се заменят с “по чл. 41”.
    10. Създава се чл. 48а:
    "Право на обезщетение при бременност и раждане
    Чл. 48а. Осигуреното лице има право на обезщетение за бременност и раждане, ако има
    осигурителен стаж 6 месеца като осигурено за всички осигурени социални рискове, за всички
    осигурени социални рискове без трудова злополука и професионална болест и безработица или за
    всички осигурени социални рискове без безработица, от който 3 месеца през периода от 12
    алендарни месеца предхождащи месеца, от който започва отпускът за бременност и раждане."
    11. Създава се чл. 52а:
    "Право на обезщетение при отглеждане на малко дете
    Чл. 52а. Осигуреното лице има право на обезщетение за отглеждане на малко дете, ако има
    осигурителен стаж 6 месеца като осигурено за всички осигурени социални рискове, за всички
    осигурени социални рискове без трудова злополука и професионална болест и безработица или за
    всички осигурени социални рискове без безработица, от които 3 месеца през периода от 12
    календарни месеца предхождащи месеца от който започва отпускът за отглеждане на малко дете."
    _12. В чл. 54, ал. 1 след думата “безработица” се добавя “и ако е имала право на обезщетение по
    чл. 52а”.
    13. В чл. 54а ал. 4 се отменя.
    14. В чл. 546, ал. 1 думите "от получения средномесечен осигурителен доход" се заменят с "от
    средномесечния осигурителен доход, върху който са внесени или са дължими осигурителни вноски".
    15. В чл. 54д се правят следните изменения и допълнения:
    а) в ал. 1 т. 4 се отменя;
    б) в ал. 2 думите "да уведоми незабавно" се заменя с "уведомява ежемесечно";

    26
    в) в ал. 3 думите "по ал. 1, т. 1 в срок 7 дни" се заменят с "по ал. 1, т. 1, 2 и 3 в срок до 7 дни";
    г) алинея 4 се отменя.
    16. В чл. 54ж, ал. 2, изречение второ думите "и помощи" се заличават.
    17. В чл. 137, ал. 4 думите “заместник-председателя на” се заличават.
    18. В чл. 140, ал. 4 думите “заместник-председателя на” се заличават.
    19. В чл. 171 ал. 4 се отменя.
    20. В чл. 186а, ал. 1 след думата “комисията” се добавя “месечния си отчет и”.
    21. В чл. 190 ал. 1 се изменя така:
    “(1) Пенсионноосигурителното дружество представя на заместник-председателя на комисията
    годишните финансови отчети на дружеството и на управляваните от него фондове, проверени и
    заверени по реда на чл. 187, ал. 1, одиторски доклади и отчет за управлението в срок три месеца след
    края на финансовата година.”
    22. В чл. 193, ал. 7 се създава изречение второ: “Стойността на резерва не може да надвишава 1
    на сто от активите на фонда.”
    23. В чл. 243 ал. 1 и 2 се изменят така:
    “(1) Правото на лична пенсия за старост възниква при придобиване право на пенсия за
    сигурителен стаж и възраст по реда на част първа.
    (2) По желание на осигуреното лице фондът за допълнително доброволно пенсионно
    осигуряване може да изплаща лична пенсия за старост при навършване на възрастта за придобиване
    право на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1-3 или до пет години преди
    навършването на тази възраст.”
    24. В чл. 321, ал. 4 след думите “разпоредбите на” се добавя “чл. 145” и се поставя запетая.
    25. В чл. 349, ал. 1 след думата “кодекс” се добавя “или на нормативните актове по
    прилагането им.”
    26. В чл. 351, ал. 1 след думата “кодекс” се добавя “или на нормативните актове по
    прилагането им”.
    27. В Преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    а) параграф 6 се изменя така.
    "§ 6. (1) Максималният размер на получаваните една или повече пенсии, отпуснати до
    31 декември 2009 г., без добавките към тях е равен на 35 на сто от максималния осигурителен доход за
    всяка календарна година, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване.
    (2) Добавката по чл. 84 се изчислява от ограничения по ал. 1 размер.
    (3) Отпуснатите пенсии за особени заслуги се изплащат за всяка календарна година в размера,
    определен по ал. 1.”;
    б) в § 9, ал. 2 думите “до 2005 г.” се заменят с “до 31 декември 2005 г”;
    в) създава се § 11а:
    “§ 11а. Лицата по чл. 4, ал. 1, т. 4, с изключение на лицата по чл. 127, ал. 5, направили преди
    1 януари 2003 г. избор на универсален пенсионен фонд, участват от 1 януари 2004 г. в съответно
    избрания от тях фонд.”;
    Предложение на н.п. Нина Радева:
    По §3 от преходните и заключителни разпоредби:
    -т.7, б. “б” да придобие следния вид: “т.7. б) в ал. 4 думите “Паричните обезщетения за първите
    три работни дни” да се заменят с “Паричното обезщетение за първия работен ден””;
    Точка 8 да отпадне.
    Точка 9 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    27
    Предложение на н.п. Росица Тоткова
    1. Създава се нова т. 1а със следното съдържание:
    В чл. 4 се създава нова ал. 7 със следното съдържание:
    “Ал. 7. Лицата, които полагат труд по Закона за социалното подпомагане без трудово
    правоотношение, се осигуряват задължително за трудова злополука. ”
    Сегашната ал. 7 става ал. 8.
    2. Създава се нова т. 1 б със следното съдържание:
    В чл. 6, ал. 3 изразът “по чл. 4, ал. 1, т. 5 и 7” се заменя с “по чл. 4, ал. 1, т. 2, 3, 4, 5 и 7”.
    3. Създава се нова т. 1 в със следното съдържание:
    В чл. 6, ал. 5 след “осигурителен доход” се поставя точка и изразът “и са за сметка на
    държавния бюджет, съответно бюджета на съдебната власт ” се заличават.
    4. Създава се нова т. 1г със следното съдържание:
    В чл. 40, ал. 4 се заличава.
    5. Точка 8 на § 3 се заличава.
    6. Точка 10на§ 3 се заличава.
    7. Точка 11 на § 3 се заличава.
    8. Точка 13 на § 3 се заличава.
    9. В т. 14, б. А и Г се заличават.
    10. Създава се нова т. 18а със следното съдържание:
    В чл. 167, ал. 2 се заличава
    11. В т. 20 се правят следните изменения:
    “месечния си отчет и ” се заменят с “тримесечния си отчет и ”
    12. Точка 27, б. А се изменя така:
    § 6 /1/ До 31 декември 2010 г общият размер на получаваните една или повече пенсии за
    осигурителен стаж и възраст без добавките към тях, се определя за всяка календарна година със
    Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване
    /2/ Размерът по ал. ! се изчислява като максималния размер на осигурителния доход за
    предходната година се умножи с процент равен на средния осигурителен доход за отпуснатите
    пенсии
    за осигурителен стаж и възраст през предходната година
    /3/ Добавката по чл. 84 се изчислява от ограничения по ал. 1 и 2 размер
    /4/ Отпуснатите пенсии за особени услуги се изплащат всяка календарна година в размера,
    определен по ал. 1.
    Създава се нова точка 28:
    28. В § 87, ал. 1, 2 и 3 от ПЗР на Закона за изменение и допълнение на КЗОО /ДВ, бр.1 от 2002
    г., измемен бр.119 от 2002 г./думите 2004 г. се заменят с 2003г.
    Създава се нова т. 29 със следното съдържание:
    29. Първи вариант:
    § 114 от ПЗР на Закона за изменение и допълнение на КЗОО /ДВ, бр. 67 от 2003 г./се заличава
    30. Втори вариант:
    В § 114 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Вал. 1 след думите “пенсионни схеми” се добавя “зановосигурявстилица”
    2. Създава се нова ал. 2 със следното съдържание:
    /2/ Осигурените лица в пенсионните схеми по ал. 1 продължават да се осигуряват в тях след
    влизането в сила на този закон
    3. Сегашната ал. 2 става ал. 3.
    4. Сегашните ал. 3, 4 и 5 се заличават.
    Комисията подкрепя предложението за отпадането на точка 8 на §3 и не
    приема останалите предложения.

    28
    Предложение на н.п.,н.п. Емилия Масларова, Янаки Стоилов и Димитър
    Димитров:
    1. В чл. 5 се създава нова ал. 10 със следния текст:
    “(10) Осигурителите имат право да получат информация за направените преводи по
    сметките на НОИ, за предходната година чрез своя идентификационен код, по параграфи и
    осигурени лица.
    2. В чл. 41, ал. 1 от предложеният текст в § 3, т. 8:
    А) за ал. 1 думите “са внесени” да се заменят с “са начислени”;
    Б) за ал. 2, 3, 4 и 5 от направеното предложение да отпаднат.
    3. Предлаганият нов чл. 48а - да отпадне.
    4. Предлаганият нов чл. 52а - да отпадне.
    5. Предлаганите изменения вчл. 54 да отпаднат.
    6. В § 6 в Преходните и заключителни разпоредби от действащият Кодекс се създава ал. 4 със
    следният текст:
    “(4) Алинея 1 и 2 не се прилага за летателния състав от военната и гражданската авиация,
    подводничарите и водолазите. ”
    В § 6, ал. 4, 5, 6 стават съответно 5, 6, 7.
    Комисията подкрепя само предложението по точка 2. буква “б” за отпадането
    на алинеи 2.3.4 и 5 на чл. 41 и не приема останалите предложения.
    Предложение на tun. Елка Анастасова:
    § 3. Вчл. 41 се правят следните изменения и допълнения:
    Ал. 2 се изменя така:
    “(2) Дневното парично обезщетение за временна неработоспособност поради общо заболяване,
    както и в случаите по чл. 43, 44 и 45, ал. 1, т. 1 е 80 на сто от среднодневното трудово
    възнаграждение или среднодневния осигурителен доход по ал. 1. Не се получава дневно парично
    обезщетение при представяне на нередовни /фалшиви/ медицински документи, удостоверяващи
    недействителна временна неработоспособност. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Валери Димитров:
    В т. 27, б. “А” на § 3 от ПЗР, с което се изменя § 6 от ПЗР на на Кодекса за социално
    осигуряване:
    Ал. 1 се изменя така:
    /1/Максималният размер на получаваните една или повече пенсии, отпуснати до 31.12.2009 г.,
    без добавките към тях е равен на 35 на сто от максималния осигурителен доход за всяка календарна
    година, определен със Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване. ”
    Ал. 4 се изменя така:
    /4/ Отпуснатите пенсии за особени заслуги се изплащат за всяка календарна година в размера,
    определен по ал. 1.
    Алинеи 5 и 6 се заличават.
    Комисията подкрепя предложението.



    29
    Комисията приема предложението на вносителя и предлага следния
    окончателен текст за § 3;
    § 3. В Кодекса за социално осигуряване (обн., ДВ, бр. 110 от 1999 г., изм. - бр. 55 от 2000 г.,
    изм. и дои., бр. 64 от 2000 г., изм. бр. 1 от 2001 г., дои., бр. 35 от 2001 г., изм., бр. 41 от 2001 г., изм.
    и дои., бр. 1 от 2002 г., изм., бр. 10 от 2002 г., изм. и дои., бр. 45 и бр. 74 от 2002 г., доп. бр. 112 от
    2002 г., изм. и доп. бр. 119 от 2002 г., доп. бр. 120 от 2002 г., изм. и доп. бр. 8 от 2003 г., доп. бр. 42
    от 2003 г., изм. и доп. бр. 67 от 2003 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 4:
    а) в ал. 1 се създава т. 8:
    “8. лицата, упражняващи трудова дейност и получаващи доходи на изборни длъжности, с
    изключение на лицата по т. 1 и 7, както и служителите с духовно звание на Българската
    православна църква и други регистрирани вероизповедания по Закона за вероизповеданията.”
    б) в ал. 3 т. 4 се изменя така:
    “4. регистрираните земеделски производители и тютюно-производители.”
    2. В чл. 6:
    а) в ал. 3 думите “по чл. 4, ал. 1, т. 7” и “по чл. 4, ал. 1, т. 5 и 7” се заменят съответно с “по
    л. 4, ал. 1, т. 7 и 8” и “по чл. 4, ал. 1, т. 5, 7 и 8”;
    б) в ал. 9 изречение първо се изменя така:
    “Регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители, произвеждащи
    непреработена растителна и/или животинска продукция, не определят окончателен размер на
    осигурителния доход за тази дейност.”
    в) в ал. 10, т. 2 думите “и земеделски производители” се заменят с “регистрирани
    земеделски производители и тютютнопроизводители”.
    3. В чл. 7, ал. 4 думите “Земеделските производители” се заменят с “Регистрираните
    земеделски производители и тютюнопроизводители”.
    4. В чл. 9, ал. 1, т. 3 думите “по чл. 4, ал. 1, т. 7” се заменят с “по чл. 4, ал. 1, т. 7 и 8”.
    5. В чл. 19, ал. 4, изречение второ, думите ипо актовете за начет" се заменят с "от главници
    по актовете за начет".
    6. В чл. 20, ал. 2 се създава т. 7:
    ”7. глоби, имуществени санкции и наказателни лихви."
    7. В чл. 21, т. 6 се отменя.
    8. В чл. 23, т. 5 се отменя.
    9. В чл. 25, т. 6 се отменя.
    10. В чл. 26а, т. 2 се отменя.
    11. В чл. 40 се правят следните изменения:
    а) в ал. 2 думите "при бременност и раждане" се заличават;
    б) в ал. 4 думите “Паричните обезщетения за първите 3 работни дни” се заменят с
    “Паричното обезщетение за първия работен ден”, а думата “са” се заменя с “е”.
    12. Създава се чл. 48а:
    "Право на обезщетение при бременност и раждане”
    Чл. 48а. Осигуреното лице има право на обезщетение за бременност и раждане, ако има
    осигурителен стаж 6 месеца, като осигурено за всички осигурени социални рискове, за всички
    осигурени социални рискове без трудова злополука и професионална болест, или всички
    осигурени социални рискове без безработица, от който 3 месеца през периода от 12 календарни
    месеца предхождащи месеца, от който започва отпуска за бременност и раждане.”



    30
    13. Създава се чл. 52а:
    "Право на обезщетение при отглеждане на малко дете"
    Чл. 52а. Осигуреното лице има право на обезщетение за отглеждане на малко дете, ако има
    осигурителен стаж 6 месеца, като осигурено за всички осигурени социални рискове, за всички
    осигурени социални рискове без трудова злополука и професионална болест, или всички
    осигурени социални рискове без безработица, от които 3 месеца през периода от 12 календарни
    месеца предхождащи месеца, от който започва отпуска за отглеждане на малко дете."
    14. В чл. 54, ал. 1 накрая след думата “безработица” се добавя “и ако е имала право на
    обезщетение по чл. 52а”.
    15. В чл. 54а, ал. 4 се отменя.
    16. В чл.54б, ал.1 думите "от получения средномесечен осигурителен доход" се заменят с
    "от средномесечния осигурителен доход, върху който са внесени или дължими осигурителни
    вноски".
    17. В чл. 54г, ал. 2 думите “с декларацията по чл. 54а, ал. 4” се заменят с “декларация”.
    18. В чл. 54д се правят следните изменения и допълнения:
    а) в ал. 1, т. 4 се отменя;
    б) в ал. 2 думите "уведоми незабавно" се заменя с "уведомява ежемесечно";
    в) в ал. 3 думите "по ал. 1, т. 1 в срок 7 дни" се заменят с "по ал. 1, т. 1,2 и 3 в срок до 7
    дни";
    г) ал. 4 се отменя.
    19. В чл. 54ж, ал. 2, изречение второ, думите "и помощи" се заличават.
    20. В чл. 137, ал. 4 и в чл. 140, ал. 4 думите “заместник-председателя на” се заличават.
    21. В чл. 171 ал. 4 се отменя.
    22. В чл. 186а, ал. 1 след думата “комисията” се добавят думите “месечния си отчет и”.
    23. В чл. 190, ал. 1 се изменя така:
    “(1) Пенсионноосигурителното дружество представя на заместник-председателя на
    комисията годишните финансови отчети на дружеството и на управляваните от него фондове,
    проверени и заверени по реда на чл. 187, ал. 1, одиторски доклади и отчет за управлението в
    срок три месеца след края на финансовата година.”
    24. В чл. 193, ал. 7 се създава изречение второ: “Стойността на резерва не може да
    надвишава 1 на сто от активите на фонда.”
    25. В чл. 243, ал. 1 и 2 се изменят така:
    “(1) Правото на лична пенсия за старост възниква при придобиване право на пенсия за
    осигурителен стаж и възраст по реда на част първа.
    (2) По желание на осигуреното лице фондът за допълнително доброволно пенсионно
    осигуряване може да изплаща лична пенсия за старост при навършване на възрастта за
    придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1-3 или до пет години
    преди навършване на тази възраст.”
    26. В чл. 262, ал. 1, т. 6 думите “или като земеделски производители” се заменят с “,като
    земеделски производители или тютюнопроизводители”.
    27. В чл. 321, ал. 4 след думите “разпоредбите на” се добавят думите “чл. 145” и се поставя
    запетая.
    28. В чл. 349, ал. 1 след думата “кодекс” се добавят думите “или на нормативните актове
    "о прилагането им.”



    31
    29. В член 351, ал. 1 след думата “кодекс” се добавят думите “или на нормативните актове
    по прилагането им”.
    30. В § 1, ал. 1 от Допълнителната разпоредба:
    а) в т. 4 думите “Земеделски производители” се заменят с “Регистрирани земеделски
    производители и тютюнопроизводители”.
    б) създава се т. 8:
    “8. Непреработена растителна и животинска продукция” е всеки първичен продукт,
    получен от растенията и животните, който се използва в естествен вид, без да е подлаган на
    технологична обработка и преработка, в резултат на която да са настъпили физико-химични
    изменения в състава.”
    31. В § 5а от Преходните и заключителните разпоредби (ДВ, бр. 64 от 2000 г., в сила от 1
    август 2000 г., изм., бр. 1 от 2002 г.) думите “земеделските производители” се заменят с
    “регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители”.
    32. Параграф 6 от Преходните и заключителните разпоредби се изменя така:
    "§ 6. (1) Максималният размер на получаваните една или повече пенсии, отпуснати до
    31 декември 2009 г. без добавките към тях, е равен на 35 на сто от максималния осигурителен
    доход за всяка календарна година, определен със Закона за бюджета на държавното обществено
    осигуряване.
    (2) Добавката по чл.84 се изчислява от ограничения по ал. 1 размер.
    (3) Алинеи 1 и 2 не се прилагат за лицата, които са били президент и вицепрезидент на
    Република България, председател на Народното събрание, министър-председател или съдия в
    Конституционния съд.
    (4) Отпуснатите пенсии за особени заслуги се изплащат за всяка календарна година в
    размера определен по ал.1".
    (5) Алинеи 1 и 2 не се прилагат за военноинвалиди при навършване на възрастта по
    чл. 68.
    33. В Преходните и заключителните разпоредби се създава се § 11а :
    “§ 11а. Лицата по чл.4, ал.1, т.4, с изключение на тези по чл.127, ал.5, направили преди
    1 януари 2003 г. избор на универсален пенсионен фонд, участват от 1 януари 2004 г. в съответно
    избрания от тях фонд.”
    § 4. В Закона за защита, рехабилитация и социална интеграция на инвалидите (обн., ДВ, бр.12 от
    1995 г., изм. и доп., бр. 110 от 1996 г., бр. 52 и 123 от 1997 г., бр. 140 и 153 от 1998 г., бр. 31 от 2001 г.,
    бр. 75 и 120 от 2002 г. и бр. 86 от 2003 г.) в чл. 40 се създава ал. 5:
    "(5) Месечната добавка се изплаща от дирекциите "Социално подпомагане"."
    Комисията подкрепя текста на вносителя за S 4.
    § 5. В Закона за семейни помощи за деца (обн., ДВ, бр. 32 от 2002 г.; изм., бр. 120 от 2002 г.) се
    правят следните изменения и допълнения:
    1. В § 3 от ПЗР, ал. 1 се изменя така:
    2. Създава се § За.
    "§ За. Неизплатените месечни помощи за дете до навършване на 18 години и еднократните
    помощи при раждане на дете по реда на § 2, ал. 1, т. 1 и 2, и ал. 2, т. 1, 2 и 3 за периода до 1 януари
    2004 г. се
    изплащат от дирекциите "Социално подпомагане". Помощите могат да бъдат поискани в срок една
    година, считано от края на месеца, за който се отнасят."
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за §5.



    32
    Предложение на н.п. Росица Тоткова:
    Създава се нов § 5а със следното съдържание:
    В чл. 4 на Закона за Комисията за финансов надзор се правят следните изменения:
    1. В чл. 4, ал. 3 думите “председателят и заместник-председателите” се заменят с “членовете”.
    2. Ал. 4 се заличава.
    Комисията не подкрепя предложението.
    § 6. Изпълнението на закона се възлага на Националния осигурителен институт с изключение на
    § 4 и § 5, т. 2, изпълнението на които се възлага на министъра на труда и социалната политика.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за §6.






    Забележки:
    1. Минималният осигурителен доход за работниците и служителите, които съгласно условията на трудовия договор работят при непълно работно време
    или непълен месец, се определя пропорционално на законоустановеното работно време, съответно на пълния брой на работните дни през месеца.
    2. Минималният осигурителен доход за работниците и служителите, които работят в специализирани предприятия, кооперации и цехове за инвалиди
    съгласно Закона за защита, рехабилитация и социална интеграция на инвалидите, се определя в размер 50 на сто от минималния осигурителен доход
    за съответната икономическа дейност и квалификационна група професии.
    3. Осигурителят определя основната икономическа дейност съобразно преобладаващия брой заети лица по трудови правоотношения. Определянето на
    групата професии се извършва по Националната класификация на професиите, утвърдена със Заповед № 54 на министъра на труда и социалните
    грижи от 1996 г.
    Когато осигурителят осъществява две или повече икономически дейности, основната му икономическа дейност се определя от дейността, в която са
    заети най-голям брой лица, работещи по трудово правоотношение. В този случай при определянето й не се вземат предвид работниците и служителите,
    които са общофункционално свързани с всички дейности на осигурителя.
    При равен брой работещи по трудови правоотношения в отделните дейности основната икономическа дейност на осигурителя се определя по негов
    избор.
    4. Размерът на минималния осигурителен доход по основни икономически дейности и квалификационни групи професии по поредни номера 49 - 53 се
    прилага от 1 юли 2004 г.
    35
    36
    Предложение на н.п. Росица Тоткова:
    В приложението към чл. 8, т. 1 забележка 3 се заличава.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Форма за търсене
    Ключова дума