Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по бюджет и финанси
Kомисия по бюджет и финанси
18/11/2003 първо гласуване

    ДОКЛАД
    по законопроект на държавния бюджет на Република България
    за 2004 г., № 302-01-60, внесен от Министерския съвет на
    31 октомври 2003 г.
    ДОКЛАД
    по законопроект на държавния бюджет на Република България
    за 2004 г., № 302-01-60, внесен от Министерския съвет на
    31 октомври 2003 г.
    На две заседания, проведени на 12 и 13 ноември 2003 г.,
    Комисията по бюджет и финанси разгледа законопроекта за
    държавния бюджет на Република България за 2004 г., внесен от
    Министерския съвет.
    От името на вносителя на заседанията присъстваха
    министърът на финансите Милен Велчев, заместник-министрите на
    финансите Кирил Ананиев, Любомир Дацов, Стамен Тасев и
    директори на дирекции в Министерството на финансите.
    От името на Висшия съдебен съвет на заседанията
    присъстваха Боян Магдалинчев - съдия във Висшия
    административен съд и член на Бюджетната комисия на Висшия
    съдебен съвет и Петя Маринова - завеждащ сектор финансово-
    стопански във Върховната касационна прокуратура.
    В заседанията на комисията участваха и Надежда Сандолова-
    Христова - член на Сметната палата, Йордан Христосков -
    управител на Националния осигурителен институт, Венелин Узунов
    - председател на управителния съвет на Националното сдружение на
    общините в Република България и Гинка Чавдарова изпълнителен
    директор на Националното сдружение на общините в Република
    България.
    В доклада по закона за държавния бюджет за 2004 г. и
    експозето на Министъра на финансите Милен Велчев по него, се
    направи оценка на изпълнението на консолидирания бюджет до края
    на 2003 г., разгледа се средносрочната фискална стратегия,
    макрорамката на държавния бюджет за 2004 г. бяха изложени и
    обосновани основните макроикономически показатели, фискалната
    стратегия, приходите и данъчната политика, разходните политики и
    разходите, политиката по дълга, бюджетните рискове и перспективи.
    Подчерта се, че макроикономическата стабилност, която страната ни
    1

    постигна през последните пет години, се запазва през 2003 г.
    Отчетните данни от деветмесечието и анализа на очакваните
    постъпления до края на 2003 г. обещават, че ще има преизпълнение
    на приходите, което ще даде възможност на правителството да
    удовлетвори допълнителни нужди от финансови средства на
    бюджетната сфера за настоящата година. В изпълнение на
    разпоредбите на чл. 9, ал. 4 от Закона за държавния бюджет на
    Република България за 2003 г. на общините бяха предоставени 155.8
    млн. лв. за покриване на недостига за текуща издръжка до сто на сто
    за делегираните държавни дейности. Освен това се забелязва, че в
    резултат от полаганите съвместни усилия от страна на общините и
    централната власт има тенденция на постепенно намаляване на
    неразплатените разходи, както за общинските, така и за държавните
    дейности.
    По бюджета на НОИ се очаква по-ниско изпълнение както на
    планираните приходи, така и на разходите, с което не се променя
    баланса на бюджета.
    Прогнозата за изпълнението на разходите по бюджета на
    НЗОК показва, че при запазване на средномесечния разход на
    средства за лекарства, който към настоящия етап е около 19-20 млн.
    лв. до края на 2003 г. ще бъдат необходими допълнително 45 млн.
    лв. Този въпрос подробно беше разгледан при обсъждането на
    законопроекта за изменение и допълнение на Бюджета на НЗОК за
    2003 г.
    Предложената фискалната рамка за периода 2004-2006 г.
    предвижда постепенно намаляване на бюджетния дефицит по
    консолидирания бюджет и постигане на балансиран бюджет както
    следва: 2004 г - 0.7 %, 2005 г. - 0.5 %, 2006 г. - балансиран бюджет.
    Невъзможността за постигане на нулев бюджетен дефицит за
    предходните години се обуславя от поетите ангажименти за
    намаляване на данъчната тежест, усвояването на
    предприсъединителните фондове на ЕС и продължаващата реформа
    на публичния сектор.
    За периода 2004-2006 г. първичният излишък се планира в
    рамките 1.3 - 2.5 % от БВП, продиктувано от очакваните ниски
    лихвени равнища, ръста в националната икономика и
    последователната политика в сферата на държавните разходи.
    Тенденциите към спад на държавния и държавногарантирания дълг
    като процент от БВП и достигнатите нива под 60 % отразяват
    ограничаването на бюджетния дефицит и добрите темпове на растеж
    в икономиката.
    2


    Основни макроикономически показатели:

    Очакваният растеж на БВП през 2003 г. е около 5%, като той
    ще се задържи над това ниво през 2004 г. (5.3%). Този растеж ще
    бъде постигнат, както чрез реално увеличение на дохода, така и чрез
    увеличение на кредита на домакинствата. През следващата година
    нивото на инвестициите се очаква да достигне 21.5% от БВП. Това
    нарастване ще бъде финансирано главно по линия на вътрешните
    спестявания, които ще достигнат 15.4% от БВП. Очаква се реалният
    растеж на износа през 2004 г. да бъде около 5.5-6%, което ще го
    направи важен фактор за растежа.
    Инфлацията за периода декември 2003 г. - декември 2004 г.
    се очаква да бъде около 4.2%. По-високата с 1-2% инфлация спрямо
    тази в Еврозоната се дължи на одобрените от Министерски съвет
    стъпки за последователно приспособяване на административно
    регулираните цени и приспособяването на митата и акцизите във
    връзка с поетите ангажименти от страната при преговорите с ЕС.
    Валутния курс лев-долар е на базата на прогнози на МВФ,
    в които се залага обезценяване на долара до средногодишно ниво от
    1.8 лв. за долар за 2003 г. и с очакване да се задържи около това ниво
    през периода 2004-2006 г.
    За 2004 г., както и за следващите 2 години очакванията са
    броят на заетите в икономиката да нараства с темп между 1% и 2%,
    з

    като по-голяма част от икономическия растеж ще продължи да се
    постига чрез увеличаване на производителността на труда. Средният
    доход от работна заплата през 2004 г. се предвижда да достигне
    около 310 лв. и да отбележи реален ръст от 2.7%.
    Предвижда се през следващата година дефицитът на
    текущата сметка да се ограничи до 6.2% от БВП, а този на
    търговското салдо да възлезе на 10.7% от БВП.
    КОНСОЛИДИРАН ДЪРЖАВЕН БЮДЖЕТ ЗА 2004 г.
    1. По приходите
    Съгласно стратегията за данъчна политика през 2003-2005 г.
    основната цел е постигането на устойчив икономически растеж и
    стабилност. За тази цел се предвижда ежегодно намаляване на
    данъчните ставки при преките данъци и прилагане от
    правителството на следните приоритети:
    - Общо намаляване на данъчната тежест в рамките на
    балансиран бюджет;
    - Поддържане на стабилността на данъчната система;
    - Развитие на законодателството в съответствие с изискванията
    на директивите на Европейския съюз;
    - Точно определяне на правата и задълженията на
    данъкоплатците и данъчната администрация, с цел повишаване
    административния капацитет;
    - Отраслова неутралност и равнопоставеност на данъчните
    субекти.
    При оценката на приходите е взета предвид актуализацията
    на показателите в прогнозната макрорамка, в т.ч. обемът на БВП и
    курсът на долара; постъпленията през 2003 г., повлияни от различни
    фактори - промени в обемите и структурата на вноса, вътрешното
    потребление; приватизацията; законодателните промени, които са
    приети от Народното събрание на първо гласуване.
    4

    Приходи по консолидирания държавен бюджет за
    2004 г.


    Предлага се през 2004 г. в консолидирания държавен бюджет
    да постъпят общо приходи в размер на 14 416 млн.лв., което е с
    1 042 млн.лв. повече от програмата за 2003 г. Този обем на приходи
    е 38 % от БВП.
    Данъчните приходи от 10 662 млн.лв. или 30.2 на % от БВП
    по програмата за 2003 г. нарастват на 11 601 млн.лв. или 30.5 % от
    БВП, което е 939 млн.лв. повече главно в резултат на подобряване на
    събираемостта на данъчните приходи.
    От нарастването на данъчните приходи най-голям е делът на
    данъка върху добавената стойност - 393 млн.лв. Основни фактори,
    които влияят върху формирането на прогнозите за данъка върху
    добавената стойност, са брутният вътрешен продукт и неговата
    структура по елементи на потребление, валутният курс и
    инфлацията.
    Увеличения на постъпленията се очакват и от акцизите - с
    246 млн.лв.; приходите от осигурителните фондове - със 161
    млн.лв.; от данъка върху доходите на физическите лица - с 95
    млн.лв. и от мита и митнически такси - 24 млн.лв.
    Приходите от корпоративни данъци за 2004 г., са оценени в
    размер на 937.0 млн.лв., като сравнени със Закона за държавния
    бюджет за 2003 г. се отчита намаление с 10 млн.лева.
    Следва да се има в предвид, че през 2003 г. се очаква
    преизпълнение на приходите от корпоративни данъци в размер на
    около 70 млн.лв., поради което намалението на данъка през 2004 г.
    се очаква да бъде в размер на около 80 млн.лева.
    5

    Ефектът от намаляване на данъчната ставка от 23.5% на
    19.5% е около 150 млн.лв., като по-голямата част от него ще се
    прояви през 2004 г., чрез внасяне на авансови вноски от компаниите
    в по-нисък размер спрямо тези от предходната година. Част от
    негативният ефект от намалението на ставката ще бъде компенсиран
    от очаквания ръст в облагаемата печалба на фирмите през 2003 г.,
    както и от повишената събираемост.
    Неданъчните приходи се разчитат със 139 млн. лв. повече от
    програмата за 2003 г. Това се дължи и на факта, че през 2004 г.
    голяма част от държавната собственост ще бъде приватизирана, в
    т.ч. “Булгартабак-Холдинг” АД и БТК. Взето е предвид и очакваното
    намаление на печалбата на НЕК и АЕЦ-“Козлудуй” за 2003 г.
    Разчетени са постъпления от помощи от външни и вътрешни
    източници 465.4 млн.лв. или по-малко с 35.4 млн. лв.
    Прогнозираните приходи на Националния фонд от средства от пред-
    присъединителните инструменти на ЕС за 2004 г. са 450.1 млн. лв.
    Разходи по консолидирания държавен бюджет за 2004 г.


    За 2004 г. се предлага общият размер на разходите да
    достигне 14 701 млн.лв. или с 1 064 млн.лв. повече от 2003 г. Сумата
    на разходите представлява 38.7 % от БВП и е само с 0.01 % повече
    от 2003 г.
    Размерът на текущите нелихвени разходи нараства от 11 360
    млн.лв. на 12 359 млн. лв. или с 999 млн. лв. повече спрямо 2003 г.
    Предвидено е за заплати и стипендии в бюджетния сектор да
    се изплатят 1 631 млн. лв., което е със 172 млн. лв. повече и ръст от
    11.7 % спрямо програмата за 2003 г. От общата сума на разхода за
    работни заплати са разчетени 1 588.1 млн.лв. и 43.2 млн.лв. за
    стипендии. Тези средства ще осигурят работните заплати на 383 хил.
    6

    души. Предвидено е еднократно увеличение на бюджетните заплати
    от 1 юли с 8.5%. Средната работна заплата в бюджетния сектор ще
    бъде в размер на 326.7 лв. през 2004 г. В края на периода тя ще
    достигне 340 лв. срещу очаквана 316.3 лв. в края на 2003 г. Тези
    стойности осигуряват номинален ръст в края на 2004 г. от 7.5% и
    реален в размер на 3.2%.
    Заедно с извънбюджетната сфера, средната работна заплата
    за страната се очаква да достигне около 310 лв., което е с 6.9%
    повече в номинално изражение и с 2.7% в реално.
    Личната осигурителна тежест и през 2004 г. ще запази
    относителния си дял от 10.5% в брутната средна работна заплата.
    При необлагаем минимум от 110 лв., личната данъчна тежест за
    работещите в бюджетната сфера се покачва незначително от 11.4%
    на 11.9%.
    В резултат на предвиденото увеличение на работната заплата
    в бюджетната сфера и като се отчете личната данъчноосигурителна
    тежест, номиналният доход за потребление от работна заплата за
    наетите в бюджетния сектор ще нарасне през 2004 г. на 253.39 лв.
    сравнено с 243.41 лв. за предходната 2003 г., или с 4.1%.
    Разходите за издръжка на бюджетната система през 2004 г. са
    предвидени на 2 337 млн. лв., което е с 350 млн.лв. повече спрямо
    2003 г. Като дял от брутния вътрешен продукт разходите за
    издръжка и работни заплати на администрацията нарастват главно
    поради създаването на нови структури, свързани с изграждане на
    капацитета на администрацията с оглед процеса “европейска
    интеграция”, въвеждането на задължително предучилищно
    образование и 13-ти клас в професионалните училища, реформата и
    укрепването на съдебната система.
    През 2004 г. се предвижда разходите за дълготрайни активи
    да се увеличат от 1 233 млн.лв. на 1 330 млн.лв. (3.5% от БВП). По
    източници разпределението е както следва:
    ■ външни безвъзмездни помощи от пред-присъединителните
    фондове на Европейския съюз и средствата за национално
    съфинансиране към тях - 422.0 млн. лв.
    ■ държавни инвестиционни заеми - 287.7 млн. лв.
    ■ общински външен заем - 78.0 млн. лв.
    ■ национални източници:
    - Централен бюджет - 85.7 млн. лв.
    - собствени средства - 456.8 млн. лв.
    7

    Капиталните вложения на държавата през 2004 г. са целево
    преструктурирани и насочени главно към големи обекти с
    национално значение. Предвидено е да започне изпълнението на
    следните обекти: Транзитни пътища III, електрификация на ж.п.
    линията Пловдив-Свиленград, разширението на Летище София,
    завършване на проектирането на Дунав мост 2 и започване на
    неговото строителство, регионални депа за отпадъци и
    пречиствателни станции за отпадни води.
    От средствата в Централния бюджет, ще бъдат предоставени
    капиталови трансфери на търговски дружества и организации с
    идеална цел в размер на 69.6 млн. лв. От тази сума 30 млн. лв. са за
    проекти на НК ’’Железопътна инфраструктура”, 24.5 млн. лв.- за
    проекти свързани с разширението на Летище-София и 13.1 млн. лв.
    за разширението на Пристанище-Бургас, други - 2 млн. лв.
    Капиталовите разходи на общините са прогнозирани в размер
    на 187 млн. лв. От тях 50 млн. лв. ще се финансират за сметка на
    собствени средства.
    Разходите за лихви по обслужване на държавния дълг
    намаляват от 840 млн.лв. за 2003 г. на 788 млн.лв. за 2004 г., което
    представлява 2.1% от БВП. Намалението в сума е 52 млн. лв. и е
    основно резултат от намалението на лихвите по външните заеми с
    48 млн.лв.
    В консолидирания държавен бюджет за 2004 г. са предвидени
    субсидии от 618 млн.лв., които са разпределени, както следва: за
    нефинансови предприятия - 368 млн.лв.; за здравна дейност - 220
    млн.лв. и за организации с нестопанска цел - 29 млн.лв. Тази сума е
    по-малка със 102 млн.лв. от субсидиите за 2003 г.
    В консолидирания държавен бюджет е предвиден резерв за
    непредвидени и неотложни разходи в размер на 224 млн.лв. срещу
    203 млн.лв. за 2003 г. От него 168 млн.лв. са за структурната
    реформа: в здравеопазването - 85.6 млн. лв.; за пенсии - 60 млн.лв.,
    за отбрана - 22 млн.лв. и за съдебната власт - 0.6 млн.лв. За
    ликвидиране на последиците от стихийни бедствия са предвидени
    55.5 млн.лв., които са в повече с 3 млн. лв. от 2003 г.
    Дефицитът по консолидирания държавен бюджет за 2004 г.
    се предлага на сума (284.2) млн.лв. или 0.7 на сто от БВП.
    Разпределението на бюджетните средства по функции за
    2004г. е направено на базата на приетите с Тригодишната бюджетна
    прогноза разходни тавани и показва насочеността на разходите по
    деветте основни функционални сфери.
    8

    Приложената по-долу таблица дава представа за политиката
    на държавата и нейния принос в определените сфери.
    Таблица за разпределението на бюджетните разходи по
    функции:

    * % от БВП в 2-ра, 3-та и 4-та функция включва резерва.

    9

    От горната таблица се вижда, че във функционалния разрез
    на разходите безспорен приоритет представлява ръста на разходите
    за здравеопазване и образование.
    Осигурени са разходи за продължаване дейността по
    преструктурирането на здравната система и за по-качествени услуги
    за населението, които разходи са на значително по-високо ниво
    спрямо тези от последните години. От началото на 2004 г. се
    преминава към нов начин на финансиране на болниците като
    основната част от техните дейности ще се финансират чрез
    Националната здравноосигурителна каса. Спрямо 2003 г. разходите
    за здравеопазване номинално нарастват с 15.1%, като делът им от
    БВП възлиза на 4.3%.
    Образованието е втората сфера, за която е осигурен
    значителен номинален ръст на разходите (16.3% спрямо 2003 г.).
    Това се прави еднократно през 2004 г., поради въвеждането на
    предучилищна подготовка и допълнителен клас, но при всички
    положения тенденциите през следващите години ще се насочат към
    оптимизиране на структурите съобразно икономическите и
    демографски фактори в страната. Реформата в сферата на
    образованието трябва да продължи с бързи темпове, като се
    стимулира навлизането на частни структури, предоставящи
    качествени и разходно оптимизирани услуги. Общото бюджетно
    финансиране за тази сфера като дял от БВП за 2004 г. е 4.2%.
    ПРОЕКТ НА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ ЗА 2004 Г.
    Законопроектът за държавния бюджет на Република България
    за 2004 г. е разработен в съответствие с икономическата политика на
    правителството и съгласно изискванията на Закона за устройството
    на държавния бюджет и другите закони и подзаконови нормативни
    актове, свързани с неговото съставяне и внасяне в Народното
    събрание. Това е основание за започване на процедура за обсъждане
    и приемане на първо гласуване на законопроекта за държавния
    бюджет за 2004 г.
    За втори път от промяната в Република България
    Министерският съвет започна бюджетната процедура за 2004 г. през
    месец февруари 2003 г. с поставянето на задача на неговите органи
    да разработят: тригодишна бюджетна прогноза; предложение за
    основни политики, които ще бъдат провеждани от правителството;
    консолидирани нива на бюджетните агрегати в икономически и
    ю

    функционален разрез и първоначалните тавани на разходите в
    постоянни цени.
    На основата на приетата от правителството бюджетна
    прогноза бяха одобрени разходни тавани на държавните органи и
    бюджетните организации, които се включват в консолидирания
    държавен бюджет. Едновременно с това правителството прие през м.
    септември 2003 г. решение за актуализиране на Програмата за
    финансова децентрализация и работа по нейното прилагане. В
    изпълнение на програмата е разработен проект на нов Закон за
    общинските бюджети, които беше приет от Народното събрание на
    първо гласуване, а сега предстои неговото обсъждане и второ
    гласуване.
    1. РЕПУБЛИКАНСКИ БЮДЖЕТ
    Предвидените приходи се характеризират от следните
    данни:
    млн. лв.


    В приходната част на републиканския бюджет са взети
    предвид внесените промени в данъчното законодателство, които са
    приети от Народното събрание на първо гласуване.
    Предлага се приходите да достигнат 9 111.5 млн.лв., което е
    с 1 451.1 млн. лв. повече от предвидените по закона за 2003 г. Това
    увеличение се дължи и на извършената структурна промяна,
    свързана със Закона за държавния бюджет на Република България за
    2003 г., с който средствата от данъците по Закона за облагане
    доходите на физическите лица за същата година се преотстъпиха на
    общините в размер на 700 млн.лв. за финансиране на дейностите
    държавна отговорност, а тази сума не беше включена в прихода и
    разхода на републиканския бюджет. Ако тя се спадне от ръста или
    прибави към размера на данъка за 2003 г. ръста на приходите за
    2004г. спрямо 2003 г. ще бъде 753 млн.лв.
    Най-висок относителен дял в приходите на републиканския
    бюджет заемат постъпленията от данъка върху добавената стойност
    - 36.6 %. Предлага се абсолютната сума на ДДС да възлезе на 3 336
    и

    млн. лв. или увеличение с 13.3 на сто спрямо предвиденото в закона
    за 2003 г. На следващо място са акцизите с 1 747 млн.лв. или
    увеличение с 246 млн. лв. спрямо 2003 г.
    Предлагат се разходи по републиканския бюджет в
    следните размери:
    млн.лв.


    Общият размер на разходите по републиканския бюджет се
    предлага да достигне 9 248.5 млн.лв. Увеличението е с 1 226.8
    млн.лв. и е в резултат на завишаването на нелихвените разходи с
    426.5 млн.лв., увеличаването на трансферите с 852.7 млн.лв. (от
    които 700 млн.лв. се дължат на различното представяне на
    държавния трансфер на преотстъпения данък по ЗОДФЛ) и
    намаляването на лихвените разходи с 52.4 млн. лв.
    В общите разходи са включени капиталови разходи за 679
    млн.лв.; субсидия и трансфери за общините - 1 164 млн.лв.;
    трансфер и субсидия за държавното обществено осигуряване - 978
    млн.лв.; субсидия за бюджета на съдебната власт - 152 млн. лв.;
    субсидия за Националния фонд към Министерството на финансите -
    150 млн.лв. и субсидия за Държавния фонд “Земеделие” - 150
    млн.лв.
    Общия резерв за непредвидени и неотложни разходи е 87.5
    млн.лв., от които за структурни реформи 32 млн.лв. и за
    предотвратяване и ликвидиране на последиците от стихийни
    бедствия и крупни производствени аварии 55.5 млн.лв.
    12


    В млн.лв.

    Увеличаването на абсолютната сума на първичния баланс се
    дължи на по-голямото нарастване на приходите от нелихвените
    разходи, а нарастването на относителния му дял спрямо БВП е
    резултат и от увеличаването на БВП.
    От законопроекта за държавния бюджет на Република
    България за 2003 г. се вижда, че ако се приемат предложените от
    Министерския съвет приходи и разходи размерът на бюджетния
    дефицит ще бъде 137 млн.лв. и изцяло ще се покрие със нетната
    сума от външното и вътрешното финансиране.
    2. БЮДЖЕТ НА СЪДЕБНАТА ВЛАСТ
    В изпълнение на чл. 20, ал. 2 и 3 от Закона за устройството на
    държавния бюджет и чл. 196, ал.2 и 3 от Закона за Съдебната власт,
    със законопроекта за държавния бюджет на Република България за
    2004 г., Министерският съвет е внесъл и проектобюджета на
    Съдебната власт, съставен и приет от Висшия съдебен съвет.
    В законопроекта член първи е разработен в два варианта:
    1. с включен проект за бюджет на съдебната власт за 2004
    г., съставен и приет от Висшия съдебен съвет, и внесен от него в
    Министерския съвет. При това положение се получава бюджетен
    дефицит от 265 млн.лв., който е по-голям от становището на
    Министерския съвет за бюджет на съдебната власт за 2004 г. със
    128 млн.лв.
    2. с включено становище на Министерския съвет по
    проекта за бюджет на съдебната власт за 2004 г., разработен от
    Висшия съдебен съвет. При това положение се получава бюджетен
    дефицит от 137 млн.лв., който е със 128 млн.лв. по-малък от
    бюджетния дефицит по т. 1.
    Становището на Министерския съвет по проектобюджета на
    съдебната власт за 2004 г. е разработено от правителството, така че
    да осигури необходимите финансови, материални и кадрови ресурси
    за нормалното функциониране на съдебната система в страната.
    Предвидените от правителството разходи за 2004 г. по бюджета на
    съдебната власт възлизат на 205.2 млн. лв., в т.ч. текущи разходи в
    13

    размер на 189.6 млн. лв., капиталови разходи 15.0 млн. лв. и резерв
    0.6 млн. лв.
    В сравнение с другите бюджетни системи при съдебната
    власт има значителен ръст на разходите. Те са с 66.3 млн. лв. повече
    спрямо предходната година, или имат ръст от 47.7 на сто, осигурен с
    увеличение на субсидията от централния бюджет с 58.4%.
    В предложения от Висшия съдебен съвет (ВСС) проект на
    бюджет на съдебната власт се включват общо разходи в размер на
    292.2 млн. лв., от тях:
    • текущи разходи - 226.6 млн. лв.,
    • капиталови разходи - 64.9 млн. лв., в т.ч. за Съдебната палата
    - гр. София 12.0 млн.лв.
    Така определените от ВСС разходи за съдебната власт
    превишават със 153 млн. лв. или 110.3 % одобрените от Народното
    събрание разходи за 2003 г.
    Предложеният от ВСС проект на бюджет на съдебната власт
    за 2004 г. води до нарушаване на целевото ниво на дефицита по
    консолидираната фискална програма със 128.0 млн. лв. или с 0.34%
    от БВП при запазване на настоящите нива на приходите и разходите
    по другите бюджетни системи.
    В заключение, Министерският съвет счита, че с така
    разчетените средства по отделните показатели, включени в
    становището по проекта на бюджет на съдебната власт за 2004 г., са
    предвидени необходимите финансови ресурси за нормалното
    функциониране на конституционно установените самостоятелни
    институции, осигуряващи правораздаването в страната.
    3. ПО БЮДЖЕТА НА СМЕТНАТА ПАЛАТА
    Предлага се разходите на Сметната палата за 2004 г. и
    субсидията от централния бюджет да бъдат в размер на 9 434
    хил.лв., от които за текущи разходи - 8 834 хил.лв. и за капиталови
    разходи 600 хил.лв. Спрямо бюджета за 2003 г. общите разходи и
    субсидията се увеличават с 1 409 хил. лв., от които за текущи
    разходи - 1 209 хил.лв. и капиталови разходи - 200 хил. лв.
    От общата сума на текущите разходите за заплати и
    възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни
    правоотношения ще се изразходват 5 336 хил. лв. и за издръжка 1
    457 хил. лв.
    14

    4. ПО БЮДЖЕТА НА КОМИСИЯТА ЗА ФИНАНСОВ
    НАДЗОР
    С чл. 2 на Закона за Комисията за финансов надзор се създаде
    Комисия за финансов надзор, която е юридическо лице на бюджетна
    издръжка.
    С чл. 28 от същия закон се определя Народното събрание да
    приема бюджета на комисията като самостоятелна част от
    републиканския бюджет.
    В изпълнение на горните разпоредби със законопроекта за
    държавния бюджет на Република България за 2004 г. за първи път се
    предлага Народното събрание да приеме и бюджета на Комисията за
    финансов надзор.
    За 2004 г, се очаква да постъпят в приход на бюджета на
    комисията 2 123 хил. лв. от такси за издаване на разрешения и
    лицензи за извършване на дейност по Закона за публично
    предлагане на ценни книжа, Закона за дружествата със специална
    инвестиционна цел, Закона за застраховането, Закона за здравното
    осигуряване и Кодекса за социално осигуряване, които комисията
    събира на основание чл. 27 от закона.
    Предлага се за разходи да се одобри сумата 4 082 хил. лв. и
    субсидия от централния бюджет - 1 959 хил. лв.
    От общия размер на разходите за текущи разходи се заделят
    3 832 хил. лв. и за капиталови разходи 250 хил. лв.
    От текущите разходи - 2 091 хил. лв. са за заплати и
    възнаграждения за персонала, нает по трудови и служебни
    правоотношения и за издръжка - 894 хил.лв.
    БЮДЖЕТИ НА ОБЩИНИТЕ ЗА 2004 Г.
    В консолидирания държавен бюджет за 2004 г. разходната
    част на общинските бюджети се предвижда да достигне сумата от
    1 909.7 млн. лева при 1 641.8 млн. лева за 2003 г., или в повече с
    267.9 млн. лева, което изразено в процент е 16.3 на сто.
    Проектобюджета за 2004 г. финансово осигурява изцяло
    делегираните държавни дейности, финансирани чрез бюджетите на
    общините.
    Текущите разходи за държавните дейности ще достигнат
    1 069.9 млн. лв. без капиталовите разходи, при 1 003.7 млн. лв. за
    15

    2003 г., или в повече с 66.2 млн. лева. Изразено в процент
    увеличението е 6.6 на сто.
    С държавни трансфери от бюджета за 2004 г. ще се
    финансират само делегираните държавни дейности. Това ще създаде
    условия за ритмично финансиране на училищата, домовете за
    социални услуги, културните заведения с държавен характер, като
    читалища, областни библиотеки, художествени галерии и други.
    Разходите за делегираните държавни дейности, включително
    и капиталовите разходи, ще са в размер на 1 206.9 млн. лв. и ще се
    финансират от държавни трансфери, включващи преотстъпен данък
    - данък върху доходите на физическите лица в размер на 755.0 млн.
    лв., обща допълваща субсидия в размер на 279.9 млн. лв., целева
    субсидия за капиталови разходи в размер на 59.0 млн. лв., от които
    за екологични обекти 32.0 млн. лв. и трансфери от министерствата
    35.0 млн. лева. В случаите, в които разчетеният преотстъпен данък е
    по-висок от установените по стандарти разходи се формира вноската
    в централния бюджет. С цел да се въведат гаранции за защита
    интереса на централния бюджет и заздравяване на финансовата
    дисциплина се предлага с размера на определената вноска да се
    намали съответно отчислението от данък върху общият доход за
    съответната община. Така на практика при приемането на
    държавния бюджет и бюджетите на общините няма да има община
    на вноска към централния бюджет.
    Очакваните постъпления от общински приходи за
    финансиране на общински разходи за местни дейности за 2004 г. са
    в размер на 702.8 млн. лв. От имуществени данъци е предвидено да
    постъпят общо около 190.8 млн. лева, такси и други неданъчни
    приходи 477.0 млн. лв., и изравнителна субсидия в размер на 35.0
    млн. лв. за компенсиране на недостатъчния данъчен капацитет в част
    от общините.
    Предвид на това, че се преустанови изземването на местни
    данъци и такси и други неданъчни приходи от общинските бюджети
    се повиши инвестиционната възможност на общините за сметка на
    предоставените допълнително ресурси. Тази възможност за 2004 г.
    се очаква да не бъде по-малка от 50.0 млн. лева.
    С проектозакона за държавния бюджет на Република
    България за 2004 г. се създават условия за съставянето и
    изпълнението на реалистични общински бюджети. Основание за
    такова твърдение са и полаганите усилия от страна на
    правителството и Министерството на финансите за реализиране на
    16

    Актуализираната програма за финансова децентрализация за
    периода 2002-2005 година.
    За успешната реализация на финансовата децентрализация и
    стимулиране на инвестиционната активност на общините в ход е
    разработването на Закон за общинското кредитиране, чиито
    разпоредби ще регламентират правомощията на общините да
    емитират дълг и процедури по обезпечаването му.
    Проектобюджетът за 2004 г. продължава утвърждаването на
    финансовата децентрализация и развитието на местното
    самоуправление в Република България, за доближаване решаването
    на конкретните проблеми от самите жители на общините и за
    създаването на условия за еднопосочност в интересите на местните
    общности и страната като цяло.
    БЮДЖЕТ НА НАЦИОНАЛЕН ФОНД КЪМ
    МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ
    Националният фонд е извънбюджетен фонд към МФ. Чрез
    него се осъществява финансовото управление на помощите,
    предоставени на страната ни от Европейската общност.
    В консолидирания държавен бюджет за 2004 г. той е включен
    със следните приходи, разходи и субсидия от централния бюджет:
    Проектобюджет на Национален фонд към МФ за 2004 г.


    Очакваните средства в приход на проектобюджета на
    Националния фонд са в размер на 454 млн. лв. Основна част от тях
    са предвидените помощи от чужбина 450 млн. лв.
    17

    Разходите се предвижда да бъдат 597.6 млн. лв. От тази сума
    най-голям дял имат капиталовите разходи, които са в размер на 422
    млн.лв. В тези разходи основно са включени средствата по
    програмите ФАР, ИСПА и CATLAPД.
    Предвидени са разходи за членски внос и участие в
    нетърговски организации по образователните програми Сократ и
    Леонардо да Винчи, в размер на 16.8 млн. лв.
    Ако се приемат предложените приходи, разходи и субсидия от
    централния бюджет се формира положителен резултат от 6.3 млн.
    лв.
    По консолидирания държавен бюджет и законопроекта на
    държавния бюджет на Република България за 2004 г. се проведе
    широка дискусия, в която участваха всички присъствали народни
    представители, членове на комисията, както и представителите на
    Висшия съдебен съвет и НСОРБ.
    На разискване беше подложена програмата и политиката на
    правителството за икономическото развитие и фискалната стратегия,
    които намират концентриран израз в проектобюджета за 2004 г.
    Бяха изказани мнения в подкрепа на законопроекта и такива
    критикуващи някои негови страни. Направиха се и изказвания
    против неговото приемане.
    Според Националното сдружение на общините в Република
    България, независимо от това, че са договорени и с законопроекта
    за 2004 г. са решени основни въпроси на финансовата
    децентрализация на общините в Република България все още се
    остава на различие по някои въпроси на макрорамката за общините
    и по текстове на законопроекта на държавния бюджет на Република
    България за 2004 г., подробно изложени от тях в Протокола за
    договореностите и различията при проведените консултации по реда
    на чл. 37 от Закона за общинските бюджети и становището им
    представено на заседанието на Комисията по бюджет и финанси.
    Господин Боян Магдалинчев постави въпроса за различието
    между приетия от ВСС бюджет на съдебната власт и становището на
    Министерския съвет. Според него от становището на
    правителството се вижда, че не са взети под внимание разпоредбите
    на § 68 от Закона за държавния бюджет на Република България за
    2003 г., съгласно който от средствата “за структурни реформи” по
    чл.1, ал.2, т. 4 следва да се разходват не по-малко от 50 на сто, но не
    и повече от 75 на сто са за реформата в съдебната система. Тези
    18

    средства е трябвало да се предоставят изцяло по бюджета на
    съдебната власт през 2003 г. Очаква се и преизпълнение на
    приходите от съдебни такси, в размер на около 10 млн.лв. Освен
    това е даден безлихвен заем от 3 млн.лв., който няма да може да
    бъде възстановен. Или, реалните разходи по бюджета на съдебната
    власт за 2003 г. са около 170 млн.лв., т.е. ръстът през 2004 г. е не
    повече от 26%.
    Всички тези суми е трябвало да се вземат предвид при
    разработването на бюджета съдебната власт за 2004 г.
    След приключване на дискусиите се проведе гласуване, при
    което се получиха следните резултати: “За” - 11, “Против” - 4 и
    без “Въздържали се”.
    На основание на гореизложеното и резултатите от
    гласуването Комисията по бюджет и финанси предлага на
    Народното събрание да обсъди законопроекта на държавния бюджет
    на Република България за 2004 г. и да го приеме на първо гласуване
    във вида, в който го предлага Министерския съвет, съгласно
    изразеното от него становище.
    София, 18 ноември 2003 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума