Kомисия по бюджет и финанси
24/03/2004 първо гласуване
ДОКЛАД
по законопроект за изменение и допълнение на Закона за
застраховането № 302-01-75, внесен от Министерския съвет на 3
декември 2003 г.
ДОКЛАД
по законопроект за изменение и допълнение на Закона за
застраховането № 302-01-75, внесен от Министерския съвет на 3
декември 2003 г.
На заседание, проведено на 18 март, Комисията по бюджет
и финанси разгледа законопроекта за изменение и допълнение на
Закона за застраховането, внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха заместник - министъра на
финансите Нахит Зия, Нуредин Кафелов - член на Комисията за
финансов надзор и изпълняващ длъжността “ръководещ управление
“Застрахователен надзор” и Николай Петков - началник-отдел
“Проверки” в дирекция “Проверки и финансов надзор на
застрахователите и застрахователните брокери от Комисията за
финансов надзор.
Законопроектът беше представен от заместник- министър
Зия, който изтъкна, че целите на предлаганите изменения в Закона за
застраховането са по-нататъшно хармонизиране на
застрахователното законодателство с това на Европейския съюз;
преодоляване на някои несъвършенства и пропуски на Закона за
застраховането, които досегашната практика по прилагането му е
показала; актуализиране на закона в съответствие с измененията в
други закони, имащи отношение към материята на 33, като Законът
за ограничаване на административното регулиране и
административния контрол върху стопанската дейност, Законът за
чужденците в Република България, Законът за публичното
предлагане на ценни книжа и др.
Измененията и допълненията на Закона за застраховането
се предлагат основно във връзка с ангажиментите, поети от
Република България с Допълнителната информация към
Преговорната позиция по глава 3 “Свободно предоставяне на
услуги” и в частност директивите, свързани със съзастраховането в
Общността, застраховки на кредити и гаранции, допълнителен
надзор на застрахователни предприятия, включени в
застрахователна група и т.н.
Основните изменения в законопроекта са следните:
- в чл. 2 се дефинира легално дейността по презастраховане
в съответствие с европейската практика;
- във връзка с отпадането на предварителния систематичен
контрол върху общите условия и тарифите по застраховките с чл. 19
се установява процедура по уведомяване. С оглед необходимостта от
осигуряване надеждна защита на интересите на застрахованите лица
административният орган може за прави предписания относно
отстраняването на противоречия с действащото законодателство и
при наличието на клаузи, накърняващи интересите на
застрахованите;
- с предлаганите допълнения в чл. 52 се цели законово
закрепване на основните принципи, заложени в Международните
счетоводни стандарти, по отношение на счетоводното отчитане на
застрахователните премии и застрахователните резерви, съответно
покриването на застрахователните резерви с активи.;
- с предлаганото допълнение в чл. 65 от 33 се цели
засилване на текущия финансов надзор чрез въвеждане на по-голяма
честота на отчетност (ежемесечна) по определени индикатори, както
и унифициране с дейността на Комисията за финансов надзор по
другите специализирани закони;
- е оглед на предприсъединителния процес и реалното
функциониране на дъщерни дружества на чуждестранни
застрахователни компании (в т. ч. преобладаващо от ЕС) у нас е
новия чл. 83а се допуска извършване от дъщерни дружества на
дейност по ликвидация на щети по застраховки “Гражданска
отговорност” на собствениците, ползвателите, държателите и
водачите на моторни превозни средства, сключени от чуждестранни
застрахователи в чужбина;
- във връзка с частичното въвеждане на Директива
98/78/ЕО - относно допълнителен надзор на застрахователни
предприятия, включени в застрахователна група, в § 1 от
Допълнителните разпоредби се дават легални дефиниции на
понятията “дружество-майка”, “дъщерно дружество”, “участие”,
“възходящо свързано дружество” и “низходящо свързано
дружество”;
- предлага се изменение на приложение № 2.1 към чл. 48,
ал. 2 относно размера на гаранционния капитал за акционерно
дружество и клон на чуждестранен застраховател по общо
застраховане е приравнен към изискванията, валидни за
Европейския съюз, а по животозастраховане размерът е увеличен с
цел поетапно достигане на предвидените стойности съгласно
директивите;
След представяне на законопроекта се проведе дискусия,
при която се поставиха следните въпроси:
2
1. Да се уеднакви терминологията на чл. 25, чл. 27, чл. 30,
чл. 36 и чл. 43 от Закона за застраховането с тази в Закона за
ограничаване на административното регулиране и административния
контрол върху стопанската дейност, като думата” разрешение” се
замени с “лиценз”;
2. Да отпадне § 55 за промяна в Закона за Комисията за
финансов надзор, относно създаването на разпоредби за изплащането
на допълнително възнаграждение към основното месечно трудово
възнаграждение на членовете на Комисията за финансов надзор;
3. Да се прецизират разпоредбите на § 13 за чл. 34, като се
посочи ясно вида на сделките за които става въпрос, на § 25 относно
чл. 55а за реда за покриване на загубите, реализирани от
застраховател, на § 30 относно чл. 65, ал. 4 — да се уточни обхвата на
исканата информация и др.
След дискусията по законопроекта се проведе гласуване,
при което законопроекта бе единодушно подкрепен с 12 гласа “За”,
без “Против” и “Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното, Комисията по бюджет и
финанси предлага на Народното събрание, да приеме на първо
гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за
застраховането, внесен от Министерския съвет.
София, 23 март 2004 г.